پروژهٔ ساخت لوگان بانام X90 بهعنوان یک سدان کامپکت اقتصادی در سال ۱۹۹۹ پس از خریداری شرکت رومانیایی داچیا توسط رنو آغاز شد. هدف از ساخت این خودرو، ارائهٔ خودرویی ارزانقیمت، اقتصادی، کمخرج و کم استهلاک برای بازارهای درحالتوسعه و همینطور اقشار کمدرآمد جوامع اروپایی بود. سرانجام تولید این خودرو در سال ۲۰۰۴ در رومانی و سپس در کشورهای دیگری آغاز شده و تحت برندهای مختلی چون رنو، داچیا، نیسان و ماهیندرا به بازار آمد. پای رنو لوگان پس از حواشی فراوان به کشورمان هم باز شد. خودرویی که قرار بود در ابتدا بهعنوان جایگزین پیکان و با قیمتی پایین در کشور تولید و به بازار عرضه گردد اما این اتفاق هرگز روی نداد. برای تولید لوگان در ایران شرکتی بنام رنو پارس تأسیس شد که واسطهای میان دو طرف ایرانی و فرانسوی بود. بدین ترتیب سرانجام تولید رنو لوگان یا L90 با نام رنو تندر ۹۰ توسط دو شرکت ایرانخودرو و پارسخودرو در ایران آغاز شد؛ اما برخلاف برنامهریزیها، خودرویی که در سطح جهانی خودرویی ارزانقیمت و اقتصادی محسوب میشد، در کشورمان به یک ماشین گرانقیمت و لوکس (!) تبدیل شد.
بااینحال رنو/داچیا در سال ۲۰۰۹ لوگان را مورد فیسلیفت قرار داد که ظاهری بهتر و لوکستر بدان بخشید. این در حالی بود که پارسخودرو نیز به دلیل عدم مقبولیت ظاهر L90 در ایران، بهصورت مجزا اقدام به فیسلیفت آن کرده و آنرا با نام پارس تندر به بازار عرضه کرد. البته در فیسلیفت پارسخودرو فقط بخش عقبی L90 تغییر کرد و داخل و قسمت جلویی بدون تغییر باقی ماند. در سوی دیگر، تولید نسل نخست لوگان در سال ۲۰۱۲ توسط رنو خاتمه یافت و نسل دوم جایگزین آن شد؛ اما طبق معمول در ایران همچنان تولید نسل اول ادامه یافت و خبری از نسل دوم نبود؛ اما چند وقتی بود که خبر میرسید ایرانخودرو قصد دارد نسخهٔ فیسلیفت شدهٔ نسل اول L90 که در سال ۲۰۰۹ توسط رنو/داچیا صورت گرفته بود را تولید کند. بدین ترتیب پس از انتشار تصاویر غیررسمی از L90 فیسلیفت، سرانجام ایرانخودرو این ماشین را رسماً در نمایشگاه خودروی اصفهان به نمایش درآورد. بدین ترتیب در نمایشگاه بررسی کوتاهی از این خودرو داشتم که حالا در این مطلب آنرا بیان خواهم نمود.
همانطور که گفته شد، تولید نسل اول L90 در سال ۲۰۱۲ خاتمه یافت و نسل دوم جای آنرا گرفت و حتی نسل دوم هم بهتازگی فیسلیفتی را تجربه کرده است اما ازآنجاییکه صنعت خودروسازی ما همواره از روند جهانی عقب است، بهتازگی شاهد معرفی فیسلیفت ۲۰۰۹ لوگان در کشور هستیم. این در حالی است که ایرانخودرو نام تندر پلاس را برای این خودرو انتخاب کرده است و طبق رویهای که از خودروسازان وطنی سراغ داریم بهاحتمالزیاد همچنان تولید نسخهٔ قدیمی پیش از فیسلیفت نیز در کنار نسخهٔ جدید ادامه خواهد یافت.
لوگان فیسلیفت یا همان تندر پلاس در بخش بیرونی تغییراتی را تجربه کرده که نقش بسزایی در بهبود چهرهٔ نهچندان جذاب L90 داشتهاند. در قسمت جلو، چراغها، جلوپنجره و سپر تغییر کردهاند و برای ایجاد نمایی لوکستر یک زه کرومی به بالای جلوپنجره اضافه شده است. فرم جلوپنجره هم به هاچبک ساندرو شباهت دارد. در عقب نیز چراغها تغییر کردهاند و یک لبه هم به درِ صندوق اضافه شده است که تا روی چراغها کشیده شده است. سپر عقب نیز تغییراتی جزئی را تجربه کرده و دو شبرنگ به آن اضافه شده است درحالیکه همانند جلو، در عقب هم یک زه کرومی به چشم میخورد.
اما درحالیکه پروژکتور عقب L90 همانند نسخهٔ پیش از فیسلیفت بجای چراغ دندهعقب سمت چپ نصب شده بود، ایرانخودرو در تندر پلاس در اقدامی نبوغ آمیز (!) و جهت تطابق با استانداردهای ایمنی خودروهای ایران، اقدام به اضافه کردن یک پروژکتور عقب تکی به زیر سپر عقب کرده که نهتنها هیچ هماهنگی با فرم سپر نداشته و همانند وصلهای ناجور به نظر میرسد که حتی در وسط سپر هم نصب نشده است. از این پروژکتور عجیب که بگذریم، نگاهی هم به بخش جانبی تندر پلاس انداختم که تغییرات این قسمت تنها شامل تغییر آینههای جانبی و همرنگ بدنه شدن زهها و دستگیرهٔ درها میشود. همچنین خبری هم از زههای مشکیرنگ روی سپرها نیست و کاملاً به رنگ بدنه درآمدهاند.
حال پای به داخل تندر پلاس میگذارم. در این بخش کاملاً از داشبورد و رو دریهای ساندرو برای لوگان فیسلیفت استفاده شده است بنابراین شاهد تغییراتی جزئی در داشبورد و تغییر رو دریها هستیم. همچنین همانند ساندرو، کنترل سیستم صوتی از زیر فرمان و پخش CD با پورت AUX و USB و بلوتوث نیز به تندر پلاس اضافه شده است. کیفیت ادوات داخلی L90 جدید برای خودرویی اقتصادی (البته نه در ایران) مناسب به نظر میرسد و ارگونومی آن نیز خوب است.
اما ایرانخودرو تندر پلاس را تنها بهصورت اتوماتیک ارائه کرده است و حداقل فعلاً خبری از نسخهٔ دستی آن نیست؛ بنابراین هماکنون شاهد استفاده از همان پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری KM4 در تندر پلاس هستیم که ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۰ نیوتن متر گشتاور داشته و در کنار گیربکس چهار سرعتهٔ اتوماتیک، خودرو را در ۱۱.۷ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت میرساند. مصرف سوخت تندر اتوماتیک نیز از سوی ایرانخودرو ۸.۳ لیتر در هر صد کیلومتر در سیکل ترکیبی اعلام شده است.
همانطور که اشاره شد ایرانخودرو تندر پلاس را فعلاً فقط بهصورت اتوماتیک ارائه کرده است و در نمایشگاه اصفهان نیز اقدام به پیشفروش آن با پیشپرداخت ۲۲ میلیون تومان، سود مشارکت ۲۰ درصد و تحویل اردیبهشت یا خرداد ۹۶ میکرد. قیمت نهایی تندر پلاس اتوماتیک نیز از سوی مسئولان غرفهٔ ایرانخودرو حدود ۴۹ میلیون تومان اعلام شد که دقیقاً با قیمت ساندرو اتوماتیک یکسان است. در کل تندر پلاس در بخش بیرونی پیشرفت مناسبی نسبت به نسخهٔ قدیمی داشته و زیباتر شده است درحالیکه نمای داخلی آن نیز با داشبورد و رو دریهای جدید بهتر از قبل شده است؛ بنابراین پیشبینی میشود که این خودرو به دلیل طراحی بهتر، گیربکس اتوماتیک و البته کیفیت بالای ساخت و قوای محرکه با استقبال مناسبی روبرو شود درحالیکه اگر نسخهٔ دستی آن هم عرضه گردد میتواند به رقیبی برای پارس تندر پارسخودرو تبدیل شود.
Mohamad
۱۵ بهمن ۱۳۹۵لوکس؟؟؟!!!
erfan
۱۵ بهمن ۱۳۹۵قدیمایش خیلی بهتره….
هر چیز براقی که دم دستشون بوده مثل کلاغ جمع کردن جلو و عقب ماشین!!!!!
reza
۱۵ بهمن ۱۳۹۵خوب اون *** زرق و برق انداختن
رضا
۱۵ بهمن ۱۳۹۵بیشتر مردم به چیزای زرق برق دار علاقه دارن
فردا ببین چه صفی ببندن برای خرید این ماشین
peyman
۱۵ بهمن ۱۳۹۵دنده ماشین رو نگاه انگار دنده کامیون هست??
وحید
۱۵ بهمن ۱۳۹۵راه تو را می خواند
اینم شعار ایران خودرو :))))))))))))
عقیق
۱۵ بهمن ۱۳۹۵یعنی خااااااااک بر سرشون با این فیس لیفت
دانیال
۱۶ بهمن ۱۳۹۵موقعی که سال 2009 این ماشین فیس لیفت شد نسخه قبلی دیگه تولید نشد. اما توی ایران بعد 8 سال نسخه فیس لیفت رو رونمایی میکنن به عنوان نسخه جدید، قبلی رو هم تولید میکنن، این یکی رو گرون تر می فروشن. یعنی روی قبلی سود می کردن کنار روی این یکی تمام قیمت که کشیدن روش رو قشنگ سود می خورن. و ما ملتی که لیاقتمون همینه میریم می خریم( می اش(توی می خریم) اضافه است). اگه لیاقت مون این نبود الان باید سیمبل رو با قیمت 40 تومن سوار میشدیم
Madjid R8 V12 TDI Le Mans
۱۵ بهمن ۱۳۹۵.
به جای همه ی این کار ها رنو سیمبل رو با قیمت مناسب بدن دست مردم.
KING 918
۱۵ بهمن ۱۳۹۵خدای تکنولوژی اون سیستم صوتی این ماشینه …………..
در عجبم هنوز
رضا
۱۵ بهمن ۱۳۹۵همین که روش پخش کننده نوار کاست نذاشتن یعنی یه ماشین لوکس و مدرن تحویل جامعه دادن !
و یدونه مه شکن عقب وسط گذاشتن که نشونه اسپرتی بودن ماشینه مثل ماشین فرمول یک
حميد
۱۵ بهمن ۱۳۹۵دویست وهفت صندوق دار و این یکی
خوب یکم جدید طراحی کنید هم اشتغال إیجاد میکنه و موجب پیشرفت میشه
mohammadreza
۱۵ بهمن ۱۳۹۵دسته دنده ش چرا اینقدر بزرگه
ShoMpeT
۱۶ بهمن ۱۳۹۵مصرف پزشکی داره D:
رضا
۱۶ بهمن ۱۳۹۵طراح های ماشین حواسشون به ظرافت یا زیبایی نبوده فکر کردن همه چی بزرگش بهتره خواستن بزرگ تر از دنده ی رقبای ماشین باشه
دسته دنده بزرگ نشونه قدرته دسته دنده کوچیک نشونه ی ضعف و ناتوانیه!
ShoMpeT
۱۵ بهمن ۱۳۹۵نمیتونند هزار تومن بدن یک نفر بیاد یک طراحی درست حسابی براشون انجام بده؟ اگر یک سر به مهد کودک ها بزنند میتونند چند تا بچه پیدا کنند که با آبرنگ براشون طراحی بهتری انجام بدن…
Amir amini
۱۵ بهمن ۱۳۹۵اینا احتیاج به طراح ندارن نمیخان چیز جدیدی تولید کنن فیس لیفم که میخان تولید کنن یه چیزی تولید میکنن که به ماشین اصلی خیلی نزدیک باشه که کمتر خرج کنن و اکثر مواقع یه چهره بیخود به خودش میگیره
kaveh
۱۵ بهمن ۱۳۹۵خداروشکر کن داداش
من دو رکعت نماز شکر خوندم
اینهمه پیشرفت خیلی خوبه
واااای باورم نمیشه ایران خودرو اینو طراحی کرده باشه
چراغو ول کرده دیگه رفته تو کار سپر و داشبورد
فک کنم ایده هاشون سر طرح چراغ تموم شده رفتن سراغ ی جا دیگه
یعنی طراحی صنعت خودرو جهان با این کار وارد عصر جدیدی شده
mohammadrr
۱۵ بهمن ۱۳۹۵دوستان یه سوال! از بین بد و بدتر شما چی پیشنهاد میکنین!؟ دنا یا ال ٩٠ ؟؟یا اینکه صبر کنم تا دنا پلاس و ال٩٠ پلاس بیاد!! 😕
سینا
۱۵ بهمن ۱۳۹۵خدایی سوختش خعلی بالاست…
محمدرضا
۱۵ بهمن ۱۳۹۵جون بچتون اسم لوکس رو کنار این ماشینا نیارین.من که میخونم خجالت می کشم
امین
۱۵ بهمن ۱۳۹۵خسته نباشن.
یه اسفند باید واسشون دود کرد مبادا چشم بخورن.
مسخره ها
mojtabaaston
۱۵ بهمن ۱۳۹۵چند تا سوال
منظورتون از نمای لوکس چی بود؟؟؟
خدایی کجاش لوکسه؟
من یک تایر پنچر مرسدس اس 500 رو با ده تا از این ماشین ها عوض نمیکنم
بعد نوشتین در بخش بیرونی پیشرفت مناسبی داشته
خم کردن 2 تا چراغ بعد 10 سال به نظرتون مناسبه
اگه تندر رو میدادن تیونینگ تغییراتش بیشتر از این به چشم میخورد در طراحی بیرونی
با افتخار هم نوشتین 105 اسب بخار
خدایی خجالت داره دیگه اون جاهاشو ننویسین الآن همه دارن تلاش میکنن ماشین بالای 1000 اسب بخار تولید کنن ما 105 اسب بخار تولید میکنیم و تازه با افتخار هم اعلام میکنیم
خلاصه تازه گی ها کار فرغون سازان داخلی افتضاح تر از قبل شده
بعد 10 سال یه نسخه پلاس از هر ماشین رو میدن که واقعا شرم اوره که فقط به تغغیرات جزعی اکتفا میکنن
مهیار
۱۵ بهمن ۱۳۹۵اگر کره ای ها موفق شدن بازار دنیا رو دست بگیرن دلیلش این بود اول رو زیبایی و روخ خودرو متمرکز شدن بعد کیفیت ولی فرانسه معلوم نیست کجا متمرکزه
sina.d
۱۵ بهمن ۱۳۹۵یعنی به معنایه واقعی طراحیه قوطی کبریت رو داره…ماشین اینقدر زشت!!!…
واقعا برای خودم و هم وطن هام متاسفم که باید اینا رو تحمل کنیم
SS
۱۵ بهمن ۱۳۹۵توجه کنید که ماشین کاملا اقتصادی هست و طراحیش هم به نسبت قیمتش در اروپا مناسب هست.
تنها جای تاسف در مورد این ماشین این هست که دستمزد های کشور ما به قدری پایین اومده که خرید خودروی اقتصادی اروپا (که استثنائا در مورد تندر به علت داخلی سازی با قیمت واقعی عرضه میشه ) هم برای یه کارمند ارزو شده
Khan
۱۵ بهمن ۱۳۹۵بارالهی… ما را از شر *** بِرٙهان
حسين
۱۵ بهمن ۱۳۹۵خلاقیت ، نبوغ، نوآوری و تکنولوژی از سر تا پای این ماشین میریزه ! آفرین به ایران خودرو من اگه جای معلم اون طراح نابغه بودم یه بر چسب صد آفرین می چسبوندم روی داشبورد ماشین که دل بچه نشکنه ! بجای خانواده اش هم بودم هر روز که بچه میخواست بره مهد کودک ایران خودرو براش اسفند دود میکردم و دعای چشم زخم می بستم پَر شالش !!!!!
Man
۱۵ بهمن ۱۳۹۵دیگه از اسپند گذشته دیگه اسپند کار ساز نیست باید براشون لاستیک دود کنیم
نابغه ان بخدا . یه وقت آمریکا این نوابغ خودرو سازیمون رو تررور نکن؟؟
saeid
۱۵ بهمن ۱۳۹۵هر چقدر فنیش خوب باشه ولی داخلش خیلی افتضاحه ، داشبوردش تو مایه های پیکان .
کسانی هم که اینو طراحی کردن مقصر نیستن ، کاربرد این ماشین برای حمل بار و مسافره ، برای همین طراحیش صفره صفره. به درد استفاده شخصی نمیخوره.
نویدی
۱۵ بهمن ۱۳۹۵۴۹ تومن نمی ارزه…حداکثر ۳۵ تومن.
با این وضعیت قیمتها،خرید خودروی کارکرده خیلی به صرفه تره.من یه تندر ۹۰ مدل ۸۸ با قیمت ۲۵ تومن رو به تندر پلاس صفر کیلومتر با گیربکس اتومات منسوخ و قدیمی ترجیح میدم.
m4
۱۵ بهمن ۱۳۹۵ورود گاری جدید به خط تولید کشور تسلیت میگم ! :(
HoSeIn
۱۵ بهمن ۱۳۹۵خدا نکنه تو این بازار بلوشو یکی بیاد دو تعریف از یکی از این گاریا که تولید می کنن بکنه تا *** و 50سال با تولیدش مردمو سرکیسه نکنن ول کن نیستن
فرشاد سجادیان
۱۵ بهمن ۱۳۹۵کاش لااقل پنل مرکزی داشبورد رو عوض میکردن، خیلی غیر جذاب و آماتوره، انگار کاردستی برقی دوران مدرسست که رو یه صفحه ساده چند تا کلید بزرگ گذاشتن.
فيصل.
۱۵ بهمن ۱۳۹۵جایزه زشت ترین طراحی خودرو دنیا هم با افتخار میدیم به ال نود که تا قرن آینده هم در کشورمون تولید خواهد شد و کماکان مردم میخرند و تعریف تمجید میکنن ازش و پارس خودرو خوشحال سوار بر موج مردم راضی سودهای کلان به جیب خواهد زد.
حمیدرضا
۱۵ بهمن ۱۳۹۵تولید این خودرو و سایر خودروهای این چنینی معرف یه حقیقت محض هست علم بسیار پایین قطعه سازی ایران که جلوی هر گونه تحرک سریع رو میگیره انقدری که از علم روز دنیا لااقل هشت سال عقبه
شایان
۱۵ بهمن ۱۳۹۵فکر کن پنجاه تومن بدی بعد اون داشبورد صبح تا شب روبروت باشه! موتور بوگاتی هم روش باشه من نمیخرم.
آریوبرزن
۱۵ بهمن ۱۳۹۵هزینه طراحی و ساخت یک پلتفرم کامل،از صفر تا صد، حداقل ۱/۵ میلیون دلاره.بعدش اینا میان با افتخار میگن هزینه طراحی!!!! ( شما بگید فیس لیفت جزئی) دنا پلاس ۵۵ میلیارد تومان شده که انشالله امید داریم با استقبال خوبی که مشتریان ایرانیمون دارن، سریعا به نقطه سر به سر هزینه های انجام گرفته برسیم.
خب آدم حسابی، شما با این پول میتونستید از کمک شرکتهای معتبر خارجی استفاده کنید و حداقل یکی دو تا پلتفرم مناسب بدین براتون طراحی و بسازن بعدش بیاید انواع و اقسام مدلها و اتاقها را روی اون سوار کنید بفروشید.والا اگه تا ۲۰ سال کسی اعتراض کنه!!!!
خدایا ….د بسه!!!
والا پیامدار، محـــمّـــد(ص) !
گفتی که یک دیار
هرگز به ظلم و جور
نمی ماند برپا و استوار…؟!؟!؟!؟
محمدامین
۱۵ بهمن ۱۳۹۵اشغاله..همه صف میکشن واسه این اشغال ..بعد میگن نخرید.. پشیمونم .. نخرید این اشغال رو بخرید بد بخت میشید… مثل اینکه واژه ی لوکس رو باید واسه مدیر ایرانخودرو توجیه کرد !! از همین بیسکوییتی که زیر سپر عقب ماشین در عکس چهارم میبینم میتونم بفهمم که مردم ایران از نظر فرهنگی و نظافت در چه حد هستن !! فقط ظاهر اهمیت میدن.. متاسفم
h112
۱۵ بهمن ۱۳۹۵فرمونش زشت شده…دسته دنده اش هم زشته…صندلی های عقبش راحتی لازم رو ندارند…موتورش هم همون بدون تغییر که خوبه …یادش بخیر ماشین مردی بود…
احمد باقری
۱۵ بهمن ۱۳۹۵عجب دسته دنده جمع و جور و لوکسی داره.
AKBAR
۱۵ بهمن ۱۳۹۵طرح اتاقش با گیربکس اتوماتیک برای تاکسی رانی خیلی مناسب است . مسافر در صندلی عقب در داخل شهر از پژو و سمند راحت تر و جادارتر است و اتاق این خودرو دیرتر از سمند و پژو افت کیفیت دارد .
mohsen
۱۶ بهمن ۱۳۹۵تندر پلاس
دنا اس پلاس
دنا ادج
سمند پلاس پلاس
….
کامران
۱۶ بهمن ۱۳۹۵شبیه گربه نره شده ،بجای کروم کاری اون چراغ زشت گنده عقبو عوض کنید ، ، چراغ جلو هم از ده 90 برسونید به 2000 بیخیال حواسم به داشبور زشتش نبود . اخه چرا باید 50 میلیون بدیم سوار گربه نره بشیم. گریه داره …..