بررسی کامل ویژگیها، مشخصات، امکانات و نقاط قوت و ضعف هیوندای توسان وارداتی هرمس خودرو را در پدال بخوانید.
توسان یکی از محبوبترین خودروهای هیوندای در بازار کشورمان محسوب میشود. این کراساوور کامپکت در تمام نسلهای خود در ایران حضور داشته است. نسل اول توسان که در سال ۲۰۰۴ معرفی شده بود، در مدل ۲۰۰۷ یعنی اواخر سال ۱۳۸۵ توسط آسان موتور به ایران آمد. نسل دوم توسان نیز که با کد LM شناخته میشود، در مدلهای ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ به کشورمان وارد شد و سپس نوبت به نسل سوم رسید که توسط آسان موتور و کرمان موتور به ایران آورده شد. پس از آزادسازی واردات خودرو در سال ۱۴۰۱، کرمان موتور دوباره سراغ این کراساوور محبوب رفت و چهارمین نسل توسان را وارد کرد. این خودرو اما واردات محدودی داشت و صرفاً در یک مرحله در پاییز ۱۴۰۲ با مدل ۲۰۲۳ عرضه شد ولی حالا شرکت دیگری بنام هرمس خودرو، قصد واردات جدیدترین نسخهٔ توسان را دارد. این شرکت توسان مدل ۲۰۲۵ را در نمایشگاه خودروی تهران در بهمن ۱۴۰۳ در کنار چندین محصول دیگر از کیا و هیوندای رونمایی کرد.
همچنین بخوانید: هیوندای توسان ۲۰۲۴ وارداتی کرمان موتور؛ مشخصات فنی و قیمت در ایران
معرفی هیوندای توسان ۲۰۲۵
چهارمین نسل توسان اولین بار در اواسط سال ۲۰۲۰ با زبان طراحی کاملاً جدید و متفاوتی نسبت به قبل رونمایی شد. ظاهر این کراساوور کرهای با جلوپنجرهای منحصربهفرد که دیلایتها به شکل زیبایی در داخل آن ادغام شدهاند، نمایی متمایز دارد. چراغهای اصلی جلو در طرفین سپر، خطوط تیز و شکسته روی درها، چراغهای تیغهای دوتایی عقب و لوگوی هیوندای در پایین شیشهٔ عقب هم از دیگر ویژگیهای طراحی این ماشین هستند. در اواخر سال ۲۰۲۳ نیز هیوندای نسخهٔ فیسلیفت نسل چهارم توسان را با مدل ۲۰۲۵ معرفی کرد و درحالیکه نمونههای وارداتی کرمان موتور از نسخهٔ پیش از فیسلیفت بودند، هرمس خودرو قصد دارد نسخهٔ فیسلیفت را وارد کند. این نسخهٔ جدید در قسمت جلو بازطراحی شده و با جلوپنجرهٔ عریضتر و خطوط شکستهٔ بیشتر، نمایی تهاجمیتر از قبل پیدا کرده است.
طراحی داخلی هیوندای توسان
در فیسلیفت مدل ۲۰۲۵، هیوندای بهطور کامل داخل توسان را از نو طراحی کرده است. کابین توسان در نسخهٔ قبلی هم لوکس و چشمگیر بود اما در نسخهٔ فیسلیفت، طراحی کاملاً تغییر کرده تا بیشتر شبیه کراساوورهای کوچکتری مثل کُنا و آیونیک ۵ شود. در این نسخهٔ جدید حالا صفحه آمپر دیجیتالی و نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی مرکزی به هم متصل شده و در قالب یک صفحهنمایش منحنی در نیمی از داشبورد کشیده شده است. علاوه بر این، زیر نمایشگر مرکزی هم دکمههای لمسی قبلی برای سیستم تهویه و تنظیم صدا با نمونههای فیزیکی جایگزین شدهاند که کار با آنها بسیار آسانتر است. غربیلک فرمان جدید، تغییر مکان پد شارژر بیسیم و انتقال انتخابگر دنده به روی ستون فرمان هم از دیگر تغییرات داخلی توسان ۲۰۲۵ هستند.
نسل چهارم توسان در دو نسخه با فاصلهٔ محوری کوتاه و کشیده تولید میشود که اولی بیشتر مخصوص بازارهای اروپایی است و در دیگر مناطق مثل آمریکا، مکزیک، خاورمیانه و چین نسخهٔ کشیده عرضه میشود. نمونههای وارداتی کرمان موتور و هرمس خودرو نیز هردو از نوع کشیده با فاصلهٔ محوری ۲,۷۵۵ میلیمتر هستند. به لطف این فاصلهٔ محوری سخاوتمندانه، در کابین توسان چهار بزرگسال با قد ۱۸۰ سانتیمتر بهراحتی جای خواهند گرفت و فضای پا و سر زیادی خواهند داشت. این کراساوور کرهای همچنین از صندوق بار بزرگی با ظرفیت ۶۲۰ لیتر بهره میبرد که با خواباندن صندلیهای عقب این رقم به ۱۸۰۰ لیتر افزایش میابد.
امکانات و تجهیزات هیوندای توسان ۲۰۲۵
لیست امکانات توسان ۲۰۲۵ وارداتی هرمس خودرو شامل موارد زیر است:
- سنسور پارک عقب
- دوربین دید عقب
- ایربگهای جلو، جانبی و پردهای
- سیستم کنترل پایداری
- ترمز اضطراری
- سیستم کمکی حرکت در سربالایی
- سیستم کمکی حرکت در سراشیبی
- سیستم پایش باد تایرها
- هشدار برخورد جلو
- دستیار جلوگیری از برخورد جلو
- هشدار خروج از خط
- دستیار حفظ حرکت میان خطوط
- تنظیم برفی ۸ جهته صندلی راننده
- سیستم تصفیه هوا
- کروز کنترل
- چراغهای خودکار
- سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمهای
- در صندوق برقی
- سیستم صوتی با ۶ بلندگو
- سیستم پارک خودکار
- شارژر بیسیم گوشی
- نمایشگر لمسی ۱۰.۴ اینچی
مشخصات فنی هیوندای توسان هرمس خودرو
توسان وارداتی کرمان موتور به پیشرانهٔ ۲ لیتری تنفس طبیعی با ۱۵۴ اسب بخار قدرت و ۱۹۲ نیوتن متر گشتاور مجهز بود که نیروی خود را از طریق یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک به چرخهای جلو منتقل میکرد. نمونههای وارداتی هرمس خودرو اما که مونتاژ چین است و توسط شرکت هیوندای پکن تولید میشود، از پیشرانهٔ کوچکتر ولی قویتری بهره میبرد. توسان ۲۰۲۵ وارداتی از یک موتور ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربو GDI استفاده میکند که ۱۹۷ اسب بخار قدرت و ۲۵۳ نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال نیروی این موتور هم برخلاف نسخهٔ وارداتی کرمان موتور، توسط یک گیربکس هشت سرعته اتوماتیک صورت میگیرد ولی توسان وارداتی هرمس خودرو هم دیفرانسیل جلو است. این خودرو با وزن ۱۵۵۰ کیلوگرم، در هر صد کیلومتر بهصورت ترکیبی حدود ۷ لیتر بنزین مصرف میکند و میتواند به حداکثر سرعت ۲۰۵ کیلومتر بر ساعت دست یابد.
مقایسه هیوندای توسان ۲۰۲۵ با رقبا
اصلیترین رقیب هیوندای توسان در بازار کشورمان در حال حاضر، کراساوور همخانواده یعنی کیا اسپرتیج است که توسط کوشا خودرو وارد میشود. این خودرو قوای محرکهٔ یکسانی با توسان داد و از همان پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری توربو GDI با ۱۹۷ اسب بخار قدرت و گیربکس هشت سرعته اتوماتیک استفاده میکند؛ بنابراین، انتخاب یکی از این دو کراساوور کرهای بیشتر موضوعی سلیقهای خواهد بود. نیسان قشقایی وارداتی نامی خودرو هم یکی دیگر از رقبای توسان محسوب میشود که پیشرانهٔ ۲ لیتری تنفس طبیعی با ۱۴۹ اسب بخار قدرت دارد ولی کراساوور سالخوردهای است و باید منتظر عرضهٔ نسخهٔ جدید آن بمانیم که در نمایشگاه خودروی تهران رونمایی شد. از تویوتا کرولا کراس هیبریدی هم میتوان بهعنوان یکی دیگر از رقبای توسان در بازار ایران یاد کرد.
قیمت و شرایط عرضه هیوندای توسان ۲۰۲۵ در ایران
هرمس خودرو هنوز قیمت توسان وارداتی ۲۰۲۵ را اعلام نکرده است ولی قیمت این خودرو در چین از ۱۷,۵۰۰ دلار آغاز میشود و در گرانترین نسخه به نزدیک ۲۶ هزار دلار میرسد. همچنین توسان مدل ۲۰۲۳ توسط کرمان موتور سال گذشته با قیمت دو میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان عرضه شد و اسپرتیج هم توسط کوشا خودرو با قیمت دو میلیارد و ۸۳۴ میلیون تومان به فروش رسید؛ بنابراین، با توجه به افزایش نرخ ارز، برای توسان ۲۰۲۵ باید انتظار قیمتی در حدود ۳ میلیارد تومان را داشته باشیم.
