باوجود سرمایهگذاری گسترده در جنسیس، تولید خودروهای لوکس با برند هیوندای ادامه دارد. این شرایط با رونمایی از گرنجور ۲۰۲۳، ادامه خواهد داشت.
طی سالهای اخیر، سدانهای لوکس هیوندای با نام آزرا و گرنجور در کشورهای مختلف فروخته شدهاند. به بیان دیگر، گرنجور معمولا برای بازار داخلی کره جنوبی و شرق آسیا استفاده شد و خودرویی مشابه به نام آزرا، مخصوص خاورمیانه و امریکا بود. در ایران، نسل چهار هیوندای آزرا بین سالهای ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۱ به شهرت رسید؛ اما نسل بعدی با نام گرنجور فروخته میشد.
هیوندای آزرا / گرنجور نسل ششم، حضوری کمرنگ در بازار خارج از کره جنوبی و خصوصا امریکا داشت. فیسلیفت این مدل در سال ۲۰۱۹ نیز با انتقادات زیادی مواجه شد؛ درحالیکه نسخهی اصلی ساخت ۲۰۱۶ هم چراغ جلو شبیه بیامو و چراغ عقب مشابه دوج چلنجر ارائه کرده بود.
جدیدترین مدل گرنجور با نسل هفتم، سال ۲۰۲۳ عرضه میشود. این محصول، فقط در کره جنوبی مونتاژ میشود و ظاهرا، خودرویی مخصوص بازار این کشور است. پلت فرم گرنجور با نسل فعلی هیوندای سانتافه و سوناتا مشترک خواهد بود.
در نمای اصلی گرنجور ۲۰۲۳، زبان طراحی مینیمال با شباهت بسیار زیاد به ون هیوندای استاریا دیده میشود. نوار LED باریک در محل اتصال کاپوت، روشنایی روز فراهم خواهد کرد و چراغهای اصلی، طرفین جلوپنجره نصب خواهند شد.
در نمای جانبی، سبک دو ستونه برای انتهای بدنه استفاده شده که الهامگرفته از خودروهای کلاسیک امریکایی است. از این زاویه دید، شباهت زیادی بین گرنجور ۲۰۲۳ و آیونیک ۵ الکتریکی نیز دیده میشود. در مجموع، به نظر میرسد هیوندای تلاش میکند، بعضی مدلهای جدید خود را، با سبک کلاسیک و رترو (Retro)، به یاد خودروهای قدیمی دههی ۸۰ میلادی طراحی کند.
چراغهای عقب گرنجور جدید، مشابه نمای روبرو، باریک و سرتاسری هستند. سقف با شیب ملایم تا انتهای بدنه کشیده شده و حالت فستبک را تداعی میکند. این خودرو از نمای پشت، ادامهدهندهی سبک طراحی جنسیس G90 است.
داشبورد و ادوات اصلی در نسل جدید آزرا /گرنجور نیز، شباهت زیادی به کابین خودروهای جنسیس دارند. دو نمایشگر با مجموع طول ۲۰ اینچ (۵۰ سانتیمتر) روبروی راننده تا وسط داشبورد خواهند بود. یک نمایشگر لمسی اضافی نیز در پایین نصب خواهد شد تا مثل یک تاچپد پیشرفته، برای کنترل تجهیزات رفاهی و سرگرمی استفاده شود. فناوریهای مدرن، مثل سیستم دریافت فرمان صوتی و اشاره، برای گرنجور ۲۰۲۳ ارائه خواهد شد. صندلیهای برقی، نورپردازی ملایم داخل کابین، ماساژور و نمایشگر مخصوص سرنشینان عقب، امکانات جانبی این خودرو خواهند بود.
از نظر فنی، آزرا جدید تفاوت چندانی با نسل قبل ندارد. موتور ۲/۵ لیتر با قدرت ۲۰۰ اسب بخار و گشتاور ۲۵۰ نیوتنمتر، مخصوص مدل پایه خواهد بود. گرانترین نمونه نیز، پیشرانهی ۳/۵ لیتر V6 با قدرت ۲۹۰ اسب بخار و گشتاور ۳۴۰ نیوتنمتر خواهد داشت. این خودروها، مجهز به گیربکس اتوماتیک ۸ سرعته خواهند بود.
سال آینده، هیوندای آزرا پلاگین هیبرید نیز تولید خواهد شد. این مدل، پیشرانهی ۱/۶ لیتری توربوشارژ خواهد داشت که همراه موتور برقی، مجموع قدرت ۲۶۵ اسب بخار و گشتاور ۳۵۰ نیوتنمتر ارائه میکند. این مدل، پس از شارژ باتریهای ۱۳/۸ کیلووات ساعتی، میانگین مصرف بنزین ۱/۵ تا ۲ لیتر در صد کیلومتر دارد.
قیمت و آمار فنی هیوندای گرنجور ۲۰۲۳ هنوز اعلام نشده است. این مدل، احتمالا آستانه قیمت ۳۵ تا ۴۰ هزار دلار در نسخههای قبل را ادامه خواهد داد.
علی
۲۹ مهر ۱۴۰۱طراحی تناسب قابل هضم و یکنواخت نداره
امیدوارم مشکلات فنی نداشته باشه
وارداتش هم بشه
حجم بالای اسباب بازی های چینی توی خیابونا تهوع اور شده
علی
۲۹ مهر ۱۴۰۱طراحی تناسب قابل هضم و یکنواخت نداره
امیدوارم مشکلات فنی نداشته باشه
وارداتش هم بشه
حجم بالای اسباب بازی های چینی توی خیابونا تهوع اور شده
خدای ماشین
۲۹ مهر ۱۴۰۱مفتش گرونه
علی 111
۲۹ مهر ۱۴۰۱بازم همون پراید وطنم این ماشینا فقط پول حروم کنی هستند
امیر سبحان
۳۰ مهر ۱۴۰۱به نظر من خیلی خوبه . زبان طراحیش داره به سمت سانتافه میره . امیدوارم یه انجین سه لیتری براش طراحی بشه که مشکلات فنی زیادی نداشته با نسخه پلاگین هیبرید هم انجین دو چهار دهم لیتری احتمالا بیاد امیدوارم هیوندای بتونه بازار امریکارو با این ماشین قبضه کنه
رامین
۱ آبان ۱۴۰۱مدل هیبریدی عالیه واقعا با مصرف یک و نیم لیتر در صد کیلومتر و با ۲۶۰ اسب و ۳۵۰ نیوتن متر بنازم تکنولوژی رو خدایی
"امـیـری
۱ آبان ۱۴۰۱نسل پنجم و ششم این خودرو طراحی قشنگ و قابل تحملی داره اما نسل هفتم طراحی مزخرف و ساده ای داره و اصلا نمی ارزه برا خرید همون نسل پنجم و ششم
مهرداد
۶ آبان ۱۴۰۱ماشالاه مهندس خودرو ساز توی فضای مجازی زیاد داریم که همگی از تکنولوژی و فن آوری بسیار بالایی برخوردارند و به همین خاطر خودروهای لوکس کره ای هم هیچ جلب توجهی نداره براشون بلکه ایراد فنی هم میگیرند خوبه ولا بروید کره ایرادات فنی اتومبیلهاشون رو بهشون متذکر شوید هیچکس نیست بگه اگه الان این سدان لوکس اینجا بود حتی بلد نبودید چطور از امکاناتش استفاده کنید بعد اومدید به اتومبیل کره ای که با اتومبیلهای جهان رقابت میکنه ایراد میگیرید
حمیده
۱۰ اسفند ۱۴۰۱آفرین، دقیقا همینه که میگی، واسه حرف زدن خوب واردن والا
احسان
۱۰ آذر ۱۴۰۱به نظرم قشنگه و مشخصات و قیمتش هم خوبه
به هیچ برندی تعصب ندارم هر خودروی که به نظرم قشنگ و مقرون به صرفه باشه خوبه حالا هر برندهی باشه
عرفان
۱۱ شهریور ۱۴۰۲طراحی که عالیه .. راستش همه چیز تمومه .. این طراحی سالهای سال ماندگاره .. خیلی زیبا .. اصلا موندم تو جسارت هیوندای.. آفرین .. از یه زوایایی شبیه سمند خودمونه خخخ