سام کاویانی: در اغلب نقاط عالم سازندگان خودرو در پی آنند که ساختههای کوچک و نقلی خود را به بهایی معقول و وضعی مطلوب به آحاد خریداران عرضه کنند؛ اما سازندگان وطنی ما این رسم و قاعده را چندان برنمیتابند و خودرو چه کوچک باشد و چه بزرگ و چه لوکس و ساده، فرقی به حالشان نمیکند. آنها کماکان سودی سهل و شیرین را خواستارند. سودی که بیشک رضایت مشتری بهپای آن ذبح میشود.
در کمتر جایی از این گیتی شاهدیم که خودرویی مینی و یا سوپر مینی را در طیف لوکسها جای دهند و خرید آن را به قشر فرادست و مایهدار جامعه محدود کنند. هیچکس به خریدار این طیف از خودروها به چشم فردی ثروتمند و مولتی میلیاردر نمینگرد. او عموماً یک کارمند، پیشهوری جوان، دانشپژوهی کم سن و سال و… است؛ اما شوربختانه، در اینجا حتی مرکبهای چنین ساده و کوچکی نیز از غول بیامان گرانی در امان نیستند. گواه عینی این مدعا، برچسب قیمت نامعقولی است که بر پیشانی خودروی ریزاندامی چون هیوندای i10 چسبانده شده. این هاچبک زیبا اما باکیفیت میتوانست با بهایی معقولتر به تحقق آرزوی هزاران تن از ایرانیانی که در پی خودرویی شیک و کممصرف هستند جامه عمل بپوشاند اما قیمت آنکه رقم کهکشانی ۷۲ میلیون تومان را هم درنوردیده چون دیواری بلند مانعی فراروی این راه است.
ممکن است با خود بگویید آنچه تاکنون گفته شد ازجمله بدیهیات تکراری است که همهمان کمابیش به آن آگاهیم و تکرار چندبارهشان جز کسالتی مضاعف حاصلی در پی ندارد. راهکارتان چیست؟ آیا راهکاری برای کاهش قیمت این خودرو وجود دارد؟ حق با شماست! پس بی فوت وقت به سراغ راهکارها میرویم.
راهکار کوتاهمدت
در حال حاضر شرکت کرمان موتور هیوندای i10 را تنها با یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۲۵ لیتری و در یک تیپ رفاهی و آنهم با گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک عرضه میکند. این در حالی است که این خودرو با پیشرانههای دیگری هم عرضه میشود که ازجمله میتوان به پیشرانه سه سیلندر و یک لیتری بنزینی آن اشاره داشت که از توانی معادل ۶۶ اسب بخار برخوردار است. همچنین این خودرو با گیربکس ۵ سرعته دستی هم عرضه میشود. بیتردید با عرضه این خودرو با پیشرانهای کوچکتر و گیربکس دستی میتوان از بهای گزاف فعلی آن تا حد قابلملاحظهای کاست. درعینحال، فروش این خودرو در تیپهای متنوع رفاهی مثلاً ساده، نیم فول و فول و… میدان مانور زیادی را در اختیار مونتاژگر ایرانی آن – جهت شکستن بهای ۷۲ میلیون تومانی این خودرو – فراهم میکند. ناگفته نماند که در دنیای امروز اغلب قیمت یک خودرو بهصورت CKD (قطعات منفصله) بهمراتب کمتر از حالت CBU (ساخته شده) آن است. پس ازآنجاییکه هیوندای i10 فعلاً یک خودروی مونتاژی است دست سازنده ایرانی آن برای عرضه این خودرو به بهایی کمتر نیز کاملاً باز است.
راهکار درازمدت
1 – افزایش تیراژ تولید:
با تولید محدود و چند هزارتایی این خودرو، آنهم با واردات صرف قطعات از خارج و مونتاژش در داخل، نمیتوان انتظار کاهش قیمت قابلملاحظهای برای آن داشت، قیمتی که لااقل خرید آن را برای اقشار گوناگون جامعه توجیهپذیر کند؛ اما با تولید انبوه این خودرو، هزینههای تولید روی تعداد بیشتری از آن سرشکن شده و از بهایش در طول زمان بهتدریج کاسته خواهد شد. البته تولید انبوه باید با داخلیسازی سریع همراه گردد تا ثمردهی بهتری از آن حاصل شود وگرنه تولید انبوه بهتنهایی چندان کارساز نیست، چون تنها هزینههای ارزی بالایی را نصیب شرکت میکند.
2 – داخلی سازی قطعات در سریعترین زمان ممکن:
متأسفانه هر وقت صحبت از داخلی سازی قطعات میشود ناخودآگاه اذهان آدمی به یاد قطعات کم کیفیتی میافتد که هماکنون در برخی از خودروهای عمدتاً قدیمی تولید داخل به کار میروند؛ اما داخلیسازی و یا ایرانیزه کردن قطعات یک خودرو لزوماً به معنی کیفیتزدایی از آنها نیست بلکه با پیروی دقیق از استانداردها و نقشههای فنی شرکت مادر میتوان قطعات باکیفیتی را در همین شرکتهای قطعهساز عمدتاً کوچک وطنی تولید نمود. مسلماً در همان وهله اول نمیتوان انتظار داشت که تولید قطعات حساس درون گیربکس و یا پیشرانه این خودرو به طرف ایرانی آن واگذار شود ولی سریعاً میتوان قطعات مصرفی این خودرو ازجمله لاستیک، شیشه، باطری و حتی اجزای داشبورد، سپر، صندلی، چراغ، قطعات بدنه و… را با در نظر گرفتن صرفه اقتصادی تولید آنها در داخل کشور و اخذ تأییدیه کیفی تکتک آنها از شرکت هیوندای، به پیمانکاران داخلی واگذار نمود. مابقی قطعات این خودرو را هم میتوان به همین ترتیب و بهتدریج در طول زمان و با کوشش و ممارست و دقتی فراگیر تولید کرد. وقتی چینیها و هندیها و برزیلیها و مکزیکیها قادر به انجام این کار هستند چرا ما نباشیم؟ محض اطلاع خوانندگان، هماکنون ۹۰ درصد از قطعات خودرویی چون نیسان کیکس در خود مکزیک تولید میشود!
۳ – چشمپوشی از سود بالا:
amin sharifi
۲۶ خرداد ۱۳۹۶در خانه اگر کس است
یک حرف بس است…
ASTON MARTIN
۲۷ خرداد ۱۳۹۶اتفاقا …
خودرو ساز ها هم بسیار بی بوته تر از این جور ابتکار ها هستن و به خودشون زحمت اینکار رو نمیدن
چرا؟چون انحصارگرن.. چون رغیب نیست..***هم که ککش نمیگزه که هشداری بده،، مردم هم در کماله توهین به خود مبادرت میکنن به خرید ماشینی که هفتاد دو میلیون نمی ارزه به هیچ وجه
پس صد سال دیگم همینه
من که دوسال دیگه میرم آلمان خلاص میشم ازینجا اونجا بنز میخری با پیش پرداختو اقساطه زیر هزار یورو در ماه
بکنید برید شما هم راهی جز این نیست
تو کشور ما کلا ماشین جدید وارد بشه قیمت همه ی ماشینا میره بالا
تا چند وقت پیش I30 حدود شصت میلیون بود الان 10 شده هفتاد دو میلیون :|
بهنام
۲۸ خرداد ۱۳۹۶یکی از مدیران ارشد کرمان موتور در مصاحبه ای گفته بود که نیمی از قیمت تمام شده محصولات هیوندای برای گمرک و مالیات و هزینه شماره گذاری به جیب دولت میره و فقط نیم دیگرش هزینه تولید و سود شرکت هست که من هم عقیده ام هست حقیقت دارد عزیزان الان چند شرکت خودروسازی در ایران هست الان که مثل سابق نیست که کل تولید خودرو دست دو شرکت دولتی باشه و بگیم اینها به خاطر انحصاری بودن بازار خودرو گران فروشی میکنن یعنی الان شما قیمت خودرو های تولیدی در ایران را با قیمت جهانی مقایسه کنید یعنی همه خودروساز های ایرانی گران فروش هستند الان چند شرکت خودروسازی خصوصی در ایران فعال هست همه و همه اینها گران فروش هستند؟ نه جواب من به این سوال این هست که دلیل گران بودن خودرو تعرفه سنگین شماره گذاری هست که دولت یا بهتر بگم دستگاه های دولتی میگیرند من چند سال پیش در روزنامه جام جم مصاحبه یکی از مدیران ایرانخودرو خواندم که دقیقا به همین مسئله اشاره کرد وتعرفه شماره گذاری و مالیات خودرو را حدود 40درصد عنوان کرد و گفت که علت این تعرفه بالا به دلیل ارزان بودن بنزین هست یعنی در گذشته قرار بر این بوده که بنزین ارزان باشد و خودرو گران! و حالاکه یارانه ها در حال کم شدن هست باید دولت به تدریج از این تعرفه ها بکاهد حالا من نمیدانم دولت کی قرار هست اینکار را بکند به نظر من اینکار انجام نمیشود مگر با پیگیری به اصطلاح اصحاب رسانه و روزنامه نگاران که بالاخره یک کسی پیدا بشود از اینها و برود و پیگیر بشود مثلا برود از مسئولین وزارت صنعت ودولت
بخواهد و پیگیر باشد تا بالاخره دولت متوجه این ظلمی که به مردم میشود و حتی میشود اسم این را کلاه برداری یا دزدی نامید بشود و مردم بتوانند خودرو ارزان بخرند
سامان اذری
۲۷ خرداد ۱۳۹۶مشکل اینجاست که هرچقدر هم مونتاژش بره بالاترو قطعاتش ایرانی بشه بازم گرون میدن
چون معمولا چند میلیون از پول ماشین میره به جیب ….چند تومنش به حساب…….چندتومنش هم حق …..هست و…… اخر سر همون ماشین 40 تومنی رو 70 خرده ای میدن دست ملت
فکنم همتون فهمیدید منظورم کیا بودند
كاپيتاليسم
۲۶ خرداد ۱۳۹۶مدیر یکی از خودروساز های خارجی رو گیر بیارید و بهش بگید i10 در کشور من 20 هزار دلار قیمت خورده است و خریدار هم دارد ، بلافاصله چهارگوشه صنعت اتوموبیل سازی رو بوسه میزنه و تا اخر عمر سر از جیب مکاشفه بیرون نمیاره…
- A M I R -
۲۷ خرداد ۱۳۹۶یه سری منابع آگاه و نسبتا موثق گفتن که پژو 2008 تقریبا 99 میلیون قیمت خورده ، با موتور 1600 توربو ، آپشناشم با توجه به کاتالوگ خود ایکاپ نسبت به قیمتش کامله ، به نظرم کرمان خودرو مجبوره قیمتاشو بیاره پایین ، چون i20 در مقابل 2008 شکست میخوره ، با متریال نه چندان جالبش ، کل کابین پلاستیکه ! مسلما یه ماشینی که توی خود ایران مونتاژ میشه نباید همچین قیمتی داشته باشه !!!
درضمن از صحت این خبر اطلاعی ندارم اما شنیدم ایکاپ از عید فطر پیش فروش 2008 رو شروع میکنه
سینا
۲۶ خرداد ۱۳۹۶خدا پدرتو بیامرزه. واقعا نمیشه روی همچین ماشین معمولی سرمایه گذاری کرد؟ حقیقتش فکر میکنم مافیا ماشینهای قدیمی
محمد
۲۶ خرداد ۱۳۹۶واقعا درسته اتومبیلی مثل ای۱۰و ای۲۰که جز خودروهای کوچک و کم آپشن(بدون آپشن)عرضه می شوند باید با قیمت معقولی عرضه شوند به دلیل همین گرانفروشی خودروهای مونتاژی ست که مردم سراغ خودروهای چینی بی رقیب میروند و دست آخر با افت قیمت و کیفیت و…مواجه می شوند!برای مثال همین سراتوی مونتاژ شده که دنده ای است آپشن که ندارد اتومات هم که نیس موتور قوی هم که ندارد از رده خارج هم میباشد در کل دنیا واقعا کی۷۰میلیون ناقابل پای سراتوی دنده ای می دهد؟قضیه ای ۱۰هم همینطور است به شخصا خودروی چینی را ترجیح می دهم اگر حدقل خودروهای مونتاژ داخل با سیاست گذاری بهتر تولید میشدند مردم نیازی به خودروهای چینی با عمر کوتاه نداشتند
محسن
۲۶ خرداد ۱۳۹۶کو گوش شنوا؟!
Moein
۲۶ خرداد ۱۳۹۶مرسی آقای کاویانی.خیلی خوب حس و حالی که مردم با این نوع ماشینا دارن رو درک کردین.واقعا مایه ی افسوسه که با یه ماشین ساب کامپکت پز بدیم.ولی خب حقم داریم ۷۰میلیون پاش پول دادیم….
مصطفی
۲۶ خرداد ۱۳۹۶همه این حرف ها درست ولی در ایران هیچ وقت تکرار می کنم هیچ وقت کاهش قیمت نخواهیم داشت.بنابراین باید انتقاد رو به قیمت گذاری اولیه این خودرو معطوف بکنیم که از همان اول بسیار گران ، قیمت گذاری شده است.بنابراین شما سال بعد برای همین محصول حداقل 10% افزایش قیمت خواهی داشت.
تمام مدیران و مشاوران بازاریابی کرمان موتور از اول به فکر حداکثر سود ممکن بوده اند.
مشکل در بنگاه های ایرانی این هست که نه خودشون رو خیلی بزرگ می دونند که بخوان به بازارهای خارج از ایران فکر کنند و نه خیلی کوچک هستند که بخوان باشرایط رقابتی خودشون رو بالا بکشن.تقریبا یه چیزی در حد و اندازه های کارگاه ها و صنایع کوچک خانوادگی هستند که دورهم جمع شدند و به فکر منفعت خودشون هستند.
به همینی که هست و همینی که هستن، کلا قانع اند و نهایتا مشتری بدبخت که دستش به هیچ جایی بند نیست متضرر واقعی می شود.
Hsmed
۲۷ خرداد ۱۳۹۶بعید میدونم اگه خود کرمان موتور هم بخواد اجازه بدن قیمت رو پایین بیاره توو ایران یه جاهایی مثل شورای رقابت و غیره وجود داره که اجازه نمیده خودروساز خصوصی رقابتی با به اصطلاح خودروساز دولتی داشته باشه و بخواد توو بازه قیمتی خودروساز دولتی مدل مشابه عرضه کنه، یکی از دلایلی که اجازه نمیدن خودروسازای دنیا مثل همین هیوندای به صورت مستقیم خودش وارد بازار ایران بشه همین موضوعه.
رضا
۲۷ خرداد ۱۳۹۶دوست عزیز راست گفتی. اگه هیوندایی i10 به قیمت 40 میلیون فروخته بشه که دیگه کسی سراغ پژو 206 و ال نود نمیره.
ACR VIPER
۲۶ خرداد ۱۳۹۶گزینه سوم هیچ وخت تو ایران رنگ نمیبازه و متاسفانه همین طور که در متن ذکر شد
رضایت مشتری همیشه پای منفعت تولید کننده ذبح میشوند
ahmad
۲۶ خرداد ۱۳۹۶کجای کاری!
همون مشتری با میل خودش به ذبح شدن اشتیاق داره و میره چند ساعت توی صف وایمیسته تا ظرفیت خریدو قبل از موعد پر کنه!
ACR VIPER
۲۹ خرداد ۱۳۹۶مایه چی گفتیم داداچ
بیخیال
جواد
۲۶ خرداد ۱۳۹۶مشکل کرمان خودرو نیست ! مشکل سیاست خودرویی دولت هست ! کاملا مشخصه که اقایون به کرمانخودرو گفتن میخوای ماشین روز بیاری باید جوری قیمت بزاری که ما بتونیم ماشینهای فسیلموو راحت بدون رقیب بفروشیم .
مثلا این i10 که 70 تومن هست بدن 60 تومن خب دیگه کسی 60 تومن پول ساندرو 8 سال پیش نمیده !
کلا همه تقصیرا سر ما مردمه که اگه پول به این اشغالای فسیل نمیدادیم اینا اینجوری سواری نمیگرفتن.
محمدرضا
۲۶ خرداد ۱۳۹۶تا وقتی عوارض گمرکی هست همین وضع ادامه داره
مونتاژ کاران داخلی با خیال راحت پیش فروش میکنن و با سرعت کم تولید، که عرضه بیشتر از تقاضا نشه مبادا قیمت کم بشه !
Amir
۲۶ خرداد ۱۳۹۶اقا هرکاری میکنید بکنید ولی داخلی سازی نکنید ماشینیو. قبلا دیدیم شاهکار های هم وطنان رو
شما الان کیفیت ماشین داخلیو بزاری کنار یه سطل زباله. سطل زباله نقش رولزرویس رو داره جلو ماشین داخلی. اشغال ترین خودرسازای تاریخ این صنعت همین صنعت خودروسازی خودمون. اقایون مدیر. پولی که درمیارید حرام. چون ملت حتی یه درصدم راضی نیستن بابت پولی که تو جیب شما … میزارن. البته اگه به حلال حروم اعتقاد داشته باشین که 100000 درصد ندارین
سام
۲۶ خرداد ۱۳۹۶Amir عزیز،همانطور که در متن هم درج شد «داخلی سازی و یا ایرانیزه قطعات یک خودرو به معنی کیفیت زدایی از آنها نیست بلکه با پیروی دقیق از استانداردها و نقشه های فنی شرکت مادر می توان قطعات با کیفیتی را در همین شرکت های قطعه ساز عمدتا کوچک وطنی تولید نمود و…..» منظور کلا ساخت اصولی قطعات با اخذ تأیید فنی تک تک آنها ازشرکت مادر بود و نه خرید قطعات از سازندگان زیرپله ای!
Amir
۲۷ خرداد ۱۳۹۶داداش خوندم. میدونم اشاره شده ولی اینجا ایران ها برادر من. به نظرت واقعا اینا همچین کاری میکنن؟؟من که فکر نکنم
وحید
۲۶ خرداد ۱۳۹۶روندی که شروع شده دیگه تموم نمیشه
با قیمت گذاری فضایی i10 و i20 منتظر قیمت مناسب از خودروهای بعدی هیوندای نباشید
النترا، توسان و سانتافه هم به همین سرنوشت محکوم هستند
کجا در تاریخ خودروسازی ایران سابقه داشته که قیمت خودرو کاهش پیدا کنه؟
جای تاسف داره واسه کشور و شرکت حقیر کرمان خودرو که منافع یک ملت رو فدای سود خودشون کردند و احتمالا طی سالهای آینده حق انحصاری عرضه هیوندایی رو در دست میگیرند و مردمی که بالاجبار باید محصولات گران و کم آپشن این شرکت را خریداری کنند
Ali qanavati
۲۶ خرداد ۱۳۹۶نکته ی عجیبی که چند روز پیش در سایت باما دیدم این بود که نمونه های مونتاژ این ماشین و حتی i20 از قیمت بیشتری نسبت به نمونه های وارداتی برخوردار بودن یا اینکه قیمتشون یکی بود . اینجوری مونتاژ کردنشون چه فایده ای داره واقعا
Ice
۲۶ خرداد ۱۳۹۶آگه بخوان راهکار جناب کاویانی اجرا کنند از سر و ته ماشین بزنند برای کاهش قیمت که خب همین پراید میشه مشکل اصلی اینکه داءما اینطور هست حال دوران غم مخور
سام
۲۷ خرداد ۱۳۹۶در کجای این متن نوشته شده که از سر و ته این خودرو بزنند؟!در تمامی پنج قاره دنیا از آمریکا گرفته تا بریتانیا و استرالیا و…،برندهای معروف خودروسازی محصولات خود را در تیپ های گوناگون رفاهی اعم از پایه تا فول و… و با پیشرانه و جعبه دنده های متفاوت و در بازه های متفاوت قیمتی عرضه می کنند،آیا به نظر شما تمامی خودروسازان معروف حاضر در این کشورها از سر و ته محصولات خود می زنند؟!
Ice
۲۷ خرداد ۱۳۹۶اینی که شما گفتید در اصطلاح عامیانه بهش میگن از سر و ته ماشین زدن برای کاهش قیمت سوء تفاهم نشه کلمات معانی مترادف دارند حالا چه برند های مطرح خارجی این کار کنند برای کاهش قیمت چه داخلی چه روال عادی جهانی باشه این امر چه نباشه از کیفیت ماشین کاسته میشه
Mahdi US & JP CARS
۲۷ خرداد ۱۳۹۶1.25 لیتری
تا حالا این مدلی نشنیده بودم
سام
۲۷ خرداد ۱۳۹۶حجم موتور نسخه مونتاژ داخل هیوندای i10 معادل 1248 سی سی است که اگر آن را گرد کنیم می شود : 1.25 لیتر
مهدی
۲۷ خرداد ۱۳۹۶هر موقع یاریس را ارزون کردن اینم ارزون میشه من در عجبم که چطور یاریس فسقلیه اقتصادی تو ایران میشه ماشین آدمای پولدار اینم به سرنوشت همون دچار میشه پس زیاد خوش بین نباشید البته شاید بعد از معرفی ۳ نسل جدیدترش این مدل تو ایران تازه بشه ماشین آدمای معمولی جامعه، ما همیشه باید یه ۵۰ سالی از دنیا عقب باشیم
Mori ca.
۲۷ خرداد ۱۳۹۶تولید کننده ها( مونتاژ کننده های) رقیب دو مافیای داخلی اونقدر ها هم که ما فکر می کنیم دستشون برای فروش ماشین به قیمت منطقی باز نیست.. اونها مجبورن جوری قیمت گذاری کنن که تهدیدی واسه لگن سازها نباشه.. وگرنه.. بای بای
Emad
۲۷ خرداد ۱۳۹۶چجوریه که قیمت منتاژشون از واردات با این تعرفه بالا بیشتر میشه من در عجبم!!!
arash
۲۷ خرداد ۱۳۹۶منم وقتی قیمتشو دیدم شوکه شدم به جای این که 70 میلیون بدم اینو بخرم میرم از ارس یه ماشین خوب میخرم
enzo
۲۷ خرداد ۱۳۹۶72 میلیون بدی برای ماشینی که 80 اسبم قدرت نداره ؟؟!!
WTF :(
lancer evo
۲۸ خرداد ۱۳۹۶درود
عزیز کسی ک این ماشینو میخره و یا رقیبای اینو میخره 100% ماشین دیگ و شاید ماشین های دیگه ای تو پارکینگشون دارن و اشب بخار. این چیزا ملاکشون نیس و ی ماشین کوچیک شهری میخوان ، البته ملاک اسب بخار ب قیمت هم درست نیس چون ملاک کلاس خودروئه ، شاید بشه با 80 تومن جک اس 5 دنده ای هم خرید ک 170 اسب قدرتشه ولی کلاسش فرق میکنه
lancer evo
۲۸ خرداد ۱۳۹۶درود
این کسایی ک میرن i10 میخرن با دو ایربگ و امکانات بیسیک و میان از کیفیتش دم میزنن چرا نمیرن میراژ با قیمت79 تومنو بخرن ک خیلی بیشترم اپشن داره و ژاپنی مونتاژ تایوان هست و اختلاف قیمت آنچنانی هم ندارن
شوقی
۲۹ خرداد ۱۳۹۶جناب کاویانی قلمتون روان و همیشه فصیح باشه. چه خوب و بجا به موارد حساسی اشاره کردید که اگه اجرایی بشه – چون واقعاً کاری نداره و سود دراز مدت داره برای خودرو سازی- میتونه هم فرهنگ استفاده از خودرو رو تغییر بده هم باعث پیشرفت بشه. ایکاش یکی از مدیران صنعت خودرو این مقاله ها رو می وند و میدید و به کار میبست
علیرضا
۲۶ مرداد ۱۳۹۶هر چی بگم تکراریه
بریم همون پرایدمونو سوار شیم بمیریم