جدیدترین خودروی غیرچینی بازار کشورمان، برند شناخته شده و طراحی جالب توجه دارد. هیوندای توسان وارداتی کرمان موتور با گیربکس اتوماتیک و سیستم تک دیفرانسیل، احتمالا گرانترین کراساور صفر کیلومتر ایران خواهد بود.
بعد از ایران خودرو و سایپا، شرکتهای مونتاژکار واقع در کرمان، شامل کرمان موتور و مدیران خودرو، بیشترین تعداد محصولات را به بازار ایران عرضه میکنند. نکتهی مهم، قیمت بالای خودروهای چینی، نسبت به تولیدات سایپا و ایران خودرو است. این شرایط، گردش مالی بسیار بالا در مدیران خودرو و کرمان موتور را نشان میدهد. بعید نیست طی سالهای آینده، از نظر تعداد محصولات تولیدی هم، شرکتهای کرمانی بتوانند پیرمردهای عقبمانده از صنعت جهانی را پشت سر بگذارند.
بیشتر بخوانید:
↵سوزوکی بالنو وارداتی؛ مشخصات فنی و قیمت در ایران
↵تویوتا کرولا ۲۰۲۳ در ایران؛ مشخصات و قیمت سدان وارداتی
↵مزدا ۳ جدید در ایران؛ مشخصات و قیمت خودروی وارداتی بهمن موتور
↵میتسوبیشی اکلیپس کراس وارداتی؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند ژاپنی
↵کیا سلتوس ۲۰۲۳؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند کرهای در ایران
کرمان موتور برای بازگشت به دورانی که واردکنندهی خودروهای هیوندای در ایران بود، تلاش میکند. قبل از ممنوعیت واردات سال ۱۳۹۶، انواع النترا و سوناتا و اکسنت در فهرست محصولات کرمان موتور وجود داشتند و حالا توسان ۲۰۲۴ برای ورود به کشورمان آماده میشود. ظاهرا مراحل قانونی برای واردات خودروی مذکور در حال انجام است و رونمایی رسمی به زودی انجام خواهد شد. براساس اطلاعات موجود، تاکنون هزار دستگاه هیوندای النترا وارداتی کرمان موتور، از گمرک ترخیص شدهاند.
شرکت هیوندای در سال ۱۹۴۷ و اوج بحران اقتصادی بعد از جنگ جهانی دوم شکل گرفت و خودروسازی را ۲۰ سال بعد آغاز کرد. این مجموعه امروز با سرپرستی کیا و جنسیس، سودآوری و ارزش تجاری بالاتر نسبت به آئودی و نیسان و پورشه دارد. با این اوصاف، طبیعی است که در هر کلاس خودرویی، از جمله لوکس و نیمه لوکس، محصولی ساخت هیوندای یا زیرمجموعههای آن در سراسر دنیا فروخته شوند.
توسان یکی از پرفروشترین خودروهای هیوندای در بازار جهانی است. اولین نسل، سال ۲۰۰۴ رونمایی شد و اتفاقا به ایران هم رسید. تا سال ۲۰۱۸، توسان نسل ۲ و ۳ هم به تعداد بالا در ایران فروش داشت اما تولید نسل چهارم از سال ۲۰۲۲، همزمان با مشکلات ورود ایران خودروهای غیرچینی به کشورمان بود. توسان جدید هماکنون در کره جنوبی، امریکا، جمهوری چک، تایوان، ویتنام، هند و چین تولید میشود. به احتمال بالا، نسخهی مونتاژ چین در سال ۱۴۰۳ وارد ایران خواهد شد.
مشخصات خودرو هیوندای توسان ۲۰۲۴ وارداتی
طراحی ظاهری و نمای بیرونی هیوندای توسان وارداتی
بدون شک، ابتکارات خلاقانه در فرم چراغها و جلوپنجرهی توسان ۲۰۲۴، طراحی مستقل این خودرو را نشان میدهد. هیوندای توسان برای خریدار ایرانی محروم از برندهای مطرح دنیا، قطعا جذابیت بسیاری خواهد داشت و تحسین خواهد شد.
جلوپنجره به شکلی طراحی شده که چراغهای اصلی را کاملا داخل خود دارد. جالبتر اینکه، روشنایی خودرو با قطعاتی شبیه پازل، تامین میشود. به شکلی که هنگام استفاده از روشنایی روز (Daylight) و نورهای اصلی برای شب (طرفین سپر)، جلوهای جذاب برای توسان فراهم کند.
حجمدهی کاپوت و سپرها به خوبی انجام شده و لبهی درپوش موتور تا جلوپنجره ادامه دارد تا خطوط مربوط به برش بدنه، توی ذوق نزنند. در کلاس جهانی، توسان یک کراساور میانرده یا نزدیک به کلاس اقتصادی محسوب میشود اما چندان متکی به ادوات پلاستیکی ارزانقیمت نیست.
در نمای جانبی، خطوط شکسته و حجمدهی بسیار پیچیده وجود دارد. درهای توسان ۲۰۲۴، عملا غیرقابل صافکاری هستند و هنگام تصادف، باید تعویض شوند. حالت سهبعدی حتی در طراحی چرخهای ۱۸ اینچ، فریم پلاستیکی گلگیرها و قاب پنجرهها نیز دیده میشود. بخش بزرگی از نمای جانبی، شامل رکابها، پلاستیک سیاهرنگ دارند.
هرچند که نمیتوان طراحی چراغهای عقب و سپر ارزانقیمت توسان مونتاژ چین را، جالب توجه توصیف کرد، خالی از خلاقیت و بزککاری هم نیست. چراغهای پشت بدنهی توسان ۲۰۲۴، پیوستگی و دوگانگی را همزمان تداعی میکنند. شیشهی عقب بزرگ و ابعاد مناسب درپوش صندوق هم، کاربردی هستند؛ اما دیده شدن منبع اگزوز و اجزای زیر خودرو از نمای پشت، نکتهی منفی بسیار مهم برای کراساور مدرن هیوندای محسوب میشود.
توسان ۲۰۲۴ با طول ۴,۵۰۰ و عرض ۱,۸۶۵ و ارتفاع ۱,۶۵۰ میلیمتر همراه فاصله محوری۲,۶۸۰ میلیمتر ساخته شده است. این خودرو نسبت به هیوندای توسان ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۵ که به وفور در خیابانهای ایران دیده میشود، ابعاد بزرگتر دارد.
طراحی داخلی و کابین هیوندای توسان وارداتی
نمایشگر لمسی بزرگ و ظاهر داشبورد، توسان جدید را فراتر از یک کراساور اقتصادی در بازار جهانی نشان میدهد. این شرایط، قطعا برای خریدار ایرانی، بسیار جذاب خواهد بود. البته کابین مدل ۲۰۲۴ بازار امریکا و ۲۰۲۳ بازار آسیا بسیار متفاوت است؛ اما بنابر شواهد موجود، نسخهی قدیمی (تصاویر ذیل) به کشورمان خواهد رسید.
حالت داشبورد توسان با خطوط مورب و شکل متقارن در طرفین، الهامگرفته از محصولات بنتلی به نظر میرسد. مدل پایه، نمایشگر ۸ اینچ و سیستم ۴ بلندگو و پنل پشت فرمان عقربهای دارد. نسخههای سفارشی، پنل دیجیتال ایستاده روی داشبورد ارایه میدهند. از سویی دیگر، فرمان D شکل با پوشش چرم، پنل لمسی زیر مانیتور اصلی، کنسول میانی فاقد دستهدندهی سنتی، در مدلهای مختلف توسان ثابت هستند.
صندلیهای اسپرت و راحت با چرم سیاهرنگ، حتی در ارزانترین هیوندای توسان مدرن دیده میشوند. این خورو برای ۴ سرنشین بلند قد، کاملا مناسب است و همراه صندوق عقب ۵۳۹ لیتر، کارایی قابل قبول در سفر دارد.
پیشرانه و تجهیزات فنی هیوندای توسان وارداتی
فعلا برای بازار ایران، مدل ۲ لیتر تنفس طبیعی با گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک در نظر گرفته شده است. این مدل، ۱۵۵ اسب بخار قدرت و ۱۹۲ نیوتنمتر گشتاور دارد. سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت توسان موتور ۲ لیتر، ۱۱ ثانیه و میانگین مصرف سوخت ۸ تا ۹ لیتر در صد کیلومتر است.
در بازار جهانی، توسان مجهز به موتور ۱/۶ لیتر توربوشارژ، بیشترین فراوانی را دارد. این مدل با ۱۵۰ اسب بخار و ۲۵۰ نیوتنمتر، تنها ۷ لیتر در صد کیلومتر، بنزین مصرف میکند. توسان ۱/۶ لیتر توربو، در زمان ۱۰ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد و همراه سیستم دو دیفرانسیل نیز در بعضی کشورها وجود دارد.
قیمت هیوندای توسان در بازار جهانی و هزینه خرید ایران
توسان ساخت هند و چین با موتور ۲ لیتر، گیربکس اتوماتیک و تجهیزات رفاهی مشابه آنچه اشاره شد، آستانه قیمت ۲۵ تا ۲۶ هزار دلار دارد. اگر حدود ارزش دلار برای خریدار ایرانی را ۵۵ هزار تومان فرض کنیم، هزینهی مالیات و عوارض گمرکی و پلاکگذاری، قیمت توسان وارداتی را به ۲/۵ تا ۲/۸ میلیارد تومان میرساند. البته باتوجه به حضور تیگو ۸ در این کلاس قیمتی، قطعا توسان مدرن برای مشتری ایرانی، بالای ۳ میلیارد تومان هزینه خرید خواهد داشت.
۱۱ بهمن ۱۴۰۲خداروشکر که اومد بازار ایران😍😍😍
این تیگو هشت لعنتی اومده
نمیزاره یه ماشین کره ای خوب تو کشور که رقیب خودش باشه بیاد
همشون رفته بالای سه میلیارد
فقط باید شرکت چری رو فوش داد
البته مهم نیست چقدر بالا میره ممکنه پنج میلیارد هم بشه
ابوالفضل
۱۱ بهمن ۱۴۰۲ماشین کرهای دست کمی از ماشین چینی نداره
ماشین خوب مال ژاپن و آلمان و آمریکاست اون دوتا کپی همن
پیام
۱۱ بهمن ۱۴۰۲ابولفضل همین حرفارو زدید که الان با این وضع اقتصادی و اجتماعی و .. دارید زندگی میکنید!!!
۱۱ بهمن ۱۴۰۲حق
همش ناشکری میکنیم
والا از قدیمی ها یاد باید بگیرن
قبلاً یکی آزرا داشت یکی کمری یکی هم وراکروز و یکی دیگه هم پرادو ۲۰۰۶
این دعوا ها رو با هم نداشتن!
الان چی؟
تو سایت یکی طرفدار ماشین کره ایه
یکی طرفدار چینی
یکی طرفدار آلمانی
یکی کشته مرده تسلا
خیلیا هم تو این سایت برای تویوتایی که تا حالا تو عمرشون سوار نشدن حاضرن جون بدن😐
همشون ماشینای خوبین و همشون هم ضعف های خودشون رو دارن مثلا ۵۲۸ مدل ۲۰۱۵ که شیش میلیاردها چنان خرجی میزاره کف دست آدم که لندکروز مدل ۲۰۰۸ که ده میلیارده نمیزاره
یا شاهین اندازه تقریبا نصف ولوو xc90 خرج نگهداریشه!
یا یه بی ام و x3 رو اگه روش باتری ایرانی بندازی اوف میشه 😔
یا مثلاً هیوندای سانتافه اگه یاتاقان بزنه خرج میندازه رو کف دست آدم
یا اسپورتیج ۲۰۱۵ تو ایران طرح فرمونش بده
هیچ ماشینی تو ایران نیست که نقص نداشته باشه
ولی باز مردم ایران ناشکری میکنن
میرن بدترشو میارن!
همون کره ای بد هم شده آرزو
همون ژاپنی شده آرزو
چینی داره میشه آرزو
ایرانی هم مثل چینی داره آرزو میشه
بعدش پس فردا میبینید اقتصادی ترین و بدترین خودروی ساخت هند و کشور های آفریقایی دور افتاده و یا حتی خودروهای اقتصادی ساخت افغانستان در آینده رو میارن اینجا مونتاژ میکنن😪
بعد ایرانخودرو و سایپا با کاغذ A4 سقف ماشیناشون درست میکنن
بعد به قیمت 188 میلیارد یک عدد خودروی ریرا پلاس اتوماتیک با لاینر و پانوراما (شیشه ای همانند حلب) و ترمز عقب دیسکی و مانیتور دار رو میفروشن یک روزی در سال 1410😪😪😪😭😭😭
واقعا هم نیمیدونم چرا مردم مملکت اینقدر ناشکرن
اگه میخوای اعتراض کنی
برو اعتراض کن همتون با هم برید منم میام!!
