ایران خودرو برای خانواده خودرو ملی خود، عضو تازه ای را معرفی نموده که به نام دنا نامگذاری شده است. این خودرو جدید بر پایه و اساس و پلاتفرم سمند بنا می شود. با این حال قرار است با نصب کلیه تجهیزات ممکن در آن تبدیل به لوکس ترین و گران ترین عضو خانواده سمند درآید.
مشخصات اعلامی این خودرو با مشخصات سورن ELX تفاوت چندانی نمی کند. اما تغییرات در نمای ظاهری آن، باعث ایجاد تنوع و هویتی جدید برای آن شده است. این امر می تواند به بازارهای صادراتی سمند و سورن (که معمولاً تحمل یکنواختی و طراحی تکراری را ندارند) نفس تازه ای ببخشد.
این خودرو با طراحی خشن تر و اسپورت تر نسبت به سورن و با قیمت مشابه آن ، رقیبی برای سایر محصولات ایران خودرو نظیر پژو پارس و سورن خواهد بود. خودرو دنا در سال ۹۱ وارد بازارها خواهد شد و اعلام شده که از نظر ایمنی و زیست محیطی، مطابق آخرین استانداردهای اروپا خواهد بود. تولید این خودرو نیز در سال اول ۳۵ هزار دستگاه و به تدریج تا ۱۰۰ هزار دستگاه خواهد رسید.
این خودرو مجهز به دو کیسه هوا، کمربندهای ایمنی با نیروی پیش کشنده، ستون فرمان جمع شونده در هنگام تصادفات و ترمزهای ABS خواهد بود. موتورهای آن نیز از خانواده موتور ملی EF7 و در دو نوع عادی و توربو شارژر می باشند.
از نظر امکانات رفاهی نیز می توان به سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، فرمان برقی، سیستم کمک پارک عقب، آیینه های برقی، تنظیم زاویه نور چراغهای جلو، سیستم ضد سرقت و سایر امکانات (مشابه سورن) می باشد.
طراحی داشبورد و کنسول آن برخلاف انتظار با مدلهای سورن متفاوت است و از هیوندای سوناتا اقتباس گردیده اما ممکن است بعلت هزینه بالای تولید و قالبهای مجزا، نهایتاً داشبورد سورن را روی آن ببینیم. و یا این داشبورد را در نهایت روی مدلهای سورن هم ببینیم. (این داشبورد جدید که بسیار زیبا هم هست، هنوز ساخته نشده است و تنها درعکسها وجود دارد و نمونه های تولیدی با داشبورد سورن به نمایش درآمدند)
قیمت خودرو دنا بین ۱۴ میلیون برای مدل پایه با موتور EF7 بنزینی تا ۲۵ میلیون تومان برای مدل EF7 توربو متغیر خواهد بود.
نکته قابل ذکر در مورد این خودرو، تبلیغات وسیع و جنجال خبری و رسانه ای و اعلام رونمایی یک خودروی کاملاً جدید و ایرانی و پیشرفته از سوی ایران خودرو بوده که حتی مراسمی بزرگ با حضور وزیر صنایع را نیز شامل گشته است. باید پرسید که تغییرات در خودروی سورن و فیس لیفت این خودرو با پلاتفرم دهه ۹۰، اینچنین پرهیاهو گشته است؟ واقعاً سقف انتظاراتمان از خودروسازی کشور با این همه حمایت دولتی و محرومیت مردم از داشتن خودروهای روز و ارزان، چنین پایین آمده که برای هر تغییر جزئی وزیر مملکت را وادار به رونمایی و دست زدن و تحسین های مبالغه آمیز کنیم؟ آیا بهتر نیست ایران خودرو بجای چنین شوهایی از موتورهای قدیمی و پرمصرف سمند و پژو دست بردارد و همین موتور EF7 یادشده را که اکنون تنها در کاتالوگها و تبلیغات دیده می شود، به خط تولید باز گرداند؟ آیا بهتر نبود بجای ساخت مدلهای مشابه ۴۰۵، پارس، سمند، ال ایکس، سورن، سریر و اکنون دنا که همگی بروی پلاتفرم قدیمی ۴۰۵ بنا شده اند، کلیه هزینه های طراحی و تولید این مدلها را صرف یک پلاتفرم جدیدتر و امروزی می کردند؟ دوستان ایران خودرو ظاهراً فقط به تعویض پالان می اندیشند! خر یادشده (پلاتفرم ۴۰۵) مرگ ندارد. نظر شما چیست؟
مشخصات فنی خودرو دنا
ایمنی
o مطابقت با استانداردهای ایمنی تصادف از پهلو و جلو
o مجهز به کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو
o مجهز به کیسه های هوای جانبی (برخی از مدل ها)
o مجهز به کمربندهای ایمنی سه نقطه ای جلو و عقب با پیش کشنده و محدودکننده نیرو (جلو)
o مجهز به سامانه ترمز ضدقفل (ABS) و بوستر MBA به همراه توزیع الکترونیکی نیرو (EBD)
o ستون فرمان جمع شونده در تصادف
o چراغ های مه شکن جلو و عقب به همراه چراغ های ایمنی درها
رفاهی
o مجهز به سامانه تهویه مطبوع اتوماتیک (کلیه مدل ها)
o سامانه فرمان برقی (مدل ایی ال ایکس)
o سامانه ورود بدون کلید
o آینه های جانبی برقی
o سامانه کمک پارک عقب
o رادیوپخش CD/MP3 با مانیتور چندرسانه ای (مدل ایی ال ایکس)
o ستون فرمان قابل تنظیم
o کنترل سیستم صوتی روی غربیلک فرمان (مدل ایی ال ایکس)
o آینه های جانبی برقی (تاشو برقی با گرمکن برای مدل ایی ال ایکس)
o هندزفری بلوتوث
o شیشه های سولار رنگی
o زیرآرنجی جلو و عقب
o قابلیت دسترسی به صندوق عقب از داخل اتاق
o صندلی های برقی جلو
عملکردی
o برخورداری از سامانه الکترونیکی مالتی پلکس
o قابلیت تجهیز به سامانه ناوبری ماهواره ای
o رینگ اسپورت آلومینیومی
o سامانه ضد سرقت immobilizer
o قابلیت تنظیم زاویه نور چراغ های جلو
زیست محیطی
o مطابقت با استاندارد آلایندگی یورو۴ قابل ارتقا به یورو۵
مشخصات فنی دنا با موتور EF7
نوع موتور …………………………….. EF7NA
تعداد سیلندر ……………………….. ۴ خطی
حجم موتور ………………………….. ۱۶۴۸ سی سی
قطر سیلندر …………………………. ۷۸.۶ میلی متر
کورس پیستون ……………………. ۸۵ میلی متر
حداکثر قدرت ………………………. ۱۱۵ اسب بخار در دور ۶۰۰۰ (بنزین)
حداکثر قدرت ………………………. ۱۰۵ اسب بخار در دور ۶۰۰۰ (گاز)
حداکثر گشتاور …………………….. ۱۵۵ نیوتن متر در دور ۴۵۰۰ (بنزین)
حداکثر گشتاور …………………….. ۱۳۶ نیوتن متر در دور ۴۵۰۰ (گاز)
سیستم سوخت رسانی ………….. تزریق الکترونیکی چندنقطه ای
تعداد سوپاپ ………………………… ۱۶
حد آلایندگی موتور ………………. استاندارد یورو ۴
نوع گیربکس …………………………. پنج دنده دستی
نوع ترمز ………………………………. دو مداره قطری، ضدقفل (ABS) با توزیع الکترونیکی نیرو
ترمزهای جلو ………………………… دیسکی تهویه شونده
ترمزهای عقب ………………………. دیسکی
ظرفیت صندوق عقب …………… ۵۰۰ لیتر
ظرفیت باک بنزین ……………….. ۶۶ لیتر
مشخصات فنی دنا با موتور توربوشارژ
نوع موتور …………………………….. EF7TC
تعداد سیلندر ……………………….. ۴ خطی
حجم موتور ………………………….. ۱۶۴۸ سی سی
قطر سیلندر …………………………. ۷۸.۶ میلی متر
کورس پیستون ……………………. ۸۵ میلی متر
حداکثر قدرت ………………………. ۱۵۰ اسب بخار در دور ۵۵۰۰ (گاز / بنزین)
حداکثر گشتاور …………………….. ۲۱۵ نیوتن متر در دور ۲۲۰۰ تا ۴۸۰۰ (گاز / بنزین)
سیستم سوخت رسانی ………….. تزریق الکترونیکی چندنقطه ای
تعداد سوپاپ ………………………… ۱۶
