بچههایی که در یک خانواده به همراه هم بزرگ میشوند، معمولاً سعی میکنند که تا جایی که میتوانند در رقابت با یکدیگر، از هم پیشی بگیرند. چنین حالتی میتواند به کمپانیهای خودروسازی نیز تعمیم داده شود. از جمله در مورد دو برند کرهای کیا و هیوندای که همواره تلاش میکنند که بهترین نمایش را از خود ارائه دهند. در واقع، در بین این دو خودروساز، رقابت سختی در جریان است. البته در بازار محلی کشور کره، کیا حرفی برای گفتن در مقابل هیوندای ندارد و آمار فروش هیوندای تقریباً ۳ برابر شریک کرهایاش است. ولی در سطح جهانی، این دو کمپانی در کلاسهایی مانند خودروهای کوچک، شاسیبلند و مدلهایی مانند هیوندای سوناتا پرمیوم و کیا اپتیما GT که در این مقایسه رو در روی هم قرار گرفتهاند، با یکدیگر رقابت میکنند.
فاصله قیمتی این دو سدان متوسط حدود ۲ هزار دلار است که در کمال تعجب، این مدل کیا است که قیمت بالاتری دارد. در همین حال، با توجه به رقابتی که در سالهای اخیر بین این دو خودروساز ادامه پیدا کرده، هر یک از آنها از ترفندی خاص برای جذابیت این خودروها که به نوعی، دوقلوی یکدیگر هستند، استفاده کرده است. در ادامه وضعیت این مدلهای همخانواده را با هم مقایسه میکنیم. قیمت و تجهیزاتهمانطور که اشاره شد، کیا اپتیما GT با قیمتی برابر ۴۳ هزار و ۹۹۰ دلار، به میزان ۲ هزار دلار با هیوندای سوناتا پرمیوم به قیمت ۴۱۹۹۰ دلار فاصله دارد. هر دوی این خودروها به نسبت قیمت خود، از تجهیزات خوبی برخوردارند؛ از جمله تریم چرمی برای صندلیها، تنظیم الکترونیکی برای صندلیهای جلو و تنظیمات حافظه برای صندلی راننده، گرمکن و تهویه برای صندلیهای جلو، کنترل هوای دوگانه و برفپاککنها و نوربالای اتوماتیک. هر کدام از این خودروها مجهز به مواردی چون یک سیستم راهبری ماهوارهای با نمایشگر لمسی ۸ اینچی، امکان ارتباط تلفنی و صوتی بلوتوثی، یک دوربین نمای عقب، حسگرهای پارکینگ عقب و جلو، ترمز الکترونیکی پارکینگ، چرخهای آلیاژی ۱۸ اینچی با یک زاپاس کامل، چراغهای جلوی زنون، چراغهای روشنایی روزانه LED و همینطور یک سانروف هستند. در حالی که به نظر میرسد که این دو مانند سیبی هستند که از وسط نصف شده باشند، ولی این شرایط تنها تا نقطهای خاص ادامه پیدا میکند. برخلاف کیا، هیوندای دارای چراغهای روشنایی در عقب، آینههای دارای روشنایی در آفتابگیرها و یک سیستم استریو با ۶ اسپیکر است. در مقابل، کیا با یک سیستم استریو با ۸ اسپیکر و با سابووفر همراه است و همینطور دارای امکاناتی چون طرح برجسته GT بر روی صندلیها، گرمکن و پدلشیفتر برای غربیلک فرمان و یک سری پدالهای اسپورتی است که با شخصیت اسپورتی آن بیشتر سازگار هستند. کیا در طراحی بیرونی یک ارتفاع پایینتر برای خط پنجرهها و یک کیت بدنه برجستهتر دریافت کرده است. البته همانطور که والدین فرزندان دوقلو با این موضوع آشنا هستند، انتخاب مدل خوشقیافهتر از بین این دو، کار مشکلی است. با این حال، در زمینه ایمنی، کیا واقعاً مدل خواهرش را دچار شرمندگی میکند. اپتیما GT دارای سیستمهایی چون کروز کنترل راداری، هشدار پیشبرخوردی با ترمز اضطراری خودکار، نوربالای خودکار، تشخیص نقطه کور، هشدار ترافیک پشتسر و هشدار انحراف از حرکت بین خطوط است.
