سرانجام پیکان وانت، پرسودترین محصول ایرانخودرو در سالهای اخیر با ۹ سال تأخیر از رده خارج شد و به خاطرهها پیوست. خودرویی که مشکلات زیادی از بابت ایمنی، مصرف سوخت و آلایندگی، راحتی و طراحی داشت.
در عوض خودروی جایگزین پیکان وانت، به نام آریسان یا PU1، همان پژو روای وانت میباشد که تغییراتی در ظاهر آن مخصوصاً چراغها و جلوپنجره و داشبورد آن به چشم میخورد. آریسان از موتور ۱۷۰۰ سیسی بهینه شده روا سود میبرد و داشبورد آن نیز همانند مدلهای اصلاح شده اخیر در محصولات خانواده ۴۰۵ است. انتقال نیرو به دیفرانسیل عقب در این خودرو، مزیتی است که آن را در مرتبه ای بالاتر از وانت پراید یا ۱۵۱ کارا قرار میدهد. ارتفاع زیاد کف خودرو از زمین، ضربهگیرهای خاص، جای بار با لبههای بلند، استاندارد آلایندگی یورو ۴، ترمز ضد قفل، کیسه هوای راننده و سرنشین، فرمان تاشو، امکان سفارش در دو نسخه بنزینی و پایه گازسوز با دو مخزن گاز از دیگر ویژگیهای این خودرو میباشند. البته پیکان وانت، همچنان زنده باقی میماند و قرار است در تأسیسات ایرانخودرو در عراق مونتاژ شود. تولید آریسان نیز در ابتدا روزانه ۵۰ دستگاه بوده که به تدریج به ۱۵۰ دستگاه در روز افزایش خواهد یافت.۱۹۲ خواندن این مطلب 1 دقیقه زمان میبرد
matin
۲۰ اسفند ۱۳۹۳به نظرم یه مدلش هم با موتور پژو یا سمند بدن با قیمت حدود30 تومن بد وانتی از آب درنیاد
جی تی ار
۲۰ اسفند ۱۳۹۳بازهم راه اندازی خط تولید مثلا جدید روی یک پلتفرم تکراری که برتی 30سال پیش است…
شهریار
۲۳ اسفند ۱۳۹۳هر دم از این باغ بری میرسد….. تازه تر از تازه تری میرسد
هیچی دیگه…..دست هرچی طراح و خودرو ساز و صنعتگره رو بستن…چه اعتماد به نفسی دارن…من که موندمم تو کار ایران خودرو
chevrolet baz
۲۱ اسفند ۱۳۹۳موتورش همون موتور روآس.
علی آهنگر
۲۲ اسفند ۱۳۹۳موتور روآ 1600 سی سی بود عزیزم
fardin
۲۶ اسفند ۱۳۹۳اره موتور روای سال یا همون موتور پیکان که به اصطلاح تقویت شده اسمشو گذاشتن ohvii رو پیکان وانت های 93 بستن
amin
۲۰ اسفند ۱۳۹۳خوبه اگه موتورش قوی باشه میشه باش دریفت کشید
حجت
۲۰ اسفند ۱۳۹۳آره موتورش 8سیلندر پیکان هست با 500 قاطر بخار برو دریفت بکش مثل پیکان وانت که تو جاده ها دریفت آخرت میکشه.
مهران
۲۰ اسفند ۱۳۹۳نظر…ایول واقعا دریفت آخرت میشه
یه نفر
۲۰ اسفند ۱۳۹۳وای ایران خودرو داره پیشرفت میکنه
دنا
راناهیبریدی
و حال اریسان
سجاد
۲۱ اسفند ۱۳۹۳همین آریسان (وانت پیکان RD) رو هم بدلیل ورود پراید وانت و احساس خطر برای فروش پیکان وانت بیرون دادن . . .
یعنی وجود کمترین رقابت در بازار ، باعث تغییرات شده .
چه برسه به اینکه پای خودروسازان خارجی بدون محدودیت و در شرایط یکسان به بازار داخل باز بشه!!!
RETOLEX
۲۱ اسفند ۱۳۹۳اره اگه رقابت باشه همه چی درست میشه
نقاب
۲۰ اسفند ۱۳۹۳درود
از نظر ظاهری و حالا تحمل بار قطعا از وانت پراید بهتر هست، کلا وانت پراید یک اشتباه محض بود تولیدش، هرچند این آریسان هم واقعا چیزی نیست جز پیکان آرایش شده! ولی فکر کنم توانایی حمل بیش از دو جعبه پرتقال رو داشته باشه که پراید نداره..!!!
اونچه مسلم هست ما حالا حالا با طراحی سی سال پیش باید سرکنیم و گاهی دستی به موتور رو ظاهرش بکشیم و با موتور و تیپ مثلا جدید وارد بازارش کنیم
عزیزان یک سوال ممنون میشم راهنمایی کنید؟ قیمت خودرو بعد عید گران تر میشه؟ یا ارزان تر؟ آیا توافق تاثیری بر قیمت خودرو داره؟
ahmad
۲۱ اسفند ۱۳۹۳معمولا قیمت خودرو یک مقدار در فرودین و اوایل اردیبهشت پایین میاد (خیلی کم) ولی با نزدیک شدن به تابستون مجددا افزایش پیدا میکنه.
براساس اینکه تورم تثبیت شده و قیمت خودرو در بازار چند ساله که داره تثبیت میشه خیلی انتظار کاهش قیمت نداشته باش. حتی با وجود توافق هم اتفاق خاصی در قیمت خودرو های داخلی نمیفته!
یه پسر
۲۱ اسفند ۱۳۹۳وجه پژو پارس رو نابود کردن رفت
از فردا این وانت پیکان ها با یه سپر و جلو پنجره و چراغ جدید از جلو با پارس مو نمی زنن
مهدی
۲۱ اسفند ۱۳۹۳خداییش بیشتر ار روآ شبیه پژو پارسه.
می تونین از داشبورد و کاپوتش به راحتی متوجه بشین.
حیف از پژو پارس که یک زمان از لوکس ترین ماشینای ایران به شمار میرفت.
سجاد
۲۱ اسفند ۱۳۹۳روآ که بهینه سازی شده RD هستش و RD هم بهینه سازی شده پیکان!
پس در حقیقت این موتور همون موتور بهینه سازی شده پیکان هستش .
با قدرت حدود 80 اسب و مصرف حدود 10 لیتر در 100 کیلومتر که توسط ایرانخودرو اعلام شده و با استانداردهای امروز دنیا برای یک موتور 1.7 لیتری فرسنگها فاصله داره . . .
چرا خودروسازان داخلی به این راحتی به اسم نو آوری فقط در جا میزنن؟؟؟
سعید
۲۱ اسفند ۱۳۹۳خدایا اگر این اسمش نوآوری پس کاری که بقیه کارخانجات خودروسازی انجام میدن چیه؟
موسوی
۲۳ اسفند ۱۳۹۳معجزه
afish
۲۱ اسفند ۱۳۹۳کجا داره میره این مملکت
حامد
۲۱ اسفند ۱۳۹۳دوستان از بحث فنی بیاید بیرون..به نظرتون تو اون دسته گل جای ی شاخه ماگنولیا و کالتروپ خالی نیست.؟؟ ی خورده دقیق باشین خواهشا:-))
ارمان
۲۱ اسفند ۱۳۹۳نه اینکه فاز منفی باشم اما انگار با کف گیر زدن تو صورت 405
سعید
۲۱ اسفند ۱۳۹۳موتور پیکان + بدنه پژو + ابتکار و خلاقیت ایران خودرو + … = روا (آردی)
آردی+حذف صندلی های عقب + خلاقیت و ابتکار خیلی بیشتر + … = روا وانت ( پژو پیکان وانت) – (آردی وانت) – (پژو وانت با موتور پیکان)
و …
این داستان ادامه دارد …
خلاصه این ایران خودرو مثل اینکه نمی خواد از خیر این موتور پیکان بگذره و این جای تاسف داره در حالیکه که خبرها هر ماه در مورد افزایش بهره وری و استفاده بهینه و تولید موتور های بهینه و حتی موتورهای هیبریدی و الکتریکی هست ما هنوز …
من فکر می کنم ما تنها کشوری هستیم که اصرار عجیبی به استفاده از تکنولوژی عقب افتاده و منسوخ یک قرن پیش داریم… پیکان خودش سال 48 وارد ایران شده ؛ یعنی حداقل طراحی موتور اون به 50 سال پیش بر می گرده و من مطمئن هستم که این وانت روا هم 20 سال دیگه تولید میشه و با توجه به اینکه هنوز پیکان 48 هم داریم من پیش بینی می کنم حتی نوه های من هم می تونن بدون رفتن به موزه قدیمی ترین و ابتدایی ترین تکنولوژی موتور و البته خلاقیت هایی ترکیبی ایران خودرو رو در جاده های ایران مشاهده کنن …
فکر کنم باید این رکورد در کتاب گینس ثبت بشه البته خوب نگاه می کنم باز زیاد تعجبی نمی کنم وقتی ما 30 مدل پراید داریم چرا 10 مدل پژو یا پیکان و یا وانت نداشته باشیم …
نکته : ولی خداییش تو یک زمینه ایران خودرو خیلی قوی هست اون هم تبدیل سواری به وانت ؛ یعنی شما رولز رویس هم بهش بدی برات از توش یه چیزی بهتر از نیسان وانت در میاره که عالم و آدم توش حیرون بمونن
Ahmad..F12
۲۲ اسفند ۱۳۹۳درود سعید جان
من که واقعاً از این ابتکارات و نو آوری ها تأسف میخورم….
اریک
۲۱ اسفند ۱۳۹۳اصل طراحی و روح مهندسی رو در کات کردن می بینند. پژو 405 که کات شده. در صورتی که هر خودرویی با طراحی خودش برای کار خاصی به وجود اومده این خودرو با این طراحی اصلا مناسب وانت نیست و هیچ کار و محاسبه مهندسی روی ان انجام نشده البطه اگر مهندسی طراحیش کرده باشه!!!
ابوالفضل
۲۱ اسفند ۱۳۹۳کی میگه پیکان وانت از رده خارج شده ……من بچه تبریزم هر روز ایران خودروی تبریز صدها تا از پیکان وانت هارو با تریلی ها میفرسته این ور اون ور…..بعدش هم اگه جایگزین هم بشه طرف ها شق القمر نکردن که چرغ های روآ رو عوض کردن وانتش کردن!!!!صد آفرین به این مهندس ها مون واقعا دارن شرمندمون میکنن با این خلاقیت هاشون!!!!
just 323
۲۱ اسفند ۱۳۹۳خخخ….خخخخ…من فقط میتونم بخندم،والا بخدا یه قدم مثبت بر نداشتیم همش کپی پیست…اما دلیل بزرگ اینست که مهندسان شریف ایران خودرو!!…. با ساخت این وانت میخوان چی بکنن….چندنفرو میخوان به کام مرگ بدن اما دلیل اصلی که همه ی ما مخالف این خودرو هستیم اینه که آخه به چه قیمتی همش باید یه موتور پیکانو همش بچرخونیم تابلویه با……..بعد واسه ما امکانات داخلی اضاف میکنن…الان من یه سوال دارم چرا علامته اسبو گذاشتن؟؟؟؟؟؟؟چرا نباید علامت شیر پژو روش باشه عایا؟؟؟
mtamre
۲۱ اسفند ۱۳۹۳داستان اون صنعتگران آذربایجان که روی کاپوت خودرو نوشته شده چیه؟
ali
۲۱ اسفند ۱۳۹۳من نمیدونم ایران چرا همش دوست داره تولید کنه …هنوز مدیران ارشد ما به این باور نرسیدن که ما نمیتونیم تولید کنیم ….اخه چیه این …نصف هموم پیکانه …نصف جلوش هم همون پژو…..کلی کشور هست که دانش تولید ندارن ولی جنس اشغال دگ نمیدن بیرون ….داستان ایران هم اینجوریه …که ماشین میخایی بیا 20 تومن پراید خب ماشین دگ ای میخایی خب 200 میلیون بده ….یعنی چاره دگ برات نمیزارن …با وجود این مدیران گیر کرده تو 20 سال پیش اوضاغ همین میشه…والسلام
حامد قدسی
۲۱ اسفند ۱۳۹۳من کاملا با شما مخالفم ما می توانیم تولید کنیم از همه چیز بهترینش رو هم می توانیم تولید کنیم. این که الان چه مشکلاتی هست ربطی به این نظر افراطی شما نداره. و ما هیچ چیزی از مردمان بقیه ی دنیا کم نداریم. نمی دانم چرا خودمان را دست کم می گیریم و از مسخره کردن خودمان لذت می بریم! من یه سوال دارم یعنی الان بقیه ی دنیا معجزه می کنند؟ نه عزیز آنها فقط قوانین علمی را پیاده می کنند و این قوانین هرجا که پیاده بشه جوابش یکیه فرقی نمی کنه تو آلمان باشه آمریکا باشه ژاپن باشه کره باشه یا ایران. فقط مشکل اینجاست که تعداد زیادی از آدم ها تو ایران از وضع موجود سود می برند و این چیزیه که من هنوز راه حلی براش پیدا نکردم.
بابک
۲۲ اسفند ۱۳۹۳میخاستم از دوستانی که منفی دادند بپرسم چرا ؟؟؟ یعنی ما از دیگر مردمان دنیا کم هوش تریم ؟؟؟؟ من نمیگم که ما ایرانی ها ملت باهوشی هستیم و توی دنیا لنگه نداریم و.. از این چرندیات ولی مطمعن هستم که از نظر هوش در سطح متوسط هستیم و تنها مشکل ما آموزش نادرست ، مدیریت غلط و عدم انگیزه در تولید ناشی از تفکرات غلط همین مدیران میباشد. موفق باشید.
جی تی ار
۲۲ اسفند ۱۳۹۳حرف شما کاملا درسته…
سام
۲۳ دی ۱۳۹۵قسمت آخر نظر شما رو به عنوان اصلیترین دلیل درجا زدن و گاهی پسرفت تولید کننده های خودروی ایرانی قبول دارم یعنی مافیای واردات قطعات بنجل چینی سوار بر صنعت شدند. اما قسمت اول نظر شما به این سادگی که فکر میکنید نیست. تمامی کارخانه های بزرگ تولیدکننده در دنیا دارای بخشی بنام آر اند دی هستند که بشدت روش سرمایه گذاری میکنن و از مهندسینشون انتظار پیشرفت دارن. و هر چند وقت تکنولوژی های جدیدشون میدن بیرون که از هر نظر سرتر از قبلیاشونه. ضمنا مبحثی بنام ثبت اختراع وجود داره که مابقی رو از کپی کردن منع میکنه. قوانین علمی برای تولیدات به تنهایی چیزی جز متن روی کاغذ نیستند و تنها زمانی واقعیت پیدا میکنند که عملا اجرا بشن. اگر وضع به همین منوال پیش بره اوضاع بسیار وخیم خواهد شد چرا که خودروهای بنزینی جای خود را به موتورهای برقی خواهند داد و از طرفی خودروهای بدون راننده تا بیست سال اینده جایگزین ماشینهای امروزی میشن. به نظر شما بیست سال بعد تولیدکننده های ما چه حرفی برا گفتن خواهند داشت؟. البته اگر تا اون موقع تهران در دود خفه نشده باشه.
سعید
۲۱ اسفند ۱۳۹۳ظاهرش قشنگه :D
پیکان وانت خوب شد از خط تولید خارج شد،البته برای ایران،چون از همه نظر که بد بود ولی بدتر از همه اینکه از نظر راحتی خیلی خیلی افتضاح بود؛با اون صندلیهاش که کمر آدم رو خشک میکرد،رفیق من با قد 1.80 یه پیکان وانت داره،دیسک گردن گرفته،از بس هروقت تو ماشین میشینه باید گردنش رو کج بگیره که به سقف گیر نکنه!!!
حسین
۲۱ اسفند ۱۳۹۳آنچنان برای رونمایی از این آشغالا دور هم جمع میشن که آدم حالش بد میشه . اوغ
GT-R
۲۱ اسفند ۱۳۹۳این اسمشو می گذاشتن پارس وانت بهتر بود.دست مدیر عامل ایران خودرو درد ن کنه. خیلی بفکره.
خودروي ملي ,انحصار ملي
۲۱ اسفند ۱۳۹۳بعد از پادرى حالا نوبت پیکان روآآردى پژو پارس 405 وانته!!!! خدا انگار همه اینارو ریختن تو یه میکسر هم زدن نتیجه شده این! بشخصه خیلى دلم میخاد مغز متفکر طراحى این خودرو رو ببینم احتمالا یه دانشجوى کارشناسى 20 ترمه طراحى خودرو از دانشگاه جزایر قنارى بوده.یه نکته دیگه یه داشبورد ساختن رو تمام محصولاتشون نصب میکنم فکر کنم برا طراحى دکوراسیون خونشونم از همین داشبورد استفاده کنن
P.G
۲۲ اسفند ۱۳۹۳یعنى اینا واقعاً جز اینکه وسط ستونB آشغالایى که بیست ساله دارن تولید میکنن یه اره برقى بذارن و ماشین سوارى رو تبدیل به وانت کنن هیچ هنر دیگه اى ندارن؟!آخه یه جو مغز؟یه جو هنر؟یه جو خلاقیت؟یعنى هیچى؟
یعنى فقط جمله ى ”هنر نزد ایرانیان است وبس” به درد …ر کردن خودمون میخوره و تو عمل هیچ جا نباید تأثیرشو ببینیم؟!
خدایا ما را برهان…
احسان
۲۳ اسفند ۱۳۹۳اتفاقا مغزشون خیلی هم خوب کار میکنه خیلی هم خلاق هستند با پیکان ببین چه خوب مردم رو تلکه میکنن
[…]
ahmad.g
۲۲ اسفند ۱۳۹۳151 کارا اونقدرام بد نیست
من 690 کیلو بارش زدم خوب بود
فقط دیگه ترمز نمیگرفت عین نیسان گاوی
فرهاد
۲۲ اسفند ۱۳۹۳یادتون باشه تا چند سال پیش و حتی همین الان کپی های چینی رو مسخره می کردیم ولی خداوکیلی خیلی بهتر کپی می کنن
حداقل می تونستن از طرح سمند استفاده کنن که بدنه عظلانی تری در بیاد
این بدنه آبروی پیکان وانت رو هم می بره
از زشتی طراحی که بگذریم چند تا خوبی هم داره
یکی کولر ماشین هستش که خیلی لازمه
دوم با توجه به بروز تر شدن شکل بدنه مصرف بنزین کمتری داره
یه سوال هم داشتم از دوستان کسی از قیمت این موجود خبر نداره؟
فرید
۲۲ اسفند ۱۳۹۳این مهندس ها وکارشناس های ایران خودروبااین همه خلاقیت وزحمت یک وقت به اونجاشون فشارنیاد؟!!!
E 36
۲۳ اسفند ۱۳۹۳متأسفم…
امیرحسین
۲۳ اسفند ۱۳۹۳دست شون درد نکنه یاور خلاقیت رو استاد کردن اینها مازراتی و پورش هم بهشون بدی با کمال پررویی وانت پورش با وانت مازراتی میزنن
امیر
۲۳ اسفند ۱۳۹۳به نظرم وانت زیباوکاربردی است.به شتر گاو پلنگ بودنش هم زیاد خرده نگیرید چون این خودرو جایگزین باردو است و طبیعتا باید قیمتی نزدیک به این خودرو داشته باشد به هرحال طراحی و تولید یک خودرو جدید هزینه بالایی داره که به قیمت نهایی خودرو تاثیر مستقیم میزاره
احمد.ف
۲۳ اسفند ۱۳۹۳طراحی؟ تولید؟ خودرو جدید؟ هزینه روی قیمت نهایی؟؟؟؟؟
احمد.ف
۲۳ اسفند ۱۳۹۳برادر من اون جایی که هزینه طراحی میره رو قیمت ماشین خارجه، هزینه طراحی کجا بود؟ کدوم هزینه ؟ دوزار هزینه طراحی یک همچین آشغالی روی چند صد هزار تیراژ تولیدی فکر کردی چقدر میشه؟ به نظرت چقدر خرج طراحی این قراضه شده؟ موتور ب ام و که طراحی نکردن. همه چیزش موجود بوده و فقط زحمت اره کردن قسمت عقب روا رو کشیدن. تازه خط تولید روا هم که هنوز موجود بوده؟ کدوم هزینه؟ کدوم طراحی؟
یعنی واقعا معنای کلمات در مملکت ما دگرگون شده. طراحی، فیس لیفت، نسل جدید، آپشن و…
احمد . م
۳ فروردین ۱۳۹۴با این نظرات معلوم می شه که هیچ چیزی از صنعت قالب سازی نمی دونید
اره کردن ؟
مگه نجاریه که بردارن اره کنن
برای ساخت این آشغال (شتر ، قاطر ، گاو)
می دونید چند تا قالب بدنه طراحی و ساخته شده هیچ می دونی هزینه طراحی و ساخت یک قالب تزریق پلاستیک 10 در 10 سانت با کیفیت بالا، بالای 15 میلیون آب می خوره که اونم یک عمری داره
می دونی خط تولید چیه
خط تولید پیکان وانت رو با 405 یکی می دونید
تا به حال یک خط تولید رو از نزدیک دیدید یا شنیدید ؟
اینجا باید بگم هم خوردم نون گندم و هم دیدیم دست مردم
من پدرم یک خط تولید یخچال فریز فروشگاهی داره
احمد.ف
۲۱ فروردین ۱۳۹۴من حرف قالب زدم؟ من گفتم هزینه طراحی. بحث هزینه طراحی بود.
mr.yasin
۲۳ اسفند ۱۳۹۳بنز باید احساس خطر کنه یه رقیب جدید داره
آدم ماشینو می بینه حال می کنه با وجود این کی میره هامر و لند کروز سوارشه
تویوتا هالوکس باید بیاد عرض ارادت
hero
۲۳ اسفند ۱۳۹۳ما منتظر وانت مگان هستیم!