علیرغم شروع موفقیتآمیز هیوندای در چین، فروش این خودروساز کرهای در بزرگترین بازار خودرویی دنیا با افت ادامهداری همراه شده و البته همین وضعیت در بازار آمریکا هم دیده میشود.
دلیل اصلی این موضوع به از دست رفتن فرصت همگامی با سلیقهی مشتریها مخصوصاً اقبال زیاد به شاسی بلندها مربوط میشود. همچنین قیمتگذاری محصولات هیوندای به گونهای بوده که همخوانی زیادی با تصور مشتریان از این برند ندارد. اینها را حداقل چهار نمایندگی هیوندای در چین و چندین نمایندگی اسبق و فعلی این برند در آمریکا و برخی مدیران و کارکنان شرکت به رویترز گفتهاند.
هیوندای و کیا در سال ۲۰۰۹ رتبه سوم فروش مجموع را به دست آوردند درحالیکه جنرال موتورز و فولکسواگن در رتبههای اول و دوم قرار داشتند. این خودروساز کرهای هماکنون از نظر فروش در رتبه نهم قرار داشته و سهمش از این بازار به ۴ درصد در سال ۲۰۱۷ افت کرده درحالیکه در سال ۲۰۰۹ این میزان بیش از ۱۰ درصد بوده است.
مدیران و کارشناسان صنعت خودرو میگویند هیوندای بازار خودروهای ارزانقیمت چین را که رشد سریعی دارد به رقبایی همچون جیلی و BYD واگذار کرده است. همچنین دیگر خودروسازان مطرح خارجی در کلاسهای لوکستر جای پای خوبی برای خود باز کردهاند و البته برای مدلهای رده میانی نیز قیمتهای رقابتیای در نظر گرفتهاند. این موارد باعث شدهاند موقعیت هیوندای در بازار به عنوان یک برند خارجی با قیمت مناسب به خطر بیفتد.
هیوندای در آمریکا هم با مشکل مشابهی روبرو بوده و سال پیش سهم ۴ درصدی از بازار این کشور داشته درحالیکه چندین سال پیش اوضاع آن بهتر بوده است.
شاسی بلندهای هیوندای تنها ۳۶ درصد کل فروشاین شرکت در بازار آمریکا در سال پیش را به خود اختصاص دادند درحالیکه این رقم برای جنرال موتورز ۷۶ درصد و برای متوسط صنعت خودرو ۶۳ درصد بوده است. این خودروساز کرهای قبلاً برنامههای خود برای عرضهی شاسی بلندهای بیشتر و همچنین پیکاپ سانتاکروز تا سال ۲۰۲۰ را اعلام کرده است.
اِد کیم، مدیر تولید هیوندای آمریکا بین سالهای ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۸ میگوید:
یکی از چالشهای اصلی ما در آن زمان که میدانم هماکنون نیز وجود دارد تمرکز زیاد مدیریت روی سدان ها بود. این در حالی بود که مدیریت بخش برنامهریزی تولید و بازاریابی واقعاً خواهان محصولات شاسیبلند و تراک بیشتری بودند اما در اکثر موارد متقاعد کردن مدیران بسیار سخت بود.
وظیفهی احیای موفقیت هیوندای در دو بازار مهم دنیا بر دوش Euisun Chung که مدیر نسل سومی هیوندای است قرار خواهد گرفت. او کار خود را به عنوان معاون اجرایی شروع کرده و به دنبال احیای هیوندای است.
این مدیر جوانتر قبلاً با برخی موضوعات روبرو شده چراکه یکی از افراد مسئول در معرفی برنامه جدید هیوندای برای بازنگری در تصویر ذهنی این برند بوده است. واضح است که همهچیز طبق برنامه پیش نرفته اما Chung هماکنون افراد جدیدی استخدام کرده، روی استارتآپها سرمایهگذاری نموده و با کمپانیهای تکنولوژی خودران برای بازگرداندن هیوندای به روزهای خوش گذشته همکاری کرده است.
تصویر ذهنی برند هیوندای قطعاً در سالهای گذشته بهتر شده اما هنوز هم نزدیک یک برند لوکس نیست. این را مدیر اجرایی اسبق جنرال موتورز کره میگوید.
