یکی از پرفروشترین و قدیمیترین خودروهای تولیدی هیوندای، با توقف عرضه و عدم طراحی نسل جایگزین مواجه خواهد شد. بنابر اطلاعات موجود، تقضا برای مدل فعلی سوناتا کمتر از پیشبینیها بوده؛ ضمن اینکه شرکت سازنده نیز علاقهمند تولید نسخهی برقی است.
اولین نسل هیوندای سوناتا سال ۱۹۸۵ رونمایی شد. هدف از تولید این خودرو، پاسخ به نیاز بازار داخلی کره جنوبی بود؛ اما از نسل دوم، رقابت با سدانهای خانوادگی ساخت ژاپن مثل تویوتا کرونا (کمری امروزی) و هوندا آکورد را همزمان با صادرات به امریکا پی گرفت. سوناتا هماکنون با نسل هشتم در کشورهای کره جنوبی، امریکا، چین و پاکستان مونتاژ میشود. این خودرو، همراه پلتفرم مشترک با کیا اپتیما، نسخههای متنوع بنزینی، هیبریدی، پلاگین هیبرید و دوگانهسوز LPG دارد.
رسانههای صنعتی کشور کره جنوبی به تازگی اعلام کردهاند که شرکت هیوندای، درحال تغییر خطوط تولید سوناتا برای عرضهی خودروهای الکتریکی است. غول خودروسازی کره، تلاش میکند تا از سال ۲۰۴۰، فقط مدلهای تمام برقی تولید کند و از هماکنون، توسعهی پیشرانههای بنزینی را متوقف کرده است. شرکت هیوندای در یک بیانیهی رسمی، طراحی و ساخت نسل نهم سوناتا به نام پروژهی DN9 را منتفی دانست.
باتوجه به کاهش تقاضا برای سوناتا در سالهای اخیر، تولید نسل نهم برای سال ۲۰۲۵ پیشبینی شده بود. این خودرو برای بازار کره جنوبی، قدیمیترین مدل درحال تولید هیوندای محسوب میشود؛ درحالیکه النترا (آوانته) در بازار خارج از کره، سابقهی بیشتری نسبت به سوناتا دارد.
فروش بالا در امریکا، یکی از مهمترین اهداف مورد توجه هیوندای برای سوناتا بود؛ اما این خودرو هرگز نتوانست تهدیدی برای تویوتا کمری و هوندا آکورد باشد. بیشترین فروش سوناتا در امریکا، با تعداد ۲۱۷ هزار دستگاه سال ۲۰۱۴ ثبت شد؛ درحالیکه سال ۲۰۲۱، مجموع خرید سوناتا در امریکا ۸۳,۴۳۴ دستگاه بود.
از سویی دیگر، هیوندای آیونیک فایو در کلاس هاچبک تمام برقی، به موفقیت تجاری رسیده است. شرکت سازنده به زودی مدلهای جدید را با نام آیونیک ۶ و آیونیک ۷ در کلاس سدان معرفی خواهد کرد. همچنین، نسخهی فیسلیفت سوناتا اواخر سال جاری رونمایی خواهد شد؛ درحالیکه زمان توقف تولید این خودرو هنوز مشخص نیست.
TML BN
۳ خرداد ۱۴۰۱با این زیاد خوشم نمیاد کلا ولی تیترو رو که خوندم حالم گرفته شد
TML BN
۳ خرداد ۱۴۰۱چون هر چی که باشه اینطور که نشون میده عشق ما کشور های حاشیه خلیج فارسه
NAVID۰۰۹۸
۳ خرداد ۱۴۰۱کی بود دفاع میکرد از کره و محصولاتش و تازه رقیب ژاپنیها هم حسابش میکردند 😂🤦♂️ ! اما جالبه که جلوی چشمامون داریم میبینیم اکثر کرهایها که در این سالها استفاده شدند از بین رفتهاند و به قول معروف بالای ۷۰٪ کرهایها لَش شدهاند و خود را وِل کردهاند که فقط به درد اوراقیها میخورند ولی بازار ایران جوری شده که باید اوراقیها را هم از گاراژها آورد بیرون و سوار شد با این قیمتهای گرانِ خودرو و رفتوآمدهای شهری و بینشهری !
شما فقط نگاه کُن به کمری گرندهای تو شهر با ۱۷ سال کارکرد و استفادههای طولانی که اکثراً کارکردهای میلیونی دارند اما خودشون را وِل نکردند و با یه اوورهال اساسی دوباره روپا میشوند برای استفادههای طولانی !
ببینید چه آشغالهایی هستند که در آمریکا هم مشتری ندارند !
ببینید ژاپنیها چه اعجوبهای هستند که با این بازار شاسیبلند سوار هم هنوز برای کمری یا آکورد صف میبندند ( اینکه دیگه حاشیه خلیج فارس نیست ، این آمریکا با اون بازار بزرگش هست ) !
حالا جالبیش میدونید چیه ؟! چیزیه که در پیج وحید امیری دیدم که تمام نمایندگیهای برندهای مخلف خالی از خودرو بودند در کانادا اما نمایندگیهای کیا هیوندای پُر از خودروی صفر بود اما دربهدر دنبال مشتری لَهلَه میزدند 😂🤦♂️!
TML BN
۴ خرداد ۱۴۰۱اتفاقا برعکس تو یک کانال دیدم رفت تو نمایندگی کیا تمام ماشین ها فروخته شده بودن و نمیتونست در یکدومم باز کنه مردم عین چی داشتن اسپورتیج 2022 میخریدند
TML BN
۴ خرداد ۱۴۰۱من از کره ای ها طرفداری کردم و با ژاپن مقایسه کردم؟؟؟
Amard
۳ خرداد ۱۴۰۱چیزی که بیشتر حال ادم میگیره این که نسل بنزینی ها داره تموم میشه کشورهای زیادی مردمش استفاده کردن لذت بردن ولی کشور ما با این همه ثروت مردمش محروم بودن فقط یه عده خاص اونم با هزینه گزاف سوار ماشین به نسبت خوب شدن حیف از عمر جونیمون که به پای یه عده ادم بی خرد از بین رفت
viper2
۳ خرداد ۱۴۰۱اقا من نمیدونم این اسیایی ها چرا خودشون رو میزنن خراب میکنن؟ . اسطوره هاشون و ماشین های محبوبشون رو میزنن نابود میکنن . سوپرا . جی تی ار . لنسر . ان اس ایکس . ار ایکس هفت و….
یعنی خودشون با خودشون مشکل دارن . الان اینایی که گفتم کدومش مثل دهه نود موفقه؟ بعضیاش تولیدم نمیشه اصلا .
TML BN
۳ خرداد ۱۴۰۱سوپرا که واقعا نابود شد
بعد مگه نسل جدید لنسر نمیومد؟؟
پدرام
۴ خرداد ۱۴۰۱لنسر از سال 2018 تا الان تغییری نکرده نسل جدیدش نیومده ظاهرا کمپانی هم برنامه ای برای عرضه اش نداره
FTB
۳ خرداد ۱۴۰۱خودمم با طراحیش حال نمیکنم ولی خیلی بدرد کشورتحریم شده ما میخورد اگه میشد واردش کرد
بازار موفقی یدا میکرد تو ایران مثل بقیه خودرو های کره ای
حامد
۳ خرداد ۱۴۰۱از جمله ضعف برند های کره ای اینه که اگه احساس کنه براش سود اور نیست حذفش میکنه مثل استیتگر و جنسیس کوپه و….
.
.
.
مثلا محبوب ترین گوشی سامسونگ گلکسی نوت بود که سامسونگ حذفش کرد
محمد
۳ خرداد ۱۴۰۱خب پاسات فولکس واگن هم تولیدش متوقف شد، کرهای و غیر کرهای نداره، دیگه خودروساز بزرگتر از فولکس واگن تقریبا نداریم ، تویوتا هم توقف تولید داشته مثلا در مورد آریون
s.k.power
۳ خرداد ۱۴۰۱وای دوست عزیز، تویوتا آریون حالا همون تویوتا آوالون هست، تولیدش متوقف نشده که، اسمش در کشور های دیگه متفاوته، مثل سراتو که در خارج بهش میگن فورته.
کیان
۳ خرداد ۱۴۰۱آریون همون کمری هست ک تو استرالیا طراحی شد، بدون کوچکترین تفاوتی تو اتاق و ابعاد و … ، فقط طراحی جلو و عقب متفاوت بود، اریون هم خیلی جاها تو شرق آسیا به اسم کمری فروخته شد. آریون اصلا و ابدا ربطی به آوالون نداره، آوالون بزرگترین سدان خارج از ژاپن تویوتا بوده و یک کلاس بالاتر از کمری (آریون) هست. آریون برای خلیج فارس استرالیا و یه سری جاهای دیگه حکم کمری 6 سیلندری داشت ک تو امریا عرضه میشد.
s.k.power
۳ خرداد ۱۴۰۱من دوسش دارم.
دقیقا من هم حالم گرفته شد، ماشینی به شدت دوست داشتنی هست. لیاقت داره که بمونه رو خط، خود من که در گاراژ آینده ام یک جا واسش گذاشتم.
البته به من یک چیزی ثابت شده اونم اینکه از تغییرات صنعتی نترسید، همه چیز روز به روز به سمت بهتر شدن است، فقط اولش ما کمی گارد و مقاومت داریم ولی بعدش کم کم گذشته ها محو میشن و به این ایمان میاریم که چه چیز بهتری تولید شد.
فقط یک نگاه به همه چیز بندازید. همین سوناتا، موتور کم توان، طراحی ساده، اقتصادی،در حد کار راه انداز، اما الان با 291 اسب بخار هر لحظه که پاتو تخته کنی رو گاز از جا میکنه و میره.
من خودم میگفتم ای خدا ، هیچی عوض نشه من برم اون BMW M5 F90 رو بخرم وقتی بزرگ شدم، بعد دیدم نه آقا، فیس جدید اومد. محشر بود، خارق العاده شد، دیدم نه بابا، CS اومد. دیوانه بود، غیر قابل باور شد، خلاصه که آره!
همه چیز با تغییر بهتر میشه، از تغییر نترسید.
Amir
۳ خرداد ۱۴۰۱همه چیز با تغییر بهتر میشه البته نه همه چیز
۴۳ سال پیش…
کیان
۳ خرداد ۱۴۰۱دوست عزیز چرا بهتر نشده، برای مردم بهتر نشده ولی برای خیلی جاها و کسای دیگه ک شده !!!
Erfan
۳ خرداد ۱۴۰۱اگه واردات باز میشد و دقیقا همون قیمت دلاری ماشین با ۱۰درصد مالیات میومد البته در خواب ها.
مجموع فروش این ماشین از فروشش در آمریکا بالا میزد
حامد
۳ خرداد ۱۴۰۱اگه طراحی جلوش بهتر و معقول تر بود مطمعنما فروشش خیلی بهتر میشد و نیازی به پایان نسلش نبود
همه چیز امکانات و خدمات پس فروش و حتی دووام و کیفیت نیست…. بخش دیگه ای طراحی معقول و همه پسند هست. کمری و اکورد و حتی اپتیما طراحی معقول تری دارن
مشتاقی
۳ خرداد ۱۴۰۱بهترین نسل سوناتا YF است
کاش خط تولیدش رو به ایران میدادن
قشنگ تا 20 سال دیگه هم جای تولید داشت و برا مردم جذاب بود
MOHAMMAD.n.r
۴ خرداد ۱۴۰۱از نظر طراحی yf عالی بود
ولی از نظر کیفیت ساخت و ترمز و کم استهلاکی مفتش گرونه!
کم خرج ترین نسل سوناتا nf بود.
امیرشایان فرازی
۳ خرداد ۱۴۰۱واتت؟
ناراحت شدم
ولی هیچ کدوم مثل ۲۰۱۲ هاش نمیشه
Clean energy (صیانت!)
۳ خرداد ۱۴۰۱هعی
یادمه سوناتا جدیده که وارد شد چقد تعریف کردن ازش… عین روز روشن جلو چشممه عموم برام تعریف می کرد از آپشناش و عکساشو نشونم میداد… گفت انشالله از اینجور ماشینا بخری سوار شی… چقد جالب بود… قیمتشو یادم نیست… ولی وقتی قیمتشو گفت بابام خیلی تعجب کرد! گفت یا خدا چقد زیاد…
Twin H Power
۳ خرداد ۱۴۰۱با این طراحی معلوم بود موفق نمیشه
این کجا و yf به اون خوشکلی کجا !
Jdm باز
۳ خرداد ۱۴۰۱هیکاش ریسک نمیکرد و یه طراحی عجیب نمیزاشت روش تا اونو متفاوت نشونبده ، اگه یه طراحی ملایم تر و خانواده پسند تری داشت میتوسنت بیشتر فروش بره چون یکی از مهم ترین چیز ها در انتخاب خودرو طراحی عامه پسند و جذابه
Ilia2008
۳ خرداد ۱۴۰۱حالم گرفته شد
همش داره میشه suv و کراس اوور
محمد
۳ خرداد ۱۴۰۱آخه اس یو وی چی داره که اینقدر همه دنبالشان یه ماشین هاچ بک رو هم الان بلند تر میسازن اسم کراس میذارن روش فروشش چند برابره مدل عادیش میشه خوبه 90 درصد اینایی که کراس اوور و شاسی بلند میخرن استفاده شهری و عمدتا هم تک سرنشین دارن استفاده میکنن ، جریان شده مثل ساندویچ بمبی ها فکر میکنن با پول مشابه جنس بیشتری دریافت کنن برد کردن
meysam
۳ خرداد ۱۴۰۱اصلا ناراحتی نداره
چون با مدلهای الکتریکی نه تنها جبران میکنه بلکه خیلی بهتر از قبل هم بازارسازی میکنه
عملکرد آیونیک 5 در بازارهای جهانی و برادرش کیا EV عالی بوده
Hamilton1970
۴ خرداد ۱۴۰۱بدترین خبری که میتونستم بعد بیدار شدن بخونم😕
پدرام
۴ خرداد ۱۴۰۱وقتی میان جو گیر میشن الکی کلی اغراق و خط و خطوط رو با بیل می ریزن تو طرح همین میشه مصرف کننده دلسر میشه ماشین اغراق آمیز در مدت بسیار کمی خسته کننده و در دراز مدت دمده و قدیمی به نظر می رسه خصوصا این مدل از سوناتا که طراحی عقبش یک کپی فاحش از هوندا سیویک بود
Rastin
۲۲ اسفند ۱۴۰۱یادش بخیر اولین باری که هیوندای گرفتم سوناتا yf 2011 بود. برای همین خیلی باهاش خاطره دارم دلم نمی خواستم بره😔با این که کره ای هم دوست دارم ولی هیچی 🇯🇵 نمیشه هیچی
MOHAMMAD.n.r
۵ خرداد ۱۴۰۱حتی فولکس پاسات هم از این سگمنت خداحافظی کرد.
سوناتا چیه دیگه
این سگمنت دست کمری و آکورد و التیما و مزدا ۶ هست.
حتی مزدا هم ممکنه از این سگمنت خارج بشه!