در شرایطی که پژو فرانسه به دلیل تحریمهای آمریکا، ایران را ترک کرده، فعالیت ایکاپ (شرکت مشترک پژو و ایرانخودرو) همچنان ادامه دارد و حتی دومین محصول پسابرجامی یعنی پژو ۳۰۱ نیز به صورت آزمایشی تولید شده است. آنطور که مدیرعامل ایکاپ در گفتوگو با سایت رسمی ایرانخودرو عنوان کرده، نخستین پژو ۳۰۱ تولید ایران به عنوان محصول جدید ایکاپ و با همکاری ساپکو (شرکت تأمین قطعات ایرانخودرو) به تولید رسیده است.
محمدرضا معتمد با بیان اینکه پژو ۳۰۱ با بیش از ۶۰ درصد ساخت داخل، به تولید رسیده است، گفت: این میزان داخلیسازی پژو ۳۰۱ بالاتر از الزامات تعیین شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت است. طبق الزام وزارت صنعت، خودروهای پسابرجامی باید با حداقل ۴۰ درصد ساخت داخل به تولید برسند. معتمد در ادامه با بیان اینکه سازندگان داخلی در حال حاضر تولید آزمایشی قطعات مربوط به پژو ۳۰۱ را آغاز کردهاند، افزود: امیدواریم طبق برنامه بتوانیم مجوزهای قانونی خود را تا پیش از پایان امسال دریافت کرده و تولید انبوه خودرو ۳۰۱ را تا قبل از شهریورماه سال آینده آغاز کنیم.
اظهارات مدیرعامل ایکاپ در شرایطی است که با رفتن پژو از ایران، گمان میرفت تولید محصولات جدید این شرکت در کشور نیز منتفی شود. طبق قراردادی که ایرانخودرو و پژو پس از توافق هستهای و برجام با یکدیگر امضا کردند، قرار شد سه محصول جدید خودروساز فرانسوی با ساخت داخل حداقل ۴۰ درصدی، در ایران به تولید برسد. این سه محصول شامل پژو ۲۰۰۸، پژو ۳۰۱ و پژو ۲۰۸ بودند که در این بین، فعلاً هیچ صحبتی مبنی بر تولید ۲۰۸ نیست و بهنظر میرسد این محصول فعلاً به بایگانی رفته است. بااینحال اما تولید مدل ۲۰۰۸ توسط ایرانخودرو تابستان سال گذشته آغاز و این محصول در حال حاضر در خیابانهای کشور به چشم میآید.
آنطور که مدیرعامل ایکاپ عنوان میکند، این شرکت در حال انجام تعهدات خود در قبال مشتریان ثبتنامی خودروهای ۲۰۰۸ است و وضع خدمات پس از فروش این محصول نیز بسیار خوب ارزیابی میشود. به گفته وی، هماکنون ۶۴ نمایندگی گرید یک در ایساکو در حال ارائه خدمات کامل و ۴۰ نمایندگی گرید دو نیز در حال انجام خدمات فوری (در قبال پژو ۲۰۰۸) هستند که بهتدریج تعداد آنها افزایش خواهد یافت. ایرانخودرو تابستان سال گذشته حدود ۱۶ هزار دستگاه ۲۰۰۸ را پیشفروش کرد و قرار بود تمام آنها را تا پایان شهریور امسال تحویل بدهد، اما شرایط تولید اجازه این کار را نداد و در حال حاضر چند هزار نفر در انتظار دریافت ۲۰۰۸ ثبتنامی خود هستند.
