در قسمت گذشته با موتورهای سری GR از کمپانی تویوتا آشنا شدیم. این بار به معرفی خانوادهی موتورهای لامبدا از شرکت هیوندای میپردازیم. HMMA کارخانه هیوندای در آلاباما است. این مجموعه با سرمایهگذاری ۱.۱ میلیارد دلاری هیوندای در سال ۲۰۰۲ و با حضور رئیسجمهور وقت ایالاتمتحده جرج دبلیو بوش افتتاح شد. در این مجموعه عظیم که امروزه ارزش آن بالغ بر ۱ میلیارد دلار است بیش از ۳۰۰۰ نفر مشغول به کارند.
خانواده موتورهای لامبدا هیوندای، موتورهای V6 تمام آلومینیومی این شرکت است که در HMMA تولید میشوند.نخستین موتور، یک موتور ۳ لیتری مجهز به سیستم زمانبندی متغیر سوپاپها و تزریق مستقیم سوخت (GDI) است که بر روی نسل پنجم آزرا قابل سفارش است. این موتور دارای ضریب تراکم ۱۱:۱ است و قدرتی معادل ۲۶۶ اسببخار و گشتاور ۳۱۷ نیوتنمتر را تولید میکند. با توجه به ضریب تراکم بالا در این موتور استفاده از بنزین سوپر اجتنابناپذیر است. این موتور در برخی بازارها مانند خاورمیانه بدون سیستم GDI عرضه میشود که سبب کاهش قدرت موتور به ۲۴۷ اسببخار و گشتاور ۲۸۲ نیوتنمتر گردیده است. پیشرانهی بعدی، موتوری شش سیلندر به حجم ۳.۳ لیتر است که با عنوان G6DB بسته به نوع بازار و ورژن ECU از ۲۴۹ اسببخار تا ۲۶۲ اسببخار و گشتاور ۳۱۲ نیوتنمتر است. این موتور نخستینبار در هیوندای سوناتا ۲۰۰۶ عرضه شد و مجهز به ۴ سوپاپ در هر سیلندر است که برای سوپاپهای ورودی سیستم زمانبندی متغیر در نظر گرفته شده است. گونهی دوم این موتور تحت عنوان G6DH است که همراه با آزرا ۲۰۱۲ عرضه شد. این موتور که مجهز به سیستم Dual CVVT و GDI است، ۲۹۴ اسببخار و ۳۴۶ نیوتنمتر را تولید میکند. این موتور با تغییرات اندکی که در آن داده شد، در برخی بازارها بر روی جنسیس عرضه شد که ۲۶۲ اسببخار و ۳۱۶ نیوتنمتر گشتاور را تولید میکند و در سانتافه ۲۰۱۳ نیز با اسببخار و گشتاور به ترتیب ۲۷۰ و ۳۱۹ عرضه میشود. موتور سوم با کد G6DC و با ۳.۵ لیتر حجم، نخستین بار همراه سانتافه ۲۰۱۰ عرضه شد که با ۲۷۶ اسببخار قدرت و ۳۳۶ نیوتنمتر گشتاور در کنار سیستم Dual CVVT عملکرد بسیار خوبی را به نمایش میگذارد. کیا سورنتو ۲۰۱۱ نیز به این موتور مجهز است که در کشورمان کاملاً شناخته شده است.
این موتور با ۲۹۸ اسببخار، که به لطف تغییراتی در ECU به دست آورده، در خودروی کیا کادنزا عرضه میشود. هیوندای از این موتور با سیستم تزریق مستقیم سوخت در نمایشگاه اتومبیل ۲۰۱۰ پکن پردهبرداری کرد. موتور بعدی نیز گونهی ۳.۸ لیتری ۲۴ سوپاپه DOHC است که ۲۶۳ اسببخار نیرو و ۳۴۸ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. این موتور با کد Lambda MPi شناخته میشود.
این موتور در جنسیس کوپه قدرتی معادل ۳۰۶ اسببخار و گشتاور ۳۶۱ نیوتنمتر را تولید میکند. این موتور بر روی کیا موهاوی و هیوندای وراکروز نیز عرضه شده است با این تفاوت که انتقال نیرو بهصورت چهار چرخ محرک انجام میپذیرد. این موتور در کیا موهاوی و وراکروز به ترتیب ۲۷۶ و ۲۶۸ اسب بخار خروجی دارد. این موتور تمام آلومینیومی که مجهز به دو میلسوپاپ و ۲۴ سوپاپ است، در صورت نصب سیستم تزریق مستقیم سوخت توانایی تولید ۳۳۳ اسببخار و ۳۹۴ نیوتون متر گشتاور را داراست که دقیقاً مشابه نمونهی ۲۰۱۲ جنسیس سدان است. باید گفت این موتورها گام بزرگی برای هیوندای محسوب میشوند اما از لحاظ کارایی همچنان با بزرگانی چون تویوتا و ب ام و فاصله دارند. مقالهی تعمیر یاتاقانهای آزرا که چندی پیش منتشر شد نیز یکی از همین سری موتورها بود. یکی از دوستان که سالها تجربهی کار روی انواع خودروهای ژاپنی آلمانی و کرهای را دارند توصیه میکردند که با توجه به شرایط سوخت و آب و هوا و همچنین تقلبی بودن بسیاری از روغنموتورهای بازار کشور روغن این موتورها بهتر است در ۵ هزار یا حداکثر ۶ هزار کیلومتر تعویض شود. در کل نکات از مثبت این موتورها میتوان توان و مصرف سوخت مناسب و نکات منفی آنها را پایین بودن اسب بخار بر هر لیتر و دوام کمتر نسبت به رقبای ژاپنی برشمرد. [jwplayer mediaid=”۱۰۱۹۷۷″] [دانلود ویدئو] واژهنامه:
HMMA: Hyundai Motor Manufacturing Alabama
ادامه دارد…
علیرضا
۱۷ بهمن ۱۳۹۳سانتافه های 2010 و 2011 با موتور 3.5 لیتری عجب ماشینایی بودن. قدرت و شتاب عالی، امکانات خوب، جادار و مطمئن. حیف که دیگه نمیذارن ماشین با موتور بالای 2500 وارد بشه…
AliZeus
۱۷ بهمن ۱۳۹۳آزرا 2008 هم به همچنین..
ما داریم هنوز قدرت، شتاب و نرمی یش بعد از 6 سال هنوزم مثال زدنیه.
حسین
۲۱ آذر ۱۳۹۸هر کاری هم بکنی هیوندای سر 5 سال یا بین 200 الی 250 هزار تا کارکرد یاتاقان میزنه یا میل سوپاپ و سوپاپ میترکونه . این تجربه 12 ساله سواری من با سونتا در دو نسل آزرا و سانتافه نیو هست . فقط تنها ماشینی که داشتم و دیدم اینجوری نشد وراکروز بود و واقعا هم محکم بود موتورش
farzad
۱۷ بهمن ۱۳۹۳واقعا نمیدونم هدفشون از ممنوع کردن واردات خودروهای 2500 به بالا چیه میخواین جلوی الودگی هوا رو بگیرین برین بنزینتونو درست کنین چیکار به ماشین دارین یعنی الان کشوری مثل المان هواش الوده تر از ایرانه؟!!!!
shahryar
۱۷ بهمن ۱۳۹۳نه داداش،واردات دست یی گروه به دلایلی دیده بایستی ماشینای 2500 به بالارو ممنوع کنه!!با الودگی چیکار دارن :D
عرفان
۱۷ بهمن ۱۳۹۳برن پرایدشونو بندازن دور
همون آلمانو خیلی دوست دارم ببینم ماشیناش مال چن سال پیشن و چقدر آلودگی دارن
علی آهنگر
۱۷ بهمن ۱۳۹۳نه عزیزم منم قبلا همین فکرو میکردم اما جدیدا فهمیدم دلیلش چیز دیگست.
شما تصور کن توی دبی ورود هر خودرویی آزاده چون در مقابل پلیس هم مکلارن و بوگاتی سوار میشه و توانایی مقابله با تخلفات ماشین های فوق سریع رو داره.
اما حالا فکر کن توی ایران یارو یه نفرو ترور کنه و با بوگاتی فرار کنه حالا نیروی انتظامی دست و دل باز چجوری میخواد با اون سمند خودروی ملی به گرد این دوست عزیز برسه.
پس چرا خرج بزنن گردن خودشون یه کلام میگن نه ما سوار میشیم نه شما.
k1
۱۷ بهمن ۱۳۹۳دوست عزیز نه
تروریست خبیث
Jeremy
۱۸ بهمن ۱۳۹۳زیاد فیلم میبینیا
تو ایم شهرهای شلوغ مگه میشه تند رفت اونم با ماشین
تازه با موتورم نمیشه
حسین
۱۷ بهمن ۱۳۹۳درود. دوستان دلیلش جلوگیری از فرار مجرما از دست پلیس نیست. چون همون بوگاتی هم اینجا نمیتونه به سرعتهای بالا برسه (توی این جاده ها) و پلیس هم با امکاناتی که داره، مثل هلیکوپتر و … میتونه بهشون برسه.
یک دلیل این ممنوعیت، ممنوع کردن واردات خودروهای لوکسه. بنا به تعریف قانون گذاران، هر اتومبیلی که موتوری با حجم بالای 2500 سی سی داشته باشه، لوکس محسوب میشه و نباید وارد کشور بشه. (این تعریف هیچ مرجع علمی ای نداره و از طرف مجله ماشین هم بارها مورد انتقاد قرار گرفته) یعنی طبق این تعریف یک دستگاه BMW سری 5 با موتور 2 لیتری، لوکس نیست!!! اما یک هیوندای سانتافه با موتور 3لیتری لوکس محسوب میشه!!!
دلیل دیگه هم کاهش آلودگی هواست!!! یعنی موتور 3 لیتری ب ام و آلودگیش بیشتر از موتور 2لیتری وانت مزدا و … هستش..!!
حتما هست دیگه!!! چی بگم آخه؟؟!
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۱۷ بهمن ۱۳۹۳درود .
موتورهای قبلی هیوندا و کیا وابستگیه شدیدی به تعویض به موقع روغن دارند .
یکی از دوستان نزدیک من یک سورنتو 2009 داشت . چون از یک اشنا خریده بود و به
گفته ی او استناد کرده که تازه تعویض روغن رو انجام داده . دوست ما هم از ماشین
استفاده کرده بود تا یک روز که موتور 3300 سی سی سورنتو یاتاقان میزنه .
نمایندگی گفت که روغن ماشینو دیر عوض کردید . بماند که فروشنده به دوستم
اشتباهی و سهوا 1000 کیلومتر بیشتر گفته بود .
خلاصه نتیجه خرج 7 میلیون و 200 هزار تومنی برای دوستم رقم خورد .
تاجایی هم که یادمه موتور 3300 سی سی سورنتو از همین سری های لامبادا است .
خلاصه دوستان خیلی دقت کنند .
احمد
۱۷ بهمن ۱۳۹۳من یک ازرا ۲۰۰۸ صفر گرفتم دقیقا به همون علت که میلاد گفت یعنی به خاطر حدود ۱۵۰۰ کیلومتر تاخیر در تعویض روغن حدود ۴ میلیون تومن تو خرج افتادم
تاخیر در تعویض لنت هم خیلی برام گرون تموم شد
۱ بار هم سوپاپ ترکوند
کیفیت موتور های ازرا تا قبل ۲۰۱۱ واقعا بد بود واقعا بی کیفیت بود
من بعد اون ماشین هیچ قت نمیتونم. وف ماشین های هیوندای برم گر چه میدونم الان حداقل از نظر کیفی قابل قبولند
اما اون خاطره بد همیشه تو ذهنم مونده
اینم یادم رفت بگم که بهد ۶۰ هزار کیلومتر مصرف سوختش تو سیکل ترکیبی تقریبا صدی ۱۸ بود
الان یک ماشین ….. دارم ( برا اینکه تو پدال جنگ راه میافته اسمش. نمیگم )
از صفر زیر پام بوده تا الان نزدیک ۴ ساله ۱۴۲ هزار کیلومتر باهاش رفتم تعویض روغن هم معمولا با بالای ۱۰۰۰ کیلومتر انجام میدم تا حالا ۱ بار هم برا تعمیر جایی نبردمش ولی برا تعویض قطعات مصرفی چرا
خلاصه اینکه این خاطره بد از هیوندای و موتوراش واسه من مونده
حسین
۱۷ بهمن ۱۳۹۳قول میدیم دعوا نکنیم، جان من بگو الان چی داری؟
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۱۷ بهمن ۱۳۹۳درود . به احتمال زیاد تویوتا .
k1
۱۷ بهمن ۱۳۹۳یعنی 1000کیلومتر روغن عوض میکنی!!!؟ :ی
من سیلو دارم هر 15000کیلومتر و یه پژو صفر هم داریم تا الان باهاش 10000تا رفتم روغنش رو هم تعویض نکردم
البته بگم سیلو با کارکرد بیش از 315000کیلومتر مصرفش از پژو پارس کمتر و اتاقش بی صداتره
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۱۷ بهمن ۱۳۹۳درود .
سیلو ماهه .
احمد
۱۷ بهمن ۱۳۹۳نه عزیزم یعنی ۱۰۰۰ کیلومتر بعد از مدت مجازی که روی روغن موتور نوشته مثلا اگه ۶۰۰۰ باشه من بین ۷۰۰۰ تا ۷۵۰۰ عوض میکنم شده بعضی وقت ها بیشترم شده
میلاد
۲۳ اسفند ۱۳۹۳سلام تعویض روغن در موتورهای هیوندای باید سر موقع باشه بهترین روعن رو بریری داخل موتور ماشینت که رو روعن هم زده 25 هزار کیلومتر اینها همش الکی تعویص روعن با بهترین روعن فقط 5 هزار کیلومتر عالی من یه توسان مدل 2008 دارم از صفر دستم بوده تا الان که 2015 هم هست کیلومتر ماشین 512 هزار کیلومتر ماشین راه رفته هنوزا موتورش باز نکردم فعلا موتورش داره سالم کار میکنه بدون هیچ دود و سیاه داخل سیلند. هر وقت خواستین ماشین دست دو بخرین سر قالباق موتورشو باز کردین معلوم میشه موتور روعنش به موقع تعوص شده یا نشده اگر روعن دیر تعویص کنین روعن تبدیل به کریس میشه و میچسبه به سلندر ماشین به مرور رمان ته دیگ میبنه موتور کارش تمومه یتعان میزنه
ممل
۱۷ بهمن ۱۳۹۳یعنی حرف الکی تر از اینی که شما گفتی من نشنیده بودم! برادر من 206 داشتم نزدیک 45000 تا باهاش رفتم روغن هم عوض نکردم یاتاقان هم نزد!!!! به جای این حرفها ببینید ماشین چندتا رفته و کی باید تسمه تایمش عوض بشه!
معمولا!!!! معمول را عرض میکنم ها! ماشین در 2 حالت کلی یاتاقان میزنه! پاره شدن تسمه تایم و درست کار نکردن ماژول روغن ( معمولا خراب شدن پمپ روغن که اونم بیشتر واسه وانت مزداست!) اطلاعات ندارید حرف ارزان! نزنید.
دفترجه راهنمای خودرو رو هم گاهی نگاه کنید بدنیست!
پژو برای موتور TU3 برای تعویض روغن (توتال) پیشنهاد 20000 تا رو داده! همجین موتورش هم جدید نیست. حالا شما دوست داری الکی روغن عوض کنی بکن! اما تسمه تایم رو 80 تا 80 تا عوض کن من تضمین می کنم با 1500 تا که سهله با 100000 اضافه کارکرد هم موتور ماشین اخ نگه.
امان از عوامی!
2jibi
۱۸ بهمن ۱۳۹۳ممل جان اینجا این حرف زدی جای دیگه نزنی که بهت میخندن,
تسمه تایم چه ربطی داره به یاتاقان زدن.اگر تسه تایم پاره بشه سوپاپ کج مشه.بعدشم موتورهای هیوندای به تعویض بموقع روغن خیلی حساس هستند.
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۱۸ بهمن ۱۳۹۳درود .
واقعا چه لزومی داره بیام اینجا دروغ بگم ؟؟؟
چه سودی برای من داره ؟؟؟
شما به جای قضاوت کردن بهتره بری دنبال اینکه چجوری ماشین یاتاقان
میزنه .
احمد
۱۸ بهمن ۱۳۹۳پژو 206 که 45000 تا باهاش برند روغن هم عوض نکنه واقعا جالبه
البته ابن موتور دیگه موتور نیست
تو بهترین شرایط توی 45000 تا کارکرد بدون تعویض روغن موتور حداقل 1 لیتر روغن کم میشه و صدمات جبران ناپذیری به موتور وارد میشه
شما از اون دسته از ادما هستی که خدا نکنه کسی ماشین دسته دو شما رو برداره
بعد هم اقای متخصص ماشین بر اثر پاره شدن تسمه تایم یاتا قان نمیزنه
بعله واقعا امان از عوامی و بی اطلاعی
اقا مگه مجبوری کامنت بذاری بشی مضحکه
برو اطلاعاتتو بالا ببر بعد بیا تو بحث
erven
۱۹ دی ۱۳۹۴آقای دانا لطفا به کسی توهین نکن دوستمون درست میگه هرچه سریعتر روغن عوض کنی عمر موتور رو بالاتر میبری در ضمن باپاره شدن تسمه تایم موتور سوپاپ کج میکنه ن اینکه یاتاقان میزنه.
احسان(احسان سابق)
۱۷ بهمن ۱۳۹۳بنز s600 AMG مصرفش از 405 و پارس کمتره اما اجازه واردات نداره.ماشین های سرطان زای داخلی که از تانک های روسی پرمصرفترن راست راست تولید میشه اونوقت بی ام و 330 که نصف پراید مصرف سوخت داره در گمرگ متوقف میشه
مسخره ترین دلیل برای جلوگیری از واردات خروج ارز هست.البته تا وقتی تحریم هستیم دلار که یه تکه کاغذ رنگی هست که بانک مرکزی کشوری اونور دنیا روزانه صدها میلیارد تا از اون رو چاپ میکنه برای ما حکم طلای کاغذی رو داره
Reza.nur Deutschland.nur der Mercedes
۱۷ بهمن ۱۳۹۳ممنون از جناب ریاحی عزیز برای این مطلب مفید
بسیار استفاده کردم…
بنده خدا
۱۷ بهمن ۱۳۹۳سلام.یکی از علتهای اینکه ورود ماشینای بالای2500متوقف شده جلوگیری از واردات کالاهای لوکس اشرافیه.ولی در کل سوناتا2006با موتور 6سیلندر عجب ابهتی داشتن…ولی کیا رو بیشتر از هیوندا دوست دارم…با اینکه همش تو سایه هیوندای…مثل یه برادر کوچیکتر….
tadano
۱۷ بهمن ۱۳۹۳مهمتر از خود روغن فیلتر روغنه که اگه استاندارد نباشه فشار روغن داخل موتور رو کاهش میده که برای موتور فاجعه اس و نکته بعدی که تو متن هم دوستمون به خوبی اشاره کرد با توجه به وضعیت اجناس تقلبی در بازار بهتره روغن زودتر از موقع عوض بشه و هر سری فیلتر روغن و در صورت امکان فیلتر سوخت و در هر 30 الی 40 هزار کیلومتر تعویض مایع خنک کننده رادیاتور که به این مورد آخر اصلا توجه نمیشه, تو عمر موتور بسیار تاثیر دارن.
ممل
۱۷ بهمن ۱۳۹۳من پاسخ این برادر رو ندیده بودم خیلی شرمنده.تنها کامنت درست و حسابی مال این بنده خداست. خنک کننده رو عوض “نکنید” اما اگر شیطون گولتون زد و تعویض کردید :
1: مرتبا عوض کنید
2: واقعا چرا عوض کردید؟
3: همیشه چک کنید و به گزینه 1 مراجعه کنید.
کلا اینو بدونید : اگر نگیم همه باید بگیم اکثر قریب به اتفاق : روغن ها، مایع های ضد جوش ضد یخ روغن های هیدرولیک باطری ها “تقلبی” هستن. پس بهتره اگر ماشین خارجی دارید زحمت راه دور و علافی نمایندگی رو به جون بخرید و روغن موتور رو سر کوچه عوض نکنید.
اگر ماشین ایرانی دارید زحمت بکشید برید نمایندگی مجاز. درسته که دزد هستند ولی اچناسشون با وجود اینکه بنجل هستنش از “بهترین” اچناس خارجی تیر جراغ برق و بی نی سی و پاساژ امیر کبیر و غیره بهتره! یعنی تسمه تایم 206 ایتالیایی با ضمانت تو حلقم!!
sunmartin
۱۷ بهمن ۱۳۹۳از نویسنده خواستارم موتورهای تتا و سایر موتورهای مجموعه کیا هیوندا را هم تحت بررسی قرار بده
سامان از تبریز
۱۷ بهمن ۱۳۹۳ما از ارس یه سانتافه 7 نفره خریدیم 36 هزار دلار
3.3 لیتری بود
کشش خوبی داشت
Anderias
۲۲ بهمن ۱۳۹۳G6DH که نویسنده گفته روى آزرا ۲۰۱۲ نصب شده ۳/۳ لیتره اما آزرا ۲۰۱۲ که بجز توى کره همه ۳ لیتر هستن ؟
میلی
۲ اسفند ۱۳۹۳دیگه ماشین برقی اومده ، بگو جمع کنن این لگن های بنزینی رو بابا .
سعید
۷ خرداد ۱۳۹۵سلام…معمولا خودروهای سفارش خاورمیانه موتورشون از نوع mpi و خودروهای سفارش امریکا از نوع gdi هستن که همونطور که از اسب بخار تولیدیشون معلومه بازدهی بهتری دارن ولی توی ایران به دلیل عدم کیفیت مناسب بنزین به شدت عدم هماهنگی دیده میشه در نوع gdi… و در کل عدم مرغوبیت بنزین در موتورهای gdi بسیار بیشتر خودش رو نشون میده علی رغم اینکه نیروی بیشتری تولید میکنن
شهاب
۱ شهریور ۱۳۹۵دیدگاه من نسبت به خودروهای زیر 2010کره ای مثبت نیست ،من آزرا داشتم به نظرم تو تکانش های جاده هندلیک خوبی نداشت خرجش هم زیاد بود فروختم ،الان یه مگان دنده ای دارم چند سالی هست هیچ خرجی نداشته و موتورش هم بی سر وصدا کار میکنه ،
شهرام
۱۵ آذر ۱۳۹۶تسمه تایم چی ، چه کشکی چه پشمی ، هیوندای موتوراش اکثرا” زنجیرتایم داره ، بیشتر خودروهای فرانسوی تسمه تایم داره ، تسمه تایم خوب نیست
شهرام
۱۵ آذر ۱۳۹۶من ادعام نمیاد بگم انگلیسی ام خوبه ولی تو را به خدا ببین وقتی ویکی پدیا باز میکنیم موتور هیوندای برای آزرا و سانتافه 6 سیلندر ببینید نامی از تسمه تایم برده شده در صورتی که این موتورها زنجیر تایم دار میباشد شوربختانه بعضیها به تسمه کولر و هیدرولیک تسمه تایم میگویند به علت ن آگاهی The Hyundai Lambda engine family is the company’s modern all-aluminum V6. It is manufactured at Hyundai’s HMMA plant in Montgomery, Alabama, United States. All versions of this engine use a timing chain.
نبی
۲۷ دی ۱۳۹۶Just Verakruze (IX55) 3.8