آخر بهمنماه سال گذشته ایرانخودرو پیشنمایشی از سدان جدید خود که فعلاً با کد K132 شناخته میشود را در حاشیهٔ جلسهٔ هیئت دولت ارائه کرد. حال پس از گذشت حدود پنج ماه، این شرکت رسماً نسخهٔ نهایی این سدان جدید را برای عموم رونمایی و اطلاعاتی را در مورد آن منتشر کرده است. همانطور که پیشازاین مشخص شده بود، K132 در اصل نسخهٔ ایرانی پژو ۳۰۱ محسوب میشود و اشتراکات فراوانی با این سدان اقتصادی فرانسوی دارد. پس از بدعهدی پژو در ادامهٔ همکاری با ایرانخودرو و عدم امکان تولید پژو ۳۰۱ در کشورمان، ایرانخودرو تصمیم گرفت از ظرفیتهای قرارداد برجامی با پژو استفاده کند و بدین ترتیب پروژهٔ K132 بهعنوان جایگزین ۳۰۱ آغاز شد.
با توجه به اینکه ایرانخودرو در قرارداد با پژو حق استفاده از پلتفرم ۳۰۱ را به دست آورده بود، پس از قطع همکاری این شرکت فرانسوی، تصمیم بر این شد که سدان K132 بر اساس پژو ۳۰۱ ساخته شده و بجای این خودرو تولید شود. بدین منظور، ایرانخودرو با بازطراحی کامل ۳۰۱، اقدام به ساخت این سدان جدید کرده است. هرچند پروفیل جانبی K132 تقریباً بهطور کامل با ۳۰۱ یکسان است اما در جلو و عقب آن شاهد طراحی جدیدی هستیم تا شباهت با همتای فرانسوی آن به حداقل برسد. البته نسخهٔ نهایی سدان ایرانخودرو در ظاهر تفاوتهایی با پروتوتایپی دارد که بهمنماه گذشته به نمایش درآمد. ازجملهٔ این تغییرات میتوان به جلوپنجرهٔ کوچکتر، چراغهای عقب متفاوت با گرافیک داخلی کاملاً جدید و تغییراتی در سپر عقب اشاره کرد.
در بخش جلویی K132 مجموعهٔ سپر، گلگیرها، کاپوت، چراغها و جلوپنجره بهطور کامل بازطراحی شدهاند اما نتیجهٔ کار چندان جالب نیست و طراحی کلی این قسمت کاملاً ناپخته و ابتدایی به نظر میرسد تا جایی که گویی هدف طراحان فقط ایجاد نمای متفاوتی نسبت به ۳۰۱ بوده و توجهی به زیبایی و هماهنگی نداشتهاند. در عقب خودرو اما اوضاع بهتر است و چراغهای متصلبههم با گرافیک داخلی جالب، نمای نسبتاً زیبا و مدرنی را ایجاد کردهاند. در داخل K132 اما تفاوتها با ۳۰۱ به حداقل میرسد و طراحی کلی کابین شباهت زیادی با سدان پژو دارد تا جایی که به نظر میرسد بسیاری از قطعات داخلی مستقیماً از ۳۰۱ گرفته شده باشند. در بیرون نیز مه شکنهای جلو، دیلایتها، آینههای جانبی، سقف، شیشهها، درها و رکابها متعلق به ۳۰۱ هستند.
K132 به پیشرانهٔ EC5 پژو مجهز خواهد بود که نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ موتور TU5 محسوب میشود. خروجی این موتور ۱.۶ لیتری جدید که داخلیسازی آن از چند سال پیش در ایران انجام گرفته، با ۷ درصد افزایش نسبت به TU5 به ۱۱۵ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور رسیده درحالیکه مصرف سوخت آن نیز ۵ درصد کمتر از موتور TU5 است. حدود ۳۰ قطعه از موتور EC5 جدید بوده و استانداردهای آلایندگی یورو ۵ را پاس میکند. این موتور به تکنولوژی کنترل مداوم و متغیر سوپاپها (CVVT) هم مجهز است. گفته میشود انتقال نیروی این موتور هم در ابتدا توسط نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ گیربکس پنج سرعتهٔ دستی پژو ۲۰۶ و ۴۰۵ با کد BE4 صورت خواهد گرفت اما پس از تولید K132 با موتور EC5 قرار است نسخهٔ اتوماتیک آنهم با گیربکس شش سرعته و پیشرانهٔ EF7 توربوشارژ ارائه شود.
گفته شده تیپ پایهٔ K132 به تجهیزاتی مثل فرمان برقی، کروز کنترل، نمایشگر لمسی، دیلایت، کامپیوتر سفری، دوربین دید عقب، دو ایربگ، ترمزهای دیسکی جلو و عقب و… مجهز خواهد بود درحالیکه نسخهٔ فول آپشن آنهم از مواردی مثل ایربگهای جانبی، تودوزی چرمی، سانروف، سنسور نور، سنسور باران، تهویه اتوماتیک و… سود میبرد. همچنین برای اولین بار در محصولات ایرانخودرو، K132 به سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC) و سیستم پایش باد تایرها هم مجهز میشود.
طبق اعلام ایرانخودرو، بیش از ۹۲ درصد از K132 داخلیسازی شده و تنها ۸ درصد از قطعات آن از منابع خارجی تأمین میشود. گفته شده نمونهسازی اولیهٔ این سدان جدید از خردادماه سال جاری با تولیدات قطعهسازان آغاز شده و قبل از تولید انبوه، تعداد ۷۰ دستگاه از آن در شهریورماه برای انجام بررسیهای نهایی تولید خواهد شد. ایرانخودرو امیدوار است تا بهمنماه امسال، K132 را به مرحلهٔ تولید انبوه برساند. این شرکت برنامه دارد تا از اواخر تابستان امسال پیشفروش این ماشین را برای نسخهٔ گیربکس دستی آغاز کند. گفته میشود ایرانخودرو قصد دارد K132 را در بازهٔ قیمتی مشابهی با خودروهای سایپا شاهین، دنا پلاس و فاو بسترن B30 به بازار عرضه کند که اگر این وعدهها به حقیقت تبدیل شوند باید انتظار قیمتی بین ۱۱۰ تا ۱۴۰ میلیون تومان را برای آن داشته باشیم. به گفتهٔ مقامات ایرانخودرو، بهزودی یک نام ایرانی هم برای K132 انتخاب خواهد شد.
Genius
۹ تیر ۱۳۹۹داشبرد که واو به واو از 301 کپی شده ترکیب پوزه جلو هم که بسیار شبیه به دنا در پیوند با شاهین از کار دراومده نمای عقب هم انصافا من رو برد به حال و هوای خودروهای دهه 90 ژاپنی خخخخخخخ حالا این محصول فوق پیشرفته(!!!)حداقل تو این بلبشو 200 میلیون ناقابل هم قیمت خواهد داشت
AMIR-REZA
۹ تیر ۱۳۹۹آره 200 که رو شاخشه!!!!
ولی یه نکته جالب (وعجیب)تو عکس سوم (داخل ماشین) قسمت بالای رودری و جا آرنجی اونا چرمن یا چشام عوضی میبینن؟؟؟؟؟
نامجو
۹ تیر ۱۳۹۹دادن یه شرکت المانی براشون یه انجن از رو TU5 پژو ساخته حالا هر چی بیاد دم دستشون این انجن رو روش میذارن. ولشون کنی رو لوکوموتیو و اف 14 و تانک هم همین EF7 رو میذارن.
datsun
۹ تیر ۱۳۹۹نه داداش اینو خود پژو ارتقا داده tu5 که کمی تغییر داده سیتروئن هم از این موتور استفاده کرده فکر کنم الان که ایران تحریمه پژو از طریق جونت وینچر دانگ فنگ چین به ایران خودرو میرسونه.
خان
۲۶ آذر ۱۳۹۹نه داداش این ی موتور ساخت پژو هست هرچند ایرانخودرویی ها گفتن یک موتور ایرانی نسل جدید EF7 که ارتقا TU5? ( از عجایب این که نسل جدید EF7 ارتقا TU5) اون موتور هایی که با همکاری ماهله آلمان ساخته شده، هنوز درحال توسعه است و نهایی نشده ولی احتمالا روی این خودرو هم نصب بشه
علی مهری
۹ تیر ۱۳۹۹طراحیش هماهنگ نیست اصلا تناسبات رو درست رعایت نکردند مثل دنا. البته باید بیاد از نزدیک ببینیم تا بفهمیم چیه
sajjad.jahan
۹ تیر ۱۳۹۹تناسب حالا به کنار. حداقل نمیشد تو نمونه اولیه و برای نمایش، فاصله کاپوت با چراغ و جلو پنجره رو کمتر میکردن!!!!
خودشون خجالت نمی کشن؟؟؟
AMIR-REZA
۹ تیر ۱۳۹۹به طرز واظحی مشخصه که هدف از این طراحی این بوده که بگن این 301 نیست و اصلا براشون مهم نبوده که یه چیز درست درمون طراحی کنن
(جالبه بدونید که میگن تعریف این پروژه توی دی 1398 بوده ونمونه اولیه این ماشین تو بهمن رونمایی شده که خیلی با این تفاوتی نداره پس عملا تو یک ماه طراحی شده و کاملا ناقصه …)
به شخصه حاضر بودم اینقد ایران خودرو زحمت نکشه همون طراحی پژو 301 رو اصن با لوگو خودش تحویل میداد(مثل برلیانس های پارس خودرو) خیلی شرافتمندانه تر از این میشد……
Irani
۹ تیر ۱۳۹۹صد هزار رحمت به ماشینای چینی!
ننگم میاد اسم خودروی ملی روش میزارن ?
دی جی70
۹ تیر ۱۳۹۹من موندم اتاق 405و ریو این همه دستکاری کردن چرا اتاق ماکسیما روش کار نکردن اونم برای وانت شدن وچراغاش عوض کردن خوب جواب میداد
ali
۲۱ تیر ۱۳۹۹اتاق 405 نیست داداش ایران خودرو پلتفرم 301 رو تو قراداد گرفته رو پلتفرم 301 هست
حسین
۹ تیر ۱۳۹۹با این طراحی فقط بگی علی برکت الله.
ارشیاsvj
۱۰ تیر ۱۳۹۹تنها کاری که میشه کرد اینه
????????????????????????????????????????????????????????????????
mojtaba
۱۱ تیر ۱۳۹۹خدایا خودت کمکمون کن.اینه چیه ساختن ؟ خو همون 301 چشه … یکی تو ایرانخودرو نیست بوی از طراحی برده باشه؟ این همه مهندس و کارشناس و … چیکار میکنن اونجا؟ وای یا خدا خودت نجاتمون بده.
حسین
۳۰ آبان ۱۳۹۹داخلش قشنگه
?Ali Hossein?
۲۶ دی ۱۳۹۹چرت+پرت=k132