پژو ۲۰۶ صندوق دار پنجمین و آخرین نوع از ۲۰۶های تولیدی است. این خودرو در میان مدل های دیگر خانواده خود شامل ۲۰۶ هاچ بک ۳ در و ۵ در، کوپه روباز و استیشن به دلیل برخورداری از صندوق عقب بیشتر مورد توجه خانواده های ایرانی قرار گرفته است.
پژو ۲۰۶ صندوقدار یا SD که طراحی آن توسط مهندسان ایرانی صورت گرفته برای اولین بار در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۰۵ در غرفه پژو در معرض دید قرار گرفت. در حال حاضر ۲۹ تیپ متنوع از ۲۰۶ هاچ بک و صندوقدار در ایران خودرو تولید می شود که ۱۵ تیپ آن به بازار داخل و ۱۴ تیپ دیگر به بازارهای صادراتی اختصاص پیدا کرده است. در اینجا سه تیپ V1 ، V8، V9 و V20 را با یکدیگر مقایسه می کنیم. هرچند که عرضه V20 در ایران کمتر است و این تیپ بیشتر برای بازارهای صادراتی در نظر گرفته شده است. حجم موتور سه تیپ V1 ، V8 و V9، ا۱۶۰۰سی سی است در حالی که V20، ا۱۵۰۰سی سی می باشد. سه تیپ اول مذکور ۱۶ سوپاپه است؛ اما V20 ،ا۸ سوپاپ دارد. حداکثر سرعت ۴ تیپ یاد شده نیز تا حدودی با یکدیگر متفاوت است؛ چراکه با V1 و V8 تا ۱۹۳ کیلومتر در ساعت می توانید گاز دهید در حالی که با V9 تا ۱۸۹ و با V20 تا ۱۷۰ کیلومتر در ساعت می توانید رانندگی پرسرعت را تجربه کنید؛ اما پژو ۲۰۶ SD کلا در هر تیپی، خودرویی کم مصرف محسوب می شود؛ به همین دلیل نیز این خودرو پس از سهمیه بندی بنزین خیلی مورد توجه قرار گرفت. میانگین مصرف ترکیبی V6 و V8، ا ۶.۶ لیتر، V9 ، ا۷.۳ لیتر و V20 نیز ۶.۴ لیتر می باشد. از بین تیپ های ذکر شده تنها V9 اتوماتیک و بقیه دستی هستند. هر سه خودرو نیز در کلاس C قرار دارند و تنها دو تیپ V8 و V9 ترمز ضدقفل (ABS) و ایربگ دارند. در حال حاضر قیمت خودروهای مذکور در بازار به این ترتیب می باشد. V1 با قیمت ۱۵میلیون و ۱۰۰هزار تومان،V8،ا۱۷میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، V9 با قیمت ۱۹میلیون و ۵۰۰ و همچنین V20 با قیمت ۱۳میلیون و۹۰۰هزار تومان در بازار عرضه می شود.
من 206اس دی ندارم .اماچند بار پشت فرمونش (اس دی v8)که نشستم وباسرعتهاو جادههای مختلف که رانندگی کردم انصافا”از نظر سواری و شتاب -فرمانپذیری-تسلط راننده به خودرو و جاده-نرم بودن و…از ماشین خودم405خیلی بهتر بود.
سلام مهدی جان به نظر من اگر میخوای راحت باشی و تا یکی دو سال تعمیرگاه نری و مصرفت هم خوب باشه برو v8 بگیر پارس هم خوبه ولی استهلاک بالایی داره در 6 ماهه اول باید بری تعمیرگاه به یک سال هم نرسیده از همه جاش صدا بیرون میاد البته پارس سواری نرمی داره ولی مزیت های v8 بیشتر.
بچه ها سلام مصطفی جان دمت گرم از راهنماییات خیلی جامع بود رفتم یک اس دی 88گرفتم خیلی خیلی راضیم مرسی بازم دمت گرم بابا اس دی کجا ال 90کجا حیف ما ایرانیا که مجبوریم این ماشین رنو بی کیفیت رو سوار شیم و به بالاترین درجات هم برسونیمش حیف از اس دی که گرفتم خیلی راضیم و از تیپشم که حرف نداره شانس آواردم ال 90نخریدم
کا ری به ماشینهای ایران ندارم محض اطلاع میگم،دقیقا وقتی پژو از ساخت دوچرخه شروع به کار کرد رنو خودرو درست میکرد(همین الان هم تولید می که) و الان رنو علاوه بر تولید انواع سواری و خودروهای فرمول یک، همکاری با نیسان بهترین خودروساز ژاپنی و… دارای بهترین کامیونهها و قطعات سنگین با تکنولوژی بالاست که این تخصص رو فقط در غولهای صنعت مثل آلمان و امریکادیده میشه این فکرای بچه گانه رو بریزید دور،دنبال تکنولوژی باشید ولی اگه ال 90 می خریدی حداقل خودروی استاندارتر،قوی تر، شتاب بالاتر،نرم تر وکم مصرف تر وپیشرفته تر(ترمز و…) گیرت میومد وبا آپشنهای بیشتر،(کامپیوتر سفری و…) با لذت سواری و فضای خوب داخل و.. ولی اگه 206 تیپ 5 یا 6 میخریدی خیلی به نفعت بود تا ماشین دستکاری شده ایران خودر که اسم سدان روش هست ولی در واقع هاچ بکه، مواظب دست اندازها هم باش چون سیستم تعلیق عقبش اگه از پشت نگاه کنی و بیرون زده برات حادثه بد خدای نکرده درست نکنه
خودم هم ال 90 ندارم ماشین قبلیم ال 90 بود و با تجربه 10 ساله تو صنعت خودرو اینها رو گفتم
سلام علیرضاجان 206اس-دی معمولا با V1.V2.V8.V9 میشناسن تیپ 5 نمیدونم منظورت کدومه ولی میگم برات: V2:نوع موتور TU5G حجم موتور (cc) 1587 حداکثر توان موتور (hp) 110@5800 rpm حداکثر گشتاور (Nm) 142@4000 rpm نسبت تراکم 11 تعداد سوپاپ 16 نوع سوخت گاز سی ان جی + بنزین بدون سرب با اکتان 87 و 95 تجهیزات V2:بلندگوی درهای جلو،پخش CD با کنترل پشت فرمان چراغها چراغ مه شکن جلو و قابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو از داخل خودرو آیینهها آیینه های جانبی دستی تجهیزات ایمنی کیسه هوای راننده و سرنشین جلو،قفل مرکزی با سوییچ کنترل از راه دور رادیویی،سیستم ضد سرقت (ایموبیلایزر)،کمربندهای ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع تجهیزات رفاهی سیستم تهویه با تنظیم دستی،صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع،پشت سری جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع،شیشه بالابر برقی درهای جلو،صندلی عقب با قابلیت تاشوندگی سایر تجهیزات چراغ همراهی تا درب منزل در محیط های تاریک،سیستم تنظیم سرعت برف پاک کن با سرعت خودرو،موتور پایه گازسوز (TU5G)،مخزن گاز طبیعی (CNG) واما v8:نوع موتور TU5 حجم موتور (cc) 1587 حداکثر توان موتور (hp) 110@5800 rpm حداکثر گشتاور (Nm) 142@4000 rpm نسبت تراکم 10.5 تعداد سوپاپ 16 نوع سوخت بنزین بدون سرب با اکتان 87 و 95 سیستم انژکتوری پاشش چند نقطه ای استاندارد حد آلایندگی Euro III حداکثر سرعت (km/h) 193 شتاب صفرتا 100کیلومتر/ ثانیه 11.4 جهیزات V8:کیسه هوای راننده و سرنشین جلو،قفل مرکزی با سوییچ کنترل از راه دور رادیویی،سیستم ضد سرقت (ایموبیلایزر)،کمربندهای ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع تجهیزات رفاهی سیستم تهویه اتوماتیک (HVAC)،صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع،پشت سری جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع و زاویه،شیشه بالابر برقی درهای جلو و عقب،صندلی عقب 2 تکه با قابلیت تاشوندگی،پشت سری صندلی عقب با قابلیت تنظیم ارتفاع v9 هم مثه v8 فقط گیربکس اتوماتیک v1 دیگه تولید نمیشه ولی میدونم موتورش TU3 همین
دوستان من لازم دیدم مواردی رو خدمتتون بگم من الان که اگه تصمیم به خرید 206 دارید حتما مد نظر بگیرید . من الان 2 ساله یک 206 SD-V8 یا همون تیپ 5 رو خریدم اول از مزایای اون میگم : 1 -شتاب قابل قبول 2 -کولر و سیستم گرمایش مناسب به خصوص دیجیتال بودن و اتوماتیک بودن تهویه هوا واقعا خوبه . و اما مشکلات : 1- اگر تونستید یک 206 تیپ 5 از مدل 89 به بعد پیدا کنید که متوسط مصرفش زیر 10 باشه تازه اگر کولر ازش نگیرند , بنزین سوپر بزنند , سنسور دوم اکسیژن نصب بکنند ,کم گاز رانندگی کنند باز هم بالای 9 لیتر در 100 کیلومتر میسوزونه که من هرچی گشتم هیچی پیدا نکردم که چرا از 89 به بعد یکدفعه اوضاع مصرف تیپ 5 دگرگون شده و به جای 6.7 در شهر شده 10.5 ؟؟؟؟ 2- جای راننده بخصوص محل قرار گرفتن پای راست اصلا راحت نیست و بعد از 2 ساعت رانندگی خستگی به همراه داره 3- عقب 206 اگر افرادی بالای 170 سانت قد بشینند اصلا راحت نیستند بخصوص اگه سه تفر باشند که دیگر هیچ
سلام. یک آردی مدل81دارم که مصرفش بدنیست، صدکیلومتر تقریبا 18لیتر مصرف داره، آره(هجده لیتر). یکی از بنگاه دارای آشنا گفت: یک اس دی v2دوگانه سوز بهت میدم حالشو ببری،منم اصلا واردنیستم و بعد 2 ماه می دیدم بوی روغن میاد ورفتم تعمیرگاه ،به من گفتند این که فقط بنزین سوزه و دوگانه نیست! خلاصه فهمیدم این دوگانه سوز ما یعنی هم بنزین و هم روغن می سوزونه.رفتم پیش همونکه ازش خریدم فورا صورتمو بوسید و گفت: نوکرتم حالا که چیزی نشده ، بیا یک زانتیا 88 بهت بدم به 8میلیون! گفتم: چند؟ گفت: 8میلیون دیگه، گفتم واسه چی اینقد ارزون؟ گفت هیچ چیزش نیست، فقط کفش آفتاب خورده. حالا می خوام بدونم این( کف ماشین آفتاب خورده) یعنی چی؟ ممنونم.
سلام آقا فرزین به نظر م206 بهتره. چون هم هندلینگ بالایى داره .ماشین کم مصرفى هستش البته بعد از أببندى. امکانات بیشترى نسبت به پارس داره.نرمى بیشترى داره. صداى موتور کم تر به داخل میاد. ترمزهاى abs.ebd.ebaباچهار سنسور داره. 110اسب بخار قدرت داره در حالیکه پارس 97اسب بخار قدرت داره. 206دوتا کیسه هوا داره که پارس از اون محرومه آقا فرزین بازم اگه بخواى برات میگم. در ضمن این آقا جواد که میگه موتورهاش یکین با عرض پوزش باید بگم که یکى نیست موتور206. (tu5)هستش ولى موتور پارس xu7هستش
سلام فرزین جان من خودم 206SD دارم دیروز یکی از آشنایان پرشیا سال خرید بود از نظر موتوری همون موتور 206 فقط کانال و فیلتر هواش تغییر کرده فکر کنم بهتر شده از نظر مصرف هم پارس سال و هم 206 به قول اون دوستمون تقریبا 10 لیتر در 100 کیلومتره فقط پژو پارس یه کمی امکاناتش بیشتر سنسور عقب آینه برقی تا شونده و ضبط و دیگه اینکه رخ اون بهتر از 206 مخصوصا از عقب و فضای سرنشین عقب (برای خانواده پرجمعیت)ولی 206 استاندارد تر و شتاب اون بهتر راستی تا یادم نرفته کی گفته که مهندسان ایرانی طراحی کرده اند 206 یک مهندس آلمانی طراحی نموده یه سری به سایت پژو فرانسه بزنید فقط پژو از ما ایرانیها تشکر کرده که اونو میخریم چون گذینه دیگه ای نداریم. با تشکر
عیب های ماشین ۲۰۶ که کارخانه بهش اهمیت نمی ده ودوست داره همیشه خراب بشه اول از همه باطری خراب می کنه بالابر شیشه سمت شاگرد پمپ بنزین یا میسوزه یا درجه بنزین درست نشون نمیده دسته موتور باعث لرزش موتور میشه از همه بدتر ما که جنوب هستیم کولر میکیریم ماشین جون را رفتن نداره مال دریچه گازه که شرکت اهمیتی بهش نمیده باید تا گارانتی داره از جون شرکت بکشی وگرنه باید بری ازاد بخری
امروز یه 206 و یه ریو دیدم هر دوشون رو با ماشین های خودم و یکی از فامیل ها که کنا رهم پارک شده بود مقایسه کردم داشبورد 206 های 86 به بعد پلاستیک بازیافتی شده که رنگش و جنسش به اندازه ای بد بود که 206 کارکرده فامیلمون که 84 هست در مقابلش مثل یه جنس با ارزش بود با متریال بالا .همینطور “ریو” خودم با ریو یکی از آشنا ها که مقایسه کردیم با اینکه اتومبیل من 85 هست از ریوی طرف که 91 بود سر حال تر بنظر میرسید دلیلش آینه های بی کیفیت جانبی و اصلی ,دستگیره های کدر و بدرنگ ,سپر تقلبی با ماتریال ضعیف و درجه 3 ,همچنین استفاده از شیشه ای بی کیفیت و داشبورد با کیفیت مواد خیلی پایین واقعا خورد تو ذوقم کاش شما هم از تولیدات قدیمی مثل سال های 84 یا 85 ,با تولیدات 90 ,91 یه مقایسه بکنید واقعا مایوس کنندس
سیستم های کنترل موتور کامپیوتری شده کنونی ، مبتنی بر اطلاعات چندین سنسور به منظور تنظیم عملکرد موتور ، آلاینده ها و سایر عملکردهای مهم هستند. در صورتی که این سنسورها اطلاعات دقیقی را ارائه ندهند ، باعث بروز مشکلاتی در عملکرد موتور از قبیل : افزایش مصرف سوخت و تولید آلاینده ها خواهند شد.
یکی از سنسورهای مهم در این سیستم ، سنسور اکسیژن است و از آنجایی که فرمول شیمیایی اکسیژن O2می باشد ، اغلب آن را سنسور O2می گویند. (لازم به ذکر است که اتم های اکسیژن همواره به صورت جفت ( دوتایی ) حرکت می کنند. )
اولین سنسور اکسیژن در سال 1976 بر روی VOLVO 240 به کار رفت. پس از آن هنگامی که قوانین مربوط به آلاینده ها در ایالت کالیفرنیا کاهش این مواد مضر را لازم دانست ؛ خودروهای موجود در کالیفرنیا در سال 1980 از این سنسور استفاده کردند. کمی بعد قوانین فدرال در مورد آلاینده ها ، نصب سنسور اکسیژن بر روی تمامی خودروها و کامیون های سبک ساخته شده در سال 1981 اجباری کرد و حالا با وجود آیین نامه OBD II، ( خودروهای ساخته شده از سال 1996 تا کنون ) برخی از خودروها به چند سنسور اکسیژن مجهزاند که در تعدادی از آنها چهار سنسور اکسیژن به کار رفته است.
سنسور اکسیژن بر روی مانیفولد دود نصب شده تا نشان دهد که میزان اکسیژن محترق نشده در اگزوز یا به عبارتی آلاینده های اگزوز ، چقدر است. بررسی میزان اکسیژن در اگزوز یکی از راه های اندازه گیری مخلوط سوخت و هوا است. اگر مخلوط محترق شده سوخت غنی (اکسیژن کمتر ) یا رقیق ( اکسیزن بیشتر ) باشد ، سنسور اکسیژن این تغییرات را به واحد کنترل الکترونیکی ECU ) ) گزارش می دهد.
عوامل بسیاری در غنی یا رقیق شدن مخلوط سوخت تاثیر گزاراند. از جمله : درجه حرارت هوا ، درجه حرارت مایع خنک کننده موتور ، فشار بارومتریک ، موقعیت دریچه گاز ، جریان هوا و بار موتور که برای اندازه گیری تمامی این عوامل ، سنسورهای دیگری وجود دارند. اما اندازه گیری اصلی تغییراتی که در مخلوط سوخت بوجود می آید توسط سنسور اکسیژن انجام می شود. بنابراین بروز هر نوع مشکلی در سنسور اکسیژن می تواند کل سیستم را ز شرایط طبیعی خارج کند.
حلقه ها :
ECUبا استفاده از ولتاژ سنسور اکسیژن که از طریق سیستم کنترل حلقه بسته ُ سوخت فرستاده شده ، مخلوط سوخت را تنظیم می کند. ECUبا توجه به اطلاعاتی که از سنسور اکسیژن دریافت می کند ، نسبت به تغییر مخلوط سوخت اقدام می کند. تغییرات پی در پی در مخلوط سوخت ( غنی و رقیق شدن مداوم ) ، نوسانات مشابه ای در ولتاژ خروجی سنسور اکسیژن ایجاد می کند. نتیجه تغییرات ثابت قبل و بعد از تبدیل مخلوط سوخت غنی به رقیق این است که مبدل کاتالیزوری با راندمان حداکثر کار می کند؛ در حالی که مخلوط سوخت در بالانس صحیح قرار گرفته است. که این امر تولید آلاینده ها را در حداقل میزان خود نگه می دارد. این کار مشکل اما امکان پذیر است.
گاهی هیچ سیگنالی از سنسور اکسیژن دریافت نمی شود. این شرایط هنگامی بوجود می آید که موتور سرد برای اولین بار استارت می خورد و یا اینکه سنسور اکسیژن خراب است. ECUدر این وضعیت فرمان ارسال سوخت غنی وبه طور ثابت را اعلام می کند. این حالت عملکرد حلقه باز نامیده می شود ؛ زیرا هیچ گونه از اطلاعات سنسور اکسیژن برای تنظیم مخلوط سوخت استفاده نمی شود.
اگر موتور هنگامی که سنسور اکسیژن به درجه حرارت عملکرد خود می رسد ، امکان استفاده از سیستم حلقه بسته را از دست دهد یا اینکه این سیستم به دلیل اخلال در ولتاژ خروجی سنسور اکسیژن دچار افت شود ، موتور با سوخت خیلی غنی کار می کند که نتیجه آن افزایش مصرف سوخت و تولید آلاینده ها است.خرابی سنسور دمای آب نیز می تواند از شکل گیری سیستم حلقه بسته جلوگیری کند. زیرا ECUفکر می کند که همواره درجه حرارت آب موتور در کمترین میزان خود است ؛ بنابراین از شکل گیری سیستم حلقه بسته ممانعت می کند.
سنسور اکسیژن چگونه کار می کند :
سنسور اکسیژن شبیه یک ژنراتور کار می کند و هنگامی که به اندازه کافی گرم شود ، از خود ولتاژ تولید می کند. قسمتی از سنسور که در درون مانیفولد دود قرار دارد ، یک حباب سرامیکی زیرکونیومی است که انتهای آن روی پوسته مانیفولد پیچ می شود. قسمت بیرونی حباب با یک لایه متخلخل از جنس پلاتین پوشیده شده و در درون آن دو نوار پلاتینی وجود دارد که به عنوان الکترودها یا کنتاکت ها به کار می روند.
قسمت بیرونی حباب در معرض گازهای داغ مانیفولد دود قرار دارد. اما در درون حباب ، سنسور ( الکترود) بین هوای محیط و دود اگزوز قرار گرفته است. در سنسورهای اکسیژن قدیمی یک سوراخ کوچک در پوسته ضخیم سنسور وجود داشت که هوا از طریق آن وارد سنسور می شد. در سنسورهای جدید تنفس از میان کانکتور سیم ها انجام می شود و این فضای کم بین عایق بندی و سیم ( ها ) محلی مناسب برای نفوذ هوا به درون سنسور است. بنابراین نباید هرگز روی کانکتورهای سنسور اکسیژن را روغنکاری و چرب نمود زیرا این امر سبب مسدود شدن جریان هوا می شود. این روش نسبت به روش قدیمی ترجیح داده می شود؛ زیرا خطر کثیف شدن یا گرفتگی توسط آب که می تواند از درون سنسور را کثیف یا معیوب کند ، کاهش می یابد.
اختلاف میزان اکسیژن بین اگزوز و هوای محیط در درون سنسور اکسیژن سبب تولید ولتاژ نسبت جریان در میان حباب سرامیکی می شود. هرچه اختلاف اکسیژن بیشتر باشد ، ولتاژ تولیدی سنسور نیز بیشتر خو بود. به طور نونه یک سنسور اکسیژن هنگامی که مخلوط سوخت غنی است و اکسیژن محترق نشده کمی در
اگزوز وجود دارد ، ولتاژی در حدود 9/0 ولت تولید می کند. زمانی که مخلوط سوخت رقیق است ، ولتاژ خروجی سنسور افت کرده و به حدود 2/0 ولت می رسد. هنگامی که مخلوط سوخت و هوا بالانس شده یا در نقطه ای ثابت در حدود 14.7 : 1 قرار گرفته ، سنسور ولتاژی در حدود 45/0 ولت را تولید می کند.
هنگامی که ECUسیگنالی با ولتاژ بالا مبنی بر غنی بودن مخلوط سوخت دریافت می کند ، به منظور کاهش ولتاژی که سنسور تولید کرده ، مخلوط سوخت را رقیق می کند. زمانی که سنسور سیگنالی با ولتاژ پایین مبنی بر رقیق بودن مخلوط سوخت به ECUمی فرستد ، ECUدوباره مخلوط سوخت را غنی می کند. رقیق و غنی کردن مخلوط سوخت در طی سرعت های مختلف که به سیستم سوخت رسانی وابسته است ، ثابت می ماند. آهنگ تغییر در موتورهایی که کاربراتور فیدبک دارند بسیار آهسته است. در نوعی از آنها تا 2500 دور بر دقیقه ( RPM ) یک بار در ثانیه انجام می شود. موتورهای دارای سیستم انژکتورتک نقطه ای تا حدی سریع تراند ( دو تا سه بار در ثانیه تا 2500 دور بر دقیقه ). در حالی که موتورهای مجهز به سیستم انژکتور چند نقطه ای از همه سریع تراند ( پنج تا هفت بار در ثانیه تا 2500 دور بردقیقه ).
سنسور اکسیژن برای اینکه سیگنال ولتاژ تولید کند ، باید قبل از شروع به کار در حدود 600 درجه سلسیوس یا بیشتر گرم شود. بنابراین اکثر سنسورهای اکسیژن در درونشان المنت گرم کن کوچکی دارند که به آنها کمک می کند سریع تر به درجه حرارت عملکرد خود برسند.
المنت گرم کن قادر است در زمانی که دور آرام موتور طولانی می شود ، از متوقف شدن عملکرد سنسور جلوگیری نماید. در غیر این صورت سیستم حلقه بسته به حلقه باز تبدیل خواهد شد.
سنسورهای اکسیژن دارای گرم کن در خودروهای جدید استفاده شده اند که برخی از آنها دارای سه یا چهار سیم هستند. سنسورهای تک سیمی که قدیمی تراند ،
گرم کن ندارند. هنگام تعویض سنسور اکسیژن حتماَ نوع یکسان با نمونه اصلی ( دارای گرم کن یا فاقد گرم کن ) را نصب کنید.
وظیفه جدید سنسور اکسیژن به همراه OBD II :
در ابتدا تعداد کمی از خودروها در سال های 1994 و 1995 وسپس تمامی خودروهای ساخته شده از سال 1996 تاکنون ، تعداد سنسور اکسیژنشان دو برابر شد. سنسور اکسیژن دوم پایین تر از مبدل کاتالیزوری نصب شده وراندمان عملکرد مبدل را نشان می دهد. در موتورهای Vشکل شش و هشت سیلندر با اگزوز دوگانه از چهار سنسور اکسیژن استفاده شده است. یکی در نزدیکی هر بلوکه سیلندر و دیگری بعد از هر مبدل کاتالیزوری نصب شده است.
سیستم OBD IIبرای تشخیص میزان آلاینده ها در طی عملکرد موتور طراحی شده است. این امر مستلزم وجود قطعاتی است تا عواملی را که امکان افزایش آلاینده ها را فراهم می کنند ، شناسایی کند. سیستم OBD IIبه منظور دانستن عملکرد صحیح مبدل کاتالیزوری و کاهش میزان آلاینده های اگزوز توسط آن ، میزان اکسیژن گزارش شده از سنسورهای قبل و بعد از مبدل را( که به صورت ولتاژ است ) مورد مقایسه قرار می دهد. اگر OBD IIدریابد که تغییرات ولتاژ بین دو سنسور کم است ویا تغییری وجود ندارد ؛ یعنی مبدل کاتالیزوری به درستی کار نمی کند که این امر باعث روشن شدن لامپ نشانگر نقص فنی ( MIL ) می شود.
عیب یابی سنسور:
عملکرد مطلوب سنسور اکسیژن به قابلیت تولید ولتاژ آن وابسته است. این قابلیت با افزایش مدت زمان کارکرد سنسور به دلیل تجمع آلاینده ها بر روی نوک آن ، کاهش می یابد. کثیف شدن و گرفتگی سنسور می تواند توسط مواد مختلفی که در اگزوز وجود دارند ، ایجاد شود.از قبیل: سرب ، سیلیکون ، سولفور ، رسوب روغن و حتی برخی مواد مکمل سوخت. علاوه بر این سنسور می تواند توسط عوامل محیطی از جمله : آب ، مواد معدنی موجود در جاده ، روغن و کثافات معیوب شود.
هرچه طول عمر سنسور افزایش یابد ، کارایی آن کاهش خواهد یافت. هنگامی که سنسور اکسیژن نسبت به تغییرات مخلوط سوخت و هوا واکنش کندی نشان می دهد ، باعث افزایش میزان آلاینده ها می شود. زیرا عمل رقیق و غنی کردن مخلوط سوخت به کندی انجام می شود که سبب کاهش راندمان مبدل می گردد. در موتورهایی با سیستم تزریق چند نقطه ای( MFI ) که دارای سیستم تزریق الکترونیکی اند ، کیفیت عملکرد سنسور اکسیژن حایز اهمیت است. زیرا تغییرات نسبت سوخت در سیستم MFIدر طی کارکرد با بیشترین سرعت انجام می شود. البته این امر برای سیستم تزریق ت نقطه ای (SFI ) که دارای سرعت تغییرات کمتری نسبت به سیستم MFIمی باشد نیز تا حدی صدق می کند.
اگر هر دو سنسور اکسیژن با هم خراب شوند ، مخلوط سوخت غنی می شود. پیش فرض اکثر سیستم های تزریق سوخت ، میانگین تزریق پس از سه دقیقه است که سبب افزایش مصرف سوخت و تولید آلاینده ها می شود. لازم به ذکر است ؛ اگر مبدل کاتالیزوری به سبب غنی بودن مخلوط سوخت بیش از حد داغ شود ، امکان معیوب شدن مبدل وجود دارد.
یکی از مطالعات سازمان حفاظت محیط زیست ( EPA ) مشخص کرد ؛ 70 درصد خودروهایی که در تت آلاینده های I / M 240تایید نشده اند ، به یک سنسور اکسیژن جدید نیاز دارند.
تنها راه فهمیدن عملکرد صحیح ر اکسیژن ، آزمیش و بررسی منظم آن است. از این رو برخی خودروها یک لامپ اخطار خرابی سنسور دارند. زمان مناسب برای بررسی سنسور اکسیژن ، هنگام تعویض شمع های جرقه است.
می توان توسط یک ولت متر دیجیتال ولتاژ خروجی سنسور اکسیژن را اندازگیری کرد. اما نوسانات ولتاژ ، مشاهده را سخت می کند زیرا پرش اعداد زیاد است. یک ولت متر آنالوگ برای مشاهده تغییرات بهتر است ؛ اما ممکن است بر روی سیستمی که تغییرات آن زیاد است ، پاسخگو نباشد. بنابراین بهترین وسیله برای مشاهده ولتاژ خروجی سنسور اکسیژن یک اسیلوسکوپ ذخیره ساز دیجیتال ( DSO ) است. یک اسکوپ ولتاژ خروجی سنسور اکسیژن را به صورت موجی شکل و در قالب دامنه نوسانات ولتاژ حداقل و حداکثر و همچنین توسط فرکانس آن ( نرخ تغییر سوخت غنی نسبت به سوخت رقیق ) مشخص می کند.
نوسانات امواج یک سنسور اکسیژن سالم باید به گونه ای باشد که ولتاژ حداقلی در حدود 1/0 ولت و ولتاژ حداکثری در حدود 9/0 ولت را نشان دهد. با فشردن پدال گاز مخلوط سوخت را غنی کنید. این امر باعث می شود که سنسور اکسیژن بی درنگ ( در طی 100 میلی ثانیه ) و با تولید حداکثر ولتاژ خروجی ( 9/0 ولت ) واکنش نشان دهد. سپس با باز کردن یک مجرای خلا ، مخلوط سوخت را رقیق نمایید. باید ولتاژ خروجی سنسور افت کرده و به حداقل مقدار خود ( 1/0 ولت ) برسد. اگر سنسور با سرعت کافی تغییرات ذکر شده را انجام نداد ، نشانه خرابی سنسور است و باید آن را تعویض نمود.
اگر مدار سنسور اکسیژن به دلیل اتصال کوتاه یا فرسودگی قطع شود ، ممکن است سنسور یک کد خطا تنظیم نموده و لامپ اخطار موتور یا لامپ نشانگر نقص فنی ( MIL ) را روشن کند. اگر عیوب دیگری نیز مبنی بر خرابی سنسور مشخص شود ، تعویض سنسور الزامی است. برخی سنسورهای اکسیژن اگر به طور خفیف دچار عیب شوند ، به عملکردشان ادامه داده و کد خطایی تنظیم نمی کنند. اما این کار زیاد مناسب نیست زیرا سبب افزایش مصرف سوخت و تولید آلاینده ها می شود. بنابراین نبود کد خطا یا لامپ اخطار به معنای کارکرد صحیح سنسور اکسیژن نیست.
تعویض سنسور:
سنسور اکسیژنی که عیب آن مشخص شود ، نیاز به تعوض دارد. از طرفی تعویض سنسور اکسیژن در بازه زمانی مشخص می تواند از بروز برخی مشکلات جلوگیری کند. تعویض نکردن یک سنسور اکسیژن فرسوده که فاقد کارایی لازم است ، می تواند سبب کاهش یا از بین رفتن حداکثر راندمان سوخت ، حداقل آلاینده های خروجی و طول عمر مبدل کاتالیزوری شود.
سنسورهای اکسیژن یک یا دو سیمه فاقد گرم کن که از سال 1976 تا حدود دهه نود مورد استفاده بودند ، پس از 30000 تا 50000 مایل تعویض می شدند. سنسورهای سه یا چهار سیمه دارای گرم کن که در اواسط دهه هشتاد تا اواسط دهه نود مورد استفاده بودند ، به ازای هر 60000 مایل تعویض می شدند. در خودروهای مبتنی بر OBD II ( از سال 1996 تا کنون ) به ازای پیمودن هر 100000 مایل نسبت به تعویض سنسور توصیه شده است.
با سلام من بامطالعه ومشاهده نظرات دوستان در مورد انتخاب وقضاوت کردن اتومبیل های ابرانی به هیج نتیجه ای نرسیدم. به نظر میرسه همه عزیزیان آنچه را که دوست دارن اتفاق بیفته بیان کرد ن . در عین حال خودم حدودا یه ماهی میشه که وی 8 90 گرفتم .تنها مشکلی که تو این مدت با هاش برخوردم مصرف بنزین بیش از حد تصور منه که البته نتیجه گرفتم این مصرف صدی ده ویازده هم خیلی عجیب نیست . درکل به روش رانندگی ونگه داشتنش بستگی داره .به نظر من در یک قیاس کلی ازال نود کلاسش بالاتره ولی ال نود از نظر اقتصادی به صرفه تره
واقعا دلم بحال خودمون میسوزه ما جفت منطقه ازاد اروند هستیم چه ماشینایی با چه کیفیتی رو میبینیم بعد مجبوریم با التماس اهن قراضه های زیبایی وکجور رو بخریم قطعات چین کمونیست باپول بی زبون یارانه ها
من هم با کلی تحقیق و پرس و جو و بعد از سوار شدن این دو خودرو(وی 8 و تندر فول)به این نتیجه رسیدم که اگر خانواده کم جمعیتی داشته باشیم وی 8 انتخاب مناسبتری است که من هم فقط یه پسر دو ساله دارمبنابر این 10 روز پیش یکی ثبت نام کردم. خودم وقتی پشت فرمون وی هشت نشستم احساس خوشایند تری داشتم تا تندر
سلام دوستان چیکارکنم؟!!! من” 4 اسفند 90 ” sd v8 پیش خرید کردم 7میلیون ریختم به حساب ایران خودرو ٍبعد گفتن بعد از عید بهت زنگ میزنیم بقیه شو بریز به حسابِ، ِ سود 7میلیونتم حساب میکنیم!آقا گذشت هیچ خبری نشد تا 10 اردیبهشت امسال رفتم 11.600 دیگه ریختم گفتن 300 تومن سوده 7 تومنه! بعد گفت نهایت تا29 اردیبهشت بهت تحویل میدیم گفتم چقد دیر چرا زودتر زنگ نزدین بقیه پولو بریزم که لااقل تا امروز که 10 اردیبهشته ماشینو بدین، بابا من از 4اسفند ثبت نام کردم…. الان 29 اردیبهشتم گذشته هنوز ندادن فردا که 4 خرداده دقیقا 3 ماه میشه که از ثبت نام گذشته بخدا کلافه شدم ازبی ماشینی. خدا لعنتتون کنه… درصورتیکه خیلی ها 15 روز پیش، نقدی ثبت نام کردن الان ماشین زیر پاشونه! فکر کنم دلیل اینکه دیر بهم میخوان بدن اینکه 300 تومن سود دادن خب بابا باید آدمو اذیت کنن یانه اینجا ایرانه! بعد تازه گرونشم کردن قبله عید17.600 بود الان 18.909حالا گرون شدنش به کنار بابا ماشینمو بدین… وصیت من به شماـ هیچ وقت مستقیما از ایران خودروماشین نخرینِ، 400 یا 500 تومن گرونتر از نمایشگاه بخرین ولی ارزش داره ماشینو همونجا بگیری. من الان از 4اسفند تا 4خرداد (3ماه) بی ماشینم ایران خودرو هم داره با 18.600 تومنم توحسابش داره سود میخوره! حسابشو بکنین چندین نفر مثه من……………………..
رامین
۲۷ فروردین ۱۳۹۱من 206اس دی ندارم .اماچند بار پشت فرمونش (اس دی v8)که نشستم وباسرعتهاو جادههای مختلف که رانندگی کردم انصافا”از نظر سواری و شتاب -فرمانپذیری-تسلط راننده به خودرو و جاده-نرم بودن و…از ماشین خودم405خیلی بهتر بود.
مهدي
۲۸ فروردین ۱۳۹۱رامین جان ب نظرت 206sdv8 بخرم یا پارس lx؟؟؟؟؟؟؟
ایمان
۲۹ فروردین ۱۳۹۱قطعا توصیه میکنم 206 SD
رامین
۳ اردیبهشت ۱۳۹۱مهدی جان بنظرم 206 اس دیv8یاv9 بهتره .تصور نمیکنم سواری 405با پارس تفاوت زیادی داشته باشه.موتورش هم که مشترکه .درعوض میشه گفت ماشین به روزتری داری.
slr722
۵ فروردین ۱۳۹۲206
مهدي
۲۸ فروردین ۱۳۹۱ببخشید 206 اس دی v8 بهتره یا پارس LX
حسین
۲۸ فروردین ۱۳۹۱سلام مهدی جان به نظر من اگر میخوای راحت باشی و تا یکی دو سال تعمیرگاه نری و مصرفت هم خوب باشه برو v8 بگیر پارس هم خوبه ولی استهلاک بالایی داره در 6 ماهه اول باید بری تعمیرگاه به یک سال هم نرسیده از همه جاش صدا بیرون میاد البته پارس سواری نرمی داره ولی مزیت های v8 بیشتر.
سيروس
۲۹ فروردین ۱۳۹۱مهدی جان ممنون از راهنماییت. v8 ثبت نام کردم.
منصور
۳۱ فروردین ۱۳۹۱مطلب عالی هست فقط لطفا قیمت 206 اس دی ها رو به روز کنید. این قیمت ها خیلی قدیمی هست. ممنون می شم
علي رضا
۲ اردیبهشت ۱۳۹۱بچه ها سلام مصطفی جان دمت گرم از راهنماییات خیلی جامع بود رفتم یک اس دی 88گرفتم خیلی خیلی راضیم مرسی بازم دمت گرم بابا اس دی کجا ال 90کجا حیف ما ایرانیا که مجبوریم این ماشین رنو بی کیفیت رو سوار شیم و به بالاترین درجات هم برسونیمش حیف از اس دی که گرفتم خیلی راضیم و از تیپشم که حرف نداره شانس آواردم ال 90نخریدم
ahham
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۱کا ری به ماشینهای ایران ندارم محض اطلاع میگم،دقیقا وقتی پژو از ساخت دوچرخه شروع به کار کرد رنو خودرو درست میکرد(همین الان هم تولید می که) و الان رنو علاوه بر تولید انواع سواری و خودروهای فرمول یک، همکاری با نیسان بهترین خودروساز ژاپنی و…
دارای بهترین کامیونهها و قطعات سنگین با تکنولوژی بالاست که این تخصص رو فقط در غولهای صنعت مثل آلمان و امریکادیده میشه
این فکرای بچه گانه رو بریزید دور،دنبال تکنولوژی باشید
ولی اگه ال 90 می خریدی حداقل خودروی استاندارتر،قوی تر، شتاب بالاتر،نرم تر وکم مصرف تر وپیشرفته تر(ترمز و…) گیرت میومد وبا آپشنهای بیشتر،(کامپیوتر سفری و…) با لذت سواری و فضای خوب داخل و..
ولی اگه 206 تیپ 5 یا 6 میخریدی خیلی به نفعت بود تا ماشین دستکاری شده ایران خودر که اسم سدان روش هست ولی در واقع هاچ بکه، مواظب دست اندازها هم باش چون سیستم تعلیق عقبش اگه از پشت نگاه کنی و بیرون زده برات حادثه بد خدای نکرده درست نکنه
خودم هم ال 90 ندارم ماشین قبلیم ال 90 بود و با تجربه 10 ساله تو صنعت خودرو اینها رو گفتم
رضا
۴ اردیبهشت ۱۳۹۱یعنی 206SD بهترازL90 هست؟
علي رضا
۵ اردیبهشت ۱۳۹۱باسلام آره رضا جان 206اس دی خیلی بهتره از ال 90من که تستش کردم از همه نظر عالیه خصوصا تیپش
علي رضا
۵ اردیبهشت ۱۳۹۱دوستان عزیزم سلام 206اس دی تیپ 5با تیپ2v1چه فرقی با هم دارن لطفا کامل توضیح بدید اگه اطلاعاتتون کامله مرسی مرسی
hichkas
۵ اردیبهشت ۱۳۹۱سلام علیرضاجان
206اس-دی معمولا با V1.V2.V8.V9 میشناسن
تیپ 5 نمیدونم منظورت کدومه ولی میگم برات:
V2:نوع موتور TU5G
حجم موتور (cc) 1587
حداکثر توان موتور (hp) 110@5800 rpm
حداکثر گشتاور (Nm) 142@4000 rpm
نسبت تراکم 11
تعداد سوپاپ 16
نوع سوخت گاز سی ان جی + بنزین بدون سرب با اکتان 87 و 95
تجهیزات V2:بلندگوی درهای جلو،پخش CD با کنترل پشت فرمان
چراغها چراغ مه شکن جلو و قابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو از داخل خودرو
آیینهها آیینه های جانبی دستی
تجهیزات ایمنی کیسه هوای راننده و سرنشین جلو،قفل مرکزی با سوییچ کنترل از راه دور رادیویی،سیستم ضد سرقت (ایموبیلایزر)،کمربندهای ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع
تجهیزات رفاهی سیستم تهویه با تنظیم دستی،صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع،پشت سری جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع،شیشه بالابر برقی درهای جلو،صندلی عقب با قابلیت تاشوندگی
سایر تجهیزات چراغ همراهی تا درب منزل در محیط های تاریک،سیستم تنظیم سرعت برف پاک کن با سرعت خودرو،موتور پایه گازسوز (TU5G)،مخزن گاز طبیعی (CNG)
واما v8:نوع موتور TU5
حجم موتور (cc) 1587
حداکثر توان موتور (hp) 110@5800 rpm
حداکثر گشتاور (Nm) 142@4000 rpm
نسبت تراکم 10.5
تعداد سوپاپ 16
نوع سوخت بنزین بدون سرب با اکتان 87 و 95
سیستم انژکتوری پاشش چند نقطه ای
استاندارد حد آلایندگی Euro III
حداکثر سرعت (km/h) 193
شتاب صفرتا 100کیلومتر/ ثانیه 11.4
جهیزات V8:کیسه هوای راننده و سرنشین جلو،قفل مرکزی با سوییچ کنترل از راه دور رادیویی،سیستم ضد سرقت (ایموبیلایزر)،کمربندهای ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع
تجهیزات رفاهی سیستم تهویه اتوماتیک (HVAC)،صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع،پشت سری جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع و زاویه،شیشه بالابر برقی درهای جلو و عقب،صندلی عقب 2 تکه با قابلیت تاشوندگی،پشت سری صندلی عقب با قابلیت تنظیم ارتفاع
v9 هم مثه v8 فقط گیربکس اتوماتیک
v1 دیگه تولید نمیشه ولی میدونم موتورش TU3 همین
محمد
۷ اردیبهشت ۱۳۹۱دوستان من لازم دیدم مواردی رو خدمتتون بگم من الان که اگه تصمیم به خرید 206 دارید حتما مد نظر بگیرید .
من الان 2 ساله یک 206 SD-V8 یا همون تیپ 5 رو خریدم اول از مزایای اون میگم :
1 -شتاب قابل قبول
2 -کولر و سیستم گرمایش مناسب به خصوص دیجیتال بودن و اتوماتیک بودن تهویه هوا واقعا خوبه .
و اما مشکلات :
1- اگر تونستید یک 206 تیپ 5 از مدل 89 به بعد پیدا کنید که متوسط مصرفش زیر 10 باشه تازه اگر کولر ازش نگیرند , بنزین سوپر بزنند , سنسور دوم اکسیژن نصب بکنند ,کم گاز رانندگی کنند باز هم بالای 9 لیتر در 100 کیلومتر میسوزونه که من هرچی گشتم هیچی پیدا نکردم که چرا از 89 به بعد یکدفعه اوضاع مصرف تیپ 5 دگرگون شده و به جای 6.7 در شهر شده 10.5 ؟؟؟؟
2- جای راننده بخصوص محل قرار گرفتن پای راست اصلا راحت نیست و بعد از 2 ساعت رانندگی خستگی به همراه داره
3- عقب 206 اگر افرادی بالای 170 سانت قد بشینند اصلا راحت نیستند بخصوص اگه سه تفر باشند که دیگر هیچ
موفق باشید
شاهين
۸ اردیبهشت ۱۳۹۱میشه بگین سنسور اکسیژن چیه وبه چه درد میخوره؟؟/ممنون
علی
۸ اردیبهشت ۱۳۹۱سلام دوستان
V8 قطعات فرانسوی داره؟
شاهين
۹ اردیبهشت ۱۳۹۱میشه بگین سنسور اکسیژن(کاتالیست اکسیژن) که رو 206 نصبه چیه وبه چه درد میخوره؟؟؟/
مر30 .
سيدرضاحسيني تژاد
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۱سلام. یک آردی مدل81دارم که مصرفش بدنیست، صدکیلومتر تقریبا 18لیتر مصرف داره، آره(هجده لیتر). یکی از بنگاه دارای آشنا گفت: یک اس دی v2دوگانه سوز بهت میدم حالشو ببری،منم اصلا واردنیستم و بعد 2 ماه می دیدم بوی روغن میاد ورفتم تعمیرگاه ،به من گفتند این که فقط بنزین سوزه و دوگانه نیست! خلاصه فهمیدم این دوگانه سوز ما یعنی هم بنزین و هم روغن می سوزونه.رفتم پیش همونکه ازش خریدم فورا صورتمو بوسید و گفت: نوکرتم حالا که چیزی نشده ، بیا یک زانتیا 88 بهت بدم به 8میلیون! گفتم: چند؟ گفت: 8میلیون دیگه، گفتم واسه چی اینقد ارزون؟ گفت هیچ چیزش نیست، فقط کفش آفتاب خورده. حالا می خوام بدونم این( کف ماشین آفتاب خورده) یعنی چی؟ ممنونم.
امین
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۱لابد چپ کرده دیگه!!!
:D
حسین
۲ خرداد ۱۳۹۱چپیه..
yashar
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۱سیدرضاحسینی تژاد یعنی اینکه یه خواب دیگه برات دیده! ماشین قبلا مللق زده! کل دل روده داخلشم مللق زده
شاهين
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۱میشه بگین سنسور اکسیژن و کاتالیست اگزوز یعنی چی؟ ممنون
فرزین
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۱سلام دوستان.یه سوال ازتون داشتم اگه میشه راهنماییم کنین.
به نظره شما 206 V8 بهتره یا پارس سال ؟؟؟؟؟؟
اگه ممکنه کمکم کنین ممنونتون میشم.
galardo
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۱سلام آقا فرزین به نظر م206 بهتره. چون هم هندلینگ بالایى داره .ماشین کم مصرفى هستش البته بعد از أببندى. امکانات بیشترى نسبت به پارس داره.نرمى بیشترى داره. صداى موتور کم تر به داخل میاد. ترمزهاى abs.ebd.ebaباچهار سنسور داره. 110اسب بخار قدرت داره در حالیکه پارس 97اسب بخار قدرت داره. 206دوتا کیسه هوا داره که پارس از اون محرومه
آقا فرزین بازم اگه بخواى برات میگم.
در ضمن این آقا جواد که میگه موتورهاش یکین با عرض پوزش باید بگم که یکى نیست موتور206. (tu5)هستش ولى موتور پارس xu7هستش
جواد
۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۱سلام فرزین جان
من خودم 206SD دارم دیروز یکی از آشنایان پرشیا سال خرید بود از نظر موتوری همون موتور 206 فقط کانال و فیلتر هواش تغییر کرده فکر کنم بهتر شده از نظر مصرف هم پارس سال و هم 206 به قول اون دوستمون تقریبا 10 لیتر در 100 کیلومتره فقط پژو پارس یه کمی امکاناتش بیشتر سنسور عقب آینه برقی تا شونده و ضبط و دیگه اینکه رخ اون بهتر از 206 مخصوصا از عقب و فضای سرنشین عقب (برای خانواده پرجمعیت)ولی 206 استاندارد تر و شتاب اون بهتر راستی تا یادم نرفته کی گفته که مهندسان ایرانی طراحی کرده اند 206 یک مهندس آلمانی طراحی نموده یه سری به سایت پژو فرانسه بزنید فقط پژو از ما ایرانیها تشکر کرده که اونو میخریم چون گذینه دیگه ای نداریم. با تشکر
نیما
۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۱ببخشید دوستان یه 206 صندوقدار مدل 88 چند می ارزه تمییز بدون رنگ
Ahmad
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۱اگه v8 بدون رنگ ۱۳می ارزه
Ahmad
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۱عیب های ماشین ۲۰۶ که کارخانه بهش اهمیت نمی ده ودوست داره همیشه خراب بشه اول از همه باطری خراب می کنه بالابر شیشه سمت شاگرد پمپ بنزین یا میسوزه یا درجه بنزین درست نشون نمیده دسته موتور باعث لرزش موتور میشه از همه بدتر ما که جنوب هستیم کولر میکیریم ماشین جون را رفتن نداره مال دریچه گازه که شرکت اهمیتی بهش نمیده باید تا گارانتی داره از جون شرکت بکشی وگرنه باید بری ازاد بخری
sunmartin
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۱امروز یه 206 و یه ریو دیدم هر دوشون رو با ماشین های خودم و یکی از فامیل ها که کنا رهم پارک شده بود مقایسه کردم داشبورد 206 های 86 به بعد پلاستیک بازیافتی شده که رنگش و جنسش به اندازه ای بد بود که 206 کارکرده فامیلمون که 84 هست در مقابلش مثل یه جنس با ارزش بود با متریال بالا .همینطور “ریو” خودم با ریو یکی از آشنا ها که مقایسه کردیم با اینکه اتومبیل من 85 هست از ریوی طرف که 91 بود سر حال تر بنظر میرسید دلیلش آینه های بی کیفیت جانبی و اصلی ,دستگیره های کدر و بدرنگ ,سپر تقلبی با ماتریال ضعیف و درجه 3 ,همچنین استفاده از شیشه ای بی کیفیت و داشبورد با کیفیت مواد خیلی پایین واقعا خورد تو ذوقم کاش شما هم از تولیدات قدیمی مثل سال های 84 یا 85 ,با تولیدات 90 ,91 یه مقایسه بکنید واقعا مایوس کنندس
شاهین
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۱اینجا ایران است
کیفیت پایین و قیمت بالا
عجب مملکتی داریم …
آرش
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۱سنسور اکسیژن خودرو
سیستم های کنترل موتور کامپیوتری شده کنونی ، مبتنی بر اطلاعات چندین سنسور به منظور تنظیم عملکرد موتور ، آلاینده ها و سایر عملکردهای مهم هستند. در صورتی که این سنسورها اطلاعات دقیقی را ارائه ندهند ، باعث بروز مشکلاتی در عملکرد موتور از قبیل : افزایش مصرف سوخت و تولید آلاینده ها خواهند شد.
یکی از سنسورهای مهم در این سیستم ، سنسور اکسیژن است و از آنجایی که فرمول شیمیایی اکسیژن O2می باشد ، اغلب آن را سنسور O2می گویند. (لازم به ذکر است که اتم های اکسیژن همواره به صورت جفت ( دوتایی ) حرکت می کنند. )
اولین سنسور اکسیژن در سال 1976 بر روی VOLVO 240 به کار رفت. پس از آن هنگامی که قوانین مربوط به آلاینده ها در ایالت کالیفرنیا کاهش این مواد مضر را لازم دانست ؛ خودروهای موجود در کالیفرنیا در سال 1980 از این سنسور استفاده کردند. کمی بعد قوانین فدرال در مورد آلاینده ها ، نصب سنسور اکسیژن بر روی تمامی خودروها و کامیون های سبک ساخته شده در سال 1981 اجباری کرد و حالا با وجود آیین نامه OBD II، ( خودروهای ساخته شده از سال 1996 تا کنون ) برخی از خودروها به چند سنسور اکسیژن مجهزاند که در تعدادی از آنها چهار سنسور اکسیژن به کار رفته است.
سنسور اکسیژن بر روی مانیفولد دود نصب شده تا نشان دهد که میزان اکسیژن محترق نشده در اگزوز یا به عبارتی آلاینده های اگزوز ، چقدر است. بررسی میزان اکسیژن در اگزوز یکی از راه های اندازه گیری مخلوط سوخت و هوا است. اگر مخلوط محترق شده سوخت غنی (اکسیژن کمتر ) یا رقیق ( اکسیزن بیشتر ) باشد ، سنسور اکسیژن این تغییرات را به واحد کنترل الکترونیکی ECU ) ) گزارش می دهد.
عوامل بسیاری در غنی یا رقیق شدن مخلوط سوخت تاثیر گزاراند. از جمله : درجه حرارت هوا ، درجه حرارت مایع خنک کننده موتور ، فشار بارومتریک ، موقعیت دریچه گاز ، جریان هوا و بار موتور که برای اندازه گیری تمامی این عوامل ، سنسورهای دیگری وجود دارند. اما اندازه گیری اصلی تغییراتی که در مخلوط سوخت بوجود می آید توسط سنسور اکسیژن انجام می شود. بنابراین بروز هر نوع مشکلی در سنسور اکسیژن می تواند کل سیستم را ز شرایط طبیعی خارج کند.
حلقه ها :
ECUبا استفاده از ولتاژ سنسور اکسیژن که از طریق سیستم کنترل حلقه بسته ُ سوخت فرستاده شده ، مخلوط سوخت را تنظیم می کند. ECUبا توجه به اطلاعاتی که از سنسور اکسیژن دریافت می کند ، نسبت به تغییر مخلوط سوخت اقدام می کند. تغییرات پی در پی در مخلوط سوخت ( غنی و رقیق شدن مداوم ) ، نوسانات مشابه ای در ولتاژ خروجی سنسور اکسیژن ایجاد می کند. نتیجه تغییرات ثابت قبل و بعد از تبدیل مخلوط سوخت غنی به رقیق این است که مبدل کاتالیزوری با راندمان حداکثر کار می کند؛ در حالی که مخلوط سوخت در بالانس صحیح قرار گرفته است. که این امر تولید آلاینده ها را در حداقل میزان خود نگه می دارد. این کار مشکل اما امکان پذیر است.
گاهی هیچ سیگنالی از سنسور اکسیژن دریافت نمی شود. این شرایط هنگامی بوجود می آید که موتور سرد برای اولین بار استارت می خورد و یا اینکه سنسور اکسیژن خراب است. ECUدر این وضعیت فرمان ارسال سوخت غنی وبه طور ثابت را اعلام می کند. این حالت عملکرد حلقه باز نامیده می شود ؛ زیرا هیچ گونه از اطلاعات سنسور اکسیژن برای تنظیم مخلوط سوخت استفاده نمی شود.
اگر موتور هنگامی که سنسور اکسیژن به درجه حرارت عملکرد خود می رسد ، امکان استفاده از سیستم حلقه بسته را از دست دهد یا اینکه این سیستم به دلیل اخلال در ولتاژ خروجی سنسور اکسیژن دچار افت شود ، موتور با سوخت خیلی غنی کار می کند که نتیجه آن افزایش مصرف سوخت و تولید آلاینده ها است.خرابی سنسور دمای آب نیز می تواند از شکل گیری سیستم حلقه بسته جلوگیری کند. زیرا ECUفکر می کند که همواره درجه حرارت آب موتور در کمترین میزان خود است ؛ بنابراین از شکل گیری سیستم حلقه بسته ممانعت می کند.
سنسور اکسیژن چگونه کار می کند :
سنسور اکسیژن شبیه یک ژنراتور کار می کند و هنگامی که به اندازه کافی گرم شود ، از خود ولتاژ تولید می کند. قسمتی از سنسور که در درون مانیفولد دود قرار دارد ، یک حباب سرامیکی زیرکونیومی است که انتهای آن روی پوسته مانیفولد پیچ می شود. قسمت بیرونی حباب با یک لایه متخلخل از جنس پلاتین پوشیده شده و در درون آن دو نوار پلاتینی وجود دارد که به عنوان الکترودها یا کنتاکت ها به کار می روند.
قسمت بیرونی حباب در معرض گازهای داغ مانیفولد دود قرار دارد. اما در درون حباب ، سنسور ( الکترود) بین هوای محیط و دود اگزوز قرار گرفته است. در سنسورهای اکسیژن قدیمی یک سوراخ کوچک در پوسته ضخیم سنسور وجود داشت که هوا از طریق آن وارد سنسور می شد. در سنسورهای جدید تنفس از میان کانکتور سیم ها انجام می شود و این فضای کم بین عایق بندی و سیم ( ها ) محلی مناسب برای نفوذ هوا به درون سنسور است. بنابراین نباید هرگز روی کانکتورهای سنسور اکسیژن را روغنکاری و چرب نمود زیرا این امر سبب مسدود شدن جریان هوا می شود. این روش نسبت به روش قدیمی ترجیح داده می شود؛ زیرا خطر کثیف شدن یا گرفتگی توسط آب که می تواند از درون سنسور را کثیف یا معیوب کند ، کاهش می یابد.
اختلاف میزان اکسیژن بین اگزوز و هوای محیط در درون سنسور اکسیژن سبب تولید ولتاژ نسبت جریان در میان حباب سرامیکی می شود. هرچه اختلاف اکسیژن بیشتر باشد ، ولتاژ تولیدی سنسور نیز بیشتر خو بود. به طور نونه یک سنسور اکسیژن هنگامی که مخلوط سوخت غنی است و اکسیژن محترق نشده کمی در
اگزوز وجود دارد ، ولتاژی در حدود 9/0 ولت تولید می کند. زمانی که مخلوط سوخت رقیق است ، ولتاژ خروجی سنسور افت کرده و به حدود 2/0 ولت می رسد. هنگامی که مخلوط سوخت و هوا بالانس شده یا در نقطه ای ثابت در حدود 14.7 : 1 قرار گرفته ، سنسور ولتاژی در حدود 45/0 ولت را تولید می کند.
هنگامی که ECUسیگنالی با ولتاژ بالا مبنی بر غنی بودن مخلوط سوخت دریافت می کند ، به منظور کاهش ولتاژی که سنسور تولید کرده ، مخلوط سوخت را رقیق می کند. زمانی که سنسور سیگنالی با ولتاژ پایین مبنی بر رقیق بودن مخلوط سوخت به ECUمی فرستد ، ECUدوباره مخلوط سوخت را غنی می کند. رقیق و غنی کردن مخلوط سوخت در طی سرعت های مختلف که به سیستم سوخت رسانی وابسته است ، ثابت می ماند. آهنگ تغییر در موتورهایی که کاربراتور فیدبک دارند بسیار آهسته است. در نوعی از آنها تا 2500 دور بر دقیقه ( RPM ) یک بار در ثانیه انجام می شود. موتورهای دارای سیستم انژکتورتک نقطه ای تا حدی سریع تراند ( دو تا سه بار در ثانیه تا 2500 دور بر دقیقه ). در حالی که موتورهای مجهز به سیستم انژکتور چند نقطه ای از همه سریع تراند ( پنج تا هفت بار در ثانیه تا 2500 دور بردقیقه ).
سنسور اکسیژن برای اینکه سیگنال ولتاژ تولید کند ، باید قبل از شروع به کار در حدود 600 درجه سلسیوس یا بیشتر گرم شود. بنابراین اکثر سنسورهای اکسیژن در درونشان المنت گرم کن کوچکی دارند که به آنها کمک می کند سریع تر به درجه حرارت عملکرد خود برسند.
المنت گرم کن قادر است در زمانی که دور آرام موتور طولانی می شود ، از متوقف شدن عملکرد سنسور جلوگیری نماید. در غیر این صورت سیستم حلقه بسته به حلقه باز تبدیل خواهد شد.
سنسورهای اکسیژن دارای گرم کن در خودروهای جدید استفاده شده اند که برخی از آنها دارای سه یا چهار سیم هستند. سنسورهای تک سیمی که قدیمی تراند ،
گرم کن ندارند. هنگام تعویض سنسور اکسیژن حتماَ نوع یکسان با نمونه اصلی ( دارای گرم کن یا فاقد گرم کن ) را نصب کنید.
وظیفه جدید سنسور اکسیژن به همراه OBD II :
در ابتدا تعداد کمی از خودروها در سال های 1994 و 1995 وسپس تمامی خودروهای ساخته شده از سال 1996 تاکنون ، تعداد سنسور اکسیژنشان دو برابر شد. سنسور اکسیژن دوم پایین تر از مبدل کاتالیزوری نصب شده وراندمان عملکرد مبدل را نشان می دهد. در موتورهای Vشکل شش و هشت سیلندر با اگزوز دوگانه از چهار سنسور اکسیژن استفاده شده است. یکی در نزدیکی هر بلوکه سیلندر و دیگری بعد از هر مبدل کاتالیزوری نصب شده است.
سیستم OBD IIبرای تشخیص میزان آلاینده ها در طی عملکرد موتور طراحی شده است. این امر مستلزم وجود قطعاتی است تا عواملی را که امکان افزایش آلاینده ها را فراهم می کنند ، شناسایی کند. سیستم OBD IIبه منظور دانستن عملکرد صحیح مبدل کاتالیزوری و کاهش میزان آلاینده های اگزوز توسط آن ، میزان اکسیژن گزارش شده از سنسورهای قبل و بعد از مبدل را( که به صورت ولتاژ است ) مورد مقایسه قرار می دهد. اگر OBD IIدریابد که تغییرات ولتاژ بین دو سنسور کم است ویا تغییری وجود ندارد ؛ یعنی مبدل کاتالیزوری به درستی کار نمی کند که این امر باعث روشن شدن لامپ نشانگر نقص فنی ( MIL ) می شود.
عیب یابی سنسور:
عملکرد مطلوب سنسور اکسیژن به قابلیت تولید ولتاژ آن وابسته است. این قابلیت با افزایش مدت زمان کارکرد سنسور به دلیل تجمع آلاینده ها بر روی نوک آن ، کاهش می یابد. کثیف شدن و گرفتگی سنسور می تواند توسط مواد مختلفی که در اگزوز وجود دارند ، ایجاد شود.از قبیل: سرب ، سیلیکون ، سولفور ، رسوب روغن و حتی برخی مواد مکمل سوخت. علاوه بر این سنسور می تواند توسط عوامل محیطی از جمله : آب ، مواد معدنی موجود در جاده ، روغن و کثافات معیوب شود.
هرچه طول عمر سنسور افزایش یابد ، کارایی آن کاهش خواهد یافت. هنگامی که سنسور اکسیژن نسبت به تغییرات مخلوط سوخت و هوا واکنش کندی نشان می دهد ، باعث افزایش میزان آلاینده ها می شود. زیرا عمل رقیق و غنی کردن مخلوط سوخت به کندی انجام می شود که سبب کاهش راندمان مبدل می گردد. در موتورهایی با سیستم تزریق چند نقطه ای( MFI ) که دارای سیستم تزریق الکترونیکی اند ، کیفیت عملکرد سنسور اکسیژن حایز اهمیت است. زیرا تغییرات نسبت سوخت در سیستم MFIدر طی کارکرد با بیشترین سرعت انجام می شود. البته این امر برای سیستم تزریق ت نقطه ای (SFI ) که دارای سرعت تغییرات کمتری نسبت به سیستم MFIمی باشد نیز تا حدی صدق می کند.
اگر هر دو سنسور اکسیژن با هم خراب شوند ، مخلوط سوخت غنی می شود. پیش فرض اکثر سیستم های تزریق سوخت ، میانگین تزریق پس از سه دقیقه است که سبب افزایش مصرف سوخت و تولید آلاینده ها می شود. لازم به ذکر است ؛ اگر مبدل کاتالیزوری به سبب غنی بودن مخلوط سوخت بیش از حد داغ شود ، امکان معیوب شدن مبدل وجود دارد.
یکی از مطالعات سازمان حفاظت محیط زیست ( EPA ) مشخص کرد ؛ 70 درصد خودروهایی که در تت آلاینده های I / M 240تایید نشده اند ، به یک سنسور اکسیژن جدید نیاز دارند.
تنها راه فهمیدن عملکرد صحیح ر اکسیژن ، آزمیش و بررسی منظم آن است. از این رو برخی خودروها یک لامپ اخطار خرابی سنسور دارند. زمان مناسب برای بررسی سنسور اکسیژن ، هنگام تعویض شمع های جرقه است.
می توان توسط یک ولت متر دیجیتال ولتاژ خروجی سنسور اکسیژن را اندازگیری کرد. اما نوسانات ولتاژ ، مشاهده را سخت می کند زیرا پرش اعداد زیاد است. یک ولت متر آنالوگ برای مشاهده تغییرات بهتر است ؛ اما ممکن است بر روی سیستمی که تغییرات آن زیاد است ، پاسخگو نباشد. بنابراین بهترین وسیله برای مشاهده ولتاژ خروجی سنسور اکسیژن یک اسیلوسکوپ ذخیره ساز دیجیتال ( DSO ) است. یک اسکوپ ولتاژ خروجی سنسور اکسیژن را به صورت موجی شکل و در قالب دامنه نوسانات ولتاژ حداقل و حداکثر و همچنین توسط فرکانس آن ( نرخ تغییر سوخت غنی نسبت به سوخت رقیق ) مشخص می کند.
نوسانات امواج یک سنسور اکسیژن سالم باید به گونه ای باشد که ولتاژ حداقلی در حدود 1/0 ولت و ولتاژ حداکثری در حدود 9/0 ولت را نشان دهد. با فشردن پدال گاز مخلوط سوخت را غنی کنید. این امر باعث می شود که سنسور اکسیژن بی درنگ ( در طی 100 میلی ثانیه ) و با تولید حداکثر ولتاژ خروجی ( 9/0 ولت ) واکنش نشان دهد. سپس با باز کردن یک مجرای خلا ، مخلوط سوخت را رقیق نمایید. باید ولتاژ خروجی سنسور افت کرده و به حداقل مقدار خود ( 1/0 ولت ) برسد. اگر سنسور با سرعت کافی تغییرات ذکر شده را انجام نداد ، نشانه خرابی سنسور است و باید آن را تعویض نمود.
اگر مدار سنسور اکسیژن به دلیل اتصال کوتاه یا فرسودگی قطع شود ، ممکن است سنسور یک کد خطا تنظیم نموده و لامپ اخطار موتور یا لامپ نشانگر نقص فنی ( MIL ) را روشن کند. اگر عیوب دیگری نیز مبنی بر خرابی سنسور مشخص شود ، تعویض سنسور الزامی است. برخی سنسورهای اکسیژن اگر به طور خفیف دچار عیب شوند ، به عملکردشان ادامه داده و کد خطایی تنظیم نمی کنند. اما این کار زیاد مناسب نیست زیرا سبب افزایش مصرف سوخت و تولید آلاینده ها می شود. بنابراین نبود کد خطا یا لامپ اخطار به معنای کارکرد صحیح سنسور اکسیژن نیست.
تعویض سنسور:
سنسور اکسیژنی که عیب آن مشخص شود ، نیاز به تعوض دارد. از طرفی تعویض سنسور اکسیژن در بازه زمانی مشخص می تواند از بروز برخی مشکلات جلوگیری کند. تعویض نکردن یک سنسور اکسیژن فرسوده که فاقد کارایی لازم است ، می تواند سبب کاهش یا از بین رفتن حداکثر راندمان سوخت ، حداقل آلاینده های خروجی و طول عمر مبدل کاتالیزوری شود.
سنسورهای اکسیژن یک یا دو سیمه فاقد گرم کن که از سال 1976 تا حدود دهه نود مورد استفاده بودند ، پس از 30000 تا 50000 مایل تعویض می شدند. سنسورهای سه یا چهار سیمه دارای گرم کن که در اواسط دهه هشتاد تا اواسط دهه نود مورد استفاده بودند ، به ازای هر 60000 مایل تعویض می شدند. در خودروهای مبتنی بر OBD II ( از سال 1996 تا کنون ) به ازای پیمودن هر 100000 مایل نسبت به تعویض سنسور توصیه شده است.
ارغوان
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۱با سلام
من بامطالعه ومشاهده نظرات دوستان در مورد انتخاب وقضاوت کردن اتومبیل های ابرانی به هیج نتیجه ای نرسیدم. به نظر میرسه همه عزیزیان آنچه را که دوست دارن اتفاق بیفته بیان کرد ن . در عین حال خودم حدودا یه ماهی میشه که وی 8 90 گرفتم .تنها مشکلی که تو این مدت با هاش برخوردم مصرف بنزین بیش از حد تصور منه که البته نتیجه گرفتم این مصرف صدی ده ویازده هم خیلی عجیب نیست . درکل به روش رانندگی ونگه داشتنش بستگی داره .به نظر من در یک قیاس کلی ازال نود کلاسش بالاتره ولی ال نود از نظر اقتصادی به صرفه تره
حسن
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۱واقعا دلم بحال خودمون میسوزه ما جفت منطقه ازاد اروند هستیم چه ماشینایی با چه کیفیتی رو میبینیم بعد مجبوریم با التماس اهن قراضه های زیبایی وکجور رو بخریم قطعات چین کمونیست باپول بی زبون یارانه ها
galardo
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۱سلام خدمت دوستان گرام
آیا میشه گازخور برقى 206رو گازخور معمولی کرد ؟
ممنون میشم اگه جواب بدین
مهدی
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۱چه کاریه برادر … !
تازه فک کنم برقیش مصرفو کم میکنه ( نه زیاد )
ولی شدنش که شدنیه …
sunmartin
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۱آرش این همه در مورد سنسور اکسیژن توضیح داده واسش 2 تا لیک زدن…مملکته داریم؟؟
عطا
۱ خرداد ۱۳۹۱به نظر من 206 چه ساده باشه وچه sdباکلاسترین وعالیترین ماشین ایرانی هستند. واز طرف دیگه واقعا”ماشین خانواده است.
محمد
۲ خرداد ۱۳۹۱تا چند وقت پیش خودم نمیدونستم 206 بخرم یا تندر90 اما با کلی تحقیق و پرس و جو فهمیدم [تندر90 e2] بهتره نظر شما چیه؟
امین
۲ خرداد ۱۳۹۱من هم با کلی تحقیق و پرس و جو و بعد از سوار شدن این دو خودرو(وی 8 و تندر فول)به این نتیجه رسیدم که اگر خانواده کم جمعیتی داشته باشیم وی 8 انتخاب مناسبتری است که من هم فقط یه پسر دو ساله دارمبنابر این 10 روز پیش یکی ثبت نام کردم. خودم وقتی پشت فرمون وی هشت نشستم احساس خوشایند تری داشتم تا تندر
مهدي
۳ خرداد ۱۳۹۱سلام دوستان چیکارکنم؟!!!
من” 4 اسفند 90 ” sd v8 پیش خرید کردم 7میلیون ریختم به حساب ایران خودرو ٍبعد گفتن بعد از عید بهت زنگ میزنیم بقیه شو بریز به حسابِ، ِ سود 7میلیونتم حساب میکنیم!آقا گذشت هیچ خبری نشد تا 10 اردیبهشت امسال رفتم 11.600 دیگه ریختم گفتن 300 تومن سوده 7 تومنه! بعد گفت نهایت تا29 اردیبهشت بهت تحویل میدیم گفتم چقد دیر چرا زودتر زنگ نزدین بقیه پولو بریزم که لااقل تا امروز که 10 اردیبهشته ماشینو بدین، بابا من از 4اسفند ثبت نام کردم…. الان 29 اردیبهشتم گذشته هنوز ندادن فردا که 4 خرداده دقیقا 3 ماه میشه که از ثبت نام گذشته بخدا کلافه شدم ازبی ماشینی. خدا لعنتتون کنه… درصورتیکه خیلی ها 15 روز پیش، نقدی ثبت نام کردن الان ماشین زیر پاشونه! فکر کنم دلیل اینکه دیر بهم میخوان بدن اینکه 300 تومن سود دادن خب بابا باید آدمو اذیت کنن یانه اینجا ایرانه! بعد تازه گرونشم کردن قبله عید17.600 بود الان 18.909حالا گرون شدنش به کنار بابا ماشینمو بدین… وصیت من به شماـ هیچ وقت مستقیما از ایران خودروماشین نخرینِ، 400 یا 500 تومن گرونتر از نمایشگاه بخرین ولی ارزش داره ماشینو همونجا بگیری. من الان از 4اسفند تا 4خرداد (3ماه) بی ماشینم ایران خودرو هم داره با 18.600 تومنم توحسابش داره سود میخوره! حسابشو بکنین چندین نفر مثه من……………………..
galardo
۵ خرداد ۱۳۹۱سلام دوستان اگه بخواى یه 206اس دى تمیز 89پیدا کنى چند میارزه ؟
ممنون میشم اگه کمکم کنین