اکثر افراد در قبال چنین سوالی که با حدود ۴۰ میلیون تومان، مزدا ۲ بخریم یا هیوندای i20 ؟! بلافاصله میگویند هیچکدام! که البته حق هم دارند . . .
اما اگر چرخ روزگار چرخید و دست برقضا شما نیز در دو راهی انتخاب یکی از این خودروها ماندید، پیشنهاد میکنیم متن زیر را حداقل برای یکبار بخوانید! این متن چکیده مقالهای است که در شماره ۲۵۶ هفتهنامه دنیای خودرو به نویسندگی آقای عمادالدین جعفری منتشر شده است . . .
**** مــزدا ۲ در ایــران ****
مزدا ۲ درحال حاضر قیمت بالایی دارد، قیمتی که به هیچ وجه مناسب چنین خودرویی نیست. قرار بود این خودرو با قیمتی درحدود ۲۶ میلیون تومان راهی بازار شود که اگر اینگونه میشد موفقیت بیشتری برای آن رقم میخورد اما نشد و درحال حاضر این خودرو در حدود ۴۰ میلیون تومان قیمت دارد.
مزدا ۲ دارای چهرهای زیبا و ابعادی کوچک است. این خودرو از موتوری به حجم ۱۴۹۸ سیسی بهره میبرد؛ موتوری که قادر به تولیدی ۱۰۲ اسببخار قدرت است و ۱۳۵ نیوتنمتر گشتاور دارد. گیربکس قرار گرفته بر روی این خودرو از نوع چهار سرعته اتوماتیک است.
مزدا ۲ قادر است در مدت زمان ۱۱ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ برسد و تا ۱۷۵ کیلومتر برساعت نیز سرعت میگیرد. مزدا ۲ یک خودروی کممصرف و اقتصادی است و در سیکل ترکیبی حدود ۷.۵ لیتر بنزین میسوزاند.
این ژاپنی کوچک در داخل کابین از طراحی خوبی برخوردار بوده و برای خانوادههای پرجمعیت مناسب نیست. البته نباید صندلیها راحت این خودرو را فراموش کرد. این درحالی است که به دلیل ابعاد کوچک بدنه، فضای بار هم مناسب نبوده و انتضار زیادی از آن نمیرود.
مزدا ۲ همانند دیگر محصولات شرکت مزدا، از هندلینگی بالا و فرمانپذیری مناسبی بهره میبرد و تمامی این مولفهها سبب شده که سواری این خودروی کوچک، جذابتر به نظر برسد.
مزدا ۲ امکانات کاملا معمولی دارد که برای یک خودروی بالای ۳۵ میلیون تومان مناسب نیست. این امکانات محدود به دو عدد ایربگ، ترمز ABS به همراه EBD، دکمه های کنترلی روی فرمان، تهویه مطبوع اتوماتیک، رادیو MP3/ CD تنظیم برقی آینهها با گرمکن، شیشه بالابر جلو و عقب برقی، مهشکن جلو و عقب و همچنین با قابلیت تنظیم نور چراغهای جلو است.
**** هیــوندای i20 در ایــران ****
هیوندای i20 دومین هاچبک از محصولات شرکت هیوندای در بازار ایران است که بعد از حضور نسبتا موفق i30 در بازار، i20 نیز راهی بازار شد؛ خودرویی که برای رقابت با کوچکهای دیگری مانند مزدا ۲ و تویوتا یاریس به بازار فرستاده شد.
این خودرو در میان گروه رقابتی خود از همه پرقدرتتر بوده درحالیکه قیمت آن حتی از یاریس هم ارزانتر است! هرچند که قیمت این خودرو نیز مناسب نبوده اما به نسبت دو خودروی دیگر معقولانهتر است.
این خودرو با موتور ۱.۶ لیتری به بازار عرضه شده و در میان انبوه موتورهای ۱.۲ و ۱.۴ و ۱.۶ لیتری بنزینی، ۱.۴ و ۱.۶ لیتری دیزل که در بازارهای جهانی در دسترس است، قویترین موتور یعنی نمونه ۱.۶ لیتری برای بازار ایران درنظر گرفته شده است.
هیوندای i20 در کشورهای ترکیه، هند و چین نیز تولید میشود. گیربکسهای در نظر گرفته شده شامل شش و پنج سرعته دستی و چهار سرعته اتوماتیک است که این خودرو با گیربکس چهارسرعته اتوامتیک راهی بازار داخلی شده است.
موتور ۱۶۰۰سیسی i20 میتواند ۱۲۴ اسببخار قدرت تولید کند که نوید یک موتور پربازده را میدهد؛ موتوری که ۲۲ اسببخار بیشتر از مزدا ۲ قدرت دارد. هیوندای i20 همچنین میتواند به سرعت ۱۸۰ کیلومتر برساعت نیز برسد. این خودرو در مدت زمان ۱۱.۴ ثانیه به سرعت ۱۰۰ میرسد که نشان از شتاب نه چندان بالای این کرهای کوچک است.
وزن خالص هیوندای ۱۲۰ در حدود ۱۱۱۵ کیلوگرم است که در مقایسه با همکلاسانش، از وزن بیشتری برخوردار است. همین وزن زیاد باعث شده که در شتابگیریهای اولیه به رغم قدرت بالای موتور، نتواند آن طور که باید موفق ظاهر شود.
مصرف سوخت هیوندای i20 در سیکل ترکیبی ۶.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. این درحالیست که در جادهها ۵.۴ لیتر و در مسافتهای شهری ۸.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بنزین میسوزاند. البته این اعداد و ارقام در شرایط جوی استاندارد است. اما به هرحال با مخزن سوختی که ۴۵ لیتر حجم دارد متناسب است.
هیوندای i20 طراحی شبیه به برادر بزرگتر خود یعنی i30 دارد. در نمای جلو هیوندای i20 از جلوپنجرهای بسیار شبیه به i30 و چراغهایی که بیشباهت با آن نیستند بهره میبرد. اما در قسمت عقب چراغهای متفاوت با آنچه در i30 میبینیم، نمای عقب را تا حدودی شبیه به تویوتا یاریس میکند.
هیوندای i20 در کابین نیز طرحی زیبا را به خود میبیند. جنس مواد بکار رفته در این خودروی کوچک متوسط است. هیوندای i20 توانسته از موسسه ایمنی اروپا EuroNCAP پنج ستاره در تست تصادف بدست آورد که برای این خودرو آن هم در این کلاس، امتیاز بالایی محسوب میشود و قطعا در فروش آن در بازارهای جهانی نیز تاثیر خواهد داشت.
هیوندای i20 از امکانات زیادی بهره میبرد که میتوان به شش عدد ایربگ، ترمز جلو و عقب دیسکی با ABS ، ریموت کنترل و دزدگیر، ایموبلایزر،فرمان هیدرولیک با قابلیت تنظیم دستی، دکمههای کنترلی روی فرمان، تهویه مطبوع اتوماتیک، رادیو CD و چنچر شش خشابی با شش اسپیکر و قابلیت پخش MP3 و iPod و اتصال AUX و USB، پشتسریهای فعال هنگام تصادف، تنظیم برقی آینهها با گرمکن، ، شیشه بالابرهای جلو و عقب برقی، سانروف، روشن و خاموش شدن اتوماتیک چراغهامهشکن جلو و عقب، سنسور پارک، سنسور باران، برف پاککن اتوماتیک، کروز کنترل، نمایشگر میزان باد تایرها، محفظه خنک نگهدارنده و رینگهای آلومینیومی اسپرت اشاره داشت. این خودرو در حال حاضر در بازار قیمتی در حدود ۴۱ میلیون تومان دارد که اصلا مناسب آن نیست.
*** جـمع بنــــدی ***
این دو خودرو هر دو برای رانندگی شهری مناسب هستند هرچند که در جادهها نیز میتوان روی راحتی و سواری آنها حساب بازکرد. اما با توجه به ابعاد کوچکشان، پرداخت چنین هزینهای برای آنها منطقی نیست.
مزدا ۲ از موتوری ضعیفتر با مصرف سوختی پایینتر و البته با استهلاک کم، یک خیرد نسبتا اقتصادی است (صرف نظر از قیمت). هویندای i20 نیز با توجه به موتور قویتر و امکانات ببشتر انتخاب مناسبی است هرچند که همانند مزدا ۲ کم مصرف نیست اما ابعاد آن بزرگتر از مزدا ۲ بوده و سرنشینان راحتتر خواهند بود.
ناگفته نماند که هر دو خودرو در بازار دستدومها با افت قیمتی زیاد به فروش میرسند و از این نظر خودرویی موفق به نظر نمیآیند.
حسن
۱۳ بهمن ۱۳۹۱مصطفی جان درمقابل حس باید نگاهی هم به اعدادداشت آی20 22 اسب قدرتش بیشتره.یعنی 2برابر تفاوت پرشیا معمولی باelxپرشیاکه مطمنن کسانی که این 2خودرو روروندن تفاوت 10 اسب رو خوب متوجه میشن وازلحاظ ایمنی که حالا توایران خیلی مهمه این که شما همجین خودرو جمع وجوری که دارای 5امتیاز ایمنی ازeurocup روداشته باشه(یعنی همردیف کمری -جنسیس )خیلی کمه واینکه 6 ایربگ در10نقطه کابین داره که براخودش بنظر من عالیه ودیگر اینکه ترمزهای عقبش هم دیسکیه وسانروف هم داره که هردواینهاوآپشنهای اضافی که نسبت به مزدا2داره درتعیین قیمت خیلی نقش دارهوکلام آخر من مدل2011 دارم وهنوز3سال گارانتیش مونده واصلا برا من که55000 کیلوتر روندم هزینه واستهلاک نداشته وشیکی وراحتی کابینش خیلی عالیه
موفق باشید
Mohsen
۲۶ بهمن ۱۳۹۱اقا الان کسی می دونه کی قراره ثبت نام مزدا 2 رو ازاد کنن؟ و اینکه حدود قیمت هم بهم بدین+
اگه کسی کارکرده تمیز وبدون رنگ داره من خریدارم
ممنون
puya_aryan@yahoo.com
H
۲۵ مرداد ۱۳۹۲خدمت دوستان بزرگوار عرض کنم که مقایسه خودرو مزدا با هیوندایی یا زانتیا یا نیسان یا پژو یا دوو کار منصفانه ای نیست.
