همانطور که گفته شد، ازاینپس تصمیم داریم طی سری مطالبی تحت عنوان دوراهی به مقایسههای کوتاه و سادهای بین خودروهای هم قیمت داخلی بپردازیم. البته در این مطلب قصد مقایسهٔ حرفهای را نداریم چراکه چنین امکانی بدون بررسی خودروها از نزدیک و در دنیای واقعی وجود ندارد، بلکه میخواهیم صرفاً گزینههای هم قیمت را رودرروی یکدیگر قرار دهیم تا از لحاظ تجهیزات، قیمت و مشخصات فنی با یکدیگر قیاس شده و درنتیجه امکان انتخاب بهتری برای خریداران فراهم گردد. لازم به ذکر است که در سری مطلب دوراهی ملاک مقایسه صرفاً قیمت است و بنابراین ممکن است دو خودرو در یک کلاس قرار نداشته باشند. با این مقدمه به سراغ قسمت دیگری از این سری مطالب میرویم که به دو هاچبک ایرانی و نسبتاً جدید بازار کشور یعنی سایپا کوییک و پژو ۲۰۷ اختصاص دارد.
پژو ۲۰۷
خودرویی که تحت نام پژو ۲۰۷ در ایران شناخته میشود در اصل نسخهٔ فیسلیفت شدهٔ همان پژو ۲۰۶ است که توسط شعبهٔ برزیلی پژو صورت گرفته است. این خودرو طی چند سال گذشته توسط ایرانخودرو به تولید رسید و در مقطعی به دلیل تحریمها تولید آن متوقف شد اما چند وقتی است که دوباره تولید پژو ۲۰۷ با تغییرات و بهروزرسانیهایی آغاز شده است. ۲۰۷ جدید در بیرون به چراغها و آینههای جدید و در داخل به نمایشگر لمسی هفت اینچی و غربیلک فرمان جدید با دکمههای کنترلی مجهز شده است. در زیر کاپوت این هاچبک ایرانی همان پیشرانهٔ آشنای ۱۶۰۰ سیسی TU5 قرار دارد که طبق گفتهٔ ایرانخودرو ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. برای انتقال این نیرو دو گیربکس مختلف شامل پنج سرعتهٔ دستی و چهار سرعتهٔ اتوماتیک در نظر گرفته شده است. برای سنجیدن مصرف سوخت نیز به اعداد اعلامی سازندگان مراجعه کردهایم که بر این اساس مصرف سوخت ترکیبی ۲۰۷ با پیشرانهٔ حجیمتر و البته قدرتمندتر از کوییک کمتر است. در بحث کیفیت نیز با نگاهی به گزارش ارزشیابی خودروها توسط سازمان بازرسی کیفیت میتوان ۲۰۷ اتوماتیک را با چهار ستارهٔ کیفیت مشاهده کرد که بنابراین از نگاه این سازمان این ماشین یکی از باکیفیتترین خودروهای تولید داخل است هرچند که شاید در عمل اینگونه نباشد. ایرانخودرو چند وقتی است که نسخهٔ سدان ۲۰۷ را هم معرفی کرده و به تارگی فروش و تولید آنرا هم آغاز کرده است ولی هنوز قیمت آن مشخص نیست.
سایپا کوییک
کوییک در اصل نسخهٔ هاچبک ساینا است که پایه و اساس آن نیز به تیبا بازمیگردد. این یعنی در زیر این پوستهٔ متفاوت و کراس مانندِ کوییک، در اصل همان تیبای ۲۵ میلیونی قرار دارد. درهرحال این خودرو در بیرون تغییرات نسبتاً جامعی را تجربه کرده که نمایی متفاوت و تا حدودی زیباتر از دیگر خویشاوندانش بدان بخشیده است. کوییک از همان موتور ۱.۵ لیتری هشت سوپاپ تیبا استفاده میکند که ۸۷ اسب بخار قدرت و ۱۲۸ نیوتن متر گشتاور دارد؛ بنابراین این هاچبک ایرانی از لحاظ فنی کاملاً مغلوب رقیب ایرانخودرویی خود میشود درحالیکه از سوی دیگر مصرف سوخت بیشتری هم دارد. انتقال نیرو در کوییک هم مانند ۲۰۷ توسط دو گیربکس مختلف صورت میگیرد که یکی پنج سرعتهٔ دستی و دیگری اتوماتیک CVT است. در مورد کیفیت اما این هاچبک جدید سایپا هنوز توسط شرکت بازرسی کیفیت موردبررسی قرار نگرفته است ولی با توجه به اینکه تیبا و ساینا هردو تنها موفق به کسب یک ستارهٔ کیفیت شدهاند میتوان گفت کوییک از لحاظ کیفی هم در پس پژو ۲۰۷ قرار میگیرد. سایپا کوییک را در چند تیپ مختلف دستی و اتومات عرضه میکند که شامل مدل S، مدل G، مدل R و کوییک پلاس اتوماتیک هستند و تجهیزات و آپشنهای کامل تنها در تیپ اتوماتیک بالایی با نام پلاس ارائه میشود. تجهیزات ذکر شده در جدول زیر نیز متعلق به همین تیپ پلاس هستند که بنابراین از این لحاظ کوییک کاملاً توانایی رقابت با ۲۰۷ را دارد.
تجهیزات
پژو ۲۰۷ | سایپا کوییک | |
دو ایربگ | دارد | دارد |
کروز کنترل | دارد | دارد |
ترمز ABS و EBD | دارد | دارد |
پایش فشار باد | ندارد | دارد |
هشدار سرقت | دارد | دارد |
قفل اتوماتیک درها | دارد | دارد |
سنسور پارک عقب | دارد | دارد |
استارت دکمهای | ندارد | دارد |
ورود بدون کلید | ندارد | دارد |
کامپیوتر سفری | ندارد | دارد |
دماسنج بیرون | دارد | دارد |
فرمان | هیدرولیک | الکتریکی |
تهویه اتوماتیک | دارد | دارد |
آینههای جانبی برقی | دارد | دارد |
دیلایت | دارد | دارد |
نمایشگر لمسی | دارد | دارد |
ناوبری | دارد | دارد |
بلوتوث | دارد | دارد |
دوربین دید عقب | دارد | دارد |
رینگ آلومینیومی | دارد | دارد |
جمعبندی
در جمعبندی نهایی مقایسهٔ این دو هاچبک ایرانی باید به قیمت آنها توجه کرد یعنی جایی که نسخهٔ اتوماتیک و فول آپشن سایپا کوییک در برابر نسخهٔ دستی پژو ۲۰۷ قرار میگیرد؛ بنابراین کسانی که خواهان نسخهٔ اتوماتیک ۲۰۷ باشند باید ۷.۵ میلیون تومان بیشتر نسبت به کوییک اتوماتیک پرداخت کنند. این در حالی است که قیمت ۲۰۷ اتوماتیک بهتازگی دو میلیون تومان افزایش را تجربه کرده است. درهرحال نظر شما در رابطه با این دو خودرو چیست؟ پژو ۲۰۷ قویتر و باکیفیتتر اما گرانتر را برتر میدانید یا کوییک پر آپشن و ارزانتر ولی کمکیفیت و ضعیفتر را؟
مقایسه مشخصات فنی
پژو ۲۰۷ | سایپا کوییک | |
پیشرانه | ۱.۶ لیتری ۱۶ سوپاپ | ۱.۵ لیتری ۸ سوپاپ |
قدرت | ۱۰۵ اسب بخار | ۸۷ اسب بخار |
گشتاور | ۱۴۲ نیوتن متر | ۱۲۸ نیوتن متر |
گیربکس دستی | ۵ سرعته | ۵ سرعته |
گیربکس اتوماتیک | ۴ سرعته | CVT |
محور محرک | جلو | جلو |
مصرف سوخت | ۶.۶ لیتر (ترکیبی) | ۷ لیتر (ترکیبی) |
ظرفیت باک | ۵۰ لیتر | ۴۱ لیتر |
طول | ۳.۹۰ متر | ۳.۹۹ متر |
فاصلهٔ محوری | ۲.۴۴ متر | ۲.۴۱ متر |
وزن | ۱۰۵۴ کیلوگرم | ۱۰۶۵ کیلوگرم |
رینگ و لاستیک | R14-185 | R14-185 |
ترمز جلو | دیسکی خنکشونده | دیسکی خنکشونده |
ترمز عقب | دیسکی | کاسهای |
قیمت دستی | ۴۲,۹۰۰,۰۰۰ تومان | ۳۲,۹۰۰,۰۰۰ تومان |
قیمت اتوماتیک | ۴۹,۵۰۰,۰۰۰ تومان | ۴۲,۰۰۰,۰۰۰ تومان |
آرمان
۱۰ دی ۱۳۹۶من میگم اگر سه نفر همدل پیدا میکردم و هر کدوم 40 تومن میزاشتیم و یک اپتیما 2014 میخریدیم و هفته ای 2 روز هر کدوم حالشو می بردیم ، جمعه ها هم چرخشی .
گور …. این و اون
Arash
۲۹ بهمن ۱۳۹۶هموطنای گلم بیایید خودمون رو گول نزنیم ، این خودروسازهائ داخلئ حالا چه سایپا چه ایرانخودرو ، هرقدر هم که بیان الکی به این ماشین ها با همون پلت فرم أولیه پراید و پژو آب و تاب بدن ، نه تنها قدمئ در راه پیشرفت صنعت خودرو برداشته نمیشه ، بله تنها مردم مظلوم و بیگناه که واقعا حقشون این أسباب بازئ ها نیست ، ضرر میکنن ،مالی که به کناربغضا جانی !!من خودم یکی از مدیر های مالئ ایران خودرو هستم و واقعا وقتئ قیمت ها و این تسهیلات مضحک برأی فروش و … از زیر دستام رد میشه عذاب وجدان میگیرم . اما چه میشه کرد که مردم هم انتخاب دیگه ای ندارن و أینا بهشون تحمیل شده ، شما واقعا فکر میکنید ، کسئ که ۵۰میلیون تومان دنا میخره ، راضیه !؟ نه ته دلش خبرائ دیگه ای هس ، از یه طرف نه به محصول چین اعتماد داره و نه میتونه از ماشینائ خارجی چیزئ بخره ، حالا بنز و بی ام و مد نظرم نیست ، اما کره و ژاپنئ رو هم قدرت خریدش رو نداره ، پس یه چیزئ تو این مایه ها بهش تحمیل میشه . حالا أصلا کاری به خودرو داخلئ ندارم ، میخوام نگاهی سطحئ به خودرو هائ خارجئ کنیم . از خودم شروع کنم ، ۴ سال پیش تصمیم گرفتم که ماشینم رو که سمند بود رو عوض کنم و بدلیل شرایط مالئ من و همسرم و عدم نیاز به درامد من ، تونستم هر سال تقریبا ۸۰میلیون کنار بزارم و تو دی ماهی که گذشت، ۳۳۰داشتم و سریع اقدام به خرید یه تویوتا راو۴ کردم و خیلی خوشحال بودم که بالاخره دارم چیزیو سوار میشم که ارزشش رو داشتم . خوب شاید همین طور به نظر بیاد و تو خیابون ماشینئ ۳۰۰ میلیونئ ببینید و دلتون بخواد، اما عزیزان در واقعیت پیداست که به من و أمثال من هم ظلم شده، شما چهار سال پول جمع کنئ و آخر سر پول چیزئ رو بدئ که قیمّت مدل فولش تو آمریکا ۳۲ هزار دلاره ،که با دلار روز دئ تقریبا صد و پنجاه تومن میشد!پس بقیه پول من و أمثال من کجاس !؟! چرا با احتساب گمرک آنقدر باید ملت پول بدن !؟! ۳۳۰میلیون تومان ارزشی معادل ۵۲هزار پوند داشت ، که اگه شهروند انگلیس بودم ، میتونستم یه جگوار شاسئ بلند F pace بخرم ، که حالا عظمت اون ماشین رو برید جستجو کنید ، در کل این بحث رو از خودم باز کردم که بگم( به من و أمثال من ، به هرکئ که پراید و پژو سوار میشه و حتئ به اونی که مازاراتئ یک و نیم میلیاردئ سوار میشه ظلم شده و ماشینئ به ارزش واقعی نداریم)
علی رضا پناهی
۲۵ آذر ۱۳۹۹خدا رحمت کنه?? الان باید ۴۹ نفر رو غیر از خودت پیدا کنی تا بتونی بخری الان ۳ نفری ۴۰ تومن بزارین میتونین یه پراید خوشگل و لاکچری از معتبر ترین خودروساز جهان ( سایپا) بخرین البته اگر بتونی ۳ تا مثل خودت پیدا کنی موفق باشی???????
ستاره
۸ آبان ۱۴۰۱الان ۵ نفرو باید پیدا کنی نفری ۴۰ بذارید، یه پراید بخرید از زندگی لذت ببرید 😅🤣
خودرو بانک
۲۰ دی ۱۴۰۱الان 7 نفر باید نفری 40 بزاریم رو هم پراید بخریم نفری یه روز دعوامونم نمیشه
نصیر
۲۹ بهمن ۱۴۰۱الان باید 15 نفر نفری 40 بزارید تا بتونید ی کوئیک بخرید اتومات ک لذتش ببرید دعواتونم نشه
علی
۱۶ اسفند ۱۴۰۱الان باید ۶.۵ نفر همدل پیدا کنی نفری چهل بزارین هر کدوم یه روز پرایدو سوار شین گور…اپتیما۲۰۱۴
امیرهمایون
۱۰ دی ۱۳۹۶خرید206 تیپ 5 دست دوم تا تولید قبل از 91 از جفتشون بهتره
SS
۱۰ دی ۱۳۹۶– 207 تقریبا از رده خارجه
– کیفیتش مثل قبل نیست و خیلی افت کرده
– تکراری هست
– اصلا از پژو خوشم نمیاد
همه این نکات منفی رو در نظر میگیرم
ولی باز هم 207 حقش نیست با پراید کراس اور مقایسه بشه
بین بد و …
قطعا بد رو انتخاب میکنم و به 207 رای میدم
حسین
۱۰ دی ۱۳۹۶کسانی که این ماشین ها رو میخرند “نیاز های متفاوت” و ” بودجه متفاوت ” دارند!
مثلا من 207 میخرم و بش رای میدم اما اون کسی که درد عضلات داره و دنبال فرمان برقی هست یا دنبال خودرو نرم تر چی؟
اونی که دنبال هزینه قطعات کمتر هست ، چطور؟
قطعا سراغ ساینا یا کوییک اتومات با فرمان برقی و قیمت ارزان و فنربندی نرم تر و هزینه نگهداری کمتر میره!
مخصوصا اینکه نسخه اتومات نیمه فول هم دارن که ارزانتر هست!!
و اگر روزی نسخه توربو این خودرو ها (ساینا و سایپا ) با کیفیت مشابه 207 بیایند ، قطعا رقیب سرسختی میشن!
مخصوصا اینکه چهره جدیدتری دارند و مصرف سوخت واقعی 207 متفاوت از جدول بالا هست!!
ستار
۱۰ دی ۱۳۹۶چند هفته پیش میخاستم یک ۲۰۷اتومات برای مادر م بخرم،کلی با خودم کلنجار میرفتم که ماشین خوبی نیس براش دردسر نشه،بازمیگفتم اشکال نداره چنوقت دیگه میفروشمش بهترشو میخرم براش
ساعت ۱۰سایت باز شد و سایت قفل شد و بعد ۵دقیقه بعد نوشت طرفیت تکمیل
فقط اینو فهمیدم که مردم ایران برای خرید ماشین به فکر اون چند تومن اختلاف قیمت با بازار هستن
هیچی دیگه مهم نیس براشون
fARA2001
۱۰ دی ۱۳۹۶این سخت ترین دوراهیه همه عمرمه
Genius
۱۰ دی ۱۳۹۶کوئیک باید میشد جایگزین پراید با همون قیمت حداکثر 22 میلیون معادل حدودی 5 هزار دلار.206+ هم که ما اینجا بهش میگیم 207 فقط اسمه پژو رو یدک میکشه و عملا نشانی از شیر فرانسوی نداره!
نتیجتا من هنوز هم خرید یک خودروی دست دوم تر و تمیز مثل مگان یا حتی 206 های تیپ5 فرانسوی قبل از سال 90 رو ترجیح میدم
علیرضا
۱۱ دی ۱۳۹۶آقا به 207 و پژو توهین کردید با پراید بزرگ مقایسه اش کردید!!! مثل مقایسه 405 با پرایده
امیر
۲۷ فروردین ۱۳۹۸آره باید با میباخ مقایسش میکردن …نه بازم توهینه.با هواپیمای کنکورد بهتره.
مرد حسابی این ماشین بعد 100هزار تا دیگه جنازست برو یه مدل 8 سالشو ببین باید در حد یه ماشین نو خرجش کنی تا درست کار کنه.همچین میگه توهینه انگار که اسطوره تکنولوژی بشریته.
مسعود
۱۱ دی ۱۳۹۶توو سال 2018 دغدغه ما یه دوراهیه که یه ور قضیه کوئیک هست!
کاش بدونیم آیندگان در مورد ما چه خواهند گفت
مسعود مرادي
۱۳ دی ۱۳۹۶اقا انصافا من ۲۰۷رای نمیدم بخاطره هزینه های بالا اون و درعمل ۲۰۷فقط الکی قیمتش بالاس بخاطره اسمش
Mehdi jafarnejad
۲۸ دی ۱۳۹۶تو عراق طرف دیوار خونش ریخته
اونوقت جلوی درش تویوتا پارک کرده
با پول پراید میشه اونجا یه ماشین درست حسابی خرید
اونوقت ما موندین تو حسرت کوییک و 207
Roger waters
۴ بهمن ۱۳۹۶بیشتر شبیه شوخیه مسلحانس :-D این که همون تیباس که تازه اولش پراید بوده… سیر تکاملی خانواده پراید داخل ایران از سیر تکاملی ببر دندون خنجری تا ببر بنگال هم طولانی تر شده… میترسم یه روز بر اساس پلتفرم پراید 18چرخم تولید کنن با رینگ 13
Balico
۲۵ اسفند ۱۳۹۶اصلا ملت عزیز پول خود را صرف این آهن قراضه ها که درباطن همگی شان شاسی ماشین اولیه و موتور پیکان و… بوده وفقط در رنگ وظاهر تغییراتی داده وبیخودترین ماشینهای جهان هستند ندهید
من بجای شما باشم دنبال ی ریو تمیز یا فولکس گل می گردم چون این دو برای این کشور بهترازهرآهن پاره ای است
Arefeh
۷ اردیبهشت ۱۳۹۸خسته شدم بابا کدوم بهتره ۲۰۷ یا کوییکً؟
فرهاد
۲۵ مرداد ۱۳۹۸کوییکً بهتره هزینه نگهداریشم کمتره
207 قدیمیه و گرون
اونی که صد در صد پولشو داره ماشینا ایرانی نگاه نمیکنه ولی کسیکه نداره بره سراغ دنا یا کوییک
Mahdi
۱۶ دی ۱۳۹۸متاسفانه اگر اطلاعاتی ندارین نظر ندین شما ۲۰۷ رو با کوییک در یک رده قرار میدین؟
فری
۲۵ خرداد ۱۴۰۲اگه قدتون بلنده دور ماشینای پژو رو خط بکشید. (غیر از پژو 2008)
خیلی حواستون به ابعاد ماشین باشه. آدم قدبلند داخل 206 و پژو پارس و 207 اذیت میشه کاملاً (چه جلو چه عقب). ولی اگه قدتون عادیه، خب هر چقدر پول بدین همون قدر آش می خورید طراحی داخلی سایپا خیلی ضعیفه. حالا هر چقدر هم میخواد امکانات بذاره روی ماشینای گرونترش چهار تا طراح درست و حسابی استخدام کنه یا از ماشینای روز دنیا کپی کنه سخت نیست.