جدول مشخصات فنی هیوندای توسان
پیشرانه | ۱.۵ لیتری توربو GDI |
قدرت | ۱۹۷ اسب بخار |
گشتاور | ۲۵۳ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | جلو |
طول | ۴,۶۷۰ میلیمتر |
عرض | ۱,۸۶۵ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۶۹۰ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۲,۷۵۵ میلیمتر |
وزن | ۱۵۵۰ کیلوگرم |
حداکثر سرعت | ۲۰۵ کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت | ۷.۰ لیتر ترکیبی |
ظرفیت باک | ۵۴ لیتر |
رینگ و لاستیک | ۱۹ اینچی ۲۳۵ |
Taha Ayoobi
۳ اسفند ۱۴۰۳https://www.pedal.ir/various/formula-1-drivers-driving-monster-trucks/
باحال بود
ناصر
۳ اسفند ۱۴۰۳به لطف خیلی از مردم ک دلال شدن و مافیای لگن سازی و نمایشگاه داران بی وجدان و غیره یک خودرو کاملا معمولی اینجا کاملا لوکس محسوب میشه چون جان ما ارزشی ندارد و ما باید در پراید و پژو و ماشین های من درآوردی نظیر دنا ساینا کوییک تارا و شاهین جان بدیم حتی قیمت این لگن ها هم چندین برابر ارزش واقعی آنهاست بعید میدانم این ها را خارج از ایران 1000دلارم بخرن حتی اونا با اون درآمد و ما با حقوق 100دلاری برده ای بیش نیستیم .
حسین
۳ اسفند ۱۴۰۳از نسل اول تا چهارم (۲۰۲۵) این ماشین وارد شد
اما دست قشر متوسط و ضعیف بهشون نرسید…
مبارک وارد کنندگان نزول بگیر، دلالان غیرمحترم فروشنده (که از خود مردم هستن) و مصرف کننده محترم.
ممد ژانگولر
۳ اسفند ۱۴۰۳این ماشین از نظر من خیلی تاییده با خیال راحت بخرید .
Saeedfarshchian
۳ اسفند ۱۴۰۳کارکرده نسل قبلشو ترجیح میدم
گارانتی ماشین صفر هم تو ایران که بخاطر کفپوش عوض کردن هم منتظرن به یه بهونه ای باطلش کنن هم بخوره تو سرشون به درد لایه جرز دیوارم نمیخوره
کوروش
۳ اسفند ۱۴۰۳هیوندای توسان وارداتی کرمان موتور علیرغم کمبود آپشن و قوای محرکه نه چندان قوی (موتور ۲ لیتر تنفس طبیعی MPi)، حداقل مونتاژ خود کره بود و ادوات و قطعاتش کیفیت خوبی داشت. اما توسان که هرمس خودرو قصد واردات آن را دارد در چین تولید شده و مخصوص بازار چین هست؛ موتور ۱.۵ لیتر توربو آشنا نیست براتون؟
محمود
۳ اسفند ۱۴۰۳مونتاژ اندونزی یا ویتنام بود
کوروش
۳ اسفند ۱۴۰۳تا جایی که میدونم از امارات آورده بودن که اونجا هم از کره میآوردن. یه مدل توی یک نمایشگاه دیدم کنار در اون قسمت که مشخصات و شناسه خودرو نوشته شده، عبارت “ساخت کره” درج شده بود. نوشتههای روی پلاستیکها و برچسبهای خودرو هم به سه زبان کرهای، انگلیسی و عربی بودند. بعلاوه اینکه روی آینه بغل هم به عربی نوشته داشت.
Hamidrez
۳ اسفند ۱۴۰۳تو سامانه ۳ تومن ، عباس اباد ۵ تومن ! واقعا ممنونیم
Khosrow
۳ اسفند ۱۴۰۳همه ی کامنتا ناله و ایراد / سال ۱۳۵۵ پیکان دولوکس ۳۸ هزار تومن بود و اون موقع هم ناله میکردین / به هر حال خداروشکـر ..
مردیم از خوشی
۳ اسفند ۱۴۰۳🧃 بنوش و کم تر اظهار نظر کن
حسین
۳ اسفند ۱۴۰۳کسی که سال ۱۳۵۵ بابت پیکان ۳۸ هزارتومانی گله داشته، خوشی زده بوده زیر دلش…
حقوق معلم ۷۵۰ تومن حقوق کارمند ۸۵۰ تومن
گوشت گوسفندی کیلویی ۱۰ تومن، معادل ۷۵ کیلو گوشت برای یک ماه معلم!
همون پیکان رو با حقوق معمولی میشد بصورت اقساطی و بهره کم خرید؛
ساینا ۴۱۰ میلیون تومنی کارخانه بخرید لذت ببرید با قرعه کشی و التماس و بلوکه کردن پول… وقتی هم خریدید از مراجعه هر روز به نمایندگی بخاطر نقص در خط تولید لذت ببرید.
کیفیت ورق، رنگ، قطعات فنی، پیکان و ساینا رو هم به بزرگی خودتون فاکتور بگیرید.
Saji
۳ اسفند ۱۴۰۳قیمت شرکتی سال آینده هم ک حدقل ۲۰ درصد رو همه قیمتا هست اینم اگهه بیاد زیر ۳۵۰۰ نیست تو بازارم ک رقیب مستقیم اسپورتیج و زیر ۵۵۰۰ قیمت نمیخوره
خداراشکر ک واردات باز شده و ماشینای اقتصادی و عامهخر ۴ ۵ میلیاردی داره میاد….