ایران خودرو

انتشار تصاویر جدیدی از فیس لیفت دنا

دنا به‌عنوان سومین برند ایران‌خودرو پس از سمند و رانا در سال ۹۰ رونمایی شد درحالی‌که چیزی بیش از یک فیس لیفت کلی از سمند نبود. این خودرو قرار بود یک سال بعد به بازار عرضه شود که البته نشد و پس از کش‌وقوس‌های فراوان بر سر قیمت‌گذاری سرانجام در اواخر سال ۹۳ وارد بازار شد. دنا هرچند درواقع همان سمند بود اما در نمای جلو، عقب و داخل تغییرات کاملی را تجربه کرده بود؛ از همان ابتدای معرفی این خودرو انتقاداتی به طراحی آن و خصوصاً قسمت جانبی مطرح شد. زیرا درحالی‌که نمای جلو و عقب به‌طور کامل عوض‌شده بود، نمای جانبی غیر از تغییر دستگیرهٔ درها و حذف زه‌های جانبی هیچ تغییری نکرده بود. به همین دلیل نمای جانبی دنا به‌طور کامل نمای جانبی سمند را تداعی می‌کرد و با طراحی جلو و عقب هماهنگ نبود.

Dena ELX Facelift
Dena ELX Facelift
به‌این‌علت ایران‌خودرو هرچند دیر ولی دنا را به اتاق عمل برده و مورد جراحی زیبایی قرارداد. چندی پیش تعدادی تصاویر بی‌کیفیت و ناقص از دنای جدید به بیرون درز کرده بود اما به‌تازگی تصاویر جدید و واضحی منتشرشده است که جزئیات و تغییرات آن را بیشتر نمایان می‌کند. آن‌طور که در تصاویر مشخص است عمده تلاش طراحان ایران‌خودرو در این فیس لیفت معطوف به تغییر نمای جانبی، یعنی جایی که بیشترین انتقادات را دریافت کرده بود شده است.

Dena ELX Facelift
در دنا قالب درها به دلیل تغییر دستگیرهٔ درها به‌طور کامل تغییر کرده بود اما بااین‌وجود درحالی‌که برای تغییر قالب‌ها هزینه شده بود اما فرم کلی درها هیچ تغییری نسبت به سمند نداشت. به همین دلیل در نمونهٔ فیس لیفت شده، ایران‌خودرو به‌طور کامل درها را تعویض و از نو طراحی کرده است. به‌طوری‌که یک خط مورب در قسمت بالایی کشیده شده و در قسمت پایینی درها نیز یک فرم تورفته و موازی با خط بالایی ایجادشده است. لچکی شیشه عقب هم‌تغییر کرده و کوچک‌تر شده است.

Dena ELX Facelift
اما حجم تغییرات در نمای جلو و عقب بسیار اندک بوده و فقط به تغییر گرافیک و طراحی داخلی چراغ‌ها بسنده شده است. به‌نحوی‌که در بالای چراغ‌های جلو یک نوار LED تعبیه‌شده و به نظر می‌رسد به چراغ‌های دی لایت نیز مجهز شده باشد. نمای داخلی چراغ‌های عقب نیز تغییر کرده و از LED در آن‌ها هم استفاده‌شده است. البته قسمت میانی جلوپنجره و محل قرارگیری پلاک جلو هم به رنگ مشکی درآمده است. درکل مجموعهٔ این تغییرات موجب شده که طراحی دنا تا حدودی به المان‌های طراحی روز دنیا نزدیک‌تر شود. هرچند همچنان به‌کارگیری رینگ‌های کوچک و قدیمی بیشترین لطمه را به طراحی آن زده است و واقعاً عجیب به نظر می‌رسد که ایران‌خودرو بازهم اقدام به طراحی و استفاده از رینگ‌های بزرگ‌تر و جدیدتر در دنا نکرده است. در رابطه با نمای داخلی نیز آن‌طور که از تصاویر پیداست تغییر عمده‌ای در آن ایجاد نشده و دنای جدید با همان طراحی داخلی دنای فعلی تولید خواهد شد.

Dena ELX Facelift
در بخش قوای محرکه با توجه به شنیده‌ها به نظر می‌رسد دنای جدید مجهز به موتور EF7 توربوشارژر که در حال حاضر بر روی سورن ELX نصب‌شده است باشد. این موتور طبق اعلام ایران‌خودرو قادر بتولید ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۱۵ نیوتن متر گشتاور است. حداکثر سرعت و شتاب صفرتا صد سورن ELX توربو ۲۰۵ کیلومتر در ساعت و ۱۰ ثانیه است که در دنا هم‌تغییر چندانی نخواهد داشت. مصرف سوخت آن‌هم به‌صورت ترکیبی ۷.۵ لیتر در صد کیلومتر است. همچنین احتمال عرضهٔ دنای فیس لیفت با گیربکس اتوماتیک نیز در آینده وجود دارد که شاید از نوع AMT باشد.

IKCO DENA Dashboard
IKCO DENA Dashboard
البته در نمایشگاه توانمندی‌های صنعت خودرو که سال گذشته برگزار شد، ایران‌خودرو نمونه‌ای از دنای فعلی را با موتور EF4 توربوشارژر (نسخهٔ کوچک‌شدهٔ موتور EF7) به نمایش گذاشته بود. به همین دلیل احتمال عرضهٔ دنای جدید با این موتور نیز وجود دارد. این موتور ۱۲۷ اسب بخار قدرت و ۱۹۰ نیوتن متر گشتاور دارد؛ اما هنوز به‌طور قطعی مشخص نیست که دنای جدید با کدام موتور عرضه می‌شود هرچند که احتمال تولید با موتور EF4 توربوشارژر کمتر است. در رابطه با تجهیزات رفاهی و ایمنی هم طبق گفته‌ها احتمالاً محصول جدید ایران‌خودرو با تجهیزاتی چون سانروف، دوربین دید عقب، ایربگ های جانبی و… به بازار خواهد آمد که البته شاید به‌صورت آپشن سفارشی باشند.
Dena EF4 Turbocharger
Dena EF4 Turbocharger
درکل دنای جدید را می‌توان گامی روبه‌جلو برای صنعت خودروی عقب‌ماندهٔ ایران دانست که هرچند همچنان با خودروهای روز دنیا فاصلهٔ زیادی دارد اما حرکتی مثبت از سوی بزرگ‌ترین خودروساز ایران محسوب می‌شود. دنای جدید که فعلاً با کد X409 شناخته می‌شود، احتمالاً با نام دنا ELX به بازار عرضه خواهد شد و قیمت آن نیز با توجه به حجم تغییرات و همین‌طور قیمت ۴۲ میلیون تومانی دنای فعلی به نظر می‌رسد کمتر از ۵۰ میلیون تومان باشد.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۳۴ دیدگاه‌ها

  1. Amir reza

    ۱۴ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    به نظر من نمیشه پس سال ها یک خودرو ی جدید تولید کردن هر سال چراغ ها و در و سپر اون ماشین رو تغییر بدن
    بهتره وقتشون رو بزارن رو یه تغییر واقعی حداقل ۱۰ اسب بخار توان یه ماشین افزایش پیدا کنه
    پس از سالها با تغییر سمند به نام دنا را یک تولید جدید نامیدن منطقی نیست!!!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا