«اسپرت» واژهای است که استفادههای نامتعارفی از آن در وسایل مختلف و بهخصوص در دنیای شاسیبلندها میشود. ولی آخرین سانتافه اسپرت، با توجه به طراحیاش، شاید شایسته این نام باشد. این مدل هیوندای در دو سایز ارائه میشود؛ یکی مدل اسپرت با دو ردیف صندلی و ۵ سرنشینه و دیگری با سه ردیف صندلی و ظرفیت ۷ سرنشین که به صورت ساده با نشان «سانتافه» عرضه میشود. بدیهی است که مدل اسپرت با فاصله محوری ۲/۷ متری، وزن کمتری نسبت به پسرعموی بزرگتر خود (با افزایش ۹۹ میلیمتری در فاصله محوری) دارد و هندلینگ آن نیز بهتر است.
البته شاید باید در عنوان «سبکتر» اندکی تجدیدنظر کنیم. هیوندای برای وزن کلی این مدل از سانتافه، عددی برابر ۱۶۸۱ کیلوگرم اعلام کرده که برای یک کراساور تمامچرخ متحرک در این کلاس، وزن چندان زیادی نیست. ولی در همین حال، وزن خودروی تست شده در اینجا ۱۸۲۴ کیلوگرم اندازهگیری شده که البته این افزایش وزن به مجموعه آپشنهایی مربوط میشود که به این خودرو اضافه شدهاند. وزن، البته یکی از عوامل محدود کننده عملکرد است، ولی سانتافه ما را با زمان ۶/۶ ثانیه برای رسیدن به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت غافلگیر میکند. این آمار شتاب به بهترینهای حاضر در این کلاس، بسیار نزدیک است که به لطف گزینه موتور ۲ لیتری توربو حاصل شده است. ۲۶۴ اسببخار قدرت و ۳۵۴/۷ نیوتنمتر گشتاور، پیشرانه مناسبی در مقایسه با سایر شاسیبلندهای کامپکت است. ولی شاید بهترین عملکرد، واکنشهای سطح میانی این خودرو باشد. توربوشارژر تقریباً در تمامی مواقع به صورت لحظهای در دسترس است. اگر گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک در حالت شیفت دستی چندان راضیکننده نیست، ولی در مقابل، برنامهریزی آن بهگونهای است که در حالت کاملاً اتوماتیک واکنشهای بسیار مناسبی دارد. برآوردهای سازمان حفاظت محیط زیست امریکا از مصرف سوخت مدل ۲.0T کاملاً در حدّ استانداردهای این کلاس قرار دارند. بر این اساس، این خودرو در هر ۱۰۰ کیلومتر در شهر، ۱۳/۱ لیتر و در جاده ۹/۸ لیتر مصرف میکند. این در حالی است که در تستی که انجام شده، مصرف سوخت ۱۳/۱ لیتر در ترکیبی از شرایط مختلف رانندگی از آن مشاهده شده است.چابکی فوقالعاده
همیشه لذتبردن از خودرویی که نسبت به سایر همخانوادههایش، سرعت بیشتری دارد، کار آسانی است. ولی در همین حال، اگر واکنشهای آن، با چالش و دردسر همراه نباشد، لذتبردن از آن بسیار سادهتر خواهد بود. هیوندای برخی تغییرات جزئی برای سیستم تعلیق سانتافه در مدل ۲۰۱۵ به کار برده است. بوشینگهای مستحکمتر و طراحی دوباره فرم هندسی عقب از جمله این موارد هستند.
تیم طراحی شاسی نیز با استفاده یک ریزپردازنده جدید، سیستم الکترونیکی فرمان را ارتقا دادهاند. این ریزپردازنده، در حالتی که راننده به تنظیمات «اسپرت» سوئیچ میکند، اندکی حساسیت اتصال را بالاتر میبرد. نسبت فرمان میتواند اندکی سریعتر شود، ولی دقت آن نسبت به کراساورهای رقیب در سطح پایینتری قرار میگیرد.در همین حال، سیستم دامپینگ میتواند در مسیرهای ناهموار و دستاندازها بهتر از این عمل کند. سیستم ترمز عملکردی قابلاحترام دارد و سانتافه را از سرعت ۱۱۲/۶۵ کیلومتر بر ساعت در فاصله ۵۱/۲ متر متوقف میکند. البته نباید نشانههای سستشدن پدال ترمز را پس از چند بار توقف نادیده بگیریم. با این حال، اگر به جای تایرهای تمامفصلی که در خودروی تست به کار رفته، از تایرهای تهاجمیتری استفاده شود، مسلماً عملکرد خودرو در ترمز و چسبندگی افزایش خواهد یافت.
از طرف دیگر، تایرهای ۲۳۵/۵۵-۱۹ کانتیننتال کراسکانتکت LX اسپرت، برای عملکردی سیستم دیفرانسیل تمامچرخ متحرک در سانتافه بسیار مفید واقع شدند و در برخورد با شرایط برفی در هنگام انجام این تست، کمک زیادی کردند. بهعنوان «اسپرت» برگردیم؛ آیا سانتافه مسیر درست مزدا CX-5 را دنبال میکند؟ کاملاً خیر؛ ولی تفاوت این دو رویکرد چندان زیاد نیست و در همین حال، سانتافه، خودروی سریعتری است. در این کلاس خودرویی پرجمعیت، سانتافه رفتار «اسپرت» بهتری نسبت به سایرین از خود نشان میدهد و در ردههای بالای شاخص چابکی این کلاس قرار میگیرد. ارزشهای خانوادگی هیوندایهمانند تمام محصولات هیوندای، سانتافه به نسبت قیمتش، امکانات خوبی را در اختیار قرار میدهد و گزینه مناسبی برای خریداران این کلاس به حساب میآید. مدل پایه سانتافه با دیفرانسیل جلو، با موتور ۲/۴ لیتری چهار سیلندر و تنفس طبیعی، شروع قیمتی برابر ۲۵ هزار و ۸۲۵ دلار دارد. قیمت پایه برای مدل ۲.0T با AWD نیز ۳۳۸۷۵ دلار است؛ مدلی که در آن تجهیزات استاندارد بسیار مناسبی به کار رفته است؛ تجهیزاتی مانند یک درب عقب اتوماتیک، طراحی چرمی، گرمکنصندلیهای جلو، عقربههای شبنما (الکترو لومینسانس) و امکان انتخاب حالت سیستم فرمان توسط راننده. در همین حال، نباید طراحی داخلی زیبا و فضای زیاد داخل کابین را نباید فراموش کرد.
در خودروی تست، پکیچ آپشن «آلتیمیت» استفاده شده که در آن، مواردی مانند چرخهای ۱۹ اینچی آلومینیومی، سیستم راهبری با نمایشگر لمسی ۸ اینچی، یک سقف آفتابگیر پانوراما، یک سیستم صوتی «اینفینیتی» با ۱۲ اسپیکر، تهویه صندلیهای جلو، گرمکن صندلیهای عقب و گرمکن غربیلک فرمان اضافه میشود. البته این پکیج، ۴۳۵۰ دلار دیگر نیز به مبلغ خودرو اضافه کرده است. قیمت نهایی ۳۸ هزار و ۳۵۰ دلاری سانتافه، درنظر گرفتن آن را بهعنوان یک معامله خوب، اندکی مشکل میکند؛ ولی در عین حال، هنوز هم میتوان آن را به عنوان یکی از دلنشینترین کراساورهای کامپکت درنظر گرفت. مشخصات:- نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل چهار چرخ متحرک، ۵ سرنشین، ۴ در هاچبک.
- قیمت مدل تست: ۳۸۳۵۰ دلار (قیمت مدل پایه: ۳۳۸۷۵ دلار).
- نوع موتور: DOHC ۱۶ سوپاپ با چهار سیلندر در یک ردیف، توربوشارژر و خنککننده داخلی، بدنه و رویه آلومینیومی، انژکتور سوخت مستقیم.
- گنجایش: ۱۹۹۸ سیسی.
- قدرت: ۲۶۴ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه.
- گشتاور: ۳۶۴/۷۱ نیوتنمتر در ۱۷۵۰ دور در دقیقه.
- گیربکس: ۶ سرعته اتوماتیک با قابلیت شیفت دستی.
- فاصله محوری: ۲/۷ متر.
- طول ماشین: ۴/۶۸۹ متر.
- عرض: ۱/۸۸ متر.
- ارتفاع: ۱/۶۷۹ متر.
- وزن کلی: ۱۸۲۴ کیلوگرم.
- صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۶/۶ ثانیه.
- صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۱۶/۹ ثانیه.
- صفر تا ۱۹۳/۱ کیلومتر بر ساعت: ۲۹/۵ ثانیه.
- استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۷/۱ ثانیه.
- عبور از یکچهارم مایل: ۱۵ ثانیه با سرعت نهایی ۱۵۱/۲۸ کیلومتر بر ساعت.
- سرعت نهایی (محدودیت قانونی): ۱۹۶/۳۴ کیلومتر بر ساعت.
- مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵۱/۲۰۶ متر.
- چسبندگی در پیچ به قطر ۳۰۰ فوت: غیر قابلانجام در شرایط جوی.
- تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۱۳/۱ لیتر در شهر و ۹/۸ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.
- مصرف سوخت در تست: ۱۳/۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.
aria
۱۴ تیر ۱۳۹۴قیمتش زیاده خیلی خیلی
مصطفی
۱۵ تیر ۱۳۹۴قیمتش خوبه،امکاناتشم خوبه،
سپاس فراوان.
ReZa
۲۰ تیر ۱۳۹۴قیمت و امکاناتش عالیه ظاهر زیبایی هم داره در کل ماشین خیلی خوبیه.
parpar
۸ آذر ۱۳۹۴فوق العادست عاشقشم ممنون
مهدی
۱۱ بهمن ۱۳۹۴سلام
راستش خودمون ی 405داریم
بابام قصد خرید ماشین پاچه دار یا همون شاسی بلند رو داشت یکی از آشنایان ما سانتافه 2.4 نیمه فول یه بار تو مهمونی که همو دیدن رفتن سراغ ماشین منم رفتم رفتیم دور زد بابام خوشش اومد وقتی که تموم شد با خواهش منم تنها سوار شدمو رفتم یه چرخی که زدم واقعا حس لذت بخش زیادی داشت پشت فرمون سانتافه بسیار تعادل و تمرکز بالایی به راننده میده حالا تا هفته دیگه ایشالله میگیریم از شر گلن گدن 405راحت میشیم
هرکسی که پشت فرمون سانتافه بشینه میفهمه چ حسه خوبی برای رانندگی میده
ایشالله همه مردم ایران بتونن اینگونه ماشینای خوبو داشته باشن تا لذت ببرن
مرسی که خوندین
اميرعلى
۱۸ بهمن ۱۳۹۴الان که کامنت هارو خوندم دیدم یه شبهه هایی پیش اومده که باید برطرف شه
درحال حاضر سوناتا lf شتابش با نسل قبلیش فرقی نداره و تقریبا همون ده ثانیه هست ( هشت ثانیه برای مدل توربو و این چیزا ست )
و اینو بکم که سانتافه که ایران بیاد ( توربو ) شتابش حدود یک ثانیه براى بنزین کم کیفیت ایران و یک ثانیه براى ارتفاع ( مخصوصا تهران ) کم میشه که از ۶ ، به هشت شتابش عوض میشه و ضعیف میشه
درمورد کیفیت هم باید بگم که کافیه سوناتا نسل قبل رو بشینى و بعدش نسل جدیدش رو بشینى ، اصن میفهمى که نسل جدیدش با استخون دار تر و محکم تره
( خخ دیدم و مشاهده کردم که اونایی که به کره اى ها گیر میدن ، یا مزدا. دارن یا زانتیا دارن یا ۲۰۶ تقویت دارن یا پژو پارس دارن …. خب اگه با ژاپانى راحت ترین ، خب ژاپنى بخرین ( تو این رنج قیمت ۹۹ درصد ژاپنى ها ، صندلی هاشون خشک و سفته ) و اینو بگم که راحتى و خوش رکابی سانتافه رو خییییلی از ماشین ها ندارن ، مخصوصا خوش رکابی که x3 تست شده توسط پدرم ، باز هم اون راحتى رو نداره
هیچى فقط هرجور راحتى….
معین
۸ فروردین ۱۳۹۵با سلام. معین هستم از منطقه آزاد اروند آبادان. یکی از بستگان ما ۸ماه پیش سانتافه ۲۰۰۰ توربو گرفت. هرکی میشنید این ۲۰۰۰ هستش میگفت بدرد نمیخوره چون نمیدونست توربو شارژ چیه و چه تاثیری روی قدرت موتور داره! این ماشین ۲۶۴ اسب بخاره یعنی چیزی در حدود سانتافه ۳۳۰۰ ! خلاصه بگم که تا الان هیچ ماشین موتور معمولی حتی وراکروز و نیسان مورانو هم نگرفتنش. خودم شخصا نشستم پشتت. تو جاده وقتی بارون میزنه تا سرعت ۹۰ کیلومتر هم وقتی پاتو میزاری روی گاز خیلی راحت تیکاف (بکسباد) میکنه! واقعا قویه! یک سفر باهاش رفتیم مناطق کوهستانی ، واقعا برو بود! چون توربو داره اصلا واسش فرقی نداره در چه ارتفاعی از سطح دریا هستی! منم چون دیدم امتحانش رو پس داد بلافاصله یک مدل ۲۰۱۵ لیمیتد رو از دبی با پلاک اروند گرفتم. با این وضعیت بنزین و محدودیت ۲۵۰۰ برای پلاک ملی حتما پیشنهاد میکنم این نسخه ی توربو رو بگیرید چون همون لذت ۳۳۰۰ رو بهتون میده حتی با شتاب خیلی بهتر! اگه کسی سوال و توضیحات بیشتر یا عکس از این ماشین خواست من در خدمتش هستم. راستی این نسخه ی توربو فقط و فقط سفارش آمریکاست! یعنی در نمایندگی هیوندای آمریکا و با کیفیت و نظارت آمریکا تولید میشه خیلی بهتر از آسیایی ها هستش.
معین از آبادان.
ms_hooman_kh@yahoo.com
۱۷ فروردین ۱۳۹۵سلام
ماشین من سانتافه 2015 هستش 10000 تا هم کار کرده
چند روزی هست از پانوراما صدای جیرجیر میاد کسی علت را میدونه چیه و راه حل برای برطرف کردنش
ممنون میشم راهنماییم کنین
علی
۴ شهریور ۱۳۹۵شتاب 0تا 100 توربو =8.5 ثانیه
رضا
۱۳ شهریور ۱۳۹۵سلام
پس چرا توربو پلاک ملى نیست تو شیراز هرچى میگردم؟!
اصلاً میگن وجود نداره!!
یه اخباری هم هست که ۲۰۱۷ ش توربو داره فقط که هنوز وارد نشده!
کسی نمیدونه چجورى باید توربو۲۰۱۷ بخرم الان؟!؟!
ممنونم از راهنماییتون?
مجيد
۲۵ شهریور ۱۳۹۵سلام
من یکسال و نیم سانتافه ۲۰۱۵ با موتور ۲۴۰۰ داشتم
نرمیه ماشین و بی سرو صدا بودنش عالیه ولی اصلا إز شتاب و راحتی صندلیش راضی نبودم . وقتی باهاش مسافرت میرفتم فشار خیلی زیادی به پاهام وارد میشد در حدی که پای ادم رو کاملا بی حس میکنه
Ehsan 8 Offcial
۱۶ دی ۱۳۹۵باسلام
لطفا نظر بی مورد نگین
از نظر راحتی به یقین میگم ک از تاپ ترین ماشین های تو این رنج قیمت تو ایرانه
هندلینگش در حد بهتر از معمولیه
شتاب متوسط و به تعداد سرنشینا مربوطه هفت فول باشه کندی حس میشه ولی نه زیاد و مطلوبه!
امکاناتم ک دیگ جای خود داره!
فرمان سه حالته وگیربکس ک فوقالعاده هستش
یه مدل 2015 داریم با 35هزار تا کارکرد صفره و یه صدا هم توش نیس !
قصد
خرید دارید فقط نسخه فول بخرین!
بیب
۴ اسفند ۱۳۹۵ماشین قشنگ پولشم قشنگه!!!
امین
۲۱ مهر ۱۳۹۸امین هستم از اندیمشک، من سانتافه توربو با موتور 2000 رو دارم، شتابش نسبت 2400 معمولی خیلی بهتره، ولی یه ایرادی جدیدا پیدا کرده جوش میاره و از مشک آب برگشتی رادیاتور آب سرریز میشه، چندجا بردم نشون دادم، گفتن درب رادیاتور رو عوض کن عوض کردم بازم همین حالتی هستش، کسی اطلاعی داره از مکانیکی که کار توربو انجام بده، چون تو خوزستان کسی که مسلط باشه به توربو پیدا نکردم