گفتهها و شنیدههای بازار خودرویی جهان از یک تلاش همهجانبه از سوی سدانهای رده متوسط در برابر قیام SUVها در بحث فروش و جذب مشتری حکایت میکنند. صرفاً بالابردن بدنه و وضعیت صندلی راننده و بهکارگیری تجهیزات رفاهی مناسب بهطور معجزهآسایی فروش کراساوورها و شاسی بلندهای بزرگتر بازار را افزایش داده است؛ آنچنان که به طرز وحشتناکی در حال درو کردن مشتریهای خودروهای سدان خانوادگی و استیشنها هستند.
اما هنوز هم یک روند صعودی بسیار عالی برای کسانی که بهطور قاطعانه برخلاف مد بازار حرکت میکنند، در سدانهای خانوادگی وجود دارد. در این مقاله قصد داریم در مورد چهار خودروی مطرح در این رده برای شما خوانندگان عزیز سایت پدال، یک مقایسه جزءبهجزء و مفصل انجام دهیم. پس تا پایان این جنگ همهجانبه بین تویوتا کمری آتارا SX، هیوندای سوناتا الیت، مزدا ۶ تورینگ سدان و سوبارو لگاسی (لیبرتی) پریمیوم ما را همراهی بفرمایید. البته جا دارد در اینجا از غیاب مدعیان دیگری همچون هوندا آکورد، فورد فیوژن، کیا اپتیما، نیسان آلتیما و خودروی سال ۲۰۱۵ اروپا یعنی فولکسواگن پاسات نهایت تأسف خود را ابراز کنیم. ضمناً توجه داشته باشید که قیمتها مخصوص بازار استرالیا هستند و تجهیزات رفاهی هر خودرو در همان رده قیمتیاش است و ممکن است با قیمتهای دیگر برخی دیگر از تجهیزات را بتوان دریافت نمود. قیمت و تجهیزاتبهای پرداختی برای سوبارو لیبرتی (نام دیگر لگاسی در بازار استرالیا) تیپ پریمیوم با موتور ۲۵۰۰ سیسی در بازار استرالیا معادل ۳۵,۴۹۰ دلار است که آن را تبدیل به ارزانترین خودروی این لیست چهارتایی کرده است؛ با این حال هنوز با تجهیزاتی کامل ارائه میشود. این خودرو با کیت استانداردی شامل چرخهای ۱۸ اینچی آلیاژی، روشن و خاموش شدن اتومات چراغهای LED جلو، چراغهای مهشکن، برفپاککن خودکار، سیستم تهویه مطبوع دو ناحیهای به همراه دریچههای هوای عقب، صندلیهای تمام چرم به همراه گرمکن با ۸ درجهٔ متفاوت برای صندلیهای جلو، سیستم ناوبری ماهوارهای به همراه صفحه تمام لمسی و سیستم ورود بدون کلید به همراه دکمه استارت عرضه میشود. در بین رقبای این سامورایی برخی از آنها بعضی از ویژگیهای ذکرشده برای آن را دارند، اما هیچ یک از آنان امکاناتی نظیر سانروف برقی، کروز کنترل تطبیقی و سیستم کمکی راننده شامل هشدار خروج از خط، هشدار پیش از شروع حرکت و هشدار و ترمز پیش از برخورد را ندارند. در مقایسه مزدا ۶ تورینگ سدان دارای قیمتی برابر ۳۷,۸۲۰ دلار دارد؛ اما شما نیازمند پرداخت ۳۸,۵۴۰ دلار برای این خودرو هستید تا یک بسته-ی ایمنی برای به دست آوردن یک مانیتور تشخیص نقاط کور، تیره شدن خودکار آینه وسط و همچنین کاهندهٔ خودکار سرعت (بهطور انحصاری، هم زمانی که در حال حرکت به جلو هستید و هم زمانی که دنده عقب میروید) روی خودرویتان نصب شود. در مقایسهٔ با سوناتا الیت ۳۶,۹۹۰ مزدا ۶ فقط ۲۹۰ دلار گرانتر است و هنوز هم به تجهیزات معیاری مانند سوبارو نزدیکتر است. فراتر از هیوندای، مزدا تنظیم برقی صندلی راننده و کمکراننده به همراه حافظه برای صندلی راننده، لامپهای LED در چراغهای جلو، سنسورهای پارک جلو، سنسورهای باران برفپاککن و عملکرد خودکار بالا و پایین رفتن هر چهار پنجره را ارائه میدهد؛ به همراه غرش ۱۱ بلندگوی ۲۳۱ وات سیستم صوتی بوش آن که همه را تحت تأثیر خود قرار میدهد (دیگر خودروهای حاضر با قیمتهای ذکرشده تنها ۶ بلندگو ارائه میدهند). تویوتای کمری آتارا SX نیز در اینجا بهعنوان ارزانترین مدعی با قیمت ۳۵,۹۹۰ قد علم کرده است؛ در عین حالی که از نظر تجهیزات رفاهی نیز بسیار فقیر است. یکی از بزرگترین مواردی هم که این کمری فاقد آن است، سیستم ناوبری ماهوارهای است؛ درحالیکه در مقایسهٔ با سوبارو و مزدا فاقد تنظیم برقی صندلی کمکراننده و همچنین حافظه و گرمکن برای صندلی راننده است.
درهرحال، برای مزدا و سوبارو بهطور خاص باید گفت که در این رده قیمتی هیچ SUV با این سطح از تجهیزات وجود ندارد.
سیستمهای اتصال و سرگرمی
سوبارو و مزدا در این زمینه نیز از دیگر رقبا پیشی میگیرند. در هر دو خودرو صفحه نمایشگر ۷ اینچی رنگی و لمسی با وضوح بالا دیده میشود. هرچند که رابط کاربری سوبارو در پس مزدا قرار میگیرد؛ چراکه صرفاً دارای ارتباط لمسی است که این قضیه ارتباط را در هنگام رانندگی کمی مشکلتر میکند. این در حالی است که مزدا علاوه بر دارا بودن قابلیت لمسی که در هنگام توقف خوب است، دارای یک پنل شمارهگیری چرخشی در کنسول است که در کنار دیگر دکمههای میانبر توابع واقع شده است و بسیار کاملتر و راحتتر از رقبا است. نیز در هر دو مدل یک سیستم یکپارچه نرمافزاری تدارک دیده شده که به شما اجازه میدهد تا برنامه پخش موسیقی اینترنتی را بر روی گوشیهای هوشمند خود دانلود کنید تا با این کار بتوانید موسیقی دلخواهتان را با بالا و پایین کردن لیست موسیقیها از طریق رابط خودرو از روی گوشیتان انتخاب کرده و آن را پخش کنید. همچنین در مزدا منحصراً با ضمیمه شدن برنامهٔ رادیوی اینترنتی، این سیستم به بهترین و راحتترین نحو خود عمل میکند.
همچنین ما یک بار اقدام به فعال کردن ترمز خودکار سوبارو کردیم. اما این سیستم در خیابانهای تنگ، زیاد وارد عمل میشود و دلیلی که در مورد این پدیده به ذهن ما میرسد، این است که این سیستم، خودروهای پارک شده در خیابان را مانع میپندارد؛ ضمن اینکه وقتی در یک خیابان دارای خمیدگی میخواستیم به سیمت چپ بپیچیم، قبل از اینکه اقدام به پیچیدن کنیم، این سیستم حرکت ما را همچنان مستقیم میپنداشت و باز هم سیستم ترمز خودکار را وارد عمل میکرد. وجود چنین خطاهایی در عملکرد این سیستم نشان میدهد که هرچند وجود چنین تکنولوژیهایی بر روی این خودرو قابل توجه است، اما باید گفت که این سیستمها بیعیب هم نیستند.
