هیوندای

جشن تولد هیوندای با معرفی پونی کوپه 1974 مفهومی

طراح مشهور ایتالیایی، «جورجتو جیجارو»، کوپه کلاسیک هیوندای را برای شرکت در جشن تولد هیوندای در مراسم ویلادِست بازسازی کرده است.

امسال قرار است هیوندای در رویداد «کِنکورسو دِلِگانزا ویلادِست»، تاریخچه خودروسازی خود را جشن بگیرد. امروزه حدودا چهل سال از زمانی که کوپه پونی در نمایشگاه خودروی تورین رونمایی شد می‌گذرد. از این کوپه مشهور به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مدل‌های معرفی شده برند کره‌ای یاد می‌شود.

طراح نام‌آشنای ایتالیایی، «جورجتو جیجارو»، که خود به‌عنوان پدر طرح اصلی پونی ۱۹۷۴ شناخته می‌شد، وظیفه بازسازی این کانسپت هیوندای را برعهده داشته است. خودروی تازه بازسازی‌شده در جریان یک رویداد لوکس خودرویی، روز شنبه ۲۰ مه ۲۰۲۳ در سواحل دریاچه کومو در انظار عمومی به نمایش درآمد.

پونی درحقیقت نخستین محصول تولید انبوه هیوندای به‌عنوان یک خودروساز رسمی و مستقل به شمار می‌رفت. در دهه ۷۰ میلادی، بحران اقتصادی در جهان اتفاق افتاد و به‌همین دلیل، جای زیادی برای فروش یک خودروی اسپرت وجود نداشت؛ بنابراین هیوندای ۵ سال پس از معرفی نخستین محصولش از پونی کوپه کانسپت رونمایی کرد. مدل مفهومی یادشده بعدها در تاریخ این شرکت الهام‌بخش طراحان آن بوده است.

نسل دوم پونی که با نام اکسل هم شناخته می‌شده، در طراحی خود از المان‌های مربعی زیادی استفاده می‌کرده است. هیوندای چند سال بعد هم مدل اسکوپ را روانه بازار کرد که از طراحی کوپه کانسپت الهام گرفت اما این‌بار از منحنی‌های نرم بیشتری استفاده می‌کرد. پونی بیشترین تاثیر خود را اخیرا روی مدل‌های سری آیونیک هیوندای گذاشته است. طراحان برند کره‌ای تصمیم گرفته‌اند تا برای آفرینش خط تازه محصولات برقی هیوندای نظیر آیونیک ۵ از خطوط بدنه مستقیم و بخش پشتی مشابه پونی استفاده کنند.

هیوندای بازتابش تصویر پونی را به آیونیک ختم نکرد و با معرفی مدل مفهومی N ویژن ۷۴، به‌طور مستقیم و به‌شکلی جدی‌تر از برنامه خود برای الهام‌گیری از پونی کانسپت گفت. N ویژن ۷۴ هم از خطوط شکسته و مربعی بدنه سود می‌برد؛ به‌گونه‌ای که هم صورت مدرن خودرو و هم یاد ایام را زنده کرده بود. هیوندای به‌طور رسمی اعلام کرد که N ویژن ۷۴ خودرویی تک ساخت خواهد بود اما شایعاتی مبنی‌بر تولید انبوه آن هم در فضای مجازی پیچیده است.

کره‌ای‌ها تنها تمرکز خود را روی خطوط مستقیم و صاف بدنه نگذاشته‌اند. آن‌ها نهایت تلاش خود را به‌کار برده‌اند تا کابین کلاسیک و ساده کوپه پونی را به‌شکلی امروزی‌تر بازسازی کنند. همان‌گونه که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، چیدمان و کلیدهای روی کنسول بالا ساده و بی‌آلایش هستند اما جزئیات بالایی دارند.

هیوندای برای کانسپت تازه‌اش از همان المان‌های آشنای دهه ۷۰ مانند فرمان تک‌پره و کلیدهای کشویی بهره برده است؛ با این وجود ظاهر بخش داخلی همچنان آینده‌نگرانه محسوب می‌شود و این نشانه دست قدرتمند جیجارو و تیم طراحی خوب او به شمار می‌رود.

 

هیوندای با معرفی N ویژن ۷۴ راه را برای بازسازی‌های بیشتر و معرفی گذشته خود باز کرده است. شکی نیست که پونی کانسپت بر طراحی هیوندای آیونیک ۵ N تاثیر خواهد گذاشت. خودروی یادشده تا ماه آینده و به‌عنوان یک نمونه اسپرت‌تر از کراس‌اوور کنونی به بازار عرضه می‌شود. با وجود تلاش هیوندای برای نفی عرضه نمونه تولید انبوه N ویژن ۷۴، امیدواریم که تاثیر مثبت المان‌های خوب را روی محصولات آینده این شرکت ببینیم. نظر شما درباره پونی ۱۹۷۴ مفهومی چیست؟ آیا هیوندای خودرویی با ظاهر کلاسیک تولید خواهد کرد؟!

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۰ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. NAVID۰۰۹۸

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (10479 ديدگاه)

    😂😂😂😂
    مادرش میتسوبیشی هست !
    پدرش نامعلوم و مجهول !

    خداروشکر که دیگه اینو نمیتوانند جعل سند و کلاهبردادی کنند !

    موافقم 17
    مخالفم 41
    1. Killer

      ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (596 ديدگاه)

      با توجه به وضعیت فروش در حد سایپا و خاطره شدن کسب جوایز میتسوبیشی فکر کنم الان هیوندای پدر یا دایی میتسو هست بیشتر!

      موافقم 21
      مخالفم 11
    2. Car love

      ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (700 ديدگاه)

      این چیزی که داری بهش میخندی گل به خودیه اتفاقا ولی مثل همیشه نمیتونی درک کنی، چقدر باید یه شرکت اوضاعش خیط باشه که برندی که صد سال بعد از اون شروع به ساخت خودرو کرده اندازه صد سال نوری تو تمام ابعاد بازار و فروش و عنوان و غیره ازت جلو بزنه.هیوندا به خاک و خون کشید میتسوبیشی رو با وضعیت فعلیش 😂
      اخرین باری که میتسوبیشی بهترین خودرو سال شد کی بود؟ اخرین باری که رتبه فروش سوم جهان بود کی بود؟

      موافقم 21
      مخالفم 14
    3. Python

      ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (1113 ديدگاه)

      منو یاد نامکو پونی انداخت

      موافقم 10
      مخالفم 3
    4. پیام

      ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (2139 ديدگاه)

      واقعا طراحیش جذابه

      موافقم 8
      مخالفم 6
  2. Dead man95

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (77 ديدگاه)

    قشنگه

    موافقم 7
    مخالفم 6
  3. Amir

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (113 ديدگاه)

    سرعت سایت پایین نیومدع؟

    موافقم 4
    مخالفم 2
    1. پیام

      ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (2139 ديدگاه)

      اومده

      موافقم 3
      مخالفم 2
  4. datsun

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (3950 ديدگاه)

    گرامی داشت میتسو و دلورین dmc

    موافقم 4
    مخالفم 3
  5. JaMsHiD

    ۱۶ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (2768 ديدگاه)

    فعلا که سایت شده پاتوق یه سری افراد که کارشون کشیدن تعصب یه شرکت های خودرو سازی که قشنگ ضایع هست مدیر عامل یا مدیر ارشد طراحی اون شرکت هستن
    سوال دارم ازت
    باز با این تعصب کشی ها و کل کل کردنا به کجا رسیدی؟
    الان اومدی به فلانی گفتی شرکت شما نابود شده شرکت ما فلان سال از شرکت شما جلو افتاده
    چی بهت رسید
    پول سهام مقام
    چی دقیقا بهت رسید بگو ، بگو ما هم انجام بدیم شاید به زندگیمون یه سرو سامون دادیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا