باوجود سرمایهگذاری گسترده در جنسیس، تولید خودروهای لوکس با برند هیوندای ادامه دارد. این شرایط با رونمایی از گرنجور ۲۰۲۳، ادامه خواهد داشت.
طی سالهای اخیر، سدانهای لوکس هیوندای با نام آزرا و گرنجور در کشورهای مختلف فروخته شدهاند. به بیان دیگر، گرنجور معمولا برای بازار داخلی کره جنوبی و شرق آسیا استفاده شد و خودرویی مشابه به نام آزرا، مخصوص خاورمیانه و امریکا بود. در ایران، نسل چهار هیوندای آزرا بین سالهای ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۱ به شهرت رسید؛ اما نسل بعدی با نام گرنجور فروخته میشد.
هیوندای آزرا / گرنجور نسل ششم، حضوری کمرنگ در بازار خارج از کره جنوبی و خصوصا امریکا داشت. فیسلیفت این مدل در سال ۲۰۱۹ نیز با انتقادات زیادی مواجه شد؛ درحالیکه نسخهی اصلی ساخت ۲۰۱۶ هم چراغ جلو شبیه بیامو و چراغ عقب مشابه دوج چلنجر ارائه کرده بود.
جدیدترین مدل گرنجور با نسل هفتم، سال ۲۰۲۳ عرضه میشود. این محصول، فقط در کره جنوبی مونتاژ میشود و ظاهرا، خودرویی مخصوص بازار این کشور است. پلت فرم گرنجور با نسل فعلی هیوندای سانتافه و سوناتا مشترک خواهد بود.
در نمای اصلی گرنجور ۲۰۲۳، زبان طراحی مینیمال با شباهت بسیار زیاد به ون هیوندای استاریا دیده میشود. نوار LED باریک در محل اتصال کاپوت، روشنایی روز فراهم خواهد کرد و چراغهای اصلی، طرفین جلوپنجره نصب خواهند شد.
در نمای جانبی، سبک دو ستونه برای انتهای بدنه استفاده شده که الهامگرفته از خودروهای کلاسیک امریکایی است. از این زاویه دید، شباهت زیادی بین گرنجور ۲۰۲۳ و آیونیک ۵ الکتریکی نیز دیده میشود. در مجموع، به نظر میرسد هیوندای تلاش میکند، بعضی مدلهای جدید خود را، با سبک کلاسیک و رترو (Retro)، به یاد خودروهای قدیمی دههی ۸۰ میلادی طراحی کند.
چراغهای عقب گرنجور جدید، مشابه نمای روبرو، باریک و سرتاسری هستند. سقف با شیب ملایم تا انتهای بدنه کشیده شده و حالت فستبک را تداعی میکند. این خودرو از نمای پشت، ادامهدهندهی سبک طراحی جنسیس G90 است.
داشبورد و ادوات اصلی در نسل جدید آزرا /گرنجور نیز، شباهت زیادی به کابین خودروهای جنسیس دارند. دو نمایشگر با مجموع طول ۲۰ اینچ (۵۰ سانتیمتر) روبروی راننده تا وسط داشبورد خواهند بود. یک نمایشگر لمسی اضافی نیز در پایین نصب خواهد شد تا مثل یک تاچپد پیشرفته، برای کنترل تجهیزات رفاهی و سرگرمی استفاده شود. فناوریهای مدرن، مثل سیستم دریافت فرمان صوتی و اشاره، برای گرنجور ۲۰۲۳ ارائه خواهد شد. صندلیهای برقی، نورپردازی ملایم داخل کابین، ماساژور و نمایشگر مخصوص سرنشینان عقب، امکانات جانبی این خودرو خواهند بود.
از نظر فنی، آزرا جدید تفاوت چندانی با نسل قبل ندارد. موتور ۲/۵ لیتر با قدرت ۲۰۰ اسب بخار و گشتاور ۲۵۰ نیوتنمتر، مخصوص مدل پایه خواهد بود. گرانترین نمونه نیز، پیشرانهی ۳/۵ لیتر V6 با قدرت ۲۹۰ اسب بخار و گشتاور ۳۴۰ نیوتنمتر خواهد داشت. این خودروها، مجهز به گیربکس اتوماتیک ۸ سرعته خواهند بود.
سال آینده، هیوندای آزرا پلاگین هیبرید نیز تولید خواهد شد. این مدل، پیشرانهی ۱/۶ لیتری توربوشارژ خواهد داشت که همراه موتور برقی، مجموع قدرت ۲۶۵ اسب بخار و گشتاور ۳۵۰ نیوتنمتر ارائه میکند. این مدل، پس از شارژ باتریهای ۱۳/۸ کیلووات ساعتی، میانگین مصرف بنزین ۱/۵ تا ۲ لیتر در صد کیلومتر دارد.
قیمت و آمار فنی هیوندای گرنجور ۲۰۲۳ هنوز اعلام نشده است. این مدل، احتمالا آستانه قیمت ۳۵ تا ۴۰ هزار دلار در نسخههای قبل را ادامه خواهد داد.
downfall
۲۷ مهر ۱۴۰۱چه فایده هر روز ده مدل خودروی جدید معرفی بکنن، هر روز ده تا فیس لیفت یا نسل جدید معرفی کنن. ولی همچنان مشکلات عجیب موتور و گیربکس و غیره داشته باشن.
محمد
۲۷ مهر ۱۴۰۱دو سر usb نَر؟ جدیده؟
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۷ مهر ۱۴۰۱اینها دو تا USB هستن که عکس عروسی گرفتن
Taha Malek
۲۷ مهر ۱۴۰۱آقای اشتری طناز شدید😂
شامپو
۲۷ مهر ۱۴۰۱خب آقای اشتری دوسرش نره شاید توی هلند عکس گرفتن
محمدرضا
۲۷ مهر ۱۴۰۱تقریبا همیشه ۲ سر USB نر هست.
ولی این 2سر USB a هست.
NAVID۰۰۹۸
۲۷ مهر ۱۴۰۱به نظر من ، جاودانهترین آزرا همونی بود که بین سالهای ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱ وارد ایران شد و مدل به اصطلاح کالیفرنیا اوج نهایت آزرا در بحث طراحی و دلچسب بودن طراحیش بود !
آزرایی که هم خوب راه میرفت و هم خوب چشمها را به خودش میچرخاند !
الان این چیه که ساخته ، اون طراحی لَچَکی عقب که فاجعست و انگاری چینیها ساختندش !
بدنه به شدت بزرگ و بیروح به نظر میرسه !
تنها نقطهی قُوَت خودرو ، طراحی داخل و رنگبندی آن هست !
محمدرضا
۲۷ مهر ۱۴۰۱همیشه اولین کامنت زیر کره ای ها ژاپنی فن ها هستن.
قشنگ میخابن تو سایت رو ۸۰۰ بار ریفرش میکنن که صنعت خودروی کره رو نابود کنن.
miladzm
۲۷ مهر ۱۴۰۱اگه چیزی بگم فقط از ارزشش کم کردم پس فقط سکوت میکنم و لذت میبرم .
کرگدن باواریا
۲۷ مهر ۱۴۰۱اصالت که نداشته باشی همین میشه ! من خودم فن کره ایی ها بودم الانم یه مقداری هستم ولی ابدا موافق فیسلیفت دَم به ساعت هیوندای نیستم !!!
Taha Malek
۲۷ مهر ۱۴۰۱درسته حرفتون ولی فقط گزینه خرید و استفاده بلند مدت در نظر نگیرید گزینه عالی برای لیزینگ هستند
داود
۲۷ مهر ۱۴۰۱درست می فرمایید حالا کی میخوان به خاطر مشکلات آتش سوزی و یاتاقان و شاتون و پمپ روغن و پمپ سوخت و غیره فراخوان بدهند؟
مزدا
۲۷ مهر ۱۴۰۱ما نه تنها تو خودروسازی پسمانده موندیم! واردات خودروهای روز هم آرزو شده!
من خودم آزرا 2013 رو تو خیابون میبینم حال میکنم چه برسه نسل جدیدش.
واقعا اونقد عکس خودروهای نسل جدید رو دیدیم ولی خودشو در خیابان ندیدیم برامون دیدن همچین خودروهای مثل قصه میمونه!
با آرزوی آزادی برای همه چیز
MNM
۲۷ مهر ۱۴۰۱هرکی اینو بخره اول باید فرمونشو بکنه بندازه کنار خیلی زشته فرمونش .
GTC فقط المانی و انگلیسی و ایتالیایی
۲۷ مهر ۱۴۰۱فرمون کپی رنجرور
Amir
۲۷ مهر ۱۴۰۱فرمون دی اس ۲۱ قدیمیه
که یکی از عجیب ترین فرمون هاست
اینم زشته
طراحی داخلی فقط استفاده از متریال عالی و چرم و چوب نیس که طراحی هم مهمه که متاسفانه متوجه این موضوع نیستن
الان همین رویز رویز جدید رو طراحی داخلشو نگاه کنید با این مقایسه کنید
hummer
۲۷ مهر ۱۴۰۱ببخشید اون ماشین رولزرویس200 الی 400 هزار دلاره
ولی این ماشین 40 هزار دلار
Amirreza
۲۷ مهر ۱۴۰۱دقیقا نکته همینجاست من فن کره نیستما ولی نگاه یک طرفه رو حتی بر علیه چینی ها دوست ندارم (البته ایران استثنا هست) فرمون کپی رنجرووره ولی کسی اونور نمیگه زشته به نظر من این ماشین از نظر ظاهری هیچ مشکلی نداره و زیباست اما از نظر فنی حرف شما صحیحه و با این فراخوان ها اثبات شده س که هیوندای و کیا در بحث فنی حرفی برا گفتن ندارن. در کل به نظرم هیوندای و کیا زشت کم پیدا میشه حتی اگر کپی هم بکنند.
هنرمند بی نشان
۲۷ مهر ۱۴۰۱لعنت بر جغرافیا
net
۲۷ مهر ۱۴۰۱خیلیییییی طراحی بیرونی بدی داره
کیان
۲۷ مهر ۱۴۰۱طراحی جلوش کپی از لوسید هست، چراغهای تو سپر تنها تفاوت هستش، لوسیدها رو ریختن تو هیوندای !!!
داخلشم ک …
Sina
۲۷ مهر ۱۴۰۱بیشتر به طراحی کیا میخوره تا هیوندای
برقیه جارو برقی
۲۷ مهر ۱۴۰۱زیباست اما احساس غریبی داره نمیدونم چرا
پیام
۲۷ مهر ۱۴۰۱عالیه!
امین
۲۷ مهر ۱۴۰۱خودشون هم فهمیدن از بس آشغال میسازن ، دیگه ترسیدن برای بازار دنیا بزنن، فقط واسه خودشون میسازن
hummer
۲۷ مهر ۱۴۰۱اوکی
بهزاد
۲۷ مهر ۱۴۰۱این که کپی لوسیده مگه نه ؟؟!!
۹۱۱
۲۷ مهر ۱۴۰۱بدک نیست…
سپهر
۲۷ مهر ۱۴۰۱منتظر فراخواناش باشید
Amirreza
۲۷ مهر ۱۴۰۱یکی از تفریحات سالم ژاپنی فنا کوبیدن کره ای هاست باور کن تو خود کره و ژاپن اینقدر ماشینای مقابل رو هیت نمیکنن😂
Hadi
۲۷ مهر ۱۴۰۱طراحی فوق العاده بی روح و رباتی که بدرد الکتریکی ها میخوره حتی تسلا با الکتریکی بودنش طراحیش بهتره…
اینکه چراغ رو دو تیکه میکنن و تو سپر میزارن بجز اینکه زشت تر میشه با هر ضربه و تصادف کوچیک چراغ آسیب می بینه و باید هزینه بیشتری کرد…
همون نسل قبلش طراحی خیلی بهتری داشت…
RezaRs
۲۷ مهر ۱۴۰۱چقدر زشت شد 😕💔
RezaRs
۲۷ مهر ۱۴۰۱چقدر زشت شد 😕💔
RezaRs
۲۷ مهر ۱۴۰۱این چه فرمون سمیه
Saleh
۲۷ مهر ۱۴۰۱تصور کن با یک میلیارد و دویست به پول ما تو بازار آزاد میشه همچین ماشینی داشت
حالا تو ایران با این پول جک k7 ثبت نامی میشه خرید 💔
وی
۲۷ مهر ۱۴۰۱لچکی پراید 🗿
سهیل
۲۷ مهر ۱۴۰۱همین الان هیوندای فراخوان زد هر کی این طرح رو دیده به دکتر مراجعه کنه بشوره ببره پایین.
Khosrow
۲۷ مهر ۱۴۰۱بسیار زشت ..
(Saeed (peugeot
۲۷ مهر ۱۴۰۱طراحیش آینده نگره ….. ولی با همه این زیبایی شواهد کپی کاری توش موج میزنه …
جلو لوسید …. / نوار مشکی سپر تا روی رکاب برای رنجروور / طراحی عقبش هم منو یاد لینکلن و کادیلاک های جدید مبندازه …. خصوصا ستون های عقب
aMiRsHaYaN
۲۷ مهر ۱۴۰۱چه غول بی شاخ و دمیه
ارین صاحب جمعی
۲۷ مهر ۱۴۰۱چرا انقدر لجن ساختنش
سید علیرضا
۲۷ مهر ۱۴۰۱طراحی فرمونش یه خرده تو ذوق می زنه
مثل فرمون بی ام و قدیمیه و بی حاله
حالا چه اصراری دارند سبک طراحی قدیم رو دوباره احیا کنند ؟؟ مگه جدید چه مشکلی داره ؟؟
ولی در کل ماشین خوب و قشنگیه
طراحی های هیوندا و جنسیس و کیا همیشه خوب و ساختار شکن و انقلابی هستند، معطل هیچ پلت فرمی نمیشن، همیشه یه چیز نو و جدید توی آستین خودشون دارند
رامتین
۲۷ مهر ۱۴۰۱زیاد البته جذاب نیست، از منظر درازا. البته باید ببینیم سوناتا به چه شکل خواهد بود؟ اخرین نسلشو باید بدن….
پدرام
۲۸ مهر ۱۴۰۱طراحی بدنه اش به نظرم خوبه اما جلوش خیلی خیلی بده این چراغ های دوتایی رو کدوم …. مود کرد تو صنعت خودرو که خیلی هم بی ریخته
ارشک
۲۸ مهر ۱۴۰۱از نظر طراحی داخلی و خارجی پسرفت کرده، خیلی بی روح طراحی شده
دکتر
۲۸ مهر ۱۴۰۱من با طراحیش خیلی حال کردم ، سنت شکنه
عباس
۲۸ مهر ۱۴۰۱سلام…چه فایده ..این ماشین اگه تو بیاد ایران به قیمت دویست هزار دلار عرضه میشه چون با چهل هزار دلار ما باید اشغالای چینی رو سوار شیم
مسعود
۲۸ مهر ۱۴۰۱اگر چراغاشو فاکتوربگیری شبیه خودروهای اوایل 2000 میلادیه …مخصوصا قسمت عقبش
مهرداد
۲۹ مهر ۱۴۰۱به ماشین کره ای ایرادی وارد نیست چون داره با اروپا رقابت میکنه ماها اول باید ایرادات ایرانخودرو و سایپا را بررسی کنیم