البته این مطلب هم شایان ذکر است که اگر مزدا ۶ را با بستهٔ ایمنی خریداری کنید، در بین این خودروها تنها ماشینی است که دارای ترمز خودکار برای دنده عقب در هنگام برخوردهای قریبالوقوع با سرعت حداکثر ۸ کیلومتر میباشد. هرچند در همهٔ خودروها دوربین دید عقب وجود دارد. بهعلاوه اینکه همهٔ خودروها به غیر از لگاسی بر روی سپر عقب خود سنسورهای تشخیص فاصله دارند.
فضای داخلی
امروزه تصمیم خانوادهها برای خرید یک سدان واقعی، به یکی از این دو حالت منجر میشود: برد یا باخت! در اینجا با اذعان کرد که اگر شما دارای خانوادهای هستید که در آنها جوانان و نوجوانان پا بلند حضور دارند! در این رده قیمتی، سدانهای سایز متوسط از انتخاب هر رقیب دیگری در این رده مخصوصاً رقبای کراساوور قد بلند بهتر میباشند. در ادامه به اثبات این موضوع میپردازیم.
هیوندای در این مدل کوچکترین تونل مرکزی را در بین رقبا قرار داده است تا فضای پا برای سرنشین وسط در عقب خودرو بیشتر باشد. همچنین سوناتا دارای صندلیهای باشکوه با حمایت عالی از بدن است و تو دریهای عقب نیز دارای فضا برای قرار دادن بطری و همچنین فضای قرار دادن اشیا هستند. نکتهٔ شایان توجهی که سوناتا ۲۰۱۵ را بیش از این از رقبا متمایز میکند، تعبیهٔ یک خروجی برق ۱۲ ولت برای فضای عقب است. در مقابل مزدا ۶ دارای کمترین فضای پا است؛ که برای یک خودرو در این ابعاد کمی دور از انتظار است. اما این خودرو یک اتاق واقعاً راحت دارد که در آن صندلیها دارای بزرگترین نشیمنگاه هستند و بیشترین فضا نسبت به کمری و لگاسی (البته نه بهاندازه سوناتا) در زیر صندلیهای جلو برای قرار دادن پاها را برایتان فراهم میکند. اگرچه در مزدا ۶ شما کمتر از کمری فضای پا دارید، اما حداقل در عقب این خودرو از امکانات رفاهی بیبهره نیستید. هرچند که کمری در تودریهای عقب یک محفظهٔ بزرگ را برای قرار دادن اشیا برایتان فراهم میکند، اما این تنها خودرویی است که از چراغ نقشهخوان و یا پشتسریهای قابل تنظیم در پشت (به تعبیر آزمایشگر تنها دارای یک برجستگی نکبتی در پشت است!) و یا از یک محفظه قرار دادن اشیا در پشت صندلیهای جلو بیبهره است؛ و از این جهت است که واقعاً فضای عقب مزدا ۶ قابل ترجیح است. در وضعیتی مشابه، سوبارو نیز فضای پای بیشتری نسبت به مزدا ارائه میدهد؛ اما مهندسین سوبارو برای حس کردن فضای هر چه بیشتر در عقب، کوتاهترین نشیمنگاه را برایش در بین این چهار خودرو قرار دادهاند؛ که این اصلاً احساس خوشایندی به انسان نمیدهد. همچنین به جهت اهتمام ورزیدن به گستره پاها در عقب در این خودرو، نشیمنگاه صندلی آن بسیار مسطح است. با مشاهده این اوضاع در عقب کابین لگاسی باید اذعان کرد که فضای پا در عقب همه چیز هم نیست و باید به دیگر ابعاد راحتی نیز در این قسمت توجه شود.
در اینجا باید یادآور شد که حداقل یک مورد در هیچ یک از خودروها فراموش نشده است، آن هم دسته صندلی تاشو به همراه جالیوانی است که در پشت آن دریچههای راه به محفظهٔ عقب وجود دارد.
کارایی این سدانهای سایز متوسط صرفاً به حملونقل خانوادهها ختم نمیشود؛ بلکه میتوان از آنها بهعنوان وسیلهٔ حملونقل مدیران و اشخاص نیز استفاده کرد. در میان این گروه تنها مزدا ۶ است که به معنای حقیقی کلمه بهراستی یک فضای داخلی اعلاء را ارائه میدهد؛ فضایی که برای نشستن در آن علاقهمند خواهید شد و دوست دارید آن را برای استفادهٔ خود انتخاب کنید. یک فضای دلنشین با تن صدای عالی و پوشیده از یک بافت درخور که آن را فراتر از قیمتش جلوه میدهد. توجه کنید این پوشش چرم ذکرشده چیز کماهمیتی نیست. پوششهایی مانند درب محفظهٔ کنسول وسط بهعلاوهٔ چرم نرم طرفین کنسول وسط این خودرو و همچنین صندلیهای بسیار راحت به همراه ارگونومی جلا داده شده است که کابین آن را نسبت به رقبا بیش از پیش برجسته میکند.
هیوندای سوناتا نیز در جلوی کابین میتواند یک مکان بسیار مناسب باشد؛ با صندلیهای حتی سخاوتمندانهتر از مزدا به همراه چرم عالی با کیفیت مشابه. اما در برخی نقاط داشبورد احساس میکنید که طراحی آن کمی پایینتر از این رده قیمتی است و هیچگونه غافلگیری و سورپرایزی در آن وجود ندارد؛ بهخصوص آنکه هدف مهم این خودرو بازار آمریکاست، که خودروهایی مانند آکورد و کمری در این رده قیمتی در آن بیتوته کرده و از لحاظ فروش فرمانروایی میکنند. طرح کلی داشبورد آن خوشتیپ و دارای ارگونومی خوب است؛ اما کوچک بودن مکان قرارگیری دستان روی درها، کاربرد بیش از حد رنگ خاکستری در ترکیبی نامناسب با رنگ نقرهای و همچنین کاربرد پلاستیک زبر سرتاسر پایین داشبورد، کابین این خودرو را کمی سطح پایین جلوه میدهد و کاربرد متریال نرم تنها در سمت چپ بخش کنترل سیستم تهویه، شایستگیهای این کابین را کم میکند. بهطور کلی میتوان گفت که طراحی قدیمیتر اما اروپایی i40 هنوز هم از این طراحی سرتر است. سوبارو لگاسی جدید اما در بحث متریال به کار رفته و فضای دست در مقابل هیوندای قرار میگیرد. فرمان قطور نیز از ویژگیهای خاص این خودرو است. متأسفانه نشیمنگاه بسیار راحت صندلیهای جلوی این خودرو اصلاً با تکیهگاه آن هماهنگ نیست و پس از یکی دو ساعت که پشت فرمان تیپ پریمیوم این خودرو بودیم، هر دو آزمایشگر از ناحیهٔ پشت احساس ناراحتی میکردیم. نوبت به تویوتا کمری میرسد؛ که در آن سادگی و جاداری اولویتهای اول هستند. محفظههای مخصوص قرار دادن اشیا، صندلی بزرگ، طراحی ساده و همچنین کنترل ساده به همراه فرمانی بزرگ. این اتاق احساسی شبیه به قدیمی بودن و ارزان بودن را به انسان منتقل میکند. همچنین این خودرو دارای صندوق عقب با حجم ۵۱۵ لیتر است که از نظر عددی نسبت به رقبا برتر است؛ اما خوب از نظر فضاسازی کمی میتوان به آن ایراد گرفت. در این زمینه نیز سوناتا با دست پری به میدان آمده با صندوقی به حجم ۵۱۰ لیتر که دارای یک فضاسازی خوب است؛ اما نگهدارندههای در صندوق آن به شکلی تعبیه شدهاند که در صورت پر شدن صندوق، برای بسته شدن به وسایل شما فشار وارد خواهد کرد؛ مشکلی که در مزدا با وجود حجم کم صندوق (۴۷۴ لیتر) بهخوبی حل شده و شاید یکی از دلایلی که باعث کم شدن حجم صندوق آن شده است، همین مورد باشد. در سوبارو نیز سعی شده این مشکل رفع شود. با به کار بردن لولاهایی که در شکل مشاهده میکنید. اما مشکلی که باعث شده صندوق آن با حجمی معادل ۴۹۳ لیتر حتی ناکارآمدتر از مزدا جلوه کند، کوچک بودن فضای ورودی آن و کم بودن ارتفاع آن است که عملاً جابجایی وسایل بلند را غیرممکن میسازد. ضمناً در تحسین فضاسازی صندوق مزدا ۶ همینقدر میگوییم که با وجود کمترین حجم، بزرگترین دایرهٔ ممکن را میتوان در عقب آن در نظر گرفت.
عملکرد و وضعیت اقتصادی
سبک وزنهای این گروه مزدا ۶ و کمری هستند. اما این برهانی برای شرح عملکرد آنها نیست. جرم این دو خودرو به ترتیب ۱۴۹۴ و ۱۴۹۵ کیلوگرم است؛ که سبکتر از سوباروی ۱۵۲۸ کیلوگرمی و سوناتای ۱۵۶۰ کیلوگرمی هستند. هرچند این نکته را باید ذکر کرد که لگاسی تنها خودروی تمام چرخ متحرک این گروه و دلیل محکمی بر اضافه وزنش است.
رقیب بعدی کمری است که در ۶۰۰۰ دور بر دقیقه قدرت ۱۸۰ اسب بخار و گشتاور ۲۳۵ نیوتن متری را در دور ۴۱۰۰ در اختیار میگذارد. اما نقطه ضعف این موتور نسبت به دو موتور ۲.۵ لیتری دیگر، نبود تکنولوژی استارت-استاپ است. مصرف میانگین این خودرو طبق ادعا ۷.۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است.
آخرین رقیب هم لگاسی است که کمترین قدرت را در بین رقبا ارائه میکند (۱۷۲ اسب بخار در ۵۰۰۰ دور بر دقیقه)، گشتاورش اما با کمری برابری میکند با این تفاوت که این گشتاور را در ۱۰۰ دور پایینتر از کمری در اختیار قرار میدهد. مصرف سوختش اما ۷.۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است که از این نظر مقام دوم را تصاحب میکند. خوب است کمی راجع به این سه موتور شبیه به هم صحبت کنیم و آنها را باهم مقایسه کنیم؛ اما قبل از آن لازم به ذکر است که در اینجا مزدا ۶ دارای بهترین گیربکس ۶ سرعتهٔ اتوماتیک است. این گیربکس پاسخگویی بسیار عالی خود را به واکنشهای پدال گاز، به رخ رقبا میکشد؛ همچنین در حالت اسپرت این گیربکس، دریچه گاز در هنگام ترمزگیری بهخوبی کنترل شده و موتور را در بهترین وضعیت قرار میدهد.
در وضعیتی مشابه گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک سوناتا ۲۰۱۵ نیز به همان میزان هوشمندانه و عالی عمل میکند؛ با این تفاوت که در حالت اسپرت عملکردی کامل به اندازهٔ مزدا ۶ ندارد. جایی که مزدا نرم عمل میکند، انجین سوناتا پرآشوب بوده و هنگام دور برداشتن سروصدا راه میاندازد. بسته به نظر و سلیقهٔ شما، این صدا هم میتواند اسپرت و روحنواز باشد و هم میتواند آزاردهنده و مهیب باشد.
تویوتا کمری ساکتتر است، اما خوب، دارای سر و صدای جذاب سوناتا نیست و صدایی ماشینوارتر از آن به گوش میرسد. وقتی شما از سوبارو لگاسی به کمری یا مزدا ۶ نقل مکان میکنید، این احساس در شما به وجود میآید که گویی به یک کلاس دیگر از نظر عملکرد نقل مکان کردهاید. چراکه لیبرتی در حومهٔ شهر و در حالت عادی گیربکس CVT آن، ناامیدکننده، کسلکننده و تنبل است. حتی در حالت اسپرت هم این گیربکس سعی در بالا نگهداشتن دور موتور دارد که صدای زیادی از موتور به گوش میرسد. آنان که با نسل قبلی این خودرو که اساس موتورش همین بود، رانندگی کردهاند، میدانند که نسل قبلی خودرویی چابک و رانندگی با آن لذتبخش بود. پس از کمی تأمل به این نتیجه رسیدم که ۷۹ کیلوگرم اضافه وزن این نسل نسبت به نسل قبلی، مقصر تمامی این مشکلات است.
مصرف سوخت و پالایش انجین، قابلیت مهمی است؛ بهخصوص اینکه چگونه سیستم استارت- استاپ (روشن و خاموش شدن خودکار انجین) در پشت چراغها بهطور ماهرانهای در این خودرو عمل میکند؛ که این مورد در لگاسی برجستگی کمتری نسبت به مزدا ۶ دارد. درهرحال، با وجود عملکرد کند، این خودرو در تستهای ما که در انواع مسیر شهری، حومهٔ شهری و اتوبان گرفته شده است، به میانگین مصرف ۸.۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر رسید که در مقابل دیگر رکوردها، از وضعیت نسبی خوبی برخوردار است. مزدا ۶ رکورد فوقالعادهٔ ۷.۸ لیتر را ارائه داد، با وجود آنکه عملکردی بهمراتب جلوتر از کمری داشت؛ و این در حالی است که کمری به رکورد ۹.۵ لیتر دست یافت. با توجه به اینکه در بین رقبا، سوناتا بهترین پرفورمانس را تا به اینجای کار داشت، انتظار داشتیم که مصرف سوختش نیز از دیگر خودروها بالاتر باشد؛ اما هرگز انتظار میانگین مصرف ۱۱.۹ لیتر را از آن نداشتیم.
مسلماً در بین این چهار خودرو مزدا ۶ عالیترین تعادل را بین عملکرد و مصرف سوخت از خود برجای گذاشت، اما از لحاظ قابلیتهای رانندگی و روان بودن، سوناتا با حملهای رعدآسا گوی سبقت را از دیگر رقبا ربوده است، البته اگر اینقدر بنزین نخورد!
قابلیت هدایت، سواری و هندلینگ
از آنجایی که برای خانوادهها رفتن به مسافرت و تفریح و برای خریداران این خودروها رفتوآمد در مسیرهای بین شهری بسیار زیاد پیش میآید، ما برای این بخش از بررسی و مقایسه مسیرمان را بسیار دقیق انتخاب کردیم.
با توجه به آزمایشهایی که ما روی این چهار خودرو در مسیرهای خارج شهری و همچنین درونشهری انجام دادیم، مشخص شد که سوناتا و مزدا ۶ بهوضوح سرآمدان این گروه در این زمینه هستند. سیستم تعلیق نرم مزدا ۶ در مسیرهای خارج شهری بسیار خوب عمل میکنند؛ بهخصوص اینکه دیگر از آن ضربات ریزی که در نسل قبل آن به اتاق منتقل میشد خبری نیست. اما در آزمایشهایی که ما انجام دادیم، دریافتیم که این سیستم تعلیق کمی حالت شناوری دارد؛ و وقتی با سرعت بالا از برآمدگیهای مسیرهای حومهٔ شهر و یا از نوسانات جادهای گذر کردیم، دریافتیم که حرکت مزدا ۶ کمی دارای جهش بوده و جلوی آن کمی بیش از حد بلند میشود. در هنگام تجربه سواری با سوناتا دریافتیم که آن کمی محکمتر و سفتتر عمل میکند؛ اما ضربات ناشی از مسیر را حتی بهتر از رقیب قدرش مزدا ۶ میتواند جذب کند. و بهطور کلی میتوان اذعان کرد که این تابهحال بهترین و پیچیدهترین سیستم تعلیقی است که مهندسین برندهای کرهای ارائه کردهاند.
اما با نشستن در کمری و لگاسی، داستان متفاوت میشود و تفاوتی محسوس بین این دو و مزدا و هیوندای احساس میشود.
