صنعت خودروسازی ایران طی دو دههٔ اخیر فرازوفرودهای زیادی را تجربه کرده است. در اواخر دههٔ ۷۰ شمسی با معرفی سمند بهعنوان نخستین برند ملی ایران و به دنبال آن تیبا بهعنوان نخستین خودروی ملی سایپا و همینطور همکاری با خودروسازان معتبر خارجی همچون مزدا، هیوندای، فولکسواگن و…، صنعت خودروسازی ایران گامهای قابلتوجهی بهسوی پیشرفت برداشت. در آن سالها کورسوی امیدی به بهبود وضعیت این صنعت دیده میشد؛ اما اوضاع به همین منوال پیش نرفت چراکه چندی بعد بهواسطهٔ مسائل هستهای، تحریمها علیه کشورمان وضع شد که بهعنوان مانعی بزرگ بر سر راه همین پیشرفت جزئی خودروسازی ایران قرار گرفت. خودروسازان معتبر جهانی یکی پس از دیگری همکاری خود با ایران را پایان دادند و از کشورمان رخت بربستند تا جای آنها را خودروسازان بینامونشان چینی بگیرند. بدین ترتیب خطوط تولیدی خودروسازان ایرانی و همینطور بازار خودروی کشور به جولانگاه چینیهای پرزرقوبرق اما بیکیفیت تبدیل شد.
از طرف دیگر، در این دوران درجا زدن دو خودروساز بزرگ کشور دوباره آغاز شد و شرکای قدیمی آنها یعنی پژو و سیتروئن نیز یکباره به یاران ایرانی خود پشت کردند تا تولید همان خودروهای قدیمی نیز با مشکلات فراوانی مواجه شود. بدین ترتیب تیراژ تولید خودرو در کشور بهشدت افت کرد تا جایی که در مقطعی به تنها ۷۰۰ هزار دستگاه در سال رسید درحالیکه از کیفیت تولیدات نیز روز بروز کاسته میشد. در این سالها خودروهای قابل قبولی چون هیوندای ورنا و آوانته، پروتون جنتو، کیا ریو، سیتروئن زانتیا، نیسان ماکسیما و… همگی از خطوط تولید داخل کنار رفتند و صنعت خودروسازی ایران با ورشکستگی فاصلهٔ چندانی نداشت؛ اما به ثمر رسیدن مذاکرات هستهای با قدرتهای جهانی و توافق برجام همانند مرهمی موجب بهبود دردهای خودروسازی ایران گردید. بدین ترتیب خودروسازان جهانی همچون هیوندای و پژو بار دیگر به کشورمان بازگشتند.
بهعنوان نخستین نتایج بهبود اوضاع خودروسازی ایران، همکاری کرمانخودرو دوباره با هیوندای شکل گرفت و تولید دو خودروی i10 و i20 آغاز شد. از طرف دیگر، طی همکاری مجدد ایرانخودرو با پژو، مقدمات تولید سه خودروی پژو ۲۰۰۸، ۳۰۱ و ۲۰۸ فراهم گردید و سایپا نیز بار دیگر با یار دیرینهاش سیتروئن قرارداد همکاری منعقد کرد؛ اما گویا خبرهای بهتری برای این صنعت درجا زننده در راه است چراکه چند روز پیش قرارداد بینالمللی مهمی بین ایرانخودرو و چندین شرکت معتبر خارجی منعقد شد که یکی از مهمترین رویدادهای چند سال اخیر در بخش خودروسازی ایران بشمار میرود.
این یک تفاهمنامهٔ دهجانبه است که بین شرکت ایرانخودرو، معاونت علمی-فناوری ریاست جمهوری و دانشگاه صنعتی شریف با شرکتهای خارجی پانج بلژیک، بنتلر و ماهلهٔ آلمان، هیوندای پاورتک کرهٔ جنوبی و پینینفارینای ایتالیا امضاء شده و بر اساس آن تمامی مراحل طراحی و تولید پلتفرم و محصولهای اختصاصی برای ایرانخودرو آغاز گردیده است؛ بنابراین در این قرارداد تعدادی از شرکتهای جهانی معتبر فعال در زمینهٔ خودرو گرد هم آمدهاند که میتوانند تحولی بزرگ در صنعت خودروسازی ایران را موجب شوند.
طی این قرارداد، پینینفارینا طراحی و توسعهٔ پلتفرم و محصولات جدید ایرانخودرو را بر عهده گرفته است. این شرکت که یکی از برترین شرکتهای طراحی خودرو و پلتفرم در جهان است میتواند روح تازهای در طراحی محصولات آیندهٔ ایرانخودرو بدمد. همانطور که اشاره شد، این پلتفرم اختصاصاً برای ایرانخودرو طراحی خواهد شد که قابلیت ساخت محصولات مختلفی چون سدان، هاچبک، کراساوور و حتی خودروهای الکتریکی و هیبریدی بر روی آن وجود دارد. در این زمینه، دانشگاه صنعتی شریف برای طراحی و توسعهٔ خودروهای الکتریکی و دانشگاه امیرکبیر برای طراحی و توسعهٔ خودروهای هیبریدی مشارکت خواهند داشت. همکاری ایرانخودرو با پینینفارینا حتی در دنیا هم موردتوجه قرار گرفته است تا جایی که وبسایتهایی چون CarScoops و Motor1 به آن پرداختهاند.
در این قرارداد شرکت ماهله آلمان مسئولیت طراحی و توسعهٔ پیشرانههای جدید را برای ایرانخودرو بر عهده دارد. بر این اساس، ماهله چهار موتور جدید در حجمهای ۱.۲ و ۱.۴ لیتری را برای ایرانخودرو طراحی و تولید خواهد کرد. دیگر شرکت آلمانی این قرارداد بینالمللی یعنی شرکت بنتلر نیز بخش طراحی و توسعهٔ سازه، اکسلها و شاسی را انجام خواهد داد. طراحی و توسعهٔ گیربکس نیز بر عهدهٔ شرکتهای پانچ و هیوندای پاورتک قرار دارد که گیربکسهای دستی و اتوماتیک را برای ایرانخودرو طراحی و تولید خواهند کرد.
اینها وعدههایی است که از سوی مقامات ایرانخودرو داده شده و گفته شده نخستین ثمرهٔ این همکاری بزرگ حدود دو سال و نیم آینده با معرفی نخستین محصول این پروژه در نیمهٔ دوم سال ۹۸ مشخص خواهد شد؛ بنابراین اگر این وعدهها عملی شده و این قرارداد بهدرستی اجرا گردد میتوان آنرا نقطهٔ عطفی در صنعت خودروسازی ایران دانست که میتواند تحولی بزرگ در تاریخ این صنعت ایجاد کنند. صنعتی که با حدود نیمقرن سابقه تاکنون دستاورد چندانی چون رخوت و انحصار نداشته است.
از طرف دیگر، مشاور خودرویی وزیر صنعت نیز خبر از آمادهسازی خط تولید پلتفرم ملی جدید سایپا بنام SP100 داده و گفته است که تا پایان امسال چهار خودرو بر اساس این پلتفرم ساخته و به بازار عرضه خواهد شد. این در حالی است که کرمان خودرو نیز بر سر تولید مدلهای توسان و سانتافه با هیوندای به توافق رسیده است و گزارشات فراوانی هم از همکاری فولکسواگن با بخش خصوصی خبر میدهند. همهٔ این موارد نشان از بیدار شدن دوبارهٔ صنعت خودروسازی ایران از خواب چندین ساله است مشروط بر اینکه تمامی این وعدهها عملی گردند.
درهرحال امیدواریم این گفتهها به واقعیت بدل شده و بهزودی شاهد معرفی خودروهای جدیدی از سوی خودروسازان کشورمان خصوصاً ایرانخودرو با این قرارداد بزرگ باشیم. خودروهایی که توسط شرکتهای معتبر جهانی طراحی و تولید خواهند شد تا موجب گردند این خودروهای تاریخمصرف گذشته و بیکیفیت سرانجام از خطوط تولیدی کارخانجات خودروسازی کشور خداحافظی کنند. امری که شاید منجر شود هموطنانمان از اجبار به سوارشدن بر این خودروهای فرتوت رهایی یافته و لذت برخورداری از خودروهای مدرن و باکیفیت را با قیمت مناسب تجربه کنند.
Ferrari Zonda SuperFast
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶امیدوارم خودرو با کیفیت بالا و قیمت پایین(منصفانه) در اختیار مشتری قرار بگیره.
ولی بازم یه ندای درونی بم میگه این قراردادها برای ساخت خودروهای لوکس هست.(بازار لوکس ایران کاملا خارجی هست)
Archi KHAN
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ولی ندای درونی من میگه :
بیشتر یه گرد و خاک انتخاباتی هستش … !
ونوم اف ۵
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶افرین زدی تو خال هنوز موتور توربو رو نتونستن تولید انبوه کنن
ایرانی
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶چه ندای خوشگلی ارشی خان… خخخخ
*
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
ایرانخودرو : سلام اونجا پنین فاریناست؟
شرکت ایتالیا: بله درست گرفتین.
ایرانخودرو : داداش این طراحی بدنه ما چی شد پس؟
شرکت ایتالیا:ما طرحهای زیادی داریم شما چند دلاری میخواستی؟
ایرانخودرو:داداش پول مهم نیست ولی همون در حدود هزار دلار بیشتر نشه!!!
شرکت ایتالیا:خب شما در کدام قالب و دیزاینی طراحی رو میخواستین؟
ایرانخودرو:داداش من دیساین میزاین نمیشناسم- من یک عکس از سمند و دنا برات میفرستم یه چی تو همین مایه ها طراحی کن به قالب های شرکت ایساکو هم فشار نیاد بعد هم به همه میگیم شرکت پنین فارینا طراحی کرده.
شرکت ایتالیا:بعد از بررسی درخواست با شما تماس میگیریم- گودبای
ایرانخودرو:دمت داداش یوخده سریعتر-قربانت-به سرجیو سلام برسون-خداحافظ
کامیاب
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶چهار موتور با حجم 1.2 و 1.4لیتری؟
کی میشه سوار یه ماشین با موتور خورجینی شیم؟
حداقل بالای 2.5لیتر؟
حداقل بالای 200اسب؟
ایران،جهنم ماشین بازا
عباس
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶آشپز که چند تا بشه… ?
Amir
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶از این صنعت خودرو داره بوی بهبود به مشامم میرسه …
مهران
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶یعنی میزارن که بشه؟
سامان اذری
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶تا زمانی که خودروسازامون دست دولته همینه که هست
Mahdi DODGE & CHEVROLET & FORD
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶امیدوارم قیمت ماشینایی که میگن در حدی باشه که عموم مردم استفاده کنن
M
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶نگران نباشید ، عموم مردم از پراید و 405 استفاده خواهند کرد ….
حامد
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ینی دارم خواب می بینم ؟! ینی ممکنه آلمانیا انجین برامون طراحی کنن ، ایتالیایی ها بدنه؟!
آرین
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶میخوان ماشین مثلا لوکس و خوشگل بسازن بعدش هم واردات همون کلاس ماشینا رو محدودتر کنن بگن اینم ماشین خوب که میخواستید (با قیمت مثلا رقابتی) قطعاتش هم بدن ایساکو بزنه حالا بیا و درستش کن
Saied
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶???خیلی خنده دار بود .
یعنی المان کبیر موتوری پیدا نمیکنه که در حد ایران خودرو باشه . اونوقت ما باید ۲ سال صبر بکنیم که چی بشه. یا طرحی واسه بدنه خودرو نداره شرکتی به این بزرگی و باید دوسال تحقیق کنه.
بمب هیدروژنی که نمیخاین بسازین. یه ماشین که اینهمه مردمو دست انداختن نداره.
ترجیه میدم فقت بخندم .
ولی هرکسی به هم نوع خود خیانت میکنه تاریخ نشون میده که اینده خوبی رو تجربه نکردن.
ونوم اف ۵
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶کلا ما بایدچرخ رو از اول اختراع کنیم
امره Emrah
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶بنظرم بذاریم اولین محصولشونو بدن بیرون بعد هیجان زده بشیم
حمیدرضا
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶***حالا وایسین ببینین چطور روش های انداختن به ملت رو یاد این ایتالیاییا میده.
M
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶درسته میگن از روی ظاهر افراد راجبشون قضاوت نکنید ولی یه نگاه دوباره به سرو ریخت مقامات بندازید کاملا به ذاتشون پی میبرید …. از بالا تا پایین شیاد و کلاه بردارن …
M
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶کاش بیخیال خودرو سازی میشدند این لگن ساز ها …
محمد رضا
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶آشغال دیگری در راه است
یاسین
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶من میگم از الان منفی نگاه نکنیم بیایم صبر کنیم پلتفرم هاشون معرفی بشه ماشین ها بیان قیمت بخورن بعد ببینیم خوبه یا بد من که برای اولین بار حس خوبی دارم چون تا الان همه چی دست ایران خودرو بود که پدیده هایی مثل دنا و رانا بوجود اومده بودن ولی الان قضیه کاملا فرق داره بزرگان اومدن یه چیزی طراحی کنن
Achtung
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶به زودی تحریمها برمیگرده اینا هم پولشون رو میگیرن و میذارن میرن
جرمی کلارکسون
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶مگه تحریما رفته که برگرده!؟?
sardar
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶طراحی ایتالیایی ـ موتورو شاسی آلمانی . اگه قیمت مناسب و خوب باشه قطعا کیفیت و زیباییش حرف نداره چون کارو دادیم دست کار بلدش
ADAK
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶مهم اینِ که کار بلد دُرست بزاره سر جاش …
:-)
#ali.m#
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶به نظر من که خبرهای خوبی در راهه همه ما دوست داریم خودروسازی کشورمون به جاهای خوبی برسه .
ولی ای کاش قیمت ها منصفانه تر بود .
پژمان
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶تمام این شرکت ها یه پول یامفت از ایران خودرو میکشن بیرون بعد یه سال هم پروژه ها رو نصفه نیمه ول میکنن مثل داستان ef7
ahmad
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶نترس!
ایران خودرو خودش فوق تخصص بیرون کشیدن پول یامفت از ملت و زمین و زمان رو داره!
تازه بعید نیست یه کلاس آموزشی هم واسه این خارجکی ها بذاره و اصول فروکردن توی پاچه مشتری رو یادشون بده و از این راه هم یه پولی به جیب بزنه!!!
جنوب
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ما میستاییم اندیشه نیک را
باشد که انجام هم بشود…
Achtung
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶دوستانی که اینقدر خوشحال و امیدوار شدن لطفن یه شاخه از صنعت رو نام ببرین که ایران توش حرفی برای گفتن داشته باشه بلکه منم خوشحال و امیدوار بشم ازتون ممنون میشم?
ساسان.م
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶صنعت دزدی
محمد زمانلو
۱ خرداد ۱۳۹۶اختلاس ، پول شویی ، فرار مالیاتی ، …
ahmad
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶نانو، سلول های بنیادین، پهپاد و کوادکوپتر، فیزیک هسته ای، کشتی سازی (البته در سطح منطقه) ، صنعت دارو و تجهییزات پزشکی، صنایع عظیم صنعتی نظیر تولید توربین و مولد های انرژی (مپنا)و تجهییزات استخراج معادن و سد سازی و ساختمان سازی و … و … و …!
M
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶کل اینایی که گفتی به جز بحث سلول های بنیادی ، چرند بود و هست … .
ahmad
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶http://statnano.com/news/57105
http://www.mapnaturbine.com/en/
http://nanoproduct.ir
http://mapnagroup.com/en/oil-gas/our-profile/
ونوم اف ۵
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶سرجیو مارکیونه متقلب کجاست اونم بیارین
پرسپولیس
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶من که بتوانم خودروخارجی بخرم که میتوانم ودرراه است اگرشرکتهای خارجی ژاپن ایتالیا والمان وامریکابیاییندایران وجلوچشم من خودروبسازندنمیخرم خودروی رامیخرم که درکشورخودشان ساخته باشنداینهاهمه اش کشکه خودرو1،2و1،4لیتری اسباب بازی سازی دوباره شروع شده من فقط به خودرو وارداتی اعتقاددارم محاله خودروی بسازند یادرشراکت 50:50یا هرجورکه بتواندچیزخوبی وبرای رضایت ومشتری مداری وبه مزاق خریداربیادامکان نداره
امیر
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۶اقا نمیشه پلتفرم سوزوکی کیزاشی رو خرید؟
mrrza
۵ بهمن ۱۳۹۶فقط آشغال تولید نکنن…