دوجهیوندای

خودروهای کوچک هیوندای با برند دوج؛ همکاری عجیب شرق و غرب!

حدود سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۵ تعدادی از محصولات ارزان‌قیمت و کوچک هیوندای، با برند دوج در کشورهای مختلف عرضه شدند.

براساس گزارش‌هایی منتشر شده، ممکن است پیکاپ‌های جنرال موتورز با برند هیوندای در برخی بازارها عرضه شوند. همین اتفاق می‌تواند به‌صورت برعکس هم رخ دهد و بر پیشانی پیکاپ‌های گروه هیوندای مثل سانتا کروز برند آمریکایی نقش ببند. این اما اولین باری نیست که لوگوی یک شرکت آمریکایی روی خودروهای هیوندای می‌خورد زیرا سال‌ها قبل، دوج دو مدل از محصولات این شرکت کره‌ای را با برند خودش در آمریکای لاتین عرضه می‌کرد.

هیوندای گتز یا دوج بریسا

از طریق اتحادی که بین دایملر کرایسلر و گروه هیوندای شکل گرفته بود، در سال ۲۰۰۲ عرضهٔ نسل اول هیوندای اکسنت با نام دوج بریسا در بازار ونزوئلا آغاز شد. این خودرو توسط شرکت ونزوئلایی MMC Automotriz در کاراکاس تولید می‌شد. این شرکت هرچند امروز به تولید خودروهای میتسوبیشی مشغول است اما قبلاً سازندهٔ اصلی خودروهای هیوندای در منطقه محسوب می‌شد. اکسنتی که با نام دوج بریسا به بازار عرضه شد اما فروش خوبی نداشت و به همین دلیل، برای نسل دوم آن یکی دیگر از خودروهای هیوندای یعنی هاچ‌بک کوچک گتز (Getz) انتخاب شد. نسل دوم بریسا که در سال ۲۰۰۶ راهی بازار و تا سال ۲۰۰۹ تولید شد، از یک پیشرانهٔ ۱.۳ لیتری چهار سیلندر با ۸۱ اسب بخار قدرت استفاده می‌کرد.

هیوندای اکسنت یا دوج اتیتیود

نسل دوم هیوندای اکسنت که در سال ۱۹۹۹ معرفی شد، در مکزیک با نام دوج ورنا عرضه شد. این همان خودرویی است که در کشورمان هم توسط کرمان موتور با نام هیوندای ورنا وجود داشت. پس از پایان تولید این سدان کره‌ای، دوج سراغ نسل سوم اکسنت رفت و آن را با نام اتیتیود در مکزیک عرضه کرد. این کار در سال ۲۰۱۱ نیز با نسل چهارم اکسنت ادامه پیدا کرد. چند سال بعد اما دوج از هیوندای فاصله گرفت و در سال ۲۰۱۵، میتسوبیشی میراژ را به‌عنوان نسل سوم اتیتیود راهی بازار مکزیک کرد. به‌تازگی هم از شرکت آمریکایی برای نسل چهارم اتیتیود سراغ سدان چینی گک امپو رفته است تا هرکدام از نسل‌های این خودرو متعلق به یک شرکت باشد!

ری‌بج چرا انجام می‌شود؟

دلایل زیادی برای ری‌بج کردن خودروها وجود دارد. این کار یک راه مقرون‌به‌صرفه برای گسترش حضور یک شرکت در منطقه‌ای خاص محسوب می‌شود. به‌عنوان‌مثال، خودروسازی مثل دوج برای حضور در بازار مکزیک می‌تواند بجای سرمایه‌گذاری برای توسعهٔ خودرویی کاملاً جدید، مدلی را از یکی از شرکای خود قرض بگیرد و برند خود را بدون صرف هزینه در این منطقه مطرح کند. گاهی اوقات هم این کار به خاطر بازاریابی انجام می‌شود. به‌عنوان‌مثال، رم ۱۰۰۰ نسخهٔ ری‌بج شدهٔ پیکاپ ساختار یکپارچهٔ فیات تورو است که در مکزیک عرضه می‌شود اما وقتی نام رم روی این پیکاپ می‌خورد، بسیار سرسخت‌تر و توانمندتر به نظر می‌رسد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۵ رای
منبع
CarBuzz

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. Kiarash

    ۱۵ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (706 ديدگاه)

    هیوندای اکسنت تجربه سواری باهاش داشتم و یه سدان کوچک اقتصادی هست که خوراک داخل شهره ولی بخاطر گیربگس ۴ سرعته زیاد بدرد جاده نمی خوره
    و دوام خوبی هم داره

    توی تمام این سال ها کره ای ها پیشرفتشون تحسین کننده هست و توی این چند سال تونستن با شرکت های بزرگ خودروسازی همکاری کنن و الان هم توی جایگاه پرفروش خودرو ساز ها هستن
    اما خیلیا الان میگید فراخوان ها چیز دیگه نشون درسته ولی مطمئن باشید یه چند سال دیگه این مشکلات فراخوان هارو حل می کنن

    موافقم 13
    مخالفم 3
  2. Kiarash

    ۱۵ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (706 ديدگاه)

    هر وقت در مورد دوران دایلمر و کرایسلر خوندم احساس میکنم کلا دوران بد کرایسلر از اون روز این اتحاد شروع میشه

    موافقم 13
    مخالفم 5
    1. گاس فرینگ

      ۱۵ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (483 ديدگاه)

      اون دوران وایپر و چارجر و دورانگو (و تا حدی چلنجر) توسعه داده شدن افسانه های معاصر دوج

      موافقم 13
      مخالفم 5
  3. Taha Ayoobi

    ۱۵ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (4963 ديدگاه)

    به اینا نمیگن دوج، به اینا میگن جوج😂

    موافقم 11
    مخالفم 4
  4. hosen

    ۱۵ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (943 ديدگاه)

    اصن نمیتونم تصور کنم اینا دوج باشن
    اسم دوج میاد همه یاد چلنجر و چارجر میوفتن

    موافقم 11
    مخالفم 1
    1. Kiarash

      ۱۵ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (706 ديدگاه)

      دوج مناطق کره ای 😂

      موافقم 10
      مخالفم 1
  5. محمد

    ۱۶ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (11 ديدگاه)

    هیوندایی اکسنت داشتم به عنوان تاکسی..چند بار شلنگ رادیاتور سوراخ شد و من کیلومتر ها بدون آب رانندگی کردم و هیچی نشد و بعد مجبور شدم عوض کنم و پژو گرفتم و یک بار شلنگ آب درآمد و همون موقع موتور سوخت😅

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا