چندین سال قبل مقایسه ی بین هوندا آکورد و هیوندای سوناتا، واقعاً خندهآور بود اما اکنون کمپانی کره ای هیوندای با تولید هفتمین نسل سوناتا سعی کرده تا به رقیبان بفهماند برای رسیدن به آنها فاصله زیادی ندارد.
هیوندای سوناتا نسل هفتم نسبت به نسل قبل یک تغییر چهره اساسی را تجربه کرده و الآن چهره بهمراتب پختهتری نسبت به نسل قبلی دارد. هیوندای سعی کرده با تولید این خودرو، نقاط ضعف مدل قبلی را به نقطه قوت تبدیل بکند. برای اینکه بدانیم هیوندای در این عمل موفق بوده یا خیر، یکی از پرفروشترین خودروهای کلاس سدان میان اندازه یعنی هوندا آکورد را به رقابت با هیوندای سوناتا فرا خواندیم.شباهت و تفاوتها
به نظر میرسد هر دو خودروساز برای کسب موفقیت از یک فرمول استفاده کردهاند به طوری که هر دو مدل از موتورهای ۲.۴ لیتری چهار سیلندر استفاده میکنند که قدرت مشابه ۱۸۵ اسب بخار را برای این دو خودرو به ارمغان میآورد. هر دو خودرو از تایرهای با سایز مشابه ۲۱۵/55R17 بهره میگیرند. در مبحث وزن هم، دو خودرو اختلاف بسیار کمی دارند.
اما بحث گیربکس جداست. جایی که هیوندای در مدل سوناتا از جعبه دنده ۶ سرعته خودکار استفاده کرده، هوندا ترجیح داده تا از یک گیربکس CVT برای انتقال قدرت به دیفرانسیل بهره بگیرد. ممکن است طرفداران سوناتا به هوندا به دلیل استفاده از جعبه دنده CVT خرده بگیرند ولی بهتر است به آنها متذکر شویم که جعبهدنده استفاده شده در هوندا آکورد بهترین گیربکس از این نوع است که در بازار وجود دارد. این جعبه دنده کاملاً بینقص است و هیچ گاه قدرت موتور را به هدر نمیدهد. در استفاده روزانه و معمولی و کمک به کاهش مصرف سوخت حتی برتریهای آن آشکارتر هم میشود. گیربکس سوناتا هم بهمانند آکورد در انجام وظایف بسیار بیعیب و نقص عمل میکند و مکانیزم سواری را با اختلال مواجه نمیکند.رانندگی
سواری با هوندا آکورد بسیار ساده است. این ماشین رفتاری کاملاً قابل پیشبینی و قابل کنترل دارد و برای مانور دادن با این ماشین نیاز به صرف انرژی زیادی ندارید. کیفیت سواری هیوندای سوناتا و رفتار سیستم تعلیق این خودرو هم نسبت به نسل قبلی بسیار پیشرفت داشته اما هنوز هم برای رانندگی روزمره زیادی خشن است. به نظر میرسد راحتی سواری در هیوندای سوناتا قربانی رانندگی پایدارتر در این خودرو شده است در حالی که در این سگمنت راحتی بسیار مهمتر است.
امکانات و فضای داخل کابین
هوندا آکورد در مدل پایه لیست بلندبالایی از امکانات را دارد. سیستم تهویه مطبوع دو ناحیه ای، ورودیهای ipod / usb ، دوربین دید عقب، تنظیم برقی صندلیها در ده حالت و وضعیت، سیستم کمکی حرکت در سربالاییها (HSA)، سیستم ورود بدون کلید (Keyless Entry) ، کروز کنترل، سانروف و …
در مبحث راحتی داخل کابین، آکورد از سوناتا یک قربانی میسازد. صندلیهای جلوی آکورد نسبت به سوناتا بسیار راحتترند. در آکورد فضای سر بیشتری نسبت به سوناتا وجود دارند. کیفیت مواد استفاده شده در داخل کابین آکورد نسبت به سوناتا در رده ای بالاتر قرار دارند به طوری که تست کنندههای ما از پلاستیکی بودن مواد جلوی زانوان راننده در سوناتا ناراضی بودند. ورود و خروج به داخل کابین اما امری است که در سوناتا نسبت به آکورد راحتتر انجام میگیرد. فضای جلوی پا برای سرنشینان عقب سوناتا هم نسبت به نسل قبلی بالغ بر ۲.۵ سانتی متر بزرگتر شده است. اما هنوز هم فضای سر کمتری نسبت به آکورد دارد. در مورد راحتی داخل کابین هم آکورد فضای بسیار بهتری برای سرنشینان در ردیف عقب فراهم کرده است. وجود دو مانیتور در کنسول مرکزی آکورد به مالک امکان این را میدهد که هم زمان از سیستم صوتی و ناویگیشن بهره بگیرد. درست است که آکورد در طراحی داخلی نسبت به سوناتا کمی کسلکننده تر است اما در عوض برای تمام سرنشینان محیطی دوستانه و کاملاً راحت را به ارمغان میآورد. بهمانند طراحی بیرونی، در داخل کابین هم کمپانی هیوندای برای مدل سوناتا سیاست محافظهکاری پیشه کرده است. در مورد طراحی داخلی سوناتا میتوان این لغات را استفاده کرد: مدرن و زیبا، تمامی کنترلها هم راحت قابل استفادهاند. امکانات استاندارد سوناتا با تریم ECO شامل این موارد میشود:دوربین دید عقب، تنظیم برقی صندلیهای جلو در هشت وضعیت، کروز کنترل ، آینههای بغل گرم شونده، صندلیهای عقب با قابلیت خواباندن، بلوتوث، ورودیهای USB / Ipod و …
مصرف سوخت
سوناتا با موتور ۲.۴ لیتری طبق اعلام کارخانه و به صورت تئوری، در شهر ۹.۵ لیتر و در بزرگراه ۶.۷ لیتر سوخت مصرف میکند. هوندا آکورد هم روی کاغذ در شهر ۸.۷ لیتر و در بزرگراه هم ۶.۶ لیتر برای طی ۱۰۰ کیلومتر نیاز دارد.
در طول تستهای ما و در عمل، عددهای متفاوتی به دست آمد اما باز هم این هوندا آکورد بود که از خجالت سوناتا در آمد و با مصرف سوخت در حالت ترکیبی ۷.۵ لیتر در صد کیلومتر در مقابل ۷.۹ لیتر سوناتا پیروز شد.قیمت
قیمت مدل پایه سوناتا ۲۱,۹۶۰ دلار است که شامل هزینه تحویل در مقصد هم میشود. قیمت پایه آکورد هم ۲۲,۷۴۵ دلار است. بالاترین مدل هوندا آکورد یعنی تیپ EX-L دقیقاً ۳۰,۸۳۵ دلار قیمت دارد که از بالاترین مدل رقیب یعنی تیپ لیمیتد سوناتا با قیمت ۳۲,۳۸۵ دلار، ارزانتر است.
نظر نهایی
صفتهای گرانتر، پر مصرفتر و سواری خشنتر، سوناتا را در رده ای پائین تر نسبت به آکورد قرار میدهند ولی در نهایت خرید یکی از این دو مدل انتخابی شخصی است. درست است که سوناتا نسبت به چندین سال گذشته فاصلهاش را با رقبا بسیار کم کرده است اما هنوز هم جای کار دارد. در نهایت اگر برای پولی که بابت خرید یک خودرو میپردازید ارزش قائل هستید و نتیجه این تست برایتان معیاری برای انتخاب است باید بدانید که از نظر ما هوندا آکورد اتومبیل برتر این مقایسه است.
خودرو | هوندا آکورد | هیوندای سوناتا | برنده |
انجین | ۴ سیلندر ۲.۴ لیتری | ۴ سیلندر ۲.۴ لیتری | |
قدرت | ۱۸۵ اسب بخار | ۱۸۵ اسب بخار | |
گشتاور | ۲۴۵ نیوتون متر | ۲۴۱ نیوتون متر | آکورد |
مصرف سوخت | ۸.۷ لیتر در شهر ۶ لیتر در بزرگراه | ۹.۵ لیتر در شهر ۶ لیتر در بزرگراه | آکورد |
مصرف ترکیبی در تست | ۷.۵ لیتر | ۷.۹ لیتر | آکورد |
جای پای جلو | ۱۰۰.۶ سانتیمتر | ۱۱۳ سانتیمتر | سوناتا |
جای پای عقب | ۹۶ سانتیمتر | ۸۹ سانتیمتر | آکورد |
وزن | ۱۵۱۵ کیلوگرم | ۱۵۱۷ کیلوگرم | |
قیمت پایه | ۲۲.۷۴۵ | ۲۱.۹۶۰ | سوناتا |
قیمت مدل تست (دلار) | ۳۰.۸۳۵ | ۳۲.۳۸۵ | آکورد |
وحید
۲۵ آبان ۱۳۹۳تو این کلاس آکورد تقریبا بهترینه. خیلی قبولش دارم
ammarahmadi
۲۵ آبان ۱۳۹۳مدل بعدی سوناتا حتما از مدل فعلی آن بهتر خواهد بود ، آیا آکورد هم با این سرعت پیشرفت میکند ؟
حمید
۲۶ بهمن ۱۳۹۳:)) :)) یعنی میخوای بگی هوندای ژاپن همه اش داره درجا میزنه؟! بعد اونوقت یه اسباب بازی بزک شده همه اش داره پیشرفته میشه!
خوب دیگه مشکل اینجاست که ظاهر بینی دوست عزیز.
باطن و فناوری اتومبیل رو اگر درک میکردی اصلا یه درصدم اسم این خشگلک سازی کروی جاتو پیشرفت با سرعت :)) نمینامیدی!
اوردن اسم هوندا کنار هیوندای خودش کفر گفتنه! :)) برندی که تازه خود اسم برند Honda ;!!> Hyundai و لوگوی کذاییش H خمیده برگرفته از H سربلند هوندا موتور!! هم یه تقلید کورکورانه ازین نام بزرگ بود.
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۲۷ آبان ۱۳۹۳درود . ضمن تشکر از نویسنده ی محترم ، من انتخابم اکورد هست .
حتی اگر بین کمری و اکورد بود .
یاسین
۳۰ آبان ۱۳۹۳عزیز من اکورد خیلی وقته که پیشرفت کرده!
hussain
۲ آذر ۱۳۹۳اکورد حرف نداره و قابل مقایسه با رقبای کره ای نیست
کی گفته داخل کابین اکورد کسل کنندس؟
فرید
۲۷ آذر ۱۳۹۳شرکت های خودروسازکره ای طی سالهای گذشته پیشرفت های خوبی داشته اندولی هنوزهم اون فوت کوزه گری درخودروسازی راکه شرکت های آلمانی ویاژاپنی دارندراکسب نکرده اندودراستفاده درازمدت خودروهای آنهادچارافت کیفت شده و اصطلاحا خودرو خودرا ول میکندهمانطورکه تجربه این رابه بنده ثابت کرده پس بدون تردیدهنوزهم آکوردبرتر.
محمد نبي
۸ دی ۱۳۹۳سلام به نظر من هوندا اکورد یه سر و گردن از سوناتا و سایر ماشین های چهار سیلندر بالاتر هست استاندارداد تایید جهانی نیز این موضوع رو تایید کرده
امیرحسین
۲۴ دی ۱۳۹۳سلام عزیزان سوناتا و آکورد یه طرف کیا اپتیما یه طرف واقعا محشره اگه سوارش نشدی نظر نده لطفا ……………
م م م
۱۵ بهمن ۱۳۹۳خیلی وقت بود داشتم دنبال مقایسه اکورد با سو ناتا بودمو میخواستم مطمئن بشم اکورد خیلی خو به مر30
احسان
۲۱ بهمن ۱۳۹۳درود . ضمن تشکر از نویسنده ی محترم ، اصلا نباید اکورد رو با سوناتا مقایسه می کردی عزیز من . اکورد امتحانشو پس داده ولی هیوندای تا 5سال کار نکرده از هم می پاشه. و سواری اکورد رو نداره.
حمید
۲۶ بهمن ۱۳۹۳بیخال بابا… آقای نویسنده، هنوزم مقایسه آکورد با یه هیوندای شوخی بیش نیست.
مرسی که وقت گذاشتین و یه سری ازین چیزارو برامون نوشتین.
حسين
۲۷ بهمن ۱۳۹۳البته من نه سنگ کره اى را به سینه میزنم ونه ژاپنى وهمیشه با خودم میگم چرا کشور ما مثل اینها نیست اما یه چیزى که تجربه کردم اینه که همه تا صحبت از اتومبیل ژاپنى میشه میگن عالى اما دم بنگاه اتومبیل که بریم میگن مسلما ژاپنى بهتره اما مثل کره اى تو بورس نیست
علی
۲۷ اسفند ۱۳۹۳ببینید من در بین اپتیما و کمری و سوناتا و اکورد البته اکورد رو ترجیح میدم ولی قیمت اکورد از همه اونا بیشتره
سپهراد
۳۰ فروردین ۱۳۹۴کاشکی قیمت وسایل هوندا کمتر و خدمات پس از فروشش بهتر و بیشتر بود.مثل ایر تویا
امیر
۱۵ خرداد ۱۳۹۴هم از نظر طراحی بیرون و هم از نظر طراحی داخل سوناتا نابود میکنه اکورد رو.هوندا اکورد طراحی پشتش تقلید از جنسیس بوده و هستش.اصلا اینا قابل مقایسه نیستن.صد در صد سوناتا بهتر هستش.حسی که سوناتا میده هیچ وقت اکورد نمیده.واقعا طراحی اکورد به خصوص جلوش خسته کنندس.طراحی سوناتا شاهکاره.هوندا خیلی باید کار کنه به طراحی سوناتا برسه.انتخاب من و مردم سوناتا هس.البته نویسنده عشق اکورد هس بحثش جداس
Hamidreza
۲۳ تیر ۱۳۹۴عزیز دل طراحی همه چیز در انتخاب یک ماشین نیست.اون طوری که از نظرات بقیه کاربرا پیداست اکثرا موافق مقایسه بالا هستن یعنی این که قبول شده آکورد یه سر و گردن بهتر از سوناتاست…در ضمن شاید طراحی سوناتا بهتر از آکورد باشه (که بعید میدونم و کاملا یه چیز سلیقه ای هست) ولی از لحاظ فنی و کیفیت هیچ حرفی واسه گفتن نداره
فرشاد
۵ تیر ۱۳۹۴شاید روزى که بنیانگذاران شرکت هیوندا از نام و لوگوى هوندا تقلید میکردند ، در خواب هم نمیدیدند روزى هیوندایى با هوندا مقایسه شود، البته اگر امروز این اتفاق افتاده صرفا به خاطر شکل واردات انبوه این خودرو به خاطر سوداورى واردات ان است و تا چند وقت دیگر شاید در ایران خودروهاى چینى هم با بنز و بى ام و و اکورد مقایسه شوند ،
مهیار
۵ تیر ۱۳۹۴من جدیدا یه آکورد 2015 گرفتم.منتظر بودم که 2015 بگیرم چون نسبت به 2014 ترمز برقی و اتو هلد اضافه شده و یک جلو پنجره ی عالی.دوستان اصلا ماشینهایی مثل آپتیما.سونوتا.تنه لشی همچون سانتافه و حتی کمری قابل مقایسه با حضرت آکورد نیستن.این هوندا آکورد به طور وحشتناکی نرمه و شتاب عالی ای داره و مصرف معمولی.حتی رو دور بالا به هیج عنوان صدایی نمیشنوی و انگار ماشین خاموشه.داخلش هم بسیار شکوهمند و راحته.لطفا ماشین خشکی مثل آپتیما (که البته با توجه به قیمتش و امکاناتش بد نیست) و آشغالهایی سنگینی مثل سونوتا و مخصوصا تانک بی خاصیت و لش سانتافه جدید رو با سلطانی چون آکورد حتی مقایسه نکنید! شاید اون یکی ها چند تا آپشن مزخرف و بدرد نخور مثل گرمکن و سرد کن صندلی و حتی اتو پارک داشته باشن و آکورد نداشته باشه ولی به جاش سواری گهواره وار و شتاب عالی و مصرف کمتر و دوام و عمر بیشتری داره.با سپاس
MEHDI
۱۲ تیر ۱۳۹۴دوست عزیز!
شما S500 2015 هم که داشته باشین حق ندارین ماشین دیگر دوستان رو آشغال و تنه لش خطاب کنید
این کمال بی فرهنگی رو میرسونه
در ضمن هر ماشینی مزایا و معایب خودشو داره و زیبایی خودرو بر اساس سلیقه ی هر شخص ممکنه تعریف متفاوتی داشته باشه
به سلیقه من زیبایی ای و سنگینی ای که تو داشبورد و فرمان LF هست متاسفانه نه توی آکورد هست و نه توی اپتیما ! حالا دوستان ممکنه نظر دیگه داشته باشن
Mahdi
۲۸ تیر ۱۳۹۴لطفا دوستانی که تجربه وسواری این دو مدل را داشتند بگند که هندلینگ کدومشان بهتره؟
مهران
۴ شهریور ۱۳۹۴قطعاً آکورد بهتره قیمتشم 20 میلیون گرونتره سانتافه لش هست تانک هم هست (که تانک بودن از نظر من حسنه) ولی بی خاصیت نیست زیباست و پر آپشن
مهدی
۸ شهریور ۱۳۹۴دوتا مانیتور داره بعد کسل کنندست؟
اگه سرعت پیشرفت هوندا کمه چرا آکورد تو آمریکا سال 2014 پرفروشترین شد ؟
منتظر CR-V 2017 هم باشید که بیاد بترکونه
افشین
۵ مهر ۱۳۹۴تو ایران ماشین خوب فقط مسایل فنی و ظاهر نیست ، به نظر حقیر 75 درصده انتخاب می باشد ولی خدمات پس از فروش،پیداکردن قطعه، تعمیر کار حرفه ایی، می شه 30 درصد بقیه کار.
شاید هوندا تو خارج از ایران بسیار سر تر باشه و به قول دوستان سرتر،ولی به تجربه دیده شده که ماشین های رند کره ایی و حتی تویوتا به مراتب عملکرد بهتری از نمایندگی هوندا داشتن،چند سال کار میکنن و بعد نیستن ، دوباره میان …، ولی کره ایی ها و تویوتا همیشه هستن و بهنظر من ، بودن در بازار و خدمات پس از فروش اهمیت بالایی داره ، چیزی که هوندا در ایران ازش بهرمند نیست و نقطه ضعفشه
شاسي
۲۰ آبان ۱۳۹۴بنده با نظر افشین موافقم ، باید یه چراغ از ماشین بشکنه بری بازار رو زیرو رو کنی ، گیرت نیاد ، بعد بت بگن از دوبی باید وارد کنن ، یک ماه دیگه دستت میرسه … ولی کره ایی هاتو ایران جا افتادن ، هیوندا و کیا متاسفانه ماشین ما جهان سومی هاست ، کسانی که دوست دارن ماشین لوکس و پر اپشن و ارزون سوار بشن .ولی از حق نگذریم ، اکورد اگه ۱۸ باشه سوناتا و اپتیما ۱۷ هستن
مصطفی
۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵باسلام خدمت همه ی عزیزان
با احترام به نظر دوستان باید بگم هم برند هوندا وهم هیوندا از نظر کم استهلاک بودن بسیار عالی هستن ولی در کل برند هیوندا از نظر تامین قطعات در ایران با قیمت بسیار بهتر نسبت به هوندا از استقبال چشمگیر و بهتری برخوردار هست ،بعنوان مثال در رنج قیمت سوناتا ال اف وهوندا اکورد افراد بیشتری نسبت به خرید ال اف اقدام میکنند این در حالیست که شانس فروش در قسمت خودرو های دست دوم برای هیوندا بیشتره و مردم در اصطلاح زودتر به پول میرسن با فروش هیوندا ،
فرهاد
۳۱ تیر ۱۳۹۵سلام خجالت اور بخواهیم هوندا اکورد را با سوناتا مقایسه کنیم چون هر دواینها من سوار شدم هوندا اکورد از نظر طراحی بیرون وداخل وقدرت موتور خیییییییییییلی بهتر از سوناتا هست سوناتا بسیار بی کیفیت هست
اتوسا
۹ مرداد ۱۳۹۵سلام دوستان،
من هیوندا ، اپتیما و هندا اکورد سوار شدم. هندا اکورد از نظر نرمی و کیفیت واقعا سر تره. اپتیما خیلی خشکه و هیوندا بین این دو هست.
به نظر من هر سه ماشبن کیفیت خوبی دارن و بسته به سلیقه و بودجه هر کدوم می تونن گزینه خوبی باشند برای مصرف کننده.
بهترین ماشین کیا به نظر من ، کیا اماتی بود که دیگه تولید نمی شه. در نرمی و کیفیت و بی صدابودن حرف نداشت. من ۱۶۰ تا می رفتم و کسی در ماشین متوجه نمی شد به خاطر نرمی و بی صدایی ماشبن،
نمی دونم چرا تولیدش متوقف شد
شاهین
۳۰ تیر ۱۳۹۶من هوندا اکورد ۲۰۱۷ دارم.فوق العاده نرم وبی صداست.شتاب خوب وکم مصرف.کیفیت اتاق عالی وبدون صداست.سوناتا واپتیما نیز سوار شدم.هوندا برنده بدون بحث این مقایسه میباشد.باتشکر
علی
۱۳ مرداد ۱۳۹۸من خوردم سوناتا ۲۰۱۳ دارم ولی نباید ادم طرف داری بی جا بکنه موقع خرید این ماشین هم همه گفتن اکورد صدد در صد بهتره ولی بازار خوبی نداره کره کجا ژاپن کجا.اصلن بپرسید از اکورد سوارا میدونن تعمیرگاه چیه اصلن؟؟؟!!!