روای سال مدل بهبود یافته پژو روا است که ایرادات و انتقادهای زیادی را بر دوش می کشید. اینک با تغییرات ظاهری و شبیه شدن بیش از پیش آن به پژو ۴۰۵ و بهبود فنی ، ایران خودرو امید دارد تا بتواند دوباره این ماشین را در بازارها مطرح نماید.
خبر: به گزارش خبرخودرو، علی رحیمی معاونت مهندسی خودرو شرکت ایران خودور، با اعلام این مطلب گفت، درنتبجه بهبود در سیستم انتقال قدرت و توان و گشتاور موتور روآی جدید، مصرف سوخت این خودرو به میزان ۱۰ درصد کاهش و استاندارد آلایندگی آن از یورو ۲ به یورو ۳ ارتقا می یابد.
وی کاهش چشم گیر لرزش و سروصدا را از دیگر نتایج بهبود سیستم انتقال قدرت روآ ذکر کرد و گفت، نمونه های روآی جدید ساخته شده، تست های مربوط به پایان رسیده و تولید انبوه این محصول از نیمه مرداد سال جاری آغاز می شود.
رحیمی افزایش توان و گشتاور موتور را عاملی ذکر کرد که بهبود سیستم انتقال قدرت این خودرو را الزامی ساخته و گفت، براساس برنامه زمان بندی به مرور همه تولیدات روآ به سیستم انتقال قدرت ارتقا یافته مجهز خواهد شد.
معاونت مهندسی خودرو شرکت ایران خودرو اظهار داشت ، برای دست یابی به ویژگی های مورد نظر در مدل جدید روآ، بیش از ۳۳ قطعه و مجموعه دربخش های قوای محرکه، بدنه، تزیینات داخلی و رینگ های این خودرو تغییر کرده است.
بررسی: مدل تولیدی کارخانه با نمونه های اولیه روای سال تفاوتهای زیادی دارد. مثلاً جلوپنجره رادیاتور و چراغهای جلو همانند مدلهای معمولی ۴۰۵ شده اند و طلق قرمز رنگی که روی صندوق عقب قرار گرفته بود بدلیل انتقاد فراوان حذف شد.
به هر حال با اینکه این بدنه تفاوتی با ۴۰۵ ندارد، تبلیغ یک اتوموبیل متفاوت برای آن عجیب است! تمام این تغییرات تنها یک بزک ساده یک اتوموبیل قدیمی و از مد افتاده است که تا آخرین نفس در ایران خودرو تولید خواهد شد و مردم فداکار ایران نیز آن را خواهند خرید. از این پس روا با بدنه ۴۰۵ و ۴۰۵ با بدنه SLX تولید خواهند شد!
موتور : ۱۷۰۰ سی سی OHV-G
حداکثر قدرت : ۸۸.۴ در ۵۰۰۰ دور
حداکثر گشتاور : ۱۴۰ نیوتن متر
حداکثر سرعت : ۱۸۷
شتاب صفر تا صد : ۱۲.۷ ثانیه
میانگین مصرف سوخت : ۸.۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
نوع ترمزها : دو مداره قطری
ترمزهای جلو دیسکی و عقب کاسه ای
گیربکس اصلاح شده با سیستم تعویض دنده بهینه
دیسک و صفحه پژویی
صندوق عقب با طراحی جدید D-73 پژویی
رینگ ۱۴ با قالپاق جدید
سیستم صوتی MP3
دیفرانسیل با پوسته جدید
گاردان دوتکه با مفصل های سرعت ثابت
سیستم ضد سرقت ایمبولایزر
آئینه های جدید
جلو آمپر جدید
قیمت روای سال تقریباً ۳۰۰ هزار تومان گرانتر از روای معمولی می باشد.
@Ali.
