سرانجام پیکان وانت، پرسودترین محصول ایرانخودرو در سالهای اخیر با ۹ سال تأخیر از رده خارج شد و به خاطرهها پیوست. خودرویی که مشکلات زیادی از بابت ایمنی، مصرف سوخت و آلایندگی، راحتی و طراحی داشت.
در عوض خودروی جایگزین پیکان وانت، به نام آریسان یا PU1، همان پژو روای وانت میباشد که تغییراتی در ظاهر آن مخصوصاً چراغها و جلوپنجره و داشبورد آن به چشم میخورد. آریسان از موتور ۱۷۰۰ سیسی بهینه شده روا سود میبرد و داشبورد آن نیز همانند مدلهای اصلاح شده اخیر در محصولات خانواده ۴۰۵ است. انتقال نیرو به دیفرانسیل عقب در این خودرو، مزیتی است که آن را در مرتبه ای بالاتر از وانت پراید یا ۱۵۱ کارا قرار میدهد. ارتفاع زیاد کف خودرو از زمین، ضربهگیرهای خاص، جای بار با لبههای بلند، استاندارد آلایندگی یورو ۴، ترمز ضد قفل، کیسه هوای راننده و سرنشین، فرمان تاشو، امکان سفارش در دو نسخه بنزینی و پایه گازسوز با دو مخزن گاز از دیگر ویژگیهای این خودرو میباشند. البته پیکان وانت، همچنان زنده باقی میماند و قرار است در تأسیسات ایرانخودرو در عراق مونتاژ شود. تولید آریسان نیز در ابتدا روزانه ۵۰ دستگاه بوده که به تدریج به ۱۵۰ دستگاه در روز افزایش خواهد یافت.۱۹۲ خواندن این مطلب 1 دقیقه زمان میبرد
دانیال
۹ فروردین ۱۳۹۴ایران خودرو و سایپا فقط باید بشن اسمبل کار حودرو سازهای خارجی. ما تو کشور طراح های بسیار نخبه ای داریم ولی متاسفانه به دلیل انحصاری بودن این دو تولید کننده، دلیلی واسه استفاده از نخبه ها نمیدونن وقتی میبینن که مردم مجبورن همین آشغالارو بخرن. اگه این شرکت اسمبل کار بشن هم نیروهاشونو بیکار نمیشن هم از خودشون یه چیزه مزخرف ابداع نمی کنن هم محصولاتشون هم میشه هم رتبه ی استاندارد جهانی. ولی چکنیم که […]
نامی
۲۵ فروردین ۱۳۹۴خیلی جالبه . . .
ریو تعطیل شد اومدن یه چیزی شبیه ش درست کنن از توش توتی در اومد. بعد اومدن تیبا رو هاش بک کنن یادشون اومد که 206 بد چیزی نیس برا کپی کردن . نتیجه ش شد توتی 2.
رانا هم که همین جور. . .
و این داستان هم چنان ادامه دارد.
ارش
۱۰ فروردین ۱۳۹۴همین اشغال رو کم داشتیم
حسن
۱۰ فروردین ۱۳۹۴الان اسمش آریسانه مثلا خواستن بگن پسر آریاییه؟ (ari+sun)
حتما دیدن با نیسان هم آهنگه گفتن چی بهتر از این!!
آدم پسرشو اینطوری میسازه؟ واقعا لیاقت ما اینه؟
لابد باز میخوان بیا بگن که بله هزینه قالب گیری 50 میلیارد میشد و ما مجبور شدیم رو پلتفرم پرشیا و پژو پیادش کنیم و تازه کلی پول طراحی به انگلیس دادیم و موتورشو اِل کردیم و بِل کردیم و ….
چند روز پیش یه وانت دوج دیدم مال عهد بوق. ولی چی ساخته بودن انصافا!داخلش که مثل هتل بود.
انقدر ما سطحمون پایینه؟
باور نمیکنم!!!!
بهرام
۱۸ فروردین ۱۳۹۴اسمش Arisun ئه. این sun با اون son که به معنی پسره فرق داره :دی
حسن
۲۱ فروردین ۱۳۹۴بله در املا اشتباه شد ولی تلفظ همونه
ari + son
military
۱۱ فروردین ۱۳۹۴بالاخره لازم بود پیکان وانت کنار بره که خداروشکر تموم شد رفت
Your Name
۱۲ فروردین ۱۳۹۴واقعا توهین به مردم هستش !
این همه جوون طراح و پر انرژی داریم اون وقت باید بریم این آشغال رو درست کنیم ؟ درتس که چه عرض کنم کپی کنیم !
واقعا متاسفم
واقعا که اگر تکنولوژی بوگاتی هم دست ما بیوفته مهندسای مملکت پر غرورمون بوغاوانت درست میکنن !
جمع کنید بخدا بده ، آبروی یه مملکت داره واست خاطر 4 تا شرکت در پیتی انحصاری دزد میره !
چند روز بعد میان نانو وانت درست میکنن ، الان جدیدا نانو خیلی مد شده
Ghost
۱۷ فروردین ۱۳۹۴جون مادرت حداقل جلو پنجرشو پلاستیک خالص نمیزدی |:
milad
۱۸ فروردین ۱۳۹۴ای مرررررررررررررررررررررررررررررررررررررررردم
اییییییییییییییییییییییییی دوستان
40 سال نتونستن یه تغییری تو پیکان بدن .
سعید
۲۹ فروردین ۱۳۹۴عزیزم بخاطر اینکه 40 سال بخور بخواب داشتن، دولت هم حامیشون بوده، چه دلیلی داشته بخوان به خودشون زحمت بدن
ذات آدمی ذاته دیگه، تا نیاز به یه چیز نداشته باشه دنبالش نمیره
تو این مدت فقط فکرشون خوب کار کرده چجور …سود بیشتری به جیب بزنن
به نظرتون موارد زیر جز برای سود بیشتر علت دیگه ای هم داشته؟؟؟؟
1- حذف آنتن برقی گلگیر عقب سمند و انتقال اون به بالای سقف
2- حذف سپر استیل وانت پیکان و تبدیل اون به سپرهای مشکی آهنی
3-حذف رینگ آلومینیومی سمند ال ایکس
4- حذف آنتن برقی پراید
5- حذف رینگ آلومینیومی 141
6- عدم رنگ کردن سپر 141
7- و اخیرا هم حذف شیشه مثلثی ستون عقب پراید 131
8- و هزار تا موارد مشابه دیگر…
محمد
۱۹ فروردین ۱۳۹۴خیلی خیلی عظمت داره اصن عروسان نامش بهتره خخخخخخخخ عاقا مدعی پیشرقت هم هستیم زور داره
مرتضی
۱۹ فروردین ۱۳۹۴تا وقتی که ماشین سازی و یا خودرو در انحصار دولت باشه همینه گنجشگ رنگ میکنن بجای طوطی میفروشن اینها با این کارشون توهین به ما میکنن و ما هم با خرید این اشغالها توهین به خدمون وزندگیمون میکنیم واقعا لیاقت ما ایرانیها اینه بعد از 40 سال هنوز نتونستیم پلت فرم پیکان عوض کنیم حتی نتونستیم موتورشو دستکاری کنیم فقط فقط سر سیلندر از چدنی الومینیومی کردیم این شد روا بع اومدیم جشن گرفتیم و شادی کردیم بوق و کرنا راه انداختیم که ما اریسان درست کردیم ادم چندشش میشه نگاه کنه وای خدای من ما چقدر از خودرو سازی عقبیم هیچوقت هم نمیتونیم خودروساز بشیم ادم خودروهای کشورهای دیگه رو نگاه میکنه حسرت میخوره شبیه هتله لعنت به این خودرو سازی انحصاری که دهن مارو سرویس کرده
younesnasrei
۱۹ فروردین ۱۳۹۴سلام. بله باید افتخار کنیم که مهندس های صنعت خودروکشورمون تونستن از پیکان انگلیس وپژو فرانسه .وانتی برای کشورشون.سمبل کنند آفرین.