اگرچه مسئولان ایکاپ معتقدند در نهایت راهکار تولید و عرضه پژو ۳۰۱ را پیدا خواهند کرد، بااینحال تردیدی وجود ندارد که تأمین قطعات این محصول و عبور از تستهای فنی و کیفی و همچنین اخذ مجوز تولید از پژو، پروسه بسیار سخت و زمانبری خواهد بود. این را هم نباید فراموش کرد که حتی در صورت پیدا شدن منابع خارجی برای تأمین قطعات ۳۰۱، ایرانخودرو با مشکل نقلوانتقال پول (ناشی از تحریم آمریکا) مواجه است و بنابراین باید فکری نیز به حال رفع این چالش بکند. نکته مهم دیگری که در مورد پژو ۳۰۱ وجود دارد، قیمت این محصول است. پس از امضای قرارداد ایرانخودرو و پژو، قرار بود این محصول با قیمتی بین ۵۵ تا ۶۵ میلیون تومان عرضه شود، بااینحال با توجه به صعود نرخ ارز و بالا رفتن هزینه تولید طی یکی دو سال گذشته، دیگر امکان عرضه ۳۰۱ با چنین قیمتهایی نیست. همچنین اگر قرار بر ادامه تولید پژو ۲۰۰۸ نیز باشد، این محصول نیز متأثر از رشد هزینههای تولید، امکان عرضه با قیمت فعلی را ندارد و قطعاً چند ۱۰ میلیون تومان به قیمت آن اضافه خواهد شد.
F22RAPTOR
۲۸ آبان ۱۳۹۷بله ۴۰ درصد قطعات از دانگ فنگه
و کسانی که این ماشینو بخرن
باس دنبال قطعات یدکیش خیلی بچرخد
مگر اینکه موتورش
تی یو ۵ باشه
me84
۲۸ آبان ۱۳۹۷.
اینا دیگه کی هستن . پژو رفته اینا ول نمیکنن.
لامصبا شما که مجوز ندارین میخوایین خودتون آستین بالا بزنین و داخلی سازی کنین خب لااقل برین چند تا ماشین ژاپنی مثل تویوتا یا هوندا رو کامل باز کنین و همونو کپی کنین. متریال بخشهای مهم رو هم ببرین آزمایشگاه بطور دقیق بهتون میده. حالا با کمی ارفاق تو بحث کیفیت همونو تولید کنین. مثلا الان اگه مگا موتور سرسیلندر 405 میزنه، خیلی کار مشکلی نیست که سرسیلندر تویوتا بزنه. فقط باید قالب گیری کنه.
این کارو چین چند سال پیش میکرد. همین زوتی z300 موتور میتسوبیشی رو آورد همین بلا رو سرش آورد و به اسم تحت لیسانس رو ماشیناش نصب میکنه.
دانیال
۲۸ آبان ۱۳۹۷واقعا حرف دل من رو زدی…خیلی کار سختی نیست برای کارخونه هایی بزرگی مثل ایران خودرو ، اینها فقط نمی خوان، چون سودی که توی مونتاژ بوده بدون دردسر توی کارهای دیگه نبوده. مگه اینکه تحریم های کامل اینها رو مجبور کنه دست از مونتاژ بردارن و گرنه هیچ امید دیگه ای نیست.
پ ن: البته من به سایپا بیشتر امیدوارم همین رهام که داده واقعا روی پلتفرم داخلی طراحی شده است. من از طریق یکی از دوستانم در جریانش هستم. شاید ماشین خوبی از آب در نیاد اما همین که تلاش کردن به این سمت برن باید به فال نیک گرفت
حسین
۲۸ آبان ۱۳۹۷متریال رو ازمایشگاه بت بده ، تو چه دمایی و تو چه فشاری و با چه ترتیبی با هم مخلوط کنی؟
با چه روشی؟
بعد با چه فرایندی بش شکل بدی؟
amin
۲۸ آبان ۱۳۹۷آدم میترسه ثبت نام کنه داستان 2008 و c3 براش تکرار بشه.
علیx76
۲۸ آبان ۱۳۹۷آدم میترسه نفس بکشه براش کنتور بیفته
me84
۲۸ آبان ۱۳۹۷.
ثبت نام نکن برادر من. تو کشوری که هر لحظه معلوم نیست چه اتفاقی میخواد بیافته، پولتو دودستی نگه دار.
amin
۲۸ آبان ۱۳۹۷والا پولی هم نمونده که ثبتنام کنیم
C3 ثبت نام کردم نمیدن
اچ30 کراس ثبت نام کردم نمیدن
حتی وانت آریسان هم ثبت نام کردم اونم تاخیر داره!!!!اینو دیگه اصلا نمیفهمم چرا!!!!موتور پیکان هم ندارن؟؟؟؟؟؟
Muty
۲۸ آبان ۱۳۹۷اگه کسی ازت می پرسید شغل شما چیه ؟
می فرمودی ثبت نام کننده ی خودرو ( چون پول دارم ثبت نام میکنم و بعد چند ده میلیون میزنم به جیب !! )
آقا این جریانات خیلی مردم را اذیت کرد ولی انصافا نفس دلال ها و مفت خورها سرویس شد
امیر
۲۷ فروردین ۱۳۹۸امثال شما دلال ها هستن که این وضع گرونی و بدبختی پیش اومده.شکایت چی میکنی؟ خودت داری حمایتشون میکنی
مردم بجای علم و سواد و صنعت و کار مفید ماشین میخرن میفروشن ..
نوید جهرمی
۲۸ آبان ۱۳۹۷خودکرده را تدبیر نیست. این همه دارن میگن تا مجبور نیسی ماشین نخر. نخر برادر. یه مدت نخر.
بهتر از اینه که بزاری ازت هر جور میخوان سواری بگیرن.
خود دانید.
Sajjad
۲۸ آبان ۱۳۹۷آقای جهرمی بهتون قول میدم سایت پیش فروش 207 صندوق دار به دلیل حجمه زیاد مردم با مشکل ورودی سرور مواجه خواهد شد.
دانیال
۲۸ آبان ۱۳۹۷60 درصد داخلی سازی..موتور tu5 حتما روش میزارن با سایر سیستم های مشابه حتما دیگه.
حمیدرضا
۲۸ آبان ۱۳۹۷تا جایی که من میدونم این مدل در چین تحت لیسانس شرکت دانگ فنگ تولید میشه و ممکنه قطعات رو از اون شرکت بگیرن ولی واقعتی اینه اگر بدون مجوز پژو تولیدش کنن قطعا در عرصه بین المللی خودرو دچار بحران جدی خصوصا در صورت شکایت پژو میشن
ما باید خودمون این محصولات رو به صورت مشابه با طراحی دیگه ای بسازیم مثلا کپی کنیم یه جاشو عوض کنیم عین کاری که چینی ها میکردن بعد خودمون بسازیمش نه با برند اصلی و ظاهر اصلی
(Saeed(peugeot
۲۸ آبان ۱۳۹۷با سلام خدمت دوستان….
من عاشق خودروهای فرانسوی خصوصا برند پژو سیتروئن هستم…ولی باور کنید آخه این ۳۰۱ اون ۳۰۱ بازارای دیگه نیست ….نه موتورش اونه و نه کیفیت متریال و مابقی چیزاش کیفیتش داغونه.
حالا ما آخر نفهمیدم کدوم مدلشو میخوان تولید کنن ، قدیمیه یا این نیوفیس که تو عکسه
جواد
۲۸ آبان ۱۳۹۷ترفندی دیگر……….چگونه ملت را ***کنیم……. تولید داخل نداریم اما ایرانی جماعت اگه بگیم ماشین خارجی بوق داره ترمز داره …..میگیم با احترام ،،،، مردم فهیم پولا رو بریزید موقع تحویل میگیم دیشب ترامپ خوب نخوابیده ماشین نداریم سه تا موتور گازی ببرید یا پول خودتون رو قسطی ببرید ما که مجبورتان نکردیم ۳۰۱ ثبت نام کنید.؟…….خدا ریشه تون بسوزونه کلاه بردارها
علی اصغر
۲۴ تیر ۱۳۹۸اصلا اراده ای در مدیران ایران خودرو نیست که بخواهند محصولات تولیدی خود را کیفی کنند و مشکلات را حل کنن فقط به فکر مونتاژ و کم کردن هزینه ها هستن نه کیفیت خودرو بخدا مسئولین بخش تحقیقات و کیفیت ایران خودرو در مورد خودرو نه طرحی دارن نه به فکر کیفیت هستن طرحهایی را هم ارائه بدن مردم طوری برخورد میکنند که انگار طراه های بنز و بی ام و هستن خدا بداد مردم برسه