پروژه فیسلیفت و ارتقای ظاهری سمند از آنجا که انفرادی و با کمترین امکانات انجام شده نزدیک به هشت ماه زمان برده و برای هرکدام از مراحل کار اعم از تهیه قطعات، برش، جوش دادن و نصب دقیق، دقت و حوصله زیادی به کار گرفته شده است. توضیحات علی اعتمادی، طراح و مجری این فیسلیفت را در ادامه میخوانید.
در ابتدا طرح اولیه پروژه روی کاغذ کشیده شد و مهمترین مسئله در این مرحله، این بود که در هیچکدام از قسمتهای کاپوت، گلگیرها، درب صندوق و برخی از دیگر قطعات، تغییری ایجاد نشود، زیرا علاوه بر افزایش هزینه مدت زمان انجام پروژه نیز بسیار طولانی میشد و این مسئله یعنی حداکثر تلاش برای جلوگیری از تغییر قطعات در روند فیسلیفت در میان خودروسازان مطرح دنیا و بهخصوص خودروسازان ایرانی که امری نسبتاً شایع میباشد، بنابراین بدون ایجاد تغییر در قطعات فلزی خودرو طرحهای اولیه بررسی و نهایی شدند و کار بر روی خودرو آغاز شد.
پس از تهیه سینی فن و آمادهسازی آن روی پایه، در قسمت پشت چراغ برش و تغییرات عمدهای انجام شد و علت این تغییر ایجاد فضای کافی برای جاسازی چراغهای جدید بود. اعمال این تغییرات به علت حساس بودن بخش سینی فن در استحکام قسمت جلوی خودرو و اتصال سایر قطعات، نیاز به دقت داشت.
برای ساخت و نصب چراغهای جدید نیاز به داشتن نمونهای از گلگیر و کاپوت حس میشد و درنتیجه برشهایی از آنها تهیه و نصب شد تا چراغهای جلو به صورت دقیق و بدون فاصله نصب شوند. در ادامه چراغها به صورت دستی ساخته شدند و در این بخش از سیستم خودروهای بروز مانند لنز (برای نورپایین) و دی لایت استفاده شد تا جلوهای زیباتر به نمای جلوی خودرو بدهد.
قسمت بعدی سپر جلو بود که از سپر سمند بهعنوان زمینهٔ این کار استفاده شد. قسمت بالایی سپر دچار تغییرات وسیعی شد که طی آن فلپها حذف شدند تا خودرو نمای بروزتری به خود بگیرد و قطعات پلاستیکی جدیدی که با جستوجوی زیاد تهیه شده بودند، به سپر جوش داده شد و این قسمت از کار با اعمال تغییرات وسیع در دیاق سپر پایان یافت.
در ادامه جلوپنجره و مجموعه پلاستیکی صندوق عقب و قسمتی از چراغهای عقب به صورت دستی و با دقت و وسواس ساخته شدند تا با تمام شدن این مراحل به سراغ سپر عقب که بخش پایانی کار بود برویم.
در این بخش نیز قاب پلاک جدید به سپر عقب که متعلق به سمند سورن بود منتقل شد، ضمن اینکه در نمای جانبی سپرها، چراغهایی مشابه آنچه در برخی از خودروهای آمریکایی مشاهده میشود نصب شد تا خودرو در نمای جانبی، هماهنگی بیشتری با چهره جدید خود پیدا کند. البته لازم به ذکر است که با توجه به انتقاداتی که به نمای عقب خودرو شد و بسیاری آن را نمیپسندیدند، مجدداً نمای عقب مورد بازنگری قرار گرفت و دستخوش تغییرات وسیعی شد و این بار نمای بروزتر و زیباتری پیدا کرد.
با توجه به محدودیتهایی که وجود داشت و اینکه تمامی پروژه (غیر از رنگآمیزی) به صورت انفرادی توسط مالک خودرو که هیچگونه سابقهای در این حوزه نداشته است انجام شد، نتیجه کار بسیار رضایتبخش بود.
ضمناً این طرح دارای شماره ثبت طرح صنعتی از اداره مالکیت معنوی قوه قضاییه میباشد.
این پروژه به علت ذوق و علاقه مالک صورت گرفته و هدف تنها فیسلیفت و تغییر در نمای ظاهری خودرو بوده است.
با سپاس، علی اعتمادی
Khan
۳ فروردین ۱۳۹۷البته زیبایی یه چیز نسبیه و سلیقه ها متفاوت، ولی من که خوشم نیومد
mehdi
۴ فروردین ۱۳۹۷شاید قشنگ نباشه خب بدنه ک از خودش نیس ولی همین ک بدونه هیچی اینو ساخته خیلیه
بهراد
۴ فروردین ۱۳۹۷این کامنت رو از یه دوستی در نظرات دیجیاتو کپی کردم
“ما سمند تولید میکردیم ، همهی کمپانی ها دنبال ماشین هیبریدی بودن !!
ما بازم سمند تولید میکردیم ، همهی کمپانی ها دنبال ماشین برقی رفتن !!!!
ما همچنان سمند تولید میکنیم ، همهی کمپانی ها دنبال ماشینهای خودران هستند !!!!!!!
ما همچنان سمند تولید خواهیم کرد درحالیکه کشور های دیگه رفتند یه سیاره دیگه دارن زندگی میکنند . . . .
فقط یه دنا رو درنظر بگیرید . از سال ۹۳ پنج بار تغییرش دادن . یه مدل معمولی ، یه مدل پلاس ، یه مدل دنده اتومات ، یه مدل هییریدی . . . .
واقعا داریم به کجا میریم ؟؟؟ اصلا فکر کنم داریم برمیگردیم . . :)”
فردای قیامت نمی دونم اینا چه جوابی دارن بدن؟
http://digiato.com/article/2018/02/27/فیس-لیفت-سمند-جدید-97/
تو این متن نوشته سمند ۷ بار فیس لیفت شده
در واقع دنا پلاس توربوی اتومات(که تولید شده ولی عرضه نشده هنو) همون فیس لیفتِ فیس لیفتِ فیس لیفتِ پژو 405 هست.
چراغ عقب ۴ بار و چراغ جلو هفت بار، نمای جانبی هم با احتساب سریر، ۳ بار فیس لیفت شده
آلزایمر هم داشته باشی سمندو از ۲۰ کیلومتری میشناسی مسئولین که هیچ، ولی مردم ما چرا اینطوری شدن؟
البته یه شاهکار دیگه از سمند ورژن کوپه سالها قبل نمونه تولید شد که میخواست رو دست مازراتی بزنه که شاید دوستان ندیده باشنش لینکشو میزارم
http://digiato.com/wp-content/uploads/2018/02/SAMAND97-8.jpg
البته ما قبل از این هم کارناممون پر بود، مثل فیس لیفت زانیتیا با ۹ میلیارد تومن هزینه
فیس لیفت پیکان که عکساشم میزارم
http://www.carnp.com/carnpsd_content/media/image/2009/10/20806_orig.bmp
http://www.carnp.com/carnpsd_content/media/image/2009/10/20805_orig.bmp
https://www.cartak.ir/uploads/tech_info/large/806_c77ec702a2c68d87a01e4314cc14d
5f4.jpeg
بد نیس پدال عزیز هم یه اینفنوگرافی یا یه پست برای هر ماشین بزاره که انواع فیس لیفت ها و تاریخچشو به مخاطب نشون بده
ماشین هم زیاد نیس
۱۳۱(مزدا ۱۴۱ یا فورد فیستا یا کیا پراید)۱۳۲،۱۴۱وانتش
و نسخه ی هاچبک جدیدش،تیبا، تیبادو، کوئیییک
۱-پژو ۴۰۵( پارس و slx و پارسelx)یه مورد عکس وانت ۴۰۵ نقره ای دیدم
۲-سمند(Lx سریر ،سورن ، سمند چراغ عقب جدید، یدونه فیس لیفتشم هست که اونم عرضه نشده سورن هم همینطور اونم فیس شده ولی عرضه نشده، دنا، دنا پلاس و توربوش و دنا پلاس توربو اتومات، دنا هیبرید و ناگفته نمونه سمند پسرخاله ی ۴۰۵ هست
۳-تندر نود سپر بدون رنگ(سپر رنگی، فیس لیفتش که عرضه شده۵۰،۶۰ تومن هم قیمت خورده، وانتش)
۴-و ۲۰۶ (چراغ کریستالی، صندوقدار، ۲۰۷i,، ۲۰۷i چراغ هیوندایی، ۲۰۷ صندوقدار، چون به قیافش نمیخورد متاسفانه وانت نشده
خب این همه تنوع کافی نیست؟
چرا ایمان نمی آورین؟ که ما میتوانیییم
بهراد
۴ فروردین ۱۳۹۷لینک زانتیا کار نمیکرد دوباره میزارمش
https://www.cartak.ir/uploads/tech_info/large/806_c77ec702a2c68d87a01e4314cc14d5f4.jpeg
هموطن
۵ فروردین ۱۳۹۷سلام لینک عکس هارو دیدم دروغ نگم بت هر عکسی که باز شد یه جوری شدم حالت دلپیچه موهامم سیخ شد پشت کمرم هم عرق سرد امد واقعا چقدر میتونه زشت باشه این فیس لیفت ها . چجوری میتونن اینقدر زشت در بیارن مخصوصا پیکانه رو وای کاپوت و در صندوق و در ها همون پیکان بود جلوشم یه کم کارتون چسبونده بودن بعد روش ماست کشیده بودن سفید بشه. ما هنوز نمیتونیم یه رنگ با کیفیت به ماشین بزنیم بعد دنبال فیس لیفتیم ؟ باور کنید همون سمند با قیافه اولیش تولید بشه ولی هیچ مشکلی تو ساخت و کیفیت نداشته باشه و بتونه خوب و عمری کار کنه نصف بیشتر کشور قبولش میکنن بجای قیافه بیایم به باتن اینا برسیم مشکلات کل خودرو سازی حل میشه . آقا چینی ها هم دارن 5 سال گارانتی میدن چینی ها میفهمی چینی !!! بعد ما نمیتونیم یه ماشین بزنیم یه سال بدون مشکل کار کنه
بهراد
۶ فروردین ۱۳۹۷یه اشتباه لپی هم پیش اومد
پراید همون فورد فستیوا هست که اشتباهی فیستا نوشته شده،
خودرو سازی ما شده مثل جسم پژو با مغز پیکان.
(البته برای ۴۰۵ ، نسخه های RD و ۲۰۰۰و GLi و روا سال و روا معمولی رو حساب نکردم.)
مدیر کارخونش هم بره حال کنه که خودرو میسازه، خارجی ها هم ماشین میسازن ما هم
بهراد
۶ فروردین ۱۳۹۷نسخه ی جدید سورن هم که گفتم عرضه نشده لینکشو میزارم
http://carstan.ir/wp-content/uploads/2018/03/samand-1.jpg
https://cdn.iranjib.ir/images/46wmys3gf0qonhaek12.jpg
https://cdn.iranjib.ir/images/39pnef5glj4wv4ds0p29.jpg
https://cdn.iranjib.ir/images/39pnef5glj4wv4ds0p29.jpg
https://cdn.iranjib.ir/images/ov5ydudy88prmwymprf.jpg
خوش به حال آینده نگرانی که زود تر پیش خرید می کنن، ماشالا ، بیشتر حمایت کنین از داخل ،تازه داره استعدادشون شکوفا میشه . امسالم که سال خودرو ساز هاست.
K1
۴ فروردین ۱۳۹۷عقب دوج چارجر
جلو فورد موستانگ 2011
M
۴ فروردین ۱۳۹۷رفته ثبتش هم کرده طرحش رو ….
من که خوشم نمیاد از این کارها اونم روی لگن ایرانخررو …. عشق اونه که بره یه ماشین آمریکایی دهه 70 رو برداره روش کار کنه اونم فقط قطعه فابریک که اصالتش حفظ بشه …
NAVID۰۰۹۸
۳ فروردین ۱۳۹۷هنر نزد ایرانیانست و بَست.
حیف این همه ذوق و سلیقه که برای این ابوطیاره به خرج داده.
جنبه مالیش که دیگه بماند.
ولی انصافاً فابریک کارخونش بهتره.
مهدی دهقان
۳ فروردین ۱۳۹۷آیا خود کارخونه با صرف این همه هزینه که برای توسعه و تولید سمند (البته خودتون میدونید بیشتر بودجه رفته تو جیب مدیران ) که به گفته خود مدیران وقت ایرانخودرو ۵۰۰ میلیون دلار هزینه برده نمیتونست به این شکل که این اقا با هزینه شخصی در حد چند میلیون تومان خرجش کرده تولید کنن یعنی اون همه مهندس طراح به اندازه این اقا ذوق و هنر نداشتن یعنی خاک….????
محمد
۳ فروردین ۱۳۹۷عقبشو میتونم تا حدودی درک کنم ولی جلوش خیلی خوب از آب در نیومده با اینحال باید یه خسته نباشید به مالک ماشین گفت که زحمت کشیده تا ماشینشو شبیه اون چیزی که دوست داره کنه.
Fk
۳ فروردین ۱۳۹۷واقعا تبریک میگم
جسارت ممارست و تلاش این دوستمون ستودنی هست
از نظر فنی که که بگذریم (اونایی که تجربه دارن میدونن چه کار سختی این دوستمون انجام داده )
از نظر بصری هم بنظرم جلوش از سمند خیلی زیباتردر اومده
راجب عقب نظری نمیدم هرچند که ب روز شده
ولی رخ جلوش قشنگ شده
الف.ی
۳ فروردین ۱۳۹۷خوبه که واسه ماشین زحمت بکشی
رامتین
۳ فروردین ۱۳۹۷بنظرم در نمای جلو واقعا بهتر شده. نمای عقب با اینکه شبیه خودروهای آمریکایی است اما به سمند نمیاد.
مزدک
۳ فروردین ۱۳۹۷با عرض خسته نباشید خدمت جناب اعتمادی عزیز
طرح شما قابل تقدیر
طرح عقب چراغ ها عینهو دوج چارجر شده جلو هم شبیه بی ام دابلیو
به نظرم اگه اون تیزی بایای صندوق عقب و بالای چراغ ها پخ و خمیده می شد بهتر بود ولی تو همین حالتم اگه یه باله رو سر صندوق میومد از زشتی در صندوق کم میکرد
مزدک
۳ فروردین ۱۳۹۷تو عکس چهارمم به نظرم اگه برامدگی سپر جلو بریده میشد و سپر همتراز چراغا بود قشنگ تر میشد
بیژن
۳ فروردین ۱۳۹۷چراغ های عقب کمی بالاتر ولبه درب صندوق نصب میشد بهتر بود. در مورد نمای جلو نظری ندارم
نیما
۳ فروردین ۱۳۹۷سپر جلو جای نشستن خوبی داره
خادم
۳ فروردین ۱۳۹۷مزخرف شده خوشم نیومد این طراح نیست طراح های اصلی اول نقاشی خودرو میکشن بعد نرم افزار های Cad طراحی کرده. سپس با پرینتر سه بعدی و یا با گل مخصوص به صورت خمیری درست کرده و در می اورن
بهراد
۴ فروردین ۱۳۹۷خا دم، این ماشینو یه فردی که هیچ اطلاعات حرفه ای در این زمینه نداشته طراحی کرده و دست مریزاد داره
ایشون که تیم طراحی جاگوار نیستن که مثل مستند how it’s made dream cars یه F-pace بسازن
یا مهندس شرکت فراری نیستن که هزار ساعت تو تونل باد ماشین رو تست کنن
یه فیس لیفت ارزون و خاص هست که جلوش خوب از آب در اومده عقبش از اون بهتر
علیرضا
۴ فروردین ۱۳۹۷واقعا یک نفره تحسین بر انگیزه فقط یه سوال چجوری براش چراغ ساختید یعنی جدا براش قالب دست کردید وچجوری قالب درست کردید
M
۴ فروردین ۱۳۹۷چراغ جلو هاش که همون چراغ فابریک سمنده طرف برداشته سرو ته گذاشته (! ) عقب هم کناره ها همون سورنه توش رو نئون گذاشته و بقیه ش هم احتمالا طلق هست ، قالب بخوای بسازی برا یه چراغ که باید پول 4 تا سمند رو بدی …
حسین
۴ فروردین ۱۳۹۷جلوش بیست
عقبش صفر کله گنده
اما در کل آفرین
Navid J
۴ فروردین ۱۳۹۷واقعا خسته نباشید و دست مریزاد داره. دست سازندش رو باید بوسید.
دقت کنید که اگه ویرانخودرو یک دهم همین تغییرات رو میخواست ایجاد کنه 50 میلیارد تومن هزینه میکرد و قیمت ماشین رو هم 10 میلیون گرون تر.
درود بر تو ای ایرانی
علیرضا
۴ فروردین ۱۳۹۷دستش درد نکنه با هزینه و وقتی که گذاشته ماشینش رو اونی که دوس داره کرده
دست مریزاد
اسماعیل
۱۵ فروردین ۱۳۹۷خدایی
کل زورشونو زدن کلی طرح از این ورو اونور دزدیدن اخرشم اینجوری بابا با سپر عوض کردن نمیشه ماشینو تغییر داد مردم ایران ارزششون بیشتر از ایناست چرا باید صنعت خودرو سازی انحصار این دوتا شرکت باشه؟
چرا گمرک ازاد نیس؟
چرا کارخونه های بنز بی ام دبلیو تو ایران نیس ؟
بابا بفهمید شما ها توان تولید ماشین ندارید
این سمندی ک میگین خودروی ملی کجاش ملیه?
پلت فرم فولکس پاسگاد
موتور 405 فرانسه.موتور محدود شده بی ام دبلیو (EF7)
زیر بند و شاسی 405
مردم ایران خر نباشین گول نخورین
این سورن توربویی ک جدیدا زدن فقط شیش ماه توربوش کار میکنه بد شیش ماه سورن معمولیه بازم میگم خر نشین
مهرشاد
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۷خب چرا این سمند رو تولید نمیکنند؟من واقعا خوشم اومد و اگه تولید بشه حتما میخرم
علی
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷آقا این فیس لیفت چیه که افتاده تو دهن خودروسازا؟؟
مگه مشکل خودروهای ما فقط فیس داغون اونهاست؟؟؟
مشکل خودروهای ما داشتن موتور پر مصرف و نداشتن کیفیت، ایمنی و نیز نبود آپشن های روزه.
اولویت بندی هم بخوایم بکنیم چهره خودروها بعد از همه این موارد قرار میگیره.
ناشناس
۱۷ دی ۱۳۹۷مزخرف ترین ماشین دنیا
حتی از پراید هم بدتره
گیمر 20 ساله
۱۲ فروردین ۱۳۹۸خب از ماشین های خارجی جدید تا ماشین های ایرانی راهیست چند صد ساله البته بحث کیفیت که میاد وست باید یه چند صد هزار سالی صبر کنیم شاید کارکنانی لایق اومدن .. بیخیالش … خوبه خوبه طرح قشنگیه برای یک کشور جهان پنجمی مثل کشور ما ….. هنوز داریم راه چند صد سال پیش شرکت های بزرگ خودرو سازی پا میزاریم … اگه بها به بزرگ ترین طراح های کشورمون بدن و کمی رو کیفیت خودرو ها کار کنن میتونیم یکی از بهترین های جهان باشیم به امید وحدت و پیشترفت…… :-)
مجتبی
۱۸ مرداد ۱۳۹۸جلو واقعا عالی عقب تو شب قشنگه
مرتضی انصاری
۴ بهمن ۱۳۹۸سلام وقتتون بخیر این پروژه چقدر هزینه داره اگر بنده بخوام روی ماشینم اجرا کنم چقدر زمان میبره
مهدی
۲۷ اسفند ۱۴۰۱سلام امیدوارم حداقل یک طراحی تو عمرت کرده باشی
عامری
۳۱ تیر ۱۴۰۲هیچ نواوری درش نیست و تنها یک تقلید خام و ناقص از،بهترین ها است..بهتر سبک خاص،خودتون رو پیدا کنید