او خاطرنشان میسازد:
بنابراین من فکر میکنم آنها باید به عقب بازگشته و به منظور حفظ فروش خود قیمتگذاری بسیار رقابتیای داشته باشند.
me84
۱۹ آبان ۱۳۹۷.
سال 86 یه مدیر مالی داشتیم میگفت مدیریت همه چیزه. باقی مولفه ها میان زیر چتر مدیریت.
اگه بهترین طراح ها و مهندسین رو استخدام کنی و هزار جور امکانات هم درمحصولاتت ارائه بدی و ….. ولی مدیریت اگه نقص داشته باشه، همه چیز خراب میشه.
هر چند تا همین الانم هیوندای خیلی خوب اومده بالا، ولی این موردی که تو متن اشاره شد دیگه واقعا خیلی عجیبه. مدیر بازاریابی میگه آقا بازار فلان محصول رو میخواد، اما مدیران بالاتر رو محصول دیگه ای اصرار دارن. خب پس برای چی مدیر بازاریابی استخدام کردی؟
(Ali (Chevy nova
۱۹ آبان ۱۳۹۷خبر خىلى جالبى بود
البته اواع براى هىوندا 2 ساله که بده
پارسال هم افت فروش داشتن ولى امسال اوضاعشون طبق گفته متن بدتر هم شده
مهم ترىن عاملش هم 2 تاست
1.دلیل اصلی این موضوع به از دست رفتن فرصت همگامی با سلیقهی مشتریها مخصوصاً اقبال زیاد به شاسی بلندها مربوط میشود.
2.همچنین قیمتگذاری محصولات هیوندای به گونهای بوده که همخوانی زیادی با تصور مشتریان از این برند ندارد.
کیان
۱۹ آبان ۱۳۹۷این زیپو و امثالهم کجا هستن ؟
بهترین پرفروشترین با کیفیت ترین محصولات کره که امار میدادن کجان پس ؟
محصولاتی که ژاپن را جا گذاشته بودن و با جنسیس میخواستن بی ام و به چالش بکشن کجان ؟
خب خوب شد این مقاله بیرون اومد، البته طرفدارای کره ای خیلی متعصب تر هستن تا واقعیت و ببینن !! دو جمله وحشتناک مهم که نشون میده دنیا
1- دید ماشین درجه دو و یا حتی پایین تر دارن به ماشین کره ای :
”همچنین قیمتگذاری محصولات هیوندای به گونهای بوده که همخوانی زیادی با تصور مشتریان از این برند ندارد
2- محصولات کره ای دارن در پس محصولات چینی قرار میگیرن تو بازار فوق العادع رقابتی !!!
هیوندای بازار خودروهای ارزانقیمت چین را که رشد سریعی دارد به رقبایی همچون جیلی و BYD واگذار کرده است.
تازه این جایی از بازار هست که کره ای ها مدتها دارن فعالیت میکنن و به همین راحتی ذارن عقب میرن شما فرض کن تو برند به اصطلاح لوکسشون جنسیس با قیمتهای واقها بالاش فروش در حد چی خواهد شد، عاقبت بلند پروازی کره شده اینی که میبینید !!!!
حسن
۱۹ آبان ۱۳۹۷کىان
مسئله جالبى رو ذکر کردى
تو بازار چىن خودروسازان کره بازار رو به خودروسازان چىنى واگذار کردن و سهمشون تو چىن به مىزان کم تر از 4 درصد رسىده و خوبه بدونىد هىوندا 10 سال پىش سهمش در چىن بالاى 10 درصد بوده
در بازار شاسى بلندهاى آمریکا هم سهمش فقط 36 درصده در صورتى که شرکت جنرال موتورز 76 درصد بازار شاسى بلندها رو در اختىار داره
به همه ى این موضوعات اضافه کنىد که خودروسازان کره با وجود اونکه در لىست ماشىنهاى قابل اعتماد بودن هىچ فرقى براشون نداشته و فروششون در بازارهاى مهم بىن المللى کاهش چشم گىر داشته
مانی
۱۹ آبان ۱۳۹۷سهم تولید شاسی بلند از کل ساختههای خودش ۳۶درصد هست!!!
amin
۱۹ آبان ۱۳۹۷و البته اگر یادتون باشه میگفتن که تو چین هم کسی خودروی چینی نمیخره و کره ای ها اونجارو قبضه کردن!!!
سام
۱۹ آبان ۱۳۹۷جناب amin این دروغ بزرگ را که کسی در چین ماشین چینی نمی خرد را عده ای از هموطنان به نحوی ناآگاهانه اما به نظر می رسد عده ای کاملا عمدی و از روی قصد و غرض سال هاست که در سطح جامعه و نشریات و سایت های خودرویی پخش می کنند و با اینکار اهداف و نیات خاص و گاها پلیدی را تعقیب می کنند.اهدافی که به طور قطع و یقین به نفع مصرف کننده طبقه متوسط و پایین ایرانی نیست و منافع برخی از گروه های دلال صفت و رانت خوار را تأمین می کند.متأسفانه ما در سال های پیش شاهد چنین شایعات و حرف های دروغ و مزخرفی حتی بر علیه برندهای معروف کره ای،فرانسوی و ایتالیایی و حتی ژاپنی نیز بوده ایم. مثل این شایعه چرند که اروپایی ها و به ویژه فرانسوی ها اصلا پژو و رنو نمی خرند و فقط مشتریان ایرانی خریدار آنها درسطح جهان هستند!… جالب اینجاست که بعضی ها برای اثبات این حرف دروغ (نخریدن ماشین چینی توسط چینی ها) حتی از سطح خیابان های برخی از شهرهای چین به صورت فورمالیته و سطحی فیلم برداری هم کنند تا به قول خودشان مچ چینی های چموش را بگیرند!…مثلا در دو فیلمی که من اخیرا در اینترنت دیده ام.در نخستین آنها که در یکی ازسایت های خودرویی پخش شد کارشناس آن سایت را می بینیم که با قیافه ای شدیدا عصبی و هیستریک در داخل یکی از خیابان های شهرهای بزرگ چین در حال قدم زدن است تا نظر کارشناسی خود مبنی بر نخریدن ماشین چینی توسط چینی ها را با گشت ساده در یکی از خیابان بالای شهر صادر کند!نکته مهم اینجاست که این کارشناس پرادعا اینقدر بی سواد و ناشی بود که حتی با برندهای پرفروش و معروف چینی هم آشنا نبود و بسیاری از ماشین های چینی را با نمونه خارجی آن اشتباه می گرفت!.مثلا این کارشناس در مواجهه با ماشینی با مارک بائوجون (baojun) گفت که آرم این ماشین شبیه کله اسب ایران خودوست! و حتی اسم این ماشین را نمی دانست و سریعا از کنار آن رد شد این در حالی است که برند بائوجون یکی از پرفروش ترین ها در بازار چین است.و در کل هر خودروی چینی را اسمش را نمی دانست با رندی از کنارش رد می شد و در آخر این گزارش سطحی نتیجه گرفت که ما در این خیابان تک و توک ماشین چینی دیده ام!… در حالی که ده ها ماشین چینی از مقابل او رد شده بودند و چون او اسم آنها را نمی دانست آنها را با برندهای اروپایی و یا ژاپنی اشتباه گرفته بود.درست مثل اینکه یک فرد بی سواد عامی و دلال را برای کسب خبر فرستاده باشند! … .در فیلم دیگر می بینیم که فردی در شهر گوانگ ژوی چین و در دل شب و درخیابانی نیمه تاریک! شروع به فیلم برداری نموده و با اینکه چندین ماشین با برند چینی از مقابل او رد شدند،با قاطعیت می گوید که چینی ها اصلا ماشین چینی نمی خرند و حتی مسئولان چینی بی خیال صنعتی به نام خودروسازی شدند! دروغ بزرگی که حتی مرغ پخته را هم به خنده می اندازد.سئوال اینجاست که اگر به فرض چینی ها بی خیال صنعت خودروسازی شدند پس این همه برند چینی در سطح آن کشور چه کار می کنند.چغندر قند می کارند و یا یه قل و دو قل بازی می کنند؟!
یانکی
۱۹ آبان ۱۳۹۷دوستان یه جوری جو درست کردن که انگار منتظر هستن هیوندا ورشکست بشه و جمع کنه.که چی هی میگید کره ای ها فلانن بیسارن.دمشون گرم خیلیم خوبن.من عاشق آمریکاییم ولی کره رو خیلی قبول دارم.اونایی رو که میگه تصورشون از کره ای یه ماشین معمولی و غیر قابل رقابته اونا هیچ وقت مثل ماها از روزگار جهان خودرو با خبر نیستن تا ببینن که مثال i30n از گلف چیزی جز سابقه کم مداره و فقط اینکه گلف بنا به تجربش یه جورایی سنگ محک i30n هستش.امید وارم به موفقیت ادامه بدن.امید وارم ریشه اینا کنده بشه نه اکنا
مزدا
۱۹ آبان ۱۳۹۷هیوندای با مقامات ایرانی یه گفتگوی کنه ورود خودروها خارجی ازاد بشه مطمن باشه این کاهش فروشش جبران میشه??
Mohammad
۱۹ آبان ۱۳۹۷همون جوری که همه تصور میکنن برند های کره ای باید ارزون ساز باشن تا فروش برن ولی در عوض قیمت رو با اروپایی ها و امریکایی ها یکی میکنن خب مشخص اینجوری میشه
amin
۱۹ آبان ۱۳۹۷. “””همچنین قیمتگذاری محصولات هیوندای به گونهای بوده که همخوانی زیادی با تصور مشتریان از این برند ندارد. “””
این جمله خیلی حرف توشه
(Ali (Chevy nova
۱۹ آبان ۱۳۹۷امىن جان
سقف ماشىن رو درست کردى؟
amin
۱۹ آبان ۱۳۹۷سلام علی آقا
رفتم پیش همون فردی که گفتید.عمو حسن
برزنت ارتشی نداشت و فقط چرم داشت که من نمیخواستم.قرار شد برزنت اصلی از خارج یکی از اقوام برام بیاره و بدم ایشون بدوزه
راستی شماره موبایلم رو هم دادم تو ایمیل
شاهين
۱۹ آبان ۱۳۹۷درسته ما داریم تو این سیاه چال زندگی میکنیم و اپتیما و سوناتا واسمون لوکسه اما یه لحظه فکر کنین تو اوج تنوع برند در اروپا یا چین یا امریکا جایی که شما یه بنز یا ب ام و رو اقساط میتونی بخری اصلا فکرت سمت کیا هیوندا نمیره، حتی اگه بخوای اقتصادی هم بخری انقدرمدلای مختلف تویوتا و فولکس واگن و هوندا و مزدا و … هست که واقعا وقتی میگه تصور مردم از این دو برند(هیوندای و کیا) با قیمت گذاری سازگار نیست تازه میفهمیم کجای کاریم..
حسن
۱۹ آبان ۱۳۹۷موضوع مهم اونکه خودروسازان کره اى فقط فروششون بخاطر قىمت کم محصولاتشون بود و اپشنهاى بالا
الان که قىمتهاشون رو بالا بردن فردى که دنبال ماشىن هست ترجىح مىده بجاى گرفتن ماشىن کره اى محصولى با برند معتبر و با کىفىت تر بخره
الان هم همىن رخ داده و مشترى ها که مىخوان براى ماشىن کره اى پول ماشىن ژاپنى رو بدن خوب رفتن ژاپنى گرفتن بجا کره اى و به همىن علت فروش هىوندا تو چىن و آمریکا بسىار کم شده
عرفان
۱۹ آبان ۱۳۹۷اگر نگیم تنها دلیل، یکی از اصلی ترین علت انتخاب محصولات هیوندا و کیا و ترجیح اونها به بی ام و و…. گارانتی بلند مدت چهار پنج سالشونه
فرید
۱۹ آبان ۱۳۹۷احتمالا مدیران ارشدشون تنشون به مدیران ماخورده
حسن
۱۹ آبان ۱۳۹۷والا ارمان که مىگفت کره اى ها فروششون بالا هست و امسال فلان کردن
پس کو؟؟؟
افت فروش در 2 بازار مهم دنىا فعلا نشون دهنده عملکرد هىوندا هستش
Amir Machine
۱۹ آبان ۱۳۹۷شما فقط مطالب رسمی رو ملاک قرار بده نه چهارتا کامنت بیپایه و اساس رو
sina
۱۹ آبان ۱۳۹۷والا من همون جا با اعداد و ارقام به آرمان گفتم که هیوندای داره افت رو تجربه میکنه ولی خب ایشون معتقد بودن با این چهارتا عدد که معلوم نیست از کجا اوردم نمیشه گفت!
Amir Machine
۱۹ آبان ۱۳۹۷کاهش شدید فروش هیوندای و از اون طرف افزایش سود جنرال موتورز نشون میده که لیستهای قابلیت اعتماد هیچ اهمیتی برای خریداران آمریکایی نداره چون نه حضور هیوندای در بین قابل اعتمادها موجب افزایش فروشش شده نه حضور برندهای جنرال موتورز در بین غیرقابل اعتمادها فروشش رو کاهش داده. بنابراین کسی به این آمارها توجه چندانی نداره.
در مورد چین هم که معلومه با حضور قدرتمند غولهایی مثل فولکسواگن و جنرالموتورز و همینطور برندهای متععد چینی با محصولات باکیفیت و با قیمت پایین، کسی سراغ هیوندای نمیره.
(Ali (Chevy nova
۱۹ آبان ۱۳۹۷دقىقا امىر جان
جالبه
رم تو لىست غىر قابل اعتمادها رتبه اول رو داشت ولى طبق 2 مطلبى که پدال گذاشت فروشش امسال از سىلورادو و سىىرا هم بىشتر شده و به مرز 600/000 دستگاه فروشش رسىده
از اونور هم سود جنرال موتورز تا 37 درصد بىشتر از مدت مشابه پارسال بود که پدال 4 روز پىش مطلبش رو گذاشت
کلا من گفتم خبرهاى خوبى تو راهه
فعلا خبرها حاکى از افزاىش سود و فروش خودروسازان امرىکاى هستش
حسن
۱۹ آبان ۱۳۹۷Amir Machine
کاملا حرفتون درسته
با اونکه کره اى ها تو لىست ماشىنهاى قابل اعتماد بودن تو فروششون انگارى تاثىر چندانى نداشته و به بالا رفتن فروششون کمکى نکرده و برعکس فروششون خىلى کم تر هم شده
از اونور شرکتهاى که قابل اعتماد نبودن وضعىتشون خىلى بهتر از کره اى ها بود
در کل نمىشه به لىستهاى قابل اعتمادى و غىر قابل اعتمادى اهمىت داد چون تجربه نشون داده برا مشترى خىلى موضوعات ملاک هست
حمىد
۱۹ آبان ۱۳۹۷بهتر بود هىوندا بجاى تولىد محصولات ضررده مثل جنسىس کوپه روى محصولاتى که بازار بهش نىاز داره توجه مىکرد
دقت کنىد هىوندا فقط روى محصولات سدان تمرکز کرده اونم در زمانى که بازار تشنه ماشىنهاى کراس اوور و شاسى بلنده
خوب کاهش فروش بالا طبىعى هست اونم در بازارهاى حىاتى آمریکا و چىن
اما اشتباه بزرگ کره ورود به قىمتهاى بالا هستش که مشترى اون رو قبول نمىکنه
مشترى کره اى مىخره چون ارزونه و اگه بخواد پول بىشتر بده بهتر به ماشىنهاى بهتر فکر کنه
حمیدرضا
۱۹ آبان ۱۳۹۷کره ای ها خیلی خوب کار کردن ولی واقعیت اینه که قدرت برندشون به اندازه رقبای ژاپنی و امریکایی در خودروهای اقتصادی و همچنین لوکس مثل انگلیس و المان و ایتالیا نیست
به نظرم باید رو بازار کشورهای با اقتصاد ضعیف تر کار کنن مثل روسیه و جنوب و جنوب شرق اسیا و حتی شمال افریقا چون تو این مناطق هنوز اون تب شاسی بلند سواری خیلی فراگیر نیست اگر هم باشه برندهای بزرگ کمتر در این مناطق فعال هستن
سام
۱۹ آبان ۱۳۹۷توی روسیه کلا هیوندای برند موفقی هست و جز پرفروش ترین و محبوب ترین برندهای بازار این کشور محسوب می شود اما همانطور که شما در کامنت تان اشاره نمودید هیوندای باید بیشتر روی کشورهای با اقتصاد ضعیف مثل شمال آفریقا و یا جنوب و جنوب شرق آسیا کار کند و البته به نظر من در کنارش باید سریعا وارد بازار پر سود و پرفروش پیکاپ های بزرگ جثه شود.هنوز پس از دهه ها از آغاز تأسیس این برند،هیوندای هیچ پپکاپی در بازار آمریکا و کلا جهان ارائه نداده تا بزرگانی چون فورد F-150 ،دوج رم و شورولت سیلورادو،تویوتا تاندار و نیسان تیتان و… رقابت کند.
omid622
۱۹ آبان ۱۳۹۷اگه یه روزی دلار پایین بیاد و بتونیم مونتاژ تمام محصولات هیوندایی رو تو ایران داشته باشیم قطعا روند فروشش هم خیلی بالا میره
زهی خیال باطل
amin
۱۹ آبان ۱۳۹۷جای یکی از دوستان کره ای دوست قدیمی به شدت خالیه!!!
همون دوستی که تعصب بسیار بالایی رو برند کیا و علی الخصوص سراتو سایپایی دارند!!!!
دوستان قدیمی میدونند منظورم چه کسی است!!!!
بهزاد
۱۹ آبان ۱۳۹۷هزینه های اضافی که برند هیوندای بر خودش تحمیل کرد آخر سر گریبان این شرکت را گرفت مثل توسعه محصولات سری N اسپرت.
توسعه برند لوکس که از نظر فروش نتونست هزینه ها را جبران کنه.
گارانتی های بلند مدت که موجب افزایش هزینه ها میشه.
توسعه خودروهای سبز و پر هزینه.
و کلی اشتباه دیگه…
الان هم با ارائه تخفیفات زیاد مشغول فروش سدان هست که این کار تا ابد نمیتونه ادامه داشته باشه.
این مشکلات در کیا هم صورت گرفته مثل سدان اسپرت استینگر و k900 که میلیاردها دلار هدر رفت سرمایه در پی داشته و اگر درگیر نقشه راه شرایر که چندین سال پیش گفته بود در 2018 ما با لوکس سازان آلمانی رقابت خواهیم کرد نمیشد الان با همان خودروهای ارزان و شیک میتونستن با خیال راحت تر به مسیرشون ادامه دهند.
احمد
۲۰ آبان ۱۳۹۷هیوندا قیمت محصولاتش برده بالا یکی از امتیازاتش قیمت پایین و تجهیزات امکانات زیادش بود
استخدام چندین طراح که آش شل قلمکار از توش در میاد طراحی های خودرو های جدیدش واقعا خراب کرده مثل خوروی کنا یا آی 30 که شبیه پژو 206 شاهکارطراحیش النترا ول کرده همین النترا میتونست با حجم موتور بالا طراحی داخلی عالی همه رو مبحوت خودش کنه
مسعود
۲۰ آبان ۱۳۹۷تازه برای کره ای ها روزهای خوبشان است! با ورود چینی ها به بازارهای اروپا و امریکای شمالی اوضاعشون بدتر هم می شود! دوستمون به درستی اشاره کردند که اگر کسی بخواهد پول بیشتر بدهد خوب جنس بهتر هم می خرد ونه کره ای!
amin
۲۰ آبان ۱۳۹۷کجا هستن اون دوستانی که مدام میگفتندالنترا پرفروش ترین سدان کوچک و سورنتو پرفروش ترین شاسی بلند میدسایز آمریکا هستند’؟؟!!!!!!یا مثلا استینگر و جنسیس درحال به خاک مالیدن پوزه آلمانیها هستند؟
من نمیدونم این آمار رو از کجا میارند؟؟؟اینجا به وضوح نوشته کره ای ها برند درجه چندم و اقتصادی هستند و قراره همونجا هم بمانند!!!عجیبه که اون دوستان همشون اینجا یهو غیبشون زده!!!
سورنا
۲۱ آبان ۱۳۹۷من واقعا بدجوری تو کار این ملت شریف ایران موندم
واقعا درک نمیکنم این همه دشمنی و خوشحالی از کاهش فروش هیوندا برای چیه ؟
داداش قربونت بشم یه نگاه به کشور خودت بنداز که اوج افتخارش اینه که زه پراید رو به عنوان آپشن بندازه بهت !!!!
نمیدونم این ملت مهندس و همه چی دون ما کی میخواد به خودش بیاد هیوندای و کیایی که صادرات به آمریکا دارنو میان مسخره میکنن اصلا قابل درک نیست جز اینکه یه مشت …. هستن :)