هیوندای سوناتا LF یکی از معدود خودروهای بازار ایران با فناوری هیبرید است. این مدل با تیپهای مختلف در کشورمان وجود دارد.
سال گذشته به بررسی هیوندای سوناتا LF 2018 پرداختیم؛ اما امروز قصد داریم تا مدل ۲۰۱۷ را بررسی و با LF 2018 مقایسه کنیم.
در این سری از مقالات تست و بررسی مجله پدال به سراغ هیوندای سوناتا هیبریدی ۲۰۱۷ رفتهایم تا شما را با مزایا و معایب این خودرو بیشتر آشنا کنیم.
همچنین بخوانید:
چرا باید خودروی هیبریدی خرید؟
غالب خودرو های هیبریدی و بهخصوص پلاگین هیبرید از گذشته تا امروز در ایران اقبال خوبی نداشتهاند. در این میان سه خودروی هیبریدی محبوبیتشان از باقی بیشتر شد. آن سه خودرو لکسوس NX 300h، هیوندای سوناتا هیبرید و تویوتا C-HR هیبرید بودند. دلیل استقبال کم مشتریان از این دسته خودروها قیمت بالای باتری، پیچیدگی فنی و از همه مهمتر وجود گیربکس CVT بود. اما در این میان سوناتای هیبریدی و اپتیما هیبریدی برخلاف رقبایشان از گیربکس AT بهره میبردند. همین موضوع ارزش خرید این دو خودرو به خصوص هیوندای سوناتا را بهمراتب بیشتر از رقبا کرده است.
تفاوت ظاهری هیوندای سوناتا ۲۰۱۸ و ۲۰۱۷
هنگامی که به ظاهر جلویی LF 2018 مینگرید جلوپنجره بزرگ و چهره خشن آن به شما حس خودروهای اسپرت را القا میکند. اما در LF 2107 خبری از خطوط خشن و چهره اسپرت نیست و طراح این اتاق، محافظهکارانهتر عمل کرده است. خوشبختانه در LF 2017 از چراغشور بهرهمند هستید اما در نسخه فیسلیفت خبری از چراغشور نیست. دی لایتی که در LF 2017 است به نسبت LF 2018 کوچکتر و در LF 2018 علاوه بر خط افقی دی لایت تعدادی چراغ کوچک هم اضافه شدهاند.
از نمای کناری که به هر دو مدل ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ نگاه کنید تفاوتی احساس نمیکنید و تنها فرق میان رینگها به چشم میآید. نکتهای که در مورد رینگهای خودروهای هیبریدی باید بدانید این است که هیچگاه نباید رینگ آنها را عوض یا رینگ غیر فابریک بر رویش نصب کنید.
در عقب خودرو جایگذاری چراغها تفاوتی ندارد و قاب چراغ تغییر بیشتری داشته. اما بیشترین تفاوت میان دو نسل در عقب، محل جایگذاری قاب پلاک است. درب صندوق LF 2018 خیلی خلوت و ساده اما در LF 2017 درب صندوق شلوغتر است.
کابین و امکانات هیوندای سوناتا ۲۰۱۷
هیوندای سوناتا هیبرید سه تیپ در بازار ایران دارد که عبارتاند از GL، GLS و GLS+ که GL پایینترین و GLS+ فول آپشنترین است. در نسخههای GLS+ مدل ۲۰۱۸ صندلیها قهوهای رنگ و در ال اف ۲۰۱۷ آبی است. به دلیل این که این رنگ آبی در صندلیهای کادیلاک سویل به کار رفته، سوناتا ال اف هیبرید ۲۰۱۷ فول در بازار با نام هیوندای سوناتا صندلی کادیلاکی هم شناخته میشود.
متریال استفاده شده بر روی دربها، پلاستیک و پد نرم بوده و فقط در قسمتهای پایینی درها از پلاستیک خشک استفاده شده است. متریال داشبورد هم پلاستیک نرم است. به دلیل این که این خودرو کارکرد کمی تا امروز داشته افت کیفیت در کابین خیلی نمایان نیست و کیفیت فرمان و دسته دنده هیچ تغییری نکرده. در کابین هیوندای سوناتا مانند اکثر خودروهای هیوندای فضای بسیاری برای قرار دادن وسایل قرار دارد. روی داشبورد سوناتا ۲۰۱۷ طرح کربن و در سوناتا ۲۰۱۸ طرح چوب کار شده. روی در راننده کلیدهای مموری صندلی، شیشهبالابرها (فقط شیشه راننده و سرنشین اتوماتیک برقی است)، تنظیم برقی آیینه، آیینه تاشو برقی و قفل در و پنجرهها قرار دارد. صندلی راننده ۱۲حالته برقی است و این خودرو از گرمکنهای چهار صندلی، سردکن صندلیهای جلو به همراه گرمکن فرمان بهرهمند است. سمت چپ فرمان کلیدهای در باک، صندوق پران، خاموش/روشن کردن ESP به همراه رادار نقطه کور و تنظیم میزان نور وجود دارد.
بر روی کنسول میانی کلید ترمز پارک برقی، اتوهلد، سنسور جلو، درایو مود و پرده عقب برقی قرار دارد. جالب است بدانید هنگامی که دنده را روی حالت R قرار میدهید پرده عقب به طور اتوماتیک پایین میآید. در مانیتور میزان شارژ باتری و مصرف شارژ لحظهای قابل نمایش است. سقف سوناتا پانورامیک است و کلیدش به همراه کلید چراغهای سقفی بر روی کنسول سقفی نصب شدهاند. کلاستر از دوبخش آنالوگ به همراه کامپیوتر سفری تشکیل شده. در کامپیوتر سفری اطلاعات بسیاری به نمایش در میآید به طور مثال شما میتوانید برای آن مدت یا کارکرد بعدی که لازم است سرویسهای دورهای را انجام دهید مشخص کنید و خودرو روی کامپیوتر سفری کلاستر به شما یادآوری میکند.
بر روی فرمان کلیدهای تنظیم کروز کنترل و تنظیمات کامپیوتر سفری وجود دارد. ابعاد کلیدها خوشبختانه همچون خودروهای تویوتا بزرگ است. بر روی پنل تهویه کلیدی با نوشتهٔ DRIVER ONLY یا (فقط راننده) مشاهده میکنید. این کلید سبب میشود هنگامی که خودرو فقط دارای یک سرنشین است باد کولر فقط به راننده بوزد و دریچه کولرهای باقی سرنشینان بسته میشود تا مصرف سوخت کمتر گردد.
سرنشین ردیف عقب از زیرآرنجی بهرهمند است و فضای پا و سر برایش بسیار مناسب است؛ پردههای بقل دستی و پردهٔ عقب برقی است. بر روی درها کلید گرمکن صندلی هم قرار دارد و پشت کنسول جلو علاوه بر دریچه تهویه سوکت ۱۲ ولت وجود دارد. صندوق عقب دستی باز میشود و فضای بسیار بزرگی دارد که البته باتری خودرو هم داخل آن جایگذاری شده اما زاپاس از آن حذف شده. سیستم صوتی هم برند اینفینیتی و فوقالعاده است که از رنو تالیسمان بهتر است. دربرگیرندگی صندلیها و کیفیت چرمش خیلی خوب و صندلیها کلاً از تالیسمان راحتتر است.
