هیوندای سالها برای هویت بخشیدن به محصولات خود تلاش کرد اما در حال حاضر ساختههای این شرکت جزء متمایزترین خودروهای بازار هستند، این اتفاق چطور رخ داد؟
چشمان خود را ببندید و یک بامو را تصور کنید. آسان است نه؟ هر مدلی را از هر دورهای تصور کنید خطوطی صریح و جلوپنجرهٔ کلیوی شکل در ذهن شما نقش خواهد بست حتی با اینکه اندازهٔ این جلوپنجره در طول سالها تغییر کرده است. این یعنی بامو را با هیچ خودروی دیگری اشتباه نمیگیریم؛ اما خودروسازان کرهای مثل هیوندای سالها تلاش میکردند تا هویتی برای محصولات خود ایجاد کنند. یکی از دلایل فقدان هویت و شخصیت خودروهای کرهای این بود که مدلهای اولیهٔ آنها در اصل نسخهای از خودروهای دیگر شرکتها بودند مثل هیوندای اکسل و گالوپر که بر اساس میتسوبیشی میراژ و پاجرو ساخته شده بودند.
مبارزه برای هویت
البته اینطور نیست که هیوندای هیچگاه خودروی خوش استایلی نساخته باشد زیرا مدل پونی که توسط جورجتو جوجارو طراحی شده بود اصلاً ظاهر بدی نداشت و هیوندای کوپه یا تیبورون سال ۱۹۹۶ ثابت کرد که افتتاح یک مرکز طراحی در سال ۱۹۹۰ در کالیفرنیا حرکت درستی بوده است. نسل دوم کوپه که در سال ۲۰۰۱ معرفی شد نیز توانست نظرها را جلب کند و یک دهه بعد، ولوستر با درهای نامتقارن، خودروی کاملاً متمایزی بود؛ اما انجام حرکتهای جسورانه در خودروهای اسپرت آسان است درحالیکه محصولات پرفروش هیوندای در آن سالها یعنی هاچبکها، سدانها، مینیونها و شاسیبلندها داستان متفاوتی داشتند.
کافی است به تصاویر زیر نگاه کنید تا ببینید در اوایل دههٔ ۲۰۰۰ محصولات هیوندای چقدر کسلکننده بودهاند و این شرکت کرهای در آغاز قرن بیست و یکم کجا قرار داشته است. در آن سالها هرچند کیفیت ساختههای برند کرهای در حال بهبود بود اما بسیاری از محصولات هیوندای در سالهای ابتدایی قرن جدید اصلاً طراحی خاص و متمایزی نداشتند زیرا این شرکت فقط تلاش میکرد تا توسط خریدارانی که به دنبال خودروهای ارزان هستند جدی گرفته شود. به همین دلیل، هیوندای به شکلی کاملاً محافظهکارانه صرفاً نسل جدید محصولات موفق خود را به بازار میفرستاد. البته خودروهای هیوندای در این دوره وحشتناک نبودند اما کاملاً کسلکننده به نظر میرسیدند.
در اواخر دههٔ ۲۰۰۰ اما همهچیز جالبتر شد زیرا مدلهایی مثل سوناتا و الانترا فرمی فستبک مانند به خود گرفتند و کراساوورها نیز ظاهر مطلوبتری پیدا کردند. بااینحال، تیمهای طراحی شرکت بجای تمرکز روی ایجاد هویت واضح برای محصولات هیوندای، همچنان در تلاش بودند تا ویژگیهای محصولات آئودی، مرسدس، لکسوس و هوندا را باهم ترکیب کنند.
رنسانس طراحی
در حدود سال ۲۰۱۸ اما همهچیز تغییر کرد و هیوندای شجاع شد. آغازگر انقلاب طراحی کرهایها، نسل چهارم سانتافه با چراغهای جلوی دوقسمتی بود که این راه در سال ۲۰۲۰ توسط توسان با جلوپنجرهٔ سایبورگی و گلگیرهای برآمده ادامه پیدا کرد. سپس نوبت به الانترا با خطوط و اشکال هندسی روی درها رسید. اخیراً نیز شاهد ویژگی طراحی مشترکی در ساختههای هیوندای بودهایم. یک نوار چراغ باریک افقی که در جلوی بسیاری محصولات این شرکت از نسل جدید کُنا و فیسلیفت سوناتا گرفته تا مینیون استاریا و سدان لوکس گرنجور دیده میشود. در گرنجور و استاریا همچنین جلوپنجرهای را میبینیم که تمام عرض دماغه را اشغال کرده است. این ویژگیها درنهایت نمایی مشترک و قابلتشخیص به محصولات هیوندای بخشیده که کاملاً متعلق به خودش است.
اما همهچیز به این سادگی نیست زیرا برخلاف بسیاری از خودروسازان، محصولات هیوندای شبیه نسخههای کوچک و بزرگی از یک خودرو به نظر نمیرسند. بهعنوانمثال، نسل جدید سانتافه شبیه هیچکدام از محصولات هیوندای نیست و تحسینشدهترین طراحی این شرکت یعنی آیونیک ۵ نیز هیچ شباهتی به آیونیک ۶ ندارد. همچنین در هیچکدام از این خودروها نوار LED سراسری جلو هم دیده نمیشود.
رئیس طراحی هیوندای و جنسیس دراینباره میگوید:
بسیاری از خودروسازان از استراتژی طراحی خانوادگی استفاده میکنند که شبیه عروسک تودرتوی روسی (عروسکهایی از بزرگ به کوچک که به ترتیب داخل هم قرار میگیرند) بوده و هیچ ویژگی متمایزی ندارند. البته این استراتژی هیچ ایرادی ندارد ولی برای ما، هیوندای یک برند مشتری محور است که سبک زندگی خریداران آن بسیار متفاوت است. بهعنوانمثال، یک جوان مجرد نسل Z (متولدین ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۰) با پدر و مادری که سه فرزند دارند بسیار متفاوت است؛ بنابراین، ما از استراتژی طراحی شطرنج استفاده میکنیم. در شطرنج، شاه، وزیر، فیل و اسب باهم بسیار متفاوت بوده و عملکرد متفاوتی هم دارند اما همه باهم در قالب یک تیم کار میکنند.
خودروهایی مثل نسل جدید سانتافه یا آیونیک ۶ شاید به دلیل تفاوت ظاهری با تمام خودروهای بازار و برخورداری از هویت خاص خود، نیازی به شباهت با دیگر محصولات هیوندای نداشته باشند. این را زمان نشان خواهد داد اما در حال حاضر صرفاً میدانیم که محصولات هیوندای در کمتر از پانزده سال از خستهکننده به جسورانه تبدیل شدهاند و به نظر میرسد با اعتمادبهنفسی که کرهایها پیدا کردهاند دیگر به طراحیهای کسلکنندهٔ گذشته بازنخواهند گشت.
Xerxes99
۲۴ مرداد ۱۴۰۲چراغ تو سپر اصلا جالب نیست مخصوصا اونیکی که لبه سپر و گلگیره یعنی جاییکه بیشترین احتمال تصادف با سرعت پایینو داره
واسه یه سپر به سپر یه چراغ خیلی گرونو باید عوض کرد
حسین
۲۴ مرداد ۱۴۰۲معلومه چطور رسیدن،با کمک کشورهای اروپایی و آمریکا چون کره جنوبی تحریم نیست و میتونه طراحان آمریکایی و اروپایی را استخدام کنه.
مردیم از خوشی
۲۴ مرداد ۱۴۰۲همه دنیا می تونند چه آلمانی ها چه کره ای ها چه ژاپنی
نکنه داری با خودتون مقایسه میکنید ؟
شما تو یه سیاره دیگه زندگی میکنید
حسین
۲۴ مرداد ۱۴۰۲نخیر پروفسور،وقتی کشوری از طرف آمریکا تحریم بشه بقیه کشورهای جهان هم کشور تحریم شده را تحریم یا ول میکنند چون نمیخوان از طرف آمریکا جریمه بشن چون آمریکا یک ابر قدرته.(پاسخ مردیم از خوشی)
حسین دهمرد
۲۴ مرداد ۱۴۰۲سایپا هم میتونه برون سپاری کنه اما نمیکنه چون نیازی نمبینه. همینجوری بیشتر از هیوندای داره سود میکنه.
همایون
۲۵ مرداد ۱۴۰۲تو خودروهای روز دنیا و مخصوصا برندی مثل هیوندای که تو آپشن دست و دلبازه با وجود رادارهای مختلف و دوربینهای دور خودرو که رو مانیتور تصویر ۳۶۰ درجه بهت میدن و سیستمهای کمک راننده دیگه تو ترافیک و سرعت پایین احتمالش خیلی کمه از جلو با کسی سپر به سپر کنی مگه اینکه گیر یه راننده حواس پرت بیفتی که از پشت بهت بزنه و هولت بده
محمد
۳۱ مرداد ۱۴۰۲آره درسته باعث میشه بعضی جاها تو شهر بخوره به یه جا و بشکنه ولی مزایایی داره که بخای بخاطرش بیشتر قوانین رانندگی رو رعایت کنی مثلا :
زیبایی ( من نمیپسندم ولی خیلیا دوست دارن )
افزایش نور دهی در سطح جاده
تو جاده تو چشم راننده ها نمیزنه
و …
Amard
۲۴ مرداد ۱۴۰۲کلا هیوندای و گیا بعد از اومدن پیتر شرایر جوون گرفت و طراحی خوب داشت اما بر عکس همه خودرو سازهای مطرح حتی چینی ها بعضا هیچ وقت به فکر امضای طراحی که تو همه محصولات رعایت کن نبوده و طراحی های خیلی فانتزی اغراق آمیز هم زیاد داشته به نظرم دست طرح ها باز میزاره برای ایجاد طرح های جدید حتما نباید پیرو یه سبک خاص بود
NAVID۰۰۹۸
۲۴ مرداد ۱۴۰۲پیتر شرایر رفته و امروز حاصل اصالت کره را داریم نظاره میکنیم ( سانتافه اوج اصالت کرهایها !!!!! ).
Car love
۲۴ مرداد ۱۴۰۲طراحی لکسوس UX (ژیلت) حاصل کدوم اصالته 😂😂😂😂
طراحی bz4x با اون گلگیرای پلاستیکی هم که بیخیال😂
Amirmohammad
۲۴ مرداد ۱۴۰۲من فکر میکنم رنسانس طراحی کیا با اپتیما در سال ۲۰۱۱ شروع شد که اون زمان هم جایزه طراحی رو کسب کرد هم نسبت به سایر طراحی های این برند خیلی متفاوت بود و تو کلاس خودش خیلی نظر همه رو جلب کرد
برای هیوندای هم از آزرا کالیفرنا شروع شد که تو ایران همه خیلی بهش علاقه داریم
اما بحث جالب هیوندای اینه بعضیا ایراد میگرفتن که چرا ماشیناش شبیه هم نیست در حالی که خود رئیس بخش طراحیش چندین ساله که میگه اصلا استراتژی ما اینه که محصولاتمون متفاوت باشه نسبت به هم،گرچه این تفاوت این چند ساله کمتر شده و داره هر نسل متفاوت به نسل قبل هم شبیه به سایر خودروهای همون نسل اون برند باشن،ریسک بزرگی بود که برای هیوندای خیلی جواب داد چون تو بحث بازاریابی خریدار نمیگه که این ماشین چون شبیه نسل قبلش نیست نمیخرمش
درکل دیرتر از همه شروع کردن و الان جایگاهشون مثال زدنیه.احتمال داره یه سری از چینی ها هم ده سال دیگه همین داستان براشون باشه
Amirmohammad
۲۴ مرداد ۱۴۰۲فراموش کردم از پیتر شرایر بگم،واقعا نقش خیلی مهمی داشت و اینکه هیوندای به استخدامش کرد خیلی حرکت هوشمندانه ای بود همون کار رو الان البرت بیرمن تو بخش N دقیقا داره میکنه برای هیوندای
محمد مهدی
۲۴ مرداد ۱۴۰۲نه موافق نیستم
فن کره ای هم نیستم
اما …. پیشرفت طراحی شون وقتی آغاز شد که سال اشتباه نکنم 2008 کیا سراتو کوپه کانسپت رو بدون تغییرات ظاهری از نمایشگاه به بازار فرستاد ، با عرض پوزش ولی سراتو کوپه 2007 یا 2008 بود که تمام دنیا رو مجبور به تغییر در طراحی و بازاندیشی در مورد طراحی هاشون کرد . 1000 تا منفی هم محبت کنید ، اگر از گذشته پیگیر اخبار اتوموبیل بوده باشید میدونید که نظرم به واقعیت بسیار نزدیکه
downfall
۲۴ مرداد ۱۴۰۲ولی برای ما، هیوندای یک برند مشتری محور است 😂
در شطرنج، شاه، وزیر، فیل و اسب باهم بسیار متفاوت بوده و عملکرد متفاوتی هم دارند اما همه باهم در قالب یک تیم کار میکنند: اما در قالب یک تیم همه منفجر می شوند.
سبک زندگی خریداران آن بسیار متفاوت است: هر روز باید ببرن ماشین شون رو توی بیابون و در جای امن پارک کنن
Gtc فقط ایتالیایی آلمانی انگلیسی شعبه ۲
۲۴ مرداد ۱۴۰۲هنور خسته نشدی از این بچه بازیا! هنوز هم میخواین سر این مسائل دعوا راه بندازین؟
Blue
۲۴ مرداد ۱۴۰۲بنظرم اصالت تو طراحی برای شرکت های لوکس ساز مهمتره تا برند های اقتصادی ، چون برای خاص شدن یک برند باید محصولاتشون اصالت داشته باشه ولی تو خودروساز های اقتصادی خیلی مهم نیست ، بیشتر باید طبق ترند و سلایق روز جلو برن چون فروش مهمتره براشون ، بخاطر همین باید طبق خواسته و سلیقه مشتری پیش برن
Ehsan
۲۴ مرداد ۱۴۰۲سیر پیشرفتشون مثل باقی مسائل صعودی بود،درسته یه سری محصولات فعلی مثل آزرا واقعا مزخرفه(من گرانجور رو ترحیج میدم! البته نمای بیرون فقط) ولی کلا بخوایم برایند رو حساب کنیم برآیند خیلی مثبته چون بهرحال هر برندی این تعداد محصول داره بالاخره یکی دوتاش هم طراحیش جالب نیست،همونم از نظر ما ایرانیاس مثلا سری۳ همه گفتیم چقدر زشته ولی خیلی استقبال شد ازش تو خارج
کلا همیشه هم گفتم شبیه بودن یا نبودن خودرو به نسل قبلش یا بقول این اقا عروسک تو در تو بودن توی بحث استراتژی فروش اهمیتی نداره بیشتر مخصوص برند لوکس هست که جنسیس این رو کاملا رعایت کرده
Car love
۲۴ مرداد ۱۴۰۲از اون مطلبای ضد حال برای کارآفرینا و اکانتاش 😂
sinasvj
۲۴ مرداد ۱۴۰۲این رنسانس و پیشرت در طراحیه؟ بیشتر میخوره طراحیای امیرعلی 8 ساله از قم باشه
مردیم از خوشی
۲۴ مرداد ۱۴۰۲این به این خولی طراحی یه ۸ ساله است ؟
پس برقی های بنز طراح هاشون : 4 ساله اند
sinasvj
۲۴ مرداد ۱۴۰۲بنز واقعا آب بردتش
درد طراحای بیمر و آئودی بخوره تو سر بنز
Gtc فقط ایتالیایی آلمانی انگلیسی شعبه ۲
۲۴ مرداد ۱۴۰۲اگر اینقدر از طراحی سر در میارید چرا خودتون نمیرین طراحی کنین
sinasvj
۲۴ مرداد ۱۴۰۲اگه تو ایران حبس نبودم طراحی میکردم قربونت امکانات نیست متاسفانه
Killer
۲۴ مرداد ۱۴۰۲خب اشکال نداره تو همین ایران حداقل اگه خیلی استعداد داری بشو طراح سایپا! واس رزومتم خوبه واس آیندت تو سه چرخه سازان! فعلا که از امیر علی ۸ ساله هم عقب تری :))
ضد تسلا🗿
۲۴ مرداد ۱۴۰۲مثل رضوانی ناراحتی جمع کن برو قربونت
hamid
۲۴ مرداد ۱۴۰۲سلام
کاش ما نفت و … نداشتیم، اماکشور ما صاحب یک برند جهانی می بود. باعث افتخار شهروندان کره است که بیشتر مردمان کره خاکی، در دستانشان، سامسونگ یا ال جی، در خانه خود یک وسیله از دوو، یا در پارکینگ خانه شان، هیوندایی و کیا دارند.
blackwing
۲۴ مرداد ۱۴۰۲اینم حرف خوبیه..
کیان
۲۴ مرداد ۱۴۰۲بهترین طراحی هیوندای از نظر من اخرین نسل الانترا و سوناتا ال اف و توسان هستن ک تو کشور خودمون هم هستن، خودروهای اقتصادی با ظاهر متعادل و غیر تهاجمی ک همه جور قشر و سنی رو میتونه جوابگو باشه.
در جواب این استاد طراحی هیوندای هم باید گفت درسته ک شرکتهای دیگه شاید عروسک روسی تولید کنن ولی هم اصالت و دارن حفظ میکنن و از همه مهمتر هزینه های سرسام اور طراحی و از اونور تولید قطعات بسیار متنوع تر و میارن پایین، به نفع کارخونه و مشتری هست، تولید کننده میتونه هزینه بیشتری ک صرفه جویی کرده رو کیفیت قطعات هزینه کنه و …، کمپانی هم تا سالهای بیشتری میتونه خدمات پس از فروش ارائه کنه
مجتبی .
۲۴ مرداد ۱۴۰۲پیشرفت خوبی داشتن واین پیشرفت فقط وفقط بخاطر مدیریت درسته. مدیر فهیم معاونان فهمیده استخدام میکنه وروند سالم ادامه پیدا میکنه فراز ونشیب داره وای درکل رو به سمت موفقیته. جهت اطلاع افرادی که میگن مردم مقصر هستن. توکشور خودمون بین سلطان صفویه ونادر کلا ۱۶ سال فاصله بود اما یکی کل کشور روواگذار کرد دیگری کشوررو که آزاد کرد هیچ تمام متجاوزان شرق وغرب روهم ادب کرد درحالیکه حتی مردم نسل هم عوض نکرده بودن.مدیریت درست در نهایت به موفقیت میرسه باهر سختی ومانعی.
ram1500trx
۲۴ مرداد ۱۴۰۲رئیس طراحی هیوندای و جنسیس همچین بی راه هم نمیگه
مستند خودروی کره رو از شبکه مستند ایران گذاشتن چند سال پیش نگا میکردم جالب بود
کره ای ها دوسال دیرتر از ایران صنعت خودرو رو شروع کرد
اونا کجان ماکجاییم
وقتی درهایی دنیارو ب روی خودت ببندی مجبور میشی ذمپایی نیکتا تولید کنی….
❤BMW❤
۲۴ مرداد ۱۴۰۲خدایی اگه آرم هیوندای رو از روی آیونیک ۵ و ۶ بر داری نمیفهمی هر دو مال یه شرکته
Hadi
۲۴ مرداد ۱۴۰۲به کدام نقطه۰۰۰
ببخشید منظور از طراحی این ماشین های بی روح و سنگی الان است
من هرچی این مقاله آبکی را بالا و پایین کردم نام نگارنده فهیمش را یافت نکردم
دوران طلایی طراحی در شرکت هیوندا (یبار دیگه هم گفته بودم) بین سالهای ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵ بود
شما نسل های پنج و شش سوناتا را ببینید هنوزم بعداز این سالها جذاب هستن و با دیدنشون حس خوبی میگیرید
نسلهای سه سانتافه و توسان یا النترا های نسل پنجم یا آزارا های موجود در کشورمان چه نسلهای بودن
همه در اون دوران طلایی که گفتم تولید شدن وای آزارا کاری که ارتش نازی با لهستان کرد هیوندا با آزارا نکرد
+|<i
MjM
۲۴ مرداد ۱۴۰۲با اختلاف مزخرفترین طراحی های چند سال اخیر میرسه به هیوندای!
....
۲۴ مرداد ۱۴۰۲این کره ای های بدبخت نمیدونن ما داریم سوناتای ۲۰۰۸ اونارو با ۱میلیارد تومن
معادل ۲۳_۲۴ هزار دلار خریدو فروش میکنیم 🤦
محمد مهدی
۲۵ مرداد ۱۴۰۲ممنونم از خیلی ها که ثابت کردن از مطالعه و کتاب خوانی هیچی بارشون نیست
میانگین سن رو نمی دونم ولی دوستانی که به بلوغ نرسیدن زیادن
بحث خیلی جالبی بود
راستی دقت کردید که به مردم 100 سال پیش انتقاد و توهین میکنیم که چند دسته هم بودند : انگلیسی پرست ، آمریکایی پرست ، شوروی پرست …..
و عده ی قلیل و کمی هم وطن پرست . الان ما چه فرقی داریم با گذشتگانمون ؟ چرا ایران و ایرانی راه راست برو نیست ؟
امیر علی
۵ شهریور ۱۴۰۲داداش اونایی که به بلوغ رسیدن،
آدمای موفقی شدن و دارن زندگی شون رو میسازن
اینجا ها پیداشون نمیشه…