طبق آمار اعلامی از سوی وزارت «صنعت، معدن و تجارت»، از سال ۱۳۴۶ (سال تولید پیکان در ایران به عنوان قدیمیترین خودرو داخلی) در مجموع ۱۱ میلیون و ۵۱۶ هزار و ۲۲۶ دستگاه پراید و پژو و پیکان و سمند در کشور به تولید رسیده که در این بین، پراید رکورددار به حساب میآید.
پراید که تولید آن از سال 1372 در سایپا آغاز شد، طی این ۲۰ سال چهار میلیون و ۶۷۰ هزار و ۷۰۶ دستگاه تیراژ داشته است و چیزی نمانده تا به رکورد پنج میلیون برسد.
همچنین خانواده پژو نیز که خودروهایی مانند ۲۰۶ و ۴۰۵ و پارس را شامل میشود، طی 22 سال میهمانی در جاده مخصوص، سه میلیون و ۸۲۴ هزار و ۱۳۱ دستگاه تولید داشتهاند، هر چند مشخص نیست تیراژ هر یک از مدلهای تولیدی پژو در این سالها چقدر بوده است. خانواده پژو پس از پراید بیشترین تیراژ را در صنعت خودرو کشور داشتهاند و این در حالی است که از اوایل سال گذشته و با رفتن پژو از ایران، تولید محصولات این شرکت با افت شدیدی روبهرو شده است.
اما به سراغ سومین خودرو پرتیراژ کشور طی ۴۵ سال گذشته برویم، خودرویی به نام پیکان. این محصول خاطره انگیز جاده مخصوص که قدیمیترین خودرو تولید داخل به شمار میرود طی این ۴۵ سال، دو میلیون و ۶۲ هزار و ۶۱۱ دستگاه تیراژ را به نام خود ثبت کرده است. پیکان البته اردیبهشت ماه ۸۴ برای همیشه با جاده مخصوص وداع کرد و راهی موزه شد. پس از پیکان اما سمند بیشترین تیراژ را در صنعت خودرو کشور به خود میبیند. از سمند با نام خودرو ملی یاد میشود، حال آنکه تا پایان سال ۹۱ (۱۱ سال پس از آغاز تولید) تیراژ آن حتی به یک میلیون دستگاه نرسیده است. طبق آمار اعلامی، ایران خودروییها طی این ۱۱ سال ۹۵۸ هزار و ۷۸۸ دستگاه سمند به تولید رساندهاند.
AMIR1992
۷ مرداد ۱۳۹۲کاش اینا رو هم تیراژ نمیکردین همون اسب و الاغ سوار میشدیم حالشم میبردیم مهمتر از همه هوا هم الوده نمیشد.
اردشیر
۲۴ مرداد ۱۳۹۲دستتون درد نکنه من کلی دنبال این آمار بودم البته ماشینهای دیگه رو هم میخواستم بدونم.عزیزان این فقط یه آماره چرا همه چیزو با هم قاطی میکنیم.وقتی صحبت آماره در باره کیفیت و قیمت اظهار نظر میکنیم وقتی بحث در باره کیفیته هر کی میخواد خون خودشو و دیگرانو روی ماشینی که داره بریزه.همین الان یکی مسقیم یکی از همین ماشینها رو زیر سئوال ببره تا ببینید چقدر بهتون بدوبیراه میگن.
moein
۷ مرداد ۱۳۹۲ای کاش یه شکلکی مثل :poop: تو فیس بوک,اینجا هم بود
چون الان بهترین وقت واسه استفاده ازشه!!!!!!!!
کیوان
۷ مرداد ۱۳۹۲امیدوارم زلزله بیاد خراب کنه ایران خودرو سایپادیگه تیراژ در همین سال 92 تعطیل بشه انشاا…
امین
۷ مرداد ۱۳۹۲.
.
اگه این همه پولی که دولت به خودروسازای داخلی کمک میکنه رو توی صنایع نفت گاز بکار میبردن الان از قطر هم ثروتمند تر بودیم. !!!! حالا بجاش یه مشت اهن چهار چرخ تولید میکنن.
.
.
رهام
۷ مرداد ۱۳۹۲به تیراژ افتخار میکنند ،مایه آبرو ریزیه که تقریبا 12 میلیون ماشین ساختین ولی فقط 1میلیونش بدرد میخوره چون سالهای اول از خارج قطعه آوردید،همه کارخونه ها پیشرفت می کنند شما پس رفت کردید دروغ میگم از مردم بپرسید هر سال میگذره کفیت ماشیناتون خرابتر شد تا امروز که اصلا چیزی به اسم کیفیت وجود نداره……
تازه تیراژ کشته ها بیشتر از ماشینا شده.
MAHDI
۷ مرداد ۱۳۹۲این الان مثل اینه که بگیم ویران خودرو افتابه بیشتر تولید کرده یا لگن خودروسازای مثل gm تویوتا وفولکس واگن به امار تولیدای میلیون دستگاهی خودشون افتخار می کنند که از نظر کیفیت و کارایی برنده رقابت تو خودرو های هم خانوادشونن اینا به اشغالایی می نازن که حتی تو رقابت با لادا وجک موتور چین هم هیچ شانسی ندارن
ناصر
۷ مرداد ۱۳۹۲پیکان از 46 تا 84 تولید شد ولی باز هم به پای این پراید لگن نمیرسه ،اگه انصاف داشته باشیم پیکان این نوستالژی همیشگی مردم ایران باز از نظر کیفیت و استحکام از پراید بهتر بود ،الان اکثر خودروسازهای ما منجمله سایپا داره به تیراژ بالاش مینازه یکی نیست بهشون بگه آقاجان تیراژ بالا و فقط توجه به کمیت که مهم نیست مهم کیفیت خودرو هستش که خدا رو شکر توی این یه آیتم پای خودرو سازهای ما همیشه لنگ میزنه و دلیل مسخرشونم یه چیزه : تحریم
tomcat
۷ مرداد ۱۳۹۲اینهمه پلاستیک و مقوا از کجا آوردن که باهاش اینهمه پراید ساختن ؟!؟!
HASSANBMW
۷ مرداد ۱۳۹۲راستی چرا پژو 908 رو وارد ایران نمی کنن؟
خییییییییییییییلی قشنگه استایلش!!!
I Love Ferrari
۷ مرداد ۱۳۹۲بهتر بود مینوشتی:تیراژ کدام بیشتراست،فرغون،لگن یاگاری؟
امین
۷ مرداد ۱۳۹۲از یه کشور جهان سومی چه توقعی دارین
با “افتخار” میگه پیکان با رتبه فلان
بی ام دبلیو سری 3 کوپه رو بعد از 6 سال از رده خارج کرده و ما هنوز تو 40 سال پیش موندیم ( البته مقایسه خودروسازیای ما با آلمان و آمریکا و … به کل غلطه ،دلیلشو اول کامنت نوشتم .!)
احسان
۷ مرداد ۱۳۹۲خدا نکنه به پنج میلیون برسه
نيما
۷ مرداد ۱۳۹۲لامذهب پراید دیگه شورِش رو تلخ کرده ،اَه
نخود آش
۸ مرداد ۱۳۹۲تقصیر خودمونه .همه اینا رو خودمون خریدیم .ایرانیا خریدن .پدر و برادرامون خریدن. خودمون حمایتشون کردیم .البته هنوز دیر نشده عزیزان اتفاقا موقع خوبی هم هست الان اگه از همین الان خرید خودروی نو را از این دو آشغالسازی به صفر برسونیم تعطیل میشن. بیاین این کارو بکنیم به بقیه هم پیشنهاد بدیم. هنوز به اندازه هممون ماشین توی بنگاه ها و نمایشگاههای ماشین هست. باز هم همه چیز دست خودمونه. یه قدم پیش بزارین و دعا کنین خدا کمکمون میکنه
میلاد. فقط المان.فقط بنز.
۹ مرداد ۱۳۹۲درود.از ماست که بر ماست.
چی فکر کردید.همین فردا اعلام کنند که پراید رو با قیمت فروردین 91 میدن.فقط تعداد ثبت نانم مردمی به 5 میلیون میرسه.
V12
حمید
۹ مرداد ۱۳۹۲سال 84 خدافظی نکرده . وانتش هنوز دست از سر ما برنداشته ….
رضا
۱۰ مرداد ۱۳۹۲سلام
به امید روزی که از دست این ماشینای بی کیفیت خلاص شیم و واردات خودرو آزاد بشه …
می تونین همچین روزیو تصور کنین ؟؟؟
به امید خدا …
Hadi
۱۶ شهریور ۱۳۹۲آقا نخرید بزارید ورشکست بشن
Omid.Oktam
۳۰ دی ۱۳۹۲البته اون موقع که بنزین 50 و 100 تومن بود(زمان پیکان)
هر کسی ماشین نمیروند
amir7373
۲ آذر ۱۳۹۴جالب میدونین چیه این وسط همه میگن خودروهای داخلی فلان بیسانه همه دستشون یاپراید یا تیبا یا سمند یا پژو و…(خودروهای داخلی) خودمم یکی از اینا رو دارم گیربکسش منو شفته کرد خدا کی تویتا یاریس پایین میاد بگیرمش ارزومه
دهقان
۹ آذر ۱۳۹۴اگر خودرو سازان مثل خارجیها, به دست دانشجوهای خودمان بسپارند چی میشه مگه؟