هرچند این روزها وضعیت بازار خودروی کشورمان از همیشه آشفتهتر شده و کسانی که خواهان خودرویی با قیمت زیر ۳۰۰ میلیون تومان باشد انتخابی جز محصولات بیکیفیت و قدیمی ایرانخودرو و سایپا ندارد اما بین یک تا دو دهه پیش، اوضاع کاملاً متفاوت بود و خودروهای نسبتاً بروزی از برندهای معتبر جهانی را روی خطوط تولید خودروسازان داخلی میدیدیم. یکی از این خودروها، هیوندای ورنا بود که توسط کرمان خودرو به تولید میرسید. در حال حاضر در بازار خودروهای کارکرده برای کسانی که خودروی متفاوتی از سمندها و پژوهای ایرانخودرو میخواهند، ورنا میتواند انتخاب قابلتوجهی باشد. در ادامه بهطور کامل این خودرو را بررسی خواهیم کرد.
معرفی هیوندای ورنا
هیوندای ورنا سدان سابکامپکتی است که در سال ۱۹۹۴ بهعنوان جایگزین مدل اکسل به بازار آمد. البته نام متداولتر این خودرو اکسنت است ولی در بسیاری از بازارها هم با نام ورنا عرضه میشود. در ایران، در اوایل دههٔ ۸۰ کرمان خودرو که تازه با دوو سیلو خداحافظی کرده بود، یک سدان کرهای دیگر را برای جایگزینی با آن انتخاب کرده و در سال ۱۳۸۳ ورنا را روی خط تولید فرستاد. نمونهای که در ایران تولید شد، فیسلیفت نسل دوم ورنا بود که در سال ۲۰۰۳ معرفی شده بود و بلافاصله راهی بازار کشورمان شد. این نسل از ورنا توسط هیوندای در نسخههای سدان و هاچبک سهدر و پنجدر تولید میشد که در ایران فقط نسخهٔ سدان را دیدیم.
ازآنجاییکه ورنا بهعنوان جایگزین سیلوی خوشنام به بازار آمد، خیلی زود موردتوجه خریداران داخلی قرار گرفت و توانست خود را به رقیبی برای سمند و پژو ۴۰۵ مطرح کند. یکی دیگر از رقبای اصلی ورنا در کشورمان هم سدان هموطن آن یعنی کیا ریو بود که توسط سایپا به تولید میرسید. ورنا به مدت هفت سال بیسروصدا روی خط تولید کرمان خودرو باقی ماند و به لطف استهلاک بسیار پایین، پیشرانه کمخرج، مصرف سوخت پایین و خرابی اندک، خریداران خاص خود را داشت تا اینکه در سال ۱۳۹۰ به آخر خط رسید و جای خود را به چینیهای خوش خطوخال داد.
طراحی بیرونی هیوندای ورنا
همانطور که گفته شد، ورنایی که راهی خط تولید کرمان خودرو شد از فیسلیفت نسل دوم این خودرو بود که ظاهر مدرنتری نسبت نمونهٔ پیش از فیسلیفت متعلق به سال ۱۹۹۹ داشت و تقریباً همزمان با عرضهٔ جهانی به ایران آمد ولی بااینوجود، سدان هیوندای همان زمان هم چهرهای ساده و بهدوراز هیجان داشت که حتی در مقایسه با خودرویی مثل پژو پارس هم خیلی نمیتوانست جلبتوجه کند؛ بنابراین، حالا که بیش از یک دهه از خاتمهٔ تولید ورنا در کشورمان میگذرد، چهرهٔ آن بهمراتب کهنهتر به نظر میرسد و نمیتواند جذابیت چندانی داشته باشد. بااینحال، طراحی کلی نسل دوم ورنا برای یک سدان کرهای اقتصادی متعلق به دههٔ ۲۰۰۰ قابلقبول است.
طراحی داخلی هیوندای ورنا
دقیقاً مثل بیرون، داخل ورنا هم حال و هوایی کاملاً قدیمی و دهه نودی داشته و هیچ ویژگی هیجانانگیزی در آن دیده نمیشود. غربیلک فرمان سه پرهٔ ساده، دریچههای تهویه و کنسول میانی مشکیرنگ و تریم پارچهای در رو دریها تمام چیزی است که ورنا برای پذیرایی از سرنشینان خود دارد. بااینحال، ازآنجاییکه خودرویی مثل پژو ۲۰۶ هم همچنان با همان کابین قدیمی در کشورمان در حال تولید، برای ایرانیان داخل ورنا خیلی هم قدیمی به نظر نخواهد رسید! از یک سدان ارزانقیمت قدیمی کرهای نباید انتظار متریال خیلی باکیفیتی داشت و بنابراین استفادهٔ گسترده از پلاستیک خشک در داخل ورنا چیز عجیبی نیست ولی بهطورکلی، کیفیت ساخت و مونتاژ این خودرو راضیکننده بوده و برخلاف اکثر خودروهای داخلی، پس از چند سال کار هنوز هم صداهای اضافی در داخل آن شنیده نخواهد شد. ورنا با ۴,۲۶۰ میلیمتر طول، سدان کوچکی است و بنابراین داخل آن خیلی بزرگ و جادار نیست ولی بااینحال هنوز هم سرنشینان عقب راحتی بهمراتب بیشتری نسبت به خودرویی مثل پژو ۲۰۶ خواهند داشت.
پیشرانه، گیربکس و مصرف سوخت هیوندای ورنا
ورنا در ابتدا در کشورمان با یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر دوازده سوپاپ عرضه شد که ۹۲ اسب بخار قدرت و ۱۳۲ نیوتن متر گشتاور دارد. هرچند خروجی این پیشرانه چندان قابلتوجه نیست اما برای وزن سبک ۱ تنی ورنا کافی بوده و برگ برندهٔ اصلی آن استهلاک و مصرف سوخت بسیار پایین است که بهصورت ترکیبی در هر صد کیلومتر حدود ۷ لیتر خواهد بود. انتقال نیروی این موتور به چرخهای جلو هم از طریق یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی صورت میگیرد. از سال ۱۳۸۶ اما کرمان خودرو نسخه قویتر ۱.۶ لیتری این خودرو را هم با گیربکس چهار سرعتهٔ اتوماتیک به بازار عرضه کرد. این پیشرانه ۱۶ سوپاپ بوده و ۱۰۶ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور دارد که نسبت به موتور ۱.۵ لیتری افزایش نسبتاً قابلتوجهی را نشان میدهد.
رانندگی و سواری هیوندای ورنا
پشت فرمان ورنا به لطف آینههای جانبی بزرگ، ستونهای باریک و پنجرههای بزرگ، دید بسیار خوبی خواهید داشت و از نقطهٔ کور بزرگ خبری نیست. همچنین از روی صندلی راننده کاپوت خودرو بهراحتی قابلمشاهده است که این موضوع باعث تسلط بیشتر در هنگام رانندگی میشود. پیشرانهٔ خودرو عملکرد آرامی دارد و رانندگی آرامشبخشی را فراهم میکند. البته با افزایش دور موتور، به دلیل عایقبندی ضعیف، صدای قابلتوجهی از پیشرانه وارد کابین میشود. در این خودرو نباید دنبال رانندگی هیجانانگیزی بود ولی توان پیشرانه حتی در نسخهٔ ۱.۵ لیتری کافی بوده و شتاب مناسبی را فراهم میکند بهگونهای که خودرو پس از حدود ۱۱ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد.
در نسخهٔ اتوماتیک هرچند گیربکس چهار سرعتهٔ خودرو کاملاً قدیمی است اما تعویض دندههای آن بسیار نرم صورت میگیرد و خبری از آن تقههای معروف گیربکس AL4 پژو نیست. ویژگی مثبت دیگر این گیربکس معکوس دادنهای بهموقع و هوشمندانهٔ آن است که بازهم شرایط بسیار بهتری نسبت به پژوهای اتوماتیک دارد. در همین حال، کیفیت سواری خودرو برای این رده مناسب است و هرچند عملکرد تعلیق آن مثل دیگر خودروهای این کلاس است اما در رانندگیهای طولانی اصلاً خستهکننده نخواهد بود. فرمان نرم ورنا نیز موجب سهولت در پارک کردن میشود. کولر خودرو هم عملکرد مناسبی داشته و درحالیکه تأثیر منفی بزرگی روی عملکرد و تواناییهای حرکتی خودرو نمیگذارد، بهخوبی کابین را خنک میکند. بااینحال، کنترل تهویه مثل دیگر خودروهای آن زمان بهصورت دستی صورت میگیرد.
تجهیزات هیوندای ورنا
ورنا از لحاظ تجهیزات خصوصاً در نسخهٔ دستی خودروی بسیار فقیری است و امکانات آن به موارد کاملاً پیشپاافتادهای مثل پنجرههای برقی جلو، سیستم تهویه مطبوع، فرمان هیدرولیک و سیستم صوتی کاست با چهار بلندگو محدود میشود. بااینحال، در نسخهٔ اتوماتیک با اضافه شدن پنجرههای برقی عقب، ترمز ABS، دو ایربگ، تنظیم برقی آینههای جانبی و سیستم صوتی CD، شرایط کمی بهتر خواهد بود.
مزایا و معایب هیوندای ورنا
همانطور که در بالا بهکرات گفتیم، اصلیترین مزیت هیوندای ورنا استهلاک بسیار پایین آن است که در بازار خودروهای کارکرده در مقایسه با مدلهای پژو میتواند نکتهٔ بسیار مهمی باشد. همچنین این خودرو از پیشرانهٔ مقاومی برخوردار است که خیلی به انجام بهموقع سرویسهای دورهای حساس نیست و نقطهٔ مقابل پیشرانههای پژو محسوب میشود؛ بنابراین، اگر اصطلاحاً حواستان به آب و روغن ورنا باشد خیلی کم گذارتان به تعمیرگاه خواهد افتاد و میتوانید کیلومترها بدون مشکل با آن رانندگی کنید. این یعنی ورنا خیلی کم به تعمیرات اساسی و پرهزینه نیاز خواهد داشت. از سوی دیگر اما ازآنجاییکه بیش از یک دهه از خاتمهٔ تولید این خودرو گذشته است، قطعات یدکی آن در بازار کمیابتر و گرانتر از خودروهای متداولی مثل سمند و پژو هستند و این مشکل بهمرور با گذشت زمان بیشتری از خاتمهٔ تولید آن بدتر هم خواهد شد. تجهیزات بسیار اندک در نسخهٔ دستی، کیفیت نهچندان چشمگیر داخل و طراحی ساده و قدیمی هم از دیگر معایب این سدان کرهای هستند.
قیمت هیوندای ورنا کارکرده
در بازار خودروهای کارکرده، ورنا خصوصاً در نسخهٔ اتوماتیک چندان خودروی ارزانی نیست ولی بااینحال، این سدان کرهای یکی از ارزانترین و مطمئنترین راهها برای نشستن پشت فرمان خودرویی با گیربکس اتوماتیک محسوب میشود. قیمت ورنا اتوماتیک در حال حاضر حداقل ۳۰۰ میلیون تومان است که این رقم در مدلهای بالاتر مثل ۱۳۹۰ و نمونههای کمکار حتی تا ۴۰۰ میلیون هم میرسد. این یعنی برای خرید یک نسخهٔ اتوماتیک تمیز و معقول از این خودرو باید حدود ۳۵۰ میلیون تومان هزینه کنید. قیمت نسخهٔ دستی اما بهمراتب ارزانتر بوده و در پایینترین مدلها یعنی ۸۳ و ۸۴ از حدود ۱۷۰ میلیون تومان آغاز میشود اما این رقم در مدلهای بالاتر به حدود ۲۵۰ میلیون تومان میرسد درحالیکه برخی برای مدل ۹۰ این خودرو حتی قیمتی بیش از ۳۰۰ میلیون تومان را هم مطالبه میکنند. با چنین قیمتهایی، ورنای سالخورده حتی میتواند در برابر خودروهای صفرکیلومتری مثل سمند و رانا قرار گیرد که انتخاب از میان آنها به سلیقه و خواست خریداران بازمیگردد.
جمعبندی
درمجموع، هیوندای ورنا خودرویی کماستهلاک و بیآزار است که خیلی کم به تعمیرگاه نیاز خواهد داشت. این سدان کرهای برای آن دسته خریدارانی که به یک خودروی بیدردسر برای استفادههای معمول نیاز دارند میتواند گزینهٔ کاملاً ایدهآلی باشد. بااینحال، قیمت گران ورنا در نمونههای جدیدتر و تمیزتر ممکن است باعث تردید در انتخاب آن شود زیرا با چنین مبلغی میتوان خودروهای صفرکیلومتری خرید که هم در سالهای بعد ارزش خود را بهتر حفظ میکنند و هم قطعات آن فراوان یافت میشود.
نقاط مثبت
استهلاک بسیار پایین
مصرف سوخت پایین
شتاب خوب
پیشرانهٔ مقاوم و کمخرج
عملکرد خوب گیربکس اتوماتیک
نقاط منفی
لوازمیدکی کمیاب و گران
ورود صدای موتور به داخل کابین
تجهیزات بسیار اندک در نسخهٔ دستی
کیفیت نهچندان بالای کابین
مشخصات فنی هیوندای ورنا
دستی | اتوماتیک | |
سالهای تولید | ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۰ | ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۰ |
پیشرانه | آلفا | آلفا |
حجم موتور | ۱۵۰۰ سیسی | ۱۶۰۰ سیسی |
سوپاپ | ۱۲ | ۱۶ |
قدرت | ۹۲ اسب بخار | ۱۰۶ اسب بخار |
گشتاور | ۱۳۲ نیوتن متر | ۱۴۴ نیوتن متر |
گیربکس | ۵ سرعته دستی | ۴ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | جلو | جلو |
شتاب صفرتاصد | ۱۱.۵ ثانیه | ۱۱.۱ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت | ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت | ۷.۰ لیتر ترکیبی | ۷.۵ لیتر ترکیبی |
وزن | ۱۰۰۵ کیلوگرم | ۱۰۱۵ کیلوگرم |
طول | ۴,۲۶۰ میلیمتر | |
عرض | ۱,۶۸۰ میلیمتر | |
ارتفاع | ۱,۳۹۵ میلیمتر | |
فاصلهٔ محوری | ۲,۴۴۰ میلیمتر | |
ظرفیت باک | ۴۵ لیتر | |
حجم صندوق بار | ۳۷۵ لیتر | |
رینگ و لاستیک | ۱۴ اینچی ۱۸۵ |
Avan
۱۶ خرداد ۱۴۰۱مطالب خوبی است کمک به خریداران می کند
دکتر استاپ
۱۶ خرداد ۱۴۰۱چطوری شتاب اتوماتیکش بهتر از دستیشه
Erfan
۱۶ خرداد ۱۴۰۱به علت ۱۰۰ccحجم بیشتر موتور.۴سوپاپ بیشتر .
۱۴اسب بخار بیشتر .۱۲گشتاور بیشتر و تنها ۱۰کیلوگرم وزن بیشتر نسبت به نسخه دستی
NAVID۰۰۹۸
۱۷ خرداد ۱۴۰۱این خودرو در رنج خودش معرکه هست و برای زمانی که شناختهشده نبود و تا مردم آمدند بشناسنش پَر کشید رفت از خط تولید !
سواری دلچسبی داره .
اما به شدت قیمت قطعات گرانی داره حتی شاید باورتون نشه که قیمت برخی قطعاتش از هیونداهای وارداتی مدل ۲۰۱۴ هم بالاتره !
حمید
۱۸ خرداد ۱۴۰۱پژو ۲۰۷ اتوماتیک سوار شدم که اگه خوشم اومد بگیرم.
واقعا حالم به هم خورد از ۲۰۷ اتومات. ماشین تنبل و بی کیفیت با قیمت ۶۰۰ میلیون.
از فروش ورنای اتوماتم پشیمون شدم. خداست در برابر ماشینای بی کیفیت و بی هویت ایران خودرو
Roham
۲۰ خرداد ۱۴۰۱مدل ۱.۶ دنده دستی هم هست، توی ایران هم کم نیست
پدال اعتقاد داره صدای ورودی به کابین زیاده! تا حدی موافقم ولی جناب دهقان عزیز تجربه دور سه هزار به بالای تیبا رو داشتید؟!
اگه نه حتما تجربه کنید تا با مفهوم جدیدی از انواع صدا آشنا بشید.
ورنا به شدت کم استهلاک هست و این واسه یه ماشین اقتصادی برگ برندهست
کلی هم جای قوطی (لیوان) داره که واقعا هم کار راه بندازه
TML BN
۱۶ خرداد ۱۴۰۱برای کسایی که میخوان از A برن به B خیلی خوب میتونه باشه
دکتر استاپ
۱۶ خرداد ۱۴۰۱آره چون
با محصولات سایپا و ایرانخودرو زنده نمیتونی برسی از Aبه Bبا این حداقل میشه رسید
Jdm باز
۱۶ خرداد ۱۴۰۱پدال
میگم اگه میشه یه تیم تشکیل بدید و با اون تیم خودرو های مختلف رو بصورت ویدئویی بررسی کنید و در سایت و… قرار بدید
( البته بیشتر منظورم خودروهای خوب و خارجی مثل: پانامرا، سری پنج ، E کلاس ، ماکان و… هست)
ففط به عنوان یه کاربر عادی پیشنهادمو دادم
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۶ خرداد ۱۴۰۱درحال انجامش هستیم ولی ساخت ویدئو به صورت واقعی با تست جاده ای، بسیار پرهزینه و زمان بر هست
فروردین امثال، بررسی یواز پاتریوت انجام دادیم و تجربه خوبی داشتیم
https://www.aparat.com/v/zE0hV/
هدف ما اطلاع رسانی دقیق و صادقانه به مخاطب هست
شکر خدا الان مقالات پدال بازدید خوبی داره و ما سعی می کنیم اونچه نیاز مخاطب هست به صورت متن در اختیارش بگذاریم.
در ایران اگر دقت کرده باشین، معمولا فیلم تست و بررسی از خودرو مشابه برنامه های خارجی نیست و مثل رپرتاژ تبلیغاتی ساخته می شه. اگر قرار باشه پدال هم یک ماشین با خواهش و تمنا از یک شخص یا شرکت قرض بگیره تا خیلی نازنازی ازش تعریف کنه، خلاف رسالت خودش عمل کرده. قطعا در این حالت، مقالاتی که صادقانه نوشته شده باشن، بیشتر به درد مخاطب می خورن
jdm2jz
۱۶ خرداد ۱۴۰۱خیلی ممنون ازتون
بله حرفتون درسته
Avan
۱۷ خرداد ۱۴۰۱می تونید از ظرفیت استانهای مثل خوزستان که ورود خودروهای خارجی آزاد بود استفاده کنید.
بهراد
۱۶ خرداد ۱۴۰۱بررسی سراتو نسل 1 رو هم لطفا قرار بدین
Hadi
۱۶ خرداد ۱۴۰۱مطالب مفید و کاربردی هستن واسه خرید 👌🏼
بررسی مزدا 323 رو هم بزارین…
امیر دهقان
۱۶ خرداد ۱۴۰۱بله حتماٌ
بزودی
F
۱۶ خرداد ۱۴۰۱دلیلی برای ترجیح دادن این به سمند ندارم، خودم هم سمند 82 دارم، ماهه ماه.
#نظر_شخصی
datsun
۱۶ خرداد ۱۴۰۱لاشه این به صدتا سمند و پارس و پلاس پلاس ها میارزه.
#نظر شخصی
بهمن
۱۷ خرداد ۱۴۰۱سمند رو هرگز با این ماشین اصل و نسب دار مقایسه نکن
Roham
۲۰ خرداد ۱۴۰۱حالا همچین اصل و نسب دار هم نیست
ولی آره از سمند بهتره (تجربه ورنا ۱.۵ و سمند EF7 سری اول رو دارم که میگم)
ولی فکر کنم از نظر ابعاد تو یه کلاس قرار نمیگیرن
کیا
۱۰ مرداد ۱۴۰۲منم سمند ۸۲ موتور گیج وسط دارم
دلم نمیاد عوضش کنم
Porsche 911
۱۶ خرداد ۱۴۰۱به نظرم به جای به سری مطالب خبر معرفی هایپرکار LMDH ب ام و خیلی بهتر باشه
قاطر فروش
۱۶ خرداد ۱۴۰۱واقعا همقیمت پژو بود و مردم نمیخریدن؟
کرمان موتور عجب مونتاژ کار خوبی بوده یه زمانی الانشو خبر ندارم
datsun
۱۶ خرداد ۱۴۰۱هم قیمت نبود سال ۸۸ با پارس حدود ۲۰ تومن اختلاف قیمت داشت.
امیر دهقان
۱۶ خرداد ۱۴۰۱اشتباه میکنید، اتفاقاً ورنا ارزونتر بود
روزنامهای از سال 1385 دارم که قیمت ماشینها رو زده، در اون سال قیمت پژو 405 جیالایکس 11,700 تومن، پژو پارس 15 تومن، پژو 206 تیپ دو 10,300 تومن، هیوندای ورنا 12,700 تومن و کیا ریو 11,400 تومن بوده
فقط میشه افسوس خورد به حال کشوری که 15 سال پیش ماشینهای بروز دنیا رو با قیمت نسبتاً معقول مونتاژ میکرد و خودروسازهای داخلی هم با همون قیمت توان رقابت با مدلهای اقتصادی کرهای رو داشتن اما حالا حتی توان نزدیک شدن به چینیها رو هم ندارن، از اوضاع قیمتهای حال حاضر هم حرفی نزنیم خیلی بهتره
Comodor
۱۶ خرداد ۱۴۰۱دوستان لطفا چنتا پیشنهاد بهم بدید
من تو قرعهکشی کوییک برنده شدم و مرداد بهم تحویل میدن. و از اونجایی که اصلا ازش خوشم نمیاد قطعا میخوام عوضش کنم :))
برای یک دانشجویی که دنبال یک ماشین بی آزار و کم خرجه، تا رنج ۲۵۰ میلیون چی پیشنهاد میدید؟
حتی نگهداشتن همین کوییک هم باتوجه به داشتن گارانتی یکی از گزینه هاست.. ولی خب، شمام بگید
viper2
۱۶ خرداد ۱۴۰۱شورلت نوا . بنز دانشجویی .
Erfan
۱۶ خرداد ۱۴۰۱طرف میگه بی آزار و کم خرج شما میگی شورلت نوا
viper2
۱۶ خرداد ۱۴۰۱جهت اطلاع شما شورلت نوا به بی ازاری و مظلومی معروف هست . مصرفشم ۱۱ لیتره . با این پول هم خشکش گیر میاد . نوا واقعا خیلی بی ازاره حتی از اونایی که این ماشینو دارن بپرسید
Clean energy (سلام فرمانده)
۱۶ خرداد ۱۴۰۱!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ماشین قدیمی با این قدمت بی آزاره؟؟؟؟؟؟؟
برگام
viper2
۱۷ خرداد ۱۴۰۱وقتی سوار نشدی چرا نظر میدی . خوب حتما هست که میگم . اگه نبود میخواستم همین الکی بگم میگفتم بیوک که طرف باید هر پامپ بنزین ۵۰ لیتر بزنه . اصلا سوار شدی تا الان؟
Clean energy (سلام فرمانده)
۱۷ خرداد ۱۴۰۱بعید نیست همینطوری نظر بدی از زوی تعصب!
آخه بنز ۴۰ سال پیش که دیگه عمر خودشو کرده بی آزاره؟ یه لگن ۴۰ سال پیش بنز الان یه ماشین جلو دستیه؟ نیست والا نیست
الان ماشینا ویران خودرو یعنی رسما مرگ چه برسه به مشت ماشین عهد بوقی!
فرقی نداره آمریکایی آلمانی یا هر چیزی… اینا عمرشونو کردن و واسه استفاده عادی به درد نمیخورن
خیر سوار نشدم ولی با توجه به منطق اینا ماشین بی آزار به حساب نمیان! به درد یکی میخورن که دلش با اینطور ماشینا باشه و یه چیزی هم کنارش باشه…
Erfan
۱۶ خرداد ۱۴۰۱به نظرم با توجه به وضع اقتصادی و ماشین های موجود در این رنج قیمت.و چون شما یک نفر هستید و ماشین سدان نیاز ندارید پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با موتور tu3که کم خرج تر از tu5هست به خاطر حجم کمتر موتور اما خب شتاب ماشین هم فدا میشه دیگه با موتورtu3
فکر نکنم برای یه فردی تو سن شما بهتر از ۲۰۶باشه متاسفانه.
چون الان واقعا حق شما بود که ماشین های روز دنیا و سوار بشید و الان بین کوئیک و غیره گیر کردیم.
Avan
۱۶ خرداد ۱۴۰۱مدل صفر فقط همین کوییک و تیبا ۲ و ۲۰۶ را می تونی بخری و استهلاک تیبا پایین تره ولی ۲۰۶ با کلاس تره
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۶ خرداد ۱۴۰۱با ۲۵۰ تومن، رانا کمکار مدل بالا می تونی بخری
الان رانا پلاس درحدصفر مدل ۱۴۰۰، حدود ۲۸۰ تومن هست
عیوض
۲۱ خرداد ۱۴۰۱سلام.بخدا خودرو سازی ما بدرد نمیخورن .برو سمند سورن ef7 elx بگیر تحقیق کن من دارم به قیمتش عالیه.من دارم راضیم از همه نظر.فقط اگر تصادف با خودروهای روز دنیا بکنی نسبت به جسه اش دوام نداره جمع میشه حواست جمع کنی ترمزای ۴دیسک داره قویه خوبه.وباید سرویس روغن به موقع انجام بشه سابقه یاتاقان وشاتون زدن داره.دیگه هیچ مرگش نیس
HamiD
۱۶ خرداد ۱۴۰۱جالبه طراحی داخلیش از کوئیک مدل 1401 مدرن تر و زیباتره …
هعی …
Amin.aj
۱۶ خرداد ۱۴۰۱بنده ورنا دارم مدل ۸۶ ۲۵۰ هزار تا کارکرد اصلا اذیتی نداره با تعمیرگاه قهره سواریشم تو سبک و رنج قیمتی خودش خوبه
هیجوره دلم نمیاد برم با چینی یا ایرانی عوضش کنم
ضعفی که می تونم بگیر قیمت قطعات بالا و کمیاب
مهردادکمال
۱۶ خرداد ۱۴۰۱ریو رو من ترجیح میدم یدکی اش بیشتره و فوق العاده نرمه سواریش
kastech
۱۶ خرداد ۱۴۰۱یادش بخیر یه مدل ۸۳ نقره ای داشتیم ، خنده داره بگم سواریش از سراتو الانم بهتر بود واقعا نرم بود و کاملا بدون خرج
تحت پیگرد
۱۶ خرداد ۱۴۰۱قرن 21 هیوندای ورنا کارکرده🔫🤯
واقعا مردیم از خوشی
لیونل👍
۱۶ خرداد ۱۴۰۱واسه جوونا دیگه ورنا جواب نمیده خداییش . نه قیافه داره و نه امکانات و نه موتور قوی . و اینکه دیگه کارکرد هم بالا رفته و کیلومتر زیر ۲۰۰ هزار تا کمپیدا میشه . به نظرم گزینه های صفرکیلومتر داخلی منطقی ترن . حالا هر جورم باشن لااقل خرابم بشن خدمات و قطعاتشون هم همه جا هس و بازار گرمی هم دارن .
حمید
۱۸ خرداد ۱۴۰۱پژو 207 اتوماتیک سوار شدم که اگه خوشم اومد بگیرم.
واقعا حالم به هم خورد از 207 اتومات. ماشین تنبل و بی کیفیت با قیمت 600 میلیون.
از فروش ورنای اتوماتم پشیمون شدم. خداست در برابر ماشینای بی کیفیت و بی هویت ایران خودرو
لیونل👍
۱۶ خرداد ۱۴۰۱سلام عرض میکنم خدمت مدیر سایت و اونایی که عضو سایت هستن و با تجربه هستن . ایشالا که از تجربه هاتون استفاده کنم و شما هم کمی از تجربه های بنده استفاده کنین . درود میفرستم به همتون . اولینکامنتم رو دادم
The Grand Tour
۱۶ خرداد ۱۴۰۱دوستان تا 100-150 میلیون کلاسیک چی پیشنهاد میکنید؟
فقط ابعادش جوری باشه که توی شهر میخوام استفاده کنم (امریکایی ها بزرگ و SUV بزرگ)
کم خرج که نمیتونه خیلی باشه ولی تعمیر و تامین قطعاتش راحت باشه و خیلی هم قدیمی نباشه
SLR _ 722
۱۷ خرداد ۱۴۰۱سلام
من خودم توی کلاسیک دنبال گشتم ( ماشینی میخواستم که بشه روزانه سوارش شد و نه دکور ) و سعی کردم از سایت بسیار عالی تیونینگ تاک اطلاعات جمع کنم ( حیف که دیگه کاربری نداره به اون صورت ) در نهایت نظر من روی این سه ماشین نشست :
بنز دانشجویی ( w123 ) :
این ماشین تولید ۱۹۷۶ تا ۱۹۸۴ هست . از مدل ۱۹۸۰ به بالا رو میگن موتور مشکی ( کد موتور m102 ) و پایین تر از ۱۹۸۰ رو میگن موتور سفید ( کد موتور m115 ) دلیل این نام گذاری هم رنگ سر سیلندر هست
با این بودجه میتوان موتور سفید معمولی و موتور مشکی کار دار خرید . موتور مشکی ها در مدل ۲۳۰۰ سیستم انژکتور دارن و به دلیل سیستم پروانه کلاج دار و قدرت بهتر انژکتور سواری امروزی تری دارند ( در مدل های سالم بسیار از خودرو های داخلی بهتر هست . این موتور با تغییراتی رو بنز کپل w124 هم نصب شده است ) ولی مدل موتور سفید صدای بالا و روشن شدن سختی دارند به دلیل سیستم برق پلاتین و سوخت رسانی کاربرات ( این موتور ها با بنز معماری مشترک هست ) ولی خوب برق اون رو میشه مگنت کرد اما باز هم صدای پروانه بلندی دارند .
قدرت موتور مشکی ۱۳۶ اسب هست که مصرف صدی ۱۲ هم داره ( بشرط سلامت کامل ) و حتی از موتور سفید ۶ سیلندر هم قوی تر هست ( ۶ سیلندر مصرف بالا و راندمان پایینی داره چون قدیمی هست )
لوازم اون بصورت استوک معمولا پیدا میشه و ماشین متداولی هست بین کلاسیک ها . قیمت یک جفت چراغ نو تایوانی حدود ۳ میلیون هست که نشون میده قیمت لوازم بالا هست .
در مشهد تعمیر کار اون پیدا میشه اما اجرتی در حدود ماشین های کره ای داره
در بازه قیمتی شما امکاناتی چون سانروف ، فرمون هیدرولیک ، چهار چرخ دیسک ، تودوزی چرمی رو احتمالا دارید . البته احتمال کم مدل با شیشه های برقی و کولر هم پیدا بشه ولی اتومات اون و یا ۶ سیلندر موتور مشکی کم یاب هستند
مهم ترین نکته خرید این ماشین پوسیدگی های اون هست که در زیر درب ها از داخل ، پشت گلگیر ها ، زیر گلگیر های جلو ( باید گلگیر باز بشه ) ، پایین شیشه عقب و جلو در گوشه ها ، سینی پشت چراغ و پشت سپر ها ، توی صندوق و زیر باتری از متداول ترین محل های اون ها هست
شورلت نوا :
این ماشین تا سال ۱۳۷۰ هم مونتاژ شده و با نام های c1 تا c6 کد گذاری شده . این مدل ها موتور یکسانی دارند ( فکر کنم ۴۷۰۰ کاربرات شش سیلندر ) و قدرتی در حدود ۱۱۰ اسب دارد . فرق بین تیپ های اون در تجهیزات رفاهی اون ها است اما شیشه های برقی , فرمون هیدرولیک ، دنده اتومات و کولر رو در اون بازه قیمتی میشه پیدا کرد . نکته مهم اون هست که بعضی به دلیل شتاب کم ( موتور ۱۱۰ اسب و وزن حدود ۲ تن ) و مصرف بالا ( حدود ۱۵ ) سراغ مدل دستی ( c3 با یک مدل دیگه که یادم نیست ) میروند که اینکار برای شهر اشتباه هست چون کلاج اون اهرمی و خیلی سفت هست و بازار فروش بدتری نسبت به مدل اتومات داره
بصورت کلی ماشین های آمریکایی امکانت بیشتری از آلمانی ها توی ۱۵۰ میلیون دارن ولی خوب ابعاد بزرگ اونها و کیفیت پایین تر مونتاژ و لوازم گرون قیمت از مشکلات اون ها هست . من چون هدفم ماشین قابل استفاده بود در مورد نوا خیلی تحقیق نکردم ولی میگن سواری آمریکایی ها خیلی جالب هست که من تجربه نکردم
بی ام وه ۵۱۸ ( اتاق e12 ) :
این ماشین جمع جور هست و در حدود ۱۵۰ میلیون مدل های تمیز تری از ماشین های بالا داره . فکر می کنم تا ۱۹۸۲ هم تولید شده باشه
اشکال اون کاربرات حساس اون هست ( سولکس اگر اشتباه نکنم ) که خیلی زود از سرویس خارج میشه
همینطور امکانت زیادی نداره مثلا فرمون اون هیدرولیک نیست و شیشه هاش دستی هست ، سانروف نداره و کولر هم نداره
لوازم اون هم به دلیل استقبال کمتر از دو مورد بالا کم یاب تر هست و عمدتا بصورت استوک می باشد
تا جایی که من تجربه داشتم از بنز دانشجویی بد بخر تر هم هست
البته شخصیت و رانندگی خوبی داره که کسی که بی ام وه دوست داره قطعا با مشکلاتش کنار میاد . همینطور ابعاد کوچک و مصرف حدود ۱۲ اون هم برای شهر مناسب هست
موارد بالا تجربه من در خصوص کلاسیک ها هست . همینطور که از متن هم مشخص هست نظر خود من بنز دانشجویی هست و تحقیق بیشتری هم روی اون کردم . منتها گزینه های دیگه هم مشتری خودشون رو دارند و اصلا ماشین های بدی نیستند ( کلا کلاسیک سلیقه و عشق هست )
بنز به دلیل ابعاد مناسب ، موتور با تکنولوژی به روز تر ، سیستم تعلیق مولتی لینک هر چهار چرخ ( در مورد بقیه گزینه ها اطلاع ندارم ) ، سیستم ترمز قوی ، اتاق کاربردی تر ، فراوانی قطعات به نسبت کلاسیک ها و صد البته مارک بنز انتخاب من هست . ( البته امکانت کمی نسبت به آمریکایی ها دارد )
امیدوارم کمک کرده باشم
viper2
۱۷ خرداد ۱۴۰۱اول که من به شما بگم کلا قید بی ام و ۵۱۸ رو کلا بزن چون خیلی استهلاک بالایی داره و همچنین موتور خیلی ضعیف مخصوصا اگه تو شهر های جنوب هستید .
شورلت نوا قبل از سال ۱۳۶۰ با چراغ دایره تولید میشد معروف به کنکورس . کم خرج ترین ماشین امریکایی و ماشین کلاسیک . موتورش ۴۱۰۰ کاربرات تک دهنه . گیربکس ۳ دنده اتومات . مصرفشم در حدود ۱۲ هست . قدرت موتورش ۱۱۵ اسبه و گشتاورش در حدود ۲۴۰ نیوتون متر . که شتاب انچنان خوبی نداره . بنز دانشجویی هم ماشین خوبیه ولی خب استهلاکش بیشتر از شورلته بنده از کسایی که هر دو رو داشتن پرسیدم شورلت نوا ماشین بهتری هست . و با توجه به اینکه خود ما هم بنز دانشجویی داشتیم . دقیقا استهلاکش یادم نیست چجوری بود ولی خیلی خیلی خیلی کند شتاب میگرفت . چون این بدنه برای یه موتور ۴ سیلندر خیلی سنگین بود .
این کاتولاگ اصل شورلت نوا تو زمان شاه هست میتونید ببینید
https://s6.uupload.ir/files/20220531_180056_smsa.jpg
https://s6.uupload.ir/files/20220517_172315_wpw1.jpg
این ماشین سایزش برای تو شهر یکمی ازار دهنده هست و اینم بگم با این بودجه هم بنز هم شورلت . خشکش گیر نمیاد . کار دار هستن . در ضمن اگر خواستید شورلت بخرید به نظر من مدل قبل از سال ۱۳۶۰ بخرید چونکه این مدل زیر در هاش رنگش گالوانیزه نیست و بهتر هست چون رنگ گالوانیزه خیلی زود از بین میره .
درباره کیفیت هم دو در یه حد هستن . چون دوتاشون ماشین اقتصادی روز بودن . شورلت نوا که کاملا اقتصادی بود بنز هم که این مدلش اصلا به دانشجویی معروفه دیگه یعنی ارزون بوده دانشجو ها میتونستن بخرن
SLR _ 722
۱۷ خرداد ۱۴۰۱سلام
بین بنز و نوا قطعا سلیقه خیلی مهمه
البته بنز دانشجویی به دلیل واردات اون توسط دانشجو های خارج از کشور دانشجویی نامیده شده وگرنه ماشین اقتصادی نبوده ( البته قطعا چندان لوکس هم نبوده ولی توی ایران تیپ پایش عمدتا وارد شده برخلاف شورلت که عمدتا تیپ کامل هستند )
دانشجویی با گیربکس ۶ دنده و موتور انژکتور شتاب بدی نداره ( در حد سمند ) ولی گیربکس ۶ دنده یکم کم یاب هست
در مورد استهلاک من برعکس شنیدم ( البته تجربه افراد از ماشین کلاسیک خیلی به سالمی اون ارتباط داره ) ولی این مدل بنز خیلی پر جون هست و پس از حدود ۲۰۰ هزار کیلومتر کار در اروپا به آفریقا صادر شدن و اونجا هم کار میکردن. ( توی تاپ گیر در آفریقا هستش )
امیدوارم هر ماشین کلاسیک که میخرن حتما سالم بخرن و حتی اگر با این بودجه پیدا نکردن صبر کنن ولی ماشینی که به اصطلاح صاحباشون دارای خرج جزئی هستن رو نخرن
در کل بنظرم نوا و دانشجویی انتخاب های بدی نیستند
viper2
۱۷ خرداد ۱۴۰۱اون دانشجویی که شما میگی من ندیدم تا الان اونی که ما داشتیم اگه اشتباه نکنم یا ۴ دنده بود یا ۵ دنده که شتابش خیلیییی کند بود . بعد کاربراتم بودا . نمیدونم حتی فکر کنم کپل هم ۶ دنده نباشه چه برسه به دانشجویی . عجیبه . اره خب این بنز دوامشم خوبه ولی اصلا دوام موتورش در حد شورلت نیست .. به خاطر اینکه اول شورلت ساختار موتورش فرق داره و اینکه پروانه قوی تری داره نسبت به بنز و اینکه شورلت ضریب تراکم ۸ داره ولی بنز ضریبش ۱۰ هست این خودش یعنی استهلاک بیشتر و دوام کمتر و همچنین گرمای موتور بیشتر . در هر صورت دقیقا ، هر دوتاش ماشینای خوبی هستن
The Grand Tour
۱۷ خرداد ۱۴۰۱سلام
در جواب ریپلای به دوست عزیزمون تو کامنت بالا توضیح دادم خدمتتون درباره شورولت و بنز
ممنون میشم نظرتون رو درباره گالانت GTi و سیویک Si طرفای 1990 تا 1993 میشن جفتشون رو هم بفرمایید
فکر نکنم برم سمت نوا ولی اگه یک درصد احتمالش باشه نظر شما روی روی C6 قبل 60 هستش؟
The Grand Tour
۱۷ خرداد ۱۴۰۱سلام
در جواب ریپلای به دوست عزیزمون تو کامنت بالا توضیح دادم خدمتتون درباره شورولت و بنز
ممنون میشم نظرتون رو درباره گالانت GTi و سیویک Si طرفای 1990 تا 1993 میشن جفتشون رو هم بفرمایید
فکر نکنم برم سمت نوا ولی اگه یک درصد احتمالش باشه نظر شما روی روی C6 قبل 60 هستش؟
The Grand Tour
۱۷ خرداد ۱۴۰۱سلام ممنون از توضیحاتتون
درمورد ماشین هایی که معرفی کردید،
اولین ماشینی که سراغش رفتم همین نوا بود مدل C3 وارداتی بود کاملا اورهال شده بود و سرحال میشد گفت هیچ خرجی نداشت
دنده ای بود و دقیقا همونطوری که گفتید کلاچ سفتی داشت، اما مشکل اصلیش این نبود.
ابعاد ماشین واقعا بزرگه برای خیابون های امروز و مخصوصا طرف های مرکز تهران که کارمه و اذیت میکنه به شدت.
متاسفانه با تمام علاقه ام باید کنار بذارمش.
درمورد بی ام و با توجه به شرایط اکثرشون ماشین مناسبی نیست به نظرم. بی ام و است و خرجش، درمورد موتور و کاربراتورش هم شنیدم اذیت میکنه و بحث قیمتی هاش هم به کنار.
و در آخر مرسدس رو میپسندم ولی فقط موتور مشکی چون کاربراتور به صورت کلی اذیت میکنه و کاربراتور موتور سفید ها هم عین بی ام و پرسیدم که اذیت میکنه.
موتور مشکی ها مناسبن به نظرم با اینکه یذره بودجه کم میارم ولی ریسک قیمت قطعاتش هم هست همچنان دنبال یه موتور مشکی تمیز با قیمت مناسب هستم ولی خب فعلا موردی پیدا نکردم.
اگه بخوام یذره از کلاسیک ها فاصله بگیرم و برم سمت مدل های 1990 و اطرافش گالانت های GTi با موتور های انژکتوری یا هوندا سیویک Si که انژکتوریه گزینه های مناسبی هستن به نظرتون؟
SLR _ 722
۱۷ خرداد ۱۴۰۱سلام
گالانت ها دهه نود شامل دو نسل ۷ و ۶ هست ( نسل ۷ رو میگن عینکی و ۶ رو سوسماری ) . موتور این گالانت ها ( شک دارم کدوم مدلش بود ) با ون دلیکا مشابه هست و شاید از نظر موتور بشه از قطعات اون ها استفاده کرد . توی شهر ما ( مشهد ) گالانت عینکی خیلی کم پیدا میشه و اکثرا سوسماری هستد .
موتور گالانت دارای بالانسر هست که باعث میشه نرم کارکنه ( نسبت موتور ۱۸۰۰ سمند قدیمی و پژو ۲۰۰۰ ) سواریش هم از پژو ها نرم تر هست
گالانت چهار مدل gls , glx , gti و super salon داره ( البته مدل های دو دیفرانسیل توربو هم داره که فکر کنم اسمشون vr4 یا یک همچین چیزی هست که خیلی کم هستند ) . سوپر سالن ها رکاب ، سپر و زه درب متفاوتی دارند و شیشه های اون فابریک دودی هست همینطور سانروف و آینه های برقی هم داره
بنظر من دنبال gls و glx اصلا نرید چون کاربراتی هستند و یک قانونی هم هست که جلوی تردد ماشین های کاربراتوری گرفته بشه از اول سال ( من که متوجه چیزی نشدم تا الان )
مدل های gti و super salon ماشین های بهتری هستند و امکانات خوبی دارند .
ماشین پروتون ویرا هم ظاهراً بر مبنای گالانت نسل ۷ هست و برخی لوازم موتوری و ظاهری داخلی رو میشه از اون تهیه کرد ( خود ویرا هم ماشین کمیابی هست ) . با این همه با وجود ظاهر زیبا تر ( سلیقه ای ) و جدید تر بودن نسل ۷ بنظر من نسل ۶ شاید خریدش بهتر باشه ( فیس دهه ۸۰ هم داره )
بین جی تی ای و سوپر سالن اگر بتونید سوپر سالن رو بگیرید هم آپشن و ظاهر بهتری دارد و در استفاده روزانه جالب تر هست منتها من چند وقتی دنبال می گشتم قیمتاشون یکم بالا رفته بود و شاید مدل خیلی تمیز پیدا نشه
در مورد سویک متاسفانه اطلاعی ندارم چون توی مشهد خیلی کم هست اکثرا هم اصطلاحا تیون شدن و نابود
شاید کم دردسر تر از این موارد که ظاهر دهه ۹۰ داشته باشه دوو ریسر ۱۹۹۳ و ۱۹۹۴ و دوو سیلو هست ( اون دو مدل ریسر موتور یکسانی با سیلو دارند . مدل ۹۳ ریسر چراغ های عقب متفاوتی با مدل ۹۴ داره که اصطلاحا بهش میگن کرکره ای )
. توی مشهد لوازم و تعمیرگاه اون ها هنوز نسبتا خوب پیدا میشه
بنظرم به اینا هم فکر کنید
SLR _ 722
۱۷ خرداد ۱۴۰۱من برای خرید بنز توی همین بودجه یکبار با یک آگهی که ۳۵۰ میلیون آگهی کرده بود تماس گرفتم و بهش گفتم که من خریدار نیستم و فقط میخوام یک ماشین سالم رو ببینم چه سواری داره . اون بنده خدا هم خیلی خوش برخورد بود و باهم یک نیم ساعتی با ماشینش که یک دانشجویی موتور مشکی ۸۲ پنج دنده جلو بود دور زدیم ( شیشه برقی ، آینه برقی و کولر و پرده هم داشت ) . اون موقع دوتا چیز فهمیدم
اول اینکه سواری اون ماشین از نظر نرمی فوق العاده بود ( به نسبت سمند ۹۳ )
دوم ماشین های قبلی که به گفته صاحباشون سالم بودن لگنی بیش نبودند در برابر اون
بنظرم هر مدل رو خواستید بگیرید اول سواری واقعیش رو بچشید تا بتونید ماشین سالم رو تشخیص بدین
The Grand Tour
۱۷ خرداد ۱۴۰۱باز هم ممنون از توضیحاتتون
بله در مورد ممنوعیت کاربراتور خوندم زیاد جدی نیست ولی خب پیشگیری بهتر از درمانه.
نسل 7 یا همون عینکی به طور کلی کمتره و مدل سوپرسالنش یه اصطلاحی داره به اسم “کاربراتور برقی” که خب طبق چیزی که پرسیدم توی کارت ماشین و معاینه فنی کاربراتور میخوره و دوباره برمیگرده سمت ممنوعیت و این مسائل.
نسل 6 یا همون سوسماری که شکل جعبه مانند داره فقط 2 مدل انژکتوری داره که میشه GTI و VR4 (همون توربو 2 دیفرانسیل)
اولویتم VR4 هستش که نیست اصلا تقریبا خیلی گشتم دنبالش
GTI همون موتور رو داره ولی بدون توربو و تک دیفرانسیل و لوازم و امکانات ظاهریش با سوپرسالن یکیه (آینه برقی و سانروف و غیره)
ولی سوپرسالن فکر کنم کاربراتور هستش توی نسل 6.
قیمت GTI از 150 هستش تا 200 بسته به کارکرد و سلامت
مشکلم عدم اطمینانه ازشون که ایا قطعاتشون اوکیه و تا چه حد؟
درمورد دوو چه سیلو چه ریسر ماشین هایی هستن که خیلی کار کردن اگر بتونم یه تمیزش رو فکر کنم گزینه مناسبیه سخت میشه ولی گوشه ذهن دارم
SLR _ 722
۱۷ خرداد ۱۴۰۱بصورت کلی اگر نسبت به هر ماشین کلاسیک سوال داشتی حتما یک سر به تیونینگ تاک بزن . شاید وقت گیر باشه اما اطلاعات ارزشمندی در اون پیدا میشه
SLR _ 722
۱۷ خرداد ۱۴۰۱در مورد نوا من خیلی نسبت به قبل از ۱۳۶۰ و بعد اون اطلاع ندارم ولی یک بررسی قدیمی مجله ماشین رو که میخوندم میگفت مدل های مونتاژ داخل خالی از ایراد نیستند . در کل نوا فقط اتومات باید خرید و با این دید هم خرید که شتاب اون زیاد نیست و باید با آرامش رانندگی کرد . چیزی که من از بعضی آمریکایی سوار ها شنیدم این هست که اصلا دنبال نوا نرید و بیوک بخرید . چون تفاوت ظاهری بیوک و نوا مثل ۴۰۵ و پارس هست و بدنه یکسان هست منتها شتاب بیوک به دلیل موتور هشت سیلندر با قدرت حدود ۱۶۰ اسب خیلی بهتر هست . البته هزینه نگهداری و بنزین بالا تری هم داره ( صدی ۱۷ تا ۲۰ با توجه به استهلاک چهل ساله اون ها ) ماشین های آمریکایی موتور و گیربکس های مشترک دارند و این نکته خوبی هست ( همه مال جنرال موتور هستند و موتور و گیربکس مشترک دارند با ظاهر متفاوت )
پدرام
۱۷ خرداد ۱۴۰۱دقیقا درسته شاید بگید 92 اسب که عددی نیست ولی همیشه نباید روی اعداد قضاوت کرد شتاب این ماشین واقعا عالیه! یکی از دوستان همین ماشین رو چند سال پیش داشت یه تصادف کرد ماشین واژگون شد با اینکه حتی کیسه هوا هم نداشت اما ستون و سقف ماشین به هیچ وجه جمع نشد هر ماشینی دیگه ای بود (منظورم داخلی) احتمال زنده موندنش تقریبا صفر بود، نکته بعدی صندلی های ماشین به طرز خوبی نرم و راحت بودن، کابین بی سر و صدا -نکته نمونه های دنده ای کیسه هوا نداشتند بعدا فکر کنم اضافه شد_
جاوید
۱۷ خرداد ۱۴۰۱ورنا ماشین خوبی هست ولی واقعا قطعات یدکی خیلی گرونی داره.. الان دیگه ارزش سوار شدن نداره
مجید صادقی
۲۱ خرداد ۱۴۰۱با سلام و خسته نباشید
در مورد دوو سیلو هم لطفا مطلب بزارید
ممنونم
عیوض
۲۱ خرداد ۱۴۰۱سلام.من تمام ماشین های ایران خودرو سوار شدم.وضعیت مالی ندارم مدل خارجی بخرم.ولی سورن elx ef7 مدل ۹۳ از صفری خریدم خداروشکر نگه داشتم کنارش ۴۰۵ مدل ۸۳ دارم.سمند سورن فقط لنت عوض کردم روغن سرویس تا الان حتی تسمه تایم عوض نکردم بردم نشون دادم گفت نمیخواد.واقعا عالیه ترمز قوی
Alireza
۲۲ خرداد ۱۴۰۱خودروسازان راین هنوز هم خدماتنش رو ارائه میده و تعمیرگاه مرکزی کیلومتر 16 جاده مخصوص هستش.
عرفان
۶ فروردین ۱۴۰۲سلام
من نمیدونم کِی این مقاله نوشته شده ولی با توجه به کامنت دوستان باید در خرداد 1401 باشه، من متوجه نمیشم که شما میگید قطعات کمیاب و گرونه. قبول دارم قطعاتش سخت گیر میاد و یکم قیمتش بالاست اونم به خاطر قدیمی بودن و کم استهلاک بودنشه مثل همه خودرو های کم استهلاک امروزی مثل ال نود که قطعات اونم گرونه، من این ماشین رو ندارم ولی برای یکی از دوستام رو بردم تعمیرگاه که مشکلش پمپ پنزین بود من خیلی راحت تونستم توی نت قطعاتش رو پیدا کنم و برای افرادی که این ماشین رو دارن باید بگم که از سایت یدک یار خریدم، حتی کمپرسور کولر هم براش خریدم و برام آوردن، البته برای قیمتش باید بگم که چون قطعات سخت تر گیر میاد خیلی نمیشه مقایسه کرد که گرون خریدی یا ارزون ولی خب همین که راحت بتونی قطعاتش رو پیدا کنی هم خودش کلیه سواری خیلی راحت و نرمی هم داشت
و دوستانی که سر ورنا با سمند بحث میکردن خیلی بستگی به نحوه استفادتون داره، قطعا ورنا برای خانواده پر جمعیت و مسافرت مناسب چیست چون سمند کابین بزرگتری داره و… اما خب من خودم برای خودرو شهری ورنا رو ترجیح میدم
کیا
۱۰ مرداد ۱۴۰۲بررسی منصفانه ای بود بنظرم عرفان
اتاق بزرگ و بدون صدا و متریال مناسب داخل اتاق سمند (ماشین من مدل ۸۲ البته استپ وی و دنا و ۲۰۶ و پراید و ۴۰۵ رو تجربه کردم زیرپام)
بدنه قوی (البته تو مدل های پایین)
مسافرت رو خیلی راحت میکنه
انگار تو سمند مدل پایین رو کاناپه نشستی و داره رو ۴چرخ میره سمت مقصد
احسان
۳۱ مرداد ۱۴۰۲سلام دوستان
دوو سیلو تو رنج قیمتیش و کیفیتش حرف نداره
من سورن پلاس داشتم با توجه به شرایطم یکساله دوو سوار میشم الان دیگه حاضر نیستم عوضش کنم
مجید
۲۰ تیر ۱۴۰۳حدود هشت ساله ورنا دنده ای دارم مدل 84 هست . بعضیا فکر میکنن این ماشین خیلی قدیمیه در حالیکه پراید و پژو و سمند با مدلهای پایین تر دارن تو خیابون تردد میکنن هیشکس نمیگه قدیمیه . لوازمش از سمند ef7 راحتتر گیر میاد فقط یکم گرونه چون اصلی و کره هست وگرنه فیلتر هوا روغن کابین همش ایران زده با قیمت پایین . تازه اگه بتونی قطعه استوک تمیز بندازی قیمت نصف میشه و خرجش از پرشیا و سمند و دنا کمتره . لاستیک و باطری و لنت هم که ایرانیه با قیمت مناسب و سلیقه ای هست . من لنت جلو همیشه کره ای میندازم اما لنت عقب رو لنت پارس چون کاسه ای هست . البته کسی که ماشین خارجی قدیمی میخره باید یکم از فنی خودرو سر در بیاره و بتونه یکسری کارهاشو خودش بکنه . در مجموع راضیم ازش کار منو خانوادمو راه میندازه