بنا به تجربه شخصی که در خارج از ایران زندگی میکنم و مینیمم ماشینها همین مدل ها هستند (البته 30% مزدا و 70% ماباقی) باید خدمتتون عرض کنم که کیفیت خودرو مزدا بدون تعصب 3 برابر خودرویی مثل هیوندایی هست.
کافی این دو ماشین رو بعد از 5 سال کارکرد باهم مقایسه کنین.
هیوندایی در خارج از ایران جزو رده پایین ترین و ارزان ترین ماشین ها محسوب میشه و نمایندگیها با تخفیف های تا 20% زیر قیمت تعیین شده هم به شما این ماشین رو قسطی میفروشند.
کلام آخر اگر تصمیم به خرید ماشین دارین، ماشین های کمپانی مزدا-رنو-مرسدس-ولوو-ولکس واگن-لکسس (همان لکسوس خودمان)- جیپ-هوندا-تویوتا (نه تمام مدل ها)-و بعضی از مدلهای بی ام و- و دیگه چیزی که تو ایران باشه و خوب یادم نمیاد…. حتما اول به اینها فکر کنید.
یک چیز دیگه… ایمنی که شما در مزدا 2 بقول شما 2 ایر بگه دارین به هیچ عنوان در هیوندایی 6 ایربگه نخواهین داشت… این قضیه هم بعد از مقایسه تصادف معلوم خواهد شد متاسفانه. اینکه تعداد کیسه هوای یک ماشین فقط زیاد باشه ربطی به ایمنی حتمی اون ماشین نداره و حدود 8 تا 20 مورد هست که در ایمنی 1 ماشین در تصادف یا جلوگیری از تصادف تاثیر گذار خواهد بود.
با سپاس.
رسول
۱۲ بهمن ۱۳۹۲فقط مزدا 2
مجید
۷ خرداد ۱۳۹۳به پای تیپ6 که نمیرسن
mpkhak
۱۲ شهریور ۱۳۹۳تیبا 2 بخر. هم ارزونه هم خوشگل!
4MATIC
۲۹ آذر ۱۳۹۳مزدا2بهتره
مزدا
۱۸ خرداد ۱۳۹۴با نویسنده این مقاله موافقم چون من مزدا دارم و برادرم هیوندای آی.بیست!
بدون تعصب به بهتر بودن هیوندایی ایمان آوردم. اما چرا میگم هیوندای آی.بیست بهتره:
اول اینکه اگه به تصاویر دقت کنید ظاهر هیوندایی قشنگ تر و اسپورت تر از مزدا هم بیرون و هم داخل کابین. اروپایی تره هم توی ظاهر و هم توی استانداردها.
دوم اینکه مصرف سوخت (با قیمت جدید) توی جاده به نفع آی.بیست.
سوم اینکه آپشن و امکانات بیشتری داره!
چهارم و مهمترین دلیل هم اینکه که لذت سواری آی.بیست و رانندگی باهاش بیشتره! کافیه باهاش چندصدمتر رانندگی کنید..
سارا
۲۰ تیر ۱۳۹۴بچه ها نظرتون در مورد خودروی میراژ چیه? ممنون. میشم اگه نظرتون رو بگید
محمد
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵من میراژ خریدم. دوستش دارم. خیلیا ازش بد می گن. ولی من بدی ندیدم نسبت به قیمتش و هدف از تولیدش(مصرف سوخت پایین).
بهروز
۱۹ شهریور ۱۳۹۴ای 20 از تهران تا خراسان نشستم با اینکه من پیکان سوارم و انتضارات راحتی در دست انداز رو دارم اصلا جالب نبود قیمت بالا تقریبا مصرف پایین فرمان خوب با پرشیا کورس گزاشتیم تو پیچ وخم وجاده پرشیا رو جوید ولی با استرس …. در مجموع اگه پرشیا با مصرف پایین بود عالی میشد
بهمن
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵من ای 20_2015دارم از نظر هندلینگ خیلی ضیفه کمکا صدا میده خیلی سر وصدا داره صدای لاستیکها هنگام رانندگی داخل کابین میاد نسبت به حجم موتور ماشین تنبله خلاصه اون انتظاری که از ماشین کره ای باید داشت ندارد میخوام بفروشم خیلی بد میخرن
Arvin
۴ اردیبهشت ۱۳۹۶آدم باورش نمیشه این قیمت ها برای ۴ سال پیشه…
shahla
۹ شهریور ۱۳۹۶قیمت الان این دو خوردو چن هست ؟
محمد
۱۷ تیر ۱۳۹۸هعی
قیمتای اون زمانو باش
یادت بخیر محمود