[همانطور که میدانید، خودروی تویوتا کمری، بهطور کلی در دو تیپ Altise و Atara به فروش میرسد و تیپ آتارای آن بهطور کلی ویژهتر و گرانتر از تیپ آلتیس است. همچنین تقریباً تمامی کمریهای موجود در ایران و اکثر کمریهای مورد استفاده در ناوگان تاکسیرانی تمام دنیا از تیپ آلتیس است که مدلهای SE، GL کلاسیک و همچنین مدل پایهٔ هیبریدی این خودرو در قالب ویژگیهای این تیپ ارائه میشود.] سیستم تعلیق اسپرت کمری در مدلهای Atara به هیچ عنوان به نرمی مدلهای Altise یا مدل پایهٔ هیبریدیاش نیست. اگر شما خواهان یک کمری لوکس هستید، ناچارید که با سیستم تعلیقی سفتتر سر کنید که در مسیرهای نهچندان صاف، ضربات ناشی از برآمدگیها و فرورفتگیهای مسیر را کموبیش به اتاق منتقل میکند. اما با وجود تمامی نکات گفته شده، تویوتا کمری حداقل ساکنان آن را از تکانهای بیمورد و نوسانات ناخوشایند نجات میدهد. با نشستن در سوبارو، ابتدا این خودرو احساس خوب بودن سیستم تعلیقش را به ما تلقین میکند؛ اما با شروع حرکت با آن، به سرعت نظرمان تغییر میکند. در یک نگاه فنی، باید گفت که با وجود افزایش نرمی دمپرها، سیستم تعلیق لگاسی اما بسیار ناگهانی و سفت واکنش میدهد؛ به همین دلیل است که ناهمواریهای کوچک سطح مسیر بهوضوح در کابین احساس میشود و حال اگر به یک سرعتگیر یا برآمدگی بلند برسید، به دلیل نرمی نامناسب دمپرها، عقب کابین دچار تکانهای شدید میشود. همچنین در یک مسیر با ناهمواریهای پیدرپی، لگاسی هم حالت شناوری نامطلوبی را ارائه میدهد و هم سفتی خشنی، به همین دلیل شاید تنها رقیبی باشد که سرنشینان عقبش دچار حالت تهوع میشوند و هر آزمایشگری که سواری با این ماشین را تجربه کند، قطعاً به تکانها و نوسانات قایق مانند آن اشاره خواهد کرد. و درنهایت عملکرد سیستم تعلیق این خودرو در حالت اسپرت ناامیدکننده میشود. هرچند که این خودرو در فرمانپذیری و هندلینگ آبرومندانه عمل میکند و به دلیل سیستم چهار چرخ متحرک آن، شما در مواجهه با پیچها در هنگام رانندگی، کشش را در تمامی چرخها احساس خواهید کرد. فرمان آن نیز در سنگینترین حالت در بین رقباست اما بسیار سازگار و دقیق است. فرمان تویوتا کمری در عین سنگین بودن، کمی حس توخالی بودن را به راننده منتقل میکند و این، سواری با آن را در حومهٔ شهر و همچنین در هنگام پارک کردن ناخوشایند میکند. هرچند که هندلینگ آن به وجود فرمانی نامتعادل، کمی قابل قبول است. مجدداً سوار مزدا ۶ میشویم. حس فرمان آن بسیار واضح است؛ دوستداشتنی و نرم و روان. تیزی و هشیاری قسمت جلو و همچنین چالاکی عمومی خودرو در این برند بیهمتاست.
میرویم سراغ سوناتا؛ لذت سواری این خودرو و مزدا ۶ نزدیک به هم است. فرمان سوناتا بسیار خوب عمل میکند؛ اما فاقد دقت فرمان مزدا است. اما بخش جلویی آن با پویایی و سَبُکی معیار برای سدانهای خانوادگی سایز متوسط مطابقت ندارد. ولی مهندسین، این سیستم تعلیق را طوری طراحی کردهاند که قسمت عقب آن تعادل بسیار خوبی در پیچها دارد و رانندگان مشتاق به هندلینگ خوب، در سر پیچها میتوانند از سواری آن لذت ببرند. و حتی به نظر میرسد که سیستم ثبات و پایداری آن بهطور حیرتانگیزی عالی تنظیم شده است. بزرگترین ناامیدی در این دو خودرو (مزدا و سوناتا) تایرهای آنهاست. لاستیکهای Toyo Proxes با فاقهای بلند بر روی مزدا و همچنین لاستیکهای Hankook Kinergy GT روی سوناتا، تفاوت آشکاری با لاستیکهای Dunlop Sport Maxx سوبارو و Bridgestone Turanza کمری دارند. مالکیت
پنج سال گارانتی بدون محدودیت کیلومتر گوارای خریداران سوناتا! دیگر خودروها دارای سه سال گارانتیاند که البته برچسب محدودیت ۱۰۰۰۰۰ کیلومتر بر روی پیشانی کمری نقش بسته است. البته اگر میخواهید برای موتور توربوی خودرویتان مشکلی پیش نیاید و سالها برایتان کار کند، باید هر شش ماه یا ۷۵۰۰ کیلومتر آن را سرویس کنید که شاید این کمی خستهکننده باشد. این فاصله برای سوبارو نیز هر شش ماه است اگر که کارکرد کمتر از ۱۲۵۰۰ کیلومتر باشد (در غیر این صورت هر ۱۲۵۰۰ کیلومتر) و برای مزدا سالانه و یا هر ۱۰۰۰۰ کیلومتر است. کمری با سرویس دورهای سالیانه یا هر ۱۵۰۰۰ کیلومتر شاید کمترین نیاز را به رسیدگی دارد. با گذشت سه سال یا اتمام محدودیت ۱۰۰۰۰۰ کیلومتر شما برای سرویس کمری موظف به پرداخت ۵۲۰ دلار هستید. بدین ترتیب کمری کمهزینهترین خودرو در هنگام سرویس است و مزدا ۶ و سوناتا و در آخر نیز سوبارو به ترتیب دارای این ویژگی هستند.
نتیجهگیری
آیا ویژگیهای این سدانها توانستند شما را از خرید SUV منصرف کنند؟
همانطور که آمار فروش خودروها حکایت میکنند، تویوتا کمری میتواند بهعنوان خودرویی کمضرر، ساده و بزرگ انتخاب خوبی باشد. این خودرو دارای هزینههای سرویس کمتر هم هست که قاعدتاً از ساده بودن و کم بودن امکانات آن ناشی میشود. اما به عقیدهٔ بسیاری از متخصصین، اکثر افرادی که خریدار کمری هستند، نرمی و راحتی اولویت اول یا دومشان بعد از کمخرج بودن است؛ و ما میخواهیم به این افراد پیشنهاد کنیم که هرگز سراغ تیپ آتارا نروند و به مدل آلتیس یا مدل پایهٔ هیبریدی آن و امکانات کم آن بسنده کنند.
منبع: caradvice
توجه: این مطلب به صورت اختصاصی برای سایت پدال نوشته شده و هرگونه کپیبرداری و بازنشر آن بدون لینک مستقیم به همین صفحه و ذکر نام سایت پدال و نام نویسنده، ممنوع میباشد.
جواد
۱۳ آذر ۱۳۹۴انتخاب من مزدا البته از نظر عشقی چون در واقعیت متاسفانه دستم بهش نمیرسه
Mostafa&M-D
۱۳ آذر ۱۳۹۴تو این چهار تا مزدا 6 کلا هوندا آکورد…
سامان اذری
۱۳ آذر ۱۳۹۴منم مزدا 6 و اکورد
بچه ها این عکس رو تو فیس دیدم خیلی خوشم اومد گفتم شما هم یه فیضی ازش ببرید
http://s3.img7.ir/Z2h6B.jpg
mehdi
۱۳ آذر ۱۳۹۴امروز تو تبریز تو پارکینگ ایل گولی بازار دریفت روی برف حسابی داغ داغ بود و همه مدل بالا ها هم بودن
ALL CARS
۱۳ آذر ۱۳۹۴ممنون سامان عزیز
منم دعوتتون میکنم این تصویرو ببینینو لذت ببرین Shelby GT350R Mustang
file:///C:/Users/ss/Desktop/S/New%20folder%20(2)/First%20Units%20of%20the%20Shelby%20GT350R%20Mustang%20Start%20to%20Arrive%20at%20US%20Dealerships.html#agal_0
سامان اذری
۱۴ آذر ۱۳۹۴داداش All cars
عکس باز نکرد :(
Sina
۱۴ آذر ۱۳۹۴همشون هستن تو ایران بغیر از مزدا6، چرا هیچ وقت بهترین ها تو ایران نمیاد (منظورم منطقه آزاد نیست)
آبادان
۱۴ آذر ۱۳۹۴جای هوندا اکورد و نیسان التیما خالی
Erfan
۱۳ آذر ۱۳۹۴راستش رو بخواید سوبارو خیلی به دل من نشست!
شاهین
۱۳ آذر ۱۳۹۴ممنون از نوشته ی اقای ستوده نیا
متن رو که خوندم بیشتر تمرکزم رو مزدا 6 بود،شاید تو همه ی بخش ها عالی نبود اما در واقع یه عملکرد بالاتر از میانگین رو از خودش به جا میزاشت.
سوناتا مثل دانش اموزی هستش که تو کنکور یه درس رو صد میزنه و یه درس دیگه رو سفید میزاره!
مزدا مثل اون دانش اموزیه که همه ی درس هارو بالای 70 میزنه! طبعا مزدا میتونه تو کنکور بهتر عمل کنه و جای خوبی قبول شه!
علی ستوده نیا
۱۳ آذر ۱۳۹۴عرض سلام و ادب.
ممنون از لطفتان.
البته سوناتا هم دارای میانگین معادل با مزدا است و کمترین درصدش هم 75 درصت است!!!…
رضا
۱۸ آذر ۱۳۹۴قطعا مزدا موفق تر و برتر نسبت به سوناتاست هر چند که کره ای ها دارن به خوبی پیشرفت میکنن
محسن96
۱۳ آذر ۱۳۹۴کیلومتر کمری رو دیدم یاد تیبا افتادم :| باید کیلومتر قشنگ تری میزاشتن براش!!
سوناتا موتور خوبی داره دور موتور بقیه تا 6000 است(قبل از ورود به رد لاین) ولی سوناتا تا 7000 که این مسئله تو شتاب گیری خیلی تاثیر داره.
KING 918
۱۳ آذر ۱۳۹۴تیبا کیلومترش قشنگتره این چیه واقعا از تویوتا بعید بود ……………
Kamran.k
۱۳ آذر ۱۳۹۴از همون اول مقاله که عکس ماشینهارو دیدم مزدا 6 رو انتخاب کردم یه ژاپنی با کیفیت کم استهلاک با امکانات و البته جووون پسند
ali ayat
۱۳ آذر ۱۳۹۴با تشکر از دوست خوبمون آقای ستوده نیا ولی مطلب کمی قدیمی بود مثلا من این نسل از تویوتا کمری رو اصلا قبول نداشتم ولی سری جدیدش خیلی بهتر شده هم از لحاظ طراحی هم رنگ بدنه هم تعلیق و فنر و صد البته کمک فنر اصلاح شده که خیلی بهتر شده پس چیزی از ارزش کمری کم نمیشه از اون طرف هم سونوتا رو داریم که واقعا گل کاشت وسوبارو با سیستم چهارچرخ که خیلی خوبه ولی به نظر من اصلا مناسب این کلاس نیست چون به شدت پر اصطحلاک است و وزن ماشین رو به شدت بالا میبره و تاثیرش در دراز مدت باعث بالا رفتن مصرف سوخت شده و البته کمی هم قدیمیه از لحاظ طراحی و انتخاب من کلا مزدا 6 هست که واقعا بی رقیبه و حتی به هوندا آکورد بزرگ هم ترجیحش میدم چون حس و حال اسپرت داره ولی جای یه شورولت ایمپالا یا حتی فولکس واگن پاسات واقعا خالیه ولی در کل مطلب کاملی بود
علی ستوده نیا
۱۳ آذر ۱۳۹۴عرض سلام و ادب.
از توجه و لطف شما و بقیه ی دوستان سپاسگزارم.
راستش بنده هم در ابتدا در برگردان این مقاله کمی مردد بودم به دلیل وارد شدن کمری جدید به بازار. اما با کمی تامل به این نتیجه رسیدم که:1. کمری 2015 دارای ظاهری بهبود یافته به مدل حاضر در آزمایش شده که این موضوع که امری سلیقه ای است در ایت تست جایگاهی نداشت2. در بحث کابین نیز متریال به کار رفته یکسان است و صرفا تجهیزاتی مانند شارژ وایرلس گوشی اضافه شده که باز هم به تجهیزاتی سوباره و مزدا نمی رسد. چرا که مانیتور و سیستم ناوبری و همچنین تکنولوژی های ایمنی آن تغییر چندانی نکرده است. 3. نرمی و راحتی کمک فنرهای کمری بر همگان آشکار است منتهی ایرادی که به این کمری وارد است, مربوط می شود به تیپ آتارای این خودرو.
به طور کلی به نظرم هدف تویوتا برای مدل جدید کمری, چهره ای به روز تر و همچنین تجهیزات رفاهی متناسب به سال ورود این مدل به بازار بود و شاید حضور مدل نیوفیس در این آزمایش تاثیر چندانی رو نتیجه نداشت و صرفا به افزایش امتیاز کمری حد اکثر تا نمره ی 7 سوبارو می شد
محمدرضا777
۱۳ آذر ۱۳۹۴از شما انتظار نداشتم.در کمری جدید از 10 ایربگ استفاده شده به اضافه سیستم ترمز هوشمند.+ شارژ وایرلس+گرمکن صندلی های برقی+سیستم صوتی حرفه ای GBL+رادار نقطه کور+رادار ترافیک عقب+پشت آمپر بروز با صفحه نمایش+رادیو ماهواره ای و سیستم دستیار صوتی قوی+سنسور نورو باران+تقویت سیستم تعلیق+….بازم بگم.که همه اینا در این کمری که تو بررسی مدل 2014 نیست و به شدت تو امتیاز بندی نقش داد در ضمن در مدل 2015 رادار هوشمند جلو و رادار خروج از خط و سیستم پیشگیری از تصادف هم وجود داره و در مدل 2016 به صورت استاندار نصبه..پس فقط یک شارژر وایرلس نبوده..
