هیوندای

نخستین تجربه رانندگی هیوندای N ویژن 74 و RN22e

بررسی‌های گذشته محصولات نوآورانه هیوندای مانند «ix35 سلول سوختی» نشان داد که این شرکت کره‌ای هنوز جای پیشرفت زیادی دارد و به سطح کاربردی از فناوری‌های جدید نرسیده است. امروزه اما داستان کمی تغییر کرده و هیوندای با افزایش کیفیت ساخت و سطح مهندسی و طراحی‌اش موفق به خلق دو خودرو جدید شده که توجه همگان را چه در دنیای طراحی و چه در جهان مهندسی به خود جلب کرده است. در ادامه بررسی ویراستار مجله «اتوکار» را از دو محصول تازه هیوندای، «N ویژن ۷۴» و «RN22e»، می‌خوانیم:

رانندگی با N ویژن ۷۴

هیوندای «N ویژن ۷۴» یکی از این خودروها به شمار می‌رود که قرار است در «بلیستربرگ» آلمان مورد بررسی قرار بگیرد. این کوپه جذاب هیدروژنی-الکتریکی در این بررسی تنها نیست؛ سازنده برای آنکه توان خود را در تمرکز برروی چندین پروژه با اهداف گوناگون به رخ بکشد، سدان عملکرد بالای RN22e را نیز معرفی کرده است که بر پایه سدان جدید آیونیک ۶ توسعه پیدا کرده است. ظاهرا هیوندای قصد دارد تا از پیشرانه این خودرو در نسل آینده آیونیک ۵ N استفاده کند و هاچبک محبوبش را به سطحی دیگر برساند.

حضور N ویژن ۷۴ باعث می‌شود تا نگاه بینندگان به آن محدود شود و کسی نتواند از دیدن آن امتناع بورزد. هیوندای با انتشار تصاویر اولیه این مدل مفهومی باعث ایجاد یک موج عظیم هیجان و علاقه نسبت‌به محصول جدیدش شد. خودرویی که با بهره‌وری از فناوری روز، تناسبات عضلانی و طراحی کلاسیک‌گونه دارد.

مهندس سابق ب‌ام‌و که هم‌اکنون در هیوندای مشغول‌به‌کار است، «آلبرت بیرمن»، می‌گوید:

این یک (کیا) استینگر بود. طراحی‌اش خیلی بعدتر مشخص شد و قرار بود این ایده جدید با برندی تازه معرفی شود. خبری از استفاده از زیربرند N نبود. قرار بود جنسیس از آن استفاده کند اما وقتی که گفتیم می‌خواهیم نمونه اولیه این خودروی هیجان‌انگیز را بسازیم و سپس سیستم‌های جدید را روی آن سوار کنیم، فهمیدیم که از نظر ابعاد به استینگر نزدیک‌تر است.

بنابراین درحالی‌که یک نمونه اصلی از N ویژن ۷۴ درحال گذراندن بررسی‌های گوناگون است، باقی نمونه‌ها در لباس کیا استینگر و با بهره‌وری از یک باتری ۶۲.۴ کیلووات ساعتی و دو موتور ۳۳۵ اسب بخاری مختص هر چرخ عقب، درحال گذراندن سایر مراحل توسعه خود هستند. براساس گفته‌های بیرمن، هدف نهایی هویندای رساندن قدرت این موتورها به ۵۷۶ اسب بخار است.

اولین نمونه اولیه را دو سال پپیش ساختیم. اولین‌بار هم من آن را در پیست تست هیوندای،«نامیانگ»، راندم. حس عجیبی داشت… راستش را بخواهید کمی ترسناک بود اما الان حس یک دیفرانسیل مکانیکی را می‌دهد.

خوشبختانه و برخلاف بسیاری از خودروهای مفهومی که اسما قابل‌راندن هستند و به راننده‌شان اجازه افزایش سرعت را نمی‌دهند، N ویژن ۷۴ کاملا آماده سواری بود؛ تا حدی که قابلیت دریفت‌کشیدن را نیز داشت. البته رانندگی من آرام‌تر خواهد بود. با گذر از میل‌های ایمنی و نشستن پشت فرمان N ویژن ۷۴، می‌توان آثار حضور کیا استینگر در داشبورد آن را به‌سادگی دید.

N ویژن ۷۴ به اندازه‌ای سریع است که باعث می‌شود تا ذهن راننده، شمارش لحظاتش را از یاد ببرد. این کوپه مفهومی در کمتر از ۴ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. کره‌ای‌ها مدعی هستند که این خودرو برخلاف ix35 سلول سوختی، واکنشی کاملا متداوم به فشارهای پدال گاز دارد. سلول سوختی هیدروژنی ۸۵ کیلوواتی این خودرو نمی‌تواند تمام قدرت موجود در موتور را مهیا کند بنابراین به‌عنوان یک ژنراتور برای تولید نیروی موردنیاز برای بسته باتری کار می‌کند. همین ویژگی به نسخه تولیدانبوه این خودرو امکان افزایش مسافت قابل‌پیمایش تا ۵۹۲ کیلومتر را می‌دهد.

چسبندگی N ویژن ۷۴ به لطف استفاده از تایرهای پیرلی P-Zero 4S و با وجود وزن دو تنی آن، همچنان قابل تقدیر است. حرکت در سرعت‌های بالا و پیچیدن با سرعت‌ها متفاوت کاملا با اطمینان صورت می‌گیرد. شاید پیشرانه هیدروژنی به‌عنوان مهم‌ترین ویژگی این خودرو شناخته شود اما بهترین عملکرد به سیستم مدیریت چسبندگی این خودرو تعلق دارد. تنها خرده را می‌توان به عملکرد خشک و عصبانی سیستم ترمز گرفت.

طراحی N ویژن ۷۴ از کجا آمد؟

با وجود اینکه هیوندای تلاش خود را می‌کند تا به‌عنوان برندی با نگاه به آینده شناخته شود و اعلام کرده که با ساخت N ویژن ۷۴ قصد بازسازی مدل‌های گذشته را ندارد اما با معرفی مدل مفهومی «پونی کوپه» راهی را آغاز کرد که به استفاده از طراحی‌های سبک کلاسیک ختم شد. آن مدل مفهومی به هدف خود برای جلب توجه عموم رسید اما هیچگاه تصمیمی برای تولید آن گرفته نشد.

تجربه رانندگی RN22e

RN22e به تازگی و چالاکی N ویژن ۷۴ نیست اما درحقیقت، نمونه‌ای واقع‌گرایانه‌تر محسوب می‌شود. همان‌گونه از ظاهر این خودرو مشخص است، هیوندای آن را بر پایه سدان تازه خود، آیونیک ۶، توسعه داده است. زیر بدنه این خودرو نیز فناوری و قطعاتی قرار دارند که قرار است از آن‌ها در تولید نسل آینده آیونیک ۵ استفاده شود. باتری ۷۷.۴ کیلووات ساعتی ۸۰۰ ولتی و دو موتور برقی که آزمون‌هایشان را در مدل‌هایی چون EV6 پس داده‌اند. از دیگر امکانات RN22e می‌توان به دیفرانسیل عقب مجهزبه بسته دوگانه کلاچ اشاره کرد که به سیستم هدایت‌گر گشتاور اجازه می‌دهد تا عملکرد خشن‌تر داشته باشد.

شتاب‌گیری RN22e مانند N ویژن ۷۴ وحشیانه و چندان هیجان‌آور نیست اما همچنان خودرویی سریع قلمداد می‌شود. تفاوت اصلی این مدل در عملکرد چابک، سریع و تطبیق‌پذیر آن در گذر از پیچ‌ها مشخص می‌شود؛ جایی که تایرهای پیرلی P-Zero کورسا نقشی اساسی در آن بازی می‌کنند. در سرعت‌های بالا، لغزش بخش پشتی بدنه بالا می‌رود که ناشی از عملکرد الگوریتم سیستم کنترل پایداری است. البته جداکثر سرعت آن به‌صورت الکترونیکی به بازه سرعت هیوندای i30 N محدود شده است.

یکی از ویژگی‌‌های تازه RN22e، سیستم صداساز آن است که صدایی شبیه‌به صدای موتور را در درون و بیرون خودرو پخش کرده و کمی ارتعاش در پایه صندلی‌ها ایجاد می‌کند. خوشبختانه برداشت و واکنش ما به این سیستم بهتر از سایر نمونه‌های مشابه بود چون صدای تولیدشده شبیه‌به صدای موتورهای بنزینی بود.

هیوندای RN22e را به سیستم موسوم‌به «تعویض دنده مجازی» مجهز کرده که با استفاده از پدال‌های پشت فرمان قابل دسترسی است. این سیستم با استفاده از فرامین راننده به پدال‌ها و سیستم صوتی داخل خودرو، صدای افزایش دور موتور یک پیشرانه درون‌سوز را ایجاد می‌کند که به تعویض‌دنده نیاز دارد. اگر دنده فرضی را تغییر ندهید، این سیستم نیز سرعت را از حدی خاصی بیشتر نخواهد کرد؛ درست مانند یک دنده عادی!

