ظاهرا تلاش هیوندای برای تولید خودروهای برقی مدرن، نتایج بسیار خوبی داشته و آیونیک ۶ موفق به جلب توجه کارشناسان شده است.
طی هفتههای اخیر، رسانههای مختلف جهان اقدام به انجام تست و بررسی روی هیوندای آیونیک ۶ کردند. اغلب افرادی که پشت فرمان این خودرو نشتهاند؛ نکات مثبت آیونیک ۶ را تایید کردند. وبسایت موتوروان (Motor1) نیز امتیاز بسیار خوب ۸/۸ از ۱۰ به این سدان برقی داده و امتیاز خبرگزاری CarAndDriver هم ۹ از ۱۰ (بالاتر از تسلا مدل ۳ و پولاستار ۲) است.
حدود یک سال پیش، مراسم رونمایی آیونیک ۶ انجام شد. در شرایطی که خودروسازان بزرگ دنیا برای تولید مدلهای برقی با ساختار هاچبک و کراساور تلاش میکنند؛ عرضهی آیونیک ۶ در کلاس سدان فست بک عجیب بود. ظاهرا هیوندای پس از تجربه موفق روی آیونیک ۵ در کلاس هاچبک خانوادگی، تصمیم گرفت تنوع محصولات الکتریکی را افزایش دهد. همچنین، فروش بسیار خوب تسلا مدل ۳، وجود تقاضا برای سدانهای برقی را ثابت کرد.
پلتفرم E-GMP مخصوص خودروهای برقی طراحی شده و علاوهبر آیونیک ۶ برای آیونیک ۵، کیا EV6 و جنسیس GV60 استفاده میشود. فاصله محوری قابل افزایش تا ۳ متر با امکان تولید خودروی الکتریکی دو موتوره و یک موتوره به صورت تک یا دو دیفرانسیل، مشخصات مهم پلتفرم E-GMP هستند. با این شرایط، افزایش تنوع مدلهای برقی در گروه کیا –هیوندای بسیار محتمل است.
مشخصات فنی و قیمت آیونیک ۶
ارزانترین مدل آیونیک ۶ در بازار جهانی، ۴۳ هزار دلار قیمت دارد. این مدل تک موتوره دیفرانسیل عقب ۱۴۹ یا ۱۶۸ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت برای آیونک ۶ پایه، ۸/۸ ثانیه و نهایت سرعت ۱۸۵ کیلومتر برساعت است. توان پیمایش این نمونه، ۴۲۹ کیلومتر خواهد بود.
آیونیک ۶ با نسخه تک موتوره ویژه نیز تولید میشود که البته در بعضی کشورها فروخته خواهد شد. این مدل، ۲۲۹ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتنمتر گشتاور دارد؛ در زمان ۷/۴ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد و توان پیمایش ۵۴۵ تا ۶۱۵ کیلومتر فراهم میکند. قیمت خودروی مذکور، ۴۷ هزار دلار است.
نسخهی دو موتوره از آیونیک ۶ مجهز به سیستم دو موتوره دو دیفرانسیل، قدرت ۳۲۰ اسب بخار و گشتاور ۶۰۵ نیوتنمتر دارد. زمان لازم برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر برساعت با این خودرو، ۵ تا ۵/۳ ثانیه اعلام شده و نهایت سرعت محدود به ۱۸۵ کیلومتر برساعت است. گیربکس تک سرعت، توان پیمایش ۴۳۵ کیلومتر و آستانه قیمت ۵۰ هزار دلار، دیگر مشخصات مهم آیونیک ۶ دو موتوره هستند.
مدل ۴۳ هزار دلاری آیونیک ۶ به نام SE با سیستم تک موتوره و باتری ۵۳ کیلووات ساعتی، هنوز وارد بازار جهانی نشده است. فعلا فقط باتری ۷۷/۴ کیلوواتی در دسترس قرار گرفته که روی مدلهای SEL و لیمیتد وجود دارد. پس حداقل بودجه لازم برای خرید آیونیک ۶، هماکنون به عدد ۴۷ هزار دلار رسیده است که توان پیمایش بسیار خوب بیش از ۵۰۰ کیلومتر فراهم میکند.
بررسی طراحی، کیفیت فنی و امکانات
فعلا غالب کارشناسان خودرویی دنیا، مدل دو موتوره و ۵۰ هزار دلاری آیونیک ۶ را بررسی کردهاند. بسیاری از آنها، نقطه ضعف خودروی کرهای نسبت به تسلا مدل ۳ را، زمان لازم برای ثبت سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت از حالت سکون میدانند؛ چراکه رقیب پرفروش امریکایی، میتواند حدود ۴/۵ ثانیه پس از شروع حرکت به سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت برسد اما آیونیک ۶ لیمیتد، صفر تا صد ۵/۱ تا ۵/۳ ثانیه دارد. از سویی دیگر، کیفیت رانندگی، فنربندی، فرمانپذیری و ترمزهای آیونیک، بسیار خوب و تحسینبرانگیز توصیف شده است.
سبک طراحی بدنه در آیونک ۶، اختصاصی و سنتشکن جلوه میکند. طبیعتا سلایق افراد، متفاوت است و فستبک کرهای برای مخاطبان مختلف، زشت یا زیبا به نظر میرسد؛ اما در زمانهای که خودروسازان مختلف تلاش میکنند تا مدلهای برقی را عجیب و انقلابی و بسیار آیرودینامیک طراحی کنند؛ میتوان آیونیک ۶ را متعادل و عامهسپند؛ فاقد المانهای هیجانانگیز توصیف کرد. این خودرو از نمای جانبی و پشت، حس یک پورشه را تداعی میکند؛ درحالیکه نمای اصلی شباهتهایی به شخصیتهای فانتزی دیده شده در انیمههای ژاپنی دارد.
مدل استاندارد، رینگ ۱۸ اینچ خواهد داشت، ولی چرخهای ۲۰ اینچ که بهندرت روی خودروهای سدان کوچک با قیمت ۵۰ هزار دیده میشود؛ برای آیونیک ۶ لیمیتد فراهم شده است. دستگیرههای مخفی در بدنه، حالت بالچهای انتهای سقف روی درپوش صندوق و چراغهای LED دیگر نکات مثبت خودروی کرهای هستند. از سویی دیگر، حجم نسبتا زیاد مواد پلاستیکی سیاهرنگ استفاده شده در سپر عقب و رکاب و فریم پنجرهها، حس یک مدل ارزانقیمت را تداعی میکند.
ضریب درگ آیونیک ۶ برای مدل مجهز به رینگ ۱۸ اینچ، عدد بسیار خوب ۰/۲۲ است. این خودرو با چرخ ۲۰ اینچ ضریب درگ ۰/۲۵ دارد. تسلا مدل ۳ و پولاستار به ترتیب با ضریب درگ ۰/۲۳ و ۰/۲۸ تولید میشوند.
یکی از نکات جالب در طراحی آیونیک ۶ که عمدتا توسط بیننده عکسها احساس نشده؛ فاصله ۲۹۵۰ میلیمتری چرخهای جلو و عقب است. در کمال تعجب، فاصله محورهای آیونیک ۶ حدود ۱۱ سانتیمتر بیشتر از هیوندای سوناتا خواهد بود. به همین دلیل، سرنشین صندلی عقب در این خودروی برقی، نهتنها فضای بیشتری نسبت به سوناتا دارد؛ بلکه راحتتر از تسلا مدل ۳، پولاستار ۲ و حتی بیامو i4 خواهد بود. از سویی دیگر، شیب بسیار زیاد سقف در آیونیک ۶، میتواند ناحیه سر و گردن افراد بلند قد، نشسته روی صندلی ردیف دوم را محدود کند.
فضای داخلی آیونیک با دو نمایشگر ۱۲/۳ اینچ پیوسته، چشمنواز و عامه پسند به نظر میرسد. فرم کلی، فاقد خلاقیت و مشابه آیونیک ۵ است اما در مجمموع، نیازهای کاربر با سلایق مختلف را پوشش میدهد. آیونیک ۶ از صندلیهای ویژهای بهره میبرد که ۳۰ درصد نازکتر از صندلیهای مدلهای معمولی هستند. گفته شده این صندلیها فضای سرنشینان را بدون قربانی کردن راحتی افزایش میدهند.
آیونیک ۶ از دیدگاه ایمنی در تست تصادف، یکی از بهترین خودروهای جهان است و امتیاز بسیار خوب از نهادهای مختلف دنیا دارد. مجموعهای از سیستمهای کمکراننده مثل کروز کنترل هوشمند، دستیار رانندگی در بزرگراه، سیستم جلوگیری از برخورد و ترمز اضطراری، کنترلگر نوربالا، هشدار برخورد در نقاط کور، کنترل بین خطوط، سیستم کمک پارک هوشمند از طراح دور و دید ۳۶۰ در این خودرو ارائه میشوند.
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۴ فروردین ۱۴۰۲ضمن سلام خدمت مخاطبان عزیز پدال
تلاش می کنیم در سال جدید، بررسی خودروهای مطرح خارجی و داخلی رو بیشتر کنیم
به همین دلیل لازمه چند نکته رو خدمت شما اطلاع بدم؛
مقالات بررسی خودروهای خارجی که در سایت پدال مشاهده می کنید، به شکل خلاصه با محدودیت تقریبا هزار کلمه نوشته می شه تا مختصر و مفید باشه.
همچنین با هدف افزایش کیفیت فنی، حتما سعی می کنیم مطلب نهایی، دربر گیرنده نکات مختلف از رسانه های مختلف دنیا، مثل موتوروان، کارانددرایور و دیگران باشه. پس مقاله ای که در پدال مشاهده می کنین، ترجمه صرف از یک منبع نیست و جمع بندی نویسنده پدال هم داخلش هست
در نهایت، متنی که خدمت شما ارائه می شه دارای نکاتی هست که به نظر نگارنده جالب اومده و طبیعتا تمام جزئیات مقالات چندهزار کلمه ای خارجی رو پوشش نمی ده
لطفا ما رو از نظرات خوبتون بهرهمند کنید
رها
۱۴ فروردین ۱۴۰۲با سپاس از زحمات شما .امیدوارم با این رویه کیفیت سایت بالاتر برود .
محمد
۱۴ فروردین ۱۴۰۲با سلام خدمت آقای اشتری مقاله های شما بسیار باکیفیت و دقیقه ، ای کاش دوباره بتونید ویدئو های سایت های معتبر رو با تحلیل خودتون مثل قبل انجام بدید هرچند میدونم کار بسیار پرزحمتیه
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۴ فروردین ۱۴۰۲خیلی ممنونم از لطف شما
ان شا الله امیدوارم بتونم در سال جدید، کارهای متنوع و کاربرپسند انجام بدم
محمد
۱۴ فروردین ۱۴۰۲پاینده باشید
mahdi-es17
۱۴ فروردین ۱۴۰۲من با این اتفاق موافق هستم چون سطح برسی خودرو بالاتر میرود کیفیت بهتری هم پیدا میکند و این که اگر ببینید چه بخشی از مقاله بیشتر مورد پسند کاربران است بیشتر مانور دهید بهتر است
Ahmad
۱۴ فروردین ۱۴۰۲لطفاً بررسی خودروهای چینی رو نزارین تو سایت چون واقعاً منظرهی سایت رو زشت و مزخرف میکنه و کمتر کسی علاقه مند به همچین اخباری هستش
سایت پدال میتونه با این کار خودشو از بقیه سایت های ماشین باز جدا کنه و تبدیل به یه سایت عشقی بشه نه سایتی که میخواد هرجور که شده دربرگیرنده اون یک درصد جامعه هم باشه
در ضمن ازتون بابت مطالب عالیتون تشکر میکنم❤️
علیx76
۱۵ فروردین ۱۴۰۲لطفا لینک مقاله یا ویدیوی اصلی رو هم انتهای مطلب اضافه کنید.
Hamilton1970
۱۵ فروردین ۱۴۰۲تشکر آقای اشتری. انشاالله که به زودی بررسی این خودروها از نزدیک در ایران و با قیمتی مناسب باشه…
یه بنده ی خدا
۱۵ فروردین ۱۴۰۲همین که خلاصه میکنید خوبه ممنون
مانی
۱۶ فروردین ۱۴۰۲مقالات تخصصی کامل ترجمه بشه بهتره
Ehsan
۱۴ فروردین ۱۴۰۲آیونیک ۶ عالیه. هنوز نیومده کاندید شده و جایزه برده
پیش فروششم که طبق امار بی نظیر بود.نمرات خیلی خوبی هم کسب کرد
Silent
۱۴ فروردین ۱۴۰۲جدایی از مسایل فنی که صرفا در مورد TESLA علاقه به دستاوردهای واقعی ش دارم
دربحث ” طراحی “, EV شدن صنعت خودرو فرصت عالی هست برای استفاده از طراحان جوان تر تا دست کم تغییرات بینادی که بلطف این دگرگونی زیر پلت فرم ماشین ها اتفاق افتاده رو بیش از پیش در ظاهر نشون بدن.
وگرنه طراح ماشینی که یک عمر در پی تعریف جایگشت جلوپنجره و اگزوز و گیربکس و محل موتورها توو دوره ICE بودن فرصت رو چالش می بینن.
Silent
۱۴ فروردین ۱۴۰۲جدایی از مسایل فنی که صرفا در مورد TESLA علاقه به دستاوردهای واقعی ش دارم
دربحث ” طراحی “, EV شدن صنعت خودرو فرصت عالی هست برای استفاده از طراحان جوان تر تا دست کم تغییرات بنیادی که بلطف این دگرگونی زیر پلت فرم ماشین ها اتفاق افتاده رو بیش از پیش در ظاهر نشون بدن.
وگرنه طراح ماشینی که یک عمر در پی تعریف جایگشت جلوپنجره و اگزوز و گیربکس و محل موتورها توو دوره ICE بودن فرصت رو چالش می بینن.
محمد
۱۴ فروردین ۱۴۰۲منتظر انتقاد دوستان ضد کره ای ( سهامداران خودروسازی ژاپن) هستیم .
NAVID۰۰۹۸
۱۴ فروردین ۱۴۰۲منتظر بِمان 😂👋🏻 !
phonix
۱۴ فروردین ۱۴۰۲برای نوشتن اولین مطلب در جهت متشنج کردن سایت باید از شما تشکر کرد واقعا
معتاد دیده شدن
Bmwgg6
۱۴ فروردین ۱۴۰۲یکیتون که میخواست زیر یکی پستا دعوا راه بندازه
مهردادکمال
۱۴ فروردین ۱۴۰۲شک ندارم تو روند طراحی به نسل اول cls یه نگاهی داشتن از نمای بغل کاملا مشخصه
کیان
۱۴ فروردین ۱۴۰۲البته فکر کنم به یه بچه دادن گفتن cls هارو بریز تو پورشه قدیمیها، فقط هم عقب پورشه رو به بچه نشون ادن و بغل cls
نتیجه کار هم ک مشخصه …
محمد
۱۴ فروردین ۱۴۰۲ماشینی هست با طراحی و مشخصات فنی خوب نظر منتقدان به ایونیک ۵ و کیا ev6 هم خیلی مثبت بود این ماشین هم حتما موفق میشه ، هرچند اگه خودم میخواستم انتخاب کنم به دلیل مشخصات فنی بهتر و سیستم عالی اتوپایلوت انتخابم تسلا بود
HR3
۱۴ فروردین ۱۴۰۲طراحی خارجی این ماشین یه توهینه که سواره چهارتا چرخ شده تو خیابون همه نثار مالک کنن
Car love
۱۴ فروردین ۱۴۰۲مردم تو خیابون وقتی به مالک فحش میدن که چرخ ماشین مالک در بره بخوره بهشون 😂
samurai
۱۴ فروردین ۱۴۰۲کارشناسان :)))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))
ناقص الخلقه که میگن همینه تو طراحیم از چینیا عقب افتادن
فقط کارشناسا :)))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))) دید مثبت به این زشت پورشه نما تقلبی دارن که علتش معلمومه (مانی یا همون پول خودمون) و………………:)
Bmwgg6
۱۴ فروردین ۱۴۰۲کودکان کار کره ای😐😂
انفجار موتور سوناتا…
در رفتن چرخ ev6…
کنده شدن دسته دنده کیا سول…
شکستن فنر آی 10…
بی وطن
۱۴ فروردین ۱۴۰۲سابقه ها قابل احترامن ولی چقدر زشته این ماشین…
Arshia m3csl
۱۴ فروردین ۱۴۰۲عقبش خود ۹۱۱ های کلاسیک دهه ۸۰ هستش و کپی از ۹۱۱ کردن برای پشتش و جلوش هم کپی تسلا مدل ۳ هست طراحی بدنش هم کپی مرسدس بنز cls و ائودی a7 هست خیلی کپی برداری کردن کره ای ها احتمالا درحال شارژ هم بترکه با توجه به سابقه فوق درخشان ماشین های کره ای تو استاندارد بودن و کیفیت بالای ماشین هاشون یا در حال حرکت ممکنه فرمونش گیر کنه موقع پیچیدن و هزار جور اتفاق دیگه براش بیفته ماشین کره ایه و انفجار و آتیش سوزی و…براش عادیه
محمد ب
۱۵ فروردین ۱۴۰۲با تشکر از زحمات شما سطح سایت بسیارعالی هست
Hamid3x
۱۵ فروردین ۱۴۰۲طراحی عقب ادمو یاد ازرا و بعدم پورشه میندازه
محمد
۱۵ فروردین ۱۴۰۲مثل تویوتا بی اصالت نیست که لندکروز رو شبیه اسباب بازی ساخته
shetab-car
۱۵ فروردین ۱۴۰۲اکثر سایت ها این روزها شدن بررسی ماشین چینی انگار که هیچ ماشینی دیگه غیر از چین نیست
اینکه شما همه برندها رو پوشش می دید واقعا عالیه چندسالی هست دنبال می کنم
همایون
۱۵ فروردین ۱۴۰۲خیلی زشته خداییش
الف.ی
۱۵ فروردین ۱۴۰۲آقا شما رو نمیدونم ولی من این زبان طراحی خودروهای جدید اصلا برام قابل هضم نیست
اصلا هیچ کدوم از طرحای کانسپت هم زیبا نیستن
چیه این مدرنیسم با یه سری ماشین برقی بی ریخت
Rahman
۱۵ فروردین ۱۴۰۲در مورد فضای بار هیچی ننوشته ، از روی تصاویر فضای بارش خیلی کوچیکه و به درد مسافرت نمیخوره.
پیام
۱۵ فروردین ۱۴۰۲آقایان نوید و صاحب جمعی لذت ببرید 😂😂😂