هیوندای استاریا در کلاس مینیون (MPV)، یکی از جدیدترین خودروهای کرهای با طراحی مدرن و امکانات جالب توجه است. این مدل، بهتازگی در خیابانهای ایران دیده شده و احتمالا طی ماههای آینده پیشفروش میشود.
شرایط خاص حاکم بر بازار خودروی ایران، دسترسی آزاد به مدلهای روز دنیا را غیرممکن کرده است. در کشورمان، نهتنها واردات خودرو از سالها قبل وجود ندارد؛ بلکه انواع مالیات و عوارض به قیمت تمامشده برای مصرفکننده اضافه میشود.
از سویی دیگر، پدیدهای عجیب به نام انحصار در بازار ایران شکل گرفته است. این موضوع، ظاهرا بر نوع خودروهای وارداتی که احتمالا طی ماههای آینده به کشورمان میآینده نیز تاثیر گذار خواهد بود. مثلا واردات مدلهای ساخت هند و چین که قابل رقابت با تولیدات سایپا و ایران خودرو باشند، بعید بهنظر میرسد. به همین دلیل، خودروهای متفاوت با تیبا و تارا در کلاسهایی مثل وانت و مینیون برای واردات به کشورمان، شانس زیادی دارند.
بهتازگی چند نمونه هیوندای استاریا در ایران دیده شده است. این خودروها، ظاهرا فاقد پلاک هستند و برای آزمایش به کشور وارد شدهاند تا از نظر آمادگی برای کار با بنزین ایران و شرایط محیطی کشور، بررسی شوند. استاریا در کره جنوبی، نسخههای مخصوص حمل بار (Cargo) و مدل مناسب جابهجایی مسافر با ظرفیت ۷ تا ۱۱ سرنشین دارد.
طراحی بدنه و نمای بیرونی هیوندای استاریا
برای خریدار خودرو در کلاس مینیون (MPV) ظاهر لوکس یا اسپرت و تهاجمی، اهمیت کمتری نسبت به مدلهای مرسوم در گروه سدان و هاچبک دارد. به همین دلیل، اکثر تولیدکنندگان خودرو در کلاس MPV، سبک ساده و عامهپسند را برای نمای بیرونی این مدلها انتخاب میکنند.
از سویی دیگر، هیوندای و دیگر خودروسازان کرهای در تلاش هستند تا متفاوت از رقبا ظاهر شوند و مشتریان جدید، خصوصا از گروه جوانان و بانوان را جذب کنند. به همین دلیل، سبک مدرن و خلاقانه برای استاریا انتخاب شده است.
در نمای اصلی، یک ردیف چراغ بسیار باریک وجود دارد که عملا برای ساعات شب، کاربردی نیست. جلوپنجره هم یک مستطیل ساده با گوشههای خمیده است که نورهای اصلی را جای داده. این ترکیب، به خودروهای انقلابی در فیلمهای آیندهنگر شباهت دارد و حس جدیدی به مخاطب القا میکند. در نمای جانبی، همهچیز ساده به نظر میرسد اما تقارن دستگیرهها و حالت مثلثی در شیشههای جلوی کابین، خلاقیت در طراهی هیوندای استاریا را نشان میدهند.
در نمای عقب، چراغهای LED با مربعهای کوچک وجود دارند. این بخش، شبیه به ونهای مرسدس بنز و کادیلاک اسکالید به نظر میرسد؛ اما هماهنگ با سبک موجود در هیوندای آیونیک ۵ است.
هیوندای استاریا فقط با یک نوع بدنه از نظر طول و عرض تولید میشود اما نسخهی سقف بلند نیز دارد. این خودرو، ۵,۲۵۳ میلیمتر طول، ۱,۹۹۵ میلیمتر عرض و ۳,۲۷۳ میلیمتر فاصله محوری ارائه میکند؛ درحالیکه ارتفاع سقف ۲۰۰۰ و ۲۲۰۰ میلیمتر برای استاریا قابل سفارش هستند.
در مجموع میتوان طراحی مینیون مدرن هیوندای را با توجه به کارایی عمومی و تجاری، جذاب و چشمنواز توصیف کرد. استاریا در نمونههای استاندارد یا آپشنال (Staria Lounge و Staria Premium)، جلوپنجرهی سیاه یا همرنگ بدنه دارد که طبیعتا ظاهر متفاوت برای این خودرو ایجاد میکند.
طراحی کابین و نمای داخلی هیوندای استاریا
مینیون هیوندای با طول بدنهی ۵/۲۵ متری، برای نصب سه ردیف صندلی ایدهال است. با این شرایط، میتوان استاریا را گزینهای مناسب برای تردد ۷ سرنشین بالغ دانست، به طوری که دو صندلی مجزا در ردیفهای اول و دوم نصب شود و مسیری برای دسترسی به سه صندلی در ردیف عقب فراهم باشد. شرکت سازنده علاوهبر این نوع چیدمان، حالت ۹ و ۱۰ و ۱۱ صندلی هم برای استاریا ارائه کرده است که طبیعتا، ردیف چهارم در انتهای کابین خواهد بود و عملا صندوق عقب حذف خواهد شد.
استاریا تلاش میکند تا خودرویی در کلای مینیون لوکس باشد. به همین دلیل، امکانات متفاوت در مدلهای مختلف دارد. نسخهی پایه از هیوندای استاریا در اکثر کشورها، مجهز به نورپردازی ملایم (ambient lighting) با رنگهای قابل انتخاب در کابین و نمایشگر ۱۰/۲۵ اینچ لمسی مربوط به سیستم سرگرمی است. پشت فرمان هم نمایشگر LCD دیجیتال برای راننده وجود دارد. طبیعتا خریدار استاریا در بازار جهانی میتواند صندلیهای ساده (نیمکتی) یا مبله (کاپتانی) همراه پوشش چرم، ماساژور، گرمکن و سیستم سرگرمی اختصاصی با نمایشگر نیز سفارش دهد.
پیشرانه و تجهیزات فنی هیوندای استاریا
باتوجه به وزن خالص ۲۰۰۰ تا ۲۴۰۰ کیلوگرمی هیوندای استاریا در مدلهای مختلف، پیشرانههای متنوعی نیز برای این خودرو وجود دارد که شامل ۲ مدل بنزینی و یک نسخهی دیزلی است. همچنین سیستم دو دیفرانسیل نیز برای مدلهای ویژه، ارائه میشود.
هیوندای استاریا با موتور V6 بنزینی ۳/۵ لیتری از سری LPi، قدرت ۲۴۰ اسب بخار و گشتاور ۳۱۰ نیوتنمتر دارد. این نمونه با گیربکس اتوماتیک ۸ سرعته در زمانی حدود ۱۲ تا ۱۳ ثانیه از سکون به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد و نهایت سرعت ۱۸۰ کیلومتر برساعت ارائه میدهد.
قدرتمندترین مدل استاریا از موتور ۳/۵ لیتری V6 بنزینی، قدرت ۲۷۲ اسب بخار و گشتاور ۳۳۰ نیوتنمتر میگیرد. این نسخه نیز فقط با جعبهدندهی خودکار ۸ سرعته تولید میشود تا سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۹ ثانیه و نهایت سرعت ۲۱۰ کیلومتر برساعت داشته باشد. میانگین مصرف سوخت استاریا با پیشرانهی G3.5 MPi حدود ۱۰ تا ۱۱ لیتر در صد کیلومتر است.
استاریا گازوئیلسوز، با دو نوع گیربکس دستی ۶ سرعته یا اتوماتیک ۸ سرعته، مجهز به موتور ۲/۲ لیتر توربودیزل تولید میشود. این مدل، ۱۷۵ اسب بخار قدرت و ۴۳۱ نیوتنمتر گشتاور دارد. سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت استاریا ۲.۲ CRDi حدود ۱۴ ثانیه و نهایت سرعت ۱۸۵ کیلومتر برساعت اعلام شده، درحالیکه میانگین مصرف سوخت این مدل، ۹ لیتر گازوئیل استاندارد اروپا است.
امکانات رفاهی و ایمنی هیوندای استاریا
ظاهر آیندهنگر برای استاریا، با جدیدترین فناوریهای الکترونیک هیوندای ارائه میشود تا یک مینیون مدرن را تشکیل دهد. این خودرو همچنین، امکانات متنوع برای افزایش ایمنی دارد.
سراسر کابین با ۶ کیسهی هوا پوشش داده میشود و تمام کمربندهای ایمنی، عملکرد سه نقطهای دارند. هشدار برخورد از روبرو و تشخیص اجسام در نقطهی کور نیز آپشن استاندارد استاریا هستند. این خودرو مجهز به چشم دیجیتال در کابین است که حضور سرنشین روی صندلی و نبستن کمربند ایمنی را به راننده اعلام میکند.
سیستم خروج امن (Safe Exit Assist: SEA) در هیوندای استاریا، از بازشدن درهای عقب، هنگامی که احتمال تصادف در خیابان وجود داشته باشد، جلوگیری میکند. همچنین، پس از خاموش کردن پیشرانه و بازشدن درهای خودرو، حضور انسان یا دیگر موجودات زنده توسط سنسورهای داخل کابین به راننده هشدار داده میشود.
نمایشگر لمسی با ناوبری ماهوارهای، میکرفون داخلی برای صحبت با دیگر سرنشینان، دوربین پارک و دید ۳۶۰ درجه، ۶۴ رنگ برای نورپردازی داخلی، سیستم صوتی حرفهای از برند بوز، رنگبندی متنوع برای چرم صندلیها، گرمکن و سردکن و ماساژور، درهای تمام برقی کشویی در عقب، کروز کنترل هوشمند و رینگهای ۱۸ اینچ، دیگر امکانات سفارشی برای هیوندای استاریا در مدلهای مختلف هستند.
قیمت هیوندای استاریا در بازار جهانی و ایران
پیشتر گفته شد که استاریا با امکانات متنوع در آسیا و اروپا فروخته میشود. این خودرو مخصوص بازارهای غیرامریکایی تولید شده است.
مدل دیزلی هیوندای استار با ساختار یک ردیف صندلی برای حمل بار، ارزانترین نمونه در کرهجنوبی محسوب میشود. این خودرو آستانه قیمت ۲۹ میلیون وُن معادل ۲۰ هزار دلار دارد. دیگر مدلها با امکانات بیشتر و صندلیهای مناسب حمل ۹ تا ۱۱ سرنشین، قیمتهای متنوع از ۳۰ تا ۵۵ هزار دلار را پوشش میدهند.
هنوز مشخص نیست کدام مدل از هیوندای استاریا وارد ایران خواهد شد اما ظاهرا، فقط نسخههای لوکس برای حمل ۷ تا ۱۱ مسافر برای تست در کشورمان دیده شدهاند. با این شرایط، میتوان انتظار داشت استاریا، با قیمتی حدود ۱/۵ تا ۲ میلیارد تومان به مشتری ایرانی فروخته شود.
کافر مقدس
۲۱ مهر ۱۴۰۱دقیقا ربطش به ایران چی بود؟ هیچی همین باعث رپورتاژ خبری خوبی میشه. سیصد مورد از این اخبار هست که هیچکدوم از خودروها وارد ایران نشدن و همه شونم پیش بینی میکردن 1نیم تا 2میلیارد ! تازه اگه بیاد بشین با 2میلیارد بیاد !
چینی ها مشابه ش رو میزنن به لوگو فلان فانگ و فلان دانگ میفروشن با 1نیم لیتر انجین
سلام کنید به دلار 35تومن فعلا.
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۱ مهر ۱۴۰۱“بهتازگی چند نمونه هیوندای استاریا در ایران دیده شده است. این خودروها، ظاهرا فاقد پلاک هستند و برای آزمایش به کشور وارد شدهاند تا از نظر آمادگی برای کار با بنزین ایران و شرایط محیطی کشور، بررسی شوند”
فورد
۲۱ مهر ۱۴۰۱با 30 هزار دلار به نظرم گزینه های کابردی تر و بزرگتر هست ولی بعید میدونم بخوان وارد کنن کارم یه جوریه زیاد تو شرکت ایران خودرو سایپا میرم از این جور ماشین ها زیاد دیدم تو پارکینگشون بیشتر برای تحقیقات یا استفاده از قطعات برای شووی تبلیغاتی استفاده میکنن یه جا دیدم موتور رنو لاگونا دیزلو گذاشتن بودن روی سمند
حسین
۲۲ مهر ۱۴۰۱خوشم نیومد مخصوصا از طراحی جلو و چراغ های جلوش، تویوتا هایسو به این ترجیج میدم،البته تجهیزاتش خوبه.
meysam
۲۱ مهر ۱۴۰۱نمای جلو بشدن تخیلیه
اون چراغهای جلو که مثلا خلاقیت بخرج دادن و تا جایی که میتونستن پایین قرار دادن، اونجا محل دفع ضربات توسط سپره و با کوچکترین ضربه ای باید چراغهای جلو تعویض بشن
شیشه های کناری رو هم نمیدونم چرا انقدر آوردن پایین
کلا علاقه زیادی به پایین کشیدن داشتن
مهردادکمال
۲۱ مهر ۱۴۰۱هیچ کی تو ایران ۲میلیارد به ون نمیده
کرگدن باواریا
۲۱ مهر ۱۴۰۱ولی ایرآن کمبود وَن دارن ؛) !
morteza
۲۲ مهر ۱۴۰۱ون گشت ارشاد دیگه؟!!!
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۱ مهر ۱۴۰۱برای هتلها خیلی کاربرد داره
datsun
۲۱ مهر ۱۴۰۱مشتری خاص خودش رو دارن مثل ارگانهای دولتی و مراکز خاص مثلا پالایشگاه های جنوب باورت نمیشه چقد ونهای مکسوس چینی وجود داره تعداد زیاد ولی بقیه جاها کم و بیش میبینی
جنوب
۲۲ مهر ۱۴۰۱همین الان تو پتروشیمی یکی از شهرای جنوب میخوان
ارگانی بشدت لازم داره ایران
رضا
۲۳ مهر ۱۴۰۱چرا نهادها و ادارات با پول من و شما میخرن حالشو میبرن
Alan.r
۲۱ مهر ۱۴۰۱واقعا زشته ولی کابین و امکانات و مشخصات فنیش خوبه(البته اگه اون مسئله آتشسوزی و شاتون زدن و …… پیش نیاد)
4wheeled
۲۲ مهر ۱۴۰۱دلیل اینکه از برندهای ژاپنی نیاوردن ظاهرا احتمال در رفتن چرخ یا اتش سوزی هست 🔥
Royal Driver UK 70
۲۱ مهر ۱۴۰۱خوشم نمیاد ازش
سهیل
۲۲ مهر ۱۴۰۱ای کاش ژاپنی دست دو میومد ولی حلبی کره ای نه.
آخه ژاپن و کره چه فرقی دارن؟ هر دو تو آمریکا پرفروش هستن. چرا میشه از کره وارد کرد از ژاپن نیمشه
حمزه آجرلو
۲۲ مهر ۱۴۰۱سلام دوست عزیز ، اشتباه نکن ، بد بودن ماشین کره ای متعلق به بیش از ده سال پیشه ، ماشین های کره از هر نظر خودشونو تثبیت کردن ، دوستی ایکس پنج ام ، بی ام و خریده بود ، بعد از اینکه به نمایندگی جنسیس رفته بود ، بیش از حد ناراحت بود که چرا جنسیس نخریده با همین قیمت ، و این اتفاق متعلق به حدود سه ماه پیشه .
Amir mahdi @-1387
۲۲ مهر ۱۴۰۱شبیه توالت فرنگی چراغ دار هست
بهنام
۲۲ مهر ۱۴۰۱اومده ببینن از نظر یاتاقان و آتش سوزی در چه حدیه .
عاشق پدال
۲۲ مهر ۱۴۰۱اینم از پولای ازاد شده. انگار کره گفته فقط جنس میده.
وگرنه تو واردات ون میرفتن سراغ رنو و داچیا. هم سابقه خوبی دارن هم تجربه و کیفیت بالاتر. یا همون پژو ونهای خیلی خوبی میزنه.
رنو در رنج های مختلفی ون داره و یه ون همسایز این رو حدود ۱۵ هزار یورو میفروشه.
محمد
۲۳ مهر ۱۴۰۱یکی سوال بیست هزار دلار مگه نمیشه ششصد میلیون چرا توی ایران ۶۰۰ میلیون میشه دو میلیارد بعد چرا ۶۰۰ میلیون ما دومیلیارد نمیشه ؟
رضا
۲۳ مهر ۱۴۰۱تعرفه صد در صدی با اضافه اسکونت آقایون …..