هر دوی این مدلها دارای ۶ کیسه هوا هستند که به صورت دوتایی در جلو، کنارههای جلو و حفاظت کلی دیواره قرار گرفتهاند. نسل جدید اپتیما هنوز تحت تست تصادف قرار نگرفته، ولی سوناتا هماکنون به بالاترین امتیاز ایمنی (۵ ستاره) در تستهای امسال دست پیدا کرده است.
بنابراین، این پیروزی در راند اول متعلق به کیا است.
طراحی داخلیهمانطور که تا به اینجا نیز به طور واضح به آن اشاره شده، این دو خودرو از نظر لیست تجهیزات به کار رفته، شرایط یکسانی دارند. امّا این حقیقت که کیا دارای یک کابین اسپورتیتر است و طراحی کابین هیوندای نیز به سطحی از بلوغ رسیده، باعث شده که هر کدام از برندها، جایگاه خود را داشته باشند. اپتیما با الگوهای تیره، دوخت قرمزرنگ و پرداخت فلزی بر روی داشبورد و کنسول وسط، ظاهری ورزشکارانهتر و جوانپسندتر دارد و این در حالی است که سوناتا با اینکه با استفاده از تریم فاکس-فیبرکربن بر روی داشبورد و درها، پلاستیک سیاهرنگ کنسول وسط و رنگ مشکی سادهتر صندلیها و غربیلک فرمان، سعی میکند که جذابیت بیشتری برای بیننده ایجاد کند، ولی در سطح پایینتری در مقایسه با اپتیما قرار میگیرد.
نمایشگرهای داخلی با اینکه شباهت زیادی با یکدیگر دارند، تجربهای متفاوت از گرافیک و راحتیِ استفاده را در اختیار قرار میدهند. کاربرد سیستم راهبری ماهوارهای در سوناتا بسیار سادهتر است و راننده در هنگام نگاهکردن به آن، سریعتر میتواند اطلاعات مکانی را دریافت کند. از طرف دیگر، استفاده از سیستم کیا با چالش بیشتری همراه است. البته نقشهها در اپتیما از وضوح و کیفیت بالاتری برخوردارند، ولی ورودیهای کنترل سیستم راهبری و سوئیچ بین صفحات به زمان بیشتری نیاز دارد. با این حال، نمایشگر کیا با وضوحی که در هنگام تابش آفتاب دارد و خطوط راهنمایش در نقشه، این اختلاف امتیاز با اپتیما را تا اندازهای جبران میکند.
در زیر این نمایشگر در سوناتا، شرایط سیستم کنترل هوای دوگانه به صورت دیجیتالی نمایش داده میشود؛ چیزی که در مقایسه با کنترلرهای پلاستیکی کیا با مقیاس قرمز-آبی، بسیار سطح بالا به نظر میرسد. در حالی که کنترلهای گرمایش و سرمایش صندلیها در بین صندلیهای کیا قرار گرفتهاند، هیوندای به شکلی منطقیتر، آنها در نزدیکی دیگر کنترلهای هوا به کار برده است. دسته دنده درنظر گرفته شده برای کیا، ظاهری جذابتر و بهتر به همراهی طراحی تخت قسمت پایین غربیلک فرمان دارد و در همین حال، پدلشیفترها کنترل بیشتری را برای راننده ایجاد میکنند. همچنین کیا با استفاده از یک شارژ پد بیسیم Qi برای گوشیهای هوشمند، جوانپسند بودن خود را بیشتر ثابت کرده است. تفاوت چندانی در میزان فضای داخلی این دو مدل نمیتوان پیدا کرد؛ چرا که هر دوی این خودروها فضای بسیار خوبی را در صندلیهای عقب در اختیار قرار میدهند. ضمن اینکه دو نفطه مهار صندلی کودک ISOFIX در هر دو خودرو استفاده شده و همین طور، صندلیهای عقب میتوانند به صورت ۶۰:۴۰ جمعشوند تا فضای بیشتری برای حمل وسایل ایجاد کنند. فضای صندوق عقب نیز برای هر دو مدل در یک سطح قرار دارد و این فضا در هیوندای سوناتا با ۵ لیتری برتری نسبت به اپتیما، برابر ۵۱۰ لیتر است.هر دو مدل دارای سیستمهایی هوشمند در درب صندوق عقب خود هستند که در هنگام ایستادن در پشت خودرو و به همراه داشتن کلیدها، در را برای شما باز میکند و در هنگام آزاد نبودن دستها، بسیار کمککننده است.
