دنا بهعنوان سومین برند ایرانخودرو پس از سمند و رانا در سال ۹۰ رونمایی شد درحالیکه چیزی بیش از یک فیس لیفت کلی از سمند نبود. این خودرو قرار بود یک سال بعد به بازار عرضه شود که البته نشد و پس از کشوقوسهای فراوان بر سر قیمتگذاری سرانجام در اواخر سال ۹۳ وارد بازار شد. دنا هرچند درواقع همان سمند بود اما در نمای جلو، عقب و داخل تغییرات کاملی را تجربه کرده بود؛ از همان ابتدای معرفی این خودرو انتقاداتی به طراحی آن و خصوصاً قسمت جانبی مطرح شد. زیرا درحالیکه نمای جلو و عقب بهطور کامل عوضشده بود، نمای جانبی غیر از تغییر دستگیرهٔ درها و حذف زههای جانبی هیچ تغییری نکرده بود. به همین دلیل نمای جانبی دنا بهطور کامل نمای جانبی سمند را تداعی میکرد و با طراحی جلو و عقب هماهنگ نبود.
بهاینعلت ایرانخودرو هرچند دیر ولی دنا را به اتاق عمل برده و مورد جراحی زیبایی قرارداد. چندی پیش تعدادی تصاویر بیکیفیت و ناقص از دنای جدید به بیرون درز کرده بود اما بهتازگی تصاویر جدید و واضحی منتشرشده است که جزئیات و تغییرات آن را بیشتر نمایان میکند. آنطور که در تصاویر مشخص است عمده تلاش طراحان ایرانخودرو در این فیس لیفت معطوف به تغییر نمای جانبی، یعنی جایی که بیشترین انتقادات را دریافت کرده بود شده است.
در دنا قالب درها به دلیل تغییر دستگیرهٔ درها بهطور کامل تغییر کرده بود اما بااینوجود درحالیکه برای تغییر قالبها هزینه شده بود اما فرم کلی درها هیچ تغییری نسبت به سمند نداشت. به همین دلیل در نمونهٔ فیس لیفت شده، ایرانخودرو بهطور کامل درها را تعویض و از نو طراحی کرده است. بهطوریکه یک خط مورب در قسمت بالایی کشیده شده و در قسمت پایینی درها نیز یک فرم تورفته و موازی با خط بالایی ایجادشده است. لچکی شیشه عقب همتغییر کرده و کوچکتر شده است.
اما حجم تغییرات در نمای جلو و عقب بسیار اندک بوده و فقط به تغییر گرافیک و طراحی داخلی چراغها بسنده شده است. بهنحویکه در بالای چراغهای جلو یک نوار LED تعبیهشده و به نظر میرسد به چراغهای دی لایت نیز مجهز شده باشد. نمای داخلی چراغهای عقب نیز تغییر کرده و از LED در آنها هم استفادهشده است. البته قسمت میانی جلوپنجره و محل قرارگیری پلاک جلو هم به رنگ مشکی درآمده است. درکل مجموعهٔ این تغییرات موجب شده که طراحی دنا تا حدودی به المانهای طراحی روز دنیا نزدیکتر شود. هرچند همچنان بهکارگیری رینگهای کوچک و قدیمی بیشترین لطمه را به طراحی آن زده است و واقعاً عجیب به نظر میرسد که ایرانخودرو بازهم اقدام به طراحی و استفاده از رینگهای بزرگتر و جدیدتر در دنا نکرده است. در رابطه با نمای داخلی نیز آنطور که از تصاویر پیداست تغییر عمدهای در آن ایجاد نشده و دنای جدید با همان طراحی داخلی دنای فعلی تولید خواهد شد.
در بخش قوای محرکه با توجه به شنیدهها به نظر میرسد دنای جدید مجهز به موتور EF7 توربوشارژر که در حال حاضر بر روی سورن ELX نصبشده است باشد. این موتور طبق اعلام ایرانخودرو قادر بتولید ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۱۵ نیوتن متر گشتاور است. حداکثر سرعت و شتاب صفرتا صد سورن ELX توربو ۲۰۵ کیلومتر در ساعت و ۱۰ ثانیه است که در دنا همتغییر چندانی نخواهد داشت. مصرف سوخت آنهم بهصورت ترکیبی ۷.۵ لیتر در صد کیلومتر است. همچنین احتمال عرضهٔ دنای فیس لیفت با گیربکس اتوماتیک نیز در آینده وجود دارد که شاید از نوع AMT باشد.
