بنا به گفته مهندس نجم الدین ، مدیرعامل ایران خودرو، ۱۰ هزار دستگاه سورن با موتورEF7 توربوشارژ در سال آینده تولید می شود و این میزان تا پنج سال بعد، به سالانه ۲۰ هزار دستگاه افزایش خواهد یافت . مهندس جواد نجم الدین عامل گروه صنعتی ایران خودرو با بیان این مطلب گفت : تا کنون ۱۱ دستگاه سورن مجهز به موتور توربوشارژ تولید شده که تا پایان سال این تعداد به ۵۰ دستگاه شامل ۳۰ دستگاه برای تست و صنعتی سازی و ۲۰ دستگاه برای پلیس و مشتریان خاص افزایش می یابد.
وی اظهارداشت : با آغاز تولید انبوه موتورEF7 توربو شارژ در سال آینده این موتور برروی سورن و دنا نصب خواهد شد .
مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو، گفت: موتور توربوشارژEF7 ، دارای ۱۷۰۰ سی سی گنجایش، ۲۱۵ نیوتن متر گشتاور و ۱۵۵ اسب توان است.
وی موتورEF7 توربوشارژ را دارای استاندارد آلایندگی یورو ۴ با ای. او. بی. دی. عنوان کرد و گفت: تست های سخت گیرانه گوناگونی برروی موتور و سیستم های خاص گیربکس، اکسل و ترمز که متاثر از موتور است، انجام خواهد شد.
مهندس نجم الدین ، بهینه سازی طراحی دسته موتور ها، تغییر مسیر های ورود هوا و خروج دود، اضافه شدن اینترکولر برای سیستم هوای ورودی و تعویض لوله های اگزوز را از جمله تغییراتی عنوان کرد که به واسطه نصب موتور توربوشارژ در خودرو ایجاد شده و افزود: به این موارد، باید تغییر مدار خلاء ترمز و تغییر تمام سیستم ها برای سازگاری با قدرت و گشتاور بالایی موتور را نیز افزود.
وی افزود: حداکثر سرعت سورن مجهز به موتور توربوشارژ ، نزدیک به ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت و شتاب صفر تا صد آن، حدود ۹ ثانیه است که در مقایسه با سورن فعلی با شتابی برابر ۱۳ ثانیه چشمگیر خواهد بود.
مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو ، حفظ مشخصات عملکردی موتور در ارتفاعات را دیگر مزیت عمده این موتور خواند و گفت: برای جلوگیری از کاهش بازدهی تنفسی موتور در اثر رقیق شدن هوا، فشار هوای تزریقی به آن به کمک کمپرسور افزایش می یابد و در نتیجه گشتاور آن در ارتفاعات، با سطح دریا یکی است.
وی اظهار داشت: در این موتور، علاوه بر افزودن توربو، پیستون و شاتون تقویت شده و شمع و سوپاپ های دود، واشر سرسیلندر و بدنه سیلندر و منیفولد اگزوز تغییر کرده است.
مهندس نجم الدین افزود: تمامی سیستم های خودروی مجهز به موتور توربوشارژ در یک مسافت ۲۰ تا ۱۶۰ هزار کیلومتر در شرایط اقلیمی و جاده ای مختلف تست می شود. تست های خنک کاری، نویز، ترمز، راید و هندلینگ در ایران خودرو و مواردی که توان و امکانات لازم برای آن در ایران نیست، در مراکز تست خارج از کشور انجام می شود.
وی توربوشارژ را یک فناوری جدید در ایران عنوان کرد و گفت: با توجه به لزوم تغییر گیربکس برای سازگاری با توربوشارژ، پروژه تقویت گیربکس برای تحمل گشتاور بالا در موتورهای توربوشارژ و دیزل تعریف شده است.
حامد
۲۴ بهمن ۱۳۹۴آخه سمند همینجوریشم بدنش ازهم جدامیشه چ برسه به توربوشارژ ،میشه مث پیکان موتور پژویی