کدام مدل هیوندای توسان را بخریم؟ تفاوت مدلهای مختلف هیوندای توسان چیست؟
بیشک محصولات هیوندای و کیا در کشورمان محبوبیت بالایی دارند و در این بین میتوان از هیوندای توسان به عنوان گل سرسبد خودروهای وارداتی نام برد؛ اما کدام مدل هیوندای توسان در کشورمان حضور داشته و با توجه به قیمت خودرو در شرایط فعلی، کدام نسل آن برای خرید انتخاب بهتری خواهد بود؟ در ادامه سعی خواهیم کرد پاسخ این پرسشها را ارائه نماییم.
همچنین بخوانید:
هیوندای یکی از محبوبترین برندهای خودرویی دنیاست و در حال حاضر محصولاتی با تکنولوژیها و ویژگیهای مدرن را میسازد. از طرف دیگر تولید خودروهایی با قیمت رقابتی باعث شدهاند این خودروساز کرهای بیش از پیش در معرض توجه خریداران قرار گیرد. اگرچه هیوندای از دهه ۶۰ میلادی تولید خودرو را شروع کرده اما تا دهه ۲۰۰۰ میلادی خبری از تولید اولین شاسی بلندهای خودروساز موردبحث نبود. شاسی بلندهای هیوندای اگرچه نسبت به برخی برندهای دیگر تاریخچه دور و درازی ندارند اما در همین مدت نسبتاً کوتاه هم بسیار خوب عمل کردهاند و بهطور خاص مدل توسان چنین موفقیتی را نشان میدهد. اولین نسل هیوندای توسان حدود ۲ دهه پیش راهی بازار شد و از همان زمان تاکنون شاهد عملکرد استثنایی این خودرو در بازارهای جهانی و کشور خودمان بودهایم.
کدام مدل هیوندای توسان بهتر است؟
برای اینکه بتوانیم قضاوت بهتری درباره نسلهای مختلف توسان در کشورمان داشته باشیم بهتر است تکتک نسلهای آن را بررسی کنیم و در همین حین توضیحاتی نیز درباره وضعیت این خودرو در بازار کشور ارائه نماییم.
نسل اول هیوندای توسان (سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹)
اولین نسل توسان در سال ۲۰۰۵ تولید شد و به کشور ما نیز راه یافت. این خودرو بر اساس نسخه اصلاح شده از پلتفرم النترا تولید شد و با سه تیپ GL، GLS و GLX به دست مشتریان رسید. شاسیبلند میان سایز هیوندای از ارتفاع کوتاهتر و فاصله بین محوری بیشتری سود میبرد تا به این ترتیب ظاهر خشنتری نسبت به برادر سدان خود داشته باشد. از نظر طراحی نباید از توسان نسل اول انتظار زیادی داشت چراکه طراحان روش سادهای را در پیش گرفته بودند.
بیشتر بخوانید: بررسی هیوندای توسان ۲۰۲۴ وارداتی
هیوندای در بخش داخلی نیز طراحی سادهای را برای داشبورد در نظر گرفته بود تا به این ترتیب ارگونومی بهتری را ارائه کند. صندلیهای راحت توسان نسل اول نیز با پوشش چرمی یا پارچهای در دسترس بودند. همچنین برای ارائه حداکثر ایمنی، توسان نسل اول با کیسههای هوای جانبی نیز تولید شد. این نسل توسان از پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری، گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک و سیستم چهار چرخ محرک استفاده کرده است. البته عمده مدلهای وارداتی به کشورمان از پیشرانه ۶ سیلندر ۲.۷ لیتری با ۱۷۵ اسب بخار قدرت و ۲۴۱ نیوتون متر گشتاور سود بردهاند. از جمله نقاط قوت این خودرو میتوان به بازار خریدوفروش نسبتاً خوب، قطعات یدکی در دسترس و سواری بی استرس و روان اشاره کرد. در مقابل معایبی همچون طراحی قدیمی، متریال کابین نه چندان باکیفیت، دستوپنجه نرم کردن با یک خودروی کارکرده و مدل پایین نیز وجود خواهد داشت و به همین خاطر شاید عدهای ترجیح دهند یک خودروی دیگر با کارکرد پایینتر و مدل بالاتر انتخاب کنند.
نسل دوم هیوندای توسان (سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳)
نسل دوم توسان که با نام ix35 نیز شناخته میشود در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۰۹ معرفی شد، خودرویی که نسبت به نسل اول فرسنگها متفاوت بود. دومین نسل این خودرو که در کشورمان نیز حضور داشته است به محبوبیت بالایی دست یافت و هیوندای برای بهبود فروش آن اقدام به فیس لیفت جزئی بدنه و کابین نمود و همین مدلهای فیس لیفت شده نیز در کشورمان حضور یافتند.
در نسل دوم توسان دیگر اثری از چراغهای ساده نسل اول نبود و به جای آن نمونههای طویلتر و تیزتر نصب شده بودند. همچنین کلیت خودرو ظاهر مدرنتری داشت و نسبت به سایر رقبای آن زمان بسیار جذابتر به نظر میرسید. همین موضوع درباره کابین توسان نسل دوم نیز صدق میکند چراکه کرهایها بازنگری کاملی را در طراحی داشبورد، کنسول مرکزی و سایر بخشها انجام داده بودند. توسان نسل دوم با پیشرانههای ۲ و ۲.۴ لیتری و همچنین سیستم چهار چرخ محرک عرضه شد. نیروی تولیدی پیشرانهها نیز توسط گیربکسهای ۵ سرعته دستی یا ۶ سرعته اتوماتیک راهی چرخها میشدند. نمونههای وارداتی به کشورمان از پیشرانه ۲.۴ لیتری با ۱۷۷ اسب بخار قدرت و ۲۲۸ نیوتون متر گشتاور و گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک استفاده میکنند و همین حالا نیز محبوبیت فراوانی بین خریداران دارند. از جمله نقاط قوت این خودرو میتوان به طراحی جذاب و به دور از اغراق، کیفیت ساخت خوب، بازار خریدوفروش بسیار مناسب و همچنین سواری نرمتر اشاره داشت. این خودرو معایب قابلتوجهی که روی خرید تأثیرگذار باشد ندارد و به همین خاطر میتوان آن را مناسبترین مدل توسان در کشور برای خرید دانست.
هیوندای توسان فیس لیفت نسل دوم (سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵)
نسخه فیس لیفت از توسان نسل دوم در سال ۲۰۱۳ معرفی شد. این مدل از نمای جلوی بازنگری شده با سپرها و مه شکنهای بزرگ استفاده میکرد. همچنین دیلایت ها و چراغهای عقب LED نیز برای مدل فیس لیفت در نظر گرفته شدند. در لیست تجهیزات توسان فیس لیفت همچنین سانروف پانورامیک سفارشی به همراه ریلهای سقف نیز دیده میشد. هیوندای در کابین توسان نیز مواردی همچون صندلیهای باکیفیتتر، پشت آمپرهای جدید و… را نصب کرده بود. البته از نظر قوای محرکه تغییر چشمگیری وجود نداشت و توسان با همان قوای محرکه قبلی در دسترس خریداران قرار گرفت.
همچنین بخوانید: تست و بررسی تخصصی هیوندای توسان ۲۰۱۵
نسل سوم هیوندای توسان (سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸)
آخرین نسلی از توسان که البته بهصورت محدودتر در کشورمان حضور یافت نسل سوم این خودروست. توسان نسل سوم در نمایشگاه نیویورک ۲۰۱۵ رونمایی شد و تفاوتهای چشمگیری نسبت به دو مدل قبلی داشت. هیوندای در طراحی این خودرو تلاش کرده بود آن را به برادر بزرگتر یعنی سانتافه نزدیکتر کند و به همین خاطر جلوپنجره بزرگ و چراغهای کشیده و دیلایت های LED را برای آن در نظر گرفت. فاصله بین محوری این مدل نیز اندکی بیشتر شد تا راحتی کابین بیشتر شود.
در کابین توسان نسل سوم شاهد استفاده از متریال باکیفیتتر هستیم. این خودرو بهصورت استاندارد از نمایشگر لمسی و پانل پشت آمپرهای چرمی استفاده میکند. نیروبخش سومین نسل توسان وارداتی به کشورمان پیشرانه ۲ لیتری با ۱۵۵ اسب بخار قدرت و ۱۹۲ نیوتون متر گشتاور است که نیروی خود را به گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک تحویل میدهد. به منظور بهبود تواناییهای حرکتی نیز این نسل شاسیبلند هیوندای از سیستم چهار چرخ محرک، دستیار حرکت در سربالایی و سرپایینی و… استفاده میکند. از جمله نقاط قوت این خودرو میتوان به طراحی داخلی و بدنه زیبا، تجهیزات رفاهی زیاد و فضای کابین خوب اشاره کرد. در مقابل باید به پیشرانه ضعیف و شتاب گیری کند و قیمت بالاتر در بازار اشاره کرد که ارزش خرید آن را نسبت به نسل پیشین در بازار کشورمان پایینتر میآورد.
هیوندای توسان فیس لیفت نسل سوم (سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰)
کرهایها مطابق رسم خود پس از عرضه نسخه اولیه توسان اقدام به فیس لیفت آن کردند و به همین خاطر چراغهای جلو اندکی تغییر یافت و دیلایت ها بهروز شدند. همچنین تغییراتی در طراحی چراغهای عقب صورت گرفت. هیوندای دستی هم بر سر و روی کابین کشید تا به این ترتیب بخشهایی همچون پشت آمپرها، داشبورد و ورودیهای هوا بهروزتر باشند. پیشرانهها تغییری را تجربه نکردند اما برای افزایش ایمنی سیستمهای پیشگیری از برخورد و حفظ خودرو بین خطوط به نسخه فیس لیفت توسان نسل سوم اضافه شد.
نسل چهارم هیوندای توسان (سال ۲۰۲۰ تا به امروز)
داستان توسان در کشور ما با توقف واردات و عرضه محدود نسل سوم این خودرو به پایان رسید اما نسل چهارم این شاسیبلند پرطرفدار با تغییرات بسیار زیادی معرفی شده است. در واقع هیوندای طراحی کوپه مانند را برای توسان نسل چهارم تدارک دیده و از نظر طراحی هیچ شباهتی بین این خودرو با مدلهای پیشین وجود ندارد. از بارزترین ویژگیهای ظاهری این مدل میتوان به جلوپنجره بزرگ، طراحی سهبعدی چراغهای جلو و خطوط تیز بدنه اشاره کرد. در کابین نیز شاهد طراحی مینیمالیستی با نمایشگرهای بزرگ مرکزی و پشت آمپرها هستیم.
نسل چهارم توسان با پیشرانههای ۱.۶ و ۲ لیتری بنزینی و ۱.۶ لیتری هیبریدی در دسترس است. هر دو پیشرانه از حالتهای سواری متنوعی سود میبرند و بسته ایمنی هیوندای نیز در دسترس خریداران قرار دارد. مقالهای که مطالعه فرمودید تاریخچهای نسبتاً جامع از توسان بود و امیدواریم رضایت شما را جلب کرده باشد. با توجه به مطالب ذکر شده و در پاسخ به این سوال که کدام مدل هیوندای توسان را بخریم، بنظر می رسد انتخاب نسل دوم این خودرو تصمیم منطقی تری باشد. نظر شما در این باره چیست؟
امیر
۲۸ مهر ۱۴۰۲توسان نسل دوم و چهارم بهترین ها هستند ، چند تا توسان نسل چهارم تا حالا از نزدیک دیدم و واقعا طراحی فضایی و چشم نوازی داشته در مورد توسان نسل دوم هم که یکی پرفروش ترین وارداتی های تاریخ ایران هست و به لطف موتور ۲۴۰۰ و وزن سبکی که داشت ، باعث میشد به نسبت خیلی از suv های هم دوره خودش تیز تر باشه و در کل کیفیت رانندگی قابل قبولی رو ارائه میکرد ( در کنار طراحی که برای زمان خودش فضایی و زیبا بود )
NAVID۰۰۹۸
۲۸ مهر ۱۴۰۲همین اول کار بگم که تجربه مالکیت این سه نسل وارداتی به کشور را نداشتم !
ولی تجربهی سواری و رانندگی با هر سه نسلش را داشتم از قدیم !
پیشنهاد من برای خرید برای کسانی که میخواهند بخرند و نگران استهلاک نباشند نسل اول هست که تنها عیبش سواری خشک با صدای سیستم تعلیق روی ناهمواریها هست !
شتاب نسل دوم از اول و سوم بالاتر و البته سواری بهتری نسبت به نسب اول و کشش بالاتری نسبت به نسل سوم دارد و بزرگترین ضعفش موتور ۲/۴ یاتاقانی و شیشهبالابرهای همیشه خراب هست ولی گیربکس خوبی داره !
اما نسل سوم که به نظر من فقط شیک هست و ارزش خرید اصلا نداره به دلیل شتاب فوقعلاده کم و مصرف سوخت بالا و کیفیت متریال داخلی فاجعه که در نمونههایه حتی زیر ۵ هزار کیلومتر بر اثر سایش معمولی دست و دستمال براق میشوند که نسل دوم به نظرم بسیار با کیفیتتر بود !
راستی دوستان ، یادتان هست دیروز بحثی کردم در مورد خریدِ کارکردههای ژاپنی کرهای و نخریدن چینیها !!!!
جالب بود که یکی از شبکههای ماهوارهای یه خبر چند دقیقهای گذاشت در مورد چینیها و قیمت فاجعهبار قطعاتشان با خودروهای گران آلمانی بخصوص bmw ( کاربر سعید ، طرف حسابم شما هستی که جو گرفته بودت انگاری تو لوسآنجلس زندگی میکنی ) !
کلاً یا خودرو نخرید یا با بودجهی کم ایرانی بخرید یا با بودجهی چینیها یه کارکرده ژاپنی کرهای بخرید ، اوورهالش کنید و از بدبختیهای ریسکی آینده به دور باشید و بیمه کنید خودتان را !
به امید روزی که هر ایرانی ، خودرویی را بخرد که عاشقش هست نه به اِجبار و در اِسارت !!!
چینیها و نمایندگیهایشان در ایران چنان قدرتمند شدند که دیگر توپ هم تکانشان نمیدهد و عملاً دیگر هیچ امیدی نمیشه به واردات همچون گذشته داشت و تمام !
x
۲۸ مهر ۱۴۰۲باز هم شما به غلط کامنت اول رو ریپلای زدی و تکرار مکررات کردی
خودمون همه اینها رو میدونیم
درضمن چینی ها که آشغالن ولی کارکره های کره ای و ژاپنی هم دیگه لگن و بدرد نخور شدند و باز هم آشغال هستند و تعداد موجود قابل دسترس برای خریداران بسیار کمه و هیچ دردی رو دوا نمی کنه فقط درصد کمی رو شامل می شوند.
جوری از خرید کارکرده حرف می زنی انگار الان موندن روی دستشون همینها که هستند تعدادشون کمه و در از تعداد کل اکثریت متقاضیان و خریداران خیلی کمتر هستند و فرقشون بین بد و بد تره.
چون این حرفا بدرد دلال ها و اوراقچی ها میخوره فقط
و هر چی گفتی هیچ فایده ای نداره و هیچ دردی رو دوا نمیکنه چون فقط به جزء کوچک از کلِ .
Car love
۲۸ مهر ۱۴۰۲“ متریال داخلی فاجعه که در نمونههایه حتی زیر ۵ هزار کیلومتر بر اثر سایش معمولی دست و دستمال براق میشوند”
وقتی کارآفرین برتر خاورمیانه ثابت میکنه که قوه تخیل خیلی قوی داره!!
سعید
۲۹ مهر ۱۴۰۲کاربر navid0098 اگه نظر شما اینه وای به حال مردم ما که خدارو شکر مسئولی چیزی نشدید اگه واقعا نظرتون اینه مسئول بیسواد از سرتون هم زیاده.
چون این حرف شما نشون میده درک کمی از اوضاع واقعی دارید، نظر شما فقط در حد نظر شخصی و سلیقه خودتون هست
و هیچ دردی رو از مردم دوا نمیکنه و اشتباه و بیفایدست و تنها کاربردش برای دلالان و اوراقچی هاست و فقط برای تعداد و درصد کم و کوچکی از مردم بکار بیاد.
مگه کلا چند تا خودروی کارکرده قابل دسترس هست که مردم حتی اگه بخواهند بخرند هم برای اکثریت نشدنی و قابل دسترس نیستند یا خودروهای چینی که آشغالن خودروهای کارکرده ژاپنی هم الان دیگه لگن شدن و مایه دردسر و دیگه آشغالن دربه در باید دنبال قطعه استوک و … بگردی.
قبل از گفتن هر چیزی اول بهش فکر کنید، شما فقط محدوده کوچکی از کل واقعیت بزرگ رو دیدید و بر اساس اون نظرتون رو دادید که طبیعتا اشتباهه.
مگه مردم میتونن خودرو نخرند همه که مثل شما یا بیکار نیستن مردم زن و بچه دارن زندگی دارند
تقاضای مردم و این بازار تشنه خیلی بیشتر از این حرفاست خودروی چینی آشغال و ژاپنی کارکرده که لگن و آشغال شدن فقط درصد کمی از مجموع کل نیاز مردم هستند.
پس حرف شما حرف دل مردم نیست کلا دلخواه خودت هست یا شایدم سودی برای خودت در این حرفا میبینی
مشخصا این حرفها کلا ناقصه و هیچ فایده ای هم نداره و هیچ دردی رو هم دوا نمیکنه
چون من این حرفا رو از دلال ها و… شنیدم و لاغیر
اونایی که چیزی سرشون میشه حرفشون چیزی دیگست قطعا نا امیدی بدترین گناهه برای همین قطعا مردم هر زمانی بخوان میتونن اوضاع رو تغییر بدن.
من هم اونجا گفتم اینجا هم میگم جو گیر نشدم که بخوام راهکار بگم یا ادعایی کنم اتفاقا شما اینطوری، نظر من فقط این هست که چیزی که شما گفتی هیچ فایده ای برای اکثریت مردم نداره و ناقصه و اشتباهه هربار هم این حرفای اشتباه تکرارش میکنی.
باعث این وضع داغون نصفش همین حرفاست و کسانی که به این شرایط رضایت دادن تا بسوزند و نسازند.
خودرو با جون مردم ارتباط مستقیم داره مثل لوازم خانگی نیست که بگیم میشه راحت داخلی سازی کرد و هرچی باشه میشه با کم و کاستی هاش کنار بیاییم تا درست شه یا کارکرده بخریم بعد خراب شد درستش میکنیم و… نه خودرو اصلا اینجور نیست
خودروی نا امن یا کارکرده قدیمی یا غیر استاندارد با جون مردم ارتباط مستقیم داره سالانه هزاران نفر سر همین موضوع میمیرند خونشون گردن هرکی که باعث و بانی این وضعه.
امین
۳۰ مهر ۱۴۰۲نوید جان راهکار نده.
نسل اولش که پرمصرف و معمولی. بازار معمولی خیلی مستهلک شدن شانس خرید مدل مناسبش خیلی کمه. ارزش نداره
نسل دوم تعداد زیاد قطعا زیاد بازار خوب . کیفیت بهتر از نسل اول
نسل سوم قیمتش الکی گرونه تعداد کم قطعه هست ولی بیشتر باید بگردید و گرونتره بازار خوب
دوستمون تجربیاتش منطبق با واقعیت نیست.
با طناب پوسیده توی چاه نرید عزیزان
درخصوص ماشین کارکرده نیز دوستان جوابت دادن درکش آسونه اگر بخوای درک کنی.
پیشنهاد نخریدن ماشین دیگه چه راهکاری هست؟؟؟؟
آدم مگه بیکار باشه زندگی نداشته باشه که ماشین نخره.
خوب شد مسئول نشدی؟!! مثل اونیکی که میگفت مرغ نخورید نون خشک بخورید
بابا شما دیگه کی هستید!!!!!
مرسدس
۲۸ مهر ۱۴۰۲سلیقه ای هست اما به نظرم جدید ترینش از همه بهتره
JDM_Japan
۲۸ مهر ۱۴۰۲طراحی نسل سوم بنظرم طراحی منطقی و کاملی بود و به اصطلاح ماشین به بلوغ رسید
اما نسل چهارم سلیقه من نیست ولی خب خیلی زیباتر شده نسبت به نسل های قبل نسل های قبلی هم همگی خوب بودن بجز نسل یک که طراحی شو دوست ندارم
Avan
۲۸ مهر ۱۴۰۲به نظرم نسل دوم زشت ترین محصول هیوندای بود و برعکس نسل سوم بسیار زیبا و جذاب بود. نسل جدید هم طراحی خاص داره که من خوشم نمیاد ولی ممکنه دیگران دوست داشته باشند.
علی
۲۸ مهر ۱۴۰۲نسل ۳و۴ رو از همه بیشتر دوست دارم
علی ===
۲۸ مهر ۱۴۰۲توسان 2015 داشتم. نه ماشین راحتی بود و نه لذت رانندگی داشت و پشیمان شدم و فروختم
مهیار
۲۸ مهر ۱۴۰۲تجربه رانندگی مدتها زیادی نسل اول و دوم را داشته ام از نظر راحتی و قیمت پایین و دسترسی فراوان لوازم یدکی نسل اول عالیه حتی بعنوان آفرود سبک میشه روش حساب کرد البته تغییر سایز لاستیک
Enzo Ferrari 2008
۲۸ مهر ۱۴۰۲من یه بار از تهران به تنکابن رفتم تو اونجا یکی توسان نسل جدید با پلاک گذر موقت دیدم واقعا عالی بود هم کوچک بود هم شتاب خیلی خوبی داشت
Anti Tesla
۲۸ مهر ۱۴۰۲من تجربه رانندگی با هیچکدوم رو ندارم.
فقط یک بار سوارش شدم اونم تو شمال بود که منم جلو نشسته بودم و خالم پشت فرمون، داشتیم میرفتیم نوشابه بگیریم.
اصلاً فرم دنده مورد پسند من نیست.
از نزدیک اون دسته ی دنده خیلی بی ریخت و بد فرم هست.
علی جردن
۲۸ مهر ۱۴۰۲پیشرفتشو نسل به نسل حتی تو طراحی کابین می شه دید!!!
ساینا هم شده ساینا S
دنا هامون شدن دنا پلاس
اینم پیشرفت سگمنت خودروهای داخلی…
سامی
۲۹ مهر ۱۴۰۲نسل ۳ با طراحی بسیار زیبا و موتور ۲۰۰۰DHOC که شتابی خیلی بیشتر از نسلهای قبل داره بهترین انتخابه و حتی در آمریکا و کانادا پرفروش بوده.
سامی
۲۹ مهر ۱۴۰۲تصحیح میکنم موتور DOHC
غلام توالت
۲۹ مهر ۱۴۰۲متاسفانه نسل دوم معروف به سلطان یاتاقان شده
غلام توالت
۲۹ مهر ۱۴۰۲هر ۵۰ هزار کیلومتر باید اوئل پمپ(پمپ روغن) عوض بشه و این سرویس در صورت عدم انجام باعث یاتاقان زدن موتور در نسل دوم میشه که از جمله عیوب اصلی است.
۳۰ مهر ۱۴۰۲نسل دوم فیس لیفت با نسل سوم فیس. لیفت و نسل چهار