مدیریت درست هیوندای باعث شده تا اعتمادبه‌نفس این مجموعه در تک‌تک کارکنان و محصولاتشان آشکار و هویدا باشد. برنامه‌های آینده این شرکت برای تولید خودروهای برقی هیجان‌انگیز، به‌زودی فصل تازه‌ای از رشد و پویایی را در صنعت خودرو به جهان نشان خواهد داد. نظر شما درباره مسیر جدید هیوندای و مدل‌های مفهومی N ویژن ۷۴ و RN22e چیست؟!

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. Nima RST

    ۱۸ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (12 ديدگاه)

    چه استایل سایبرپانکی

    موافقم 58
    مخالفم 8
    1. مجید

      ۱۹ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (52 ديدگاه)

      دقیقاً منم به همین فکر کردم

  2. KSH

    ۱۸ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (78 ديدگاه)

    زیباست😍

    موافقم 36
    مخالفم 6
  3. Si

    ۱۸ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (527 ديدگاه)

    فکر کنم طراح های چلنجر رو آوردن چون دقیق جلوش مثل چلنجر و فقط چراغاش تغییر کرده

    موافقم 12
    مخالفم 7
  4. بهراد

    ۱۸ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (243 ديدگاه)

    فقط استایلش منو کشته

    موافقم 31
    مخالفم 7
  5. nima1912

    ۱۸ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (20 ديدگاه)

    حس خوبی بهش ندارم ولی طراحیش حرف نداره

    موافقم 19
    مخالفم 9
    1. Royal Driver UK 70

      ۱۸ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (1293 ديدگاه)

      بابا از DMC delorian الهام گرفته. الهام که نه اسکی رفته چراغای عقب گرافیکاشون دوتارو مقایسه کن هم این هم اون قدیمیه

      موافقم 14
      مخالفم 10
  6. JDM lover

    ۱۸ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (886 ديدگاه)

    خوشم نیومد

    موافقم 13
    مخالفم 26
  7. راستین

    ۱۸ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (600 ديدگاه)

    خیلی بی روح. هیچ حسی توش نیست. دنیای خودرو کم کم داره خیلی ترسناک میشه. دلیلشم خودتون میدونید. مثل چارجر الکتریکی.ولی خیلی خوشگله!

    موافقم 10
    مخالفم 7
  8. Amir

    ۱۸ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (301 ديدگاه)

    عالی

    موافقم 10
    مخالفم 1
  9. samurai

    ۱۸ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (598 ديدگاه)

    طراحی بی ام و 40 50 سال پیشم از دست این کپیکارا در امان نیست
    شتر گاو پلنگ ساز به همون اقتصادیای انفجاریت بچسب ادای بزرگانو نمیخواد در بیاری

    موافقم 12
    مخالفم 22
  10. 4wheeled

    ۱۸ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (125 ديدگاه)

    کاملا مطمئنم R ویژن ۷۴ توی فروش به شدت میترکونه،فنیش که ظاهرا خیلی عالیه،رانندگیش هم همینطور طبق متن.طراحیش هم بدجور طرفدار داره و همه حواسارو به خودش جمع کرده چون ترکیبی از گذشته و آیندست
    RNNe هم که مدل دیگش ظاهرا ثبت سفارشش تمام شده از بس زیاد بود سفارشا
    عالی

    موافقم 9
    مخالفم 5
  11. مهدی

    ۱۸ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (1739 ديدگاه)

    این باید پژو باشه نه هیوندای

    موافقم 7
    مخالفم 9
  12. Payfast

    ۱۹ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (808 ديدگاه)

    R34 رو با این مقایسه کنید :|

    موافقم 2
    مخالفم 1
  13. GTC فقط المانی و انگلیسی و ایتالیایی

    ۱۹ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (526 ديدگاه)

    دو زباله زیبااما دوستان این ماشین ا اصلن عددی نیستن

    موافقم 5
    مخالفم 5
  14. Erfan

    ۱۹ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (536 ديدگاه)

    طراحی چراغ های جلوی nویژن ۷۴رو واقعا دوست دارم

    موافقم 3
    مخالفم 1
  15. مجید

    ۱۹ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (52 ديدگاه)

    خیلی طراحی رترو جذابی داره

    موافقم 3
    مخالفم 1
  16. holbay با کاربرات ۴ دهنه

    ۱۹ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (723 ديدگاه)

    عجب حوری بهشتی وای وای چوری خوشگله ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ شماره موبایلت رو به من هم میدی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟یه نخ از اون چوب شورها به من هم بده !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! واه واه واه واه واه

    موافقم 1
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا