پیش فروش خودروی جدید ایران خودرو بسیار زودتر از آن چیزی که وعده داده شده بود متوقف شد و تیراژ تولیدی این خودرو هم از ۵۰ هزار دستگاه اعلامی به ۲۵ هزار دستگاه کاهش یافت. این روش ایران خودرو برای ایجاد جو روانی مثبت برای این خودرو در بازار خیلی راحت جواب داد و باعث شد استقبال از خودرویی که هنوز نسخه نهایی آن دیده نشده و معلوم نیست با چه سطحی از امکانات و کیفیت عرضه می شود، و حتی قیمت قطعی آن نیز معلوم نیست، فراتر از انتظارها باشد.
همین جو روانی اکنون باعث شده تا حواله های ۱۰ میلیونی این خودرو با ۳.۵ تا ۴ میلیون تومان سود در بازار آزاد جابجا شوند. این افزایش قیمت آنهم در مدت کمتر از یک ماه، و با توجه به در نظر گرفتن زمان تحویل از مهر ماه و قیمت پیش بینی شده ۱۵ تا ۱۶ میلیونی کارخانه، خریداران این حواله ها را با خودرویی ۲۰ میلیونی مواجه خواهد نمود. این در حالیست که بگفته آگاهان و کسانی که نمونه های این خودرو را از نزدیک بررسی کرده اند، نشان می دهد که رانا ارزشی بیش از ۱۳ تا ۱۴ میلیون نخواهد داشت!
متاسفانه این روند و دلال بازی، دست خودروساز را برای کاهش فاصله قیمت بازار با کارخانه از طریق افزایش قیمت باز می کند. همچنین با چنین قیمت و سودی، دیگر سایر مدلهای نزدیک به این خودرو مثل پژو ۲۰۶ برای کارخانه صرفه تولید نخواهند داشت و از چرخه خارج خواهند شد.
البته معاون بازاریابی شرکت ایران خودرو از افزایش تولید برای مقابله با واسطه گری و دلال بازی فیش های ثبت نامی خبر داده است. مهندس بابایی با اشاره به روند تامین قطعه برای تولید رانا اعلام کرد که همه سازوکارها برای افزایش تیراژ تولید این خودرو مهیاست و ایران خودرو همه تلاش خود را برای تحویل به موقع رانا به کار خواهد گرفت.
یک سوال هم باقی می ماند و آن اینکه با توجه به تصاویری که ایران خودرو برای رانا در تبلیغات فروش این خودرو و در روزنامه ها، بیلبوردها و حتی سایت رسمی خود استفاده کرده، و در صورت تحویل خودرویی نامشابه با این تبلیغات، آیا حق شکایت برای مشتریان وجود دارد؟ لطفا به این جمله دقت کنید: حق انجام تغییرات در مورد کلیه مشخصات اعم از رنگ، مواد، تجهیزات، مشخصات و مدل برای شرکت ایران خودرو محفوظ است. بنابراین بر اساس توافق با خریداران ایران خودرو می تواند بجای رانا به آنها روآ تحویل دهد!
مسعود
۲۵ مرداد ۱۳۹۱معلوم نیست ایران خودرو با این وضع تا کی دوام میاره.ولی خدا کنه آخر عمرش باشه.امان از این ملت .اگه جای دیگه دنیا بود خود مردم خودروسازها رو تحریم میکردن.ایران خودرو بیش از پنجاه ساله که مثلا داره خودرو تولید میکنه ولی هنوز نتونسته یه پلتفرم ملی طراحی و تولید کنه که آدم بهش اعتماد کنه.واقعا جای تامل داره که چرا صنعت خودرو ایران انقدر عقب افتاده و درمونده است.
sina
۲۶ مرداد ۱۳۹۱ماشین خوبی نیست قیافه خوبی نداره ما سمند داریم اما سمند کجا رانا کجا
انتقاد
۳۱ مرداد ۱۳۹۱این کار خیلی اشتباهه که خط تولید 206 قطع بشه و به جاش رانا بزنن این دو تا خیلی باهم فرق دارن 206 خیلی بهتر از راناست هنوزم طرفدار داره
مهدي
۲۰ شهریور ۱۳۹۱نترس تو ایران ماشین ها فقط به وجود میان ازبین نمیرن. مثلا قرار بود پارس به جای 405 بیاد در حالی که جفتشون مشتری های خاص خودشونو دارن
ehsan
۲ شهریور ۱۳۹۱سلام
همه چی طرفدار داره ….
حتی پیکانی که از رده خارج شده
mostafa
۵ شهریور ۱۳۹۱ان شاالله ایران خودرو تا یایان سال91سقوط میکنه و بعدش نوبت ساییاست..عزیز من دلت خوشه که این ملت ماشین نخرند و تحریم کنند اینا بدتر میکنند چون فک میکنند قحطی ماشین اومده هر چی گرونترش بکنند ملت بیشتر میخرند… فقط میتونم بگم متاسفم
مرتضی
۶ شهریور ۱۳۹۱چرا سمند های قدیمی دیگرساخته نمیشود و به جای انهاسمند Ef7میزنند؟ولی سمندهای قدیمی خیلی خیلی موتورشون پرقدرته>موتورپژویه!
ایرج
۹ شهریور ۱۳۹۱قاتل خاموش پراید و تیبا چرا خط تولیدش متوقف نمیشه خودرو ساز ایرانی فقط فکر جیب خودشه نه جون مردم چرا خودرویی که سپاه ساخته رو دست مردم نمیدن
ata
۱ مهر ۱۳۹۱حالا پراید یه حرفی×× ولی تیبا چرا؟؟؟؟
خودت ماشینت چیه؟؟؟؟
اکثر کسایی که از تیبا بد میگن چون خودشون قدرت خرید ندارن فقط میخوان الکی بد بکننش.
خواهشا نظرات رو واقع بینانه بدیم.
پدر خود من تیبا داره .. من دارم ماشین خودم رو میفروشم برم یه تیبا بخرم.
خیلی ازش خوشم میاد.
البته نظر هرکس قابل احترامه.
سعيد
۱۱ شهریور ۱۳۹۱دراینکه همه خریداران رانای کلاس یک مثل من رودست خورده اند تردیدی نیست.رانایی که قرار است تحویل بگیرند اصلا انی نیست که دیدند و پسندیدند و بجای رانای کلاس یک، رعنای کلاس یک تحویل خواهند گرفت. این یعنی تبلیغات دروغین و اغفال بیش از بیستهزار نفر از حامیان کار و سرمایه ایرانی و گرفتن میلیاردها تومان پول،یعنی شبیه بز دیدن مردم ایران، یعنی اقدام برخلاف قانون ، درست کردن و درست شدن را از کی و کجا شروع کنیم باید خریداران عکس العمل نشان دهند وبا سر به زیر انداختن و براحتی پذیرفتن موضوع پای این بزنگری مهر تایید نزنند وحد اقل ازیک مرجع قانونی بخواهند به نمایندگی از انان از شرکت ایران خودرو توضیح بخواهد، من که در پاسخ به این اقدام شرکت ایران خودرو به ادرس اینترنتی سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان cppo.ir و بخش شکایات مراجعه و شکایت خود را ثبت و سپس مدارک مربوطه را هم ارسال کردم ومطمئنم پشت مدیران ایران خودرو به هرجا که گرم باشد در صورت زیاد شدن شکایات حتی اگر شکایات دست اخر به هیچ جا نرسد لا اقل هم ما وظیفه خود را انجام داده ایم هم چند شبی خوابشان را اشفته کرده ایم. اگر کسی به مدارک نیاز دارد به ادرس http://faupload.com/upload/91/Khordad/Rana.zip مراجعه کند نمونه نامه را هم در ادامه گذاشته ام از تو خواننده هموطن گرامی که خریدار رانا هم نبودی خواهش میکنم به هر شکلی که میتوانی موضوع را به خریداران اطلاع دهی
سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان
با سلام و احترام اینجانب …………در تاریخ……….و بر اساس تبلیغات انجام شده ، دومین خودرو ملی شرکت ایران خودرو تحت نام رانا ی کلاس 1را پسندیده و تعداد……دستگاه انرا نزد نمایندگی شماره…….به مدیریت جناب اقای……….. پیش خرید نموده ام لیکن باستناد تصاویری که بعد از پیش فروش در سایت اینترنتی و هفته نامه رسمی ان شرکت (عکسهای پیوستی شماره 15و12و24و28و29و30و31) و در دیگر خبرگزاریها(عکسهای پیوستی شماره 5و6و7و8و14و16و27) منتشر گردیده و همچنین تصاویر رانای کلاس یک به نمایش درامده در نمایشگاه شیراز در تاریخ بیست و سوم خرداد نودویک (عکسهای پیوستی شماره 19 تا 23 ) ،رانای کلاس یک، درمرحله تولید وسپس تحویل دریک نگاه ساده با انچه که قبل از پیش فروش(عکسهای پیوستی شماره1و2و3و4و9و10و11و13) و دربعضی موارد حتی تا امروز(عکسهای پیوستی شماره 25و1و2و3) انرا تبلیغ نموده وقانونا موظف به تولید و تحویل ان به خریداران هستند، تفاوتهای زیادی خواهد داشت. ازتعویض چراغهای جلو ال ای دی گرفته تا اینه هاوزه های بغلی که دیگرهمرنگ بدنه نیستند،ازدستگیره دربهایی که دیگرنه ایزی هندل هستند ونه همرنگ بدنه گرفته تا رینگهای الومینیومی که جای خودرا به رینگها و قالپاقهای معمولی داده اند،روکش صندلیها هم که از چرم به پارچه تغییر ماهیت داده اند ،داشبورد وصفحه کیلومتر وسیستم پخش صوت هم همه تغییر کرده اند ،ازپوشش روی موتور و زیبایی ان هم که دیگر خبری نیست و در کل فقط نامش از رانا به رعنا تغییر نکرده.در حالی که تولید کنندگان وفروشندگان قانونا موظفند کاملا کالایی را تبلیغ کنند که قرار است تولید وبه مشتری تحویل داده شود ، ،لذا استدعا دارم ضمن در نظر گرفتن نکات ذیل به نمایندگی از من و بیش از بیست هزار پیش خریدار رانای کلاس یک دلیل انرا از شرکت ایران خودرو جویا شوید
1-اول اینکه من بشدت امیدوارم و شاد ومسرورخواهم شد شرکت ایران خودرومستندا ادعاهای فوق را کلا تکذیب کند
2- باستنادماده 7 ازفصل دوم قانون حمایت ازحقوق مصرف کنندگان و تولید کنندگان مصوب مهر ماه 88 مجلس شورای اسلامی
عرضه کنندگان کالا و خدمات و تولیدکنندگان مکلفند
نمونه کالای موجود در انبار را جهت فروش در معرض دید مصرف کنندگان قرار دهند و چنانچه امکان نمایش آنها در فروشگاه وجود ندارد باید مشخصات کامل کالا را به اطلاع مصرف کنندگان برسانند
3- اینکه پس ازحذف تبلیغات انجام شده برای اثبات یا انکار ان چه مدارکی قانونی و مورد نیاز است را نمیدانم لیکن بجز تهیه عکس از ان تبلیغات وارسالشان بحضورشما راه دیگری برای اثبات اظهاراتم به ذهنم نمیرسد
4- منطقا برای تنوع مدل یاکلاسبندی یا اپشن دار کردن رانای کلاس یک همانگونه که از واژه ها هم پیداست میبایست بگونه ای اقدام شودکه به افزایش کیفیت وامکانات نمونه اولیه بیانجامد نه به تنزل وکاهش انها
5-به فرض محال اگراتفاق قانونی پیش بینی نشده ای هم شرکت مذکوررا پس از پیش فروش مجبوربه اقدام فوق نموده باشد میبایست به محض قطعیت به اطلاع خریداران رسانده میشد تا دروضعیت تغییرساعتی مدلها و کیفیتها وبویژه قیمتها اینگونه حق تصمیم گیری بموقع ازخریداران ضایع نشود
6-اگر چه پیش خرید کنندگان در نتیجه اعتماد و با استناد به تصاویرمنتشره توسط فروشنده ،پای قرارداد خرید خودرویی را امضا کرده اند که اولا هنوز تولیدش اغاز نگردیده ثانیا دران قرارداد فقط به نام و کلاس ورنگ و کیسه هوا و نوع ترمز ان اشاره گردیده، لیکن گمان نمیرود مسوولیت این اقدام کلا به عهده خریداران بوده و صرف امضا قرارداد مذکورتوسط پیش خرید کنندگان ،از فروشندگان سلب مسئولیت نماید وقطعا مزد حمایت از کار و سرمایه ایرانی این نیست
7-اکنون که پس از چند ماه و به شکل تصادفی و خارج از محدوده اطلاع رسانی شرکت ایران خودرو از این موضوع مطلع گردیده ام دیگرانصراف و پس گرفتن پول پرداختی با سود بیست درصد که هیچ ، با سود دویست درصدهم جبران مافات نمیکند چرا که مقارن زمان اغاز پیش فروش رانای کلاس یک فرصت انتخابهای دیگری هم موجود بود که اکنون ازدست رفته است (بعنوان مثال فرصت خریدانواع پژو206از خود شرکت ایران خودروکه امروزنه تنهادیگر به قیمت ان روزنیست که اصلا موجود نیست )
8-بعید است ان دو خط توضیح محو و کم رنگ در ذیل مشخصات فنی رانا دریکی از صفحات فرعی سایت شرکت ایران خودرو(عکس پیوستی شماره 18)مجوزقانونی چنین اقدامی باشد چون در ان صورت میبایست موسسین سایت اینترنتی http://www.ikco.comوگروه خودرو سازی ایران خودرو دو گروه متفاوت باشند که به دو هدف متفاوت فعالیت میکنند یک گروه فقط خودرو را تبلیغ میکنند و گروه دیگر فقط تولید وهیچیک نسبت به اقدامات دیگری مسئولیتی ندارد ایا واقعیت اینگونه است؟
9-طبیعتا دستیابی به مدرک اثبات اینکه چند ماه پیش نمایندگی ایران خودرو چه تصویری از رانای کلاس یک را به من نشان داده دشوار است اما اینکه هنوز ان تصویرها بر دیوار بسیاری از نمایندگیها نصب است شاید گواه خوبی باشد ،برای نمونه (عکس پیوستی شماره26)
10-چنانچه ان سازمان قبل از وصول مدارک به بررسی انها نیاز داشته باشد در ادرس اینترنتی زیر موجود است
http://faupload.com/upload/91/Khordad/Rana.zip
ناسناس
۱۴ شهریور ۱۳۹۱به این می گن توهین به فهم مردم منم از اون فریب خورده هام ولی بازم همیشه سری اول ماشین های ایران خودرو نسبت به سری های بعدی بهتر است. به هر حال باید تفاوت بین 206 اس دی و رانا را در بیارند.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناصر
۱۸ شهریور ۱۳۹۱درکشورهای خارجی ماشینی که بدست مشتری میرسه چیزی بعنوان تیپ 1.2.3.4.5.6وجود نداره فقط دنده معمولی واتوماته آپشنا همه یکسانه ولی تو ایران اینا همش بازار گرمیه .دزدی تو روز روشنه با پنبه سربریدنه .این سیاست کثیفه که با جونه مردم بازی میکنن .قیمت پراید در ایران برابر قیمت مگان در کشورهای خارجیه …برای مردم ایران واقعامتاسفم
کامیار
۱۸ شهریور ۱۳۹۱شاید می خواهند فقط ارم ایران خودرو روی sdباشد
علی
۲۳ شهریور ۱۳۹۱سلام
خوب وقتی 206 صندوقدار پایین 20 میلیون نداریم طبیعتا رانا با استایل جدید و کیفیت خوب مطمئن باشید 23 میلیون در پایینترین قیمت خواهد ایستاد .
دوست
۲۶ شهریور ۱۳۹۱آخه یکی نیست بگه یه کاسه چراغ عوض کردن تولید جدید به حساب میاد؟ پس ارتقاء ایمنی و رتبه فنی چی میشه؟
هی کپی کنید بدید به خورد ملت!!!
میلاد
۲۶ شهریور ۱۳۹۱به نظر من الان نباید رانا وارد بازار بشه چون فعلا ایران خودرو تونسته خودروی نسبتا جدیدش رو به مردم قالب کنه همون ef7 رو میگم کلمه ی جدید روی این خودرو فقط به خاطر موتور المانیش هست نه طراحی ظاهری البته یک سری تغییر در داخل ef7 پدید اومده نظیر فرمون .دسته دنده.دکمه های کولر و بخاری وضبط اون البته ایران خودرو این تغییرات رو .روی تمامی مدل ها ایجاد کرده یعنی حتی روا هم این تغییرات رو داره یعنی تمامی خودروهای ایرانخودرو مجهز به یک نوع ضبط هستند که این باعث تاسف برای بزرگترین تولید کننده ی خودرو به قول خودشون در خاور میانه است .ممنون از سایت خوبتون
پیمان
۲۶ شهریور ۱۳۹۱دوستان : این اگه دنباله سود از خرید و فروش هستید سریع عجله کنید که 1ساله دیگه قیمتش 20 تا میشه
ببینید این ماشین 4تا درو صندوق عقب و گلگیراش کپی 206 هست پس شکی نیست قیمت این ماشین با 206 بالا و پایین رود
علي
۲۶ شهریور ۱۳۹۱اخه مکه این مملکت صاحب نداره اخه اینا این مردما جی فرض کردن هرجور میخوان میبرنو میدوزن اکه رانا سر موعد باهمون قیمتی که حتی تو اخبار وزیرم اعلام کرد کمتر از 15 تا دس مردم نرسه این کلاه برداری نیس حتما باید شب بیان خونتون دزدی؟اون موقه که رانا نوشتیم 206 sd v8 توبازا18 ملیون بود الان 25
ملیونه کی این ضررا بما میده؟
محمد رضا
۲۱ مهر ۱۳۹۱مردم رو خر فرض کردن و همچین بی راه هم نیست،اگه خر نبودیم که توی این بچاپ بچاپ ماشین نمی خریدیم و فقط در مقابل گرونی نچ نچ نمی کردیم،تنها کاری که ملت بلدن انجام بدن همینه،وای وای وای وای ماشین چقدر گرون شده وای وای وای ،همین
رضا
۲۶ شهریور ۱۳۹۱داداش پژو برشکست شد ایران خودرو هنوز سرپاست رو نیست که سنگ پا قزوین اینا 405 میزنن میفروشن اونا آخرین مدلهای خودشونم نمیتونن بفروشن
کماندار
۷ مهر ۱۳۹۱اگه شرایط واردات بهتر بود 1 نفر این آشغالارو سوار نمیشد همه ماشینای آخرین مدل آمریکایی و اروپایی و ژاپنی داشتن
حامد
۲۸ شهریور ۱۳۹۱دوستان عزیز فقط بدونید که از ماست که برماست…
sajad
۳۱ شهریور ۱۳۹۱سلام خودروی ملی رانا:)))))))))))))
حودمونیم ها این خودروسازهای ما خوب جک میگن
حسین
۳۱ شهریور ۱۳۹۱کارخانه ای که حمایت و سیاست دولت پشتش باشه هر اشغالی با هر قیمتی می شه خورد مردم داد وقتی سیاست بر اینه که گمرکی واردات خودرو 200% باشه ومحدودیت واردات هم باشه مجبور به خرید همین اشغال تولید داخل با تبلیغات دروغین هستیم .تولید کننده میدونه هر چی بده بازار برگشت نداره . خدمات پس از فروش هم که برای همه روشنه .
همه میدونیم ایران خودرو و سایپا روی دوش دولت هستن و ساپورت میشه.چون با افتخار میگن بزرگترین سازنده خودرو خاور میانه هستیم با تمام سرعت خودرو بدین بازار کیفیت مهم نیست تا عقب نیافتیم .
حميد
۱ مهر ۱۳۹۱دوستان دوستان گول نخورید قرار نیست خودرویی جدید یا چیزی مثل این ساخته بشه اینها همه رد گم کنیه هدف اینکه خودرو سازان وام های انجنانی بگیرند و با وام دهندگان آنچنانی بخورن مملکت ما شده گوشت قربونی هر کی از داخل و خارج می تونه می کنه می بره دقت بفرمانید هنوز وام قبلی رو پس ندادند تقاضای وام 2هزار میلیاردی دیگر کردند پس تا بخور بخور باشه گندش در نمیاد چطور برای خودرو سازان دیگر دنیا می صرفه در سال چند نوع پلت فرم بسازند در کشور ما این نمی صرفه و گران تمام می شه تفاوت این خودرو با sd چراغ عقب و جلو و کاپوتش است و تغییرات جزئی -این چقدر کار داره که دو ساله دارن کشش می دن ماشین نساخته پولشو دوبله می گیرن هنوز در آستانه ورشکستگی هم هستند مسائلو مرور کنید می فهمید این هم یک چیزیه مثل جریان بانک
بانی
۴ مهر ۱۳۹۱ایرانی سربلند تو شایسته بهترینی ….. چقد از هموطنامون تو این آشغال خودرو ها سوختند و قربانی شدند…کاش از افراد تحصیل کرده در زمینه خودرو در مدیریت صنعت خودرو استفاده میشد…کاش از جوونهایی این مرزو بوم که الان طراح خودرو در خارج از کشور هستند استفاده میشد..وهزار کاش دیگر
کماندار
۷ مهر ۱۳۹۱مقاله جالبی بود
تارا
۹ مهر ۱۳۹۱نمیدونم چی بگم ازچی شکایت کنم ولی اینویادمون باشه مردم یه کشور اون کشورو میسازن ما باید ازخودمون شروع کنیم چین کارخونه ی هیوندای ژاپن رو میبنده اما ما ارزومونه کارخونه کشورخودمون بسته شه آخه چرا؟ها؟درسته که بخور بخور هست اما ما جز کسایی باشیم که نخوریم
مسعود
۱۵ مهر ۱۳۹۱دوستان عزیز ازتون میخوام همه سرورانی که رانا ثبت نام کردند فقط یه دودوتا چهارتا بکنیم و ببینیم روزی که ما 10میلیون نقدی بی زبونمون رو با هزار قرض و وام و پول کارمندی و کارگری تقدیم آقایون مسئولین وزارت صنایع در سال تولید ملی کردیم دلار در بازار آزاد روی هر دلار 1735 تومان بود، ولی الان امروز در تاریخ 14 مهرماه 91 قیمت یک دلار متاسفانه به 4530 تومان رسید….. !!!!! واقعا من در 33 سالگی به عنوان یک مرد نه تنها به صورت گریه در حال نوشتن این نظریه هستم بلکه استرس و هول و اضطراب این مورد من و هزاران هموطن ایرانی دیگه رو گرفته که آیا با این وضع اسف بار وضعیت اقتصادی مملکت ، خودروئی در کار هست ؟ !! آیا ما 20000 نفر ثبت نام کننده حتی به 10میلیون خودمون خواهیم رسید …… ؟ !!!! ای خدا پروردگارا ، من و همه مردم مظلوم این کشور رو هر طور خودت صلاح میدونی نجات بده . آمین
بهنام
۲۰ مهر ۱۳۹۱فعلا که 15 16 تومان نیست و قیمت کارخانهای 21.5 میلیون اعلام شد. کلاهبرداری به این میگن. وقتی بی پول بود ایران خودرو با پیش ثبت نام و با وعده 16 میلیونی پول مردو رو گرفت و حالا 21.5 قیمت گذاری کردن الان هم میگه هر کی نمیخواد بیآد پولشو پس بگیره بعد از 40 روز کاری و سود انصراف. به این میگن مشتری مداری حمایت از حقوق مصرف کننده و …. متاسفم و فقط متاسفم.
دکتر
۲۱ مهر ۱۳۹۱چقد این دو شرکت ایران خودرو و سایپا می خوان ملتو چپاول کنن بسه دگه بابا…آقا جون توی عربستان گوشت مرغ رفت بالا مردم شعار دادن نخرید تا بگندد در جا اومد پایین حالا بیاین 6 ماه خودرو نخریم تا بمونه رو دستشون از مردم غیور عربستان که کمتر نیستیم؟؟؟؟
رضا
۲۱ مهر ۱۳۹۱ایرانی جماعت هر جای بر همون پراید خودمون را باید داشته باشه
reza
۲۱ مهر ۱۳۹۱شمارو به هرکسی که اعتقاد دارید قسم میدم یکی دو ماه از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید و خودرو از این خودروسازهای بی انصاف نخرید تا حساب کار دستشون بیاد خفه شدم از بس داد زدم کسی به حرفم گوش نداد!!! ببخشید اگه واسه خرید یه ماشین 15میلیونی ازتون 21میلیون میخوان حقتونه چون میدونن بزور هم شده پولشو جور میکنید!!!!!!!!!!
ْْQQ
۲۱ مهر ۱۳۹۱[….] خدا به اون کسی که این وضیت رو ببینه و بره از اینا ماشین بخره چاره فقط تحریم شرکت ایران خودرو و سایپاست اگه فقط یکی دو ماه صبر کنیدو دندون رو جیگر بزارید وقطی اینا ببینن اوضاع شون خرابه بخدا مجبور میشن بیفتن دست و پامون ای مردم ایران همه جای دنیا اینطوریه موقعی که میبینن چیزی میخواد گرون بشه هیچکس نمیخره تا کارخونش مجبور بشه قیمتو بیاره پایین تازه تو رسانه ها از مردم عذر خواهی هم میکنن به خدا این راه جواب داده بیاییم عمل کنیم همه باید متحد بشیم لطفا لطفا نخرید