حدود سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۵ تعدادی از محصولات ارزانقیمت و کوچک هیوندای، با برند دوج در کشورهای مختلف عرضه شدند.
براساس گزارشهایی منتشر شده، ممکن است پیکاپهای جنرال موتورز با برند هیوندای در برخی بازارها عرضه شوند. همین اتفاق میتواند بهصورت برعکس هم رخ دهد و بر پیشانی پیکاپهای گروه هیوندای مثل سانتا کروز برند آمریکایی نقش ببند. این اما اولین باری نیست که لوگوی یک شرکت آمریکایی روی خودروهای هیوندای میخورد زیرا سالها قبل، دوج دو مدل از محصولات این شرکت کرهای را با برند خودش در آمریکای لاتین عرضه میکرد.
هیوندای گتز یا دوج بریسا
از طریق اتحادی که بین دایملر کرایسلر و گروه هیوندای شکل گرفته بود، در سال ۲۰۰۲ عرضهٔ نسل اول هیوندای اکسنت با نام دوج بریسا در بازار ونزوئلا آغاز شد. این خودرو توسط شرکت ونزوئلایی MMC Automotriz در کاراکاس تولید میشد. این شرکت هرچند امروز به تولید خودروهای میتسوبیشی مشغول است اما قبلاً سازندهٔ اصلی خودروهای هیوندای در منطقه محسوب میشد. اکسنتی که با نام دوج بریسا به بازار عرضه شد اما فروش خوبی نداشت و به همین دلیل، برای نسل دوم آن یکی دیگر از خودروهای هیوندای یعنی هاچبک کوچک گتز (Getz) انتخاب شد. نسل دوم بریسا که در سال ۲۰۰۶ راهی بازار و تا سال ۲۰۰۹ تولید شد، از یک پیشرانهٔ ۱.۳ لیتری چهار سیلندر با ۸۱ اسب بخار قدرت استفاده میکرد.
هیوندای اکسنت یا دوج اتیتیود
نسل دوم هیوندای اکسنت که در سال ۱۹۹۹ معرفی شد، در مکزیک با نام دوج ورنا عرضه شد. این همان خودرویی است که در کشورمان هم توسط کرمان موتور با نام هیوندای ورنا وجود داشت. پس از پایان تولید این سدان کرهای، دوج سراغ نسل سوم اکسنت رفت و آن را با نام اتیتیود در مکزیک عرضه کرد. این کار در سال ۲۰۱۱ نیز با نسل چهارم اکسنت ادامه پیدا کرد. چند سال بعد اما دوج از هیوندای فاصله گرفت و در سال ۲۰۱۵، میتسوبیشی میراژ را بهعنوان نسل سوم اتیتیود راهی بازار مکزیک کرد. بهتازگی هم از شرکت آمریکایی برای نسل چهارم اتیتیود سراغ سدان چینی گک امپو رفته است تا هرکدام از نسلهای این خودرو متعلق به یک شرکت باشد!
ریبج چرا انجام میشود؟
دلایل زیادی برای ریبج کردن خودروها وجود دارد. این کار یک راه مقرونبهصرفه برای گسترش حضور یک شرکت در منطقهای خاص محسوب میشود. بهعنوانمثال، خودروسازی مثل دوج برای حضور در بازار مکزیک میتواند بجای سرمایهگذاری برای توسعهٔ خودرویی کاملاً جدید، مدلی را از یکی از شرکای خود قرض بگیرد و برند خود را بدون صرف هزینه در این منطقه مطرح کند. گاهی اوقات هم این کار به خاطر بازاریابی انجام میشود. بهعنوانمثال، رم ۱۰۰۰ نسخهٔ ریبج شدهٔ پیکاپ ساختار یکپارچهٔ فیات تورو است که در مکزیک عرضه میشود اما وقتی نام رم روی این پیکاپ میخورد، بسیار سرسختتر و توانمندتر به نظر میرسد.
Kiarash
۱۵ آذر ۱۴۰۳هیوندای اکسنت تجربه سواری باهاش داشتم و یه سدان کوچک اقتصادی هست که خوراک داخل شهره ولی بخاطر گیربگس ۴ سرعته زیاد بدرد جاده نمی خوره
و دوام خوبی هم داره
توی تمام این سال ها کره ای ها پیشرفتشون تحسین کننده هست و توی این چند سال تونستن با شرکت های بزرگ خودروسازی همکاری کنن و الان هم توی جایگاه پرفروش خودرو ساز ها هستن
اما خیلیا الان میگید فراخوان ها چیز دیگه نشون درسته ولی مطمئن باشید یه چند سال دیگه این مشکلات فراخوان هارو حل می کنن
Kiarash
۱۵ آذر ۱۴۰۳هر وقت در مورد دوران دایلمر و کرایسلر خوندم احساس میکنم کلا دوران بد کرایسلر از اون روز این اتحاد شروع میشه
گاس فرینگ
۱۵ آذر ۱۴۰۳اون دوران وایپر و چارجر و دورانگو (و تا حدی چلنجر) توسعه داده شدن افسانه های معاصر دوج
boost10
۱۵ آذر ۱۴۰۳ولی دوج رو با این ماشینا میشناسم
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/12/Dodge-Viper-ACR-3.jpg
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/11/15-5.jpeg
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/11/20-5.jpg
Taha Ayoobi
۱۵ آذر ۱۴۰۳به اینا نمیگن دوج، به اینا میگن جوج😂
hosen
۱۵ آذر ۱۴۰۳اصن نمیتونم تصور کنم اینا دوج باشن
اسم دوج میاد همه یاد چلنجر و چارجر میوفتن
Kiarash
۱۵ آذر ۱۴۰۳دوج مناطق کره ای 😂
محمد
۱۶ آذر ۱۴۰۳هیوندایی اکسنت داشتم به عنوان تاکسی..چند بار شلنگ رادیاتور سوراخ شد و من کیلومتر ها بدون آب رانندگی کردم و هیچی نشد و بعد مجبور شدم عوض کنم و پژو گرفتم و یک بار شلنگ آب درآمد و همون موقع موتور سوخت😅