ایران خودرو برای خانواده خودرو ملی خود، عضو تازه ای را معرفی نموده که به نام دنا نامگذاری شده است. این خودرو جدید بر پایه و اساس و پلاتفرم سمند بنا می شود. با این حال قرار است با نصب کلیه تجهیزات ممکن در آن تبدیل به لوکس ترین و گران ترین عضو خانواده سمند درآید.
مشخصات اعلامی این خودرو با مشخصات سورن ELX تفاوت چندانی نمی کند. اما تغییرات در نمای ظاهری آن، باعث ایجاد تنوع و هویتی جدید برای آن شده است. این امر می تواند به بازارهای صادراتی سمند و سورن (که معمولاً تحمل یکنواختی و طراحی تکراری را ندارند) نفس تازه ای ببخشد.
این خودرو با طراحی خشن تر و اسپورت تر نسبت به سورن و با قیمت مشابه آن ، رقیبی برای سایر محصولات ایران خودرو نظیر پژو پارس و سورن خواهد بود. خودرو دنا در سال ۹۱ وارد بازارها خواهد شد و اعلام شده که از نظر ایمنی و زیست محیطی، مطابق آخرین استانداردهای اروپا خواهد بود. تولید این خودرو نیز در سال اول ۳۵ هزار دستگاه و به تدریج تا ۱۰۰ هزار دستگاه خواهد رسید.
این خودرو مجهز به دو کیسه هوا، کمربندهای ایمنی با نیروی پیش کشنده، ستون فرمان جمع شونده در هنگام تصادفات و ترمزهای ABS خواهد بود. موتورهای آن نیز از خانواده موتور ملی EF7 و در دو نوع عادی و توربو شارژر می باشند.
از نظر امکانات رفاهی نیز می توان به سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، فرمان برقی، سیستم کمک پارک عقب، آیینه های برقی، تنظیم زاویه نور چراغهای جلو، سیستم ضد سرقت و سایر امکانات (مشابه سورن) می باشد.
طراحی داشبورد و کنسول آن برخلاف انتظار با مدلهای سورن متفاوت است و از هیوندای سوناتا اقتباس گردیده اما ممکن است بعلت هزینه بالای تولید و قالبهای مجزا، نهایتاً داشبورد سورن را روی آن ببینیم. و یا این داشبورد را در نهایت روی مدلهای سورن هم ببینیم. (این داشبورد جدید که بسیار زیبا هم هست، هنوز ساخته نشده است و تنها درعکسها وجود دارد و نمونه های تولیدی با داشبورد سورن به نمایش درآمدند)
قیمت خودرو دنا بین ۱۴ میلیون برای مدل پایه با موتور EF7 بنزینی تا ۲۵ میلیون تومان برای مدل EF7 توربو متغیر خواهد بود.
نکته قابل ذکر در مورد این خودرو، تبلیغات وسیع و جنجال خبری و رسانه ای و اعلام رونمایی یک خودروی کاملاً جدید و ایرانی و پیشرفته از سوی ایران خودرو بوده که حتی مراسمی بزرگ با حضور وزیر صنایع را نیز شامل گشته است. باید پرسید که تغییرات در خودروی سورن و فیس لیفت این خودرو با پلاتفرم دهه ۹۰، اینچنین پرهیاهو گشته است؟ واقعاً سقف انتظاراتمان از خودروسازی کشور با این همه حمایت دولتی و محرومیت مردم از داشتن خودروهای روز و ارزان، چنین پایین آمده که برای هر تغییر جزئی وزیر مملکت را وادار به رونمایی و دست زدن و تحسین های مبالغه آمیز کنیم؟ آیا بهتر نیست ایران خودرو بجای چنین شوهایی از موتورهای قدیمی و پرمصرف سمند و پژو دست بردارد و همین موتور EF7 یادشده را که اکنون تنها در کاتالوگها و تبلیغات دیده می شود، به خط تولید باز گرداند؟ آیا بهتر نبود بجای ساخت مدلهای مشابه ۴۰۵، پارس، سمند، ال ایکس، سورن، سریر و اکنون دنا که همگی بروی پلاتفرم قدیمی ۴۰۵ بنا شده اند، کلیه هزینه های طراحی و تولید این مدلها را صرف یک پلاتفرم جدیدتر و امروزی می کردند؟ دوستان ایران خودرو ظاهراً فقط به تعویض پالان می اندیشند! خر یادشده (پلاتفرم ۴۰۵) مرگ ندارد. نظر شما چیست؟
مشخصات فنی خودرو دنا
ایمنی
o مطابقت با استانداردهای ایمنی تصادف از پهلو و جلو
o مجهز به کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو
o مجهز به کیسه های هوای جانبی (برخی از مدل ها)
o مجهز به کمربندهای ایمنی سه نقطه ای جلو و عقب با پیش کشنده و محدودکننده نیرو (جلو)
o مجهز به سامانه ترمز ضدقفل (ABS) و بوستر MBA به همراه توزیع الکترونیکی نیرو (EBD)
o ستون فرمان جمع شونده در تصادف
o چراغ های مه شکن جلو و عقب به همراه چراغ های ایمنی درها
رفاهی
o مجهز به سامانه تهویه مطبوع اتوماتیک (کلیه مدل ها)
o سامانه فرمان برقی (مدل ایی ال ایکس)
o سامانه ورود بدون کلید
o آینه های جانبی برقی
o سامانه کمک پارک عقب
o رادیوپخش CD/MP3 با مانیتور چندرسانه ای (مدل ایی ال ایکس)
o ستون فرمان قابل تنظیم
o کنترل سیستم صوتی روی غربیلک فرمان (مدل ایی ال ایکس)
o آینه های جانبی برقی (تاشو برقی با گرمکن برای مدل ایی ال ایکس)
o هندزفری بلوتوث
o شیشه های سولار رنگی
o زیرآرنجی جلو و عقب
o قابلیت دسترسی به صندوق عقب از داخل اتاق
o صندلی های برقی جلو
عملکردی
o برخورداری از سامانه الکترونیکی مالتی پلکس
o قابلیت تجهیز به سامانه ناوبری ماهواره ای
o رینگ اسپورت آلومینیومی
o سامانه ضد سرقت immobilizer
o قابلیت تنظیم زاویه نور چراغ های جلو
زیست محیطی
o مطابقت با استاندارد آلایندگی یورو۴ قابل ارتقا به یورو۵
مشخصات فنی دنا با موتور EF7
نوع موتور …………………………….. EF7NA
تعداد سیلندر ……………………….. ۴ خطی
حجم موتور ………………………….. ۱۶۴۸ سی سی
قطر سیلندر …………………………. ۷۸.۶ میلی متر
کورس پیستون ……………………. ۸۵ میلی متر
حداکثر قدرت ………………………. ۱۱۵ اسب بخار در دور ۶۰۰۰ (بنزین)
حداکثر قدرت ………………………. ۱۰۵ اسب بخار در دور ۶۰۰۰ (گاز)
حداکثر گشتاور …………………….. ۱۵۵ نیوتن متر در دور ۴۵۰۰ (بنزین)
حداکثر گشتاور …………………….. ۱۳۶ نیوتن متر در دور ۴۵۰۰ (گاز)
سیستم سوخت رسانی ………….. تزریق الکترونیکی چندنقطه ای
تعداد سوپاپ ………………………… ۱۶
حد آلایندگی موتور ………………. استاندارد یورو ۴
نوع گیربکس …………………………. پنج دنده دستی
نوع ترمز ………………………………. دو مداره قطری، ضدقفل (ABS) با توزیع الکترونیکی نیرو
ترمزهای جلو ………………………… دیسکی تهویه شونده
ترمزهای عقب ………………………. دیسکی
ظرفیت صندوق عقب …………… ۵۰۰ لیتر
ظرفیت باک بنزین ……………….. ۶۶ لیتر
مشخصات فنی دنا با موتور توربوشارژ
نوع موتور …………………………….. EF7TC
تعداد سیلندر ……………………….. ۴ خطی
حجم موتور ………………………….. ۱۶۴۸ سی سی
قطر سیلندر …………………………. ۷۸.۶ میلی متر
کورس پیستون ……………………. ۸۵ میلی متر
حداکثر قدرت ………………………. ۱۵۰ اسب بخار در دور ۵۵۰۰ (گاز / بنزین)
حداکثر گشتاور …………………….. ۲۱۵ نیوتن متر در دور ۲۲۰۰ تا ۴۸۰۰ (گاز / بنزین)
سیستم سوخت رسانی ………….. تزریق الکترونیکی چندنقطه ای
تعداد سوپاپ ………………………… ۱۶
حد آلایندگی موتور ………………. استاندارد یورو ۴
نوع گیربکس …………………………. پنج دنده دستی
نوع ترمز ………………………………. دو مداره قطری، ضدقفل (ABS)
ترمزهای جلو ………………………… دیسکی تهویه شونده
ترمزهای عقب ………………………. دیسکی
ظرفیت صندوق عقب …………… ۵۰۰ لیتر
ظرفیت باک بنزین ……………….. ۶۶ لیتر
وحید
۲۹ دی ۱۳۹۲بابا سن الله نگو دنا این فیس لیفت سمند
ASTON MARTin
۱۱ مهر ۱۳۹۳اطلاعات بیشتر ک منتشر شده خودتون دیدید با اینجا چه فرق هایی داره و چقد بی کیفیته
ولی باز هم نمیخوام بگم افرین چون علاوه براین که میدونم این هم قرار نیست مالی باشه ،در عین حال دزدی ها و نامردیهایی که تو این چند وقت کردن رو اینقدری کشنده میدونم که معتقدم با این چیزها نمیتونن جبران مافات کنن
علی
۲۹ بهمن ۱۳۹۲سلام
فکر نکنم بازم این ماشین بتونه جای دوو سیلو که طراحی 1991امریکا هست رو پر کنه که با موتور کم حجم قدرتی 2برابر پژو داره.
یاسر
۱۵ اسفند ۱۳۹۲مسلمه که نمیتونه بگیره
مسعود
۲۲ اسفند ۱۳۹۲این خودرو به مراتب از سیلوبهتره.تنهااشکالش موتورشه که حجم کمی داره. برای خودرویی در این کلاس می بایست حجم موتور لااقل 2000 سی سی باشه و قدرت موتور 140 اسب بخار در گشتاور 6000.در نهایت بایددید با چه قیمتی به بازار عرضه میشه.
hana
۱۰ تیر ۱۳۹۳خوب این که با حجم موتور کم تر قدرت بیشتری داره
مدل توربوشارژ ۱۵۰ اسب قدرت داره و مصرفشم پایینه
مهرزاد
۲۹ بهمن ۱۳۹۲انشاله که این ماشین باتوجه به تصاویری که از ظاهر وباطنش درسایت هاست یکی باشه وقیمتش هم جوری باشه که امکان خریدش میسر باشه.ولی درکل خودرو جالبی به نظر میاد باشه
یاسر
۱۴ اسفند ۱۳۹۲چشمم آب نمیخوره که از ایران خودرو ماشین درست وحسابی بیرون بیاد
pouya
۶ شهریور ۱۳۹۳تا وقتی تو و امثال تو به چشم بی لیاقت به کشور نگاه کنن وضع همینه.وقتی به یک فوتبالیست بگی خنگی و بازی بلد نیستی و تحقیرش کنی از فوتبال محو میشه.ولی وقتی کمکش کنی و تشویقش کنی مطمئن باش پیشرفت میکنه.پس تو و امثال توان که با […] مانع پیشرفت کشورن.
هر وقت تونستی پریز خونتون رو درست کنید اون وقت به دیگران انگ بی لیاقتی بزنید…
یاسر
۳۰ بهمن ۱۳۹۲دنا, خودروی ملی, خخخخخخ….
ramin
۹ اسفند ۱۳۹۲قیمتش گرونه
یاسر
۱۱ اسفند ۱۳۹۲شما از قیمتش خبر داری؟
فرزند ایران
۳۱ فروردین ۱۳۹۳50 تومن …
امیر
۲۴ اسفند ۱۳۹۲این ماشین ماشین خوبیه ولی نه برای وضعیتی که ما شاهد اون هستیم
★Ferrari★
۴ فروردین ۱۳۹۳جلوش شبیه ford mustang هست.
Saeed
۸ فروردین ۱۳۹۳بیشتر شبیه به دوج چارجره تا موستانگ.
یاسر
۱۵ فروردین ۱۳۹۳لگن دیگه شبیه اینو اون نداره که
یه پسل باهوش
۴ فروردین ۱۳۹۳مشکل مملکت ما زمانی حل میشه که این اصطلاحات ملی نمی دونم ارمانی از ادبیات ما حذف بشه
والا بخدا
حالا شما می گین خودروی ملی
ما هم ساده باور می کنیم
ولی خود بی … که می دونین این ماشین کجا تو چه موسسه ای طراحی شده
بابا یه ماشین ارزون بسازین که تمام قطعاتش ایرانی باشه
طراحی شم یه نیم میلیارد ناقابل بدین پنین فارینای ایتالیا انجام بده
مردم هم یه ماشین خوب و صد البته ارزون سوار میشن که به لطف پنین شیک هم هست
جونوری مث تیبا هم تولید نمیشه
نمونه اش کمپانی چینی چری (ام وی ام )
الان 315 به این قشنگی همه تو چین می دونن طراحیش ایتالیاییه کسی هم خجالت نمی کشه
چیه برداشتن با 3دی مکس اتاق ازرا گرنجور رو انداختن رو سمندی که سپر هاش با ماشین هم خونی نداره
بسه دیگه
Saeed
۸ فروردین ۱۳۹۳یه سوال فنی:
این ماشینمون با دگمه استارت روشن میشه یا با سویچ؟
محسن
۱۴ فروردین ۱۳۹۳قیمتش حتما مفته
40الی50میلیون ناقابل
بازم سپر وچراغ وعوض کردن شد یه ماشین جدید
تازه همینم4تا5سال طول کشیده
خودروسازای خارجی تواین زمان 10مدل جدیدمیدن بیرون
فلفلی
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۳دوستان عزی بیخیال این ماشین بشد.
کلا” عرض کنم که اکثر ماشینهای داخلی بخاطر بیکیفیتی شون یکجورایی مثل هم هستند پس لطفا” اعصابتونو بخاطر یک مشت آهن پاره داغون نکنید.
برید پراید بخرید هم زود چ÷ میکنه و شما زودتر به ملاقات دیار باقی و همون بهشت که کلی توش نهر عسل و حوریو کلی از اینجور چیزا داره میرسید و آرامشش هم خیلی باحال تر از ایناست .
خلاصه دمتون گرم
parsa
۶ تیر ۱۳۹۳مسئولان میگن قیمتش بین 40 تا 55 ملیونه .
memolsmart
۲۹ شهریور ۱۳۹۳ال نود هم قرار بود 7 ملیون فروخته بشه.
امثال ما که با خریدن ماشین های بدرد نخور از این جماعت منفعت طلب حمایت میکنیم حقمونه ماشینه 7 تومنی رو 35 بکنن تو پاچمون.
دانا
۷ تیر ۱۳۹۳افکار بلند پروازانه ایران خودرو مطمئنا گذشته، حال و اینده این شرکت رو به فنا خواهد داد،
بدون شک در صورت ورود این خودرو ب بازار با این تکنولوژی و وضعت ظاهری و آپشن های موجود در تیراژ تولید حتی چند صد دستگاهی هم با مشکل جدی خط تولبد و تامین قطعه و غیره مواجه خواهد شد…
به عنوان
۴ مرداد ۱۳۹۳پس کو این دنا نتونستن تولید کنن فقط تونستن یه عکس نشون بدن
اگه بتونن تولید کنن
درصورتی که قیمتش زیر 40باشه بدنیست
جون باید ارزونتراز چینی ها باشه
چون صد درصد تا معایبش بر طرف بشه مصرف کننده ها بیچاره میشن
خودشون که درست تست نمیکنن
علی
۲۲ مرداد ۱۳۹۳ببینم اینای که ثبت نام کردن اولین تحویل هم قرار بود مرداد باشه چی شاد دادنتون چی شد.؟؟؟؟؟؟؟؟؟
سعید
۱۹ شهریور ۱۳۹۳هرچی که باشه بهتر از پیکان جدید نیست بچه ها یکی سرچ کنید عکسهاش هست ببینید چه نبوغی توی این نسل جدید پیکان کار رفته.
فواد
۱۶ فروردین ۱۳۹۴اره واقعا حیف به اون پیکان قدیمی انگلیسی که به این روز افتاده.
حامد
۲۳ آبان ۱۳۹۳سلام به همه دوستان لطفا نظرتونو با اهانت به هم اعلام نکنید.
خدمت اون دوستی که گفت قیمتش باید از ماشینای چینی ارزونتر باشه عرض کنم : این ماشینای چینیو امثال من و شما وارد نمیکنن اونیکه اینارو وارد میکنه تعیین کننده قیمت خودروی داخلیه .
اگه قیمتش تا 35م باشه خوبه ولی بیشتر نمی ارزه.
مهدی
۱۱ آذر ۱۳۹۳فکر نمیکنم قیمت این خودرو از 45 میلیون کمتر باشد
mestersat
۲۲ آذر ۱۳۹۳با سلام خدمت دوستان عزیز …
بنده اولا ایرانی هستم و در هر جای دنیا که باشه ایرانی بودنم بزرگترین افتخار منه ….
منتها من یقین دارم که انسان نباید با مسایل داخلی از دید تعصب نگاه کنه و باید واقع بین بود.
به نظر بنده ما تو دنیا لیاقتمون باید خیلی خیلی بیشتر از سوالر شدن ماشینهای آشغال و غیر استانداردی مثل دنا و محصولات سایپا و ایران خودرو باشه.من از روی تعصب بیجا نمیتونم بگم پیکان یا سمند از بنز و تویوتا و لکسوس بهتره . چون یقینا اینطور نیست و نخواهد بود.
به نظر بنده تا زمانی که در مملکت ما تعرفه واردات خودرو حذف نشود ، کیفیت خودروهای داخلی به همین صورت خواهد بود . ولی وقتی تعرفه واردات خودرو آزاد بشه ، اون موقع حس رقابت در بازار داخلی ایجاد خواهد شد و اون وقته که شرکتهایی مثل ایران خودرو و سایپا یا باید خودروهایی در حد استانداردهای جهانی تولید کنند ، یا باید جمع کنند آت آشغالاشونو ….که هیچ گاه فکر نکنم دولت چنین طرحی رو اجرایی کنه.
بنده به عنوان یک ایرانی حاظرم ماشین های 5 الی 7 مدل پایینتر خارجی رو سوار بشم ، ولی با یک دهم قیمت اونها دوست ندارم ماشین صفر ایرانی بگیرم .
عراق جنگ زده و به فلاکت افتاده رو برین یه چرخی تو شهر هاش بزنید . بالاترین مدل ماشینهای دنیا رو سوار میشن . از فورد و تویوتا لندکروز گرفته تا بنز و بی ام دبلیو . تو ایران هم یارو میره یه آزرا سوار میشه ، مردم کف میکنند نزدیکه بعضیا چشاشون از حدقه در بیاد .
واقعا افسوس میخورم به حال و احوال مملکت و خودمون….
یا حق …
سینا
۳ دی ۱۳۹۳مهندسا خسته نباشن..
واقعا نمیدونم چی بگم که یه ماشین درست حسابی واسه خودمون نداریم..
موتورش آلمانه..
حتی داشبورد و داخلشم از ماشین CADILLAC CTS-V گرفتن..
چه خودرو ملی آقا؟ اومدن چهارتا چراغ طراحی کردن که برادر کوچیکم 11 سالشه بهش بگم ده تا مدل چراغ و رینگ و سپر طراحی میکنه.. آقا والا اون 50 تومن ده تومن بزاری روش بدی یه جنسیس کوپه 2007 حالشو ببری خیلی بهتره..
ساهین حسینی
۷ دی ۱۳۹۳عجب ماشینی لگنی خودروی ملی. اون خودروی ملی فورد اینم بعد 5 سال طراحی خودروی ملی ما جلوش کپی موستانگه عقبش هم هیوندا اکسنت
vahid
۱۵ دی ۱۳۹۳به نظرم پرشیا (پژو پارس سال) از این بهتره
امین
۱ بهمن ۱۳۹۳سلام این همه بد نگید آخر میشه سوارش شد به احتمال 80درصد سالم برسیم خوبه.