سیستم صوتی بزرگتر اپتیما GT با اسپیکرهای هارمن کاردون و ساب-ووفر، مسلماً کیفیت بهتری را در اختیار قرار میدهد. همچنین در کیا یک پورت USB در عقب فراهم شده است که فایده بسیار زیادی دارد.
موتور و انتقال قدرتبه همان صورتی که پدر و مادرها ژنهای مربوط به موهای قرمز و ککمکهای صورت را به بچههای خود انتقال میدهند، این دوقلوها نیز دارای برخی عناصر مشترک در زیر کاپوت خود هستند.
گزینه پیشرانه، یک موتور ۲ لیتری بنزینی چهار سیلندر با توربوشارژر است که با یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک همراه شده است. قدرت خروجی به میزان ۲۴۱ اسببخار در ۶ هزار دور بر دقیقه برآورد شده است و هر کدام از خودروها، گشتاور حداکثری برابر ۳۵۰ نیوتنمتر در دور موتوری بین ۱۴۰۰ تا ۴۰۰۰ دور بر دقیقه دارند.
هر دوی این مدلها به صورت دیفرانسیل جلو هستند و از نسبت دندههای یکسانی استفاده میکنند. این در حالی است که وزن آنها با یکدیگر متفاوت است. کیا تنها به اندازه ۵ کیلوگرم سنگینتر است و وزنی به اندازه ۱۶۵۰ کیلوگرم دارد. علیرغم اینکه شرایط پیشرانه برای هر دو خودرو مشابه است، ولی کیا در زمینه مصرف سوخت، حداقل بر روی کاغذ، حدود ۸ درصد نسبت به هیوندای، بهینهتر عمل میکند. برآوردهای مصرف سوخت برای اپتیما GT معادل ۸/۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر هستند و این میزان برای سوناتا پرمیوم برابر ۹/۲ لیتر است.البته چیزی که در تست مشاهده شده، تفاوت چندانی را در مصرف سوخت نشان نمیدهد و کیا با مصرف ۹/۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر، تنها ۰/۳ لیتر کمتر از سوناتا (۱۰/۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) مصرف میکند. این خودروها برای تست، از مسیرهایی شامل بزرگراه، حاشیه شهر و خیابان عبور کردهاند.
موتورهای هر دو مدل، قدرت و اشتیاق مناسبی برای شتابگیری نشان میدهند. با این حال و علیرغم تنظیمات داخلی مشابه، گیربکس اپتیما اشتیاق کمتری برای بالا بردن دنده دارد و میزان نویز تولیدی موتور کیا نیز به میزان قابلتوجهی نسبت به سوناتا کمتر است. این در حالی است که موتور هیوندای، حتی در سرعتهای کم، سر و صدای زیادی تولید میکند و این موضوع در هنگامی که هوا سرد باشد، مشخصتر است. همچنین در تست مشخص شد که گیربکس سوناتا اشتیاق عجیبی برای رفتن به دنده پایینتر در هنگام برخورد با سراشیبیها دارد.
اگر درنظر بگیرید که هر دوی این برندها در سطوح نخست خود، دارای موتورهای کمتر پیشرفته ۲/۴ لیتری هستند، ممکن است این موضوع تا اندازهای ناامید کننده باشد؛ چرا که این مدلها، در عین حال، دارای دو نمونه بهترین سیستمهای پیشرانه در کلاس خود هستند که در دو نمونه تستشده در اینجا مورد استفاده قرار گرفتهاند.
رانندگی در جاده
اگر فکر میکنید که تجربه رانندگی نیز در این مدل، کمابیش با یکدیگر یکسان است؛ باید بگوییم که بهتر است برای نتیجهگیری چندان عجله نکنید؛ چرا که هر کدام از این خودروها بهمنظور ایجاد تجربه رانندگی برای قشری خاص از مشتریان آماده شدهاند. با این حال، این انتظار وجود دارد که این خودروها همراه با یک رانندگی درگیر کننده، از ایمنی مناسب در جاده و سواری خوب در مسیرهای ناهموار برخوردار باشند. البته هر دو تیم مهندسی کیا و هیوندای، کار خود را در این زمینه بهدرستی انجام دادهاند و هر دو خودرو دارای سطح مناسبی از درگیری راننده، راحتی و کنترل هستند.
همچنین رانندگی با کیا، درگیر کننده است و با وزن و واکنش مناسبی که در سیستم فرمان ایجاد شده، کنترل بسیار خوبی برای راننده در پیچها فراهم شده است. البته فرمان کیا، نرمی سیستم سوناتا را در هنگام حرکت مستقیم در بزرگراه ندارد و بیقراری زیادی در فرمان اپتیما در حالت وسط دیده میشود.
در هنگام سرعت، هر دو مدل چسبندگی بسیار خوبی بر روی جاده دارند؛ با این وجود، شاید سوناتا به لطف تایرهای چسبندهتر میشلن پایلوت اسپورت، شرایط بهتری نسبت به هیوندای با تایرهای «کومهو سالوس» داشته باشد.سوناتا شاید مقدار بیشتری از ناهمواریهای سطح جاده را احساس کند، ولی هنوز هم در بسیاری از شرایط، راحتی بیشتری دارد و آشفتگیاش در برخورد با برآمدگیهای بسیار بزرگ، کمتر است. سیستم تعلیق در این خودرو، بهسرعت خود را تطبیق میدهد.
با توجه به اینکه کیا کیفیت بهتری را در هنگام سواری در جاده نشان میدهد و نویز کمتری در داخل کابین احساس میشود، به نظر میرسد که ۵ کیلوگرم وزن اضافی، مربوط به مواد عایق صوتی باشند.
شرایط مالکیت
هر دو خودرو دارای برنامههای مالکیت قدرتمندی در استانداردهای کلاس خود هستند. برنامه سهگانه ۷ ساله کیا شامل یک گارانتی و امداد جادهای ۷ ساله با کیلومتراژ نامحدود و هزینههای سرویس مقطوع ۷ ساله، شرایط جذابی بر روی کاغذ دارند. ولی در این دوره ۷ ساله، هزینه سرویس کیا به طور متوسط در هر سال معادل ۶۹۸ دلار میشود و برنامه نگهداری آن نیز هر ۶ ماه یا پس از مسافت ۷۵۰۰ کیلومتر است.
واقعاً کمپانی مادر باید به کدامیک از این فرزندان خود، بیشتر افتخار کند؟
رقابت در اینجا بسیار نزدیک بوده، ولی چیزی که در تست نشان داده شده، این است که کیا شرایط بهتری نسبت به هیوندای ایجاد کرده است. سوناتا پرمیوم یک سدان متوسط بسیار عالی است. فضای داخلی این خودرو شاید از برخی از مدلهای کلاسهای بزرگتر خودرویی نیز بیشتر باشد. همچنین لیست بلندی از تجهیزات استاندارد در این مدل استفاده شده و قیمت در دسترستری دارد. بنابراین، انتخاب این خودرو نسبت به هر کدام از گزینههای دیگر موجود در این کلاس، دارای ارجحیت است.
کامران
۱۹ دی ۱۳۹۴آپشن برای گول زدن کسایی که پشت فرمون ماشین های مختلف نبودن هستش
وگرنه کلاس c مرسدس و همیچنین سری 3 bmw سری اقتصادی هستند و قیمتشون اصلا زیاد نیست
شروع قیمت برای بی ام و سری 3 33150 دلار
شروع قیمت برای مرسدس سی کلاس 38950 دلار
واقعا این اسباب بازی ها رو برای کار و بارکشی تو شهرهای کوچیک میخرن من تو کانادا به چشمام دیدم . امریکایی ها و اروپایی ها که مثل ایرانی ها نیستن گول آپشن بخورن
یه x Drive بی ام و به کل بچه بازی های کیا و هیوندایی ارزش داره .
مهران
۱ بهمن ۱۳۹۴پس متاسفانه شما هنوز تعصبی برخورد می کنی و از کیفیت و فروش و پیشرفت این شرکتها در بازار اروپا و آمریکا و آسیا خبر نداری.
