هیوندای

تانک خودران و رادارگریز هیوندای روتِم معرفی شد

کمپانی هیوندای بیشتر به خاطر حضور در صنعت خودرو شناخته می‌شود اما یکی از زیرشاخه‌های آن به نام روتِم از تانک بدون سرنشین و پنهان‌کار جدیدی رونمایی کرده است.

گروه هیوندای موتور در زمینه های متنوعی فعالیت می‌کند و یکی از زیرمجموعه‌های آن با نام روتِم شناخته می‌شود. روتِم کمپانی فعال در صنایع سنگین است که روی تولید قطارها، تانک‌ها، خودروهای زرهی و ادوات جنگی بدون سرنشین تمرکز دارد. تانک جدید این شرکت در نمایشگاه بین‌المللی هوا و فضای سئول معرفی شده و شباهتی به تانک‌های سنتی و مرسوم ندارد.

از این تانک به عنوان نسل بعدی تانک‌های زمین نبرد یاد می‌شود و دارای طراحی زاویه‌دار با رنگ خاکستری و کرمی است. هیوندای روتِم همچنین از الگوی لانه‌زنبوری در اکثر بخش‌های بدنه استفاده کرده تا به پنهان‌کاری آن از دید رادارها کمک کند. آنچه بر جذابیت‌های تانک هیوندای می‌افزاید طراحی کاملاً بی‌سرنشین آن و کنترل از راه دور است. این تانک به سیستم حفاظت فعال نیز مجهز است تا در برابر حملات ضدتانک دوام بیاورد. هیوندای روتِم همچنین یک پهپاد چندمنظوره را نیز برای همکاری با این تانک طراحی کرده است. یکی از مقامات هیوندای روتِم می‌گوید:

جدیدترین طراحی ما که از مزیت تکنولوژی پنهان‌کاری سود می‌برد آینده وسایل نقلیه زمینی را به تصور می‌کشد. ما چارچوب زمانی خاصی برای تولید کامل این تانک نداریم زیرا هنوز در مرحله مفهومی قرار دارد. همچنین باید از وجود تقاضای کافی در سطح دولت‌ها برای سفارش این تانک مطمئن شویم.

هیوندای روتِم اخیراً نقش پررنگ‌تری در زمینه نظامی پیدا کرده و سال قبل از با لهستان برای تأمین ۱۸۰ تانک K2PL قرارداد بسته است. اولین نمونه از این تانک‌ها سال قبل به کشور لهستان تحویل داده شده‌اند و روند تحویل آن‌ها تا سال ۲۰۲۵ ادامه خواهد داشت.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶۴ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۲۶ دیدگاه‌ها

  1. phonix

    ۲ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1878 ديدگاه)

    بدون سرنشین اشتباه هست
    تانک داره برجک بدون سرنشین هست و تمام خدمه (3 نفر) داخل کپسول محافظت شده در جلو برجک و داخل شاسی تانک قرار دارن چیزی شبیه به طرح ارماتای روسی

    موافقم 29
    مخالفم 6
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۲ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (2683 ديدگاه)

      من تصحیح کردم: خودران برای ترجمه این متن مناسب‌تر هست

      موافقم 15
      مخالفم 4
    2. پیام

      ۲ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (2059 ديدگاه)

      آقا هر موقع در مورد کره بد گفتن، روز بعدش هیوندای یه چیزی معرفی کرد😂😂😂😂😂😂

      موافقم 21
      مخالفم 30
      1. parhamiof

        ۲ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (744 ديدگاه)

        خدا رحم کنه بهمون ماشین که یه چیز سادست رو نمیتونه بسازه چه برسه به یه همچین چیزی که ترکیب دو تا تکنولوژی پیشرفتس رو بسازه
        خودران و تانک!

        موافقم 23
        مخالفم 25
        1. پیام

          ۲ آبان ۱۴۰۲
          سوابق: (2059 ديدگاه)

          پس ببین لکسوس چیه که بعد از هیوندای قرار میگیره!

          موافقم 13
          مخالفم 18
        2. کیانوش

          ۳ آبان ۱۴۰۲
          سوابق: (808 ديدگاه)

          شرکتهای مثلهیوندای و سامسونگ یک مجموعه از شرکت ها هستن کهتو صنایع مختلفکار میکنن همینهیوندای تو صنایعسنگین و کشتی سازی ی عوله دیگه هیچ سازهای ساختبشر بیش تر از کشتی های بزرگ قطعاتمختلف نداره واسخ پیچیدگی کشتی های بزرگ چهنطامی چهبابری در حد هواپیمای های عولپیکر ساختنشونسخته و نیاز بهقدرت عزیم مهندسی داره منخودماز خودروسازی هیوندای زیاد خوشم نمیاداما خودروسازیش ربطی به بخش نطامی یا سنگینش نداره و کره کلا تو بخش محصولات نطامی ده سالی هست که عالی کار کرده تانک کی ۲ کهی تانک واقعا عالی هست و شاید بهترین نباشه بهترین لیوپارد ۲ المان هست اما قطعا جزو پنجتا تانک اول هست و ی راکتانداز ساختهکره که واقعا از نطر کیفی هیچ چی از هایمارس امریکا نداره و مثل هیامارس بر اساس راکتانداز نسل قبلامریکای ساختهشدهبااینتفاوتکهقیمتارزون تری داره و هر خودروش میتونه دو برابر هایمارس راکت حمل کنه جنگنده نسلپنجمشمکهعالی طاهر شده و اینچندسالهکلی قرار داد بسته کره بیشتر با کشور های اروپایی که خودشون ضاحب صنایع نطانی هستن مثلا همین لهستان خودش تانک صنایعنطامی در حد تانک و راکت انداز ساختن

          موافقم 2
          مخالفم 2
        3. amir

          ۴ آبان ۱۴۰۲
          سوابق: (3326 ديدگاه)

          کاربر کیانوش خدا خیرت بده عاقبت به خیر بشی با این تایپ کردنت چشمام چپ شد تا بیام بخونم

          موافقم 23
        4. Ilfa

          ۵ آذر ۱۴۰۲
          سوابق: (1 ديدگاه)

          یه چیز جالب این هست که بزرگ ترین تولید کننده کشتی دنیا هیوندای هست ، بیشترین وبزرگترین کشتیارو تولید میکنه

      2. amir

        ۲ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (3326 ديدگاه)

        در بحث معرفی کردن که هروقت از سایپا بد میگیم یه تیپ جدید برای کوییک و ساینا معرفی میکنه اینم شد حرف؟

        موافقم 9
        مخالفم 5
    3. MILADZM

      ۲ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (15 ديدگاه)

      این مقاله مشت محکمی هست بر دهان اون متوهم هایی که میگن میتسوبیشی بی عرضه چون جنگنده کذایی نسل فلان ( در اصل یه موشک کاغذی )میسازه و یکی از بزرگترین هلدینگ های دنیاس ( تو خواب و خیال ) تمرکزش تو خودروسازی نیس !
      بفرما تانک هم میسازه
      بهترین هواپیماهای لوکس‌ و تجملاتی هم میسازه
      تو خودروسازی هم که هر سال رشد فروش و کسب جوایز بیشتر .

      موافقم 10
      مخالفم 53
      1. پیام

        ۲ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (2059 ديدگاه)

        اصلا خیلی نمیدونن هیوندای تلویزیون، تبلت، لوازم فنی از دریل تا …. بزرگترین کشتی … و …. میسازه! چند سال پیش تلویزیون‌های هیوندای تو فرودگاه مهرآباد بود. اینا خیلی پرت هستن!

        موافقم 12
        مخالفم 30
        1. Absurd Hero

          ۲ آبان ۱۴۰۲
          سوابق: (284 ديدگاه)

          تو ساخت جنگ افزار هم رو دست هیوندا نیومده هنوز
          چون انفجار و بازی با آتیش رو خوب بلده🔥💣

          موافقم 19
          مخالفم 6
      2. phonix

        ۲ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (1878 ديدگاه)

        در حال حاضر تانک تایپ 10 ژاپن در کنار لئوپارد ای 4 مدرن ترین تانک های عملیاتی دنیا هستن .
        اینم هم طرح کانسپت هست شین شین حداقل پرواز کرده و ماکت نبوده
        ضمنا بحش صنایع سنگین میتسوبیشی ارتباط خاصی به بخش خدرو سازیش نداره اینکه میتسوبیشی توجه خودشو از روی خودرو برداشته و گذاشته روش صنایع سنگین تر و بازده بیشتر یک تکنیک اقتصادی هست که هیوندایی دنبالش نمیکنه جناب مجبور نیستید اگر درباره چیزی اطلاع ندارید نظر بدید مثل اون دفعه که فرمودید هیوندایی جنگنده می سازه :)

        موافقم 12
        مخالفم 10
        1. کیانوش

          ۳ آبان ۱۴۰۲
          سوابق: (808 ديدگاه)

          لیوپارد بهترینه قطعا اما نه ای ۴ ش ا۴ مال بیست سال پیش بوده الان جدیت ترینش ای ۷پلاسه که ای هشتش هم داره بیرون میاد و بعد از لیوپارد به نطر من ابرامز و مرکاوا و کی دو کره و تایپ ده همشون در یک سطح هستن و خودم واقعا عاشق مرکاوا هستم خیلی لامصب طرح توپیه میتونه پنج شیش نفر نیروی ویزه رو هم تو عقب تانک جا کنه چون انجینش جلوست یا میشه مهمات اصافه حمل کنه تقریبا پنج تا تانک اول همهشون از توپ المانی موزر کهاسمش شده راین متال استفاده میکنن تی چهارده روسیه هم طرح خیلی خوبیه که به نطرم ایران میتونهی تانک براسا همین شاسی تی هفتاد و دو و ی برجک شبیه تی چهارده بسازه پروزه کرار هرچیش بد بود ولی برجک خیلی خوبی داشت و از زره های واکنش دهندهای بهتر از نمونه های روسی داخل کشور استفاده کرد در کل هرچقدرم با تی هفتاد و دو ور برن نمیتونهی تانک قابل رقابت باهاش بسازن تننها راه اینکهی تانک رقیب غربی ها با شاسی تی هفالد دو بسازن اینه که کلای برجک بی سرنشین مثل ارماتابزارن روش وگرنهاین سیستم چرخ فلکی هر شلیکی کهبهش بشه برجک پنجاه متر میره هوا و دو روز باید دنبال جنازه بدبختها بگردن

      3. amir

        ۲ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (3326 ديدگاه)

        تو کسب جوایز دیدیم دیگه اون جنسیس جی هفتاد بعد یه عالمه تبلیغ و جایزه توقف تولید خورد دوباره از نو دارن میدنش

        موافقم 2
        مخالفم 3
    4. amir

      ۲ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (3326 ديدگاه)

      البته طرح چرخ وفلکی تانک های مدرن و نیمه مدرن روسی دیدیم چه دردسری هست وگرنه ناتو خیلی وقت پیش به سراغ اینجور کار ها میرفت

      موافقم 8
      مخالفم 4
      1. Car love

        ۲ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (685 ديدگاه)

        amir
        ٣٠ تا کامنت اینجا گذاشتی بازم آروم نشدی،الکی تلاش نکن حالا شاید جاپون ۵٠٠ سال دیگ تونست تانک بسازه با کامنتای تو چیزی تغییر نمیکنه 😂

        موافقم 5
        مخالفم 17
        1. phonix

          ۲ آبان ۱۴۰۲
          سوابق: (1878 ديدگاه)

          ژاپن بتونه تانک بسازه ؟ لابد مردومان چوسان قدیم تو جنگ جهانی داشتن زاپن رو کنترل میکردن :)))))))))))

          موافقم 15
          مخالفم 6
        2. Absurd Hero

          ۲ آبان ۱۴۰۲
          سوابق: (284 ديدگاه)

          ژاپن صد سال پیش type 89 I-Go رو ساخت
          اون موقع حتی پدربزرگ شما هم تو دنیا نبود
          الآنم تایپ ۱۰ در خدمت ارتش ژاپنه که توسط صنایع سنگین میتسوبیشی ساخته شده
          وقتی چیزی نمیدونی مجبور نیستی کامنت بزاری
          حداقل یه کم سرچ کن تا ضایع نشی اینطوری

          موافقم 19
          مخالفم 4
        3. Car love

          ۲ آبان ۱۴۰۲
          سوابق: (685 ديدگاه)

          لامصب این تانک قدرت تخریبش از بمب اتم بیشتره واس سامورایی های شمشیر پلاستیکی ظاهرا،چطور به تکاپو افتادن😂😂😂 اقا آروم باشین گفتم که چندتاشم مفتی میدن جاپون

          موافقم 2
          مخالفم 13
        4. amir

          ۲ آبان ۱۴۰۲
          سوابق: (3326 ديدگاه)

          باو مگه نمیدونی هیوندای جاپون تو خاک آمریکا از خوده آمریکایی ها پرفروش تر شد چیزی که ضجه هم بزنی نمیرسی بهش

          موافقم 6
          مخالفم 1
        5. amir

          ۲ آبان ۱۴۰۲
          سوابق: (3326 ديدگاه)

          اون موقع که کره جنوبی و شمالی حتی وجود خارجی نداشتن صنایع سنگین میتسوبیشی زیره بمبارون آمریکا داشت میساخت

          موافقم 10
          مخالفم 1
        6. کیانوش

          ۳ آبان ۱۴۰۲
          سوابق: (808 ديدگاه)

          بهجای یک تانک همین الان دو تا تانک داره ساخت خودش یک تانک چهل تاپنجاه تن داره و یک تانک شصت تا هفتاد تن هیچ چی هم از کی دو کره کم نداره دیگه تو صنایع نطامی کل دنیامیدونن ژاپن اولین کشور اسیا بود صاحب صنایع نطامی شد برو یکم راجب طرح ازمایشی نسل پنجم زاپن و ایوونیکش کهبافیبرنوری کار میکرد تا ضد جنگ الکترونیک بشه بخون همونسیستم هدایت و ایوونیک رو زاپنداره واسه جنگدهنسل ششم مشترک بین زاپن و اروپا استفاده میکنه

          موافقم 2
          مخالفم 1
    5. م

      ۲ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (1325 ديدگاه)

      ارماتا همون سیستم بازگذاری تی ۹۰ داره و مستعجد برجک پرونی

      موافقم 2
      مخالفم 4
  2. MehdiTurbo

    ۲ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (2245 ديدگاه)

    حتی تانکاشونم خاص و از نظر من جذاب طراحی میکنن
    واقعا طراحیش جذابه
    حیف کره ای ها چشماشون باریک و چهره هاشون خیلی جذابیت نداره از دید من ،با این همه دقت به جزئیات شدید مخصوصا اگه سفر کرده باشید تو همه چی میبینید این دقت به جزییات اگه چهره هاشونم بدون عمل زیبایی داشت از نظر ظاهری فیزیکی کامل میشدن

    موافقم 11
    مخالفم 35
    1. مردیم از خوشی

      ۲ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (1414 ديدگاه)

      وات د فاز ؟

      موافقم 24
      مخالفم 3
    2. Dan

      ۲ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (665 ديدگاه)

      طراحیش بشدت شبیه تانک khanjali تو gta online هست

      1. phonix

        ۲ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (1878 ديدگاه)

        اونم یه طرح واقعی هست که فکر کنم چک ساخته دقیق یادم نیست
        این بیشتر شبیه یکی از کانسپتای وار تاندر هست

        موافقم 4
        مخالفم 2
      2. amir

        ۲ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (3326 ديدگاه)

        نگو مگه نمیدونی حاصل نوااوری های بی پایان کره ای هاست؟ نگو الان فناش میریزن سرت

        موافقم 5
        مخالفم 1
  3. Amirmohammad

    ۲ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (556 ديدگاه)

    کره جنوبی تو صنعت نظامی به شدت پیشرفت کرده و به یکی از بزرگترین صادر کننده ها تبدیل شده بخصوص با شروع جنگ اوکراین تقاضا برای سلاحاشون خیلی زیاد شد.تو بازه ٣/۴ ساله یهو به یکی از غول های صادرات سلاح تبدیل شدن.جنگنده نسل پنجشون هم ثبت سفارش شده واسش از طرف چند کشور توی چند مورد سلاح من جمله موشک ضد کشتی و نفربر و غیره تونستن توی رقابت برای خریدشون رقبای امریکایی و فرانسوی رو شکست بدن برای فروش به اسپانیا و لهستان

    موافقم 8
    مخالفم 33
    1. بهزاد

      ۲ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (2515 ديدگاه)

      در این مواردی که شما اشاره فرمودی یک مورد خیلی مهم نیامده و اصولا اصلا خیلی جاها به اون اشاره نمیشه.
      بزرگترین موفقیت، مدل فروش تسلیحات کره هست.
      بدین ترتیب که هر کشوری سفارشی یا سفارشاتی ارائه کنه کل مبلغ سفارش توسط یکی از بانک های کره ای تقبل میشه و کشور خریدار در اقساط بلند مدت پولشو یا وامی که گرفته پرداخت میکنه.
      جنگ اکراین هم باعث پر شدن سفارشات سازنده های غربی شد و برای رفع خلع بوجود آمده شرکت های شرق آسیا توانستند به نیاز بازار پاسخ دهند.
      امیدوارم براتون مفید فایده واقع شده باشه.

      موافقم 13
      مخالفم 2
      1. مجتبی

        ۲ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (19 ديدگاه)

        کاملآ درسته خط تولید سلاح تمام کشورهای اروپایی و آمریکایی پر شده( حتی روسیه چین و کره شمالی و ایران هم سفارش بالایی برای سلاحشون به خاطر جنگ اوکراین شده) که یک از این خریدار خود کره است (با وجود طراحی و ساختkf21 اما به دلیل اینکه از ناو بالگرد بر استفاده می کنند مجبور به خریدf35 هستند) ولی کره ای ها یک جور قمار کردند چون بانک داخلی کره دارن تضمین مالی می کنند و اگر بحران مالی کشور های سفارش دهنده بگیره عملا دامن بانک های کره ای هم میگیره

        موافقم 6
        مخالفم 2
      2. Amirmohammad

        ۲ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (556 ديدگاه)

        نه متاسفانه مفید نبود برای شما هم مفید نخواهد این چیزایی که گفتین چون کاملا غلطه و بخاطر سوگیری هایی که دارین گفتین.
        اولا که ظاهرا شما کامنت من رو کامل نخوندین.من گفتم در رقابت با تسلیحات کشورای دیگه تونستن توسط لهستان و اسپانیا بعنوان مثال انتخاب بشن یعنی مثلا در بازه تقریبا یکسان موشک ضد تانک امریکایی و اسرائیلی و المانی و کره ای اماده فروش بودن ولی لهستان کره ای رو انتخاب کرد،تمام سفارشات هم چه کره ای چه آمریکایی چند سال زمان میبرن که به دست مشتری برسن.تانک هایی که لهستان به کره سفارش داد ٢ سال پیش قراره سال ٢٠٢۵ به دستشون برسه حداقل.اینطور نیست که کره یک هفته ای تحویل بده و آمریکا مثلا ده ساله.تفاوت زیاد نیست.همین الان لهستان به تنهایی ١٧ میلیارد دلار قرارداد خرید نظامی بست با کره

        دوما که شرایط خرید اینطور نیست که شما گفتی ولی پرداخت به صورت قسطی (نه به صورت بلند مدت) برای همه قرارداد ها با کشورها رایجه

        بزرگترین موفقیت اینه که تو بازه زمانی نه چندان زیاد تبدیل شدن به یکی از بزرگترین صادرکنندگان سلاح و پولش رو میگیرن حالا شما هرطور میخوای تغییرش بده ولی واقعیت تغییر نمیکنه و اونا تو بازار نقش فعال دارن و هی قرارداد فروش میبندن حالا شما میتونی بگی مفتی میفروشن یا اصلا پول هم میدن به خریدار

        موافقم 3
        مخالفم 15
        1. phonix

          ۲ آبان ۱۴۰۲
          سوابق: (1878 ديدگاه)

          توی بحث اتخاب تانک اصلی میدان نبرد برای لهستان باید بگم ای کشور قبلا لئوپارد و ابرامز خریده بود اول قصد خرید لئوپارد رو داشت چون هم یه کشور اروپایی تولیدش میکنه و هم اینکه قبلا خریداریش کرده بودن و باهاش اشنایی داشتن ولی با وقوع جنگ و ایجاد بحران های پس از اون مثل انرژی و مواد اولیه زمان تحویل راین متا المان خیلی زیاد شد و ترافیک خریداران هم زیاد شد . پس لهستان اونو کنار گذاشت و رفت دنبال یک کشور دیگه ( لئوپارد در همه بخش ها مگر قیمت از کی 2 بالا تره ) رفت دنبال جایگزین که کره ای ها با تضمین مالی تحویل دهی سریع و بومی سازی و همکاری با صنایع خود لهستان موافقت مقامات اونا رو جلب کردن کاری که امریکایی ها و جنرال داینامیک انجام نمیشد .
          کره این کارو با توپ خود کششی هم انجام داد … شما جهت گیری داری نه بقیه وگرنه همه میدونن نمیشه یه شب ره صد ساله امثال راین متال رو رفت .
          خدمت اون دوستی هم که گفته کره جنوبی رفته اف 35 برای ناو بالگرد برش خریده بفرمایین منبعشون کجاس ؟ کره فقط سری ای اف 35 رو خریداری کرده . اون کشور ژاپن هست که هم سری ای خریده و هم سری بی و یکی از ناو های پشتیبانیشو هم تحت ارتقا قرار داده تا بتونه ظرفیتشو بیشتر کنه

          موافقم 6
          مخالفم 5
        2. Amirmohammad

          ۲ آبان ۱۴۰۲
          سوابق: (556 ديدگاه)

          فونیکس جان شما ١٠٠ تا لینک قبلی رو هنوز جواب ندادی باز اومدی شروع کردی به نظرات رو هوا دادن؟ یعنی واقعا بازم باید حماسه لینک رو تکرار کنم؟ زشته بخدا من خودم دلم نمیاد
          معلومه که ره صد ساله رو یک شبه نمیشه رفت برای همین کره جنوبی با ۴٠ سال سابقه ساخت تانک الان شده صادر کننده تانک و جزو برترین های حوزه تانک.بلک پانتر گویای همه چیز هست

          و اینکه این جور مواقع برای گول زدن خودت و برداشتن فشار موفقیت اون محصول میاین میگین اره کره ارزون میده یا مفتی میده یا یکی بخر دوتا ببر میده و فلان دیگه قدیمی و لوس شده حتی خودت هم باهاش آروم نمیشی.بهتره واقعیت رو بپذیری بالاخره شدن صادر کننده بزرگ سلاح و و دست بالایی دارن طبق همه آمار ها روند خیلی صعودی دارن تو فروش و برخلاف میلت صادرات نظامیشون ۴ برابر ژاپن هست

          موافقم 2
          مخالفم 11
        3. amir

          ۲ آبان ۱۴۰۲
          سوابق: (3326 ديدگاه)

          میدونی چرا مفید نیست چون شما بی تی اس فنی متعصب کره هستی حقیقت رو بکوبن تو روت هم باز با خوشحالی نمیبینیش

          موافقم 8
          مخالفم 1
        4. phonix

          ۲ آبان ۱۴۰۲
          سوابق: (1878 ديدگاه)

          شما بار ها نشون دادی چیزی سرت نمیشه عزیزم روت ریپلای زدم ملت گمراه نشن که باتوجه به دیسلایک هایی که خوردی ظارها مردم واقف هستن چرت و پرت گفتن داخل اینترنت خیلی مسخرس چون فاصلش تا مشخص شدن فقط یه سرچه
          جواب لینکاتو هم دادم ولی ظاهرا از ترس نرفتی ببینی ….
          اره هیوندایی از راین متال هم بهتره :))))))))))))))))))))))))))))))))))))) فقط کاش نصف اون سود دهی داشت
          در کنار این باید خدمتت بگم که صادرات نظامی کشور ژاپن 0 هست و 0 ضرب در 4 میشه 0 :)
          ژاپن سال هاست که صادرات نظامی رو ممنوع کرده

          موافقم 5
          مخالفم 3
        5. amir

          ۲ آبان ۱۴۰۲
          سوابق: (3326 ديدگاه)

          اینو باش میگه بلک پنتر گویای همه چیز هست
          چیزی که حتی چرخش هم مال خودش نیست

          موافقم 1
          مخالفم 1
    2. phonix

      ۲ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (1878 ديدگاه)

      جنگنده نسل 5 کره فقط توسط دو کشور حاضر در طرح توسعه خریداری شده که یکشون کره هست

      موافقم 3
      مخالفم 2
      1. Amirmohammad

        ۲ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (556 ديدگاه)

        خب باز خوبه کره تونست جنگنده نسل پنج بسازه و دوتا مصرف کننده هم داشته باشه طبق گفته خودت تا الان،کشور مورد علاقه تو که حتی نتونست بسازه که بخواد خودش هم استفاده کنه ازش حتی
        تو هر فیلد نظامی که بخوای صحبت کنی و این دو کشور رو الان مقایسه کنه میبازی،لینکا آمادست خواستی میفرستم فقط لطفا لینک های قبلی رو جواب بده و این دفعه قوی تر ظاهرشو

        موافقم 1
        مخالفم 10
        1. حسین

          ۲ آبان ۱۴۰۲
          سوابق: (1152 ديدگاه)

          (( هر فیلد نظامی که بخوای صحبت کنی و این دو کشور رو الان مقایسه کنه میبازی))
          قبلا هم بهت گفته بودم با تغییر لحن چیزی عوض نمیشه فیک مالتی اکانت. و ضنا هیچ جای جهان کسی سومین اقتصاد و دومین کشور پیشرفته صنعتی جهان رو با کشور مورد علاقه تو مقایسه نمی کنه. راستی جایگاه اقتصادی و صنعتی کره چندمه؟ یه چندتا از اون لینک هات رو در این زمینه هم بفرست دور هم بخندیم.
          تو زمینه نظامی هم بهتره حرفی نزنی و سکوت رعایت کنی. با اون اکانت های دیگت اطلاعات اشتباهت رو به رخ کشیدی وقتی گفتی ژاپن تانک نداره 😂 اطلاعاتت در خصوص جنگنده هم همینه. جنگنده نسل پنج هم ساختن، نسل شیش هم دارن میسازن که در حال حاضر فقط آمریکا در حال ساخت نسل ششم هست :) حالا تکنولوژی نظامی کره مربا جونت کجاست؟
          باز خوبه کل صنایع کشور محبوبت رو ژاپن و آمریکا و آلمان و هلند ساختن و اینقدر ام حرف میزنی

          موافقم 9
          مخالفم 3
        2. phonix

          ۲ آبان ۱۴۰۲
          سوابق: (1878 ديدگاه)

          ژاپن طرح ساخت جنگنده نسل 5 رو به جریان انداخته داره طرح نسل 6 رو هم پیش میبره ضمنا ژاپن اف 35 رو تو خاک خودش مونتاژ میکنه که بخشی از این تولیدات ماله مردمان چوسان قدیمه
          اخه بشر چرا وقتی اطلاع نداری حرف میزنی ؟ خجالت نمیکشی ؟

          موافقم 6
          مخالفم 4
        3. Anti Tesla

          ۵ آبان ۱۴۰۲
          سوابق: (1102 ديدگاه)

          آقایphonix شما دارید میگید که جریان انداخته؟؟
          در ژاپن در سال ۲۰۱۶ طرح ساخت این جنگنده به اتمام می رسد ولی به دلایلی هرگز تولید نمی شود.

      2. amir

        ۲ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (3326 ديدگاه)

        اون یکی هم اندونزی هستش که بیشتر در قالب حمایت مالی اومده

        موافقم 2
        مخالفم 1
    3. Ghasem

      ۳ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام دوست عزیز کره تا هرجا جلو بره باید باید تحت لایسنس جنرال موتور باشه صنایع دست اول. هنوز دست ژاپن وامریکاس

      موافقم 2
      مخالفم 1
  4. فرشاد

    ۲ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (932 ديدگاه)

    یکی هس تو قلبم با صدای فردیناند پورشه🤦
    هیوندای چحوری فکر ساخت تانک افتاد
    خوبه طراحی مدرنی داره اما این ماشین نیس محل کارشم جاده نیس
    بعید میدونم با وجود لیما و دیترویت و KMW هیوندای زیاد بفروشه
    مگر اینک مقرون به صرفه عرضه کنه و تارگتش کشورای اسیایی باشه

    موافقم 4
    مخالفم 12
    1. Ehsan

      ۲ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (624 ديدگاه)

      جهت اطلاع نداشتت تارگت اول همه تولید کننده های سلاح کشورهای آسیایی هست چون بزرگترین خریداران سلاح هستن! همچنین کره جنوبی از قدرت های سازنده تانک هست و بلک پاتترشون اینو ثابت کرد و هیوندای هم خیلی وقته تو حوزه نظامی داره فعالیت میکنه

      موافقم 6
      مخالفم 11
      1. amir

        ۲ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (3326 ديدگاه)

        همون بلک پنتری که توپش ال ۵۵ آلمانی موتورش بر اساس ام تی یو ۸۹۰ آلمانی الکترونیکش با همکاری تالس فرانسه و حتی مسلسل روش برونینگ هستش؟

        موافقم 2
        مخالفم 1
        1. noir

          ۵ آبان ۱۴۰۲
          سوابق: (749 ديدگاه)

          دکتر میدونی کا تو صنعت برون سپاری یچیز کاملا طبیعیه ؟ فرقی نمیکنه شرکت آمریکایی باشه ژاپنی باشه کره باشه یا آلمانی
          محصول برتر محصولیه که از بهترین وسایل استفاده کنه به نسبت قیمتش و عملکرد مناسب داشته باشه
          اینکهبخوای همه قطعاتو درونسازی کنی غیرممکنه و مدل سوسیالیسمیه که هیچوقت جواب نداده یه شرکت نمیتونه تو همه چیز برترین باشه صنعت نظامی باشه پزشکی باشه یا کامپیوتر و موبایل
          بهترین ها همیشه از قطعات خارجی استفاده کردند مبکنند و خواهند کرد

  5. amir

    ۲ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (3326 ديدگاه)

    تانک پانتر آلمانی : ما داریم اینجا زحمت میکشیم

    موافقم 12
    مخالفم 4
    1. Car love

      ۲ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (685 ديدگاه)

      تانک جاپونی: 404 not found
      سر اینم حرصشون میگیره،چرا به آلمان متوسل میشی حالا 😂 جاپون تانک نداره😂

      موافقم 4
      مخالفم 19
      1. amir

        ۲ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (3326 ديدگاه)

        چه ربطی داره به همون جاپون و کره مربا
        جفتشون زیر شعبه پایگاه های آمریکایی هستن حداقل تو نظامی میدونم از تو یکی بیشتر خوندم از الان خوده شوروی اون زمانم بکوب پنجاه سال میساخت باز تو حوزه نظامی انگشت کوچیکه آمریکا هم نمیشد

        موافقم 15
        مخالفم 5
      2. amir

        ۲ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (3326 ديدگاه)

        اصلا خبر دار همون بلک پانتری که داری فداش میشی (هیچ کس منکر خوبی کا۲ بلک پنتر نیست) سایت های آتشش با همکاری تالس فرانسه تولید شده توپ l55 راین متال روشه موتورش بر اساس ام تی یو ۸۹۰ آلمانی طراحی شده و مسلسل ۱۲.۷ برونینگ روشه؟؟؟؟؟

        موافقم 10
        مخالفم 4
        1. Car love

          ۲ آبان ۱۴۰۲
          سوابق: (685 ديدگاه)

          تو صنعت نظامی همه کشورا قطعات صرفا فقط مال همون کشور نیست و توی هر محصول از قطعات سایر کشورها هم استفاده شده! نمونش اف ٣۵ و تمام محصولات دیگه.این فقط برای نظامی نیست برای همه حوزه ها هست،میگن فورد ۴٠ درصد قطعاتش از کشورای دیگه هست.بهش میگن بازار آزاد که ظاهرا آشنایی نداری باهاش
          فقط بحث اینه که بعضی از کشورا حتی با کمک بقیه هم نمیتونن بسازن! مثلا تانک جاپونی که اصلا وجود نداره😂تانک بسازن اصلا ٩٩ درصد قطعاتش مال خارج باشه،فقط بسازه جاپون.حالا باز برو سرچ کن

          موافقم 2
          مخالفم 16
        2. amir

          ۲ آبان ۱۴۰۲
          سوابق: (3326 ديدگاه)

          نه ویگه الان دست به دامن بازار آزاد شدی
          اونطوری باشه افغانشتان هم سوپر اسپرت ساخته با موتور یاریس یعنی از لامبورگینی هم بهتره؟؟؟؟

          موافقم 11
          مخالفم 2
        3. amir

          ۲ آبان ۱۴۰۲
          سوابق: (3326 ديدگاه)

          تانک جاپونی اصلا وجود نداره؟
          پس الان این تایپ ۱۰ تاپ ۹۰ اینا همه قایق هستن؟ خوبه….

          موافقم 8
          مخالفم 2
        4. Car love

          ۲ آبان ۱۴۰۲
          سوابق: (685 ديدگاه)

          اگه طبق منطق تو موتور یاریس از لامبورگینی بهتره پس اره دیگه حتما سوپراسپرت افغانستان بهتره! تازه یادم نمیاد هیچ مجله و شخصی سوپراسپرت افغانستان رو جزو ١٠ سوپراسپرت برتر جهان حساب کرده باشه ولی بلک پانتر جزو ١٠ تانک برتر جهانه
          یعنی یه جوابی دادم اصلا قاطی کردی رفتی سمت سوپراسپرت افغانستان 😂😂😂😂😂😂حالا تو گوگل سرچ کن بازار آزاد چیه. واس تانک جاپون که سرچ کردی چیزی پیدا نشد متاسفانه 💔

          موافقم 2
          مخالفم 9
        5. مجتبی

          ۲ آبان ۱۴۰۲
          سوابق: (19 ديدگاه)

          این خوبه نسل قبل k2 با همکاری جنرال داینامیک بوده(طرح و سازنده تانک آبرام)
          همین k2 هم از الگوبرداری از لمپارد در شاسی بهرمند شده

          موافقم 5
          مخالفم 1
        6. Car love

          ۲ آبان ۱۴۰۲
          سوابق: (685 ديدگاه)

          یعنی یه کاری کردم بنده خدا فقط هی تو گوگل داره سرچ میکنه،تبریک به کره جنوبی این تانک با همین پست نشون داد چقدر قدرت تخریبش بالاست😂😂😂😂😂😂😂اصلا این واس جاپون تو فقط یکم استراحت کن حالا،میگیم کره چندتا هم مفتی بده اونا 😂

          موافقم 1
          مخالفم 9
        7. amir

          ۲ آبان ۱۴۰۲
          سوابق: (3326 ديدگاه)

          اونقدر فهمت کمه که نفهمیدی فکر کردی میگم موتور یاریس از لامبورگینی کمتره همین نشون میده چقدر آدم با درک و فهمی هستی

          موافقم 2
          مخالفم 1
        8. amir

          ۲ آبان ۱۴۰۲
          سوابق: (3326 ديدگاه)

          اصلا تو گوگل هزار ساعت میگردم بهتر از توعه که فقط میای اینجا پای پست های هیوندا و کیا به به چه چه میکنی و خودرو های جنسیس رو از بوگاتی هم بهتر میدونی

          موافقم 2
          مخالفم 1
        9. amir

          ۲ آبان ۱۴۰۲
          سوابق: (3326 ديدگاه)

          معذرت میخوام تو جای لامبو و یاریس عوض شد تو کامنت آخری منظورم این بود که فکر کردی میگم موتور یاریس از لامبورگینی بهتره

      3. .

        ۲ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (163 ديدگاه)

        زمانی که ژاپن تانک می ساخت کره مستعمره ژاپن بود .

        موافقم 9
        مخالفم 1
  6. Ehsan

    ۲ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (624 ديدگاه)

    هیوندای تو هر صنعتی که وارد شد داره عالی کار میکنه.این تانک هم اولین هست در نوع خودش تو دنیا.کلا کره تو تانک همیشه عالی بوده بلک پانترشون هم جزو خفن ترین تانکای دنیاست و با t90M روسیه و آبرامز آمریکا و لئوپارد رقابت میکنه

    موافقم 4
    مخالفم 16
    1. حسین

      ۲ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (1152 ديدگاه)

      آره تو همه صنایع فوق العاده بوده فیک. بهترین اسپرت ها و سوپراسپرت ها و آفرود ها رو توی صنعت خودرو ساخته. مکررا قهرمان فرمول یک، موتو جی پی، داکار، لمانس و غیره شده.
      قابل اعتماد ترین انجین ها رو میسازه ک همه تیونر ها فقط دنبال تیون کردن اونا ها هستن اونم تا 2000 اسب بخار.
      کمترین تعداد فراخوان رو داره. کمترین شکایت ازش ثبت میشه. بیشترین اختراعات رو داره.

      خیلییی موفقه:)

      صفر تا صد قطعات تجهیزات نظامی شون هم ساخت کشورهای دیگه نیست

      موافقم 15
      مخالفم 6
      1. Ehsan

        ۲ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (624 ديدگاه)

        تو که میدونی این مطلب حرصت میده چرا الکی میای اینجا،مگه خوشت میاد اذیت بشی؟ به خودت رحم کن.

        موافقم 3
        مخالفم 9
  7. Car love

    ۲ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (685 ديدگاه)

    میگفتن فلان برند چون داره تو صنعت جنگنده فعالیت میکنه( اونم با کمک ١٠ تا کشور دیگه) برای همین نمیخواد رو صنعت ماشین تمرکز کنه و فروشش پایینه😂حالا هیوندا که تو ١٠ تا حوزه داره فعالیت میکنه چرا فروشش اینقدر بالاست پس😂

    موافقم 4
    مخالفم 18
    1. datsun

      ۲ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (3815 ديدگاه)

      اگه منظورت میتسوبیشیه اون فقط جنگنده نمیسازه پرتابگر فضا پیماو ماهواره بر، تانک ،موشک ،اژدر ،ناو جنگی ،زیر دریایی‌، حتی برخی قطعات بوئینگ رو به میتسوبیشی سفارش میده میسازه حوزه های دیگه بماند که هیوندا مقابل صنایع سنگین میتسو هیچه

      موافقم 23
      مخالفم 3
    2. amir

      ۲ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (3326 ديدگاه)

      جهت اطلاع نداشتت(مطابق اکانت فیک دیگت) که فکر میکنی نسل پنج کره کامل بومیه
      برو بخون میفهمی
      رادار مال شرکت التا اسرائیلی
      کلاه خلبان مال البیت سیستمز
      موتورش که همون موتور روی سوپر هورنت( f414-ge-400)
      طراحی بدنه هم که اصلا به اف ۲۲ شبیه نیست

      موافقم 12
      مخالفم 3
    3. حسین

      ۲ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (1152 ديدگاه)

      این خوبه که بعد این همه مدت فشار حالا زیر این پست میخوای با ده تا اکانت نظر بدی 😂
      متاسفانه میتسوبیشی واسه فشاری شدنت به صورت کامل مستقل جنگنده نسل شش میسازه 😂 تو خود کره می فهمن تو هیچ شاخه صنعتی به گردپای ژاپن نمیرسن اونوقت اینجا یه ریو سوار با صدتا اکانت سنگ کره مربا به سینه میزنه 😂😂 خوبه اسم یکی از جنگنده های آمریکایی رو عوض کردن گفتن جنگنده نسل پنج ساختیم وگرنه چیزی نداشتی بگی 😂

      موافقم 12
      مخالفم 6
    4. Car love

      ۲ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (685 ديدگاه)

      بازم با یه کامنت ساده کار رو دراوردم 😂😂😂😂اون امیر که همه رو ریپلای کرده از شدت عصبانیت ولی باز اوکی نمیشه😂😂😂٣٠ تا کامنت فقط زیر این مطلب گذاشت.بیشتر تلاش کنین😞

      موافقم 2
      مخالفم 9
      1. amir

        ۲ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (3326 ديدگاه)

        فقط این کم اوردن تو خیلی جالبه که حالا داری به حاشیه میکشونی با این کامنت های چرتت

        موافقم 5
        مخالفم 1
  8. فرزاد

    ۲ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (316 ديدگاه)

    در جنگ‌های امروزی هر وسیله‌ی نظامی‌ای که روی زمین راه می‌ره یه هدف تفریحی بحساب میاد مگر اینکه بخواد با قبیله‌ی آدمخواران که تیروکمان دارن بجنگه ولی بازم قشنگه و احسندُم

    موافقم 6
    مخالفم 11
    1. Killer

      ۲ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (591 ديدگاه)

      خدانکنه تو بشی مشاور نظامی! به فنا میدی، دلاور نیروی زرهی یکی از اصلی ترین فاکتورا توی جنگه

      موافقم 10
      مخالفم 4
      1. amir

        ۲ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (3326 ديدگاه)

        پس چرا تو خلیج فارس و چهارجنگ اعراب و اسرائیل هرجا که پشتیبانی هوایی نبوده زرهی گوشت دم توپ بوده میتونی به من اینو بگی یا نه؟

        موافقم 6
        مخالفم 3
        1. Killer

          ۲ آبان ۱۴۰۲
          سوابق: (591 ديدگاه)

          مگه کسی گفت فقط نیروی زرهی باید باشه؟؟؟! نیروی هوایی و زمینی مکمل هم هستن مگه میشه بگی نیروی زرهی بدرد نمیخوره چون هرجا هوایی نبود نابود شد!! نیروی زمینی و زرهی با پشتیبانی نیروی هوایی میرن جلو! اینا باید با هم عمل کنن!
          نیروی زرهی پیشروی میکنه وقتی که نیروی هوایی آسمان رو امن کنه،نیروی زرهی نباشه پس کی میخواد پیشروی کنه؟

          خدایی آدم تعجب میکنه از این فقدان قدرت تحلیل ساده برای بعضیا

          موافقم 3
          مخالفم 6
        2. amir

          ۲ آبان ۱۴۰۲
          سوابق: (3326 ديدگاه)

          خب آفرین به شما که به حرف من پی بردی بسیار عالی منم همینو دارم میگم که جایی که زرهی پشتیبانی هوایی نداشته باشه ضعیفه پس باید داشته باشه در نتیجه باید پشتیبانی هوایی حتما به دنبالش باشه و برعکس
          ممنون که حرف خودمو به خودم تحویل میدی!!!!!!!

          موافقم 4
          مخالفم 2
        3. Killer

          ۲ آبان ۱۴۰۲
          سوابق: (591 ديدگاه)

          اصلا چیزی که من گفتم هیچ شباهتی به حرف تو نداشت! داستانو اشتباه گرفتی

      2. amir

        ۲ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (3326 ديدگاه)

        یه زمانی عرب هام مثل شما فکر میکردن یه عالمه تانک های به روز شوروی خریدن و بزرگترین های زره بعد ابرقدرت ها شدن بعدا تاریخ همه چیز رو مشخص کرد

        موافقم 5
        مخالفم 5
        1. کیانوش

          ۳ آبان ۱۴۰۲
          سوابق: (808 ديدگاه)

          جنگ عرب ها اسرایل عرب ها جنگ رو به حماقتشدن باختن وگرنه اگر مدیتر جنگی حتی متوسطی هم داشتن بازم جنگ رو بردهبودن تو اون جنگی که اسرایل پیشدستی کرد و اول کل نیروی هوایی مصر رو نابود کرد وقتی شاه اردن زنگ زد به مصر ببینه چه خبر مصر از متحدش واقعیت رو پنهان کرد و گفت شایعه اس واقعیت اینه که ما تو برخود اولبه پیروزی رسیدیم اینجوری شاه اردن هم خر شد و دستور ی حمله عجولانه داد و اردن هم شکست خورد دلیلش این بود نه بد بودن تاک های شووری اون زمان بهترین تانک های اون دوره همون تی ۵۵ و تی ۶۲ بودن که ارزون تر از غربی ها بودن و هزینه نگهداری و تعمیرات اسون هم داشتن عرب ها نیروی زمینی قوی داشتن اسرایل نیروی هوایی

      3. فرزاد

        ۲ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (316 ديدگاه)

        سلام و خدا قوت
        طرف تو مرز خودش تانک مثلاً پیشرفته‌ی خودشُ تکون میده و یه گروهک با دوش پرتاب و کوادکوپتر فیلمبرداری عروسی میاد اوخش می‌کنه و اجازه‌ی رسیدن به خط مرزیِ دشمن نمی‌ده ولی بازم این تانگِ قشنگیه و احسندُم

    2. دانیال_Surrey،England

      ۲ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (2841 ديدگاه)

      دقیقا فرزاد جان به نکته ی خوبی اشاره کردین.
      تانک ها یه نمونه س که به نظرم تو جنگ های آینده هیچ جایگاهی ندارن با این شکل و شمایل.
      نه سرعت کافی دارن،پر سر و صدا هستن و همچنین به راحتی قابل شناسایی هستن.
      شاید بیش از یک دهه پیش bae یه همچین پروژه ای داشت((ADAPTIV)) که پروژه استتاری فوق پیشرفته ای بود مثل همین طرح لانه زنبوری که هیوندای زده که میشد رو تانک ها و هلیکوپتر ها و حتی کشتی های جنگی پیاده کرد.
      پس این طرح جدیدی نیست که دوستان ذوق زده شدن.
      این فقط بحث استتاریش بود که هنوز بعد این همه سال تجاری سازی نشده.
      این پروژه هیوندای هم صرفا یه کانسپته که احتمالا به واقعیت تبدیل نخواهد شد.
      تانک ها در حال حاضر فقط به درد همین کشورهای در حال جنگ میخوره،هیچکدوم از کشورهای مطرح هم سرمایه گذاری سنگینی نکردن تا الان و پروژه هاشون صرفا بیشتر ارتقا به حساب میاد نه ساخت نسل کاملا جدید.
      نه مرکاوا نه آبرامز نه چلنجر و…
      چلنجر3 صرفا با تغییرات جزئی و اونم با تعداد خیلی کم ساخته میشه.

      موافقم 12
      مخالفم 2
      1. amir

        ۲ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (3326 ديدگاه)

        خوده روس ها با میراثی کلان تو زمینه تانک (توجه کنید زمان جنگ سرد حتی خوده ناتو هم نمیدونست دربرابر این همه زرهی شوروی چیکار کنه دقیقا) امروزه تو جنگ اوکراین پهپاد ها دارن پدرشون رو در میارن
        تو قره باغ اون همه راکت انداز و پدافند ارمنستان به کارش نیومد پهپاد زد همه رو

        موافقم 9
        مخالفم 1
      2. احسان

        ۲ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (141 ديدگاه)

        متاسفانه ظاهرا تفکر نظامی شما خیلی کمه، جنگ کردن یک سیستم میخواد و پیشرفته ترین سیستمی که امروزه استفاده میشه combined arms هست،یعنی تمامی ضد هوایی های کوتاه برد،میان برد و بلندبرد و دوش پرتاب ها، ضد تانک ها،تانک ها ،جنگنده و نیروی نظامی(که خودش رسته های مختلف داره) ifv ,apc ها و توپخانه و … همه در جای خودشون باید باشند و درست به کار گرفته بشند. تانک جای خودش رو داره و توپخانه جای خودش و همه چی جای خودش نیاز هست. آلمان نسل جدید تانک معرفی کرده (panther) , آمریکا رو سیستم abramz x کار میکنه و کره و روسیه هیچ کدام تانک رو کنار نگذاشتند. من نمیدونم شما با چه اعتماد به نفسی اینطور تحلیل می کنید.

        موافقم 4
        مخالفم 4
        1. amir

          ۲ آبان ۱۴۰۲
          سوابق: (3326 ديدگاه)

          بی شک جنگ باید شبکه محور و با پشتیبانی سایر ادوات باشه همونطور که نیروی زرهی و پیاده پشتیبانی هوایی میخواد و همونطوری که هوایی زمین رو هم میخواو تا مثل ویتنام برای آمریکا نشه ولی قطعا مشخصه که امروزه تانک ها با وروده پهپاد ها مشکل بسیاری پیدا کردن و خطر داره تهدیدشون میکنه پس چرا روس ها اسرائیلی ها وهندی ها دارن حالت توری روی سقف تانک ها میزارن؟

        2. دانیال_Surrey،England

          ۲ آبان ۱۴۰۲
          سوابق: (2841 ديدگاه)

          شما الان به این میگی نسل جدید؟؟
          ((The AbramsX is a 60-ton offering designed to be a little faster, more mobile and more expeditionary than the existing Abrams,))
          از رو ظاهرش نظر میدی لابد؟
          اینا همون چیزیه که من گفتم صرفا یه سری ارتقا میدن هیچوقت طرح انقلابی رو شاهد نیستیم مثل جت های جنگنده که کاملا مشهوده.
          مقایسه نسل5 جنگنده ها با 6 اینو کاملا نشون میده.
          تانک ها ی فعلی یه وسیله گنده به درد نخور با سرعت پایین و مانور پذیری افتضاحن که یه پهپاد ارزون قیمت کارشون رو تموم میکنه.
          در حال حاضر لازم هست،ولی به هیچ وجه اولویت هیچ کشور پیشرفته ای سرمایه گذاری سنگین رو این تانک ها نیست.
          تمام حرف من همین بود.
          الان برای همین کشورها دارن میلیاردها دلار روی جنگنده نسل6 میزارن.بعد اونم نیروی دریایی که اخبار نظامی رو خونده باشی کاملا متوجه سرمایه گذاری سنگین کشورها تو حوزه های هوایی و دریایی میشی و البته فضایی.
          حالا شما کره ای دوستان با اکانت های مختلف نظر دیگه ای دارین به من ربطی نداره.

          موافقم 5
          مخالفم 1
        3. احسان

          ۲ آبان ۱۴۰۲
          سوابق: (141 ديدگاه)

          من حرف از کره زدم میگی کره دوستان؟!! من دو سه تا کره ای فن می بینم اینجا ولی نمیدونم چرا اینجا جماعت شدن انتی کره بعد صحبت از تعصب هم میزنن!!! رو که نیست . فارغ از این دانیال،یک من صحبت از تانک کردم در حالت کلی و نه کره. دو _جدال بین تانک و وسیله های متقابل آن همیشه بوده روزگاری زره تانک ها تک لایه اما روز به روز ضخیم تر میشد و گلوله های apcbc ,apc,apcr کار کردشون رو از دست دادن ،بعد ضد تانک های heat-fs متولد شدن ،اون موقع هم برخی میگفتن دوره تانک تموم شده اما زره چندلایه کامپوزیت به وجود اومد،بعد موشک های تاندم و چند مرحله اومد،بعدش زره های واکنشی ،تا چند سال پیش موشک های ضد تانک وجود تانک رو تهدید میکردند اما الان سیستم های دفاع فعال اضافه شده ،اینها رو نمیدونی اومدی نظراتی میگی مضحکه. اگر تانک اینقدر بی خاصیت هست چرا آلمان تانک پنتر جدید kf panther رو رونمایی کرد اون که نسل جدید هست؟ دارای برجک بی سرنشین دفاع فعال و پهپاد داخلی. این رو هم میگی ارتقا؟!! البته فکر کنم تو فرق حتی ورینت های تانک لئوپارد رو نمیدونی.در ضمن کشور های پیشرفته در تمام قواشون سرمایه گذاری میکنند و مثل دانیال از ایران فکر نمی کنند یک رسته بدردنخور و رسته ی دیگر سلطان بلامنازع!در جواب امیر هم مگر قرار رسته ای از نیروی نظامی بی عیب باشه؟ معلومه تانک ها مانند جنگنده ها،توپخانه و.. مزایا و معایب داره. اینکه زره قفسی ایجاد می کنند یا سیستم دفاع فعال و زره های واکنشی پیشرفته تر و.. هست خب معلومه برای دفاع بیشتر هست. دو کانال یوتیوب red effect و Preston Stewart رو فالو کنید اگر انگلیسی بلدید و اینقدر بخاطر ضد کره ای یودنتون کل سیستم جنگی و تانک رو زیر سوال نبرید! یک دفعه دید به خاطر این نبوغ نظامی تون امدن ربودن شما رو. :)

        4. amir

          ۲ آبان ۱۴۰۲
          سوابق: (3326 ديدگاه)

          احسان خان بخدا خیلی جوکی بعد کلی تهدید کردن و کری خوندن حالا برای گمراه کردن ملت داره میگه من کی حرف از کره زدم ببخشید ولی حنات دیگه رنگ نداره

          موافقم 2
          مخالفم 1
      3. phonix

        ۲ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (1878 ديدگاه)

        تانک به عنوان موثر ترین جنگ افزار سطح زمین برای پشتیبانی از نیرو های پیاده نظام یک اصل هست و تغییر هم نمیکنه صرفا باید خودشو با تغییرات میدان های نبرد هماهنگ کنه بدون تانک خبری از تصرف و یا ازاد سازی شهر ها نخواهد بود شما با پهپاد و هلیکوپتر و جت نمیتونی جایی رو تصرف کنی ولی با تانک میتونی …
        بجز افتضاح تانک های روسی در میدان نبرد اوکراین که اونم بر میگرده به مدیریت افتضاح روس ها و نداشتن سامانه های مدرن در هر جنگ دیگری که رخ داده تانک ها ارزش های خودشونو نشون دادن

  9. Enzo Ferrari 2008

    ۲ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    ما خودمون کرار داریم

    موافقم 4
    مخالفم 5
    1. new reventon

      ۲ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (438 ديدگاه)

      you are so funny

      کرار بر پایه تی 72 با سیستم مهمات گذاری چرخ فلکی
      اگه من یه روزی بخام خودکشی ام بکنم با کرار نمیرم جنگ
      چون قطعا زجر کش میشم

      موافقم 1
      مخالفم 1
      1. amir

        ۲ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (3326 ديدگاه)

        برای خودکشی محصولات هیوندای رو پیشنهاد میکنم از تی ۷۲ هم بهتر آتیش میگیرن

        موافقم 4
        مخالفم 1
        1. 🌪️ Tornado 🌪️

          ۳ آبان ۱۴۰۲
          سوابق: (23 ديدگاه)

          فکر کن وسط جنگ یاتاقان بزنه🤣🤣

      2. مجتبی

        ۲ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (19 ديدگاه)

        به نظر من اگر روزی به خواهیم زرهی مدرن داشته باشید باید روی همون توپ ۱۲۵ میلیمتری بارگذاری دستی یا نهایتاً زنجیری مثل تانک لکلرک فرانسوی چون واقعا بارگذاری چرخ‌فلکی فاجعه‌ای برای خودش (البته در مورد تانک آرماتا فرق می‌کنه)

  10. امیر

    ۲ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (692 ديدگاه)

    کره جنوبی پارسال هم اولین جنگنده نسل پنجم آسیا رو با الگو برداری از f35 ساخت ! ( اولین کشوری تو آسیا شد که جنگنده نسل پنجم ساخته ) و اینم از تانک خودران و رباتیک که قطعا در نبرد های زمینی موثر ظاهر میشه ، در حال حاضر کره جنوبی پنجمین نیرو نظامی قدرتمند دنیا رو داره یعنی از بریتانیا و فرانسه هم بالاتر که این نشون چرا پیونگ یانگ علیرغم این همه تهدید هنوز جرات نکرده یک گلوله مستقیم به سمت همسایه جنوبیش شلیک کنه ( اقتدار یعنی این ) 💪

    موافقم 3
    مخالفم 13
    1. دانیال_Surrey،England

      ۲ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (2841 ديدگاه)

      قدرت نظامی فاکتورهای مختلفی داره.
      روسیه هم قدرت 2 نظامی دنیا بود که وضعشو تو اوکراین میبینیم.
      نظر شخصی من اینه که هر کشوری که بیشترین رو داره صرفا بهتر نیست.
      اگه فلان کشور 200 رافائل داره بهتر از کشوری که 50 تا f22 داره نیست،این یه مثال سادست.
      بحث زیر ساخت و دانش نظامی و….هم هست که خارج از بحثه.

      موافقم 11
      مخالفم 3
    2. amir

      ۲ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (3326 ديدگاه)

      پیونگ یانگ جرئت شلیک رو نداره به چند دلیل
      یکی اینکه میدونهربعدا یه ائتلاف میخواد لباس زیرشو پرچم کنه دوما اینکه تهدید تو خالی هستن
      لاقل کاش میگفتی چین

      موافقم 3
      مخالفم 1
    3. amir

      ۲ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (3326 ديدگاه)

      ساخت جنگنده نسل پنج همینطوری الکی نیستش که الان پس چرا اروپایی ها در به در دنبال اف ۳۵ ای که از اف ۲۲ پایین تره دارن میدوئن ؟ چرا خودشون تولید نمیکنن؟ اگه به ساخت و معرفی باشه روسیه هم پاکفا ساخته یعنی الان پاکفا در حد اف ۲۲ هستش؟

      1. phonix

        ۲ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (1878 ديدگاه)

        اف 35 از اف 22 پایین تر نیست
        چرا همچی رو مقایسه میکنید ؟ اف 35 تازه الگوریتم های پنهانکاری رو بهتر از اف 22 انجام داده و بهتر هست از اون یکی مولتی روله یکی برتری هوایی :/

        موافقم 0
        مخالفم 2
        1. amir

          ۲ آبان ۱۴۰۲
          سوابق: (3326 ديدگاه)

          داداش اگه اف ۳۵ از اف ۲۲ پایین تر نیست پس چرا آمریکا به هیچ کشوری اف ۲۲ رو نفروخت؟ ولی هرروز داره اف ۳۵ رو میفروشه ؟

        2. phonix

          ۳ آبان ۱۴۰۲
          سوابق: (1878 ديدگاه)

          اف 22 کی تولید شد و اف 35 کی تولید عزیز
          زمانی کع اف 22 اومد اره بهترین جنگنده دنیا بود ولی الان دیگه نیست تولیدش تمام شده و دارن از خدمت خارجش میکنن این جنگنده ماله زمان جنگ سرده دوست خوبم از چیزی که نشون میده خیلی قدیمی تره

    4. amir

      ۲ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (3326 ديدگاه)

      داداش اون بیشتر شبیه اف ۲۲ هستش تا اف ۳۵ فرق این دوتا رو تشخیص نمیدی؟

      موافقم 2
      مخالفم 1
    5. amir

      ۲ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (3326 ديدگاه)

      بعدا این چه نسل پنجیه که تسلیحات داخلی برای دهلیز داخلی نداره ؟؟؟؟ صرفا نیم پنهان حمل میکنه؟ میدونیم که امروزه یکی از مشخصه های نسل پنج ها پنهان کاری زیادهدکه اونم با حمل تسلیحات در دهلیز داخی به وجود میاد

      موافقم 4
      مخالفم 1
    6. کیانوش

      ۳ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (808 ديدگاه)

      اولین کشور اسیا که نسل پنجساخت و عملیاتی کرد چین بود و فعلا کره هم نتونسته عملیاتیش کنه روسیه و زاپن هم ساختن نسل پنج و بهترین نسل پنج بعد از اف بیست و دو اف سی و پنج و طرح ازمایشی نسل پنج زاپن هستن که چون زاپن ی طرح مشترک ساخت نسل ششم با اروپا پیوست دیگه تمرکزش رو رو اون پروزه گداشت که قراه تا دهسال دیگه عملیاتی بشهنسل ششمشون و ایوونیکش قراره بر اساس ایوونیک نسل پنجم ازمایشی زاپن باشه
      محص اصلاعت همون فروش تانک کی ۲ بهلهستان هم یک دلار از پولش رو لهستان نداده فعلا و قراه با وام ده پونزده ساله ای که ی بانک کرهای بهلهستان داده پرداخت بشه یعنی وام پونزده ساله میشه گفت بلاعوصه با این حالمن منکر عملکرد عالی صنایع نطامی کره نمیشم در صمن جنگده کره ای ی نسل پنج واقعی نسیت چون محفظه داخلی نداره بزرگوار

      موافقم 1
      مخالفم 1
  11. امیر

    ۲ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (692 ديدگاه)

    جنگ روسیه و اوکراین یک چیزی رو خیلی خوب بهمون نشون داد : اگر نیرو هوایی قدرتمند نداشته باشی هر چقدر هم نیرو زمینی و دریایی مجهز هم داشته باشی ، باز محکوم به شکست هست !! بیچاره روسیه از اول جنگ تا حالا بیشتر از ۳۰۰۰ تا از تانکاش مچاله شده و اگه سوخو ۳۵ و پدافند موشکی کریمه نبود ، همین چند تا منطقه اوکراین هم نمیتونست بگیره ! چون f18 های اهدایی آمریکا به اوکراین واقعا پیاده نظام روسیه رو بایکوت کردن و این نشون میده پیروز جنگ های بزرگ اونی هست که قویترین نیرو هوایی رو داشته باشه ( تا حالا هیچ کشوری با موشک یا قایق تندرو نتونسته برنده درگیری بشه 😂 )

    موافقم 10
    مخالفم 4
    1. amir

      ۲ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (3326 ديدگاه)

      هوایی همیشه خدا حرف اول رو میزنه

      موافقم 4
      مخالفم 1
  12. Oxygen

    ۲ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (106 ديدگاه)

    فعلا که پیشرفته ترین تانک دنیا leopard آلمانی هست که شاهد قدرت نماییش در جنگ اوکراین هم هستیم

    موافقم 6
    مخالفم 1
    1. amir

      ۲ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (3326 ديدگاه)

      هیچی نگو التن فداییان کره میگن به آلمان متوسل شدی 😂😂😂😂

      موافقم 5
      مخالفم 4
    2. کیان

      ۲ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (1484 ديدگاه)

      لئوپارد هیولایی بی بذیلی هست ک اصلا برای همه جا دست نیافتنی هست
      واقعا تانک خفنی هست ک هیچ تانکی تا حالا نتونسته ازش بهتر باشه

      موافقم 5
      مخالفم 2
      1. amir

        ۲ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (3326 ديدگاه)

        آلمان از همون ج ج ۲ بی رقیب بود تو تانک هپش متفقین باید زور میزدن برسن به تانکاش

        موافقم 5
        مخالفم 2
  13. حسین

    ۲ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (2975 ديدگاه)

    توپ و موتورش آلمانی هست؟

    1. amir

      ۲ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (3326 ديدگاه)

      تا حالا چیزی درباره توپ l55 و l44 شنیدی؟

      1. حسین

        ۳ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (2975 ديدگاه)

        شما ک شنیدی بیشتر بگو

  14. Anti BTS

    ۲ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اینم وسط جنگ یاتاقان میزنه

    موافقم 4
    مخالفم 1
    1. amir

      ۲ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (3326 ديدگاه)

      دارن تلاش میکنن ادای چرخ و فلکی روسارو درارن ولی روسا رقیب ندارن

      موافقم 4
      مخالفم 1
  15. کیان

    ۲ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1484 ديدگاه)

    واقعا واقعا واقعا این حجم از تعصب روی کشور کره جنوبی قابل درک نیست !!!
    از کاه در موردش کوه میسازن و …

    من فقط موندم بین این همه کشور چرا کره جنوبی خب ؟!

    خب وقتی یکی هست ک اینقدر سنگ کره جنوبی و به سینه میزنه بنظرم عرزشی های مملکت خودمون توجیه پذیرتر هست کارشون و عقایدشون !!!

    کاشکی یکمی تفکر عمیق وجود داشت و یا حتی کسب دانش واقعی

    موافقم 6
    مخالفم 3
    1. amir

      ۲ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (3326 ديدگاه)

      یدونه کانسپت داده بیرون الان از همه تانک ها برتر میدوننش چیزی هم بگی مثل اون پیام میگه نه دا ببین بازار آزاد
      خب منم میدونم بازار آزاد وجود داره اگه اونطوری باشه همه میتونن قطعات سر هم کنن یه چیز بسازن ولی لزوم بر برتر بودن یا هنر کردن اون کمپانی نیستش که الان اون دبلیو موتورز لبنان لایکن رو ساخت هنر کرده بود؟ یعنی از بقیه ماشین ها هم حتی بهتر بود؟

      موافقم 6
      مخالفم 2
      1. حسین

        ۲ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (1152 ديدگاه)

        یاد اون کانسپت الکتریکی شون افتادم که با یه کانسپت مجازی ببه مدت دو سال شوی رسانه ای راه انداختن که الکتریکی سلطان پیست و دریفت ساختیم، سطح جدیدی از هندلینگ رو ارائه میدیم. آخرش یه نسخه ساختن فرستادن تو پیست همون دور اول رفت تو باقالیا😁

        موافقم 5
        مخالفم 2
    2. amir

      ۲ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (3326 ديدگاه)

      همه اینا تقصیر اون بند وامونده بی تی اس هستش
      بچه ها های ده دوازده ساله که هر رو از بر تشخیص نمیدن طرفدارش میشن پیرو اون کره جنوبی از همه کشورا بهتر میشه

      موافقم 10
      مخالفم 2
  16. Anti BTS

    ۲ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    این ترولا وقتی میبینن تو خودروسازی رقیب ژاپن نمیشن حالا از لوله تانک بالا میرن 😂
    حالا بیا حالی کن دنیای خودرو و تجهیزات نظامی فرق داره .
    کلا بالارفتن رو دوس دارن 😂

    موافقم 9
    مخالفم 3
  17. علی جردن

    ۲ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1832 ديدگاه)

    ازین به بعد برند هیوندای و جنسیس رو تحریم می کنم چون هزینه های ضد بشری می کنه با پول این پروژه ها می شه بلاخره بعد از تکنولوژی پیوند اعضای بدن (قلب-کلیه-پا) تکنولوژی های پزشکی جدید می شد کشف کرد. لطفا پدال و بقیه رسانه های خودرویی پست های کمپین تحریم هیوندای و بقیه خودروسازان فعال توی زمینه های ضد انسانی منتشر کنن لطفا

    موافقم 3
    مخالفم 1
  18. Anti Tesla

    ۳ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1102 ديدگاه)

    کسی اطلاع دارد که زره این ها کنتاکت چند است؟

  19. Navid A J

    ۳ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (3768 ديدگاه)

    جون میده برای خیابون های ایران

  20. RIO

    ۳ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (277 ديدگاه)

    حال میده باهاش بری جاده چالوس

  21. سالار

    ۳ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    این تانک که شباهت عجیبی به مرکاوا اسراییلی داره در بخش زره جانبی و زاویه بین لوله توپ و شاسی جلو نقطه ضعف‌ های بزرگی داره که کار رو برای نفوذ دوشپرتاب های ضد زره مدرن راحت میکنه.اما فکر میکردم بعد جنگ اوکراین دیگه تانک های جدید یه فکری برای مقابله با پهپاد های انتحاری داشته باشن.اما هیوندا ظاهرا جدی نگرفته قضیه رو.با این حال ساخت هرگونه سلاح سرنشیان دار داره از دور خارج میشه.محصول مفهومی هیوندا میتونه یه نسل میانی باشه اما تا تولید انبوه و سفارش جهانی حداقل ۱۰ سال فاصله داره که فکر میکنم ربات های ضد زره خیلی زودتر از این تانک وارد بازار بشن.

  22. Moein

    ۴ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (5 ديدگاه)

    چه ارزشی داره وقتی قیمت فضایی داشته باشه
    الان مرکاوا با قیمت حداقل پنج میلیون دلاری با معمولی ترین ضد زره و پهباد توسط حماس و حزب‌الله منهدم میشه
    جنگ روسیه اوکراین و بی‌اثر بودن لئوپاردها اثبات کرد برعکس باور کل کمیت هنوز جایگاه خودشو داره و همچی کیفیت نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا