همان همانطور که میدانید سگمنت کراس اوورهای ساب کامپکت امروزه بسیار فراگیر شده و همین امر موجب شده تا هیوندای نیز وارد این عرصه شود و اولین تلاشش در این زمینه را با مدل کاملا جدید کُنا به نمایش عمومی بگذارد.
در این مقاله ما به سراغ تریم SEL هیوندای کُنا رفتهایم که قدرت و تجهیزات کمتری نسبت به نسخه لوکس التیمیت دارد. مدل های SEL و SE به طور استاندارد به پیشرانه چهار سیلندر خطی اتکینسون به حجم ۲ لیتر و با توان خروجی ۱۴۷ اسب بخار و گشتاور ۱۷۹ نیوتن متر مجهز شدهاند.
پیشرانه به کار رفته در تریمهای لیمیتد و التیمیت کنا از نوع توربوشارژ ۱.۶ لیتری با قدرت ۱۷۵ اسب بخار و گشتاور ۲۶۴ نیوتن متر است. در نتیجه شتاب صفر تا ۹۶ هیوندای کنا از رقم ۶.۶ ثانیه در نسخه التیمیت تا ۹.۲ ثانیه در مدل SEL افزایش داشته است.
مزیت پیشرانه تنفس طبیعی ۲ لیتری نسبت به نمونه ۱.۶ لیتری توربوشارژر، بهرهگیری از یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک متعارف به همراه مبدل گشتاور است که جایگزین نمونه هفت سرعته دو کلاچه حاضر در نسخه اُلتیمیت شده است. جعبه دنده شش سرعته از نظر نرمی در سرعتهای پایین و دقت، عملکرد بهتری دارد. در عوض قدرت کمتر پیشرانه درشرایط ترافیکی مختلف کاملا مشهود است و سرزندگی نمونه ۱.۶ دهم لیتری را به انسان منتقل نمیکند.
اما نکات مثبتی هم برای خریداران این خودرو وجود دارد؛ رانندگی با کنا SEL بسیار لذت بخش است. ابعاد کنا نسبتا بزرگ بوده و حال و هوای یک شاسی بلند را به انسان القا میکند. البته نباید انتظار قدوقواره یک لینکلن نویگیتور را از این خودرو داشته باشید چراکه نویگیتور در حدود ۱۵ اینچ از کنا بلندقامتتر است. رانندگی با کنا بیشتر شبیه به خودروهای سواری کوچک است تا یک خودروی شاسی بلند.( البته رانندگی با کنا بسیار بهتر از خودروهای با قیمت مشابه است). با سفارش سامانه چهار چرخ محرک( ۱۳۰۰ دلار )، سقف مشکی ( ۱۵۰ دلار) و کفپوش مات( ۱۲۵ دلار )، بهای خودروی مورد بررسی به ۲۳ هزار و ۷۰۵ دلار افزایش یافته است.
عملکرد فرمان در مسیر های پر پیچ و خم بسیار مناسب و دقیق است و بدنه کنا حین عبور از پیچ ها به گونهای متعادل تمایل به کج شدن پیدا میکند. لازم است بدانید که میزان چسبندگی آن در پیست مخصوص معادل ۰.۸۸جی است که نسبت به بسیاری از سدان ها عملکرد بهتری را خاطرنشان میشود. عملکرد ترمزها اطمینان بخش بوده و کیفیت سواری در حین عبور از مسیرهای ناصاف کاملا رضایت بخش است.
ورای شاخصههای دینامیکی دلپذیر، ویژگی خوشایند دیگر هیوندای کنا لیست بلند بالای تجهیزات و آپشن های آن است؛ رینگهای ۱۵ اینچی آلومینیومی، ریل سقفی، آینههای گرم شونده جانبی، ورود بدون نیاز به کلید، استارت دکمهای، سامانه کنترل حرکت در سرازیری، تقسیم نیرو به صورت ۵۰ -۵۰ بین چرخهای جلو و عقب توسط سامانه چهار چرخ محرک به منظور عبور راحتتر از مسیرهای لغزنده، بخشی از تجهیزات فنی، رفاهی و ظاهری کنا محسوب میشوند.
درون کابین هیوندای کنا مملو از پلاستیک سخت است اما در عوض صندلیهای چرمی گرم شونده آن راحتی و کیفیت مناسبی دارند. نمایشگر ۵ اینچی کامپیوتر سفری، نمایشگر مرکزی ۷ اینچی با گرافیک زیبا و واضح، سیستم صوتی با کیفیت، اندروید اتو، اپل کارپلی، پورت usb، درگاه Aux، سامانه مانیتورینگ نقاط کور و هشدار ترافیک پشت سر جزو تجهیزات تریم SEL محسوب میشود.
تریم SEL اگرچه ارزش خرید خوبی دارد اما نسبت به مدل تمامچرخ محرک لیمیتد با لهای ۲۶,۹۸۰ و مجهز به خیل بیشتری از امکانات نظیر: صندلی برقی راننده، تهویه اتوماتیک، سانروف، رینگهای بزرگتر ۱۸ اینچی و …اصلا توصیه نمی شود و بهتر است با این مقدار پول به سراغ نسخه لیمیتد بروید. در ضمن قدرت و کارایی پیشرانه ۱.۶ لیتری توربو شارژ به کار رفته در نسخه لیمیتد، بسیار هیجان انگیزتر از پیشرانه ۲ لیتری تنفس طبیعی مدل SEL است.
منبع: caranddriver
Saeed
۲۳ مرداد ۱۳۹۷تو کلاس خودش فکر کنم جز بهترین و به روزترین خودروهاست.کاملا طراحی به روز و مدرنی داده.موتور ۱.۶ توربوشم فوقالعادس.
علی
۲۳ مرداد ۱۳۹۷همه چیش یه طرف مه شکناش یه طرف لامصب انگار با چسب نواری چسباندن!!!
saeed
۲۴ مرداد ۱۳۹۷مشکل ما تو ایران اینه از یه ماشین اقتصادی تو پایین ترین کلاس کراس اوورها که همه جای دنیا با شرایط مالی فوق العاده راحت و گاها بدون پیش دریافت با گارانتی های طولانی ارائه میشه به خاطر دیدی که داریم (وقتی i20 تو ایران 180 میلیون شده و مزدا 2012 230 میلیون طبیعیه این ماشین تو نظر ما سوپر لوکس باشه) توقع زیادی داریم.در حالیکه تو همین کلاس ساب کامپکت تازه لوکسش وقتی بعنوان مثال تو x1 میشینی (من خودم طرفداره پر و پا قرص برند بی ام و هستم و به خاطر همین از برند مورد علاقم مثال زدم) جنس داشبورد و پلاستیکاش حس و حال دقیقا حس یه ماشین اقتصادیو میده به آدم .
سام
۲۳ مرداد ۱۳۹۷گرچه قیافه هیوندای کونا تا اندازه ای زشت و ناهماهنگ است اما در کل ماشین بدی نیست.اما باید راه درازی رو طی کنه تا به رقبای قدرش برسه.
Arman
۲۵ مرداد ۱۳۹۷لطفا این جمله که این برند خیلی مونده تا به فلان برند برسه رو بزارین اگه نیاز هست کارشناس ها و متخصصان عرصه خودرو بگن نه شما!!!
sunmartin
۲۳ مرداد ۱۳۹۷کونا خیلی دوست دارم یکی از خودروهای مورد علاقه منه قدرت و موتورش و که در التمیدت و تنفس طبیعی هر کدوم ویژگی های مثبتی دارند توسط کار اند درایو شرح داده شده کیا هیوندای در این سالها خودروهای خوش ساختی تولید کردند
کاوه
۲۳ مرداد ۱۳۹۷طراحی های بیرونی کیاو هیوندا واقعن درجه یک هستند.توی شرق آسیا فقط مزدا تاحدی توانسته این تناسب و زیبایی را تکرار کنه. دست طراحان گران قیمت آلمانی که برای کیاکارمی کننددردنکند.
سام
۲۴ مرداد ۱۳۹۷درجه یک؟!!!….توی شرق آسیا فقط کیا و هیوندای فقط مزدا تا حدی توانسته این تناسب و زیبایی را تکرار کند!! ..به نظر شما ماشین های کیا و هیوندای از ماشین های جدید ساخت لکسس،اینفینیتی،آکورا،نیسان،هوندا زیباتر هستند؟!
کاوه
۲۴ مرداد ۱۳۹۷سلام. به نظرم کیا و هیوندای به لحاظ طراحی بیرونی از نیسان و هوندا که کاملا جلو افتاده اند. نمای جلوی ایکس تریل و قشقایی و آلتیما شلوغ و بچگانه هستند. آکورد هم از نمای عقب بسیار خسته و پیر است. البته سیویک چهره متفاوتی دارد و انحنای قسمت عقب سی آر وی را هم تحسین می کنم. شخصا زبان طراحی آکورا و اینفینیتی را دوست ندارم. در مورد لکسوس اما می شود بحث کرد. والبته همانطور که عرض کردم طراحی های مزدا را ستایش می کنم.
سامان
۲۴ مرداد ۱۳۹۷مزدا تو همه مدلها از کیا سرتره به غیر از استینگر که خب بهتر از مزدا هست …
مزدا 6 ……اپتیما
اسپورتیج….مزدا سی ایکس 5 که محشره تازه من اگر جای مشتری باشم مزدا سی ایکس 3 میخرم که بازار آمریکارو ترکونده و از این هم خیلی قشنگتره و ساخت ژاپن که اینم یعنی تضمین کیفیت…..ممنون پدال
کاوه
۲۴ مرداد ۱۳۹۷من در مورد طراحی گفتم. در مجموع من هم مزدا را ترجیح می دهم.
Arman
۲۵ مرداد ۱۳۹۷طبق کدوم امار میگی مزدا از کیا بهتره تو همه موارد؟ تو فروش؟ تو تعداد خرابی خودرو؟ تو درصد رضایت مندی؟ تو تعداد جوایز سالانه؟!
أخه تو همه اینا کیا بهتر عملکرده و سرتره :)
سامان
۲۴ مرداد ۱۳۹۷مزدا تا حدی تونسته …اینم از اون حرفا بودا آقا کاوه گل مزدا6 که اپتیمارو راحت میزنه ..سی ایکس 3 و 5 و 9 هم که فروششون تو آمریکا محشر بوده عزیز جان خدا وکیلی عزیزان برن مزدا سی ایکس 3 رو ببینند اینم ببینند یا سی ایکس 5 و اسپورتیج که حداقل تو زیبایی 100 به هیچ تمام مدلهایی که عرض کردم میزنه کیا تو استینگر فقط از مزدا سرتره …ممنون پدال
کاوه
۲۴ مرداد ۱۳۹۷من به لحاظ طراحی عرض کردم. در مجموع من هم مزدا را ترجیح می دهم. مدل مورد علاقه من از مزدا سی ایکس فایو. است.
سید
۲۴ مرداد ۱۳۹۷طراحیش خیلی شلوغه…انگار شترگاوپلنگه…بدله آدم نمیشینه
Arman
۲۵ مرداد ۱۳۹۷ظاهرا خیلی ماشین خوبی باید باشه،تو همه سایت ها ازش تعریف کردن