حد آلایندگی موتور ………………. استاندارد یورو ۴
نوع گیربکس …………………………. پنج دنده دستی
نوع ترمز ………………………………. دو مداره قطری، ضدقفل (ABS)
ترمزهای جلو ………………………… دیسکی تهویه شونده
ترمزهای عقب ………………………. دیسکی
ظرفیت صندوق عقب …………… ۵۰۰ لیتر
ظرفیت باک بنزین ……………….. ۶۶ لیتر
ماشین باز
۲۹ تیر ۱۳۹۴سلام دوستان
باخیال راحت اقدام به خرید کنید
حدودا ۳۲۰۰ کیلومتر تو سرماو گرما وبدترین شرایط جاده تستش کردم تو گرما۶۰ درجه اهوازو سرما ۲۰ درجه زیر صفر شهرکرد عملکرد فوق العاده ایی داشت مخصوصا سر پیچ ها تعادل و پایداری فوق العاده ایی داره ماشین خوش سفریه نکته مهم اینکه بر خلاف ماشین های چینی که بلا استثنا صدای موتور به داخل کشیده میشه دنا هیچگونه صدا و لرزشی را به داخل اتاق انتقال نمیده چون پلات فرم با عایق های جنس مرغوب کار شده و لرزش موتور رو بر اساس قوانین فیزیک در یک نقطه پایسته کردن این واقعا عالیه.یه عیب کوچولو داره اونم اینه که سیستم مالتی مدیاش به هنگام تردد و رانندگی ازپخش فایل تصویری فیلم و…خودداری میکنه که با ۳۰ تومن حلش کردم سنسورش و برداشتم
در کل به دنا از ۱۰۰ …۹۵ میدم
اگر سوالی بود در خدمتم
۰۹۳۶۴۲۸۳۳۳۱ پارسا
ali
۱۰ شهریور ۱۳۹۴نظر علکی ممنوع . خودرو داخلی نخر مجبوری بخری.
رضا
۱۹ دی ۱۳۹۴والا ما نفهمیدیم عرض این خودرو و حجم موتورش بالاخره چقدره؟
امين
۱۲ آذر ۱۳۹۵سلام
مشخصه سوار ماشینهای چینی درجه یک مثل جیلی و ام جی نشدی که اینجور نظر میدی.این دو نوع ماشین نه صداشون داخل کابین میاد و نه لرزشی دارن.از همه مهتر اتومات هم هستن.و از ماشینهای کره ای مثل سورنتو و اسپورتیج که من سوار شدم بجز دو یا سه تا آپشن اضافه هیچی کم ندارن. که اونم میتونید خودتون روش نصب کنید.
واسه تست به شخصه با جیلی شاسی بلند هم تو گرمای اهواز بودم و هم تو سرمای کوهرنگ.
وقتی صحبت از خودرو چینی میشه نباید همه را بی کیفیت بدانیم.تلفن همراه اپل و هواووی هر دو چینی هستند اما این کجا و آن کجا.
علیرضا
۳ مهر ۱۳۹۶سلام.آقادنا نخرید.واقعامن راضی نیستم.تازه مال من اتاقش شانسی ازون بی سروصداهاشه که این یک چیزطبیعی بین خودروهای ساخت داخله.صدای موتورتوتمام دناها،چون حداقل10خودرورو من تست کردم.درجانرم کارمیکنه ولی بین سرعت100الی120بادنده5 فوق العاده گوش خراشه وشماصدای بغل دستیت رونمیشنوی از120به بعدچون حالتی ایجادمیشه توموتورکه لرزش زیادباعث میشه ازون به بعدمتوجه نشی صداهارووفکرکنی نرم شده.مشکل ترمزچرخ عقب هم که توتمام دناهارایجه ترمزدرحالت عادی بادیسک درگیره که بعدازتعویض حل میشه.کلیدغربیلک مدیاهم هر1ماه خراب میشه.حالابروبخرخوددانی
علیرضا
۳ مهر ۱۳۹۶دنااتاقش شانسیه.اگه شانس بیاری مال شماازون بی سروصداهاش دربیاد
صدای موتورتوتمام دنابین100الی120بادنده5بشدت میادداخل اتاق.توجه کنیدتمام خودروهاباموتورEF7اینطورین.باورندارین تست کنید
کلیدمدیاروی غربیلک هرچندماه بایدتعویض کنی بل کل خراب میشه
ترمزعقب لنت بادیسک درگیره توتمام دناهابایدبعدازتحویل درخواست تهیه قطعه بدی
کروزکنترل معنی نداره به نظرمن روی خودروی دنده ای
GPSنقشه خوان هم اکثروقتی توهنگ میمونه
...
۵ دی ۱۴۰۰برو بابا