Morientez
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵خنده داره یه چراغ عوض میکنن فیس لیفت اخه اینا خودوشونو با کودوم برند خودرزسازی مقایسه میکنن که این ماشینارو دست ملت میدن
سينا
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵از نظر طراحی طرح بدی رو روش پیاده نکردن …
ولی مشکل اینجاس که جلو و کنار و عقب ماشین اصلنننننننن با هم هماهنگی نداره !
جلو از جلو قشنگه
کنار هم از دید کنار
عقب ماشین هم که کلن جالب نیست
به نظر من بایس کلن پلتفرم رو عوض میکردن نه اینکه بیان رو پلتفرم 405 از این بازیا دربیارن
امیر
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۵موافقم دوست عزیز
دقیقا دوتا مشکل حاد داره
یکی طراحی عقب که اصلا جالب نیست
و اون یکی هم شکل ستون های سقف و پنجره ها
دید کنار هم که هرکارش کنی واسه دههی ۸۰ هست اون خط و حجم بالاش خیلی قدیمیه
محمد
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵خودتون باشید
تقلید از ماشین های هیوندای
احسان
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵دوستان به نظر شما دنا بگیریم بهتره یا جک جی 5 هر دشون خوب نیستن اما شرایط همینه ؟؟
امیر از شیراز
۸ خرداد ۱۳۹۵ماشین دنا کاملا بهتر از ماشین چینی جک اس 5 هست ، فقط به خدمات پس از فروش و قطعه های در دسترسش که نگاه کنی متوجه میشی ، دیگه مشخصات فنی که جای خود داره
سعید
۱۳ خرداد ۱۳۹۵نظر من دنا هست
m.b
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵من به شخصه از دنا فقط و فقط قسمت جلوشو دوست دارم خیلی قشنگه فقط اگه یه دی لایتم کار میکردن خیلی قشنگ میشد الباقیشو سعی کردم نبینم که از چشمم میدونم بد میوفته از ایرادات فنی دنا هم نباید گذشت مثل دنده عقب که ترمز میکنی انگار تراکتور زده رو ترمز مشکل دیگشم روغن ریزی زیادشه سوم هم کمک فنراشو بچه های شابدولعظیم فکر کنم سر هم کردن و همین مزایاشم که همون چیزایی که تو سایتش خودشونو خفه کردن ولی موندم این همه دانشجوی نخبه طراحی خودرو داریم اما کو بها دادن فقط انحصاری کردن که یه عده بزنن به جیب
علیرضا
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵سلام دوستان دنا جدید کی میاد به آزار؟
حسین خان
۲۱ تیر ۱۳۹۵امده داخل بازار دوست گرامی
mohammad fm 480
۴ خرداد ۱۳۹۵طراحی عقب ماشین خیلی ضایع هس مخصوصا خطر عقبش که گند زده به ماشین خیلی افتضاحه.از نمای بغل کمی بهتر شد چراغ جلوش هم خوبه ولی اگه یکم باریکتر میشد جالب تر بود.رینگش رو هم 17اینچ میزدن بنظرم بهتر در میومد
محمد رضا
۷ خرداد ۱۳۹۵عقب دنا هیچ همخونی با رخ جلوی ماشین نداره عقب خودرو خیلی مضحکه،نمیدونم یا ایران خودرو طراح قابل داخلی نداره یا اگه خارجیا براشون طراحی میکنن اینارو اسکول فرض میکنن. طراحی ناشیانه این ماشین منو یاد شاهکار سایپا (تیبا البته صفر تا صدش) میندازه. برای هر جفتشون متاسفم که به نظر مردم اهمیت نمیدن.
آرش
۸ خرداد ۱۳۹۵قیافش که خشن تر شده در کل فکر میکنم اگر موتور و قطعات و گیربکس باکیفیت باشند تا 50 میلیون می ارزد ( اگر امکانات خوبی داشته باشد.)
every body
۱۶ خرداد ۱۳۹۵چراغ عوض کردن دو تا غالب بدنه هم درست کردن برای در و گلگیر، 50 میلیون!!!!! عمرا بخرندمردم.، به نظرم اصلا نباید قیمت فرق کنه آخه مگه شرکتهایی کره ای فیس لیفت میدن قیمت فرق میکنه؟! این دزدا میخوان پول غالباشون رو هم از ما بگیرند، کلا سر و تهش به هم نمیخونه باید عقبش از سپر کمری الهام میگرفتن، سپر جلوشو هندسی و خشن، عقب لوس و بی مزه، از عقب حس اکسنت رو داره، پهلو هم خواستن به کره ایها یا جیلی نزدیک بشه، یه جیلی2013 دنده با سانروف و ایربگاش با 30000 کارکرد و گارانتی. 44، 45 هست، آخه چیه این آش شوله قلمکار!!!!! مگه شرایط بدن تا مردم قسطی بگیرن و گرنه به پول نقد 44 هم نمیرزه
صبور
۱۶ خرداد ۱۳۹۵چراغ عوض کردن دو تا غالب بدنه هم درست کردن برای در و گلگیر، 50 میلیون!!!!! عمرا بخرندمردم.، به نظرم اصلا نباید قیمت فرق کنه آخه مگه شرکتهایی کره ای فیس لیفت میدن قیمت فرق میکنه؟! اینا میخوان پول غالباشون رو هم از ما بگیرند، کلا سر و تهش به هم نمیخونه باید عقبش از سپر کمری الهام میگرفتن، سپر جلوشو هندسی و خشن، عقب لوس و بی مزه، از عقب حس اکسنت رو داره، پهلوان هم خواستن به کره ایها یا جیلیران نزدیک بشه، یه جیلیران 2013 دنده با سانروف و ایربگاش با 30000 کارکرد و گارانتی. 44، 45 هست، آخه چیه این آش شولتز قلمکار!!!!! مگه شرایط بدن تا مردم قسطی بگیرن و گرنه به پول نقد 44 هم نمیرزه
سینا
۹ خرداد ۱۳۹۵دوستان دید همه شما منفیه و این درس نیس .ایران و ایرانخودرو رو نباید با برند ها ی معروف خودروسازی مقایسه کرد .صنعت ایرانخودرو خیلی نو پاس و برای خودرویی که به نام خودروی ملی شروع کرده به نظرم کار بزرگی کرده.ولی همینطور که دوستان گفتن ضعف های زیادی داره.اگه یه خودروی کامل طراحی و تولید بشه دستشون واسه تولیدای بعدی و فیس لیفتای بعدی بسته میشه.همیشه یه بهونه لازمه برای یه مدل جدید.
R
۱۹ تیر ۱۳۹۵ایران خودرو شرکت نو پا نیست ، هیونداى و کیا خیلى نوپاتر از ایران خودرو هستن ، ولى الان جز با کیفیت ترین تولید کنندگان خودرو در دنیا هستن . تولید ملى به این نحو کپى بردارى یعنى دیکتاتورى خودرو در کشور .
کامران
۱۹ تیر ۱۳۹۵سلام برادر عزیز کدوم صنعت نوپا؟؟؟ مثل اینکه نمیدونید خودروسازی ایران همزمان با خودروسازی در کره شروع شده اما ببینید الآن خودروسازی کره چه جایگاهی داره و خودروسازی ما چه جایگاهی!!!!!!!
چون خودروسازان ما فقط به فکر منافع خودشون هستند و کلا در همه زمینه ها تو کشور عزیزمون فقط به فکر ***هستند و همش دنبال این هستند که ببینن از کجاها و از طریقی میتونن ***کنن به روش های مختلف که برای هر کدوم هم یه توجیهی میارن و تا میتونن از کیفیت کار میدزدن به جای اینکه با کیفیتشون رقابت کنن.
اگر هزینه های صرف شده برای محصولاتشون واقعاٌ تمام و کمال صورت بگیره و کیفیت و خدماتی که ارائه میکنند متناسب با قیمت هاشون باشه موفق تر خواهند بود و نیازی به ***نخواهند داشت.
نیما
۹ خرداد ۱۳۹۵ایران مثه چین فقط کپی کار خوبیه به تناسب یا پلتفرم طراحی اصن دقت نداره.دنا نسبتا نمای داخلی خوبی داره و موتور بی صدایی ولی از نظر ظاهر خیلی ایرادا داره.اول اینکه رینگای روش خیلی واسش کوچیکه و فاصله تا گلگیر باعث مضحک دیده شدنش میشه.طراحی جلوش با عقبش اصن خوانایی نداره .انگار به طراحی پشت که رسیدن خلاصه کردن .و مشکل دیگه ای که داره نسبت به چراغای خشن باید سپر ها کمی بزرگتر و فاصلش به زمین کمتر بود ولی مثه همیشه سپر ها کوچیکو ناشیانس.
سید محمد رضا
۱۰ خرداد ۱۳۹۵بدک نیست ولی اینو باید بدانیم که طراحی ماشین های داخلی باید حرفه ای تر پیش برود چون با این چیزا تو صنعت خودرو زیاد پیشرفت نمی کنیم ما باید بدونیم که توی این مملکت و در خارج دانشجویان ایرانی که مهندسی خودرو و طراحی اون رو به خوبی فراگرفته اند باید شرکت روی اونا سرمایه گذاری کنه و یکی دیگه هم اینکه شرکت ایران خودرو باید به وعده هایش در زمان مقرر عمل کند همین پروژه دنای جدید رو تا آخر سال 94 وعده داده بود تا رونمایی کند و به تولید انبوه برساند ولی تا حالا خبری از این نیست یا وعده ندید یا اگه وعده میدید سر موقع عملی کنید و این نشان از بی نظمی شماست
آرش
۱۱ خرداد ۱۳۹۵سلام ادمین محترم میشه بگین کی عرضه میشه تو بازار؟
احمد
۱۸ خرداد ۱۳۹۵یعنی …زارت ……با ماشین تولید کردنشون …زیر ماشین پژو ….جلد جدید دنا …شک نکنید ایرانخودرو با این پلتفرم 10 تا دیگه فیس لیفت میده به بازار……طراح های ایرانخودرو باید برن ……بچرونن……بابا اخه مدیریت هم هرچقدر ضعیف باشه هم ….عقل طراح کجا رفته….ما طراح نداریم ..نداریم قبول کنید
every body
۱۹ خرداد ۱۳۹۵کاش یه سر اگزوز ساده و ظریف متناسب با حجم موتورش و کلاسش براش طراحی میکردند قطعا حس لوکس و وزین تری داشت، یکی نیست بگه تا کی میخواین انباری اگزوز 405 رو بدون تغییر بنزین بعد ادعایی خودرو جدید و قیمتهایی بالا هم داشته باشید؟! 10 سانت لوله میخواد و یه سر اگزوز، البته باید غالب سپر که به نظرم نباید پایین اون آنقدر رو به داخل باشه چون پشت ماشین رو زیادی گرد کرده، باید سمت پایین سپر یه لبه ظریف میذاشت همچنین صاف بودن دوطرفه سپر جلوشو باید کمی در دو طرف سپر عقب حضور داشت.
every body
۱۹ خرداد ۱۳۹۵در ادامه… تا حس یک خودرو قدرتمند با ا لمانها ی طراحی آمریکایی در انتها به حس یک کرهای کم حجم شهری (اکسنت)به پایان نمیرسید…
مهدی
۱۹ خرداد ۱۳۹۵از اسفند ماه 94 دارن میگن دنا توربو اتوماتیک، یه ماشین جدید که نمیخوایین بسازین یه موتور و یه دنده اوتوماتیکه میزارین تو دنا دیگه، تو موتور عوض کردن که استادین پس چی شد؟
بهروز
۲۵ خرداد ۱۳۹۵درود دوستان
من نظر اکثر دوستان را مطالعه کردم ، خیلی خوب هستش که ما انتقاد کنیم . اما باید اصول انتقاد را هم در نظر بگیریم . کشورهایی که در حال حاضر دارای خودروهای لوکس و خودروسازهایی قوی هستند از ابتدای کار این چنین قدرتی نداشتند . من خودم به شخصه تشکر میکنم از صنعتگران کشورم که میخواهند هر چند دیر اما با شاخصه های روز دنیا برابری کنند و این کار را شروع کردن . در حال حاضر وظیفه خودم میدانم به عنوان یک ایرانی از خودرویی استفاده کنم که مهندسین و کارگران ایرانی برایش زحمت کشیده اند و پولی که بابت ماشین پرداخت میکنم بر سر سفره یک ایرانی دیگر میرود و برای پیشرفت کشورم تمام کمی و کاستیهایش را به دیده منت میپذیرم و برای بهبود صنعت کشور در چارچوب سازندگی انتقاد میکنم .
امیررضا
۳۰ خرداد ۱۳۹۵سلام دوستان گرامی
بنده اعتقاد دارم تو ایران یه چند تا مشکل وجود داره که طراحی خودرو ها اینطوری میشه
اول اینکه خداییش به طراحان نخبه و کاردرست کم تر توجه میشه یا اصلا توجه نمیشه
دوم اینکه دستگا ها و ربات های ایران خودرو قدیمی هستن و مسئولان شرکت هم مدام میگن کسی به ما دستگاه جدید و ربات نمیفروشه. این در حالیه که تو کشور کلی نخبه و مخترع هستن که طرح جدید برا این دستگا ها رو دادن اما باز هم کسی بهشون توجهی نمیکنه
سوم اینکه تا جای پای این چینی ها هست وضعیت خراب تر میشه
راه کار هم همونیه که رییس هوافضای سپاه گفت : “اگه میخواین صنعت خودرو سازی ایران هم مثل صنعت موشکی بشه پاسپورت مسئولین ایران خودرو و سایپا رو بگیرید.”
اینا همش یه پاشون اونوره….همش تقلید نابجا
امین
۱ تیر ۱۳۹۵کیفیت مونتاژ در حد شوخی هم نیست، فاصله ی بین اجزای بدنه یا بهتر بگم درز قطعات تهوع آوره، خودرو بسازین در حد مونتاژ ام وی ام آریزو 5 ما هم میخریم، آخه بندگان خدا سرعت پیشرفت رو در خودرو سازهای چینی ببینید، اونا انحصار و حمایت مالی شما رو هم ندارن و همینجوری ورشکستتون کردن وای به حال اینکه بازار رقابتی بشه، همین لیفان و ام وی ام که تازه تاسیس حساب میشن دارن تو نمایشگاه های جهانی خودرو معرفی میکنن، حالا هی شما دور ماشین عقب موندتون دور بزنین و باهاش کار دستی درست کنین، حیف مهندسین کشورم که از دست شما دق کردن… واقعن خودتون خیال میکنین نونی که میبرین سر سفره خونوادتون حلاله؟ افکارتون تهوع آوره…
امین
۱ تیر ۱۳۹۵کیفیت مونتاژ در حد شوخی هم نیست، فاصله ی بین اجزای بدنه یا بهتر بگم درز قطعات تهوع آوره، خودرو بسازین در حد مونتاژ ام وی ام آریزو 5 ما هم میخریم، آدم به دنا نگاه میکنه انگار کاپوت بسته نشده اینقدر تو ذوق میزنه، موتورش هم زود پر از خاک و آشغال میشه، آخه بندگان خدا سرعت پیشرفت رو در خودرو سازهای چینی ببینید، اونا انحصار و حمایت مالی شما رو هم ندارن و همینجوری ورشکستتون کردن وای به حال اینکه بازار رقابتی بشه، همین لیفان و ام وی ام که تازه تاسیس حساب میشن دارن تو نمایشگاه های جهانی خودرو معرفی میکنن، حالا هی شما دور ماشین عقب موندتون دور بزنین و باهاش کار دستی درست کنین، حیف مهندسین کشورم که از دست شما دق کردن… واقعن خودتون خیال میکنین نونی که میبرین سر سفره خونوادتون حلاله؟ افکارتون تهوع آوره…
نمی دانم
۵ تیر ۱۳۹۵آیا واقعاً این فرورفتگی ها علمی است ؟ یا خواستند یک چیز جدید تر مثل سمند سورن ارائه بدهند؟ یعنی :( سمند معمولی باچراغ بزرگ عقب بعد سمند ELX بعد سمند سورن بعد سمند SE، ) البته اگر مدل هاش درست گفته باشم؟ شما اگر خواستید بهتر بدانید تحقیق کنید!
بعد ایران خودرو به نظر من یکی از ضعف های بزرگش در طراحی خودرو های دیفرانسیل عقب است!
j.t
۱۰ تیر ۱۳۹۵با سلام جالبه من امروز رفتم دنا ثبت نام کنم از مدیر نمایندگی پرسیدم آقا خدایی این چطور ماشینیه برگشت به من گفت من جای شما بودم این ماشین رو نمی گرفتم هر کی گرفته کلا پشیمون شده اینقدر که مشکل داره . خوشم میاد خودشونم میدونن چه گندی زدن با این ماشینشون
زینل
۱۳ تیر ۱۳۹۵ما خودرو ساز نمیشیم این چه اصراری هست اخه . یه خط انداختن رو ماشین عقبش گنده شده جلو هم که نازک شده
Mjn
۱۶ تیر ۱۳۹۵فکر میکنم گیر بکس AMT و حتیCVT جذابیت لازم را برای مشتریان ایرانی نداردگیربکس حداقل پنج دنده اتومات از شرکت های معتبر تامین شود تا پروژه شرکت چرخشگر در سالهای اتی به نتیجه برسد تحقیقات میدانی بازار باید مشخصات ارتقاء محصولات خودرو سازان داخلی را تعیین کند نه مقدرات شرکتها به نتیجه رساندن پروژه فرمان برقی که در شرکت کروز دنبال میشد باید تسریع شود تا انشاله محصولات خارجی بعنوان گزینه های ضعیفتر بازار باشند
حسین
۲۰ تیر ۱۳۹۵سلام خوبه ک انتقاد کنیم اما خوب نیست که بخوایم تو سری بزنیم به مهندسا طراحا کشورمون من خودم به شخصه 100درصد از کشورم حمایت میکنم و ماشین ایرانی سوار میشم نباید ایران خودرو با شرکتی مثل بنز مقایسه کرد آهسته آهسته پیشرفت انجام میشه نه موشکی،دوستان انقد انتفادات زننده نکنید.
حمیدرضا
۲۶ تیر ۱۳۹۵دوستان هرماشینی میخواین بخرید اما فقط دنا نخرید من اکثر ماشین های ایرانی رو سوار شدم همین اواخر سوار دنا شدم واسه رفیقم بود طی رانندگی متوجه شدم کمک هاش حتی از پراید هم کمترن!!!!!!تو دست انداز های خیلی کوچیک مثل نیسان تکون میخوره شتابش پایینه وصدای موتور خیلی بالاست!!!!دوستان خواهش میکنم به خاطر ظاهر واپشن هاش این ماشینو نخرید واقعا بی ارزشه پیشنهاد من برای اونایی که میخوان ازماشینی که میخرن خیالشون راحت باشه ال90 هستش واقعا ماشنه خوبیه اصلا هم اذیت نمیکنه ایمنیش هم که تنها ماشین ایرانه که 3 ستادره امنیتو گرفته.
سید
۲۹ تیر ۱۳۹۵مردم ایران اگ بنزم بزنه ایراد میگیرن مردم ما متاسفانه اینو خوب بلدن تو سری بزنن ب مال کشور باید مردم همون ماشین چینی سوار شن ک فقط ظاهر داره ک همشم موتور میسوزونه
Ashkhe Mashin
۹ مرداد ۱۳۹۵یک سوال مهم درباره ی دنا که طراح های این ماشین از چه چیزی بهره برداری کردن که این نوع ماشین رو طراحی و به تولید رساندن .ولی این رو بگم که خودروی دنا بهتر از خودرو های است که در ایران با حدود قیمت پنجاه میلیون و مدل قدیمی این خودرو که به قیمت چهل دو یا سه میلیون تومان است . به نظر من خوبه ولی نه عالی و بی نقص.
عباس
۱۸ مرداد ۱۳۹۵به نظر من در ماشینای ایرانی فقط L90ماشین خوبیه درسته شکلش زشته ولی از نظر متور و امنیت عالیه.
بعدش اینقدر میگن پارس نرمه کجاش نرمه من سال ۹۱پارس داشتم سال ۹۴النود گرفتم بعد فهمیدم نرمی یعنی چی .
نهایتن به نظر من l90بهترین ماشینه.