به اعتقاد ما انتشار جزییات اولیه گزارش تحقیق و تفحص مجلس از خودروسازان، صرفا برای نشان دادن پشت پرده فعالیت های اخیر خودروسازان با سند و مدرک کتبی است وگرنه کم و بیش همه می دانیم که صنعت ۵۰ ساله ما بدست جریان های مختلف و حتی اشخاص حقیقی سالهاست که به این طرف و آن طرف کشیده می شود . . .
علی علیلو (رئیس هیئت تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی) در حاشیه جلسه علنی دیروز مجلس، نخستین جزییات بدست آمده از گزارش تحقیق مجلس را رسانه ای کرد؛ جزییاتی ابتدایی که هرچند نتیجه بررسی بسیار کوتاه ۶ ماهه مجلسی هاست اما بازهم پشت صحنه مدیریت خودرویی کشور را به خوبی بیان می کند. مهم ترین نتایج گزارش تحقیق و تفحص مجلس را می توان بصورت زیر خلاصه کرد:
- هیئت تفحص در کمیسیون صنایع در اسفند ۹۱ تشکیل شد اما بدلیل کمبود بودجه، فعالیت رسمی خود را از ۶ مهرماه ۹۲ آغاز کرد.
- رویکرد اصلی هیئت در فاز اول صرفا آسیب شناسی بود. فاز دوم کار نیز در قالب کار هیئت هنوز تعریف نشده.
- تفحص انجام شده مربوط به سالهای ۸۱ تا ۹۱ است اما بسیاری از مشکلات به قبل از این زمان میرسد به طوریکه ریشه آنها در ۲۰ و ۲۵ سال اخیر است که عدهای خود را قیم صنعت خودروسازی دانستند.
- مشکلات اساسی از نظر ساختاری، مدیریتی، مالی و قراردادی دامنگیر خودرسازان است.
- وجود سردرگمی و سرگردانی در برنامهها و استراتژی خودروسازان.
- نبود کنترل و نظارت بر خودروسازان.
- بیانضباطی مالی، بزرگترین آسیب وارد شده به صنعت خودروسازی است.
- میانگین هزینه شرکتهای مالی خودروسازان داخلی مابین ۱۳ تا ۱۵ درصد است؛ درحالیکه این میزان بعنوان مثال برای تویوتا ۱.۵ الی ۲ درصد، در هیوندای حدود ۳ درصد و برای اکثریت خودروسازان غربی ۲ الی ۴ درصد است. تاوان این اختلاف را همیشه مشتریان پرداخت میکنند.
- قیمت مواد اولیه خودروسازان ۱۰ الی ۱۵ درصد افزایش داشته که بدلیل همان ساختار غلط و در هم تنیده حاکم در صنعت خودرو و بی انضباطی مالی است. این افزایش قیمت بازهم از جیب مشتریان جبران شده.
- حداقل مابین ۱۵ تا ۲۰ درصد از قیمت تمام شده خودروها، افزایش قیمتی نا متعارف داشته که باید این میزان کاهش یابد.
- بوجود آمدن شبکه دلالی بین کارخانه و خریدار واقعی بدلیل واگذاری بخشی از فروش خودروسازان به شرکت های زیرمجموعه شان است.
- در قیمتی که کارخانه به شرکت زیر مجموعه اش میدهد با قیمتی که خریدار واقعی میخرد، حداقل ۴ تا ۱۰ میلیون تومان اختلاف وجود داشته که تاوان آن را مردم می دهند.
- گرفتن تسهیلاتی بعضا تا ۲۰۰۰ میلیارد تومان بعلاوه وامهایی با سود ۲۸ درصد از بانکهای دولتی؛ درحالیکه خودروساز برنامه ای برای آنها نداشته و در موارد غیرمرتبط نیز هزینه کرده اند. تمامی این هزینهها بر قیمت تمام شده لحاظ شده که یعنی فشار نهایی آن بر دوش مصرف کننده است.
- بعضی از تامین کنندگان مواد اولیه و قطعات در گروههای خودروساز از انحصارهای خاص برخوردارند طوریکه آنها تبدیل به سهام داران شرکت های خودروساز شده اند. در این شرایط آنها بجای استفاده از اقلام تولید داخلی بدنبال تامین کننده خارجی رفته اند تا بدین ترتیب قیمت تمام شده خودرو افزایش یابد.
- یکی از تامین کنندگان با داشتن انحصار سهام داری به دلیل وارد کردن ECU ، هزاران دستگاه را در پارکینگ خودروساز معطل نگه داشته. آن تامین کننده در شرایطی که مشتریان را سردرگم نگه داشته است، تلاش میکند سهام ۲۳ درصدی خود را (در یکی از گروههای خودروساز) به ۳۶ درصد از طریق کانالهای سهام افراد شخصی برساند. حتی آنها میخواهند بالاترین کرسی را در هیات مدیره گروه ها کسب کنند.
- سفته بازی و خرید و فروش سهام سایپا در شرکت زیر مجموعه اش یعنی سرمایه گذاری کارکنان سایپا انجام شده. در آن زمان قیمت هر سهم ۲۴۰ تومان بود اما برای آنکه این شرکت، سهام ها را خریداری کند هر سهم را به دو برابر یعنی ۴۸۰ تومان خریداری کرده. رقم نهایی خریداری این سهام بالغ بر ۱۶۰۰ میلیارد تومان است. در واقع شرکت سایپا این میزان نقدینگی را صرف سفته بازی کرده است. این کار با عنوان وام به کارمندان انجام شده بود اما از کارمندان وکالت گرفته شد که گروهی به نام هیات مدیره صاحب اختیار تمامی این سهام باشند. وقتی این کار در آن زمان مورد اعتراض قانونی برخی از مراجع قرار میگیرد عنوان میشود که چنین اقدامی در جهت خصوصی سازی انجام شده در صورتیکه اصل سهام بخش خصوصی مورد معامله قرار گرفته.
- این ۱۶۰۰ میلیارد تومان از نقدینگی سایپا، در شرایطی بود که سایپا برای حفظ خط تولید خود به ۱۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه نیاز داشت. در همان زمان بانکهای دولتی زیر بار دادن تسهیلات به سایپا نرفتند تا نهایتا تولید این گروه به ۴۲ درصد کاهش پیدا کند.
- در قرارداد L90 که بین سازمان گسترش و رنوی فرانسه منعقد شده، می توان دید که اعداد ذکر شده در قرارداد با آنچه در عمل رنو انجام می دهد، فاصله ای ۱۰ الی ۱۲ میلیون تومانی دارد. این اتفاق به دلیل ضعف مدیریتی و نظارتی در قرارداد رخ داده؛ این فاصله قیمتی را مصرف کننده واقعی پرداخت میکند. در واقع رنو بصورت غیر مستقیم کلاه برداری کرده است.
- با آنکه وزیر دستور داده سابقه قرارداد و کارشناسیهای انجام شده مورد بررسی قرار گیرد اما در نهایت هیچکدام از نهادهای مربوطه اعم از سازمان گسترش، معاونین، وزارت و گروه خودروساز تولید کننده L90 جواب مشخصی به هیئت تفحص مجلس ندادند و مسئولیت را نپذیرفتند.
- هزینه ای که بابت قرارداد بن رو (خرید کارخانه فیات در جاده ساوه توسط سایپا) پرداخت شده، خلاف قرارداد و خیلی بالاتر از آن بوده؛ در قرارداد فقط سوله و زمین کارخانه قید شده اما سایپا پول محصول را نیز داده. این مسئله بعد از گذشت سال ها تازه مشخص شده است.
- میانگین تولید خودرو برای هر کارگر در کمپانی های خارجی ۳۶ تا ۵۶ دستگاه است درحالیکه این میزان برای خودروسازان ایرانی بیشتر از ۴ تا ۶ دستگاه نیست؛ این موضوع فاجعه ای در صنعت بهره وری خودروست.
- در هر دو گروه سایپا و ایران خودرو، تعدادی از نمایندگیهای خاص انحصاری و سفارشی وجود دارد که به صورت دستوری سهمیه ای برای شان تعیین میشود آن هم بدون آن که ضمانت لازم توسط شرکتهای خودروساز از آنها گرفته شود. این نمایندگیها اکنون میلیاردها تومان به گروههای خودروساز بدهکارند اما از آنجا که تضمین های درستی را نسپردهاند، خودروسازان قادر به گرفتن پول و مطالباتشان نیستند.
مهرداد
۲۶ اسفند ۱۳۹۲برای نابودی این دو مفت خور، با هم دعا کنیم !!
Zonda R
۲۶ اسفند ۱۳۹۲F.A
نابودیه کامل این دو خودرو ساز:لایک
ادامه کار و تولید خودروهایی مثل 232
:دیسلایک
Zonda R
۲۶ اسفند ۱۳۹۲F.A
ببینید اوضاع چقدر وخیمه که
اینا به تحقیق و تفحص افتادن و به زبون اومدن
چاقو دسته خودش رو نمیبره
این دو اشغال ساز
به کانالی وصلن که
حتی مجلس هم نمیتونه مورد بازخواست
قرارشون بده
فقط پروردگار میتونه داد ما مردم
رو بستاند
و خوشحالم که جهان باقی(اون دنیا) هم هست
Kurosh
۲۶ اسفند ۱۳۹۲آمین…
علیرضا
۲۶ اسفند ۱۳۹۲پدال لطفا این رو اکسپت کن،ممنون
1.چندین سال پیش اطراف قزوین سایت تولید ایرانخودرو به نام شهرک ایرانخودرو با کلی سرمایه گذاری داشت پایه گذاری میشد و تقریبا 80% تجهیزات هم مستقر شده بود تا آقایی که به عنوان منتخب مردم هنوان شد به مسند قدرت رسید و به دستور ایشون و یکی از همشهریاشون که مدیرعامل وقت ایران خودرو شدن تصمیم گرفتن اون همه سرمایه گذاری رو ندیده بگیرن و از بین ببرن و تجهیزات رو برای یک سایت تولید جدید در استان خودشون(سمنان) انتقال بدن. الان اون شهرک و اون همه سرمایه گذاری و سوله ها در حال خاک خوردنه و بخاطر باند بازی رییس وقت صدها میلیارد تومن سرمایه ای که از جیب مصرف کننده به ناحق برای رشد صنعت خودروسازی بیرون کشیده شده ،هدر رفته. بی شک همه ما هم میدونیم هزاران هزار از این اتفاقات میفته و تا صدها سال دیگه هم هیچ کس نه دلش به حال صنعت ما میسوزه و نه کسی جوابگو هست، همه به فکر منفعت خودشونن
2.در زمان ریاست همین آقا جناب ب… شدن مدیرعامل محترم!گروه سایپا. یک شرکت به این عظمت اما جالبیش این بود این آقایی که مدیرعامل یه گروه خودروسازی شده در مصاحبه هایی که انجام میداد به اندازه یه دیپلمه مکانیک که هیچ به اندازه یه شاگرد مکانیک از خودرو سررشته نداشت و تعاریف عجیب غریبی از موتور،پلت فرم،بدنه و اتاق داشت که در سر کلاس های دانشگاه سوژه بحث ها و خنده های ما میشد. آیا انتخاب ایشون که مثلا مدرک دکتری دارن(که اونم بنده کاملا در جریانم چگونه مدرکشونو گرفتن) چیزی غیر از باندبازی بوده؟ آیا انتخاب مدیرعامل ایرانخودرو که همشهری و دوست صمیمی جناب رییس بودن و ایرانخودرو رو به نابودی کشوندن و تعاونی خاص ایرانخودرو با اون همه سرمایه رو به خاک سیاه نشوندن غیر باند بازی بوده؟
مراجع محترمی که به این پرونده ها رسیدگی میکنن 100% اطلاعات خیلی کامل تری از بنده حقیر دارن و امیدوارم(البته بعید میدونم) کاملا شفاف به همه جوانب کار رسیدگی کنن تا حداقل صنعت خودروسازی به عنوان آخرین صنعت باقی مانده در ایران به مرز شکوفایی برسه
HASSANBMW
۲۶ اسفند ۱۳۹۲مدیر عامل سایپا رو زدی تو خال!!!
Ehsan
۲۶ اسفند ۱۳۹۲در تکملی کردن حرفت علیرضا ، بعد از اون مدیر عامل یعنی آقای ( م.ب ) یک نفر دیگه مدیر شد به نام ( ن.پ ) که بعد از مدیر عاملی سایپا رئیس شرکت ملی مس شد ، فقط همین رو بدونید که این آقای ن.پ در مرز ارمنستان وقتی که قصد خروج از ایران را داشته به جرم اختلاس هزار میلیارد تومانی دستگیر شده اند ( آقای ن.پ از اقوام آقای ا.ر.م ایست )
HASSANBMW
۲۶ اسفند ۱۳۹۲2000 میلیارد تومن و این بازدهی خدایی شاهکاره!!!!
Hitler
۲۶ اسفند ۱۳۹۲مگه ساختن خودرو چقد سخته؟اونایی که رشتشون مکانیک یا مرتبط با خودرو سازی هست به angelxp@yahoo.comایمیل بزنن تا همگی بشینیم یه خودرو تو سوله ما بسازیم.این نقطه عطفی در تاریخ خودروسازی میشه.
موتور جیپ 1600cc 120hpنه میلیون تومنه.بیاین یکی بخریم مهندسی معکوس کنیم یا اصن عمده سفارش بدیم با گیر بکس اینا شاسی بدنه رو خودمون بسازیم.هرکی پایس اد کنه یا ایمیل بزنه
خاوری مزراتی
۲۶ اسفند ۱۳۹۲دوستان جهت آگاهی از وضعیت افتضاح صنعت خودرو ایران بنده یه پایان نامه کارکردم در حوزه مقایسه صنعت خودرو ایران و کره
تو این تحقیق که خیلی هم ابتدایی کارشده(به دلایل متعدد ازجمله نبود اطلاعات درباره صنعت خودرو ایران) واقعا کشور ما در این حوزه در وضعیت بسیار بدی قرار داره
فسادمالی بالا
بی برنامه گی
سیاستهای دولتی حمایتی و یارانه ای اشتباه
سیاست خارجی نامتوازن ملی
عدم حضور در بازارهای رقابتی
منجر به وضعیتی شده که ایران خودرو به عنوان بزرگترین واحدصنعتی ایران و ای بسا خاورمیانه در بازار انحصاری ایران با ظرفیت اسمی فروش حدود دومیلیون دستگاه خودرو ضرر بده
این درحالیه که تقریبا در بحثهای مدیریت کیفیت، خدمات دهی به مشتریان و تغییرات تکنولوژیک و توسعه ایی این شرکت در طول یک دهه گذشته تقریبا هیچ پیشرفتی نداشته … جالبتر اینکه هرسال به عنوان نماد و الگوی مشتری مداری و کارآفرینی انتخاب میشه!!!
این شرکت خیلی بی دروپیکر تر از این گزارش هاست
فسادمالی و اداری این شرکت اندازه وسیعی داره که از حوصله من، اینجا و بحث خارج هس فقط حوالتون میدم به مجله ماشین و سلسله گزارشاتش از سایتهای خارجی ایران خودرو تو شماره های 368،369،370 و … با یه مثال مقایسه ای
ایران خودرو 6تا سایت درخارج از کشور داره
هیوندای هم 6تا************
تولیدات خارج از خاک کره جنوبی هیوندای بیش از3میلیون دستگاهه
ایران خودرو شاید هرشش سایتش روی هم تولیداتی بیش از ده هزار دستگاه نداشته باشن
سایپا برای طراحی، تولیدو ساخت کارخانه خودروی به اصطلاح ملی خودش تیبا چیزی قریب به صدهامیلیون دلار هزینه کرده تا در کاشان سایتی با ظرفیت اسمی 60هزار دستکاه تولیدتیبا بسازه که هیچگاه نتونست به دلیل عدم استقبال ازاین خودرو به این سقف تولید برسه
هیوندای برای ساخت کارخانه جات خودش در ایالت آلابامای ایالات متحده آمریکا 1میلیارد دلار هزینه کرد تا 1میلیون دستگاه خودرو اعم از سنتیننتال، جنسیس، جنسیس کوپه ، سوناتا و الانترا رو در این واحد تولیدی بسازه
حالا با عنایت به فاصله کیفی خودروی تیبا تا محصولات هیوندای و اندازه هزینه کرد و تعدادمحصولات تولید هردو کمپانی میتونیم به عمق فاجعه پی ببریم
پیدا کنید پرتقال فروش را؟؟؟!
yakan
۲۶ اسفند ۱۳۹۲دعا کردن تنها کافی نیست! خدا میگه از تو حرکت، از من برکت
طوفان
۲۸ اسفند ۱۳۹۲به جای دعا کردن نخرید آقا نخرید یا لااقل به جای آشغالای وطنی برید ماشین دست چندم خارجی بخرید
mamamamam
۲۶ اسفند ۱۳۹۲ایران اتومبیل تولید نکنه به نفعشه به نظرم فقط چندتا شرکت باشن که اوتومبیل خارجی مونتاژ کنن خیلی بهتره
tormoz dasti
۲۶ اسفند ۱۳۹۲6% اقتصاد مملکت دست همین آشغالاست.از بس که مردومو میچاپند این حرومخور ها
مسی
۲۶ اسفند ۱۳۹۲یه عده مفت خور و دزد جمع شدن دور هم و دارن پولهای ملت رو با خیال راحت بالا میکشن :(
هیچ کسی هم نیست بگه خرت به چند من ؟
ali
۲۶ اسفند ۱۳۹۲اقا دست رو دلمون نزارین که خون ه… حالا درسته جزییات این : هاپولی ها و کم کاری ها و بی برنامه بودن ها و سواستفاده تمام قد از مصرف کننده ها و دزدی ها و بی مسولیتی ها و نا لایق بودن مدیرها و بی کفایتی اونها و باند بازی ها ووو……….!!! خدا بداد برسه! رو دقیق نمیدونستیم! ولی میدونستیم این دوتا شرکت چیکاره هستن …
soroush
۲۶ اسفند ۱۳۹۲کاش حد اقل دزدی و برنامه داشتن اما دزدی میکنن برنامه ای هم ندارن /فقط میچاپن ملتو/پراید 7 تومنی با دزدیشون میشه 10 تومن اما 7تومن ما این وسط میدیم واسه بی برنامگیشون میشه 17 تومن/تازه جالبه که لیست ثبت نام هم پره/ملت شریف هستیم دیگه چه میشه کرد
mohsen
۲۶ اسفند ۱۳۹۲اینکه میگه هر کارگر 4 تا 6 خودرو مقصرش اصلیش همین نماینده ها هستند که تمام فک و فامیلشون با هزار جور پارتی بازی فرستادن اونجا!و سایت هایی که اصلا صرفه اقتصادی نداره و فقط به دلایل سیاسی زده شده،نمونش ایران خودروی مازندران:من هر زوز دارم میبینم بدنه پرشیا کامل تو تهران ساخته میشه و رنگ میشه با تریلی 6 تا 6تا میارن اینجا فقط سره هم میکنن!آخه کدوم شرکتیه همچین کاری کنه؟
مسی
۲۶ اسفند ۱۳۹۲بدنه پیکان وانت هم در تهران ساخته و رنگ میشه بعد با تریلی میبرن تبریز !
اگه اینها رو واسه یه خارجی تعریف کنی کلی به خودروسازی این مملکت میخنده :)
رضا
۲۶ اسفند ۱۳۹۲مطمعن باشین هیچ تغییری حاصل نمیشه
این کارا هم دوره ایه میاد و میره
اینم ماست مالی میشه میره پی کارش مثل پرونده اختلاس 3هزار میلیاردی و صدها پرونده دیگه…..
همشون باهم شریکن و دستشون تو یه کاسه است آخه چطور کاری میکنن که به ضررشون باشه؟
mehran911
۲۶ اسفند ۱۳۹۲رضا اون دهنتو باید طلا گرفت
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۲۶ اسفند ۱۳۹۲درود .
خدا کنه مردم همینطور به نخریدن ادامه بدهند . بالاخره از پا در میان .
دوستان میدونم که این پست خیلی بازدید کننده داره ، به خاطر همین ،
دوباره این مطلبو میذارم :
افشاگری یک نماینده از فساد بزرگ در صنعت خودرو
یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: گروهی وابسته به جریان خاص اقتصادی تحرکات تازهای را برای در اختیار گرفتن مدیریت دو شرکت بزرگ خودروساز آغاز کردهاند.
به گزارش آفتاب جنوب ، نادر قاضی پور نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با فارس با بیان اینکه فراهم آوردن زمینه کاهش قیمت سهام خودروسازان در بورس و همچنین افزایش واردات خودروهای خارجی با هدف کاهش سهم محصولات داخلی در بازار از جمله برنامه های از پیش تعیین شده این گروه برای ضربه زدن به تولیدکنندگان داخلی بوده است، گفت: مجلس شورای اسلامی و کمیسیون صنایع تمام حرکتها و اقدامات این گروه را زیر نظر دارند و در صورتی که بخواهند وارد مرحله اجرای نقشه های خود شوند، با آنان برخورد جدی خواهد کرد.
قاضیپور که روز گذشته با تذکر در صحن علنی مجلس از پرونده فساد مالی گروهی خاص “ع.ک”در صنعت خودرو پرده برداشته بود، در تشریح جزئیات بیشتری از اقدامات این گروه تصریح کرد: با توجه به اینکه ایران خودرو و سایپا از جمله بزرگترین بنگاه های اقتصادی کشور و منطقه بوده و گردش مالی بسیار بالایی دارند، جریان خاص انحرافی در سالهای گذشته علاوه بر اینکه این دو خودروساز را به حیاط خلوت خود تبدیل کرده بود، زمینه کاهش شدید قیمت سهام آنها را نیز فراهم آورد تا بتواند آنها را به نازل ترین قیمت به عوامل پشت پرده خود واگذار کند.
نماینده مردم ارومیه تاکید کرد: کار تا آنجا پیش رفت که یکی از این خودروسازان با برنامهریزی های دقیق و پیچیده سعی در دور زدن قانون داشته و برخی شرکت های آن، شرکت های دیگر را خریداری میکردند تا مدیریت کل گروه در اختیار یک عده خاص قرار گیرد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: برای جلوگیری از این تخلف شورای رقابت تصویب کرد که هیچ شرکت خودروساز نمیتواند سهامدار شرکت خودروسازی دیگر باشد.
نماینده مردم ارومیه در مجلس به رویکرد دیگر جریان خاص اقتصادی که به گفته وی مورد حمایت برخی افراد دولتی قرار دارد، برای نقش آفرینی در بازار خودروی کشور اشاره کرد و گفت: این گروه متاسفانه موفق شدند با استفاده از ابزارهای گوناگون زمینه ورود بی رویه خودروهای خارجی به کشور را فراهم آورند. این دسیسه با همدستی واردکنندگان و فعالان حوزه ارزی که چشم طمع به بازار خودرو کشور داشتند، طراحی و اجرا شد.
قاضیپور نتیجه برنامه ریزی این گروه برای کاهش تولید قطعات خودرو را کم شدن تولید خودروسازان ایرانی در زیر فشارهای داخلی و خارجی دانست و افزود: تیراژ تولید خودروسازان داخلی در سال 91 نسبت به سال 90 به نصف تقلیل پیدا کرد و در سال 92 نیز شرایط بسیار بدتری بر صنعت خودروی کشور حاکم شد.
به گفته قاضی پور، تمامی این اقدامات و برنامهریزی ها با هدف وارد کردن خودروسازان کشور به بحران انجام شد تا بتوانند از این آب گل آلود برای خود ماهی بگیرند.
وی با بیان اینکه هدف نهایی این گروه ورود به عرصه مدیریت و در اختیار گرفتن پست های مهم در صنعت خودروی کشور است، خاطر نشان کرد: از وزیر صنعت، معدن و تجارت، مهندس شافعی رئیس هیات عامل ایدرو، مهندس زارع مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو و مهندس مدنی مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا میخواهم تا با تمام توان در برابر این زیاده خواهیها بایستند و به آنها اجازه اجرای برنامه ها و تحقق اهداف شان را ندهند.
قاضی پور به این عده خاص نیز هشدار داد و گفت: سرانجام کار شهرام جزایری، گروه مه آفرید و بابک زنجانی باید درس عبرتی برای این گروه باشد، چرا که مجلس شورای اسلامی، کمیسیون صنایع و معادن و دیگر دستگاههای نظارتی به دقت عملکرد آنان را تحت کنترل دارند و هرگز اجازه نمیدهند مدیریت خودروسازان به دست این افراد خاص که در سالهای گذشته به اقتصاد و صنعت این مملکت خیانت کردهاند، بیفتد.
وی در طرح سوال و حتی استیضاح وزیر در صورت میدان دادن به این گروه را از جمله ابزارهای تاثیرگذار مجلس برای رویارویی با این گروه خاص عنوان کرد و افزود: در صورتی که این جریان دسیسههای خود را وارد مرحله عمل و اجرا کنند، علاوه بر اینکه آنان را به دستگاههای نظارتی، بازرسی و قضائی معرفی خواهیم کرد، اسامی آنان به همراه مدارک و مستندات لازم را نیز از طریق رسانه های گروهی در اختیار افکار عمومی قرار خواهیم داد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید بر اینکه صنعت خودرو یک صنعت مادر است و نباید به دست یک جریان خاص بیفتد، تاکید کرد: از دستگاه های نظارتی می خواهیم تا پیش از هدر رفتن فرصت، برخوردهای لازم را با این گروه انجام و از تعلق گرفتن بزرگترین صنعت کشور به یک گروه خاص جلوگیری کنند.
نماینده مردم ارومیه در مجلس در پایان با هشدار به برخی افراد دولتی که به گفته وی مفسدان اقتصادی صنعت خودرو را ساپورت میکنند، تاکید کرد: ما میدانیم آقایان دست به چه فساد بزرگی زدهاند؛ اگر این گروه خاص دست از فساد نکشد، اسامی آنها را به طور شفاف از تریبون مجلس به مردم خواهم گفت.
پدال خواهشا پاکش نکن . . .
armin
۲۶ اسفند ۱۳۹۲میلاد همشون دزد هستن!!!!
پسر دایی بابای من 22بنز اس350وارد ایران کرد!!!!!دونه ای 1میلیارد و800میلیون
چهار تا شو تو گمرک ازش دزدیدن پلیس هم مسولیتشو به عهده نگرفت!!!!!!
کی می تونه تو گمرک دزدی کنه؟؟ کار همون […] بود!!!!!
که حتی پلیس هم مسولیتشو به عهده نگرفت!!!!!!
علیرضا
۲۶ اسفند ۱۳۹۲میلاد جان بزرگترین خیانت رو امثال این آقا میکنن که نمیزارن خودروهای خارجی به وفور وارد کشور بشه و شرایط ورودشون رو سخت میکنن تا خودروسازان داخلی هرجور که میخوان خون مردم رو توی شیشه کنن
آقایون محترم دلتون برای صنعت خودرو میسوزه؟ اصلا صنعت خودرو از بدو تولدش هدفی جز آسایش مردم نداشته. صنعت شما که 35 سال با انواع و اقسام راه کارها ،مدیران و باندها از جناح های خودتون و رقیب نتونسته سبب آسایش مردم کشورتون رو فراهم کنه و همین صنعت به خاطر سودبیشتر و ایمنی پایین تر سالانه هزاران خانواده رو عزادار کرده. لطفا در این صنعت رو گل بگیرید و اجازه بدید خودروهای خارجی وارد کشور بشه و بجای اون مهندسین برگزیده همین خودروسازان رو برای دوره های مدیریت و دانش خودرو به کشورهایی مثل ژاپن و آلمان و کره بفرستید تا بعد از چند سال حداقل یک قشر نخبه در صنعت خودرو داشته باشیم
به خدا کارخانه های خودروسازی چند سال بجای خودرو بیسکوییت و قاقالی لی تولید کنن هم سود خودشون بیشتر میشه هم به مردم خیر میرسونن
sorena330
۲۶ اسفند ۱۳۹۲میلاد عزیز…
خوشحال میشم جوابمو در پیج ژنو بخونی…
بازهم بخاطر اطلاعاتی که دادی ممنون…
در مورد رنگ کردن گنجشک من هم یکی از اونهایی بودم که همون موقع(سال89)صدام در اومد اما به جایی نرسید،
سواستفاده خودروسازان وطنی از حماقت مردم(نمونه حاضر 206 تیپ 92 که از نظر فنی اصن 206 نیس)هنوز هم ادامه داره…
[…]
sorena330
۲۶ اسفند ۱۳۹۲میلاد عزیز…
مردم خیلی هم میخرن،از پا دراومدن کجا بود؟
من هم شعارمو برداشتم چون فایده نداره،شده واردات رو کلا ممنوع کنن نمیذارن این بی شعورها ورشکست شن…
((( ا حساس میکنم کامنتام گم شدن:-( )))
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۲۶ اسفند ۱۳۹۲درود .
قبول دارم سورنا .
حالا من موندم که دیسلایک داده ؟؟؟؟؟
ولی بچه ها همش تقصیر خودروساز ها نیست ، نه اینکه گناهکار
نباشنا . نه .
یکسری از افراد مثل زالو افتادن روی صنایع . البته صنایع
راه گم کنیه . افتادن روی جون و خون و …مردم !!!!!!!!!!!
یارو چرا سیرمونی نداره . چقدر مگه پول میخواد ؟؟؟؟؟
گیریم که شد پولدارترین ادم روی زمین . زمینه نه ، کهکشان .
وقتی هیچ هنری نداره و خدمتی به مردم نمیکنه چه فایده ؟؟؟
افتخارش به چیه ؟؟؟ دزدی ؟؟؟ نارضایتیه مردم ؟؟؟ حروم خوری ؟؟؟
نمیدونم والا .
به خدا اون کسیکه ادرس به مردم میده و به مردم کمک ویا خدمت
میکنه ، ازین الاغ ها و یابو ها و دزد ها بهتره . ارزشش بالاتره .
خدایاااااااااااا :
بار دیگر حضرت ایوب را به زمین بفرست ، تا از صبر برایش بگویم!!
خاوری مزراتی
۲۶ اسفند ۱۳۹۲سلام بر دوستان… استراتژی دروغین برخی به اصطلاح کارشناسان و نمایندگان اینه که اگه خودروسازای داخلی ورشکست بشن کارگرا از نون خوردن میفتن که این رو نه از من لیسانس اقتصاد ازهزارتا دکترای اقتصاد مملکت که یه جو شرف دارن برین بپرسین واقعیتو بهتون میگن…
درصورت آزاد شدن بازار خودرو نه تنها هیچ کارگری بیکار نمیشه که قطعا تعدادکارگران این صنعت افزایش هم پیدامیکنه چون شرکتهای بزرگ جهان در بازاری با دومیلیون دستگاه فروش هرگز معطل نمیشن تا فقط به صادرات بپردازن
اینو حضور رنو در ترکیه، کیا در اسلواکی و تویوتا در مجارستان اثبات میکنه
اما
ایران به عنوان یکی از بازارهای بزرگ خودرو جهان متاسفانه در چرخه فاسد انحصار عده ای دزد قرارگرفته که اگه با رقابتی شدن بازار موافقت کنن و از ایده های احمقانه خودروی ملی فاصله بگیرن میتونن ایجادش کنن منتهی چون ما کشوری با ژئوپلتیک خاص سیاسی هستیم و با دنیا سر جنگ داریم مطمئنا تا از ایده هامون دست نکشیم شاهد گسترش و رقابتی تر شدن بازار خودرو نخواهیم بود والا اگر ایران کشوری مثل ترکیه بود تویوتا، بنز، هیوندای و … برای ساخت واحدهای تولیدی در ایران دست و پا میشکستن
pentagon usa
۲۶ اسفند ۱۳۹۲باور کنید این دو گاری ساز بزرگترین دزدان قرن بیست و یکم هستند..
خاوری مزراتی
۲۶ اسفند ۱۳۹۲اینم یه گزارش درباره واردکنندگان دله دزد خودرو در ایران در سایت فرارو
*******************
کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی با ارایه گزارش تخلفات مدیران در واردات خودرو در دوره زمانی بحران ارزی مقرر کرد مدیران و مسئولان خاطی دستگاه های مرتبط با موضوع واردات خودرو و واردکنندگان متخلف که با ارز مرجع خودرو وارد کرده و با ارز آزاد به فروش رسانده اند به عنوان متهمان پرونده به قوه قضائیه معرفی شوند.
به گزارش مهر، در جلسه علنی روز دوشنبه مجلس شورای اسلامی بررسی گزارش کمیسیون اصل 90 در مورد وضعیت خودروهای وارداتی در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.
این گزارش علل وجود رانت و اختلاف قیمت مصوب با بازار آزاد خودروهای وارداتی، شرایط اقتصادی و اقتضائات مدیریت منابع ارزی، رانت های اطلاعاتی، اختلاف قیمت های خودرو بر اساس ارزهای آزاد، مبادله ای و مرجع با لحاظ تعرفه های 90 و 45 و 100، رانت و مابه التفاوت قیمت ارز خودروهای وارداتی با بازار فروش، کیفیت خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی را مورد بررسی قرار داده است.
بر اساس این گزارش کاهش درآمد ارزی کشور به علت کاهش فروش نفت، عدم امکان انتقال مطالبات و موجودی ارزی دولت به کشور، افزایش قیمت ها به ویژه نرخ ارز تا بالای 3500 تومان، افزایش قیمت کالاهای وارداتی به ویژه خودرو و ثبت سفارشات خودرو، تخصیص ارز و پرداخت عوارض و حقوق گمرکی بر اساس ارز مرجع و فروش بر اساس ارز آزاد را از علل اصلی وجود رانت در فروش خودروهای وارداتی دانسته است.
براساس این گزارش در سال 91 واردات انواع خودرو بالغ بر 44 هزار و 341 دستگاه بوده است که نسبت به سال 90، 11 درصد رشد کمی داشته است.
در این گزارش آمده است بر اساس اعلام سازمان گمرکات ارزش ریالی تمامی خودروهای وارداتی در هفته سال 91 با دلار 1226 محاسبه شده و این در حالی است که وزیر صنعت، معدن و تجارت پیش از این اعلام کرده بود که از تیرماه به بعد ارز 1226 به واردات خودرو تخصیص پیدا نکرده است ضمن اینکه عمده واردات در نیمه دوم سال 91 بر اساس ثبت سفارش انجام شده و با ارز مرجع بوده است که حقوق و عوارض گمرکی آن نیز با تعرفه 45 درصد ارز مبادله ای پرداخت شده که تقریباً معادل تعرفه 90 درصدی ارز مرجع بوده است. این در حالی است که این وزارتخانه متعهد شده بود برای خودروهایی که هنوز به فروش نرسیده و یا قبل از شماره گذاری قرار دارند حداقل نسبت به دریافت مابه التفاوت مبلغ ثبت سفارش ارز مرجع با ارز مبادله ای از طریق بانک های عامل اقدام کنند اما متاسفانه دستگاه های مسئول نه تنها نسبت به تعهدات خود اقدام نکردند بلکه همزمان با افزایش نرخ ارز تعرفه 90 درصدی را به 45 درصد کاهش دادند و عملاً منافع رانت خواران تامین و نسبت به بیت المال بی توجهی شد.
VAHID JINPACHI
۲۶ اسفند ۱۳۹۲چقدررررررررررررررررر دزدی!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
احمدرضا بی ام و
۲۶ اسفند ۱۳۹۲کاشکی نابود شن خدا کنه
یه پسل باهوش
۲۶ اسفند ۱۳۹۲امیدواریم در حد یه گزارش باقی نمونه
و الی اینو که 70 میلیون نفر می دونن که اینا دز.. د تشریف دارن
Yashar
۲۶ اسفند ۱۳۹۲بنظر من این کار مجلس توهین به شعور ملت بود!!
10 ساله همه میگن خودرو گرونه کیفیت و ایمنی نداره ثروت ملی (نفت) رو به باد میده حالاکه میلیونها ماشین بدردنخور رو با قیمتهای نجومی به ملت انداختن این آقایون از خواب زمستانی بیدار شدن!
فکر میکنید اگر از همین امروز همه چیز اصلاح و درست بشه چند سال طول میکشه تبعات این مسائل از بین بره؟!
کیان
۲۶ اسفند ۱۳۹۲بزودی منتظر پاسخ خودروسازان باشید
برای توجیه این گزارش مراکز مختلف در حمایت خودروسازان گام برمیدارند
نماینده ارومیه سری بعد نمیتونه بره مجلس
این گزارش بایگانی میشه
مردم بازم خودرو ثبت نام میکنند
sorena330
۲۶ اسفند ۱۳۹۲دقیقا همینطوره…
Junior (فقط ایران - فقط تیبا (بدترکیب ایرانی))
۲۶ اسفند ۱۳۹۲اینجور مواقع آدم میفهمه چرا یه شرکتی مثلا تویوتا یه خودروی بسیار با کیفیتی مثل کمری رو به قیمت 20000 دلار میفروشه، کلی هم روش سود میکنه و شرکتی مثل ایرانخودرو خودرویی مثل پزو پارس که از همون روز اول ریپ میزنه، با منت به قیمت 3000000 تومن به فروش میرسونه، همش هم میناله که قیمتا پایینه و با زمزمه افزایش قیمت تن مشتری رو میلرزونه.
یه پسل باهوش
۲۶ اسفند ۱۳۹۲من فقط موندم واسه یه کشور چه چیزی بیشتر از جون 27000 نفر از مردمش ( که در طول سال کشته میشن )ارزش داره
واقعا چه چیزی ؟؟!!!!!!!!!!!!
اشكان
۲۶ اسفند ۱۳۹۲یه پسل باهوش موافقم با شما
علی
۲۶ اسفند ۱۳۹۲پولشون
پولشون براشون مهم تره
armin
۲۶ اسفند ۱۳۹۲اینا از دزد هم بدتر اند!!!!
ماشین های خارجی دارن میان پایین قیمتاشون!! این دوتا قیمتاشون رو می برن بالا که به مفت هم ماشیناشون گرونه!!!!
مملکت خر تو خری است!!!!
کامیار
۲۶ اسفند ۱۳۹۲خدا لعنتشون کنه…
اینا باعث و بانی مرگ هزاران نفر تو ایرانن…
خدا لعنتشون کنه این حروم خور ها رو…
ALI
۲۶ اسفند ۱۳۹۲سلام به همه
بابا یکی به داد ما مردم بدبخت برسه
چرا من جوون باید آرزو به دل ی پراید آـشغال باشم
ما جوونای ایرانی بخدا کاری کردن که از جوونای افغانی هم کمتر باشیم
بابا بخدا این اسلام نیست
گند زدن به اعتقادات مردم
لعنت به سایپا و ایران خودرو
ahmad
۲۶ اسفند ۱۳۹۲همه این چیزا رو خودمونم میدونستیم و میشد حدس زد.
اینا تا وقتی این انحصار هست و رقیبی ندارن، با خیال راحت جیب مردم رو خالی میکنن. سود کلاهبرداریشون هم با بچه های بالا تقسیم میکنن و خلاص…
مردم بدبخت هم که نمیتونن با این گمرک و انحصار یه ماشین با کیفیت بگیرن مجبورن بیان ارابه های مرگ اینا رو سوار شن. چاره دیگه ای هست؟!
من یقین دارم اینا هیچوقت ورشکست نمیشن که هیچ بلکه رو به روز جیبشون پر تر میشه و دزدی هاشون گنده تر!
خاوری مزراتی
۲۶ اسفند ۱۳۹۲دقیقا احمد درست میگه…. این اطلاعات مدیریتی نه دقیق اما تقریبا مشخص بود
حالا اگه راست میگن واقعا سیاست گذاری درست کنن
متخلفارو بگیرن پدرشونو درآرن
پول مردمو پس بدن
بازارو باز کنن برا رقابت
از ایده های جدید مث بپه های سازنده پیتون حمایت کنن
اگه مردن البته..
فری
۲۶ اسفند ۱۳۹۲اینجا ایران است جایی که مردمش دعا میکنند تا صنعت خودروسازی کشورشان نابود شود!
Mohammad XX
۲۶ اسفند ۱۳۹۲اگه راست میگن بعد از این گزارشا و مدرک جمع کردنا یه کاری بکنن. مجازاتشون کنن. ولی این حرفا و گزارشا فقط واسه دل خوش کردن مردمه نه چیز دیگه
ساسان
۲۶ اسفند ۱۳۹۲یکی دو تا خودرو به نماینده ها می دن تمام می شه مره
فرزاد
۲۶ اسفند ۱۳۹۲به بچه هام خواهم گفت از جوانیم. از ندانم کاری های بعضیا. از بی سوادی و بی برنامگی ها. از ارزو های محال از از از از ……………….
Yashar
۲۶ اسفند ۱۳۹۲بشرطیکه بتونی ازدواج کنی!!
علی
۲۶ اسفند ۱۳۹۲حرف حرف حرف
با این گزارشا و تحقیقا هیچی درست نخواهد شد
مردم خودشون میدونستن خودرو سازا دزدند
ما منتظریم تاشخسی بر علیه این افراد اقدام ی
انجام بده
ما حرف نمی خایم عممل میخایم
کافر مقدس
۲۶ اسفند ۱۳۹۲500تا دیگه از این گزارش ها هم بیاد آب از آب تکون نمیخوره
iq7
۲۶ اسفند ۱۳۹۲اگر گمرگ مزخرف رو بردارن اون وقت وضع ماشین های داخل میشه مثل وضع گوشی های ایرانی که هیچکس حاضر نی حتی 200 تومن بده یکی بخره همه میرن گوشی 1100 میخرن ولی جی ال ایکس نمیخرن
امید
۲۶ اسفند ۱۳۹۲خر همون خره فقط پالونش عوض شده
ali agha
۲۶ اسفند ۱۳۹۲چقدر تو دلمون درد داریم ما از دست این دوتا شرکت….،ماشالا همه صدتا صدتا لایک خردن
آترون- فقط ایتالیا فقط پاگانی و آلفا
۲۶ اسفند ۱۳۹۲به خدا از هیشکی ابی گرم نمیشه باید خودمون دست به کار شیم به خدا نخرید برید امریکایی 40 50 سال پیش رو بخرید اماازاینانخرید من خودم یه اپل کورسا 94 گرفتم تقویت موتور تیونینگ بدنه کردم برام اندازه قیمت یه پراید صفر تموم شد که باهاش سراتو کوپه رو گرفتم تو درگ نخرید برید همون کره ای ژاپنی های 15 20 سال پیش/ بگیرید از اینا خیلی بهتره نخرید نخرید نخرید.
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۲۶ اسفند ۱۳۹۲درود .
به خدا خریدن پیکان شرف داره .