هیوندای النترا N با رانندگی جذاب، قدرت مناسب پیشرانه و قیمت معقول ۳۸ هزار دلاری، یکی از بهترین خودروهای اسپرت در کلاس خود محسوب میشود.
هیوندای النترا N که در استرالیا با نام i30 N سدان عرضه میشود، یکی از بهترین خودروهای اسپرت بازار محسوب بهحساب میآید. البته برخی ظاهر این سدان اسپرت کرهای را دوست ندارند ولی نمیتوان پرفورمنس درخشان آن که با قیمتی بسیار ارزانتر از رقبا ارائه میشود را انکار کرد. هیوندای برای مدل ۲۰۲۴ نیز اقدام به بهروزرسانی i30 N سدان کرده که ظاهر جدیدی را به همراه داشته است.
ازآنجاییکه این فقط یک فیسلیفت میاندورهای است، تغییرات چندان بزرگ نیستند ولی بهبودهای قابلتوجهی را میبینیم. بهعنوانمثال، i30 N سدان به نسل دوم سیستم تعلیق الکترونیکی بخش N هیوندای مجهز شده که برای بهبود راحتی و همینطور افزایش پویایی خودرو طراحی شده است. هیوندای همچنین بهبودهایی را هم در قطعات فرمان خودرو انجام داده و دستهموتورها را تغییر داده است. تغییرات بزرگتر اما در ظاهر خودرو صورت گرفته و نمای جلوی خودرو با چراغهای باریکتر، دیلایتهای جدید و تریم مشکی مات جدید کاملاً بازطراحی شده است.
در داخل خودرو اما تغییرات اندک است. نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی بهصورت استاندارد ارائه میشود و از اندروید اتو و اپل کارپلی بهره میبرد که البته متأسفانه بیسیم نیست. تناسب و دقت مونتاژ کابین خوب است هرچند که انتخاب برخی متریال در قیاس با دیگر سدانهای این سگمنت مثل مزدا ۳ کمی ارزان احساس میشود. صندلیهای جلوی خودرو با تنظیم برقی ۱۰ جهته حمایت خوبی از بدن دارند اما فضای سر برای رانندگان بلندقد محدود است. سیستم صوتی Bose با هشت بلندگو، کنترل تهویهٔ دو منطقهای، شارژر بیسیم و گرمکن صندلیهای جلو و غربیلک فرمان هم ازجمله امکانات این سدان اسپرت کرهای هستند.
زیر کاپوت i30 N سدان یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربو قرار گرفته است که ۲۷۶ اسب بخار قدرت و ۳۹۲ نیوتن متر گشتاور دارد. هرچند این اعداد از رقبای گرانتری مثل هوندا سیویک تایپ R و تویوتا GR کرولا کمتر هستند ولی برای خودرویی در این کلاس کاملاً مناسب به نظر میرسند. این موتور در عین حالی که مثل یک گربه خانگی رام است، زمانی که بخواهید میتواند به یک آتشفشان تبدیل شود. در حالت عادی، موتور ۲ لیتری هیوندای نرم و آرام کار میکند اما در رانندگیهای تهاجمی، این چهار سیلندر آن روی خود را نشان خواهد داد.
هیوندای در این خودرو حالتی بنام تشخیص اکتان را تعبیه کرده که با فعال کردن آن، خودرو شبیه ببری خواهد بود که از قفس رها شده است. این سیستم تشخیص میدهد بنزین داخل باک چه اکتانی دارد. با فعال کردن این حالت، اگر اکتان بنزین داخل باک بالا باشد، بوست توربو از ۱۴ psi به ۱۷ psi افزایش میابد. افزایش ۳ psi بوست شاید چندان قابلتوجه به نظر نرسد اما خودرو را بسیار وحشیتر میکند. بااینحال، فرایند فعال کردن این سیستم سخت است و هر بار که سوختگیری میکنید باید دوباره تنظیم شود. به همین دلیل، خیلی از مالکین سراغ مراکز متفرقه میروند تا بوست را بدون روشن کردن این سیستم همیشه روی ۱۷ psi تنظیم کنند.
به لطف اصلاحاتی که در شاسی و سیستم تعلیق نسخهٔ فیسلیفت i30 N سدان صورت گرفته، سواری خودرو نسبت به نسخهٔ قبلی کمی بهبود پیدا کرده است. کششی که لاستیکهای میشلین ارائه میکنند فوقالعاده است و سدان هیوندای در جادههای پیچدرپیچ میتواند با خودروهای بسیار گرانتر همگام شود. البته i30 N سدان با وزن ۱.۵ تنی، خودروی سبکی نیست و این وزن در پیچهای طولانیتر احساس میشود. همچنین طول بیشتر نسبت به i30 هاچبک نیز کمی روی پویایی خودرو تأثیر منفی گذاشته و در هر پیچی وزن اضافی احساس میشود. گیربکس هشت سرعتهٔ دوکلاچه اما فوقالعاده است و درحالیکه در سرعتهای پایین نرم و آرام عمل میکند، هنگام رانندگیهای تهاجمی هم بهسرعت دندهها را عوض میکند.
جمعبندی
قیمت هیوندای i30 N سدان از ۵۶,۷۸۰ دلار استرالیا معادل ۳۷,۸۵۰ دلار آمریکا آغاز میشود که هرچند طی چند سال اخیر کمی افزایش داشته ولی همچنان ارزش بسیار بالایی در قبال مبلغ پرداختی دارد. هرچند GR کرولا و سیویک تایپ R قدرت و پرفورمنس بالاتری دارند اما توجیه اختلاف قیمت ۵ تا ۱۰ هزار دلار این هاچبکهای اسپرت ژاپنی نسبت به هیوندای دشوار است.
مشخصات فنی
Hyundai i30 N Sedan 2024 | |
پیشرانه | ۲.۰ لیتری ۴ سیلندر توربو |
قدرت | ۲۷۶ اسب بخار |
گشتاور | ۳۹۲ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته دوکلاچه |
شتاب صفرتاصد | ۵.۹ ثانیه |
مصرف سوخت | ۸.۳ لیتر |
وزن | ۱۵۰۰ کیلوگرم |
طول | ۴,۷۱۰ میلیمتر |
عرض | ۱,۸۲۵ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۴۱۵ میلیمتر |
قیمت پایه | ۳۷,۸۵۰ دلار |
Gh_camry
۲۰ بهمن ۱۴۰۳عاشق طراحی این ماشینم ❤️
MehdiTurbo
۲۰ بهمن ۱۴۰۳این نسلش خیلی خوب شده
بر عکس نسل قبل که در حال پوست اندازی بود این نسلش دیگه به تکاملش رسید
پیام
۲۰ بهمن ۱۴۰۳سدان جذاب ارزشمند
ناصر
۲۰ بهمن ۱۴۰۳ویدیو پشت فرمان هم میزاشتید ،قبلا زیاد بود.
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۰ بهمن ۱۴۰۳ویدئو بررسی از یوتیوب برداشتم و داخل آپارات بارگزاری کردم می تونید تماشا کنید
https://www.aparat.com/v/iab6u35
۲۰ بهمن ۱۴۰۳ممنونم از شما که به فکر مایید
ناصر
۲۰ بهمن ۱۴۰۳بسیار ممنون از زحمات شما .
محمدهادی
۲۰ بهمن ۱۴۰۳این ماشین بهترین ساخته ی فعلی هیوانداست
چرا لاین N های هیوندا هیچوقت به کشور وارد نشدن؟
واقعا عجیبه!
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۰ بهمن ۱۴۰۳خودروهای N بعد از سال 1396 معرفی شدند که واردات ممنوع بود
الان هم مدل های مونتاژ چین و هند می تونن وارد بشن که N نیستند
Nismo
۲۰ بهمن ۱۴۰۳اشتباهه
حجم موتور بالای 2.5 ممنوعه
این ماشین بخاطر استانداردها و قوانین سخت گیرانه ایران در تولید آلایندگی مجوز واردات نگرفته
سپهر
۲۰ بهمن ۱۴۰۳فرمانش سمت راسته
بدرد ما نمیخوره
۲۰ بهمن ۱۴۰۳داشبورد عوض میکنیم خو
Siyavash
۲۰ بهمن ۱۴۰۳با هیوندا حال نمیکنم ولی این مدل واقعا داستانش فرق میکنه ماشین خوبی هست و به شدت جاش تویه بازار ایران خالی هست..
محمد
۲۰ بهمن ۱۴۰۳۳۸۰۰۰ دلار واقعاً معقول، شیش بار.😒