علی ستوده نیا
۱۳ آذر ۱۳۹۴ابتدا به ساکن، باید قیمت خودروی کمری راکه دارای تمامی این آپشن ها هست را در نظر بگیرید. سوناتاهم سیستم صوتی حرفه ای داره با 9 یا 11 اسپیکر اما قیمتش بالاتر از این رده هست. یا مثلا شیفتر دنده پشت فرمان دره منتهی نه با این قیمت. ضمنا خیل از مواردی که ذکر کردید در یک پارامترمی گنجند که حداکثر 2 مره رو نمره ی آن می آورد چرا که تقریبا تمامی این مواد به غیر از مثلا شارژ وایرلس را رقبایی مانند سوباو دارا هستند و امتیاز این بخش کمری دارای این آپشن ها با قیمت یکسان( که امکان ندارد) حداکثربرابر سوبارو می شود. ضمنا تعدایربگ یا آمپرها هیچ جایگاهی در این مقایسه نداشند. خی از این آپن ها هم برای سل 2015 سفارشی هستند و این مقایسه برای خودروهای 2015 است. ضمنا برخی از این آپشن ها هم برای مدل هیبریدXLE است. در مجموع این کمری با سوناتا و مزدا6 به طور میانگین 2.5 نمره اختلاف دارد و برای افزایش 2.5 نمره ری مدل نیازمند کسب 7.5 امتیاز در بخش های مختلف ات که چنین چیزی برای حتی کمری 2015 با شرایط گفته شده غیرممکن است…
امین
۱۳ آذر ۱۳۹۴به نظر من مورد دومتون اصلا درست نیست.چون در تمام سایت های معروف مثلMT و autoguide در مورد لوکس شدن و بالا رفتن کیفیت کابین خیلی شفاف صحبت شده…همین طور تو سایت consumer report وj.d.power که تخصصشون تو این بحث هاست هم به این موضوع اشاره شده.از طرفی یکر از مهم ترین تغییرات تویوتا در کمری که اتفاقا باعث کسب tsp+از سازمان NHTSA شد،ورود سامانه های نوین و جدید ایمنی بود…که در سایتش خیلی روشن لیستش رو گذاشته که اینجا اگه بخام بگم کلی طول میکشه…
علی ستوده نیا
۱۳ آذر ۱۳۹۴مورد دوم بنده این بود که موار ذکر شده تقریبا رقبای دیگر مانند سوبارو مزدا هم دارا هستند تازه در این ده قیمتی. در تصدیق این حرفم با توجه به کامنتتون، لگاسی و مزدا6 جدید هم دارای رتبه ی ایمنی tsp+ هستند. تغیی عمده در کیفیت کابیننیز در نوع فلز ب کار رفته در آن است.http://www.pedal.ir/%d8%aa%d9%88%db%8c%d9% 88%d8%aa%d8%a7/%d8%a8%d8%b1%d8%b1%d8%b3%db%8c-%d8%aa%d9%88%db%8c%d9%88%d8%aa%d8%a7-%da%a9%d9%85%d8%b1%db%8c-%d9%87%db%8c%d8%a8%d8%b1%db%8c%d8%af%db%8c/
سامان اذری
۱۳ آذر ۱۳۹۴جای اکورد 2016 خیلی خالی بود
بهنام
۱۳ آذر ۱۳۹۴انتخاب من لگاسیه ولی اگه اکورد بود این 4 تا هیچ حرفی برا گفتن نداشتن…حیف که خدمات هوندا تو ایران توسط ارین موتور خیلی ضعیفه
Mostafa&M-D
۱۳ آذر ۱۳۹۴سلام
داداش آرین موتور نمایندگی میتسوبیشی هست نمایندگی هوندا فامیلی موتور هست که خیلی هم ضعیف کار میکنه…
ببخشید جسارت کردم
احسان
۱۴ آذر ۱۳۹۴بهنام جان فامیلی موتور . نه آرین موتور! آرین موتور برای میتسوبیشی است. متاسفانه روی خدمات هیچ کدوم نظارت نیست. اما فامیلیم وتور افتضاحه. اصلا انگار نیست!!!
Archi KHAN
۱۳ آذر ۱۳۹۴انتخاب من مزدا6 هست البته زمانی که آکورد نباشه …
امیر
۱۳ آذر ۱۳۹۴به نظره من رتبه اول مشترک بین مزدا و هیوندا.رتبه دوم تویوتا.رتبه سوم سوبارو
نورالله
۱۳ آذر ۱۳۹۴بنظر بنده کمری 2016 میتونه اول باشه بعد هم مزدا 6
امیر
۱۳ آذر ۱۳۹۴دوستان شروع کردن به گرفتن بهانه های واهی و خودشونو به اون راه زدن (مثلا ما ندیدیم سوناتا اول جدوله)به صورت کاملا اتفاقی هیچ اسمی از سوناتا به میون نیاوردن.یکی میگه هوندا اگه بود فلان میشد یکی دیگه میگه کمریش خوب نیست کمری سوپری محله ما بهتره .خلاصه هیچکس به برتری سوناتا صدر جدول اشاره نمیکنه.عیب نداره اب خنک برا همچین روزی اختراع شده .?
amir
۱۳ آذر ۱۳۹۴هه ملت ما نمیتونن ببینن یه ژاپنی که انقدر سنگشو به سینه میزنن از کره ای که ازش بد میگن عقب افتاده ولی خب دیگه کم کم مجبورن باش کنار بیان دوره ی برند پرستی و تعصب خیلی وقته سر اومده ملت ما ام چه دیر چه زود باید باش کنار بیان
luis
۱۳ آذر ۱۳۹۴خب بیایم سراغ دو دوست سلام دوستان در اول
1. کاملا باهاتون موافقم و تعصب مسخره ترین چیز در عالم خودروهه پس شما هم این رفتار زشتو کنار بزارید و مزدای عظیم ژاپنی رو در جدول مشاهده کنید .
2.من کاملا با این تست ها موافقم و نتایجشو قبول دارم حتی خودم که یه تویوتا سوار قدیمی هستم اگه این تست هارو انجام بدم همین نمره ها رو میدم.
3.سوال اینجاست ایا نمره این تست ها دلیل برتری مهندسی و تکنولوژی و خودرو سازیه؟؟؟؟؟؟
من یه خودروی خیالی براتون از چین میارم که تو تمامی این بخش ها نمره بالا بیاره و بالاتر از همه ولی بعد سه روز خراب شه !!!!! اونوقت خود شما نمیگی الهی همون سونوتا خودمونو سوار شده بودیم و گول این نمره ها و … رو نمیخوردیم. صد در صد میگی.
سونوتا مزدا هوندا اکورد همه کیفیت های خوبی دارن ولی مهم نگهداشتن این کیفیته اینجاست که اون ضرب المثل جوجه رو اخر پاییز میشمرن به کار میره
هیچگاه در این تست ها و تست های کار درایور و ….. که همه کاملا درست هستن یک بار هم نمیان 4 تا ماشین کار کرده رو تست کنن ببینن حالا تو کدوم کمتر صدا میاد حالا اپشن های کدوم هنوز کار میکنه حالا کدوم رنگ و رخسارش بهتر مونده
از اینکه هیوندا رو به صعوده شکی نیست ولی پس کی قراره تویوتا رو توفروش بگیره هیوندای هنوز رتبه 4 هم تجربه نکرده چه برسه به صدر دلیلش چیه؟؟؟؟
واقعا مردم جهان مردم امریکا و….. مغز خر خوردن میان ماشینی رو میگیرن که نمرش 6 از دهه؟؟؟؟؟
نه نکته کلیدی که مخالفهای تویوتا بش توجه نمیکنن اینجاست تویوتا این 6 رو تا ده سال برات حفظ میکنه این هنرشه این کاریه که 80 سال انجام داده و برای همین اینجای فروش جهانه و اینقدر طرف دار داره وگرنه رنج قیمت و….. هیچ فرقی با بقیه رقبا نداره.
از مترجم تشکر میکنم که یه جوری کیفیت تویوتا رو ماس مالی کرد و گفت به لطف سادگیش استهلاکش کمتره ممنونم نویسنده شما یه پا کارشناسی
موندم تویوتا به جز ظاهرش تمام پیچ و مهره هاش تمام رینگ و پیستون و سوپاپاش زیرو بندش و صندلی هاش و همه چیش سادست؟؟؟؟؟؟ پس چرا خودرو سازا دیگه هم رده تویوتا مث تویوتا ساده نمیسازن تا هم سود بیشتر عاید شه هم فروش بالاتر نکنه از پول بدشون میاد؟؟؟
شایدم تویوتا یه جنایتکار پول دوسته.
نه عزیزان عظمت تویوتا چیز دیگست
1.در فروش جهانی با برند های خودش نه برندهای 8 کشور جهان.
2. اول در ثبت اختراع در دنیای خودرو .
3.ارزش مند ترین برند خودرویی جهان.
4.بیشترین طول عمر و دوام ( لکسس و تویوتا) برای سالهای متمادی.
5.اول در نگهداری توسط صاحبان( مشترک با هوندا که خودش یه پا سالاره)
6. پر فروش ترین برند خارجی بازار اروپا برای 17 سال پیاپی که الانم در دست نیسان ژاپنه که اونم سالاره.
و………
حال اب برای من افاقه کرد ولی برای شما قطب جنوب چاره سازه.
amir
۱۵ آذر ۱۳۹۴دوست عزیز اولا که هیوندای موتورز الان لقب چهارمین خودرو ساز بزرگ دنیا رو داره میتونید در سایت ویکی پدیا و همین سایت مطالب مربوط به این موضوع رو پیدا کنید دوما در این که کیفیت تویوتا خوبه شکی نیست ولی خب به نظر من هیوندای الان به حدی رسیده که از لحاظ کیفت از تویوتا بالاتره این رو بدون مدرک نمیگم برای مثال میتونید به مقاله ی با کیفیت ترین خودرو های بازار چین در همین سایت مراجعه کنید که برند هیوندای مقام اول رو داره و اگر اشتباه نکنم تویوتا سوم هست و در بحث برند های لوکس لکسوس مقام چهارم رو داره و پورشه اوله و بعدش من منظور شما از کیفیت رو درک نمیکنم اگر منظور شما استهلاک پایین یک ماشینه که خب ماشین های هیوندای استهلاک پایینی دارن صاحب های ماشین های هیوندای و همچنین سایت ها و مجلات مختلف به این موضوع اشاره میکنن بعدش شما به بحث فروش اشاره کردید من به شما بگم که تویوتا یک برند بسیار قدیمی و با تجربس در حالی که برند هیوندای فعالیت حرفه ای جهانیش رو حدودا از سال 2000 شروع کرده اگر تویوتا با این همه سالی که در بازار حظور داشته و اسم و شناخت مردم رو کسب کرده از هیوندای پایین تر بفروشه که اصلا همچین چیزی امکان نداره ولی خب به عقیده ی من بلایی که سامسونگ کره ای تو بازار موبایل سر سونی ژاپن اورد به زودی زود هیوندای کره ای سر تویوتا ژاپنی میاره شاید الان مسخرم کنید اما تجربه نشون داده که کره ای ها خیلی سریع تر از ژاپنی ها توانایی به دست اوردن دل خریداران رو دارند
امیر چاپار
۶ اردیبهشت ۱۳۹۵به بروشور و مجله خوندنت ادامه بده و برامون نظر بنویس یکم بخندیم دلمون شاد بشه هیوندا از تویوتا بهتره دلفینا هم پرواز میکنن خروس همسایه هم تخم میزاره
امیر چاپار
۶ اردیبهشت ۱۳۹۵حق مطلبو ادا کردی مشتی
صدرا
۱۳ آذر ۱۳۹۴پشت آمپر کمرب حداقل ۱۰ سال عقب مونده… بین اینا واقعا مزدا یک چیز دیگه هست. به نظر تنها رقیبش آکورد میتونه باشه و ماکسیما
ماکسیما هم واقعا چیز فوق العاده ای شده….
amir
۱۳ آذر ۱۳۹۴دوست عزیز ماکسیما در کلاس لوکس متوسط قرار میگیره در حالی که اینها سدان های نیمه لوکس هستند
MjM
۱۳ آذر ۱۳۹۴واقعا انتخابها تو همه سگمنت ها سخت شده و رقابت نزدیکه…همونطورهم که گفته شد جای چند خودرو خالیه و البته نسل جدید کمری!
سوبارو چند ویژگی خاص داره ولی تو یه سری چیزا ناامید کنندست
کمری خیلی ساده و کم تجملاتیه . برگ برندش تاریخچه فروش و اصطلاک کم و دوامشه
مزدا 6 و سوناتا هم تقریبا پابه پای همن
اگه نسل جدید کمری بود انتخابم کمری بود
ولی اینجا مزدا6
احمد باقری
۱۳ آذر ۱۳۹۴مزدا 6، گزینه باحالی هست.
سیاوش
۱۳ آذر ۱۳۹۴نظر منم مثل خیلی از دوستان انصافا مزدا 6 علاوه بره محسنات بالا ظاهر بسیار بسیار شکیل تری داره هم از خارج هم داخل البته سلیقه ایه … و بقول دوستمون نمراتش میانگین یا بالاتر از میانگینه اگه 4 چرخ متحرک هم بود که دیگه عالی میشد
جای آکورد خالیه کاش اونم بود
محمد علي
۱۳ آذر ۱۳۹۴من که تقریباً تمام هیوندایی های تو ایران رو بجز سنتنیال سوار شدم در کل بنظرم i40 و سوناتا یک چیز دیگن واقعاً سواری و کیفیت سوناتا عالی هست (سری جدیدlf) البته موتورش ۲۴۰۰ ولی شتاب و سکوتش قابل قبوله بنظر من هیوندایی ترمز و مصرف سوختش رو باید درست کنه چون واقعاً نقطه ضعف این شرکته سوناتا yf ما ۱۲ تا ۱۴ تو شهر مصرف داره که خیلی بده ، ما که قدیما می گفتیم هیوندایی ( بجز ازارا) بسیار کم استهلاکه و کیفیتش بد نیست ولی دوستان قبول نمی کردند حالا که داره تو دنیا توی اکثر تست ها جایگاه خودشو پیدا می کنه و واقعاً برند موفقی هستش البته دلیلش سادس چون مثل ما نشستن کمپین و مسخره کنند واقعاً دارن کار میکنند تا موفق بشن
H.taaj
۱۳ آذر ۱۳۹۴من خودم بیشتر با سوبارو حال میکنم ، مزدا هم سربلند بود واقعا ، در کل همشون خوب بودن اما وقتی خواستی یه مسافرت بری که یه تیکه هاییش جاده خاکی باشه و یه کمی پستی بلندی داشته باشه اونوقت به جای صدای زیبا و اسپرت موتور باید صدای خرت و خرت گیر کردن این سدانا را به کف زمین بشنوی !!!! یا موقع اومدن توی پارکینگ خونه اگه یه کم بالا پایین باشه سطح داخل پارکینگ با سطح بیرونیش اونوقت صدای زیبای کشیده شدن سپر جلو به زمین موقع دنده عقب رفتن گوشتونو نوازش میده !!!!! یا موقع رد شدن از سرعت گیرای ساندویچی !!! بزرگ سطح شهر جرقه های کف ماشین زیبایی خاصی به این خودرو ها میده !!! تازه اگه سه نفرم عقب بشینن و صندوق عقبم پر باشه که دیگه هیچی ! در کل به درد سراش و اعصاب خوردیاش اصلا نمی ارزه حداقل من که خیلی اعصابم میریزه بهم برم 150 تا 200 تا بدم ماشین بخرم هی گیر کنه همه جا ، اینجاس که کاربرد suv ها و کراس اور ها بولد میشه … ممنون
محمدرضا777
۱۳ آذر ۱۳۹۴این مقایسه مشکل داشت و باید از کمری 2015 تو این تست و مقایسه استفاده میشد اون وقت با اختلاف کمری اول میشد…پشت آمپر 2015 از همشون خوشگلتر شده با اون صفحه نمایش 4.5 اینچی رنگی وسطش
amir
۲ دی ۱۳۹۴مطمیین باش حتی اگر 2015 رو هم میزاشتن باز هم تاثیر چندانی تو رتبش نداشت
اروين
۱۳ آذر ۱۳۹۴واقعا جاى اکورد و کمری ۲۰۱۵ خالیه ولى با این حال من عاشق مزدا 6 ام
علی آقا
۱۳ آذر ۱۳۹۴من اگر قرار به خرید بود بین سوبارو و مزدا گیر میکردم. زیبایی و کیفیت کابین مزدا یا موتور باکسر و دو دیفرانسیل سوبارو؟؟؟
sunmartin
۱۳ آذر ۱۳۹۴با یک دید وسیع و منطقی پیشه استنباط کرد که تویوتا بندی بسیار معتبر هست که فروش بالای جهانی داره و برترین خودروساز جهان هم هست در کنارش مزدا وجود داره که افتخاری برای ژاپن هست مزدا در اکثر رنکینگ های بین الملل و تست ها و مجلات و مقایسه ها یا سوم و یا دوم هست اما از این نامداران سنتی کیفیت و طراحی که بگذریم نام برند هیوندایی در کنار چنین بزرگانی و رقابت تنگاتنگ این برند بالین ابرقدرت ها واقعا دیدنی هست در جاییکه سوناتا پرشتاب ترین و تیز ترین خودرو با هندلی بالا در این لیست هست پس بدور از انصافه که پیشرفت های جهانی کره جنوبی با دو برند کیل هیوندایی ره نادیده بگیریم کیل هیوندایی چهارمین خودروساز برتر جهان که سالانه ملیون ها و یا ملیارد ها دلار را در بخش توسعه و تحقیقات” آر اند دی” داره هزینه میکنم امیدوارم با پیروی از دوغاب خودروسازی آسیا تویوتا و مزدا کیا هیوندا بتونن افتخار دیگری برای قاره آسیا باشن چرا که ما خیری از محصولات وطنی که چاشنی چینی هم دارند ندیدیم و نخواهیم دید.
MeHDi
۱۳ آذر ۱۳۹۴اون 3تا که ژاپنی هستن و انتظاری جز اینم ازشون نمیره
ولی آفرین به هیوندای با این همه پیشرفت
و در آخر عشق است مزدا
american and japan
۱۳ آذر ۱۳۹۴چرا کمری فیس لیفت 2016 نیست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟این بررسی معیوب است.کیا اپتیما و هوندا آکورد هم که نبودن
ارمان
۱۳ آذر ۱۳۹۴انتخابای اول دوم من اصلا نیستن اینجا
هوندا اکورد و فورد فیوژن
luis
۱۳ آذر ۱۳۹۴1. کاملا موافقم و تعصب مسخره ترین چیز در عالم خودروهه پس همه باید این رفتار زشتو کنار بزارید و مزدای عظیم ژاپنی رو در جدول مشاهده کنید .
2.من کاملا با این تست ها موافقم و نتایجشو قبول دارم حتی خودم که یه تویوتا سوار قدیمی هستم اگه این تست هارو انجام بدم همین نمره ها رو میدم.
3.سوال اینجاست ایا نمره این تست ها دلیل برتری مهندسی و تکنولوژی و خودرو سازیه؟؟؟؟؟؟
من یه خودروی خیالی براتون از چین میارم که تو تمامی این بخش ها نمره بالا بیاره و بالاتر از همه ولی بعد سه روز خراب شه !!!!! اونوقت خود شما نمیگی الهی همون سونوتا خودمونو سوار شده بودیم و گول این نمره ها و … رو نمیخوردیم. صد در صد میگی.
سونوتا مزدا هوندا اکورد همه کیفیت های خوبی دارن ولی مهم نگهداشتن این کیفیته اینجاست که اون ضرب المثل جوجه رو اخر پاییز میشمرن به کار میره
هیچگاه در این تست ها و تست های کار درایور و ….. که همه کاملا درست هستن یک بار هم نمیان 4 تا ماشین کار کرده رو تست کنن ببینن حالا تو کدوم کمتر صدا میاد حالا اپشن های کدوم هنوز کار میکنه حالا کدوم رنگ و رخسارش بهتر مونده
از اینکه هیوندا رو به صعوده شکی نیست ولی پس کی قراره تویوتا رو توفروش بگیره هیوندای هنوز رتبه 4 هم تجربه نکرده چه برسه به صدر دلیلش چیه؟؟؟؟
واقعا مردم جهان مردم امریکا و….. مغز خر خوردن میان ماشینی رو میگیرن که نمرش 6 از دهه؟؟؟؟؟
نه نکته کلیدی که مخالفهای تویوتا بش توجه نمیکنن اینجاست تویوتا این 6 رو تا ده سال برات حفظ میکنه این هنرشه این کاریه که 80 سال انجام داده و برای همین اینجای فروش جهانه و اینقدر طرف دار داره وگرنه رنج قیمت و….. هیچ فرقی با بقیه رقبا نداره.
از مترجم تشکر میکنم که یه جوری کیفیت تویوتا رو ماس مالی کرد و گفت به لطف سادگیش استهلاکش کمتره و هزینه نگهداری پایین تره ممنونم نویسنده شما یه پا کارشناسی
موندم تویوتا به جز ظاهرش تمام پیچ و مهره هاش تمام رینگ و پیستون و سوپاپاش زیرو بندش و صندلی هاش و همه چیش سادست؟؟؟؟؟؟ پس چرا خودرو سازا دیگه هم رده تویوتا مث تویوتا ساده نمیسازن تا هم سود بیشتر عاید شه هم فروش بالاتر نکنه از پول بدشون میاد؟؟؟
شایدم تویوتا یه جنایتکار پول دوسته.
نه عزیزان عظمت تویوتا چیز دیگست
1.در فروش جهانی با برند های خودش نه برندهای 8 کشور جهان.
2. اول در ثبت اختراع در دنیای خودرو .
3.ارزش مند ترین برند خودرویی جهان.
4.بیشترین طول عمر و دوام ( لکسس و تویوتا) برای سالهای متمادی.
5.اول در نگهداری توسط صاحبان( مشترک با هوندا که خودش یه پا سالاره)
6. پر فروش ترین برند خارجی بازار اروپا برای 17 سال پیاپی که الانم در دست نیسان ژاپنه که اونم سالاره.
و….
ارمان
۱۴ آذر ۱۳۹۴luis حرفت درسته تنها سایتی که ماشین ها رو به کار میگیره و بعد برسی میکنه اون motorweek هستش . و البته مقایسه خودروهایی که تو شرایط یکسان نگهداری شده باشن واقعا سخته به نظرم یکی از بهترین مقایسه ها یه استعلام در 1سال اخر گارانتیه ماشینه یه جورایی به شما حق میدم نمیخوام جانب داری از برندی بکنم اما حتما در تجربه ثابت شده که اسم ماشینهای ژاپنی با دوام و کیفیت (طولانی مدت) عجین شده
-در مقایسه خودرو ها از نظر سال ساخت به هم یکی نیستن و این از ارزش این تست کم میکنه
مهران
۱۳ آذر ۱۳۹۴اگه اینجوری باشه اون 366 هزار آمریکایی که رفتن کمری خریدن مغز خر خورده بودن؟؟؟؟؟
آمار فروش کمری 2 برابر سوناتا تو آمریکاست اونوقت نویسنده اومده نویگیشن سوناتا رو به رخ کمری میکشه .باشه بابا سوناتا تو خوبه!!!!!
بنتلی
۱۳ آذر ۱۳۹۴آمریکایی ها از سردلسوزی کمری نمیخرن ک!حتما دلیل محکمی دارن!با اینکه قیمت پایش از هم رده هاش بالاتره باز توی فروش اوله!خودم توی این کلاس پاسات و آلتیمای جدید رو بیشتر می پسندم و عکسای هر دوتاشون توی پارکینگ مجازیم هس:-D
scorpion
۱۳ آذر ۱۳۹۴مزدا 6 خوبه تا وقتی که هوندا آکورد نباشه
فرهاد،
۱۷ آذر ۱۳۹۴این مدل از کمری که مورد بررسی قرار گرفته مدلیه که متاسفانه خیلی مورد استقبال قرار نگرفت! با این حال رکورد فروش رو در اختیار داره، از نظر امکانات چندان مجهز نیست درسته ولی بهتر بود برای مقایسه با اون سه ماشین دیگه کمری هیبریدی 2015یا 2016 رو وارد تست فنی میکردن! در اون صورت مقایسه خیلی راحت تر میشد چون تویوتا کمری هیبریدی ساخت امریکا با استاندارد های آمریکای شمالی جایی واسه خودنمایی مزدا و سوبارو باقی نمیذاشت چه برسه به هیوندای!