هیوندای سوناتا YF را میتوان یک سدان بزرگ محبوب و البته خوشقیمت بازار ایران معرفی کرد که ارزش خرید بالا دارد. در این سری از مقالات تست و بررسی پدال به سراغ هیوندای سوناتا YF رفتهایم تا شما را بیشتر با مزایا و معایب این خودرو آشنا کنیم.
- تاریخچه هیوندای سوناتا YF
- طراحی ظاهری هیوندای سوناتا YF
- کابین و امکانات هیوندای سوناتا YF
- مشخصات فنی هیوندای YF
- تجربه رانندگی با هیوندای سوناتا YF
- هزینه های نگهداری هیوندای سوناتا YF
- سخن پایانی
تاریخچه هیوندای سوناتا YF
سوناتا در لغت به معنای نوعی خاص از موسیقی است. هیوندای سوناتا به غیر از کره جنوبی در چین و آمریکا مونتاژ شد. YF اولین نسلی بود که فناوری هیبرید ارائه کرد.
نسل ششم با کد مدل YF بین سالهای ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴ تولید شد. این هیوندای سوناتا به واسطه طراحی شگفتانگیز و زیبا توانست خیلی سریع بازار آمریکا را مجذوب خود کند. هرچند در آن سالها هیوندای نسبت به رقبایش تجربه کمی داشت اما برای برندهای بزرگی همچون تویوتا و هوندا خط و نشان کشید. در آن سالها بخش زیادی از خریداران، جذب بدنهی جادار و طراحی جالب سوناتا YF میشدند؛ و البته هنوز هم در سال ۲۰۲۳ چشمگیر محسوب میشود.
تولید سوناتا از سال ۱۹۸۵ در خط تولید هیوندای آغاز شد. شرکت هیوندای تا امروز ۸ نسل از این خودرو معرفی کرده است. نسخهای که امروز در اختیار داریم، نسل ششم از این خودروی دوستداشتنی است. هیوندای سوناتا یک نسخه بزرگتر از النترا است که آپشنهای بیشتر و موتور قدرتمندتر دارد. درواقع هیوندای هم قصد داشته تا سوناتا را یک نمونه لوکستر و کاملتر النترا را به بازار جهانی ارائه دهد تا وارد رقابت با کمری و آکورد شود.
سوناتا YF از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ با کد i45 در ایران وجود دارد.
طراحی ظاهری هیوندای سوناتا YF
در نمای جلو شاهد یک جلوپنجره کروم با سه خط افقی هستیم. خطوط تیز کاپوت و شیب بدنه، سوناتا را عضلانی نشان میدهند و همچنین دید مناسب برای راننده فراهم میکنند. وسط جلوپنجره لوگوی بزرگ هیوندای دیده میشود و چراغهای جلو، باریک و کشیده هستند.
شما در نمای جانبی خودرو شاهد یک خط باریک کرومی هستید که از زیر قاب پنجره شروع شده، تا گوشه چراغ جلو ادامه دارد. این خط امضای سوناتا در آن دوران است و در نسلهای بعد هم ادامه داشت. کمی پایینتر یک خط تیز نمای جانبی را فوقالعاده جذاب کرده میشود. قاب پنجره هم به دلیل ارتفاع بالایش از بیرون نمای زیبایی دارد اما دید سرنشینان کابین را کاهش داده است.
رینگهای این خودرو ۱۸ اینچ ۱۰پر هستند. در عقب خودرو چراغها باریک و زیبا، توانستهاند زیبایی خودرو را افزایش دهند. یک خط از گوشه چراغ عقب شروع شده و در سمت دیگر به اتمام میرسد. میان دو چراغ یک نوار نسبتاً ضخیم کرومی کشیده شده و در بالای آن لوگوی هیوندای نمایان است.
همچنین بخوانید:
کابین و امکانات هیوندای سوناتا YF
با گذشت ۱۴ سال از طراحی اولیه، کابین هیوندای سوناتا همچنان طراحی فوقالعادهای دارد برای کابین خودرو رنگهای کرم، زرشکی عنابی و مشکی ارائه شده است. کابین سوناتا تلفیقی از فلز، پلاستیک پیانویی و چرم کرم دارد. متأسفانه این داشبورد زیبا، چندان باکیفیت نیست.
در نمونههای وارداتی، قسمت مشکی رنگ داشبورد پلاستیک نرم دارد؛ اما بخش میانی، تماماً پلاستیک خشک است. استفاده مکرر طرح پیانویی بر روی داشبورد سبب شده خطوخش زیادی روی آن حک شود. ادوات کرم رنگ کابین بهراحتی کثیفی را نمایش میدهد. با اینکه خودروی مورد تست فقط یک مالک داشته؛ اما رنگ بسیاری از ادوات مانند کلید استارت و دکمههای میان داشبورد، محو و مستهلک شده است.
پشت آمپر هیوندای سوناتا از دو قسمت آنالوگ و یک قسمت دیجیتال تشکیل شده. در وسط نشانگر دور موتور، نشاندهنده دما و در میان سرعتشمار، نشاندهنده بنزین بهصورت دیجیتال وجود دارد. شما میتوانید روی فرمان چهارپره سوناتا از دنده پشتفرمان و دکمههای کنترل سیستم صوتی و کروز استفاده کنید.
داخل تودری راننده کلیدهای چهار شیشه برقی، آیینه تاشو برقی، تنظیم آیینه و قفل در و پنجره وجود دارد. کنار دستگیره در راننده هم مموری صندلی وجود دارد. سوناتای مورد تست فول ترین نسخه قبل از فیس لیفت است. صندلی راننده ۸ حالته و سرنشین ۴ حالته برقی است.
گرمکن صندلیهای جلو روی کنسول میانی و گرمکن عقب روی درها قرار دارند. روی داشبورد دکمههای کنترل تهویه به زیباترین شکل قرار گرفته، بالاتر هم دکمههای کنترل رادیو و میزان صدا وجود دارد.
هنگامیکه صدای موسیقی را تا انتها بالا ببرید، سیستم صوتی اینفینیتی رضایت شما جلب میکند. سوناتاهای ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ که قبل از فیس لیفت هستند، مانیتور فابریک نداشتند و یک صفحه دیجیتال جایگزین آن بود.
یکی از نقاط قوت خودروهای هیوندای، آپشنهای فراوان است. از جمله امکانات رفاهی سوناتا ۲۰۱۱ نیز میتوان به سنسور باران، گرمکن صندلیهای عقب و جلو، پدال دنده پشت فرمان، صندلیهای برقی جلو، سقف پانوراما و آیینههای برقی تاشو را نام برد. متأسفانه سیستم مالتی مدیا در این خودرو از قابلیت اتصال به بلوتوث بهرهمند نیست.
مشخصات فنی هیوندای سوناتا YF
هیوندای سوناتا YF دارای موتور تنفس طبیعی ۲۳۵۹ سیسی ۴ سیلندرخطی ۱۶ سوپاپ متصل به یک گیربکس ۶ سرعته خودکار است. این موتور میتواند ۱۷۶ اسب بخار به همراه ۲۲۹ نیوتنمتر گشتاور را به چرخهای جلو منتقل کند. این تجهیزات میتواند سوناتا YF را در زمان ۱۰ ثانیه سرعت صد کیلومتر برساعت برساتد و حداکثر سرعت ۲۱۰ کیلومتر برساعت فراهم کند.
سوناتا ۲۰۱۱ با وزن ۱۴۱۱ کیلوگرم، باک ۷۰ لیتری دارد و در هر صد کیلومتر میانگین ۸ تا ۹ لیتر بنزین میسوزاند.
نام خودرو | هیوندای سوناتا |
حجم موتور | ۲۳۵۹ سیسی |
تعداد سیلندر | ۴ سیلندر |
گیربکس | ۶ سرعته اتوماتیک |
قدرت | ۱۷۶ اسب بخار |
گشتاور | ۲۲۹ نیوتن متر |
شتاب | ۱۰ ثانیه |
مصرف سوخت ترکیبی | ۸ تا ۹ لیتر |
ارتفاع | ۱۴۷۰ میلیمتر |
حداکثر سرعت | ۲۱۰ کیلومتر برساعت |
تجربه رانندگی با هیوندای سوناتا YF
هیوندای سوناتا یک سدان فول سایز است، اما برخلاف تصور نمیتواند برای شما راحتی زیادی فراهم کند. دلیل این شرایط، تأکید بر طراحی اسپرت است.
هنگامیکه پشت فرمان مینشینید، متوجه دربرگیرندگی فوقالعاده صندلیها میشوید. اما خشکی صندلیها در طول سفرهای درازمدت ایجاد خستگی میکند، البته در این خودرو جای پای سرنشینان جلو و عقب، عالی است.
سیستم تعلیق سوناتا خشک است و در سرعتگیرها کوبش زیادی به کابین وارد میکند، ولی نکته مثبت اینجاست که هنگام حرکت با سرعت بالا حرکات لنگری ندارید. حتی اگر بار زیادی در صندوق داشته باشید، ارتفاع عقب تغییر چندانی نخواهد داشت و خیلی کم نمیشود. ازآنجا که فاصله هیوندای سوناتا با زمین بسیار اندک است، در جادههای ناهموار بارهاوبارها به زمینگیر میکند. به همین دلیل سینی کف اغلب سوناتاهای کارکرده ساییده شده است.
عملکرد گیربکس ششسرعته هیوندای سوناتا نسبتاً خوب است، اما در معکوس کشیدنها کمی تأخیر دارد. عملکرد ترمزها نسبت به موتورش مناسب است، ولی در هنگام داغ شدن ضعیف عمل میکند. ترمزهای این خودرو اوضاع خیلی جالبی ندارد و در ترمز گیریهای مکرر سبب میشود ترمزها فوقالعاده عملکرد ضعیفی از خود نشان بدهند. هندلینگ سوناتا با اینکه ارتفاع کمی دارد اصلاً خوب نیست و شما را ناامید میکنید.
هنگامیکه در صندلیهای ردیف عقب مینشیند، جاپای شما بسیار مناسب خواهد بود، ولی به دلیل طراحی ظاهری بیرون خودرو، نمیتوانید بهراحتی از پنجره، دید به بیرون دید داشته باشید. همچنین ارتفاع سقف برای افراد بلندقد مناسب نیست.
هزینههای نگهداری هیوندای سوناتا YF
هیوندای سوناتای موردنظر ما تا این لحظه تقریباً ۱۰۰ هزار کیلومتر کارکرده است. با این مقدار کارکرد یکبار هر دو کمک جلو تعویض شدند که قیمت هرکدام، حدود ۵ میلیون تومان است. هزینه سرویس سوناتا YF با روغن مرغوب ایرانی حدود ۱ میلیون و پانصد هزار تومان هزینه دارد. برای خرید خودرو هایی که بیش از ۱۰ سال کار کردهاند باید دقت بیشتری کرد تا سلامت فنی و انجام صحیح سرویسها تایید شود.
ارزش خرید سوناتا YF با کارکرد کم، حدود ۲ میلیارد تومان است. مدل ۲۰۱۱ با کارکرد ۱۰۰ هزار کیلومتر در بازار ایران، حدود ۱/۷ میلیارد تومان قیمت دارد. در صورت استفاده عادی و سرویسهای دورهای، سوناتا YF به عنوان یک سدان خارجی کمهزینه در ایران شناخته میشود.
سخن پایانی
هیوندای سوناتا YF در مقایسه با تویوتا کمری ساخت ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴، خودروی بیعیب و نقصی نیست چراکه کرهایها در آن دوران هنوز فاصله زیادی با برندهای ژاپنی داشتند. همچنین اگر به نسلهای قدیمی سوناتا بنگریم، متوجه پیشرفت شگفتانگیز هیوندای در ساخت خودرو میشویم.
در حدود قیمت ۱/۵ تا ۲ میلیارد تومان، هیوندای سوناتا رقبایی هم چون تویوتا کمری ، کیا اپتیما، تویوتا آریون ، رنو لتیتود، سوزوکی کیزاشی، هوندا آکورد و نیسان تینا دارد. تمامی این خودروها جزو محبوبترین محصولات بهترین برندهای آسیایی هستند و هیوندای توانسته با تجربه بسیار پایین در آن سالها برای این برندها خط و نشان بکشد!
نقاط قوت | نقاط ضعف |
طراحی زیبا | فنربندی خشک |
مصرف سوخت مناسب | کمبود آپشن |
کیفیت مناسب (در مقایسه با چینیهای هم رده) | هندلینگ ضعیف |
در پایان از جناب آقای بهداد حقپناه بابت صرف وقت و همکاری با تیم مجله پدال صمیمانه سپاسگزاریم.
PRPR
۳۰ آذر ۱۴۰۲سراتو ۲۰۱۶ بهتر نیست؟
MR.JD
۳۰ آذر ۱۴۰۲باید نیازها را درنظر گرفت وبا توجه به آنها گفت کدام بهتر هست .
ببینید سراتو و پسرعموی آن النترا یک کلاس پایینتر از سوناتا و اپتیما هستند یعنی به طور کلی ،
اتاق کوچکتر ، موتور کوچکتر ، مصرف کمتر ، امکانات کمتر و مدل بالاتر یعنی در کل اقتصادی تر !
در صورتی که موارد بالا برای شما جزو مزایا هست بهتر هست . اگر نیست خیر .
NAVID۰۰۹۸
۳۰ آذر ۱۴۰۲جالبه
پدال میذاره ماشینا که عمرشون میگذره میرن اوراقی بعد تازه تستبررسی میگذاره !!! بگذریم .
YF یکی از زیباترین سرطانهای هیونداست !
تنها مزیت این خودرو برای کسانیست که از پراید پژو کوچ میکنند به خریدش اما بعد از مدتی به فکر فروش و سپس اقدام به عمل فروشش میکنند و جالبِ که بازار به شدت خوبی هم داره !
مشکلات زیادی داره که بر حسب تجربه میگم :
جیر جیر کردن سقف پاناروماش !
صدا کردن اجزای داخلی با گذشت زمان بیشتر هم میشه ولی بیشتر بخاطر کیپ بودن اتاقش هست که باعث میشه صداهای کوچک روی مخ باشند !
صندلیهای به شدت گود و خستهکننده !
شیشه بالابرها زود به زود خراب میشن و این مشکل برای اکثر کرهایها هست ، چراشو نمیدونم !
سواری به شدت به شدت خشک !
زیروبندی تعطیل !
ترمزهای مضخرف !
مصرف سوخت بالا !
یاتاقان و شاتون زدن جزئی از آپشنها به حساب میاد و تعجب نکنید و هنگام خرید سعی کنید نمونهای را بخرید که موتور پلمپ نباشه چون کرهایها برعکس ژاپنیها مزیتشون اینه که همه موتورها تعمیر شده باشه !!!!
البته خوبییایی هم داره مثل فراوونی قطعات و خدمات !
قیمت مناسب قطعات به سبب فراوونی اما کلاهبرداری در قطعه اصل و فیک به شدت بالاست و به هرکسی نمیشه اعتماد کرد و البته سخت میشه اصل را از فیک تشخیص داد در محصولات کرهای !!!
خوشگله و جون میده واسه دور دور و سن بین ۲۰ تا ۳۰ سال !
کلاً اپتیما با اینکه با این یکی هست ولی در برخی موارد از این بهتره بخصوص کیفیت متریال داخلی و صدا ندادنهایش !
سوناتا یا NF بخرید یا نخریدش کلاً !
کرهای تو خود آمریکاشم به صفر خریدن معروفِ نه کارکرده به دلایلی که همه میدونیم ولی در ایران دیگه ارزش خرید نداره حتی به نسبت صفرکیلومترهای چینی !
من اگه بخوام کرهای بخرم بین مدل ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ کارکرده میخرم اوورهال میکنم یا مثلاً وراکروز بین ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ یا آوانته و ورنا منتاژی یا آوانته ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ ، بقیه به درد زبالهدانی میخورند و بس !
Amir
۳۰ آذر ۱۴۰۲(من اگه بخوام کرهای بخرم بین مدل ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ کارکرده میخرم اوورهال میکنم یا مثلاً وراکروز بین ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ یا آوانته و ورنا منتاژی یا آوانته ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ ، بقیه به درد زبالهدانی میخورند و بس !) اصلا به هیچ وجه، NAVID ۰۰۹۸ چون همین مواردی که شما هم گفتی بدرد زبالهدانی میخوره و بس چون فرقش بین بد و بد تره چه کره ای و چه ژاپنی اصلا به هیچ وجه خریدن و اورهال کردن هم توجیهی ناپذیره
علی
۳۰ آذر ۱۴۰۲آخه این طور که تو من من نوشتی فکر کنم خرم نمیتونی بخری
NAVID۰۰۹۸
۱ دی ۱۴۰۲البته شاید خر هم نشه خرید کاربر علی !
MR.JD
۳۰ آذر ۱۴۰۲شخصا برای من مهمترین چیز ماشین اصالت آن و سپس موتور آن هست
انتخاب خودم در این رنج قطعا نیسان ماکسیما هست شاید به لتیتیود هم فکر کنم چون باز موتور و پلتفرم نیسان ماکسیما 3500 را دارد در کنار اپشن های یک خودرو اروپایی
اگر هم یک شاسی بلند میخواستم یک رکستون R320 انتخاب میکردم که موتور M104 مرسدس را دارد . یک شش سیلندر 3200 با دوام که روی اتاق W124/W140 هم بود !
F16
۳۰ آذر ۱۴۰۲پایین تیتر جمله خوبی نوشته
کپی هیوندای از روی مرسدس بنز
ممد ژانگولر
۳۰ آذر ۱۴۰۲یادش بخیر روزی که امد ایران همه میگفتن این ماشین از فضا امده . نسبت به زمان خودش ساختار شکن بود . هر کی خرید ضرر نکرد
amir
۳۰ آذر ۱۴۰۲پیام بیا لذت ببر ماشینتو اوردن بررسی کیف کنی
پیام
۳۰ آذر ۱۴۰۲من جنسیسای جدید رو خیلی دوست دارم. مخصوصا اون جنسیس کوپه ای که می خواد قبل از سال ۲۰۲۵ بیاد. برای اون خیلی مشتاقم
کاربر
۳۰ آذر ۱۴۰۲یه بخش برای خودرو / وسایل تست و بررسی شده در دسته بندی ها ایجاد کنید. این همه تست و بررسی همه در زیرمجموعه خودروها قرار گرفتند که برای پیدا کردنشان غیر از اسلایدر صفحه اصلی که تعداد محدودی هم وجود دارد , از بخش دیگری نمی توان آن هارا پیدا کرد.
Capston
۳۰ آذر ۱۴۰۲مدلا ۲۰۱۱ ، همش ۱۰۰ هزار تا کار کرده . یه ۵۰ هزار تا دیگه بره تمومه .
با این قیمت آریون ۶ سیلندر انتخابمه که خیالم از موتور و کارکرد و … راحت باشه .
کیان
۳۰ آذر ۱۴۰۲پیدا کردن تویوتا اریون سالم حتی با قیمت خیلی بالاتر از فی بازار هم سخته چه برسه با این قیمتی ک معادل این ماشین باشه.
ولی در کل قطعا انتخاب بهتری میتونه باشه اگر سالم و اذیت نشدش و پیدا کنه ادم
Siyavash
۳۰ آذر ۱۴۰۲خدایش بدون تعصب و جانبداری میگم اگه سرویس هاش به موقع انجام بشن و رانندگی پرشتاب باهاش انجام نداده باشن ماشین خوبی هست البته نمیشه باهاش رانندگی پرشتاب انجام داد چون قدرت کافی نداره..منظورم این بهش فشار نیاورده باشن..گر چه انتخاب من تویه این کلاس،کمری و آکورد هست..سوناتا تویه این کلاس یعنی پول نقد هر وقت هم بخوای بفروشیش سریع میخرنش و رویه زمین نمیمونه…
Siyavash
۳۰ آذر ۱۴۰۲خدایش بدون تعصب و جانبداری میگم اگه سرویس هاش به موقع انجام بشن و رانندگی پرشتاب باهاش انجام نداده باشن ماشین خوبی هست البته نمیشه باهاش رانندگی پرشتاب انجام داد چون قدرت کافی نداره..منظورم اینه بهش فشار نیاورده باشن..گر چه انتخاب من تویه این کلاس،کمری و آکورد هست..سوناتا تویه این کلاس یعنی پول نقد هر وقت هم بخوای بفروشیش سریع میخرنش و رویه زمین نمی مونه…
البته بی ادبی نباشه یه امتیاز دیگم داره،سوناتا این مدلش یه اپشن خاص داره و اونم داف خورش هست،خیلی خوبه سریع سوار میشن و مقاومت نمیکنن…جهت خنده🤪🤪🤪
محمد
۳۰ آذر ۱۴۰۲تقریبا ۱۵ سال گذشته ولی طراحیش هنوز هم جذابه وقتی اومده بود به cls کره ای معروف شده بود اون موقع هیوندای تجربه الان رو نداشت و سواری ، هندلینگ و مصرفش به خوبی کمری اون زمان نبود ولی طراحی و آپشن های خیلی جذابی اون زمان داشتن به شخصه من طراحی و کیفیت ساخت اپتیما رو بهتر میدونم ولی طراحی کوپه مانند yf هم برای ماشین اقتصادی خصوصا ۱۵ سال پیش خیلی جذاب بود
Amirreza.M
۳۰ آذر ۱۴۰۲با وجود گذشت این همه سال طراحی خیلی زیبایی داره
18:45
۳۰ آذر ۱۴۰۲مرسی بابت این قبیل مطالب🙏🙏
واقعا دونستن کم و کیف یه ماشین دست دوم یا بدتر دست سوم، حیاتی هست
Avan
۳۰ آذر ۱۴۰۲طراحی آن سالهای هیوندای جذابترین و بهترین دوره هیوندای بود
۳۰ آذر ۱۴۰۲سوناتا چیه فقط آزرا ۲۰۱۱
Genius
۳۰ آذر ۱۴۰۲از لحاظ تکنیکال عمر مفیدش تمومه خریدش برای کسی ارزنده است که فنی باشه و حس و حال گاراژنشینی داشته باشه
Reza-a
۳۰ آذر ۱۴۰۲به نظرم این ماشین بدون توجه به مدگرایی طراحی شده و طراحی خارجی و داخلی گیرایی داره برعکس الان که بیشتر ماشین ها به سبک مینیمال طراحی میشن و شبیه گوشی های هوشمند شدن که تقریبا همه یک شکل هستن.
داوود
۳۰ آذر ۱۴۰۲سال ۱۴۰۰ یک سوناتای وای اف مدل۲۰۱۳ داشتم که ماشین خوبی بود اما متاسفانه یاتاقان زد و آن موقع برایم حدود ۴۳ میلیون هزینه تراشید. بعدها شنیدم که اگر اویل پمپ آن تعمیر یا تعویض می شد، یاتاقان نمی زد. این را گفتم تا اگر کسی دنبال خرید چنین مدلهایی است حتما بعد از خرید کنترل دقیقی از اوایل پمپ آن داشته باشد.
۲ دی ۱۴۰۲از ۲۰۱۲ به بعد یاتاقان زدن هیوندای ها شروع شد
امیر مختار
۱ دی ۱۴۰۲دو سال هست که سوناتا هیبرید مدل ۲۰۱۷ ال اف . جی ال با ۱۶۰ هزار کارکرد خریدم نام گفته نماند سوناتای من تاکسی فرودگاه هستش و تو این دو سال علاوه بر رانندگی راحتی که داره حتی یک ریال خرج ماشین نکردم و فکر کنم خانواده هیوندا کلا تمام قطعاتشان عمری و خراب بشو نیستن .
Ali
۳ دی ۱۴۰۲نظر بدید لطفا اپتیما یا این
اپتیما لایک
سوناتا وای اف دیس لایک
هدی
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳بهترین و کم اصطحلاک ترین مدل هیوندا سوناتا nf هستش