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲سلام یکی من را راهنمایی کنه الان هزینه تعمیر رینگ و پیستون روآ سال چقدر میشه ممنون
علی اصغر امینی
۹ دی ۱۴۰۲سلام من روآ مدل 87دارم از سرعتش که به 120تا میرسه دنده میخاد از جاش در بیاد ولرزش شدیدی داره لطفا راهنماییم کنین
امیر عباس
۱۳ اسفند ۱۴۰۲سلام به دوستان بچه ها من خودم پارس دارم اگه بخوام ماشینی از نظر فنی قویتر بخرم روا میخرم اگه بخوام ماشینی با قیافه بهتر بخرم پراید میخرم هالا نمیگم روا قیافه بدی داره منظورم اینه پراید قیافه بروز تری نسبت به روا داره
امتیاز ماشینای ایرانی از 20 امتیاز از 14بالا تر نیست امتیاز ماشینا از نظر خودم اون پایین نوشتم
ری را:14
تارا :13
دناپلاس:12
شاهین 11/5
سورن توربو:10
سمند ای اف سون :9/5
پارس:9
پژو 405 :8
ساینا:7/5
تیبا :7
روا :6/5
پراید :5
پیکان :3
بابی
۱۳ خرداد ۱۴۰۳من روآ سال نمی دونم چیه . در هر صورت تولید روآ متوقف شده . فقط این رو می تونم بگم من مدت کوتاهی روآ معمولی داشتم . *** که این ماشین رو درست کرد ! ماشین نیست . سرطان هست . با بدبختی اون هم فقط به خاطر سهمیه بالای بنزنش تونستم بالاخره ردش کنمبفروشم از شرش خلاص شم . تو شش ماه فقط ده بار صفحه کلاژ براش عوض کردم !!! شتاب در حد لاک پشت . دنده جا نمی رفت مثل کامیون باید یه گاز می دادم تا از دو به سه بره! ترمز نامطمئن! تو دنده سه بودی ترمز می گرفتی اگر فاصله یه ذره کم بود ، می زدی به ماشین جلویی ! می خواستم بفروشم طرف می گفت روآ کلاس نداره بد می خرن . خیلی بد بود ، خیلی . یه کابوس بود .
مرتضی
۱۲ آذر ۱۴۰۳پراید ۱۴۰ که هیچی ۲۰۰ هم میره و موتورش خیلی سنگ جون تر از اون ۴۰۵ هست که میگی الان بحث ۴۰۵ نیست بحث روآ موتور پیکان داره که بنظرم اگه پیکان بخری بهتر از اینه چون روآ اصلا بدنش به موتورش به بدنش نمیخوره
این حرف اکثر مردمه الان برو تو خیابون ببین روآ بیشتره یا پراید تازه پراید گرون تر هم هست میتونن پول کمتر بدن روآ سوار شن اون موتور سنگی هم که پراید داره واقعا عالیه چندین سال موتورش بدون اینکه بازشه یا خرابی خاصی داسته باشه کار میکنه
پراید تو بیست سال فقط کاربراتور بود شد انژکتور همین اما همین ماشین اول اسمش آردی بود و آخر هم شد روآ سال که چند بار دستکاری شد
به نظر هم احترام بذاریم من تو نظر قبلیم گفته بودم که روآ اشغاله اما عذرخواهی میکنم از همه دوستان هر کس سلیقه خودش اما خواهشا در مورد پراید اینجوری نگید پرایدی که سال ها بی دردسر کارمیکنه و موتور سنگی داره خیلی نرم و راحت تره و مصرف سوخت عالی هم داره که تقریبا تو ۷۰۰ کیلومتر راه دورو بر ۲۰ لیتر میسوزونه مشکل پراید فقط بدنه ضعیفشه که الان متاسفانه الان اکثر ماشین های داخلی این مشکل رو دارند و امنیتشون خیلی پایینه
محمّد امين
۱۷ آذر ۱۴۰۳در یک کلام برای من پراید با اون موتور سگ جون تری که داره برای هم داخل شهر و هم خارج شهر خیلی بهتره و مخصوصاً مسافرت های خارج شهر و برای خود من مسافرت های طولانی و با تقویت موتور پراید و ریمپ کردن اون و توربو کردن و سوپر شارژ کردن موتور پراید و افزایش قدرت موتورش ، واقعاً جون می ده که ازش خیلی قدرت بیشتری بگیری و توان افسانه ای ای از خرخره موتور پراید بیرون بکشی و پراید رو حتّی رقیب هیوندای جنسیس و ماکسیما و ماشین هائی فرا تر از اون رو بکنی و اگر خیلی دیگه پراید رو تقویت قدرت اساسی بکنی ، شاید پراید بتونه لامبورگینی رو هم پشت سر بذاره . من حتماً برای یه همچین کار هائی پراید می خرم و با همه این تقویت قدرت ها و این کار ها ، موتور سگ جون پراید هیچ وقت کم نمیاره حتّی اگر موتورش رو جِر بدی بازم جِر نمی خوره ماشین سگ جون به این می گن ،
پژو روآ و پژو روآ سال فقط یه ماشین کار راه اندازند و موتور پیکان رو هم که دارند فقط به درد کار راه انداختن می خورند و برای مسافرت و جادّه اصلاً خوب نیستند و به نظر من عملکردشان فقط در حدّ یه ماشین معمولی هست .