مهم اطلاعات درست و واقعیت است وگرنه مگه ما سهامدار این شرکتها هستیم که بخوایم براشون تبلیغ کنیم؟
اگر طرفدار برند خاصی هستیم باید متمدنانه طرفداری کنیم نه با ارایه اطلاعات غلط و تخریب کورکورانه نظرمون رو به دیگران تحمیل کنیم.
من شخصا طرفدار شورلت کامارو هستم چون از استایلش خوشم میاد.ولی این دلیل نمیشه که این ماشین بهترین ماشین تو کلاس خودش باشه
Aydin
۸ بهمن ۱۳۹۴من بیشتر اوپل و فولکس و ولو دیدم بجاى این اسباب بازى ها.
milad
۸ تیر ۱۳۹۶خب دوست عزیز کیا رتبه یک مورد اطمینان ترین برند خودرو سازی از طرف سازمان j.d power اپتیما به عنوان رضایتمند ترین خودروی بازار آمریکا واپتیما رسیدن به حداکثر ایمنی تصادف واگر یکبار به کانادا سفر کنید که میدونم فقط عکس هاشو تو اینترنت دیدید میفهمید که کانادایی ها عاشق ماشین های کیا هستن به عنوان کسی که به کانادا سفر داشته کانادایی ها اعتقاد دارن کیا ماشینی هستش که هیچوقت به تعمیرگاه نمیره وپرفروش ترین برنده
احمد باقری
۲۰ دی ۱۳۹۴هر دو ماشینهای خوبی هستند، ولی قیمت هر دو با توجه به ساخت و کارایی، کمی بالاست.
Amirhossain
۲۶ دی ۱۳۹۴salam doostan,
man hameye mashinaye asiayi in rade ro test kardam: Accord 2013, camry 2014, sonata 2014, optima 2015, va nissan teana 1392…. behtarineshun az dide man teana 1392 bud. ham keyfiatesh balatare ham sedash ziba tare va ham por shetab tar va por ghodrat tare. tormozasham aalyan
سیاوش
۱ بهمن ۱۳۹۴کیا اپتیما در ایران وجود نداره
لطفا سوناتا رو با کیا اپتیمای موجود در ایران مقایسه کنین
سامان
۲۹ آبان ۱۳۹۵کیا اپتیمای GT-LINE وارد ایران شده !
morteza
۴ بهمن ۱۳۹۴تیپ سوناتا بنظرمن لوکس تر هستش.
درضمن سواری هیوندای سرتره.
هادی
۲۴ فروردین ۱۳۹۵سلام. کیا برای جوونا بهتر و جذاب تره ولی سوناتا برای خانواده ها و انسان های جا افتاده تر. ضمنا فروش سوناتا 2015 از اپتیما تو کره و آمریکا بالاتره. در ضمن من تازه اپتیما وارداتی گرفتم و داداشم سوناتا ال اف داره ولی سکوت داخل کابین تو سرعت های بالا یا تو چاله چوله های خیابونا تو سوناتا خیلی محسوس کمتره. البته من قیافه اپتیما رو بیشتر دوست دارم ولی تو رنکینگ ها اغلب تو آمریکا سوناتا بالاتره.
علی
۳۱ خرداد ۱۳۹۵با سلام.کیا خوبه ولی طراحی اتاقشو از بی ام و برداشته سوناتا هم تا حدی از آودی.
محمد متین
۲۳ شهریور ۱۳۹۵دوستان همونطور که ذکر شد موتور اپتیما با سوناتا یکی هست پس چرا اپتیما شتاب و قدرتی بیشتری داره؟ چون اپتیما از موتور بیشتر قدرت میگیره و عمر موتور نسبت به سوناتا کوتاه میشه و توی تهران به این شلوغی کی شتاب می خوا د به نظر توی ایران نرمی که سوناتا بیشتره و آمشن که مثل هم هستن
علی
۲۱ دی ۱۳۹۵شتاب بیشترش به خاطر آیرودینامیک و گیربکسشه..در ضمن عمر موتور کیا بیشتره به همین دلیل هم هست که گارانتیه موتور برای کیا 7سال و برای هیوندا 5 ساله
Amin
۲۸ شهریور ۱۳۹۵من تعجب میکنم از دوستی که میگن امریکا و کانادا گول آپشن کیا و هیوندا رو نمیخورن و استقبالشون از بنز و اینجور ماشین هاست، بهتره دایره معلوماتشون رو ارتقاء بدن، پرفروش ترین کمپانی ماشین در امریکا کیا موتور شد!!! بعد کیا و هیوندا رو حساب نمیکنن؟؟؟!!!
Hamed
۵ آذر ۱۳۹۵هردو تای اینا خیلی خوبن.ولی رقیبای ژاپنی و آمریکایی قدری دارن.مثل فورد موندئو و تویوتا کمری و…
کره خیلی خوب پیشرفت کرده ولی هنوز با آمریکایی و اروپایی و ژاپنی فاصله دارن.
مخصوصا از لحاظ تکنولوژی حتی از رنو و پژو هم عقبترن.(مثلا رنو تالیسمان و اوپتیما رو مقایسه کنید)
البته کارخانه 30 ساله کره ای و 100 ساله فرانسوی اصولا نباید قابل قیاس باشن ولی تو خیلی جاها کره ای ها سرترن.
BMW
۹ اسفند ۱۳۹۵اینا مدل توربو هستن که اگه کمى تحقیق کنید، خود سوناتا توربو به صورت استاندارد شیفتر پشت فرمان، سیستم صوتى اینفینیتى نور بالا هوشمند و رادار(کروز کنترل هوشمند، ترمز اصضطرارى عابر و سیستم هشدار تغییر لاین) داره و اپتیما از نظر آپشن یه اتوپارک بیشتر داره. در ضمن سیستم عامل بلو لینک هیوندا، نسبت به کیا پیشرفته تر و محبوب تره. این سوناتا ها که ایران میان با کد جى ال اس، این آپشناى ذکر شده تو بالا رو ندارن و از اونایى که بابام جى تى داره و مامانم ال اف، از نظر سوارى ال اف بیشتر حس خوبى داره و اپتیما سفته. معمولا واس ماشیناى رده بالا مثل بى ام و کمک هاى سفتى درست میکنن که عملکرد ماشین تو پیست بهتر بشه. ولى واس ماشینى مثل اپتیما لازم نیس انقد فنراى سفتى درست کنن،البته اگر هر دوتا ماشین رو با رینگاى ۱۸اینچى سفارش بدین، سوارى نرم ترى خواهید داشت. بنابراین تو ایران با توجه به اختلاف قیمت زیاد و بیخودى و خدمات اطلس خودرو و آسان موتور، انتخاب من سوناتاست
Amirreza
۸ اردیبهشت ۱۳۹۶سلام دوستان من یک جوون ۲۵ ساله هستم
توی این رنج فیمت تو هر کلاسی تحقیق کردم ولی اپتیما ۲۰۱۷ بهترین انتخاب تا ۲۰۰ میلیونه واسه هم سن های من وگرنه موارد کارکرده یا خانوادگی تر و بهتر نسبت به اپتیما کم نیستن ولی من حسی که پشت فرمون اپتیما گرفتم ( مخصوصا داخل مارون ) توی هیچ کدومشون ندیدم واقعا جذابه اصلا دوست نداری حرکت کنی دلت میخواد ساعتها بشینیو نگاش کنی
Amir
۱۱ بهمن ۱۳۹۹هی لعنت به این زندگی منم از 18 سالگی دارم کار می کنم و در کنارش درس می خوانم
ام سال تونستم با هزارتا بدبختی از ایرانخودرو یه 206تیپ 2 بخرم بعد از هفت سال کار ?
مهرداد
۲۵ خرداد ۱۳۹۶فقط سوناتا اونم هیبرید ۲۰۱۷
کیا اتاقش مخصوصا صندلیهای عقب جای کمتری داره نسبت به سوناتا و هم میکوبه
امین
۴ تیر ۱۳۹۶سلام دوستان
من واس بابام دارم بررسی میکنم
راستش با همه بررسی ها هنوز بین این دوتا موندم
بنظرم فنی اپتیما سرتر و ظاهر بیرونی سوناتا بهتره
بنظرتون کدومو برداریم آخر؟؟؟؟؟
رضا
۱۱ تیر ۱۳۹۶دوستان ارجمند لطفاً راهنمایی کنید. با ۱۵۰ الی ۱۶۰ میلیون بهترین انتخاب چی میتونه باشه؟ راستش این مبلغ ماحصل یک عمر کار و تلاشه و نمیخوام هدر بره. متشکرم
دکتر رضا
۹ مرداد ۱۳۹۶سلام ،من 48 سالمه و پزشک هستم، هر دو خودرو از نظر فنی تقریبا مشابه هستند،اما با توجه به تیپ ظاهری من سوناتایLF رو ترجیح دادم و خریدم و در این 8 ماهی که دارمش ازش راضیم.
بهزاد
۲۷ شهریور ۱۳۹۶سلام خوش به حالتون ما که نمی تونیم سوار شیم خیلی برا ما رقمش بالاست
شماهای که سوار میشین تو میابون یه بوقی هم به ما بزنین گناه داریم
شهرام
۲۶ دی ۱۳۹۶با سلام من قبلاً سوناتا yfداشتم و ۲سال سوار شدم و الان اپتیما دارم کلاً از همه لحاظ اپتیما سرتره و شتاب و سرعتش که خیلی بیشتره و طراحی داخلش هم بهتره و از لحاظ قیافه هم که خدایش خیلی سرتر از سوناتا هستش و بزرگترین مزیتش تو سوناتا صدای موتور رو بیشتر احساس میکنی و استهلاک سوناتا بالاتره
ناصر
۲۲ شهریور ۱۳۹۷دوست محترم نویسنده شمادرایران اپتیما را باترمز خودکار ورادار جلودیدید که ازش تعریف کردید یادر کشورهای عربی امتحانش کردید دوست محترم کره ای هایی که شرکتی حتی وارداتی تاحالا واردشدن چنین موردی نداره که شما گفتید نمیدونم کجا شمادیدید مگر شخصی وارد شده باشه یادرمنطقه آزاد دیده باشید چون واردکننده ها برای سودبیشتر درخواست حذف این آپشنها را میکنن درحالیکه شرکت کیا وهیوندا مدل هایی که میسازند واین آپشنها راداره نباید بدرخواست واردکننده حذفشون کنن الان تالیسمان هم که نگین خودروواردکرد خیلی آپشنهاش برای سودبیشتر حذف شده
مهرداد سر
۲۵ شهریور ۱۳۹۷به نظر من سوناتا بهتره هم نرم تره هم داخلش جا دارتره هم داشبورتش شکیلتره اپتیما فقط از لحاظ ظاهره خارجی یکم شیکتره اسپورت تره
آرتین
۱۹ آبان ۱۳۹۷درود
من درکانادا زندگی میکنم ، “بطورکل بستگی به سلیقه وهزینه فرد دارد “، من همسرم لکسوس سدان E350 داره من هم تویوتا هایلاندر وهردو خودرو زاپنی .به نظرم بیشتر خودروهای امروزی دارای یکسری امکانات مشترک و کم وبیشتر دارند ، مهم امنیت خودرو ها در تست تصادفات هست ، اغلب مکانیکها خودروهای آلمانی را از لحاظ امنیت بهتر میدانند ، ولی پرخرج میدانند.خودروهای زاپنی را صرفه اقتصادی در قطعات و استهلاک خوب میدانند .با این حال گمانه زنی هست وخودروسازان در پی رقابت با یکدیگر ند ، تفکر مصرف کننده متفاوت هست .اگر همه از یک نوع خودرو استفاده کنند باز دیدگاه ها فرق دارد چه برسد به تولیدات متنوع انواع خودرو ، باتوجه به بودجه باید پیش رفت
آریا
۶ آبان ۱۳۹۸من یک پزشک ۴۹ساله م، قبلا هم اسپورتیج ۲۰۱۲داشتم و هم ix35۲۰۱۲ هردو خیلی مشابهند اما ای ایکس نرمتر بود ولی اسپورتیج مردتر و جسورتره یعنی بیشتر حسی شاسی بلند داری اما در مورد اپتیما و سوناتا بازهم فکر میکنم همین حالته اپتیما همچین خشن تر و مردونه تره و سوناتا لطیف تر و آروم تر، البته با عرض معذرت از خانمها و آقایونی که عکس من فکر میکنند ??