ALiHidden
۲۰ فروردین ۱۳۹۴دمشون گرم انصافا خوشم اومد:|
فقط همینو کم داشتیم:|
از جایی ک ما یادمونه پیکان وانت بود و ی سری چرت دگ:|
بعدش شد پراید وانت:|
بعدش شد ال90 وانت:|
الانم ک پارس وانت:|
خدا 2 سال دگ رو ب خیر کنه:|
فک کنم اگه شرکت بوگاتی رو میدادن ب ایران الان بوگات وانت میساخت:|
مهدی
۲۰ فروردین ۱۳۹۴بابا این همون پرشیای خودمونه ما عادت داریم وقتی ماشینی رو میسازیم وانت شو به بازار هم به بازار بدیم.
سیروس
۲۱ فروردین ۱۳۹۴موتورش پیگان فقط لباس پرشیا رو پوشیده
arash
۲۲ فروردین ۱۳۹۴اینا از پیکان دل بکن نیستن، باز موتور ۵۰سال پیش پیکان، بابا خجالت بکشین…
محمدرضا
۲۴ فروردین ۱۳۹۴چه خوب پیکان وانت رفت جاش پژو وانت اومد ! یعنی نو آوری و خلاقیت تو حلقم
بعدیشم فک کنم دنا وانت باشه !!
مهدی
۲۴ فروردین ۱۳۹۴زمانی که واسه پروژه سایپا 323 فراخوان نام گذاری بود پیشنهاد بنده واژه آریس که به معنی زنبور هستش رو دادم الان هم همون نام را با اضافه کردن پسوند گذاشتن آریسان
گفته بودن به نامهای تکراری از طرف شرکت کننده ها ………
حالا درسته که خودروی دیگه از شرکتی دیگه اومده ولی اسمش از آرشیو نامها مطمئنن انتخاب شده
راضی ……….
علی
۲۵ فروردین ۱۳۹۴اینکه همان 405 هست
آرمین
۲۵ فروردین ۱۳۹۴به خدا گریم گرفت !
این چیه واقعا ؟ تا کی میخوان اینطوری ادامه بدن ؟ پیکان وانت،پراید وانت،روآ وانت،وانت کارا هم که دیگه گل سر سبدشونه!(کاری به رانا و سمند و دنا ندارم که کپی پیست ماشین های دیگن) کی باید شاهد طراحی اختصاصی و زیبا باشیم؟ تا کی باید تقلید کنیم ؟ همش کپی کپی کپی! متاسفم واقعا
پدرام
۲۵ فروردین ۱۳۹۴به جان خودم دو س سال دیگه 405 و با همین چراغ میزنن شب میخوابن صب پامیشن اسمی ک تو خواب از ننه شون شنیدنو میذارن روش بعد ما که ….یم میریم اینو میخریم بعد تو سرعت صدوهشتادتا یهویی میگه این است عزم ملی بعد ما خر کیف میشیم هول میشیم میزنیم به درختی چیزی بعد میمیریم بعد چون کلن ما خوبیم میریم بهشت بنز و کادیلاک و اینچیزا رو سوار میشیم :)
سارا
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴پدرام :D:D:D:D:D
بابک
۲۷ فروردین ۱۳۹۴خداییش اینا گفتن موتور پیکان آلودگی زیاد تولید میکنه و دیگه پیکان تولید نکردن اما همون موتور رو پیکان وانت و اردی موند و بعد با اندکی تغییر اومدن همون موتور رو روا بعدش وانت کارا و الان هم اریسان گذاشتن
تا کی مردم باید بابت اشغال های شما پول زیاد بدن
من خودم تو اهواز زندگی میکنم 207پلاک اروند فرانسوی اومده20ملیون
اوپتیما 45 تومن و …
اگه تعرفه ها برداشته بشه کسی جایه این ماشین ها پول نمیده ولی الان مردم مجبورن چون انتخاب دیگه ای ندارن
چرا باید شرکت پارس خودرو که سابق شورولت نوا تولید میکرد الان ماکسیما و…. رو خداتومن بده به مردم
تحریم،باند بازی ودلالی و دله دزدی حاصلش میشه چیزی که میبینید
hossein
۷ اردیبهشت ۱۳۹۴بابا شما که هیچی حالیتون نیست چه اصراری لااقل با چهارتا شرکت درست حسابی قرارداد ببندید که این ملت بیچاره چند صباحی ماشین خوب سوار بشن دیگه واسمون عقده شد باز خوزستانیها با پلاک اروندها حال میکنن تکلیف بقیه ملت چی میشه وجدانی یه فکری واسه ماهم بکنید.
علیرضا
۲۷ فروردین ۱۳۹۴اینم شد ماشین داشپورد405 بدنه 405 متورشم 1700 هست که دو روزه خراب میشه هیف ادم که این ماشینو بخره نه جلوش قشنگه نه عقبش
مجتبی آذربیجانی
۲۸ فروردین ۱۳۹۴چی میگین بابا اینجا ایرانه نمیدونم چجور شد که سپر و چراغاشو عوض کردن…
اگه محصول جدید بدن که به قول آقایون مثل هتل باشه معده مردم غیور ایران تعجب میکنه…
خداییش الان که وانت نیسان آبی رو قطع کردن من افسرده شدم ما ایرانیا عادت داریم خاطرات رو زنده نگه داریم…..
مهدی
۲۹ فروردین ۱۳۹۴حالا طراحی بدنه و موتورش به کنار قیمت 25میلیونیش رو کجای دلمون جا بدیم؟
احسان
۲۹ فروردین ۱۳۹۴هنوز موتور روآ!!!!! واقعا متاسفم یعنی تکنولوژی 50 سال پیش. تالبوت انگلیس اگه می دونست اینها پدر جد موتورشونو می ارن جلو چشم نوه هاشون واقعا به ایران مدال میداد…. خجالت نمی کشن. هی موتور پیکانو انگولک میکنن. بابا ما غیر از ظاهر چیزای مهمتری مثل موتور، گیربکس و …. هم داریما!!!!
بیخود نیست همه خودروسازا دوست دارن بیان ایران. چون می دونن برندشون جاودانه می شه….
اسکندر
۲۹ فروردین ۱۳۹۴دوستان در ایران هیچ خودرویی از رده خارج نمی شود فقط” از حالتی به حالت دیگر “تبدیل میشود؛ توجه فرمایید موتور پیکان هنوز هم تحت عناوین مختلف به عمر گرانمایه خویش ادامه می دهد!
mosi
۲۹ فروردین ۱۳۹۴دوستان ما تو ایرانیم نه امریکا.این وانت از وانت پیکان خیلی بهتره.درسته با استاندارد جهانی خیلی فاصله داره ولی حداقل یه بدنه خوب داره و کپسول های گازش رو توی کف خوابوندن و پالونی های روی چرخ هم حذف شده تا قسمت بار صاف ویکدست باشه.شما باید این خودرو رو با خودروی قبلی مقایسه کنید نه با وانت های هشت سیلندر امریکایی.نسبت به وانت پیکان خیلی پیشرفت داشته.حداقل یه کولر و دنده پنج واتاق وصندلی راحت تری داره.اونی که وانت سواره میدونه من چی میگم.
عباس
۴ اردیبهشت ۱۳۹۴خدابه دادمابرسه .اوج طراحی را دیدیت
american muscle
۷ اردیبهشت ۱۳۹۴خخخخخخخخخخخ اینارو خودشونم سوار نمیشن مردونه.آخه قیافش خیلی ضایس نمیان حد اقل یکم لبه های جلویی رو جمع و جور کنن خوشکل تر بشه.حالا برو بچ خداکنه پژو بیاد قرار داد ببنده دوتا موتور فرانسوی ببینین والا همش یا چینی بود یا یکمی ایرانی
محمد
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴حداقل یه رنگ رو سپرش میزدی والا
اه…..نگاهم بانگاهش کردبرخورد خاک برسرش ا ن حالم بهم خورد!!!!
mosi
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴دوستان کسی میدونه کی وارد بازار میشه ؟