نه اینکه تو مجازی بگید ایش ایش بدم میاد ایش ایش 😒😒😒
یا اینکه از قیافه ماشینا ایراد بگیرید!
هر ماشینی درست میشه همتون از قیافش ایراد میگیرین وقتی خودتون نمیتونید بهتر ازشو درست کنید!!
همش میخواید با همدیگه بحث کنید مثل بچه دبستانی ها که روی کمی هم ازشون ندارید!
یه روزی میشه میشیم بدتر از کره شمالی 😭💔
۱۲ بهمن ۱۴۰۲پمپ بنزین سوپر اسپرت ها [ویدئو] | مجله پدال
https://www.pedal.ir/european/%d9%be%d9%85%d9%be-%d8%a8%d9%86%d8%b2%db%8c%d9%86-%d8%b3%d9%88%d9%be%d8%b1-%d8%a7%d8%b3%d9%be%d8%b1%d8%aa-%d9%87%d8%a7-%d8%af%d8%b1-%d8%a2%d9%84%d9%85%d8%a7%d9%86/comment-page-1/#comments
ببینید بحث کردنشون رو!
ببینید مثل آقا بحث میکردن
نه مثل این جوجه های تازه به دوران رسیده سایت رو گذاشتن رو سرشون بعد به من میگن بچه هستی
NAVID۰۰۹۸
۱۲ بهمن ۱۴۰۲بخدا که ماشین وارداتیهایِ جدید فقط باعث میشه قیمت وارداتیهای گذشته بالاتر بره ، چرا ؟!
آخِ اینایی که میان نه قدرت دارند نه آپشن !
حالا درسته میشه لوآپشنی رو تحمل کرد به سبب کیفیت بالای متریالشان اما نداشتن قدرتشان را کجای دل جا بدیم!!!
توسان اول که اومد ۶سیلندر بود و بعدش ۴سیلندر اما جوابگو ولی بعدش ۲لیتری شد و به شدت کُند که البته جدیدها هم با همون موتوری میاد که کند هست مثل ۲۰۱۷!!!
مطمئناً در بازار بالای ۶ قیمت میخوره و ۱۰۰٪ ارزش خرید ۲۰۱۷ کمکار و تمیزش نصف قیمت این شرف داره با اینه کیفیت متریال داخلی مدل ۲۰۱۷ به شددددت ضعیفِ و البته این موتور به سبب سنگینی اتاق مصرف سوخت بالایی هم داره !!!
Taha Ayoobi
۱۲ بهمن ۱۴۰۲ابولفضل عجب
هیوندای هم پس آشغال سازیه؟
Kia
۱۵ بهمن ۱۴۰۲کره فقط چند تا برند کیا کادنزا وسورنتو.وسانگ یانگ کوراندو بقیه حیف پول
NAVID@@98
۱۱ بهمن ۱۴۰۲چه عجب چند تا از این مدل ماشینا وارد کنن
چیه اون آشغالای بد چینی کره ای یا ژاپنی وارد کنن چون بد ان اون چینیای آشغال 🤧💩
ابوالفضل
۱۱ بهمن ۱۴۰۲منظور من اینه که ماشین ژاپنی با قیمت خودش و هزینه گمرکش وارد کنن نه کره ای و چینی تو تیراژ کم با لوازم یدکی گرون در حد و اندازه ماشین آلمانی
NAVID@@98
۱۲ بهمن ۱۴۰۲اینها ماشین های خوب سطح بالا هم وارد کنن برای اطرافیان خودشون اروپایی و آمریکایی وارد میکنن خوب ها رو میزارن برای خودشون و از این ماشینای سطح بالا استفاده میکنند
بعد آشغالای چینی بد چینی یا کره ای ژاپنی لو آپشن وارد میکنن کلا بد و بد تر میشه باهم مثل سیاست خودروهای داخلی با وارد کردن آشغالای چینی هم غیر فدا کردن مردم و زیر پا گذاشتن و له شدن مردم چی میخواد باشه
۱۲ بهمن ۱۴۰۲پاسخ میرسلیم : همینه که هست!
Ali
۱۲ بهمن ۱۴۰۲اگر با قیمت ۷۰۰ الی ۹۰۰ میلیون بیاد من میخرمش.در غیر این صورت سطل زباله.میگما خودمونیما انقدر بد بخت شدیم که این ماشین اگه با قیمت ۲ میلیارد هم بیاد عروسی میگیریم.منصفانه ترین حالت اینه این ماشینو با ۷۰۰ تا ۹۰۰ میلیون بخریم!!!
چون اگه دقت کنید این ماشینا توی خارج اقتصادی یا متوسط حساب میان پس یعنی عموم مردم میتونن بخرن.نهایت قیمت ۹۰۰.
۱۲ بهمن ۱۴۰۲۲۵ هزار دلار که قیمت ماشینه میشه ۱ میلیارد و ۵۰ یعنی هم قیمت یه توسان ۲۰۰۸ دور رنگ با ۳۰۰ هزار کار تو ایران میتونی تو خارج یه توسان صفر بخری
البته این قیمت دو ماه پیشه الان دلار رفته ۶۰♥️♥️♥️♥️♥️♥️😐
۱۱ بهمن ۱۴۰۲رقیب اصلی توسان!
یعنی اسپورتیج نیز وارد ایران شد
راستی کره ای ها هم جدیدا دارن از چینیا اسکی میرن😂
این خیلی شبیه X33CROSS هست
Taha Ayoobi
۱۲ بهمن ۱۴۰۲نمیتونی این نتیجه رو بگیری که چین که کپی کار دو عالمه از رو هیوندای کپی کرده؟
۱۲ بهمن ۱۴۰۲خوب الان تازه این توسان جدید اومده شبیه x33 cross هست و از اون اسکی رفته چون x33 cross حدود یک سالی میشه اومده ولی الان اونا دارن از x33cross اسکی میرن و جلوشو از اون کپی کردن
Kia
۱۵ بهمن ۱۴۰۲برند خوب کره هم که جایی براش نمانده بخاطر نبود لوازم و….که همش باعثش خودشون هستن وگرنه من کیا وارداتی داشتم الان تحقیق کردم برند یک کره سانگ یانگ هست مخصوصا کوراندو پریمیوم
Piero Ferrari
۱۱ بهمن ۱۴۰۲باز این خوبه
RIO
۱۱ بهمن ۱۴۰۲دوستان عزیز هونچگی H5 تو دیوار آگاهی کردن هفت و نیم میلیارد!!!!
پویا
۱۱ بهمن ۱۴۰۲Cs55 آگهی کرده بودن ۶.۵۰۰ میلیارد 🤣🤣🤣🤣🤣🤣
پویا
۱۱ بهمن ۱۴۰۲طرف حواله هونگچی آگهی کردن ۴.۷۰۰!
۱۱ بهمن ۱۴۰۲یارو پژو پارس آگهی کرده ۹۰۰ میلیون !!!
Taha Ayoobi
۱۲ بهمن ۱۴۰۲پژو پارس 900 تومنی آدم حالا میگه شاید یه لوازمی بسته یه دستی به موتور کشیده و موتور لوازمیه
هونگچی و چانگانو دیگه هیچ جوره نمیشه هضم کرد😂
۱۲ بهمن ۱۴۰۲اره 😐😂
۱۱ بهمن ۱۴۰۲https://divar.ir/v/QZtego5S?ref=android
شاین مکس 5 میلیارد!!!
https://divar.ir/v/QZuWDFgs?ref=android
فولکس جتا ۵ میلیارد
منو جنون دست داد 💔
Kia
۱۵ بهمن ۱۴۰۲خوب دیگه وقتی میدونن خر که هست سواری هم میگیرن..تنها راه نجات خودتون نخریدن هست شش ماه
بهراد
۱۱ بهمن ۱۴۰۲هر چقدرم ماشین روز بیاد
این نرخ دلار و تعرفه نمیزاره که بدست مشتری رده متوسط برسه
اکثر مردم که سوار پژو و پرایدن و این شکاف قیمتی و قوانین بیمه ای به ضرر مالکای جدیده.
نهایت خسارتی که میدن یه دنا هست.
هنوزم پارس سورن تولید میشن
اطلس و سهند با موتور پراید تو خط هستن.
فاصله قیمتی رو بزاریم کنار ، وارداتی ها یه تصادف رخ به رخ با ایرانی ها داشته باشن، خسارت جانی وارده به ایرانی ها قابل مقایسه یا جبران نیست.
۱۱ بهمن ۱۴۰۲آخه مشکل اینجاست به مشتری رده بالا هم نمیرسه😂💔
حاجی مشتری رده متوسط تو ایران فوقش بتونه با قرض و وام یه توسان نسل 1 مدل 2008 بخره😘😐
parhamiof
۱۱ بهمن ۱۴۰۲توسان ماشین خوبیه الی نه این توسانی که دارن میارن.
یه ماشین با موتور معمولی و تک دیفرانسیل،خوب معلومه ارزش تیگو 8 پرومکس بیشتره!
بنظرم برند مهمه،ولی نه در این حد،اصلا ارزش خرید نداره وقتی از آریزو 5 توربو ضعیف تره!
Avan
۱۱ بهمن ۱۴۰۲با قسمت جلو محصولات جدید هیوندای حال نمی کنم
کریم
۱۲ بهمن ۱۴۰۲فقط پژو پارس ELX عشق است
این ماشین اشغال بچه بازی است😂😔
Taha Ayoobi
۱۲ بهمن ۱۴۰۲الان اینو داری با تیگو و آریزو مقایسه میکنی؟
تیگو که از هر 10 تا مالک بپرسی حد اقل 3 تاشون میگن بعد صد هزار تا موتور گذاشته، هیچ اعتمادی بهش نیست و هر لحظه ممکنه خراب بشه.
آریزو با موتور 1.5 توربو مصرفش بالای 10 میره، سواریش داغونه.
آخه با هیوندای؟
من هیوندای رو دوست دارم ولی اولویتم برند های دیگه اس قبل از هیوندای، صد درصد بهتر از هیوندای هم هست. ولی چینیا رو با هیوندای مقایسه نکنید واقعا.
علیرضا کاتوزیان
۱۲ بهمن ۱۴۰۲همه چینی ها رو با یک چشم نبینید بریدk7 کرمان موتور سوار شید ببینید چقدر ماشین جادار پر اپشن و خوبیه وبه قیمت
Taha Ayoobi
۱۲ بهمن ۱۴۰۲اون که میگن جزو بدترین چینی های مونتاژیه
رامتین
۱۲ بهمن ۱۴۰۲بیشک کیفیت مناسبی داره و جزء پرفروش های آمریکا هم هست. فقط موتورش میتونست کمی قویتر باشه. یعنی با همین حجم موتور، اگه gdi بود (بدون توربو) میتونست 180 اسب بده.
Taha Ayoobi
۱۲ بهمن ۱۴۰۲پلاک دیپلمات هاش رو تو تهران دیده بودم
Kariem
۱۳ بهمن ۱۴۰۲توجه توجه سلام دوستان ؛ منم مثل خیلی از شما دنا پلاس اتومات توربو شارژ ثبت نام کردم که در حال حاضر ایران خودرو به بهانه ی ارتقا یافتن و آپشنال شدن در صدد تحمیل خودروی مسخره ی خودش به ماست در حالیکه ما توانایی خرید این خودروی با قیمت بسیار گزاف را نداریم لذا از تمامی شما دوستان تقاضا دارم ثبت نام نکرده و بابت این خودرو هزینه ای پرداخت نکنید و یکی از دوستان در این رابطه کارزاری را تشکیل داده که از تمامی شما خواهشمندم در این کارزار “ثبت امضاء” نموده تا کارزار ، بیش تر به چشم بیاید و صدای مردم معترض به گوش مسؤلین مربوطه برسد؛ تا حد امکان این کارزار را نشر دهید و ثبت امضاء نمایید. Karzar.net/100995
امیر زارع حسینی
۱۳ بهمن ۱۴۰۲اخه بنده خدا الان توسان 2017 قیمتش تو بازار 4 میلیارد و نیم هستش این بیاد بالای 6 میلیارد نرخ میزارن روش