ایران خودروپژوخودروهای چینیدانگ فنگ

مقایسهٔ سه سدان جدید ایران‌خودرو: پژو 301، دنا ELX و دانگ‌فنگ S30

تا چند سال گذشته بازار خودروی ایران خصوصاً در بخش زیر صد میلیون تومان از تنوع بسیار محدودی رنج می‌برد و عمدتاً محصولات قدیمی دو خودروساز بزرگ کشور در آن حضور داشتند؛ اما طی چند سال اخیر به لطف عرضهٔ خیل عظیمی از خودروهای چینی به بازار، تنوع در این بخش بالا رفته است؛ بنابراین ایران‌خودرو سایپا هم برای عقب نماندن از قافله و از دست ندادن بازار، خودروهای جدیدی را به بازار عرضه کرده‌اند. در این میان ایران‌خودرو برنامهٔ عرضهٔ سه سدان جدید را در آینده‌ای نزدیک دارد که قیمتی بین ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان خواهند داشت. این سه خودرو عبارت‌اند از پژو ۳۰۱، دنا ELX و دانگ‌فنگ S30؛ بنابراین بر آن شدیم تا مقایسه‌ای میان این سه سدان میان قیمت آیندهٔ بازار کشور داشته باشیم.

new-iran-sedan

معرفی خودروها

ابتدا با نمایندهٔ چینی این جمع یعنی دانگ‌فنگ S30 آغاز می‌کنیم. این خودرو در اصل نسخهٔ سدان مدل H30 کراس است که چندی است توسط ایران‌خودرو پیش‌فروش شده و با استقبال بسیار بالایی هم مواجه شده است. S30 که برای اولین بار در سال ۲۰۰۹ معرفی شد، در اصل بر اساس پلت‌فرم سیتروئن الیزه متعلق به سال ۲۰۰۲ ساخته شده است. سپس در سال ۲۰۱۳ مورد فیس‌لیفت قرار گرفت که قسمت جلویی آن به‌طور کامل دستخوش تغییراتی شد. حال ایران‌خودرو پس از موفقیت برادر کراس‌اوورنمای S30 قصد دارد نسخهٔ سدان آن‌را هم به بازار عرضه کند تا تنوع بیشتری به بخش سدان‌های گران‌قیمت خود بدهد. به‌احتمال‌زیاد پیش‌فروش دانگ‌فنگ S30 تا پایان امسال انجام گرفته و سال آینده به بازار عرضه خواهد شد.

dongfeng-fengshen-s30-2013

پس از انعقاد قرارداد دوبارهٔ پژو با ایران‌خودرو، در قدم اول برنامهٔ تولید سه محصول این شرکت یعنی ۳۰۱، ۲۰۸ و ۲۰۰۸ در ایران کلید خورده است. پژو ۳۰۱ سدانی ارزان‌قیمت و اقتصادی است که در سال ۲۰۱۲ از سوی پژو بیشتر برای کشورهای درحال‌توسعه معرفی شد. همچنین به‌تازگی این خودرو مورد فیس‌لیفت قرار گرفته که هرچند معلوم نیست نسخهٔ فیس‌لیفت شدهٔ آن در کشورمان عرضه گردد یا نه اما ما همین نسخه را در اینجا مورد مقایسه قرار داده‌ایم. با توجه به گزارشات، خط تولید پژو ۳۰۱ در ایران‌خودرو در حال آماده‌سازی است و احتمالاً سال آینده فروش آن آغاز خواهد شد.

peugeot-301-2017-1600-01

و اما می‌رسیم به دنا که در اصل نسخهٔ فیس‌لیفت شدهٔ سمند و سورن است که در سال ۹۰ رونمایی شده و سه سال بعد به بازار آمد؛ اما انتقادی که همواره به دنا وارد بود، عدم هماهنگی طراحی جلو و عقب آن با بخش جانبی بود زیرا درحالی‌که جلو و عقب خودرو به‌طور کامل تغییر کرده بودند، بخش جانبی هیچ تغییری نداشته و کاملاً مشابه سمند بود؛ بنابراین ایران‌خودرو فیس‌لیفتی را بر روی دنا انجام داده و بیشترین توجه خود را به بخش جانبی آن معطوف کرده است. دنای فیس‌لیفت شده قرار است با نام دنا ELX طی ماه‌های آینده پیش‌فروش شده و احتمالاً اوایل سال آینده به خریداران تحویل داده شود.

ikco-dena-2017-elx-01

طراحی بیرونی

دانگ‌فنگ S30 در قسمت جلو تا حد زیادی مشابه H30 کراس بوده و فقط در جلوپنجره و سپر با آن تفاوت دارد درحالی‌که بچه گلگیرهای پلاستیکی و ریل‌های روی سقف نیز در نسخهٔ سدان وجود ندارند؛ اما در بخش عقب اوضاع متفاوت بوده و با وجود صندوق کاملاً از نسخهٔ کراس متمایز شده است. هرچند طراحی چراغ‌های عقب S30 قابل‌قبول هستند اما همچنان چینی بودن خود را فریاد میزند و همچنین نوعی عدم هماهنگی در اتصال صندوق به خودرو به چشم می‌خورد.

پژو ۳۰۱ در ابتدا از طراحی کاملاً ساده و محافظه‌کارانه‌ای برخوردار بود اما پژو در فیس‌لیفت اخیر سعی کرده کمی آن‌را از این سادگی دور کند. پژو در قسمت جلوی ۳۰۱ تلاش کرده با تغییر چراغ‌ها و جلوپنجره، آن‌را به طراحی دیگر ساخته‌های جدیدش نزدیک کند که البته موفق بوده و شاهد طراحی خوبی هستیم؛ اما در بخش عقب سادگی بیشتری به چشم می‌خورد که البته سعی شده با گرافیک داخلی جذاب چراغ‌های LED عقب تا حدودی این سادگی کمتر شود.

در دنا ELX قسمت‌های جلو و عقب تغییر چندانی نکرده و همان‌طور که گفته شد بیشتر تغییرات در بخش جانبی اعمال‌ شده است. بااین‌حال استفاده از LED بیشتر در چراغ‌های جلو و تجهیز آن‌ها به دی‌لایت، مشکی‌رنگ شدن قسمت میانی جلوپنجره و تغییر گرافیک داخلی چراغ‌های عقب و استفاده از LEDهای بیشتر در آن‌ها موجب شده که طراحی دنا زیباتر و بروزتر گردد. همچنین تغییرات جانبی هم مؤثر بوده و فرم نوینی به این قسمت بخشیده‌اند. در کل در بخش طراحی بیرونی، دنا ELX نه‌تنها بر دانگ‌فنگ S30 برتری دارد که حتی در برابر پژو ۳۰۱ هم حرف‌هایی برای گفتن دارد.

طراحی داخلی

در بخش طراحی داخلی، دانگ‌فنگ S30 کاملاً به H30 کراس شباهت داشته و تغییراتی چندانی بین کابین آن‌ها دیده نمی‌شود. بااین‌حال طراحی داشبورد S30 کاملاً ساده بوده و با فرم‌های روز دنیا فاصله دارد. همچنین کاربرد وسیع پلاستیک نه‌چندان باکیفیت هم در آن به چشم می‌خورد. یک نمایشگر لمسی در میانهٔ کنسول تعبیه شده و با یک نوار تیر رنگ بالای داشبورد که روی درها ادامه یافته است سعی شده تا از سادگی کابین کم شود.

dongfeng-s30-red-china-4

پژو ۳۰۱ را در بخش داخلی می‌توان برتر میدان دانست چراکه داشبورد خودرو از طراحی مناسب و مدرنی و ارگونومی مناسبی برخوردار بوده و کیفیت متریال هم در مقایسه با دو رقیب دیگر برتر است. تیپ‌های بالایی این خودرو مجهز به یک نمایشگر لمسی هستند که درست زیر دریچه‌های تهویه نصب شده و غربیلک فرمان نیز با قسمت پایینی صاف خود، فرم اسپرتی دارد. هرچند که نبود دکمه‌های کنترلی روی آن کاملاً عجیب به نظر می‌رسد.

peugeot-301-2017-1024-0f

دنا ELX در بخش داخلی تفاوت چندانی با دنای کنونی نداشته و فقط تغییراتی در صفحه‌نمایش و سیستم مولتی‌مدیای آن ایجاد شده است؛ بنابراین برای این مقایسه همان داشبورد مدل فعلی را بررسی می‌کنیم. ایران‌خودرو در طراحی داشبورد دنا از محصولات هیوندای الهام گرفته است که البته نتیجهٔ کار قابل‌قبول از آب درآمده است. این خودرو با دو تریم یک رنگ مشکی و دورنگ مشکی/کرم عرضه می‌شود که دومی نمای لوکس‌تری دارد. بااین‌حال علیرغم طراحی داخلی قابل‌قبول و زیبای دنا، کیفیت داخلی آن چنگی به دل نمی‌زند.

ikco-dena-2012-14

تجهیزات

هر سه خودروی این رقابت از تجهیزات نسبتاً کاملی با توجه به بازهٔ قیمتی‌شان سود می‌برند. دانگ‌فنگ S30 به‌احتمال‌زیاد سطح تجهیزات مشابهی با H30 کراس خواهد داشت بنابراین در این خودرو شاهد دو ایربگ، سانروف برقی، کلیدهای کنترلی روی فرمان، تهویه مطبوع اتوماتیک، صفحه‌نمایش لمسی ۶.۵ اینچی، چهار پنجرهٔ برقی و دوربین دید عقب خواهیم بود. هنوز مشخص نیست که ایران‌خودرو پژو ۳۰۱ را در چند تیپ و با چه سطح تجهیزاتی عرضه می‌کند اما احتمالاً شاهد ارائهٔ تیپ میانی یا فول این خودرو در بازار کشور خواهیم بود؛ بنابراین احتمالاً پژو ۳۰۱ دارای تجهیزاتی چون نمایشگر ۷ اینچی، دوربین دید عقب، فرمان برقی، کروز کنترل، دو ایربگ و… خواهد بود؛ و درنهایت دنا ELX هم خودروی کاملی خواهد بود به‌گونه‌ای که ایران‌خودرو دو ایربگ، صفحه‌نمایش لمسی، سانروف برقی، صندلی‌های جلوی برقی، تهویهٔ اتوماتیک، کروز کنترل، دوربین دید عقب و دکمه‌های کنترلی روی فرمان را برای آن در نظر گرفته است که آن‌را در این بخش بالاتر از دو رقیب دیگر قرار می‌دهد. همچنین طبق شنیده‌ها قرار است برای دنا ELX ایربگ‌های جانبی و گرم‌کن و سردکن صندلی‌های جلو هم ارائه گردد که البته بعدید به نظر می‌رسید.

پیشرانه

یکی از عوامل اصلی که موجب شده ایران‌خودرو سراغ S30 و برادر قدبلندش برود این است که یکی از موتورهایی که دانگ‌فنگ برای این خودرو ارائه می‌کند، همان پیشرانهٔ آشنای TU5 است که به‌طور گستره در محصولات ایران‌خودرو مورداستفاده قرار می‌گیرد. این موتور ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور دارد. برای انتقال نیرو هم به‌احتمال‌زیاد همان گیربکس چهار سرعتهٔ اتوماتیک آیسن مورداستفاده در H30 کراس ارائه خواهد شد درحالی‌که احتمال ارائهٔ گیربکس دستی هم برای آن وجود دارد.

dongfeng-fengshen-s30-2013-004

پژو ۳۰۱ در بازارهای جهانی با طیف گسترده‌ای از پیشرانه‌های بنزینی و دیزل عرضه می‌گردد اما موتور در نظر گرفته شده برای بازار ایران یک واحد ۱.۶ لیتری بنام EC5 با ۱۱۵ اسب بخار قدرت است. این موتور بر اساس همان پیشرانهٔ TU5 ساخته شده و در اصل نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ آن است. پژو برای انتقال نیرو در ۳۰۱ هم دو گیربکس پنج سرعتهٔ دستی و شش سرعتهٔ اتوماتیک را در نظر گرفته که معلوم نیست کدام‌یک از آن‌ها توسط ایران‌خودرو در بازار داخل عرضه می‌گردند.

ikco-dena-2017-elx-02

دنا ELX با همان پیشرانهٔ EF7 عرضه خواهد شد اما ایران‌خودرو در کنار نمونهٔ تنفس طبیعی، نسخهٔ توربوی این موتور را هم برای دنا ELX ارائه خواهد کرد که هم‌اکنون بر روی سورن نصب شده و ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۱۵ نیوتن متر گشتاور دارد. نسخهٔ تنفس طبیعی این موتور هم ۱۱۵ اسب بخار قدرت و ۱۵۷ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. دنا ELX حداقل در ابتدا با همان گیربکس پنج سرعتهٔ دستی تولید می‌شود و هنوز خبری از ارائهٔ گیربکس اتوماتیک برای آن نیست.

peugeot-301-2017-1600-07

قیمت

هنوز قیمت رسمی و دقیق هیچ‌یک از این سه سدان مشخص نشده است و همهٔ قیمت‌هایی که اینجا ذکر می‌شوند حدودی بوده و بر اساس شنیده‌ها و پیش‌بینی‌ها ارائه شده است. با توجه به قیمت ۴۵ میلیون تومانی دانگ‌فنگ H30 کراس، به‌احتمال‌زیاد نسخهٔ سدان آن‌هم همین حدود قیمت خواهد داشت و البته احتمال عرضهٔ نمونهٔ دستی آن با قیمت کمتر هم وجود دارد. پژو ۳۰۱ نیز طبق اعلام ایران‌خودرو قیمتی حدود ۵۰ میلیون تومان خواهد داشت که آن‌را به گران‌ترین عضو این گروه تبدیل می‌کند؛ و در آخر دنا ELX هم قرار است با قیمتی زیر ۵۰ میلیون تومان عرضه گردد که البته نسخهٔ توربو یک تا دو میلیون قیمت بیشتری از مدل تنفس طبیعی خواهد داشت.

نتیجه

پس از بررسی این سه سدان جدید بازار می‌توان گفت پژو ۳۰۱ خودروی برتر این رقابت است البته اگر با قیمت و سطح تجهیزات مناسب عرضه گردد. البته دراین‌باره هنوز نمی‌توان نظر قطعی داد. در سوی دیگر دنا ELX هم با توجه به شرایط کنونی صنعت خودروسازی کشور، خودروی قابل‌قبولی بشمار می‌رود که با طراحی نسبتاً زیبا، تجهیزات کامل و موتور توربوشارژر می‌تواند گزینه‌ای جذاب و مدعی قدرتمندی در بخش خودروهای زیر ۵۰ میلیون تومان باشد؛ و درنهایت دانگ‌فنگ S30 هم اگر با گیربکس اتوماتیک و قیمت زیر ۴۵ میلیون تومان به بازار عرضه شود می‌تواند توجهات را به خود جلب کند هرچند که در این رقابت رتبه‌ای بهتر از آخر را کسب نمی‌کند.

peugeot-301-2017-1024-06ikco-dena-2017-elx-10dongfeng-fengshen-s30-2

 

مشخصات فنی

دنا ELX پژو ۳۰۱ دانگ‌فنگ S30
پیشرانه EF7 EC5 TU5
حجم موتور ۱۷۰۰ سی‌سی ۱۶۰۰ سی‌سی ۱۶۰۰ سی‌سی
قدرت ۱۱۵ اسب بخار ۱۱۵ اسب بخار ۱۰۵ اسب بخار
گشتاور ۱۵۷ نیوتن متر ۱۵۰ نیوتن متر ۱۴۲ نیوتن متر
گیربکس ۵ سرعته دستی ۵ سرعته دستی ۵ سرعته دستی
شتاب صفرتاصد ۱۲ ثانیه ۱۱ ثانیه ۱۱ ثانیه (دستی)
حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر در ساعت ۱۸۸ کیلومتر در ساعت ۱۸۵ کیلومتر در ساعت
طول/عرض/ارتفاع ۴.۵۶/۱.۷۲/۱.۴۶ متر ۴.۴۴/۱.۷۵/۱.۴۴ متر ۴.۵۲/۱.۷۴/۱.۴۶ متر
فاصلهٔ محوری ۲.۶۷ متر ۲.۶۵ متر ۲.۶۱ متر
وزن ۱۲۵۸ کیلوگرم ۱۰۹۰ کیلوگرم ۱۲۱۵ کیلوگرم
حجم صندوق بار ۵۰۰ لیتر ۵۰۶ لیتر ۴۸۷ لیتر
مصرف سوخت ۸.۱ لیتر ۷.۳ لیتر (ترکیبی) ۷ لیتر (ترکیبی)
حدود قیمت زیر ۵۰ میلیون تومان ۵۰ میلیون تومان ۴۵ میلیون تومان

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۶۴ دیدگاه‌ها

  1. (ali (CHEVY NOVA

    ۲۷ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (7385 ديدگاه)

    اوه اوه عجججججبببببببب مقایسه ای!!!!!!
    چطور میشه انتخاب کرد از بین اینها؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    نمیشه هر سه تاشو با هم انتخاب کرد؟؟؟؟؟؟
    قدرت موتورهاشونم که سرسام اوره 115 اسب!!!!!!!!!
    تو کف گشتاور هر سه ماشینم هستم
    واقعا نمیدونم چی میشه گفت

    1. peyman

      ۲۷ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (2096 ديدگاه)

      وقتی اول مقاله این جمله رو خوندم “اما طی چند سال اخیر به لطف عرضهٔ خیل عظیمی از خودروهای چینی به بازار، تنوع در این بخش بالا رفته است؛ بنابراین ایران‌خودرو سایپا هم برای عقب نماندن از غافله و از دست ندادن بازار، خودروهای جدیدی را به بازار عرضه…”بی خیال شدم از ادامه اش

    2. Alireza.GT86

      ۲۷ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (236 ديدگاه)

      راستش حرفت خیلی درسته ??

    3. امین

      ۲۷ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (117 ديدگاه)

      با خوندن کامنت شما واقع نمی دونم باید بخندم یا گریه کنم …

    4. علی

      ۲۸ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (67 ديدگاه)

      یک سوال داشتم انتظار داری با 50 میلیون تومن 500 اسب بخارخروجی بده؟!! شوخیش هم جالب نیست. کیا ریو هم با موتور 1600 قدرتش 120 اسبه. کرولا با موتور 2000 قدرتش 150 تاست. الان این دو تا هم 500 اسب خروجی ندارن. بنابراین با منطق شما نتیجه میگیریم تویوتا کرولا ماشین خوبی نیست و باید به تویوتا ناسزا گفت!!! اگر یک ماشین سوپر اسپرت صفر کیلومتر با قیمت 50 میلیون داشتی به ما هم معرفی کن خریداریم

      1. امیرEF7

        ۵ دی ۱۳۹۵
        سوابق: (6 ديدگاه)

        واقعا گل گفتی آقا علی… دمت گرم

    5. سعید

      ۲۸ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (222 ديدگاه)

      چه خبرهای داغی بود
      گوشم سوخت…

  2. Ehsan

    ۲۷ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (310 ديدگاه)

    آدم باید خل باشه پژو رو ول کنه یکی از اون ۲تارو بخره

    1. KING 918

      ۲۷ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (217 ديدگاه)

      البته رفیق پژو هم همچین مالی نیس کیفیت کابین خوبی داره ولی چهره ی بد و موتور خاصی هم نداره و مطمئنا قیمت خیلی بالایی هم خواهد داشت …
      دنگ و فنگ هم که یه دهه عقبه ……….
      دنا طراحی خوبی داره هم داخل هم بیرون هرچند یه مقدار قناص میزنه اما موتور بدی هم نداره و کیفیتش هم ( چون باش رانندگی کردم ) میگم نسبت به سورن خیلی بالاتر بود مخصوصا دستگیره هایی که بالای در گذاشتن و تهویه اتوماتش و صندلی هاش حس لوکس بودن رو داره نمیخوام از این اشغال های وطنی دفاع کنم ها اما ازبین بد و بدتر نسبت به قیمت دنا کمی بهتره به نظرم هرچند پلتفرمش دیگه جز اثار باستانی حساب میشه …

    2. محمد

      ۲۷ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (2 ديدگاه)

      گول مارک پژو را نخور.این پژوی چینی هستش که فیس لیفت آن در چین انجام شده است.!

      1. امپراتور لامبورگینی

        ۲۷ آذر ۱۳۹۵
        سوابق: (11565 ديدگاه)

        دیگه همه ی ماشین ها دارن چینی میشن
        کسی که پول داره و ماشین ژاپنی و کره ای و یا آلمانی میخره ، خوش به حالش.

  3. خوزستاني

    ۲۷ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (8 ديدگاه)

    به نظر من اگه دنا از همون روز اول با این شکل و طراحی ظاهری به بازار میومدم موفق تر میشد ! حداقلش این بود از نمای بقل همه نمیگفتن همون سمنده !

  4. abbas

    ۲۷ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (93 ديدگاه)

    پژو فرانسه یک سرو گردن بالاتر از بقیه هستش

  5. احمد باقری

    ۲۷ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    مثلا این سه تا رو کنار هم قرار دادن که بگن دنا هم حرفهای زیادی برای گفتن داره!!!!!!!!!!!!

  6. Mehr

    ۲۷ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (7 ديدگاه)

    دنا تا موقعی که فکری به حال گیربکسش نکنن، نمی‌تونه انتخاب اول هیچ مقایسه‌ای باشه! هر چند که تجهیزاتش کم‌تر از پژو نیست، حتی بیش‌ترم هست، طراحی‌اش هم با وجود نقایصی اما قابل قبوله، و در کل با وجود اختلاف قیمتی که خواهند داشت می‌تونه گزینه‌ی جذابی باشه، ولی با این گیربکس خیلی سخته.
    واقعا چرا نمی‌رن یه گیربکس از کمپانی‌های مطرح خریداری کنن؟ مگه چینی‌ها اکثر موتورها و گیربکس‌هاشون از کمپانی‌های غیرچینی نیست؟ حتی پلتفرم هم خریداری می‌کنن.

  7. ahmad

    ۲۷ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (659 ديدگاه)

    انصافا اگر پژو 301 با قیمت مناسب و معقولی عرضه بشه و مونتاژ کاران وطنی به دنبال فرود کردن اون توی پاچه ملت نباشن (!)
    به راحتی میتونه تمام بازار خودرو های سدان بازه کمتر از 50 میلیون رو قبضه کنه و حرف اول روی توی بازار بزنه و همه رقبای رنگارنگ چینی خودشو با قاطعیت شکست بده…

    من که امیدوارم این محصول تا حدی بازار خودرو مارو نجات بده و مقداری از دست چینی ها خلاص بشیم!
    (کلا الان چند سالی میشه که تبدیل شدیم به موش آزمایشگاهی و سکوی پرتاب صنعت نوپای خودرو چین!)

  8. احسان(احسان سابق)

    ۲۷ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (2876 ديدگاه)

    خودروی قشر متوسط ایران. حالا مقایسه کنید با قشر متوسط امریکا که میتونه تویوتا و فورد و هیوندای و هوندا و شورولت و نیسان و … و حتی کادیلاک و لکسوز سوار شه

    1. Mehrbod

      ۲۷ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (320 ديدگاه)

      درآمد متوسط در ایالات متحده 5000 دلار است .. آمریکا در 90 درصد شاخص ها ، کشور اول دنیاست چه ربطی به ایران دارد !!! در چند صد سال اخیر چه گلی به سر کشورمان و دنیا زدیم که حقمان پایمال شده باشد ..؟

      1. ناصر

        ۲۷ آذر ۱۳۹۵
        سوابق: (111 ديدگاه)

        دوست عزیز درسته که ما مردم ایران هم برای کشورمون کاری انجام ندادیم و کلا ما ایرانیها تعهد کاری در قبال شغلمون نداریم که بخواد باعث پیشرفتمون بشه.
        ولی دولتمردان یه مملکت هم باید این بستر را برای مردمشون فراهم کنن(دولتمردان ما بستر دزدی را فراهم کردن و مردم هم خراب شدن).
        کره جنوبی و شمالی یه روز کشوری بودن به نام کره.
        هر دو از یک قوم ونژاد هستن با زبان مشترک دولتمردان کره جنوبی بستر پیشرفت را برای ملتشون فراهم کردن و دولتمردان کره شمالی بستر بدبختی را.
        این شیخ محمد ال مکتوم شیخ نشین دبی بود که بستر پیشرفت را برای مردمش فراهم کرد.

      2. امین

        ۲۷ آذر ۱۳۹۵
        سوابق: (117 ديدگاه)

        حق شما شاید پایمال نشده باشه ( که البته بعید میدونم ) ولی حق من جوون 17 ساله چی ؟! من چه گناهی کردم ؟

    2. احسان(احسان سابق)

      ۲۷ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (2876 ديدگاه)

      مهربد بی خودی گناه دولتمردان رو نشور. وقتی هزاران قانون بی خود و دست و پاگیر وجود داره، وقتی کسب و کاری راه میندازی و به جز پدرت کسی نیست سرمایه مورد نیازت رو تامین کنه، وقتی بهترین مقالات علمی در رشته علمی خودت رو ارائه میدی اما هیچکی تحویل نمیگیره چون صنعتش تو ایران نیومده هیچ عجیب نیست که سرد بشی

  9. Erfan

    ۲۷ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (43 ديدگاه)

    جایی خوندم که دنا رو واسه است تصادف فرستادن اروپا…
    ولی اون سری که فرستاده شده فول بودن و سانروف هم داشتن….

    1. هادی

      ۲۷ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (5 ديدگاه)

      اروپا نبود که کره جنوبی بود فک کنم

    2. مسعود

      ۲۷ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (4 ديدگاه)

      اروپا نبود اخوی ، کره جنوبی بود و همین مدل های جدیدی elx بودن (به همین خاطر سانروف داشتن و توربو هم بودن)

  10. یوسف

    ۲۷ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (746 ديدگاه)

    عمرا پژو ۳۰۱ رو چهل تا پنجاه میلیون بدن، ملتو سه سال تو نوبت میزارن و آخرش هفتاد میکنن تو پاچشون اونم ورژن قبل از فیس لیفت.

  11. هادی

    ۲۷ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (11 ديدگاه)

    آدم این لگن ها رو که میبینه قدر تویوتا و هیوندای و بقیه رو میدونه.

  12. فرشاد

    ۲۷ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (74 ديدگاه)

    اچ 30 همین الان هم چهارتا ایربگ داره.
    مسئول غرفه ایران خودرو تو نمایشگاه خودرو شیراز هم گفت دنا 100 درصد چهار کیسه هوا داره.

  13. amin

    ۲۷ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (1131 ديدگاه)

    من فکر نمیکنم پژو رو ۵۰ تومن بدن چون واقعا دیگه کسی سراغ دنا و ال نود و جک جی۵ و ام وی ام ۵۵۰ و آریو و برلیانس و سراتو ۱۶۰۰ واچ۳۰ کراس و ساندرو و….نمیره.همه اینها میرن زیر سایه پژو ۳۰۱ .البته کاش این اتفاق میافتاد ولی با توجه به اینکه بازارمون رقابتی نیست و سابقه خودروسازهامون و اینکه اینا همشون دستشون با هم تو کاسه مردمه خیلی بعیده این اتفاق بیوفته.اینا نون خودشون رو آجر نمیکنن

  14. رامتین

    ۲۷ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (3257 ديدگاه)

    اصلا شکی نیست بین این 3خودرو، پژو301 یک سر و گردن بالاتره. من خودم اگه پژو سال آتی نسخه فیس لیفت یعنی 2017 را بیاره و از گیربکس 6سرعته اتومات استفاده کنه (نه 4سرعته که این موضوع بسیارمهمه) و امیدوارم در نسخه فولش سانروف هم داشته باشه (که تا بحال با سرچی که داشتم سان نداشته!) تا 65 تومن باشه حتما میخرم. لطفا و خواهشا دیس ندید یا نگید که بیخوده این!! اولا دور اول کیفیت واقعا بالاست و همین که موتور و گیربکس فرانسویه بسیار عالیه. ماشینهای ایرانی موتور و گیربکس افتضاح دارن. ضمن اینکه در مدل فول301 هم آپشن خوبی داره. اگه ماشین صفر دیگه با این حدود قیمت و برتر میشناسید معرفی بفرمایید:)

    1. هادی

      ۲۷ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (5 ديدگاه)

      آخ آخ حرف حق زدی داداشی!!!

    2. علی

      ۲۸ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (67 ديدگاه)

      اینجا اشتباه گفته که قیمتش 50 تومنه. قبلا ایران خودرو اعلام کرده که بین 60 تا 65 قیمت میخوره. البته اون موقع دلار 3500 تومن بود. اما با همون دلار 3500 بیشتر از 60 نمی ارزه.

  15. Amin Hossein

    ۲۷ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (7 ديدگاه)

    به نظرم بین این سه تا دنا ELX توربو شارژر گزینه بهتریه
    هم لوازم یدکی بیشتر و ارزون تری داره و از بابت نبود قطعات تا 10 سال آینده نگرانی وجود نداره
    هم مثل چینی ها موقع فروش افت قیمت شدیدی نمی خوره
    هم ظاهر به نسبت شیک تری داره
    فقط حیف که گیربکس بدی داره، گیربکس اتوماتیک براش بیاد گزینه ایده آلی میشه

    ولی سال آینده موقع خرید، ترجیح میدم اولین تولید پژو 301 رو بخرم، چون کمتر داخلی سازی شده و کیفیت بهتری داره

    1. امپراتور لامبورگینی

      ۲۷ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (11565 ديدگاه)

      من از بابت کیفیت توربو نگرانم.
      توربو خیلی پیچیدست، خراب بشه بیچاره میکنه.

  16. هادی

    ۲۷ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (5 ديدگاه)

    ممنون بابت این مطلب بسیار ارزشمندتون
    فقط شتاب 0-100 پژو 301 تا اونجایی که یادمه برای مدل دستی برابر9.4 ثانیه هست چرا نوشتین 11 ثانیه؟؟

  17. محمد

    ۲۷ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (2 ديدگاه)

    پژو با 50 میلیون محاله بدن.فیس لیفتش با توجه به دلار4000تومانی حتما بالای 70 آب میخوره.

  18. Sardar

    ۲۷ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (165 ديدگاه)

    3 مشکل اصلی دنا:
    نبود گیربکس اتوماتیک
    عدم تقارن و همخوانی در طراحی خارجی اعم از چراغ عقب و نمای قسمت پایینی سپر جلو
    فضای کم پای سرنشینان جلو که برای افراد ۱۸۳ به بالا افتضاحه

  19. مهدی

    ۲۷ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (79 ديدگاه)

    اولا پژو ۳۰۱ فیس لیفت قرار نیس مونتاژ بشه. نسل اول این خودرو در ایران مونتاژ خواهد شد. این مورد قطعیه. در مورد قیمت هم محال ممکنه ۵۰ تومن باشه. تا جایی که این چند وقته صحبتش بوده بین ۶۵ تا ۷۰ قیمت خواهد داشت. شتابش هم همون ۱۱ تا ۱۲ درسته متاسفانه. درست مثل پژو ۲۰۰۸ که نسل قبلش قراره مونتاژ بشه… خلاصه بساط دزدی و مفت خوری ایران خودرو دوباره برقراره

    1. رامتین

      ۲۷ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (3257 ديدگاه)

      پژو 2008 قطعی شده مدل 2012 مونتاژ میشه اما پژو 301 قراره اواخر سال 96 تولید شه و بدست مردم برسه. به این دلیل هنوز قطعی نشده کدوم مدل میاد!! تفاوت مدل فیس لیفت که 2017 اومد با مدل 2012 خیلی هست: گیربکس6سرعته بجای 4سرعته- تغییر سپرها- موتور 118 اسبی (بجای 115 اسبی) و جالبه تفاوت قیمتش با مدل2012 تنها 1000دلاره یعنی 4تومن. بنابراین اگه مدیران ایران خودرو بخوان براحتی میتونن اونو بیارن اما مهم اینه که بخوان:)

  20. Ali027

    ۲۷ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (9 ديدگاه)

    به نظر من پژو از همه لحاظ از دو خودروی دیگه سرتره

  21. میثم

    ۲۷ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (27 ديدگاه)

    سلام
    من بازم میگم بزار تایید نشه
    از ایرانی بودن خودم شرم دارم(به خاطر صنعت خودرو)

  22. علی

    ۲۷ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (10 ديدگاه)

    بعید میدونم پژو رو 50 بفروشند،اگر این قیمت باشه مطمئنا استقبال زیادی ازش خواهد شد،البته نمونه فیس لیفت 2017 فول همونی که بررسی کردید

  23. Ehsan

    ۲۷ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (19 ديدگاه)

    با 50 میلیون پول تو همین کشورای عربی چه ماشینایی میشه خرید اونوقت تو ایران باید منتظر شاهکارای ایران خودرو باشیم!کاش اسم ایران رو از روی شرکت مضخرفشون برمیداشتن.

    1. علی

      ۲۸ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (67 ديدگاه)

      اگر منظورت ماشین صفر کیلومتره ماشینهایی مثل ریو، اکسنت و یاریس میشه خرید که ماشینهای فوق العاده ای نیستن. البته پژو 301 هم فوق العاده نیست. اما یک نمونه ماشینهای خوبی که میشه خرید بگو ما هم اطلاع داشته باشیم

      1. Ehsan

        ۲۸ آذر ۱۳۹۵
        سوابق: (19 ديدگاه)

        اولا که این پژویی که میخوان بیارن مشخص نیست چه امکاناتی رو ازش قراره بزنن و با چه کیفیتی تولید کنن و مطمئنا زیر 70 تا نمیفروشن دوما همین ماشینایی که شما میفرمایید درسته که فوق العاده نیستن ولی به قیمت واقعی خودشون فروش میرن تو امارات مثل کشور ما نیست دوبرابر قیمت بندازن به ملت تا فقط پولدارا توانایی خریدشو داشته باشن.طرف تو امارات یا کویت با این پول ماشین ژاپنی سوار میشه ما تو ایران دنا:)
        امیدوارم روشن شده باشه براتون مفهوم کامنتم.

        1. Ehsan

          ۲۸ آذر ۱۳۹۵
          سوابق: (19 ديدگاه)

          در ضمن ماشینایی که نام بردین در کشورای توسعه یافته با بازار ماشین رقابتی فوق العاده نیستن ولی در مقایسه با کشور ما و قیمت ماشینایی که به ملت میندازن خیلی هم فوق العاده هستن:)

  24. GOD BLESS AMERICA

    ۲۷ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (758 ديدگاه)

    حالا بزارید اینا به بازار عرضه بشه رو هر کدوم یه بنر نسب میکنن که کیفیتش پایینه و فلان و بهنام ایراد رو داره و شرکت سازنده مسئولیت قبول نمیکنه.

  25. احسان

    ۲۸ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (314 ديدگاه)

    پژو با اصالت باشه کی‌میره دنا که همون پژو ۳۰سال پیشه پلت فرمش یا دانگ فنک که پلتفرم سیترون ۱۵ سال پیش رو با موتور پژو داره ،بخره؟

  26. ناشناس

    ۲۸ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (34 ديدگاه)

    وای!!! چقدر گزینه های زیادی وجود داره!!! من واقعا نمی تونم انتخاب کنم!!!
    بله دیگه!!! از بازاری که رانتی و انحصاری باشه، چیزی بیشتر از این هم توقع نمی ره!!!
    واقعا باید به حال این صنعت مسخره مثلا خودروسازی گریست!!!

  27. ممد

    ۲۸ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (4 ديدگاه)

    مگ پژو 58 ملیون قیمتگذاری نشد؟؟؟؟؟؟؟؟
    پس چرا میگی زیر 50 ملیون

  28. زمان

    ۲۸ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (10 ديدگاه)

    چرا عادت کردیم فقط عیب بگیریم چرا از روی وجدان قضاوت نکنیم میگویید فلان ماشین ژاپنی یا کره ای یا آلمانی .ایتالیایی و….وووچرا نمیگویید یک سوناتا برای هر سرویس 300تا400 هزار تومان هزینه دارد چرا نمیگویید هر یک نیم سال 4میلیون لاستیک ولنت و غیره می خواهد ودیگر هزینه ها ما با پول کم خودروی کم استهلاک سواریم در ضمن فکر مشغله جوانان و دیگر شغلهایی در رابطه با صنعت داخلی در صحبت شما شریک هستم برای خودریی مانند تویوتا پریوس کیا ریو چون واقعا کم هزینه ترین خودروی دنیا هستند وصدای اعتراضتون برای وانت های جدید مانند هالوکس مزدا نیسان ایسوزو و..وووبلند کنید که مثلا یک هالوکس حدود 50 میلیون وارد میشه به ما 240 میلیون تحویل میدهند این ظلم واقعا ظلم.. امثال اینها رو داد بزنید نه خودروی داخلی که در حال پیشرفت است .اگر عرضه هالوکس به قیمت 80 .90.برسه اونهای دیگه هم درست میشه اول دنبال نیاز داخلی که هم برای کشاورزی وهم تجاری وهم شخصی است بروید هایلوکس نمونه است ومثال .و حقیقت .بروید دنبال ……

  29. دانیال

    ۲۸ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (134 ديدگاه)

    «در کل در بخش طراحی بیرونی، دنا ELX نه‌تنها بر دانگ‌فنگ S30 برتری دارد که حتی در برابر پژو 301 هم حرف‌هایی برای گفتن دارد.»
    من اصلا نمی تونم به دنا نگاه کنم. این خطوط بغلش واقعا منسوخ شده است. به نظر من بهتر نشده(بدترم نشده چون قبلی هم منسوخ بوده) یعنی خطوط بغل پژو که خیلی ساده اما اصولی هست رو میزاری کنار دنا فک می کنی دنا قرار بوده اسباب بازی بوده باشه.
    من واقعا نمی تونم این طراحی رو درک کنم. بیشتر بخاطر نا هماهنگی(اجزا به تنهایی بد نیستن)

  30. سیاوش

    ۲۹ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (223 ديدگاه)

    دوستان فردا ویران خودرو قرار هست خودرو کپچر 2017 رو پیش فروش اینترتنی کنه کسی از دوستان خبر داره اگر این خودرو رو بخرم بازار فروشش چه طوره اگر یه وقت ازش خوشش نیامد خیلی ممنون میشم راهنمایی ام کنین

    1. Ehsan

      ۲۹ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (19 ديدگاه)

      بنظرم اگه به گزینه های کارکرده ای مثل هیوندای سانتافه یا توسان یا تویوتا پرادو یا سانگ یانگ تیوولی صفر فکر کنی بهتر باشه چون هم افت قیمتشون رو داشتن هم طراحیشون دل نشین تره تا رنو کپچر.اگه سایتای خرید ماشین رو چک کنی متوجه زیاد بودن تعداد کپچرای فروشی با زیر ده هزار کارکرد میشی پس اگه من باشم سراغش نمیرم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا