هیوندای

پشت فرمان هیوندای النترا N / سدان i30 N؛ جذاب و ارزشمند

هیوندای النترا N با رانندگی جذاب، قدرت مناسب پیشرانه و قیمت معقول ۳۸ هزار دلاری، یکی از بهترین خودروهای اسپرت در کلاس خود محسوب می‌شود.

هیوندای النترا N که در استرالیا با نام i30 N سدان عرضه می‌شود، یکی از بهترین خودروهای اسپرت بازار محسوب به‌حساب می‌آید. البته برخی ظاهر این سدان اسپرت کره‌ای را دوست ندارند ولی نمی‌توان پرفورمنس درخشان آن که با قیمتی بسیار ارزان‌تر از رقبا ارائه می‌شود را انکار کرد. هیوندای برای مدل ۲۰۲۴ نیز اقدام به به‌روزرسانی i30 N سدان کرده که ظاهر جدیدی را به همراه داشته است.

ازآنجایی‌که این فقط یک فیس‌لیفت میان‌دوره‌ای است، تغییرات چندان بزرگ نیستند ولی بهبودهای قابل‌توجهی را می‌بینیم. به‌عنوان‌مثال، i30 N سدان به نسل دوم سیستم تعلیق الکترونیکی بخش N هیوندای مجهز شده که برای بهبود راحتی و همین‌طور افزایش پویایی خودرو طراحی شده است. هیوندای همچنین بهبودهایی را هم در قطعات فرمان خودرو انجام داده و دسته‌موتورها را تغییر داده است. تغییرات بزرگ‌تر اما در ظاهر خودرو صورت گرفته و نمای جلوی خودرو با چراغ‌های باریک‌تر، دی‌لایت‌های جدید و تریم مشکی مات جدید کاملاً بازطراحی شده است.

در داخل خودرو اما تغییرات اندک است. نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی به‌صورت استاندارد ارائه می‌شود و از اندروید اتو و اپل کارپلی بهره می‌برد که البته متأسفانه بی‌سیم نیست. تناسب و دقت مونتاژ کابین خوب است هرچند که انتخاب برخی متریال در قیاس با دیگر سدان‌های این سگمنت مثل مزدا ۳ کمی ارزان احساس می‌شود. صندلی‌های جلوی خودرو با تنظیم برقی ۱۰ جهته حمایت خوبی از بدن دارند اما فضای سر برای رانندگان بلندقد محدود است. سیستم صوتی Bose با هشت بلندگو، کنترل تهویهٔ دو منطقه‌ای، شارژر بی‌سیم و گرم‌کن صندلی‌های جلو و غربیلک فرمان هم ازجمله امکانات این سدان اسپرت کره‌ای هستند.

زیر کاپوت i30 N سدان یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربو قرار گرفته است که ۲۷۶ اسب بخار قدرت و ۳۹۲ نیوتن متر گشتاور دارد. هرچند این اعداد از رقبای گران‌تری مثل هوندا سیویک تایپ R و تویوتا GR کرولا کمتر هستند ولی برای خودرویی در این کلاس کاملاً مناسب به نظر می‌رسند. این موتور در عین حالی که مثل یک گربه خانگی رام است، زمانی که بخواهید می‌تواند به یک آتش‌فشان تبدیل شود. در حالت عادی، موتور ۲ لیتری هیوندای نرم و آرام کار می‌کند اما در رانندگی‌های تهاجمی، این چهار سیلندر آن روی خود را نشان خواهد داد.

هیوندای در این خودرو حالتی بنام تشخیص اکتان را تعبیه کرده که با فعال کردن آن، خودرو شبیه ببری خواهد بود که از قفس رها شده است. این سیستم تشخیص می‌دهد بنزین داخل باک چه اکتانی دارد. با فعال کردن این حالت، اگر اکتان بنزین داخل باک بالا باشد، بوست توربو از ۱۴ psi به ۱۷ psi افزایش میابد. افزایش ۳ psi بوست شاید چندان قابل‌توجه به نظر نرسد اما خودرو را بسیار وحشی‌تر می‌کند. بااین‌حال، فرایند فعال کردن این سیستم سخت است و هر بار که سوخت‌گیری می‌کنید باید دوباره تنظیم شود. به همین دلیل، خیلی از مالکین سراغ مراکز متفرقه می‌روند تا بوست را بدون روشن کردن این سیستم همیشه روی ۱۷ psi تنظیم کنند.

به لطف اصلاحاتی که در شاسی و سیستم تعلیق نسخهٔ فیس‌لیفت i30 N سدان صورت گرفته، سواری خودرو نسبت به نسخهٔ قبلی کمی بهبود پیدا کرده است. کششی که لاستیک‌های میشلین ارائه می‌کنند فوق‌العاده است و سدان هیوندای در جاده‌های پیچ‌درپیچ می‌تواند با خودروهای بسیار گران‌تر همگام شود. البته i30 N سدان با وزن ۱.۵ تنی، خودروی سبکی نیست و این وزن در پیچ‌های طولانی‌تر احساس می‌شود. همچنین طول بیشتر نسبت به i30 هاچ‌بک نیز کمی روی پویایی خودرو تأثیر منفی گذاشته و در هر پیچی وزن اضافی احساس می‌شود. گیربکس هشت سرعتهٔ دوکلاچه اما فوق‌العاده است و درحالی‌که در سرعت‌های پایین نرم و آرام عمل می‌کند، هنگام رانندگی‌های تهاجمی هم به‌سرعت دنده‌ها را عوض می‌کند.

جمع‌بندی

قیمت هیوندای i30 N سدان از ۵۶,۷۸۰ دلار استرالیا معادل ۳۷,۸۵۰ دلار آمریکا آغاز می‌شود که هرچند طی چند سال اخیر کمی افزایش داشته ولی همچنان ارزش بسیار بالایی در قبال مبلغ پرداختی دارد. هرچند GR کرولا و سیویک تایپ R قدرت و پرفورمنس بالاتری دارند اما توجیه اختلاف قیمت ۵ تا ۱۰ هزار دلار این هاچ‌بک‌های اسپرت ژاپنی نسبت به هیوندای دشوار است.

 

مشخصات فنی

Hyundai i30 N Sedan 2024
پیشرانه ۲.۰ لیتری ۴ سیلندر توربو
قدرت ۲۷۶ اسب بخار
گشتاور ۳۹۲ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته دوکلاچه
شتاب صفرتاصد ۵.۹ ثانیه
مصرف سوخت ۸.۳ لیتر
وزن ۱۵۰۰ کیلوگرم
طول ۴,۷۱۰ میلی‌متر
عرض ۱,۸۲۵ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۴۱۵ میلی‌متر
قیمت پایه ۳۷,۸۵۰ دلار

 

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۴ رای
منبع
CarScoops

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۴ دیدگاه‌ها

  1. Gh_camry

    ۲۰ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (76 ديدگاه)

    عاشق طراحی این ماشینم ❤️

    موافقم 37
    مخالفم 16
    1. MehdiTurbo

      ۲۰ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (2457 ديدگاه)

      این نسلش خیلی خوب شده
      بر عکس نسل قبل که در حال پوست اندازی بود این نسلش دیگه به تکاملش رسید

      موافقم 30
      مخالفم 7
    2. پیام

      ۲۰ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (2260 ديدگاه)

      سدان جذاب ارزشمند

      موافقم 9
      مخالفم 4
    3. علی

      ۲۰ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (3 ديدگاه)

      واقعا پشت این ماشین قشنگه؟؟
      دمت گرم سلیقه ات خیلی خوبه!!!

      موافقم 8
      مخالفم 1
  2. ناصر

    ۲۰ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (17 ديدگاه)

    ویدیو پشت فرمان هم میزاشتید ،قبلا زیاد بود.

    موافقم 9
    مخالفم 3
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۲۰ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (3165 ديدگاه)

      ویدئو بررسی از یوتیوب برداشتم و داخل آپارات بارگزاری کردم می تونید تماشا کنید
      https://www.aparat.com/v/iab6u35

      موافقم 13
      مخالفم 2
      1. ۲۰ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (5732 ديدگاه)

        ممنونم از شما که به فکر مایید

        موافقم 10
        مخالفم 1
      2. ناصر

        ۲۰ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (17 ديدگاه)

        بسیار ممنون از زحمات شما .

        موافقم 6
        مخالفم 1
  3. محمدهادی

    ۲۰ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (2540 ديدگاه)

    این ماشین بهترین ساخته ی فعلی هیوانداست
    چرا لاین N های هیوندا هیچوقت به کشور وارد نشدن؟
    واقعا عجیبه!

    موافقم 9
    مخالفم 3
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۲۰ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (3165 ديدگاه)

      خودروهای N بعد از سال 1396 معرفی شدند که واردات ممنوع بود
      الان هم مدل های مونتاژ چین و هند می تونن وارد بشن که N نیستند

      موافقم 21
      مخالفم 2
      1. Nismo

        ۲۰ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (1713 ديدگاه)

        اشتباهه
        حجم موتور بالای 2.5 ممنوعه
        این ماشین بخاطر استانداردها و قوانین سخت گیرانه ایران در تولید آلایندگی مجوز واردات نگرفته

        موافقم 7
        مخالفم 11
        1. محمدهادی

          ۲۱ بهمن ۱۴۰۳
          سوابق: (2540 ديدگاه)

          دیدن با حجم موتور نمیتونن از اقتصادی های تند و تیز رو کنترل کنن چسبوندنش به ماجرای آلایندگی
          خخخ مسسسخره ست
          بگید نباید خودروی تیز و پر شتاب تاپ جهانی تو خیابونها تردد داشته باشه دیگه
          ۲۷۰ اسب بخار سرحالو با چی میخوان جلوشو بگیرن

  4. سپهر

    ۲۰ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    فرمانش سمت راسته
    بدرد ما نمیخوره

    موافقم 4
    مخالفم 3
    1. ۲۰ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (5732 ديدگاه)

      داشبورد عوض می‌کنیم خو

      موافقم 4
      مخالفم 2
    2. froG-driVer

      ۲۱ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (1112 ديدگاه)

      با تف یه فرمون دیگه میچسبونیم

  5. Siyavash

    ۲۰ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (1046 ديدگاه)

    با هیوندا حال نمیکنم ولی این مدل واقعا داستانش فرق میکنه ماشین خوبی هست و به شدت جاش تویه بازار ایران خالی هست..

    موافقم 4
    مخالفم 5
    1. froG-driVer

      ۲۱ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (1112 ديدگاه)

      نسخه های معمولیش اندک مقدار توی بازار اومده،نسل آخرش رو منظورمه،ولی هم قیمتش بالاست،هم تعدادش کمه،ولی انصافا خیلی زیبایه،چهره خیابونارو زیبا می‌کنه…

  6. محمد

    ۲۰ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (1540 ديدگاه)

    ۳۸۰۰۰ دلار واقعاً معقول، شیش بار‌.😒

    موافقم 7
    مخالفم 4
  7. صامورایی

    ۲۰ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (356 ديدگاه)

    انصافا سری N عالی کار کرده. معلومه یه تیم متخصص پشت این گروهه که به ابعاد مختلف خودرو توجه میکنن هم پرفورمنس هم هندلینگ و چابکی خودرو.

    موافقم 9
    مخالفم 2
    1. مردخوار

      ۲۰ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (853 ديدگاه)

      داش اینو نگو آبروت رفته

      ان لاین تقلید راه موفق اف اسپرت لکسس یا نیسمو و amg و غیره هست

      راستی اینم نگو که اینا اون تقلیدی ها رو خریدن و عیب ها رو بررسی کردن

      راستی amg هم تقلید و دزدی از موپار و اس اس شوی و غیره هست 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

      موافقم 3
      مخالفم 6
      1. صامورایی

        ۲۰ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (356 ديدگاه)

        ایموجی های متعدد = خنده عصبی = کاربر کم سن و سال و فشاری

        موافقم 5
        مخالفم 5
  8. samurai

    ۲۰ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (637 ديدگاه)

    تبلیغ زرد بی ارزش دیگر مثل تبلیغ خودرو چینیای تو ایران

    موافقم 5
    مخالفم 3
  9. علی

    ۲۰ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    اونایی که میگن این ماشین خیلی قشنگه بروند زندگیشون رو نگاه کنند ببینند اصلادو تا قشنگی تو زندگیشون هست که این خودرو رو این گونه دیدند مخصوصا قسمت صندوق عقب!!
    حالا نظری راجع به صورت ماشین(جلوی ماشین ندارم،چون میشه گفت زیبا هست ولی عقب ماشین رو….).

    موافقم 2
    مخالفم 4
  10. Aj23

    ۲۱ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (64 ديدگاه)

    چه طراحی دلنشینی!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا