در دنیای امروزی که کوچکترین حرکتی از نظرها پنهان نمیماند بیش از هر چیز دیگری ضرورت طراحی درست نمادها یا بهتر بگوییم لوگوها را نشان میدهد. یک لوگوی ظریف و زیبا که در سریعترین زمان ممکن مفهوم خود را برساند سریعاً در خاطرهها ماندگار خواهد شد و همین امر نشان دهنده اهمیت بحث برندینگ و تصویرسازی است.
در این مطلب میخواهیم به لوگوی خودروساز مشهور کرهای یعنی هیوندای بپردازیم. نشان این شرکت چیزی بیشتر از حرف H است. علاوه بر اینکه لوگوی هیوندای حرف اول نام این شرکت را نشان میدهد بلکه به دو فرد که با یکدیگر دست میدهند اشاره دارد. یکی از آنها مصرفکننده و دیگری نیز خودروساز است. پل بین دو ستون نیز دست دادن آن دو نفر را تداعی میکند.
به نظر نمیرسد که فهمیدن این موضوع برای خبرنگاران خیلی سخت بوده باشد مخصوصاً اینکه افراد سختکوش همیشه در وبسایتهای خودروسازان نیز حضور دارند. شاید هم یافتههای خبرنگاران خیلی رسانهای نشده است.
لوگوی اکثر کمپانیها چیزی بیشتر از یک شناسه به منظور نمایش به یک جمعیت مصرفگرا و اقتصاد نیستند. اگر این لوگوها برجسته شده و قابلتشخیص باشند بنابراین تیم بازاریابی کار خود را به خوبی انجام داده است؛ اما اغلب اوقات لوگوها چیزی بیشتری از نام آن کمپانی را نشان میدهند. معانی پنهانی در طراحی لوگوها وجود داشته و این موضوع از همان آغاز طراحی لوگو در ذهن طراح قرار دارد.
واضح است که با گذشت زمان و بر پایه سلایق زمانه لوگوها نیز تغییر میکنند. این امر نشان دهنده زمان بوده و لوگوی هیوندای نیز از این قاعده مستثنا نیست. یک بیضی و حرف H اولین لوگوی هیوندای نبوده است.
زمانی بود که هیوندای از حروف HD برای نماد خود استفاده میکرد. گفته میشود هیوندای درباره اشتباه گرفته شدن نماد H خود با لوگوی H هوندا نگرانیهای زیادی داشت. البته حتی با وجود چنین شباهتهایی، مشتریان تفاوتهای بین دو شرکت را تشخیص میدهند.
سام
۲۰ خرداد ۱۳۹۷هیوندای پونی اولین خودروی صادراتی هیوندای بود که در سال 1976 میلادی (1355 هجری شمسی)وارد بازارهای جهانی شد و اولین جایی هم که صادر شد کشور اکوادور در آمریکای جنوبی بود.قیمت هیوندای پونی معادل 1000دلار آن زمان بود که به مراتب کمتر از خودروهای ژاپنی آن دهه بود،مثلا در همان دوره هوندا سیویک حدود 2500 دلار قیمت داشت.در آن ایام ایران دارای تعداد مونتاژ کننده خودرو بود که مهمترین آن نیز ایران خودرو بود که همان پیکان معروف را تولید می کرد.این روزها خیلی ها هیوندای را با ایران خودرو مقایسه می کنند،در حالی که این مقایسه اصلا درست نیست.زیرا در همان زمان،هیوندای و کلا صنایع کره جنوبی «صادرات محور» بودند و بازارهای جهانی را هدف قرار داده بودند،در حالیکه صنایع خودرویی ایران هدف عمده اش تأمین نیازهای بازار داخلی بود.از طرف دیگر در ایران آن زمان جو ضد سرمایه داری خیلی غلیظی در جامعه وجود داشت و هر کارآفرین موفقی هم مورد خشم و غضب و حسادت شدید ملت و به خصوصا روشنفکران چپ زده و عوام گرای آن عصر بود و در کل،عامه مردم صاحبان صنایع را دزد و وابسته به آمریکا و غرب می دانستند در حالیکه در کره جنوبی کارآفرین ها مورد احترام اکثریت مردم بودند و کسی به مال و زندگی آنها چشم طمع و حسادت نداشت.ملت کره به آنچه که هدف گذاری کرده بود رسید و ما هم به آن اهدافی که باطنا دلمان می خواست رسیدیم.کلا ما ایرانی ها دنبال چیزهای دیگری بودیم و کره ای هم دنبال چیزهای دیگری!….پس به دوستان توصیه می شود که منبعد از این هیچ وقت هیوندای را با ایران خودرو مقایسه نکنند.
حسین دهمرد
۲۰ خرداد ۱۳۹۷این دیدگاهت رو میپسندم.
البته اون زمان در ایران خیلی از صاحبان صنایع جزو مردم عادی نبودند که بتونیم بهشون بگیم کارآفرین.گرچه الان هم خیلیها خودروسازی رو مفت صاحب شدند وکمپین تحریم کنندگان خودروی صفر رو ضد انقلاب نامیدند. خودشون به نفع خودشون قانون مینویسن خودشون هم به نفع خودشون حکم صادر میکنن
محمد
۲۱ خرداد ۱۳۹۷اگر مقایسه نکنیم، هیچ نتیجه ای نمیگیریم و این یعنی خودروساز وطنی راه درست رو رفته!!!
سام
۲۱ خرداد ۱۳۹۷منظورم هرگز تأیید رفتار خودروسازان وطنی در این سال ها نبود محمد جان،بلکه منظور تنها وابستگی و تبعیت خودروسازی ما از روند کلی حرکت جامعه در چند دهه اخیر بود.خیلی ساده عرض می کنم،ما اخلاق و فرهنگ کاری و اجتماعی متفاوتی از کره ای ها داشته و داریم و نتایج متفاوتی هم گرفتیم،پس نباید زیاد گله مند باشیم.گو اینکه تک تک ما در ایجاد چنین شرایطی مقصر هستیم.از من خریداری که برای کسب سود بیشتر شبانه جلوی نمایندگی موکت پهن می کنم گرفته تا آن مسئولی که فقط و فقط به فکر حقوق ماهیانه و میز و پست و مقامش است،همه و همه ما در ایجاد چنین وضعی در خودروسازی مان مقصر هستیم.اگر کره ای ها اهل کار و فعالیت نبودند و دلالی و پرحرفی و مدارک قلابی را می پسندیدند حتما وضعشان شبیه به ما بود.در این مورد کوچکترین شکی نداشته باشید! من خودم از دورادور با کارشناسان کره ای سلام و علیکی داشتم،فقط این را بهتان بگویم که کره ای ها در وظایف محوله حتی از آلمانی ها و انگلیسی ها هم جدی تر هستند و اصلا در محل کار با کسی شوخی ندارند و وقت خودشان را تلف نمی کنند،مسلما ملتی با چنین روحیه کاری سریع هم موفق می شوند.در حالیکه ما ایرانی ها و از جمله خود بنده اکثر مواقع دنبال بهانه ای بودیم تا از محل کار خود مان جیم شده و یا با با چای خوردن های پیاپی و غیبت های خاله زنکی هر طور شده هشت ساعت کاری مان را پر کنیم،البته ناگفته نماند که روؤسای هم از ما هم تنبل تر و بی حال تر بودند و بیشتر مواقع یا پشت لپ تاپ بودند و بازی کامپیوتری می کردند و یا با موبایل ور می رفتند!
NAVID۰۰۹۸
۲۰ خرداد ۱۳۹۷یه خبر جدید تو خبرها میگه که بسلامتی چینیها هم دارن میرن .
ایرانخودرو و سایپا بیشتر از همیشه بترکون این ملت همیشه در صحنه دلال پَرور را و تولید پراید و پژوهای آشغالتو چندینو چند برابر کُن .
یه روزی همه بساز بنداز ساختمانی بودن ، حالا همه دلال ماشین .
عطا
۲۰ خرداد ۱۳۹۷تو عمرم اگه بپرسن بزرگترین دزد ایران کیه نمیگم اونی که چند صد میلیارد اختلاس کرده
میگم سایپا ایران خودرو ، ایرتویا ماموت خودرو پرشیا خودرو و کرمان خودرو :)
emad1990
۲۰ خرداد ۱۳۹۷کرمان موتور هم با پیامک به مشتریان النترا پیام داده بیاین شرکت که یا ماشین دیگه بهتون بدیم یا پولاتونو
ظاهرا دیگه کره بهشون قطعه نداده
shahryar
۲۰ خرداد ۱۳۹۷من فکر میکنم همون لوگوی هوندارو کج کرده شده هیوندا!!
بحثم نکرد!
Emperor Lamborghini
۲۰ خرداد ۱۳۹۷اتفاقا لوگوی هیوندای خیلی پرمفهوم تره از هوندا
هم H رو در خودش داره و هم مثل حالت دست دادن مشتری و فروشندست
البته شک ندارم طراحان لوگوی هیوندای اول لوگوی هوندا رو دیدن و بعد با دقت به اون ، اینو طراحی کردن !
آرمین
۲۰ خرداد ۱۳۹۷لوگوی سایپا میشه تجاوز خودروساز به مصرف کننده
Sina
۲۰ خرداد ۱۳۹۷آرم هیوندای توی کل دنیا سلام و دست دادن فروشنده و خریداره
ولی خوب به آرم ش دقت کنی انگاری فروشنده داره یه چیزیو هل میده توی پشت خریدار که از این زاویه نگاه کردن به ارم ش هم مخصوصا ایرانه
والله…
net
۲۱ خرداد ۱۳۹۷ارم هیوندای اصلا زیبا نیست
محمد
۲۱ خرداد ۱۳۹۷این آرم به معنی دائم الرشوه بودن هیونداییه… خخخ
سید
۲۸ دی ۱۳۹۷جدا از بحث لوگو
خودرو ساز ایرانی تا وقتی حمایت دولت رو داره بدون بالا بردن کیفیت و فقط با تغییر چند دکمه و چراغ کابین (نه چراغ جلو و عقب) که بهش میگن آپشن قیمت خودرو رو بالا میبره
مطمئنم هر کدام از دوستان یه مدت سوار خودروهای خارجی بشن بعید میدونم هیچوقت برگردن سراغ خودرو داخلی
طرف دنا صفر گرفته دلش خوشه گارانتی داره
از هفته اول گیر تعمیرگاهه
یکی از برندهای خوب و ارزون (نسبت به بقیه) همین هیوندای هستش
یادحلیبی
۳۰ دی ۱۳۹۸ایرانخودرو هم لوگو درست کرده بود
گاری با اسبش
علی
۱۴ اسفند ۱۴۰۲آرم سایپا هم ینی آتیش زدن پول