تاریخ معمولاً عادت دارد که خودش را تکرار کند و این اتفاق برای مدل مشهور واکسهال ویوا پس از ۳۶ سال اتفاق افتاده است. نام «ویوا» دوباره زینتبخش درب صندوق عقب آخرین مدل شهری خودروساز بریتانیایی شده است. همانند مینی و فیات با مدل ۵۰۰، واکسهال نیز امیدوار است تا با استفاده از جذابیت نام «ویوا»، مدل جدید کامپکت ۵ در خود را به بخش خودروهای ارزشمند شهری بازار منتقل کند. ویوا یا همان اوپل کارل با رویکردی اقتصادی، کمابیش به ریشههای خود بازگشته است و این در حالی است که هنوز هم در تریم سطح بالای SL (خودروی تستشده در اینجا)، تجهیزات زیادی را در اختیار مشتری قرار میدهد. بنابراین ارزش مناسبی را در مقایسه با مقدار پولی که برای آن هزینه میشود، نشان میدهد. ولی باید دید که این میزان ارزشمندی کافی خواهد بود یا خیر.
ویوا به عنوان یک تازهوارد به این کلاس، از پیشرفتهترین قابلیتهای ارتباطی برخوردار است. در این مدل، امکان ارتباط بلوتوث وجود دارد و با پرداخت ۴۲۵ دلار اضافی میتوان از سیستم اطلاعات و سرگرمی IntelliLink استفاده کرد. همچنین یک سیستم راهبری ماهوارهای نیز در دسترس است. تنظیمات خودرو از برنامه BringGo با قیمت ۹۹ پنی برای آیفون و اندروید استفاده میکند. این یک راهحال ارزانقیمت است که کارآیی نسبتاً خوبی نیز دارد، ولی واکنش رابط کاربری آن کُند است.
انطباقپذیری
این خودروها بیشتر وقت خود را در شهر سپری خواهند کرد، ولی بهتر است توانایی آنها در هنگام عبور از مرزهای شهری نیز مورد بررسی قرار گیرد.
چهره ظاهری
هر سه خودرو، ارزش بالایی را در خود نشان میدهند، ولی در کلاس خودرویی که از مدلهای گوناگون انباشته شده، «استایل» موضوعی بسیار تعیین کننده است. طراحی ویوا، درخشندگی بیشتری نسبت به بقیه دارد و i10 نیز سطح بالایی از طراحی را در ظاهر و داخل کابین به نمایش میگذارد. در همین حال، سوزوکی بیشتر سودمندگرایانه عمل کرده است.
جایگاه اول: هیوندای i10
i10 گرانقیمتترین مدل در اینجا محسوب میشود، ولی این موضوع با قدرت بیشتر در زمینههای دیگر، خدمات و بیمه ارزان جبران میشود. این خودرو با عملکرد مناسب، قابلیتهای کاربردی فراوان و حسّ اعتماد به نفس بالایی که برای راننده ایجاد میکند، توانسته شایستگی کسب این جایگاه را از آنِ خود کند. در همین حال، سطح آلودگی بیشتر CO₂ احتمالاً موجب میشود که کاربران تجاری در کشورهایی مانند بریتانیا، با هزینه بیشتری برای رانندگی با آن مواجه شوند که این موضوع، با صرفهجوییهایی که در زمینههای دیگر دارد، حتماً جبران میگردد. هیوندای i10 بهترین خودرو در این سهگانه برای رانندگی است و بهترین گزینه نیز محسوب میشود.
جایگاه دوم: واکسهال ویوا (اوپل کارل)
ایمنی خارقالعاده، خدمات مقرونبهصرفه و استهلاک کم در ویوا باعث شدهاند که این مدل بتواند سلریو را به مکان سوم بفرستد. با این حال اگر هزینههای مالکیت برای شما اهمیت دارند و میخواهید مالیات کمتری برای خودرویتان بپردازید، شاید بهتر است به سراغ تریم ارزانتر SE بروید که با موتور «اکو فلکس» واکسهال در هر کیلومتر تنها ۹۹ گرم دیاکسید کربن تولید میکند و صرفهجویی زیادی برای شما در بر خواهد داشت. در این حالت، واکسهال ویوا با داشتن قیمتی از کمتر سوزوکی، با راندمان آن مطابقت خواهد کرد. البته در این تریم سیستم کنترل هوا را از دست میدهید، ولی حتماً با پرداخت پول بیشتر، آپشن سیستم IntelliLink را اضافه کنید.
جایگاه سوم: سوزوکی سِلِریو
سلریو واقعاً خودرویی ارزان و با طراوت است. صداقت الهامبخشی در نحوه سواریاش وجود دارد و عملکرد خوبی را در آن نشان میدهد. ولی با داشتن این قیمت فریبنده، نتوانسته ۳ ستاره ایمنی از تست تصادف کسب کند و اعتماد به نفس پایینتری را برای راننده به همراه دارد. در کلاس خودروهایی که هزینههای مالکیت یکی از ویژگیهای کلیدی هر مدلی محسوب میشود، مبالغ بالای مربوط به بیمه و سرویس، نشان میدهند که قیمت سلریو آنچنان هم که در ابتدا به نظر میرسد، جذابیتی ندارد.
گزینههای دیگر در این کلاس
اشکودا سیتیگو SE 5dr 1.0 60
قیمت: ۹,۴۸۵ پوند
موتور: یک لیتری ۳ سیلندر با قدرت ۵۹ اسببخار
رنو توینگو پلی SCe 70
قیمت: ۹,۹۹۵ پوند
موتور: یک لیتری ۳ سیلندر با قدرت ۶۹ اسببخار
سوزوکی سلریو SZ4 | واکسهال ویوا SL | هیوندای i10 1.0 SE | مدل |
۸,۹۹۹ | ۹,۴۹۵ | ۹,۹۷۵ | قیمت مدل اولیه (پوند) |
۹,۴۱۴ | ۱۰,۰۴۰ | ۱۰,۶۶۵ | قیمت مدل تست (پوند) |
۲۴۲۵ | ۲۳۸۵ | ۲۳۸۵ | فاصله محوری (میلیمتر) |
۳۶۰۰ | ۳۶۷۵ | ۳۶۶۵ | طول (میلیمتر) |
۱۶۰۰ | ۱۵۹۵ | ۱۶۶۰ | عرض (میلیمتر) |
۱۵۴۰ | ۱۴۸۵ | ۱۵۰۰ | ارتفاع (میلیمتر) |
سه سیلندر در یک ردیف ۹۹۸ سیسی | سه سیلندر در یک ردیف ۹۹۹ سیسی | سه سیلندر در یک ردیف ۹۹۸ سیسی | نوع موتور |
۶۷ در ۶۰۰۰ | ۷۴ در ۶۵۰۰ | ۶۵ در ۵۵۰۰ | پیک قدرت (اسببخار در دور بر دقیقه) |
۹۰ در ۳۵۰۰ | ۹۵ در ۴۵۰۰ | ۹۵ در ۳۵۰۰ | پیک گشتاور (نیوتنمتر در دور بر دقیقه) |
۵ دنده دستی، دیفرانسیل جلو | ۵ دنده دستی، دیفرانسیل جلو | ۵ دنده دستی، دیفرانسیل جلو | انتقال قدرت |
۳۵ | ۳۲ | ۴۰ | ظرفیت باک بنزین (لیتر) |
۲۵۴ | ۲۰۶ | ۲۵۲ | ظرفیت صندوق عقب (لیتر) |
۷۲۶ | ۱۰۱۳ | ۱۰۴۶ | ظرفیت صندوق عقب با جمعشدن صندلیها (لیتر) |
۸۳۵ | ۹۳۹ | ۹۳۳ | وزن کلی (کیلوگرم) |
۴۲۵ | ۴۸۹ | ۴۸۷ | ظرفیت حمل بار (کیلوگرم) |
۴۰۰ | اعلام نشده | اعلام نشده | ظرفیت یدککشی (کیلوگرم) |
۹.۴ | ۱۰.۴ | ۹.۶ | شعاع گردش (متر) |
اعلام نشده | ۰.۳۳ | ۰.۳۱ | ضریب دراگ |
۳ سال (۶۰ هزار مایل) | ۳ سال (۶۰ هزار مایل) | ۵ سال (بدون محدودیت) | گارانتی اصلی |
عملکرد | |||
۱۱.۹ | ۱۳.۵ | ۱۳.۹ | صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت (ثانیه) |
۱۵۴.۵۷ | ۱۷۰.۵۹ | ۱۵۴.۵۷ | حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت) |
۲۸۰۰ | ۳۴۰۰ | ۳۴۰۰ | دور موتور در ۱۱۲.۶۵ کیلومتر بر ساعت |
۵۳.۷ | ۵۳.۵ | ۵۳ | فاصله ترمز از ۱۱۲.۶۵ کیلومتر بر ساعت (متر) |
۷.۴ | ۶.۲۶ | ۵.۸۷ | مصرف سوخت مشاهداتی (لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) |
۴.۲۵ | ۴.۶۷ | ۴.۹۹ | تخمین مصرف سوخت در شهر (لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) |
۳.۰۸ | ۳.۲۵ | ۳.۳۳ | تخمین مصرف سوخت در جاده (لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) |
۳.۵۸ | ۳.۷۵ | ۳.۹۱ | تخمین مصرف سوخت ترکیبی (لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) |
۲۲۷ | ۲۰۱ | ۱۸۹ | آلودگی کربنی واقعی (گرم در هر کیلومتر) |
۹۹ | ۱۰۴ | ۱۰۸ | آلودگی کربنی اعلامشده (گرم در هر کیلومتر) |
منبع: autoexpress
Danial
۱۶ آذر ۱۳۹۴ببینم اینارو چرا تو ایران وارد نمیکنن راحت میتونن جای پراید و 206 و این ماشین درپیتایی تو این رنج رو پر کنن…قیافشونم که خوبه ایمنی هم دارن انجیناشون هم که از پراید بهتره امکاناتشون هم که عالیه…
کسی میدونه چرا نمیارن تو ایران هوم ؟!؟!؟
خخخخخخخخخخخخخخخخخ
الکی مثلاً من نمیدونم توش میکنن خودشون ….
alireza-r
۱۶ آذر ۱۳۹۴این ماشینا به هیچ وجه نمی تونن جایگزین پراید و 206 بشن. چون قیمتشون بین 9 تا 10 هزار پونده. با پوند 5500 تومنی الان، میشه بین 49 میلیون و 500 تا 55 میلیون تومن. تازه اگه عوارض و تعرفه های مختلف رو هم حساب نکنیم. یعنی از همه ماشینای به اصطلاح ایرانی گرونترن.
فرامرز
۱۶ آذر ۱۳۹۴قیمت ها تو انگلستان معمولاْ بالاست و شامل مالیات و … میشه. تو آلمان بدون احتساب مالیات ۱۹٪ قیمت پایه هیوندای آی ۱۰ حدود ۶۰۴۰ یورو هست که میشه حدود ۲۴ میلیون و تو ایران با شرایط کنونی یعنی گمرک حدود ۴۰ درصدی و سایر هزینه ها باید حدود ۳۵ میلیون قیمت بخوره. البته مدل های پایه خیلی از امکانات مثل سیستم صوتی، کولر و شیشه برقی ندارن ولی در عوض ایربگ برای همه سرنشینها رو شامل میشن. مثل این آگهی:
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=219061245&scopeId=C&ambitCountry=DE&usage=NEW&isSearchRequest=true&makeModelVariant1.makeId=11600&makeModelVariant1.modelId=31&pageNumber=1
alireza-r
۱۶ آذر ۱۳۹۴دوست عزیز تعرفه ها و مالیات انگلستان از ایران که کمتر نیست. پس یعنی هر جوری حساب کنین امکان نداره این ماشینا زیر 50-60 تومن به دست مصرف کننده ایرانی برسن. بازار آزادی مثل آلمان رو که نباید با بازار بسته ایران مقایسه کرد.
great britain
۱۷ آذر ۱۳۹۴تویه بریتانیا و ژاپن قیمت ها بالاست ولی دخلشون به خرجشون کاملا میخوره اگه این طور نبود که همه مهاجرت میکردن!!!!!!!!!
توی یک رستوران توی بریتانیا یا ژاپن کار کنین مطمئنن پولی که به دست میارین از یک مهندس عالی رتبه تویه ایران بیشتره!!!!!!!!!
رضا
۱۷ آذر ۱۳۹۴تو امارات مدل فولش 35000 درهم بدون گمرکی و …
حالا چطور شما میگی قیمت تمام شدش 35 تومان میشه؟
پیکانتو که از پائینتره 66 تومانه
رضا
۱۷ آذر ۱۳۹۴i10 اگه فولش 55 میلیون هم باشه حاضرم بخرم
ترجیح میدم !
مجبورم !
میفهمی ؟
مجبور
بهنام
۱۶ آذر ۱۳۹۴اقا یه سوال بی ربط…راسته میگن ویران خودرو میخواد سال دیگه ۵ مدل پژو مونتاژ کنه؟؟؟ کسی خبر داره؟؟ پدال اگه راجب این خبر مطلب بزنی متشکر میشم
محسن
۲۷ دی ۱۳۹۴سلام دوست عزیز
قراره ایران خودرو سه مدل 208و 2008 و 301 ر وتو ایران مونتاژ کنه و مدل 308و 508 و 3008 رو ساخته شده مثل 407 قبلا بیاره و فقط بفروشه ولی رو هر سه مدل مونتاژی به احتمال زیاد همون موتور قدیمی tu5 که الان رو 206 تیپ 5 هست رو استفاده میکنه
alireza-r
۱۶ آذر ۱۳۹۴چقدر این سه تا ماشین از نظر ظاهری شبیه همن! هم از نمای جلو، هم عقب و هم نمای داخل.
فرزاد
۱۶ آذر ۱۳۹۴شاید باورش واسه شما سخت باشه اما هر دو تقریبا یکی هستن!…
سعید
۱۶ آذر ۱۳۹۴سلام ، واقعاً باید به گروه HYUNDAI- KIA MOTORS تبریک گفت ، رشد و ارتقای این گروه در طی چند سال گذشته به حدی بوده است که اکنون هر دو در گروه 100 برند برتر جهان قرار دارند ، ولی بی توجهی و غفلت گروه GENERAL MOTORS کار را بدانجا رساند که طی 10 سال گذشته چند برند آن منحل شده ( PONTIAC ، OLDS MOBILE ، HAMMER , SATREN ) و بعضی برندهای آن نیز واگذار شده اند ( SAAB ) ، بعضی برندهای آن در بازارهای خارجی عرضه نمی شوند ( DAEWOO ) و اکنون فقط برند CHEVROLET این گروه در لیست 100 برند برتر قرار دارد و آنهم در جایگاهی پایین تر از HYUNDAI و KIA MOTORS . شما اگر مدلهای 15 سال پیش OPEL – VAUXHALL را با خودروهای ساخت HYUNDAI مقایسه کنید می بینید عملاً یک سرو گردن بالاتر هستند . من علت این افول را بی توجهی به بازارهای خارجی ، کم توجهی به نیاز مشتری و عدم معرفی نماینده های جدید در کلاسهای دیگر می دانم .
sunmartin
۱۷ آذر ۱۳۹۴بی هیچ تعارفی بگم در هر تست و آزمون و مجله ای حداقل نام کیا هیوندا بین 5 برند اول هست چه تلاش وصف ناشدنی دارن انجام میدن که تا این حد این دو برند جهانی و مطرح شدن کاش ویرانخودرو و سایه بان بجای اینهنه ازین شاخه به اون شاخه پریدن ها قرار داد درست و با اصول و حساب شده ای با این دو شرکت مطرح ایجاد میکرد تویوتا که هیچگاه راضی نمیشع با اینها شراکت کنه حداقل برید سراغ برند مطرح آخه فیات چی بود که انتخاب کردید؟
احمد باقری
۱۷ آذر ۱۳۹۴واکسهال هم در این نوع ماشینها خیلی خوب داره کار میکنه.
یه پسر
۱۷ آذر ۱۳۹۴هیوندا مشخصات خیلی بهتری داره اما بازم احساس می کنم واکسهال پدرمادر دار تره (به هر حال آمریکا کجا کره کجا )
سلیرو هم که یه ظاهرش شبیه یه ماشین دهه 60 میلادی که به زور امروزی شده
سعید
۱۷ آذر ۱۳۹۴,واکسال که همون اوپله یک ماشین آلمانی آمریکایی محسوب میشه که زیر مجموعه جنرال موتوره. به نظر من واکساله از همه بهتره، در جایی که همچین برندی باشه من ماشین کره ای رو انتخاب نمیکنم.