یکی از محبوبترین شاسیبلندهای بازار ایران به زودی با مدل ۲۰۲۵ به کشورمان میرسد. هیوندای سانتافه جدید توسط هرمس خودرو وارد خواهد شد.
در ایران مشابه بسیاری دیگر کشورهای دنیا، محبوبیت شاسیبلندها در ابعاد مختلف، افزایش یافته و غالب مردم، این سبک خودروها را به سدان و هاچبک معمولی ترجیح میدهند. این شرایط، از اوایل دهه ۸۰ خورشیدی با شروع واردات گسترده از برندهای مختلف، تقویت شد؛ اما کیا و هیوندای توانستند سریعتر از خودروسازان دیگر کشورهای جهان، بازار کراساورهای ایران را تصاحب کنند.
بیشتر بخوانید:
با رسیدن به سال ۲۰۲۵ و انتهای ۱۴۰۳ همچنان واردات خودرو به شکل مسئلهای عجیب و حلنشدنی باقی مانده است. از یک سو نیاز بازار ایران به خودروهای خارجی وجود دارد و از سویی دیگر، شرکتهای مونتاژکار داخلی که انواع محصولات چینی را عرضه میکنند؛ مانع پشت پرده در بحث واردات هستند. این شرایط، رقابت مدلهای گرانقیمت وارداتی با کراساورهای چینی را سخت کرده است. افزایش نرخ دلار و کاهش قدرت خرید مردم، دیگر موانع حضور خودروهای ژاپنی و کرهای و اروپایی در ایران هستند.
شرکت هیوندای در سال ۱۹۴۷ و اوج بحران اقتصادی مربوط به جنگ جهانی دوم شکل گرفت؛ اما امروزه ارزش تجاری بالاتری نسبت به آئودی، نیسان و پورشه دارد. دپارتمان خودروسازی هیوندای، در سال ۱۹۶۷ شروع به فعالیت کرد، اما امروزه با جایگاه سی و نهم جهان در فهرست ارزشمندترین برندهای دنیا، تقریبا ارزشی برابر با فورد آمریکا کسب کرده است؛ درحالیکه فورد با قدمت ۱۱۵ سال، یکی از قدیمیترین برندهای صنعتی جهان محسوب میشود.
اولین سانتافه سال ۲۰۰۱ معرفی شد و البته به بازار ایران نرسید. نسل دوم و سوم بین سالهای ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۸ فروش بسیار خوبی در کشورمان داشتند و موفق به جلب رضایت عمومی شدند. با ممنوعیت واردات، نسل چهارم هرگز به ایران نرسید و حالا قرار است سانتافه نسل پنجم با کد مدل MX5 و طراحی ۲۰۲۴ وارد کشور ما شود. براساس اطلاعات موجود و ضمن توجه به خط مونتاژ هیوندای سانتافه در بیجینگ چین، میتوان انتظار داشت خودروهای وارداتی از طریق این کشور وارد ایران شوند. البته سانتافه ۲۰۲۵ در کره جنوبی، ویتنام، اندونزی و امریکا هم خط تولید دارد.
طراحی بدنه و نمای بیرونی هیوندای سانتافه جدید
به زحمت میتوان سانتافه ۲۰۲۵ را مشابه نسلهای قبل تصور کرد. مدل جدید، با طرح H داخل چراغهای جلو و عقب، کاملا متحول شده و قابل مقایسه با نسخههای گذشته، خصوصا سانتافه ۲۰۱۷ موجود در ایران نیست. حتی ابعاد خودرو افزایش یافته و به کلاس پرادو نزدیک شده است. سانتافه جدید از زمان رونمایی تا امروز با نقدهای منفی گسترده روبرو بود؛ اما فروش خود در بازار جهانی را از دست نداد.
سانگ یاپ لی، طراح سابق کادیلاک و بنتلی، سانتافه مدرن را خلق کرده است تا محصولی با سبک رترو (نگاه به گذشته) شکل گیرد. خطوط صاف و افقی، چراغهای باریک جاگرفته داخل جلوپنجره و طرج مکعبی، المانهای کلاسیک سانتافه ۲۰۲۵ هستند. این شرایط، با الهام از مدلهای قدیمی رنجرور و شاسیبلندهای امریکایی ساخت دهه ۷۰ – ۸۰ میلادی، سانتافه را سنگین و حجیم نشان میدهد.
در نمای جانبی، حالت مکعبی و تاکید بر خطوط موازی، بیشتر دیده میشود. حتی در گلگیرها و آینه بغل و دستگیرهها نیز، خطوط شکسته، واضح هستند. سانتافه با ادوات پلاستیکی سیاهرنگ در گلگیر و رکاب، چندان لوکس به نظر نمیرسد. رینگهای ۱۸ اینچ ارایه شده برای این خودرو نیز، نسبتا ساده محسوب میشوند.
از دیدگاه بسیاری از علاقهمندان خودروهای مدرن، طراحی نمای عقب سانتافه ۲۰۲۵ یک فاجعه در قرن ۲۱ است. چراغهای باریک در پایین، فضای خالی روی درپوش صندوق و شیشهی کاملا صاف عمودی، حس یک مینیبوس یا ون مسافرتی ارزانقیمت را برای سانتافه تداعی میکنند. حتی محل نصب پلاک نیز مثل خودروهای بسیار قدیمی، روی سپر قرار دارد.
ابعاد برای سانتافه با طول۴,۸۳۰ و عرض ۱,۹۰۰ و ارتفاع ۱,۷۲۰ و فاصله محوری ۲,۸۱۵ میلیمتر تعریف میشوند. این اعداد، شاسیبلند کرهای را بزرگتر از تویوتا پرادو ۴در بازار ایران نشان میدهد.
طراحی کابین و نمای داخلی هیوندای سانتافه جدید
مشابه آنچه در آیونیک ۵ دیدهایم، سانتافه ۲۰۲۵ هم نمایشگرهای پیوسته با ساختار ایستاده روی داشبورد ارایه میکند. این سبک البته، سالها قبل توسط مدلهایی از بیامو استفاده شد. دیگر موضوع جالب، فرمان بزرگ و کاملا مدور سانتافه جدید است که شاسیبلندهای امریکایی را تداعی میکند.
برای سیستم سرگرمی، یک نمایشگر ۱۲/۳ اینچ وجود دارد. علاوهبر پنل دیجیتال بزرگ پشت فرمان، فناوری نمایش اطلاعات روی شیشه (HUD) نیز با ابعاد ۱۲ اینچ قابل سفارش است. برخلاف خودروهای مدرن با تکیه بر صفحات لمسی برای کنترل تجهیزات مختلف، سانتافه ۲۰۲۵ با انبوه دکمههای فیزیکی و کلیدهای گردان ارایه میشود. ترفندهای جدید، مثل شارژر بیسیم و حذف دستهدنده نیز در این خودرو استفاده شدهاند.
بخش بزرگی از داشبورد و تودریها با چرم و مواد نرم ارایه شده است. صندلیها نیز باکیفیت و بسیار راحت هستند. سانتافه ۲۰۲۵ تقریبا در سراسر جهان با ساختار سه ردیف صندلی فروخته میشود که البته جادارتر از نسلهای قبلی است. این خودرو در حالت ۲ ردیف صندلی ۱۱۴۶ لیتر فضای حمل بار دارد. حتی با سه ردیف صندلی فعال هم ۴۱۲ لیتر برای صندوق عقب فراهم است.
پیشرانه و تجهیزات فنی هیوندای سانتافه جدید
برای بازار ایران، نسخهی دو لیتر توربو با قدرت ۲۴۴ اسب بخار و گشتاور ۳۵۳ نیوتنمتر ارایه شده است. این مدل همراه گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک در زمان ۱۰ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد و میانگین مصرف سوخت ۹ لیتر در صد کیلومتر دارد. احتمالا سانتافه ۲۰۲۵ با سیستم دو دیفرانسیل وارد ایران خواهد شد و حدود ۱۸۰۰ کیلوگرم وزن خواهد داشت. نهایت سرعت این خودرو طبق ادعای شرکت واردکننده، ۲۱۰ کیلومتر برساعت است.
دیگر مدل سانتافه که در بسیاری از کشورهای دنیا وجود دارد؛ پیشرانه هیبرید با موتور ۱/۶ لیتر توربو فراهم میکند. مجموع قدرت ۲۶۰ اسب بخار و گشتاور ۳۵۰ نیوتنمتر، این شاسیبلند را در زمان ۹ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسانند. سانتافه با قدرت ۲۱۵ و ۲۸۰ اسب بخار هم در بازار جهانی وجود دارد.
براساس اطلاعات موجود در کاتالوگ هرمس خودرو، امکانات ذیل در هیوندای سانتافه وارداتی ارایه میشوند:
- نمایش فشار باد تایرها
- پنل نمایشگر دیجیتال راننده
- ترمز خودکار جلوگیری از برخورد جلو FCA و سیستم هشدار حادثه FCW
- هشدار خروج از خط LOW فناوری کمک راننده برای هدایت بین خطوط LKA
- هشدار محدودیت سرعت هوشمند SLW و دستیار محدودکننده سرعت هوشمند SLA
- فرمان چند منظوره چرم با قابلیت تعویض دنده روی فرمان
- صندلیها تمام چرم
- کنترل خودکار نور چراغ های جلو
- آینه های بیرونی برقی با گرمکن
- درب صندوق برقی
- پایش هوشیاری راننده DAW
- رادار پارک عقب PDW-R و دوربین پارک
- چهار کیسه هوای جلو و ایریگ جانبی پردهای
- پایداری الکترونیکی ESC
- سیستم کمکی حرکت در سربالایی HAC
- هدایت در سرازیری DBC
قیمت جهانی هیوندای سانتافه ۲۰۲۵ و پیشبینی برای ایران
آنچه فروش بسیار خوب سانتافه در کشورهای مختلف را تدام میبخشد، قیمت منطقی باتوجه به امکانات و ابعاد بزرگ خودرو است. مدل ۲/۵ لیتر توربو با سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۶/۵ ثانیه، در امریکا به قیمت ۳۵ هزار دلار فروخته میشود. نسخهی مشابه سانتافه وارداتی هم در چین، ۳۰ هزار دلار قیمت دارد. با این شرایط، ضمن توجه به دلار ۸۰ هزار تومان و اضافهپرداختهای اجباری، احتمالا شرکت هرمس برای هیوندای سانتافه ۲۰۲۵، قیمت ۴/۵ تا ۵ میلیارد تومان ارایه خواهد کرد.
در بازار ایران، هماکنون برای هیوندای سانتافه ۲۰۱۷ دست دوم کمکار، حدود قیمت ۴/۵ میلیارد تومان وجود دارد. این شرایط، میتواند با حضور مدل ۲۰۲۵ سانتافه دگرگون شود. همچنین شاسیبلندهای جدید چینی مثل اکستریم VX مدیران خودرو با قیمت ۴ میلیارد تومان، در بازار ایران حضور دارند.
علی
۷ بهمن ۱۴۰۳کاش چراغهای عقب یه کم بالاتر بود به نظر من بهتر بود …
net
۷ بهمن ۱۴۰۳زیباترین نسل سانتافه اسپرت مدل ۲۰۱۷ اخرین فیس لیفت
صامورایی
۷ بهمن ۱۴۰۳همه نسلاش زیباست و هرکدوم نقاط قوت خودشو داره.
amir
۷ بهمن ۱۴۰۳آره مخصوصا این نسلش با عقب مینی بوسی
net
۷ بهمن ۱۴۰۳در این پست همه نسل های سانتافه عکسش کنار هم گذاشتید خوبه
net
۸ بهمن ۱۴۰۳هیوندای سانتافه نسل سوم ( 2012 تا 2018 ) در دو مدل تولید شد
1_ سانتافه اسپرت 2_ گرند سانتافه و مدل گرند سانتافه وارد بازار ایران نشد و ابعادش از سانتافه اسپرت بزرگتر هست و در عکس که نسلهای سانتافه کنار هم هست مدل گرند سانتافه هست و عکس سانتافه اسپرت نیست
Galant.VR4(JDM)
۸ بهمن ۱۴۰۳دقیقا منم موقعی که اومد همینو گفتم
اگه چراغ خطر بالاتر بود عالی میشد هرچند اینطوری به ظاهرش یه تیپ مردونه میده
Arash2009
۷ بهمن ۱۴۰۳طراحی خیلی خوبی داره ولی چراغ های عقب واقعا افتضاحن
.
.
کره ای فن ها و ژاپنی فن های عزیز لطفاً آرامش خود را حفظ کنید
سهیل
۷ بهمن ۱۴۰۳کاملا درسته. روی بی ام و رو سفید کرد با این طراحی😁
من بارها از نزدیک دیدم. به همون زشتی هست که تو عکس دیده میشه.
صامورایی
۷ بهمن ۱۴۰۳درحال نقد طراحی سانتافه
۷ بهمن ۱۴۰۳وقتی ریش تراش میخره
یه نفر
۷ بهمن ۱۴۰۳گیرم واقعا 13 سالش باشه
غیر از این چیزی هست که میگه؟
پشتش فاجعهاس
صامورایی
۷ بهمن ۱۴۰۳خو نخر مگه التماست کردند. بزار بیاد تو بازار ببینی چقد از پولدارا همین ماشین با همین چراغ رو میخرن. اون وقت که دیدی چه قیمتی گرفت میفهمی حرف تو مهمه یا حرف بازار
Cehx
۷ بهمن ۱۴۰۳کلا پشتش تعطیله البته شاید در واقعیت بهتر باشه ولی تو عکس خرابه اوضاعش
ولی جلوش خوبه مخصوصا چراغاش
کابینش هم قشنگه ولی دورنگ کار میشد قشنگ تر می شد
نمیدونم چرا اکثر ماشینای جدیدی از رنگ خاکستری استفاده می کنن کرم بنظرم خیلی زیباتر و لوکس تره
MehdiTurbo
۸ بهمن ۱۴۰۳کلا از هر چی فن حالم بهم میخوره مال هر کشوری باشه
البته فن با کسی که فقط از علاقه اش میگه فرق داره
چه تو ماشین چه تو فوتبال چه تو دین
تمام دعوا و بحثا سر همین فناست
یارو هیچی نداره هیچی تو زندگیش نداره جوری از یه تیم فوتبال دفاع میکنه بحث میکنه فحاشی انگار مدیر عاملش یعنی همین انرژی اگه به جای داد بیدا میزاشت رو خودش الان از سر چیزی که هست نیاز نبود بقیه را تخریب کنه
تو خودرو هم همینه
ما هنوز خیلی راه داریم تا هبه شعور رفتاری و کلامی تو فضای مجازی برسیم چه برسه دنیای واقعی
از ازادی میگیم بعد تو همین کامنتا دایم در حال زیر سوال بردن سلیقه ی همیم بعد از یه سری ادمای دیگه شاکیم
مام زورمون میرسید دقیقا عین همونا میبودیم
فقط زورمون نمیرسه
صامورایی
۷ بهمن ۱۴۰۳به به گیربکس ۸ سرعته اتومات، ۲۲۰ اسب و این ابعاد بزرگ. انصافا ظاهر خشن و باابهتی داره. با طول ۴.۸ متر، ارتفاع ۱.۸ متری و عرض ۱.۹ متری بزرگتر از پرادوئه و مثل تانک میاد تو خیابون. نمیدونم کدوم تریم میاد اما با توجه به قیمت احتمالا تریم پایه SE باشه که دودف بصورت اپشن میاد روش.احتمالا میره برای ۵ – ۶ تومن و بیشتر کاش ارزونتر بود میگرفتمش. تلوراید هم کاش بیارن اون عالیه حرف نداره تلوراید.واقعا بازار ایران تشنه خودروهای با کیفیت کره س
Iman 007
۷ بهمن ۱۴۰۳داداش انصافا کجاش قشنگه پشتش شبیه حباب ماهی (زشت ترین حیوان دنیا )هست
Cehx
۷ بهمن ۱۴۰۳زیر پست راوفور ندیدم کسی به به و چه چه کنه اما کره ای ها همش گفتند زشت شده و چینی شده و اینا که کاری ندارم هیچ ژاپنی بازی هم چیزی بهشون نگفت
حالا زیر این پست هر کی میگه زشته می گیرن روش میگن نه این خوشگله تو خودت زشتی ببین پولدارا ما می خرن تو اگه پول داشتی می خریدی
(در این خودرو کره از بی ام و هم جلو زده البته از لحاظ بدترین طراحی)
حتی تو تمام سایت های خارجی هم کلی به این ماشین نقد وارد کردند پس حقیقت را قبول کنید😔
صامورایی
۷ بهمن ۱۴۰۳سانتافه سال ۲۰۲۴ بازار امریکا ۱۱۳ هزار دستگاه فروش داشته. علیرغم همین ظاهر فاجعه که تو میگی همچنان در بازار میخرنش و اهمیتی به نظرات سطحی بقیه نمیدن.
maranello550
۷ بهمن ۱۴۰۳چه طوری دگرگون بشه
اپتیما 2024 قیمتش 4 میلیارده
اپتیما 2017 صفر هم 4 میلیارده !
محمدh
۷ بهمن ۱۴۰۳چقد درازه
Ariya
۷ بهمن ۱۴۰۳همیشه سوالی که ذهنمو درگیر کرده بود این بود چرا طراحی خودرو ها از حدود سال ۲۰۱۷ ۲۰۱۸ به بعد دچار افت شده؟
حالا جدای از بحث سانتافه خیلی برند ها دچار این افت شدن بی ام و بنز و هیوندای کیا و حتی بعضی ماشین های تویوتا و…
تکو توک خودروی های قشنگی هم این وسط میاد بیرون اونم بیشتر از برند هایی مثل مزدا و آئودی.طراحی خودرو ها قبل از ۲۰۱۷ خیلی بهتره بود و حالت ساده و کلاسیک در عین حال چشم نواز بود.
و چرا برند ها به تولید این ماشینهایی که طراحی جذابی ندارن ادامه میدن؟
نمیدونم حالا ما شاید خیلی تو کف ماشینیم و ماشینبازیم که این طراحی ها به سلیقمون نمیخوره یا کلا مود اینجور طراحیاست مشتری ها استقبال میکنن.
سهیل
۷ بهمن ۱۴۰۳بیشتر طمع سازنده هست و فخر فروشی ایفلوئنسرهای تازه به دوران رسیده. دو دهه پیش رییس بی ام و گفته بود که ما ماشینی نمیسازیم که قابلیتهاش رو فریاد بزنه. بلکه میخوایم وقتی پشت فرمون نشستید پی به قابلیت های فوق العادش ببرید. البته الان هم همون قابلتیت های فوق العاده رو داره ولی ظاهرش هم باید این رو فریاد بزنه.
سهیل
۷ بهمن ۱۴۰۳سانتافه به خدا تو مسلمون نیستی. این طراحی مال ۲۰۲۵ نیست. لندکروز طراحیش شبیه نیسان گاوی هم باشه تا سه سال باید تو نوبت خرید باشی. حتی بی ام و هم طراحی اسید سولفوریک میزنه باز فروشش بیشتر میشه. ولی تو مال این حرفا نیستی. غیر از صامورایی فکر نکنم طرفدار دیگه ای داشته باشی. کپسول اتش نشانی و آچار هم حتما بزار تو وسایل جانبی. کارمندات خوب سفت نمیکنن.
جهت خنده😁😁😁
صامورایی
۷ بهمن ۱۴۰۳. لندکروز رو فقط اعراب میخرن تازه اونم زیر پاتروله.تو امریکا انقد کم فروش بود که پرت شدبه زباله دان تاریخ. درواقع این لندکروزه که ۳ سال منتظر میمونه یکی بخرتش.،
Nismo
۷ بهمن ۱۴۰۳چند سالته عمو جون
فروش لندکروز توی آمریکا متوقف نشده بلکه با مدل پرادو لندکروزر داره فروش میره
به جای لندکروز هم تو امریکا lx600 قابل دسترسه
هرچند توضیح دادن به تو وقت تلف کردنه
مشخصه که سنت پایینه و هدفت از اینجا بودن ترول بازیه
صامورایی
۷ بهمن ۱۴۰۳خداحافظی تویوتا لندکروزر با بازار آمریکا بعد از مدل 2021 :
هرچند سری ۲۰۰ هنوز هم تواناییهای بالایی دارد اما در بازار رقابتی کنونی نمیتواند انتظارات را برآورده کند.
بعد ازینکه لندکروز تو امریکا شکست خورد پرادو جدید رو فرستادند امریکا چون دیدند لندکروز فول سایز توان رقابت نداره. وقتی چیزی نمیدونی بهتره سکوت کنی و بپرسی تا درستشو یادت بدم.
صامورایی
۷ بهمن ۱۴۰۳https://www.pedal.ir/toyota/خداحافظی-تویوتا-لندکروزر-آمریکا/
صامورایی
۷ بهمن ۱۴۰۳این همه ادعات میشه و به بقیه میگی ترول اما خودت یه کلام راجع به تویوتا نمیدونی. اسمشم گذاشته نیسمو. الحق که مثل نیسان اوضات خرابه و به فنا رفتی،،
Cehx
۷ بهمن ۱۴۰۳نیسمو ولش کن این بنده ی خدا 10 روز هم نیست اومده تو سایت 100 تا دیدگاه گذاشته که 90 درصد اونها راجب اینه که کره ای ها خدایان خودروسازی و ژاپنی ها یه مشت لگن ساز هستن که همین الان هم به کمک چین سرپا هستن و امار فروششون کاملا فیک هسته و هر خرید رو در نمایندگی هاشون دوبار حساب می کنن تا بیشتر بشه و این سانتافه زیباترین خودروی جهانه و همپای اون وجود ندارخ لندکروز هم ماله یه مشت ادم بیکاره که میخوان وقتشونو تو تعمیرگاه بگذرونن تا طبیعت اگه سانتافه می گرفتن الان کمپ طبیعت بودن تازه پشتش هم یک یخچال کار شده جای جعبه برای نگهداری مواد غذایی
مسعود
۸ بهمن ۱۴۰۳سلام
عقب خودرو در نهایت زشتی طراحی شده و تناسبی با قسمت جلوی مدرن اون نداره