ایران بخاد پیشرفت کنه خوب باید از گاری شروع کنه نمیتونه مثل بی ام دابلیو باشه که.
پینار
۲۹ بهمن ۱۳۹۳سلام بر همگی عزیزان… دوستان به خدا قسم مشکل موتورش حل نشده هنوز هم که هنوزه مشکل داره و همچنین گیر بکسش همخوانی نداره باور کنید هر کی میگه مشکل موتور ef7 حل شده دروغ میگه …. پس گول نخورید مخصوصا گول این دلالها و مسولین خود نمایشگاهها که با مبلغ بالا این آشغال رو به مردم میفروشند به خدا کیفیت نداره مخصوصا موتور و گیربکسش ..
علیرضا car
۲۷ اسفند ۱۳۹۳من این هفته دیدمش چند بار دیدمش از سمند سورن قشنگتر شده بود ولی من ازداشبورد سوناتاییش مخصوصا کیلومترای اسپرتش بیشتر خوشم اومده.
پینار
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴سلام. عزیزان به خدا قسم آنقدر بی کیفیت است که نگو ….از من گفتن بود.. برید نظرات کارشناسان خودرو را بخونید بعدا بخرید.بنده یه هفته سوارش شدم واقعا سیستم تعلیقش و صندلیهاش و آمپر بنزین و آبش رو نگاه کنید افتضاحه..
پینار
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴به تعریف و تمجید از این خودرو گوش نکنید باور کنید اونا دلال و صاحبان خود نمایشگاههای اتومبیل هستند که ارزون ثبت نام کردندو حالا به قیمت بالا میفروشند با آنکه الانم به قیمت ۴۴ تومان بازهم مشتری ندارد .
پیامک
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴سلام
کلمه خودرو ملی خودش به تنهایی چند میلیون ناقابل میکشه رو قیمت که بیخیال کاش دردش همین یکی بود،
این ماشین چیزی بنام تطابق توش وجود نداره مثلأ طراحی خشن نسبت به جثه خودرو، عقب خودرو شکلی نرم ولی ازجلو خشن،عرض نسبت به طول و ارتفاع،اصلأ ملاک خاصی توی این طرح ادا نشده فقط برداشتن یچیزی درست کردن، لامصب شماکه آهن و پلاستیکارو حروم میکنید خو شکل قالب رو یکم بروزتر و عامه پسند بساز،
تیبا رو نگاه کنید گلاب به روتون انگار سنگ توالت وارونست بعد میگن شبیه تویوتا کمری ساختنش با سایز کوچیکتر.
پیامک
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴یکم پیش داشتم طراحی پیتون رو نگاه میکردم، من نه پولشو دارم نه علمشو ولی با این بیسوادی خودم اینو میدونم که این طرح ها نمیتونن جانشین پژو پارس یا حتی 405 که دنیا فراموششون کرده رو بگیرن،
سورن ایده تقریبأ مناسبی بود که متأسفانه توی مسئله موتور بازهم عقب افتاد،
هروقت تونستیم از نقطه صفر تا صددرصد،یه خودرو ازخاک و سرشت ایرانی بسازیم،باید بهش گفت خودرو ایرانی.
حالا که قراره موتور 405 بشه پلاتفرم همه ماشینای ایرانی! پس خود 405 بخریم بهتره،لاقل چندسال بیشتر عمر کنه و قطعاتش اسمی ارزونتر
soheil
۲ خرداد ۱۳۹۴وقتی یه نظر یا پیشنهاد فنی نمیتونیم بدیم
چرت و پرت نویسی ممنوع
mhkh
۲ تیر ۱۳۹۴سلام.یه نفر بگه بوستر mba چه خاصیتی داره؟مرسی
حسین
۱۱ تیر ۱۳۹۴با عرض سلام خدمت تمامی دوستان. خودروی دنا بسیار عالی هستش. من ۳۰۰۰ تا باهاش راه رفتم تو این گرما با کولر روشن تو راه قم بعد کاشان و سرعت فیکس ۱۲۰ عالی بود این ماشین. اگر سوار نشده کسی نظر نده. ممنونم
پوریا
۱۰ آبان ۱۳۹۴هیچ ماشینی تو ۳۰۰۰ تای اول مشکل پیدا نمیکنه حتی پراید