هیوندای در حال گرامی داشت تاریخچه طراحیهای قدیمی خود و ترکیب آن با تکنولوژی آینده است و به همین خاطر کانسپت هیدروژنی N ویژن ۷۴ را معرفی میکند. این خودرو که همزمان با دیگر کانسپت این برند یعنی RN22e معرفی میشود بجای قوای محرکه الکتریکی از مجموعه سلول سوختی هیدروژن استفاده میکند.
سانگ یوپ لی مدیر طراحی هیوندای میگوید خلق این کانسپت محصول گردهم آمدن تصادفی پروژههای مختلف بود. تیم مهندسی هیوندای میخواست قوای محرکه پرفورمنس و هیدروژنی را آزمایش کند و به دنبال یک پروتوتایپ به منظور نمایش آن در پکیجی جذاب بود. این امر باعث خلق فرصتی استثنایی برای تحقق برنامههای ادای احترام به هیوندای پونی کوپه ۱۹۷۴ شد، خودرویی که توسط جیورجتو جیوجیارو مشهور طراحی شده بود.
N ویژن ۷۴ از دو پیشرانه الکتریکی نصب شده در عقب که قدرتی فراتر از ۶۷۰ اسب بخار تولید میکنند سود میبرد. یک باتری ۶۲.۴ کیلووات ساعتی و مجموعه سلول سوخت هیدروژنی ۹۵ کیلوواتی نیز از این پیشرانهها حمایت میکنند. باتری بزرگ یاد شده میتواند همانند خودروهای الکتریکی سریعاً شارژ شود و تانک هیدروژن ۴.۲ کیلوگرمی را نیز میتوان تنها در عرض ۵ دقیقه پر کرد. در کل این کانسپت شعاع حرکتی ۵۹۵ کیلومتری دارد. به لطف دو پیشرانه یاد شده این کانسپت میتواند از سیستم هدایت گشتاوری فعال استفاده کند. همچنین N ویژن ۷۴ روشهایی برای خنک نگه داشتن اجزای فنی را انتخاب کرده است. در واقع کانالهای خنککننده جداگانهای برای باتری، سلول سوخت و پیشرانهها وجود دارد.
اگرچه این خودرو از نظر فنی نگاه به آینده دارد اما طراحی آن ادای احترامی به گذشته خواهد بود. پونی ۱۹۷۰ توسط جیوجیارو مشهور و به عنوان اولین خودروی سفارشی هیوندای طراحی شد. نسخه اسپرت و کوپه این خودرو برای جلبتوجه بیشتر در نمایشگاه تورین ۱۹۷۴ ظاهر شد. البته هیوندا در آن زمان نتوانست این خودرو را تولید کند و بنابراین پروژه لغو شد و تنها پروتوتایپ باقی مانده نیز از بین رفت. اخیراً اسناد فنی سال ۱۹۷۷ این کوپه دوباره ظاهر شد و نشان داد این پروژه بسیار بیشتر از آنچه فکر میشد زنده مانده است. لی و تیمش برای این کانسپت تصمیم گرفتند طراحی کلاسیک قبلی را احیا کنند.
اگرچه N ویژن ۷۴ از نظر نامگذاری جزو محصولات آیونیک هیوندای نیست اما این کانسپت ارتباط زیادی با زبان طراحی کنونی و آینده آیونیک دارد. هیوندای آیونیک ۵ از پونی ۵ درب استاندارد الهام گرفته و N ویژن ۷۴ هم این طراحی را وارد قلمروی رادیکالتری کرده است. در بخشهای جلو و عقب این خودروی مفهومی از نورهای پیکسلی مشابه آیونیک ۵ و ۶ استفاده میشود.
N ویژن ۷۴ به همین خاطر در رده محصولاتی با طراحیهای خاص قرار میگیرد و هیوندای نمیخواهد تمامی محصولاتش شبیه یکدیگر باشند. در واقع این برند به دنبال طراحی محصولاتی است که در عین تشابهات لازم، تفاوتهای برجستهای با یکدیگر داشته باشند. طراحان هیوندای میگویند این کانسپت به عنوان خودرویی الهامبخش عمل خواهد کرد و نشان خواهد داد تمامی محصولات آتی این برند نیازی نیست که از نوع سدان یا شاسیبلند باشند. اگرچه این خودرو وارد خط تولید نخواهد شد اما احتمال تولید بسیار محدود و ویژه از آن وجود دارد.
فريد
۲۶ تیر ۱۴۰۱به نظر من ماشین هایی که طرح مدرن ندارن جذاب ترن
NAVID۰۰۹۸
۲۶ تیر ۱۴۰۱بَهبَه
عجب طراحی دلچسبی
عجب طراحی خفنی
اَزون طراحیاست که جون میده یه موتور ۸سیلندر بگذاریم روش با سوپرشارژر تا لاستیکا عقبا دود بشه !
Matin2
۲۶ تیر ۱۴۰۱دیگه وقتی دشمن قسم خورده کره اینو میگه من چی بگم این وسط😶😶
NAVID۰۰۹۸
۲۶ تیر ۱۴۰۱دشمن قسم خورده !!!
چی میگی شما !!!
عزیزِ من ، در خودروسازی برای هر کشوری یک سبک و اصولی تعریف شده و بنا بر آن چهارچوب خودرویی را میسازند و تحویل مشتری میدهند !
من این خودرو را نقد طراحی کردهام و همیشه هم تجلیل کردم از طراحی کرهایها مثل اپتیما که بارها گفتم ای کاش با مهندسی و متریال ژاپنیها ساخته میشد که همهچیز تمام میشد و به مظر من کرهایها بعد از سال ۲۰۱۸ و معرفی خودروهای جدید معروفشان عقبگرد داشتند !
یا همیشه میگویم بهترین سدان کرهای سوناتا NF بین سالهای ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ ساخته شد که حقیقتاً ارزش خرید بالایی داشته و دارد !
یا هیوندای ورنا و آوانتههای منتاژی که حقیقتاً ارزش خرید بالایی دارند اگر تمیزش را کسی پیدا کرد در بازار !
اما همیشه هم نقد من از کیفیت متریال ، سواری ، ترمز ، آرگونومی صندلیها ، گیربکس ، مهندسی فنی و قطعاتش بوده که اصل یک خودرو را تشکیل میدهند و در نگاه من خودرو اول باید سواری دلچسب به همراه متریال و فنی ارزشمند داشته باشد چه در حجم کم چه در حجم زیاد فرقی نمیکند !
ارسلان
۲۷ تیر ۱۴۰۱نوید DMC car رو سرچ کن تا بفهمی اینبار کره ای ها از چی کپی برداری کردن
یه ماشینی که دهه هشتاد تولید میشد و فیلم سفر در زمان معروفش کرد
قبلنا یه برنامه تلویزیونی هم بود به اسم Supercar Megabuild که میومدن ماشینا رو تیونینگ یا مدرن سازی میکردن با DMC هم همینکارو کردن و مثله همین چراغاشو LED کردن و … احتمالا هیوندای اون برنامه رو تازه دیده گفتم برم تو کارش !!
ارسلان
۲۷ تیر ۱۴۰۱نوید
البته من میدونم چرا از این طراحی خوش ت میاد
چونکه این طراحی همون سبک تویوتا ae86 معروف و افسانه ای هست که شده به نماد یه سری بازی ها مثله initial D که یادآور دهه 90 ژاپنی هاس که اوج دوران اسپرت سازی ژاپن بود
تویوتا ae86 میراث ش رسید به gt86 ولی مثله اون موفق نشد و میراث gt86 هم رسید به gr86
کلا ماشین اشتراکی خوب از اب در نمیاد
Phonix
۲۷ تیر ۱۴۰۱اقا ارسلان پونی اون پشته ها؟
میبینیش؟
ماشین با الگو برداری از پونی ساخته شده اون طرح هم در ده نود بسیار پر طرفدار بوده مثل چراغ های مخفی.
دیگه مدل عا که زیاد میشن شباهت ها هم زیاد میشن ولی شرکت های کره ای هزینه زیادی برای طراحی ماشین هاشون میکنن امکان نداره بعد از این همه خرج بیان و از طرح دیگران استفاده کنن به شهرتشون ضربه میزنه اینکار
ارسلان
۲۷ تیر ۱۴۰۱فونیکس جان
خوده هیوندای پونی کپی شده از toyota carina 1970 هست
قبلا فروردین 1400 هم در پست زیر در پدال راجبش گفتم
https://www.pedal.ir/hyundai/هیوندای-پونی-الکتریکی-کانسپت/
خودت سرچ کن
toyota carina 1970
hyundai pony 1976
کره ای ها از وقتی خودروسازی شروع کردن با کپی کاری شروع کردن مثله چین و این روند رو تا 2004 / 2005 ادامه دادن از 2005 به بعد انصافا دیگه کپی کاری نکردن تا یه تاریخی که در ادامه خواهم گفت مثلا سانگ یانگ اکتیون 2010 یا اسپرتیج 2009 یا سانگ یانگ موسو اینا طراحی های خوده کره ای ها بودن بدور از کپی کاری
منتها اینقد زشت بودن که داشتن کره ای ها رو به ورشکستگی میبردن برای همین کره ای ها بعد از چن سال تلاش در بحث طراحی فهمیدن اینکاره نیستن و رفتن طراح از اروپا آوردن
طراح های اروپایی هم مثلا اگه طراح بی ام و بود میومد همون بی ام و ایی که برای شرکت آلمانی طراحی کرده بود دقیقا همونو با یه تغییر جزئی میداد تحویل هیوندای حالا یا هیوندای اینطور ازش خواسته یا خودش راحت طلب بوده ولی در هر صورت کپی کاری بود خواسته یا ناخواسته !!
از 2011-2012 دیگه تقریبا نبوده کره ای ها ماشینی تولید کنن که کپی نبوده باشه هرچند استارتش از 2008 خورد ولی نه کاملا
چن نمونه برات مثال میزنم خودت سرچ کن تغییرات جزئی هست ولی کپی کاری مشهوده
2007 CHEVROLET CAPTIVA
santafe 2009
——————————————————–
Cadillac Escalade 2007
kia telluride 2020
——————————————————–
اخرین شاهکار کره ای ها هم آیونیک 6 که یه کپی ترکیبی از پورشه 911 و نسخه ی سدان برقی مرسدس هست
phonix
۲۷ تیر ۱۴۰۱والا چی بگم
نظرت محترمه
Si
۲۶ تیر ۱۴۰۱ولی بیاید قبول کنیم شبیه چلنجر هست کاملا نه ولی از جلو شبیه
شهر نشین
۲۶ تیر ۱۴۰۱دهه ۸۰ میلادی اینقد از این طراحیا بوده…
Carlover
۲۶ تیر ۱۴۰۱چلنجر ندیدی تو عمرت ظاهرا!
Si
۲۶ تیر ۱۴۰۱عزیزم ماشین مورد علاقم چلنجر هست
و اینکه فقط کمی چراغا فرق کرده وگرنه شبیه اونه
meysam
۲۶ تیر ۱۴۰۱طراحی خیلی خوب
ولی با اون باتری بزرگ که جداگانه میتونه شارژ بشه و یه تانک هیدروژن جداگانه بردش خیلی خیلی کمه
كارevol
۲۶ تیر ۱۴۰۱خیلی طراحیش جذابه.واقعا ایرادی به این طراحی تقریبا کلاسیک وارد نیست
مزدا
۲۶ تیر ۱۴۰۱اون چراغ جلوظ یکم شبیه چلنچر
mr-naftalin-az-roghan-abad-70
۲۶ تیر ۱۴۰۱شما میگید چلنجر ولی من حس میکنم یکم از دیامسی دلوریان الهام گرفته نمیدونم چرا ولی شبیه دلوریانه.
mr-naftalin-az-roghan-abad-70
۲۶ تیر ۱۴۰۱ولی خب از همون ماشین کلاسیک خودش الهام گرفته بهتره اسم دلوریان رو اینجا نیاریم
پدرام
۲۸ تیر ۱۴۰۱اتفاقا شیشه کنار شیشه جلویی شبیه دی ام سی بازگشت به آینده است تا حدی شبیه اون ماشین هم هست
خخخ
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲دوج چلنجر وقتی چراغای جلوش مربعی میشن:
هیوندای کانسپت n ویژن 74