نسخهی جدید هیوندای سوناتا برای ورود به ایران آماده میشود. این محصول به عنوان رقیب کرهای تویوتا کمری برای بازار کشورمان شهرت دارد.
ورود هیوندای سوناتا به ایران از سال ۲۰۱۷ متوقف شد. اواسط دههی ۸۰ خورشیدی، مدلهای ۲۰۰۶ بازار کشورمان را تحت تاثیر قرار دادند و حالا نسخهی ۲۰۲۴ از نسل جدید همراه پیشرانههای تنفس طبیعی و هیبرید برای عرضه آماده میشوند. طی مدتی حدود ۱۱ سال، سوناتا و اپتیما پرفروشترین سدانهای خارجی در ایران بودند.
بیشتر بخوانید:
شرکت هیوندای در سال ۱۹۴۷ و اوج بحران اقتصادی بعد از جنگ جهانی دوم شکل گرفت؛ اما امروزه ارزش تجاری بالاتری نسبت به آئودی، نیسان و پورشه دارد. دپارتمان خودروسازی هیوندای، در سال ۱۹۶۷ شروع به فعالیت کرد و امروزه با جایگاه سی و نهم در فهرست مهمترین برندهای دنیا، تقریبا ارزشی برابر با فورد آمریکا کسب کرده است؛ درحالیکه فورد با قدمت ۱۱۵ سال، یکی از قدیمیترین خودروسازان صنعتی دنیا محسوب میشود. با این اوصاف، طبیعی است که در هر کلاس خودرویی، از جمله لوکس و نیمه لوکس، محصولی ساخت هیوندای در بازار جهانی حضور داشته باشد.
نسل اول سوناتا با تکیه بر پلتفرم میتسوبیشی ساترن در سال ۱۹۸۵ ساخته شد. این خودرو با نسل سوم و هنگام واردات خودروهای خارجی در دههی ۱۳۷۰ به تعداد محدود وارد ایران شد و در کشور سازنده، بین سالهای ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۸، تولید و فروخته میشد. با شروع جهانی شدن صنعت کره و خصوصا خودروسازی این کشور، نسل پنجم سوناتا در سال ۲۰۰۴ پا به بازارهای جهانی گذاشت. این مدل، موفقیتی باورنکردنی برای هیوندای بود و برخلاف پلتفرم مشترک با اوپتیما، فراتر از برادر خود ظاهر شد. سوناتا نسل پنجم که با پیشرانهی ۲.۴ لیتری در ایران نیز حضور داشت، تا سال ۲۰۰۹ در کارخانههای هیوندای کره، آمریکا، چین، هندوستان، ترکیه، مصر، تایلند و سودان تولید شد.
نسل هشتم سوناتا از سال ۲۰۲۰ وارد بازار جهانی شده و تغییر چهره اساسی را حدود یک سال پیش تجربه کرده است. این امر احتمالا به دلیل انتقادات گسترده نسبت به مدل اولیه شکل گرفت تا نهایتا مدل ۲۰۲۴ چراغهای بسیار باریک و سراسری داشته باشد. این خودرو علاوهبر کره جنوبی، در کشورهای امریکا، تایلند؛ قزافستان، ویتنام، پاکستان و چین مونتاژ میشوند. از شرایط موجود میتوان نتیجه گرفت سوناتای وارداتی، از چین به بازار ایران برسد.
طراحی ظاهری و بدنه هیوندای سوناتا ۲۰۲۴
مدل ۲۰۲۴ هیوندای سوناتا هیبرید و بنزینی به لطف چراغهای جدید و جلوپنجرهی مدرن، کاملا متحول شده است. محصول ۲۰۲۴ اسپرتتر و جوانپسندتر به نظر میرسد؛ ضمن اینکه شباهتی به رقبا ندارد و با شخصیتی مستقل ارائه میشود.
در نمای روبهرو، لبهی چراغهای اصلی کاملا منطبق بر راستای کاپوت طراحی شده است تا همراهبا حالت یکپارچه، هماهنگی و انسجام چشمنواز در ادوات هیوندای سوناتا را نشان دهد. کاسه چراغ داخل سپر، ۲ هالوژن دارد که نور بالا و پایین را تأمین میکنند. علاوه بر خطوط روی کاپوت، جلوپنجرهی جدید هم نسبت به سوناتا LF مدل ۲۰۱۷، زوایای تیزتری دارد و یک ششضلعی تشکیل میدهد که نقش زیادی در اسپرت و انتقامجو نشان دادن شخصیت خودرو بازی میکند.
حجمدهی سپر، دیگر تفاوت مدل جدید سوناتا با نسخهی قبل است. جایگاه مهشکنها در طرفین حذف شده و طرح زاویهدار سپر، حالتی خشن و آروارهمانند تداعی میکنند که تشنهی سرعت به نظر میرسد. در این بخش از LED استفاده شده است که فراتر از مهشکنهای دایرهای در سدانهای ارزانقیمت دیده میشود. بهزحمت میتوان قطعات پلاستیکی در نمای روبروی سوناتا ۲۰۲۴ را دید و تقریبا تمام سپر تا پایین، فلزی است.
از نمای جانبی، کمی از ویژگیهای لوکس سوناتا کاسته و به جلوهی اسپرت خودرو افزوده شده است. سقف کشیده تا عقب، عملا درپوش صندوق را بسیار کوتاه نشان میدهد و حالتی شبیه به خودروهای فست بک (نظیر محصولات اسپرت آئودی) فراهم میکند. البته نباید فراموش کرد که کاپوت عقب سوناتا با شیشهی پشت، بالا نمیرود و مثل یک سدان معمولی، عملکرد مستقل دارد. طرح رینگهای سوناتا در مدلهای استاندارد، لیمیتد، اسپرت و هیبرید متفاوت است و سایزهای ۱۷ و ۱۸ ۱۹ اینچ خواهد داشت. تمام نسخهها، دارای فریم کروم در پنجرهها هستند وهمراه آینه بغل مجهز به چراغ راهنما ارایه میشوند. از نکات مهم در طراحی نمای جانبی، میتوان به خطوط حجمدهنده اشاره کرد که چندان پرتعداد نیستند و صرفا با ۲ خط از انتهای چراغ عقب تا گلگیر جلو و بین چرخها دیده میشوند.
پشت خودرو نسبتا اصلا ساده نیست و البته شباهت زیادی به النترا ۲۰۲۴ دارد. نسخهی پایه، دارای اگزوز دوگانه نیست ؛ اما مدل N لاین و نمونههای سفارشی دارای خروجیهای دوقلو برای اگزوز هستند. مهمترین نکتهی مثبت در طراحی نمای پشت، حجمدهی سپر و کاپوت عقب است که همراهبا لبهای شبیه به اسپویلر در انتهای درپوش صندوق، کاملا اسپرت و جوانپسند به نظر میرسد. لوگوی سازنده و نام مدل (SONATA) در مرکز و هماهنگ با تقارن ادوات مختلف دیده میشوند. چراغهای قرمز هشداردهنده هم جایگاه خلاقانه و بسیار خوبی در طرفین سپر دارند.
در مجموع نمیتوان ایراد خاصی به نمای ظاهری سوناتا ۲۰۲۴ گرفت. این خودرو، فراتر از یک فیسلیفت به نظر میرسد و در خیابان، بهعنوان محصولی مدرن و تازهساز، کاملا جلب توجه میکند. ابعاد این سدان کرهای با طول ۴,۹۱۰ عرض ۱۸۶۰ میلیمتر و ارتفاع سقف ۱۴۴۵ میلیمتر، همراه فاصله محورهای ۲۸۴۰ میلیمتر، کاملا بزرگتر از سوناتا ۲۰۱۷ موجودر در ایران است؛ اما ارتفاع سقف کمتری دارد.
طراحی داخلی و نمای کابین هیوندای سوناتا ۲۰۲۴
همزمان با فیس لیفت جدید، طرح داشبورد و ادوات داخل کابین سوناتا نیز متحول شده است. حالا نمایشگرهای پیوسته در بالا دیده میشوند و الگوبرداری از محصولات بیامو وجود دارد.
حالت کاملا مدرو فرمان با پایههای باریک، احتمالا برای تمام مخاطبان، جذاب محسوب نمیشود. این شرایط، در مقایسه با اپتیما ۲۰۲۴ یا حتی سدانهای چینی، عجیب به نظر میرسد. دو نمایشگر بزرگ ۱۲ اینچ، حس یک خودروی مدرن را القا میکنند اما انبوه کلیدهای فیزیکی و گردان، مشابه خودروهای قدیمی هستند. سطح بالای داشبورد از پلاستیک سخت ساخته شده و صرفا نوار باریکی از ناحیهی میانی، چرمی است.
طراحی تودریها برای سوناتا ۲۰۲۴ نکتهی مثبت محسوب میشود و همراه جزئیات فلزی، حس یک خودروی مدرن را تا حدودی القا میکند. صندلیها تمام چرم هستند و برای ۴ سرنشین بلند قد، راحتی بسیار خوب فراهم میکنند؛ اما صندوق عقب ۴۸۰ لیتری در سوناتا جدید، با توجه به ابعاد خودرو کاملا معمولی است.
پیشرانه و تجهیزات فنی هیوندای سوناتا ۲۰۲۴
براساس اطلاعات موجود، دو مدل با سیستم هیبرید و موتور تنفس طبیعی وارد ایران خواهد شد. این خودرها، ارزانترین نمونهها محسوب نمیشوند و مدل ۱/۶ لیتر با ۱۶۰ اسب بخار، نسخهی پایه برای سوناتا ۲۰۲۴ است.
پیشرانهی ۴ سیلندر ۲/۵ لیتر تنفس طبیعی، ۱۹۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۵ نیوتنمتر گشتاور برای سوناتا فراهم میکند. سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۸/۵ ثانیه، وزن خالص ۱۵۰۰ کیلوگرم و میانیگین مصرف سوخت ۹ تا ۱۰ لیتر در صد کیلومتر، دیگر مشخصات فنی این مدل هستند. سوناتا تنفس طبیعی، همراه گیربکس اتوماتیک ۸ سرعته ارایه میشود و در بعضی کشورها با سیستم دو دیفرانسیل نیز قابل سفارش است.
سوناتا هیبرید از موتور ۲ لیتر با کمک محرک برقی استفاده میکند ۱۹۲ اسب بخار قدرت و ۲۰۵ نیوتنمتر گشتاور داشته باشد. این ترکیب، همراه سیستم تزریق مستقیم سوخت GDi و گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته، تنها ۵ لیتر در صد کیلومتر بنزین مصرف میکند و شتابگیری مشابه سوناتا ۲/۵ لیتر دارد.
امکانات نسخهی وارداتی هنوز مشخص نیست اما سوناتا در غالب کشورهای دنیا، امکانات ذیل را فراهم میکند:
- پشتیبانی از اپل کارپلی و اندروید اتو
- کروز کنترل هوشمند
- سقف پانوراما
- چراغهای LED با نوربالا اتوماتیک
- شیفترهای تعویض دنده پشت فرمان
- صندلیهای جلو با تنظیم برقی و گرمکن
- تهویه مطبوع اتوماتیک دوکانال،
- هشدار نقاط کور و خروج از خط
- دستیار هدایت بین خط
- هشدار خوابآلودگی راننده
- حسگر تصادف از جلو با ترمز اضطراری
- ۹ کیسه هوا
قیمت هیوندای سوناتا در بازار جهانی و پیشبینی برای ایران
مدل ۲/۵ لیتر دنده اتوماتیک با امکانات پایه در بازار امارات به قیمت ۲۲ هزار دلار فروخته میشود و نسخهی هایبرید ۵ تا ۷ هزار دلار گرانتر است. با این شرایط، ضمن توجه به نرخ دلار نزدیک به ۷۰ هزار تومان، بازهی قیمتی ۳ تا ۳/۵ میلیارد تومان برای خریدار دسته اول هیوندای سوناتا ۲۰۲۴ وارداتی پیشبینی میشود. در بازار ایران، هماکنون نمونههای کمکار از هیوندای سوناتا ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ حدود ۳/۵ تا ۴ میلیارد تومان قیمت دارند.
Cehx
۳۰ آبان ۱۴۰۳ماشین بشدت زیبایی هست و برای روزمره بعد از ژاپنی ها (بعلت استهلاک کمشون) گزینه ی زیبایی هست و داشبورد ماشین هم بسیار زیبا طراحی شده ولی اگه از تریم کرم یا قهوه ای استفاده می کردند لوکس تر می شد حیف با این قیمت تو ایران عرضه میشه و توان خرید شو مردم ندارند
پوریا
۳۰ آبان ۱۴۰۳درود خدمت دوستان و تشکر از آقای اشتری
بنظر بنده برای شخصی مناسبه که:
1.از لحاظ مالی مشکلی در خرید خودرو نداره
2.به دنبال ماشین صفر هست اما چینی نمیخواد
چراغ های عقب و جلو ظاهر خوبی به ماشین ندادن، تم داخل اتاق زیباست و متریال به کار رفته با کیفیت به چشم میاد. بهترین ورژن برای خرید موتور 2.5 لیتری هست. (نظر شخصی)
Amirshayan
۳۰ آبان ۱۴۰۳آقا AMG اعلام کرد داره روی یه شاسی بلند اسپرت مستقل از تولیدات مرسدس کار میکنه
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۳۰ آبان ۱۴۰۳شاسی یلند اختصاصی AMG ماشین برقی خواهد بود
خبرش این طوریه
hosen
۳۰ آبان ۱۴۰۳ماشین جذابیه ولی بشرطی که تیپ پایه اش رو وارد نکنن
90s culture
۳۰ آبان ۱۴۰۳“دو نمایشگر بزرگ ۱۲ اینچ، حس یک خودروی مدرن را القا میکنند اما انبوه کلیدهای فیزیکی و گردان، مشابه خودروهای قدیمی هستند”
ما متوجه نشدیم که داشتن کلید های فیزیکی برای یک خودرو بروز، لازم هست یا نه باید به دیجیتال گرایی رو بیارند!
وحید
۳۰ آبان ۱۴۰۳کاش استفاده از چراغهای بهم پیوسته،در جلو وعقب خودروها،جرم محسوب میشد و مجازاتش اعدام بود
bayerischemotorenwerkeag
۳۰ آبان ۱۴۰۳خوشگله
رامتین
۳۰ آبان ۱۴۰۳طراحیش خوشم نمیاد. البته که این موضوع سلیقه ای هست ولی همین چند روز پیش لکسوس ES مدل 2025 معرفی شد. چقدر طراحیش وزین، با شخصیت، تمیز و اتو کشیده و بدون هیچ نکته منفی ای بود. فولکس واگن با اون همه ابهت، جوری داره ضربه فنی در چین میشه که بخش قابل توجهی از سودش (یعنی بازار چین) را داره از دست میده اما تویوتا همچنان با قدرت ادامه میده و برند یک خودروسازی از نظر ارزش هست.