مشخصات فنی هیوندای سوناتا هیبرید ۲۰۱۷
این نسل از هیوندای سوناتا در چین، الجزایر و روسیه و آمریکا مونتاژ شده است. این خودرو از ۷ موتور و ۴ گیربکس در بازار جهانی بهره میبرد. این موتورها عبارتاند از: چهارسیلندر ۱.۶ لیتری T-GDI، چهار سیلندر۲ لیتریMPI، چهارسیلندر ۲.۴ لیتری، چهارسیلندر ۲.۴ GDI، چهارسیلندر ۲ لیتری هیبرید و ۱.۷ لیتری دیزل و ۴ گیربکس عبارتاند از: ۶ سرعته دستی، ۶ سرعته اتوماتیک، ۸ سرعته اتوماتیک و ۷ سرعته دوکلاچه. اما این خودرو در بازار ایران دارای یک موتور ۴ سیلندر ۲ لیتری هیبریدی است که میتواند به طور ترکیبی قدرت ۱۹۳ اسب بخار و ۲۰۵ نیوتن متر گشتاور را تولید و به چرخهای جلو بفرستد که این خودرو با وزن ۱۵۸۶ کیلوگرمیاش را به گفته کمپانی در ۹.۳ ثانیه از صفر به ۱۰۰ میرساند. مصرف ترکیبی هیوندای سوناتا تقریباً ۵ لیتر است که عدد بسیار جالبی برای این ابعاد و وزن است.
تجربه رانندگی با هیوندای سوناتا هیبرید ۲۰۱۷
وقتی هیوندای سوناتا را روشن میکنید عملاً هیچ صدایی به گوش نمیرسد و فقط موسیقی کوچکی پخش میشود؛ و باید بگویم که در حالت پارک دور موتور این خودرو بالا نمیرود و سوناتا قابلیت کاتآف و سروصدای زیاد را ندارد. هندلینگ هیوندای سوناتا به نسبت نسل قبل واقعاً بهتر شده و از ترمزهای خوبی هم در این خودرو بهرهمند هستید. سواری سوناتا به نسبت نسل قبل به مراتب بهتر است اما درحد تویوتا کمری نبوده هر چند از رنو تالیسمان بهتر است. با این که موتور هیوندای سوناتا هیبریدی ۲ لیتری است اما سروصدای زیادی از موتور به گوش نمیرسد. شتاب صفر تاصد این خودرو ۹.۵ ثانیه اندازهگیری شد که با این ابعاد و قدرت، خیلی خوب و راضیکننده است.
اگر بنزین کمی در باک سوناتا باشد حالت رانندگی این خودرو به طور اتوماتیک به مود ECO میرود. در برخی جادهها درصورتیکه شارژ باتری زیاد باشد ممکن است تا چند دقیقه خودرو کاملاً روی برق حرکت کند. هرباک بنزینی که به سوناتا میزنید میتواند بیش از هزار کیلومتر این خودرو را جابهجا کند.
هزینههای نگهداری یک خودروی هیبریدی چگونه است؟
خودرو های هیبریدی غالباً استهلاک پایینی دارند اما مشکلات باتری آنها همیشه معضل بوده است. ولی چرا؟
اگر شما مالک یک هیوندای سوناتا هیبرید باشید و به طور مثال دوهفته این خودرو را در پارکینگ نگه دارید و روشنش نکنید باتری میخوابد و باید تقریباً ۱۸ میلیون برای تعویضش هزینه کنید؛ البته میتوانید باتری فیک ۴ میلیون تومانی بر رویش نصب کنید اما در این صورت تنظیمات برقی خودرو برهم میریزد. قیمت باتری که به موتور قدرت میبخشد هم تقریباً ۳۰۰ میلیون تومان است که عدد وحشتناکی است. در مورد عمر باتری باید بگویم گه اگر با خودروی هیبریدی خود هیچ حرکتی نمیکنید و غالباً در پارکینگ است عمر باتری کم میگردد و البته اگر هم از خودرو کار بسیاری بکشید باز هم عمر باتری کاهش مییابد. در هیوندای سوناتا تا وقتی موتور در حال کارکردن است و یا خودرو بدون گاز دادن در حالت حرکت است باتری شارژ میشود اما اگر ترمز بگیرید باتری شارژ نمیگردد. ترجیحاً سعی کنید باتری تا انتها شارژ نشود چون همانند گوشی موبایل از عمر باتریاش کم میشود. در مورد بنزین هم باید بگویم که هم مالک این خودرو و هم هیوندای سوناتایی که پارسال بررسی کردیم بنزین سوپر و اکتان در باک نریختهاند و تابهحال هیچ مشکلی برای خودروهایشان پیش نیامده است پس بنابراین این خودرو حساسیت به بنزین ندارد. اما به دلیل این که زاپاس در سوناتا نیست هیوندای با همکاری با شرکت دانلوپ نوعی کیت پنچرگیری را طراحی کرده و آن را جایگزین زاپاس درون صندوق گذاشته است که همین عدم وجود زاپاس دردسر است.
نتیجهگیری
اگر به دنبال یک خودروی هیبریدی هستید که استهلاک کمی داشته باشد و از گیربکس CVT بیزار هستید میتوانید به سراغ هیوندای سوناتا هیبرید بروید. اما بهجای این خودرو میتوانید از کیا اپتیما هیبرید و اپتیما GT لاین، رنو تالیسمان، تویوتا کمری و فولکس پاسات هم استقبال کنید.
نقاط قوت و ضعف هیوندای سوناتا هیبریدی ۲۰۱۷:
نقاط قوت | نقاط ضعف |
مصرف سوخت پایین | قیمت بالای باتریها |
استهلاک کم | پیچیدگی فنی |
حساس نبودن پیشرانه به بنزین کمکیفیت | طراحی ظاهری نهچندان مدرن به نسبت رقبا |
۲۸ شهریور ۱۴۰۲ایکاش به قیمت اصلیش فروخته میشد تا منم میتونستم بخرمش😐😕
مهران
۲۹ شهریور ۱۴۰۲Lf gls هم زیباتره هم حس رانندگی بهتری ارائه میده با اینکه خیلی فرق موتورشون نیست.
تجربه ی ۷ ماهه من😕😂اینکه که خیلی احساس امنیت داشت و هیچ صدای اضافیی داخل نمیومد و این خیلی خوب بود.موتور هم هیچ کجا کم نمیورد.شتابش خیلی خوب بود.
الانم ۲۰۶ دارم😑😕
۲۹ شهریور ۱۴۰۲هعی
۲۹ شهریور ۱۴۰۲خیلی دوست دارم اونی که دیسلایک کرد رو ببینم
یه جا هم گفته بودم ایشالا همه بتونن لکسوس بگیرن بعد دو نفر دیسلایک کردن😐
همینا لایق پراید سوار شدن هستن
نشناسی بهتره
۲۸ شهریور ۱۴۰۲چه عجب قراره خودروی درست حسابی وارد بشه
.
.
.
البته شاید🤦
mahan
۲۸ شهریور ۱۴۰۲من واقعا اینو درک نمیکنم که یه عده بد کره ای ها میگن. به ولله من نه ماشین کره ای دارم نه کمپانی مورد علاقم از کره ست. ولی اقا خیلی خیلی ماشینای خوبین واقعا من نمیدونم چرا مسخره میکنن عده ای. سانتافه سونتا اپتیما و حتی سانگ یانگ اینا خیلی ماشین خوبین، من چندتاشون رو سوار شدم لذت میبرم انصافا. ماشین آلمانی هم خیلی سوار شدم. ولی اصلا درست نیست بد کره ای ها میگید. من بخوام بودجه تیگو 8 ماشین بخرم صد در صد میرم سانتافه میخرم چون اعتماد کاملو بهش دارم تا ماشینی از چین یه بار مصرف. انقدر بد کره ای ها نگید خیلی خوبن به خدا
Enzo Ferrari 2008
۲۸ شهریور ۱۴۰۲باتری سوناتا خراب شده باید سوناتا رو بفروشید تا باتری بخری
X
۲۸ شهریور ۱۴۰۲سوناتا پلتفرمش فکر کنم 300 و خورده ای هزینه برداشت نباید انتظار زیادی داشت
4 سال توی کشور های جهان اول استفاده بشه و تهش راهی اوراقی ها یا کشورای جهان سوم مثل ایران بشه
علی جردن
۲۸ شهریور ۱۴۰۲فرق خودروسازی کره با کشورهای پیشرفته اروپایی تو جزئیات هست که فقط وقتی پشت فرمون میشینی قابل لمسه
من یک مثال بخوام بزنم
هندلینگ و تسلط به خودرو موقع رانندگی با سوناتا و اپتیما بشدت پایینه ولی توی سری ۵ یا E کلاس ماشین انگار تو مشتته و تسلط کامل داری اصلا قابل مقایسه نیست
چین هم که در مقابل کره عقبه حالا شما هی از لاماری های تک دفرانسیلتون دفاع کنید و بهای ملیاردی بپردازین اصلا برین تو صف وایستین…
محمد
۲۸ شهریور ۱۴۰۲شما قیمت محصولات رو با هم مقایسه کن بعد دلیل برتری المانی رو متوجه میشی
قیمت کره ای ها به مراتب نسبت به المانی ها پایین تره و شکی نمیمونه که کیفیت هم پایین تر باشه
X
۲۸ شهریور ۱۴۰۲محمد ربطی به قیمت نداره
شما جنسیس رو با BMWو بنز هم قیمت مقایسه کنی میبینی کره چیزی توی چنته نداره
کرگدن باواریا
۲۸ شهریور ۱۴۰۲داداشم آشغال اقتصادی رو با سدان لوکس آلمانی مقایسه میکنی دس خوشششش
pov: میرسلیم خارجی
Gtc فقط ایتالیایی آلمانی انگلیسی شعبه ۲
۲۸ شهریور ۱۴۰۲دوست عزییز چرا اینقدر داستان سرایی میکنید راجب خودرو ها؟ تنها توصیف درست راجب بی ام و سری ۵ درست بود و اگر سیستم تعلیق ماشن رو سری m رو بذاری خیلی بهتر میشه توی بنز کلاس ای بیشتر روی رانندگی بی درد سر و خانوادگی تمرکز شده و قرار هم نیست هندلینگ اسپرتی هم بده ولی هندلینگ خیلی قابل قبولی داره ولی نه اینقدر که توی مشتت باشه بعد لاماری به معنای واقعی هندلینگ خیلی بهتر از کره ای های قدیمی بازار رو داده بعد یک سوال ملت مجبورن برن این هارو انتخاب کنن ! الان آلفا رومئو کلی خرج باید کنی و مطمئن باش کسی که ماشین چینی میخره تمام زورش رو هم زده تا پولش رو جور کنه ، من اول یک مگان داشتم بعد شد سری ۵ بعد شد تیگو ۷ پرو بعد هم شد بی ام و سری ۳ من خودم زمانی که تیگو ۷ پرو خریدم تمام زورم رو زدم
علی جردن
۲۸ شهریور ۱۴۰۲آقای سری سه سوار اگه واقعا آلمانی سوار بودی می دونستی Eکلاس از سری ۵ تو مشت تره
سری ۵ موقعیت راننده و ارتفاع صندلی پایین تری داره اما E کلاس کاملا تو دسته
مهران
۲۹ شهریور ۱۴۰۲کاملااا مخالفم با حرفت.حتی من e250 رو در حد ۵۲۸ هم نمیدونم.نداشتمشون اما بنا به دلایلی خیلی رانندگی داشتم با این دو مدل.هندلینگ فقط به ارتفاع صندلی بستگی نداره.در واقع فقط گاهی به این موردی ک گفتید بستگی داره.
Gtc فقط ایتالیایی آلمانی انگلیسی شعبه ۲
۲۹ شهریور ۱۴۰۲دوست عزیز از کی ارتفاع صندلی ملاک شد؟ من خودم فقط برای تست درایو سوار کلاس e شدم ولی همه چیز دستم اومد بعد دوستان چرا اینقدر دیس لایک دادن کجای حرفای من اشتباه بود
مهردادکمال
۲۸ شهریور ۱۴۰۲تو ایرانیم مگه حق انتخاب زیادی داریم؟
تهرانی مقدم
۲۸ شهریور ۱۴۰۲هیچ چی YF نمیشه
هنوز هم با دیدنش فک ها به زمین میچسبه
.Amir.
۲۸ شهریور ۱۴۰۲توی هم قیمت هاش حرفی برای گفتن نداره.
جنسیس سدان
تلیسمان
C200
328i
کمری
همشون انتخاب های بهتری نسبت این خودرو هستن.
البته به خود طرف هم بستگی داره بعضی ها دنبال ماشین نو و کم سن و سالن برای همین سواری و عملکرد رو فدای نو بودن ماشین میکنند.
کیان
۲۸ شهریور ۱۴۰۲من کلا کسایی ک تو وضع فعلی تزشون اینه ک باید ماشین نو باشه، ماشین نو یه چیز دیگس، یا فلان ماشین با اینکه قیافش خوبه وای قدیمی شده رو درک نمیکنم
طرف میره یه اشغالی میخره حالا ساخت هر جایی، صرفا ک نو باشه و جدید هرچند میدونه به مشکل برمیخوره
R@min
۲۸ شهریور ۱۴۰۲بخشی از این موضوع حق دارن، طرف وقتی می بینه برای یه محصول ژاپنی و آلمانی دست دو هم که این موضوع بیشتره و با خودش میگه دنبال دردسرش نمیرم، من خودم دو ساله هوندا crv دارم دست دو هم خریدم ولی اگر روزی تصادف کنم یا مشکلی پیش بیاد باید خودم قطعه بیارم، البته من مشکلی ندارم با این موضوع ولی خیلیا دنبال این دردسرا نیستن !!! ولی فاجعه جایی هست، وقتی قانون رژیم این بود ماشینی که وارد میشه باید دانش و فناوری و قطعات هم وارد شه اما این مثلا نمایندگی ها متصل به رژیم اینکارو نکردن و به هیچ کسی هم جواب نمیدن و فقط پول و اعصاب ملت می چاپن.
همه جای دنیای نمایندگی ها نوکر مشتری هستن و دنبال حفظ مشتری و رضایت تو این باغ وحش طلب کارم هستن و منتم میزارن.
*ALI*
۲۸ شهریور ۱۴۰۲این ماشین بنظرم ماشین خوبیه از لحاظ طراحی و قیافه خوبه داخلش هم طراحیه خوبی داره رنگ های متنوع ای هم داره که من عکساشو دیدم
P
۲۸ شهریور ۱۴۰۲همش به کنار ،فقط ((اگر شما مالک یک هیوندای سوناتا هیبرید باشید و به طور مثال دوهفته این خودرو را در پارکینگ نگه دارید و روشنش نکنید باتری میخوابد و باید تقریباً ۱۸ میلیون برای تعویضش هزینه کنید)) 🙈🙈🙈
امین رضا شجاعی
۱ آذر ۱۴۰۲سلام
نه دوست عزیز اصلا اینجوری نیست، این پیج همچرت نوشته، من فقط یکبار باطری برقی رو عوض کردم و یه باطری گذاشتم که از سال ۲۰۱۷ یه اتفاق معمولی هست که عمر باطری تموم شده باشه، باطری هیبرید هم تا الان خدارو شکر مشکلی نداشته و سلامتش بعد از گذشت ۶ سال و کارکرد ۶۷ هزارتا بالای ۹۵ درصد هست
پویا
۲۸ شهریور ۱۴۰۲Car lover و حضرات دیگه هرچی میخواید بگید با اکانت اصلی بزارید
مازیار
۲۸ شهریور ۱۴۰۲این اکانت اصلی و فرعی خیلی تکرار و تاکید میشه
اما برای چی؟
فرض کنید تمام کامنت ها با نام کاربری X فرستاده میشه
واقعا چه فرقی داره کی و با چه نامی اونو فرستاده؟
یا حرف حساب هست یا رایگان
یا جواب داره یا نداره
یا قابل اعتناست یا نه
چه فرقی داره؟
ضمنا اونطور که معموله هرکی خیلی رو این مسئله تاکید داره خودش باهاش ناآشنا نیست!
همایون
۲۸ شهریور ۱۴۰۲بنده چند سال تاکسی هیبرید داشتم و از نظر کابین و صندلیها خیلی خوبه ولی از نظر فنی ایراداشو بهتون میگم
یک فقط یک دقیقه میتونیبا سرعت ۲۰۰ تا بری بعدش باتریش خالی میشه و بیشتر از ۱۳۰ تا نمیره تا باتریش پر بشه
دو موتورش ۲۰۰۰ و برای این وزن کم میاره
سه بوستر ترمزش ضعیفه و تو سرعت بالا عملکرد خوبی نداره
چهار تو سربالایی حسن اباد قم کم میاره و به ترتر میوفته
پنج بزرگترین ایرادش تو موتورشه که نمیدونم چرا اکثرا شاتون میزنن
شش اصلا کمکهای نرمی نداره و عایق صوتی ضعیفی داره
البته نمیخوام تو سر هیبرید بزنم . ۲۵۰ هزارتا با این ماشین کار کردم و در کل از تمام ایرانیها و چینیها سرتره ولی اونقدر که سر زبونا افتاده ارزش چند میلیارد رو با این ایرادهای ذاتی نداره
GMA
۲۸ شهریور ۱۴۰۲طراحیش رو نقطه ضعف حساب کردید؟ کاملا منطقی :))
بابک
۲۸ شهریور ۱۴۰۲.موقع ترمز فرمان و سیستم تعلیق لرزش زیادی دارد
شتابش هم متوسط است…نه زیاد است نه خیلی پایین
به نظر بنده با توجه به شرایط فعلی ایران ، نگهداشتن خودروهای هیبریدی ، ریسک بالایی دارد…تویوتا کرولا مناسب تر و عاقلانه تر است
مهردادکمال
۲۸ شهریور ۱۴۰۲با این همه دردسر هیبرید حالا حالا بدرد ایران نمیخوره
امیر
۲۹ شهریور ۱۴۰۲کلا خودرو های هیبریدی برای بازار و شرایط ایران بهترین انتخاب هستن ، باید قبول کرد که برقی ها با توجه به زیر ساخت های ضعیف برق کشور ، نبود ایستگاه های شارژ سریع در سطح شهر ها و نبود تعمیرکار متخصص جز دردسر هیچ چیز دیگه ای ندارن اما هیبریدی ها الان چند سالی میشه که وارد ایران شدن و تعمیر کار خبره هم زیاد دارن و از همه مهم تر انرژی اصلی اونها از طریق سوختن بنزین تامین میشه اما با آلایندگی خیلی کمتر نسبت به بنزینی های معمولی ، اینا فقط باید قطعات هیبریدی ها رو وارد کنن تا دیگه این دردسر های سفارش باتری از دبی و … اینا هم نباشه
باقری
۹ مهر ۱۴۰۲سلام من خودرو را دارم ولی اینطور نیست که باطری بعد از دوهفته بخوابد من یکماه خاموش بوده اینطور نیست ودرثانی باطری هیبرید اگر خراب شود هرخانه که خراب قابل تعویض هست